Toch weer even een kickje.
De verkopende makelaar heeft me het verhaal van zijn klant verteld: klant wil niks doen ... had er rekening mee gehouden dat hij de apparatuur mee kon nemen. Ik kreeg geen uitleg waarom er dan een vinkje "blijft achter" gezet is. We hebben geprobeerd om "in de minne" te schikken, maar daar wilde hij ook niet aan. Het kwam op ons over alsof er gedacht werd "voor zo'n klein bedrag kunnen ze ons toch niets maken" (ook door de manier waarop er gecommuniceerd werd)
De juridische afdeling van een ander makelaarskantoor heeft op ons verzoek hier naar gekeken en heeft aangegeven dat zij er van overtuigd zijn dat wij in ons recht staan en gaven ons het advies om te proberen schikken (wat we al geprobeerd hebben) omdat een procedure voor dermate kleine bedragen niet plezierig is (en kostbaar), ook al sta je aan de kant die gelijk zal krijgen.
Een andere mogelijkheid zou zijn om een bedrag in depot te houden bij overdracht van de woning. De verkoper zal dan zelf een procedure moeten starten om dat laatste deel van het geld te krijgen. Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, maar als het moet, dan kan het blijkbaar wel.
Argumenten waarom wij in ons recht staan zijn volgens die makelaar o.a.:
- De verkoper heeft de mogelijkheid gehad te specificeren wat hij evt toch mee wilde nemen of juist achter wilde laten en heeft die mogelijkheid niet benut, maar gewoon achter "de verzamelnaam"
blijft achter aangevinkt
- In de omschrijving van het huis staat "keuken met losse apparatuur". Volgens de verkopende makelaar slaat deze tekst op "er zit dus geen inbouwapparatuur in", maar volgens de door ons geraadpleegde makelaar kan je het in deze discussie uitleggen als "er is losse apparatuur aanwezig of wordt ter overname aangeboden". Als er geen apparatuur aanwezig is of niet ter overname aangeboden wordt, had dit beter uit de beschrijving moeten blijken. Nu zou je het tegendeel kunnen concluderen.
Met deze twee argumenten in m'n broekzak heb ik wederom contact opgenomen met de verkopende makelaar.
Aangegeven dat ik dit niet de moeite waard vindt voor een procedure en dat ook liever niet wil, maar dat ons zolangzamerhand we een beetje rotgevoel bekruipt. We hebben recht op iets, dat krijgen we niet, en als bonus mogen we nog geld uitgeven om alsnog te gaan kopen waar we in eerste instantie al recht op hadden.
Toen ik liet vallen dat we overwegen om "een bedrag in depot te houden" begon de makelaar enigszins te stotteren. Blijkbaar niet iets waar de gangbare huizenkoper kennis van heeft. Hierbij wel meteen netjes aangegeven dat we nog steeds bereid zijn om financieel te schikken. Hoeven niet de hoofdprijs te hebben, maar vinden wel dat de kosten die wij nu moeten gaan maken ongeveer gedekt zijn. Vastgesteld dat je best een tweedehands koelkast, magnetron en fornuis kan scoren voor zo'n 200 EURO en dat we daar dus blij mee zouden zijn.
Nog geen uur later werden we teruggebeld: de verkoper is op ons advies akkoord gegaan met dit bedrag.
![]()
En de verkopende makelaar voegde er nog even aan toe:
"mijnheer, u heeft helemaal gelijk, maar ja, we werken voor de verkoper en zullen die mening dus als de onze moeten verkopen. Blij dat het zo opgelost is"