abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32478969
Tusk, tusk, tusk
pi_32549718
Toch weer even een kickje.

De verkopende makelaar heeft me het verhaal van zijn klant verteld: klant wil niks doen ... had er rekening mee gehouden dat hij de apparatuur mee kon nemen. Ik kreeg geen uitleg waarom er dan een vinkje "blijft achter" gezet is. We hebben geprobeerd om "in de minne" te schikken, maar daar wilde hij ook niet aan. Het kwam op ons over alsof er gedacht werd "voor zo'n klein bedrag kunnen ze ons toch niets maken" (ook door de manier waarop er gecommuniceerd werd)

De juridische afdeling van een ander makelaarskantoor heeft op ons verzoek hier naar gekeken en heeft aangegeven dat zij er van overtuigd zijn dat wij in ons recht staan en gaven ons het advies om te proberen schikken (wat we al geprobeerd hebben) omdat een procedure voor dermate kleine bedragen niet plezierig is (en kostbaar), ook al sta je aan de kant die gelijk zal krijgen.

Een andere mogelijkheid zou zijn om een bedrag in depot te houden bij overdracht van de woning. De verkoper zal dan zelf een procedure moeten starten om dat laatste deel van het geld te krijgen. Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, maar als het moet, dan kan het blijkbaar wel.

Argumenten waarom wij in ons recht staan zijn volgens die makelaar o.a.:

- De verkoper heeft de mogelijkheid gehad te specificeren wat hij evt toch mee wilde nemen of juist achter wilde laten en heeft die mogelijkheid niet benut, maar gewoon achter "de verzamelnaam" blijft achter aangevinkt

- In de omschrijving van het huis staat "keuken met losse apparatuur". Volgens de verkopende makelaar slaat deze tekst op "er zit dus geen inbouwapparatuur in", maar volgens de door ons geraadpleegde makelaar kan je het in deze discussie uitleggen als "er is losse apparatuur aanwezig of wordt ter overname aangeboden". Als er geen apparatuur aanwezig is of niet ter overname aangeboden wordt, had dit beter uit de beschrijving moeten blijken. Nu zou je het tegendeel kunnen concluderen.

Met deze twee argumenten in m'n broekzak heb ik wederom contact opgenomen met de verkopende makelaar.

Aangegeven dat ik dit niet de moeite waard vindt voor een procedure en dat ook liever niet wil, maar dat ons zolangzamerhand we een beetje rotgevoel bekruipt. We hebben recht op iets, dat krijgen we niet, en als bonus mogen we nog geld uitgeven om alsnog te gaan kopen waar we in eerste instantie al recht op hadden.

Toen ik liet vallen dat we overwegen om "een bedrag in depot te houden" begon de makelaar enigszins te stotteren. Blijkbaar niet iets waar de gangbare huizenkoper kennis van heeft. Hierbij wel meteen netjes aangegeven dat we nog steeds bereid zijn om financieel te schikken. Hoeven niet de hoofdprijs te hebben, maar vinden wel dat de kosten die wij nu moeten gaan maken ongeveer gedekt zijn. Vastgesteld dat je best een tweedehands koelkast, magnetron en fornuis kan scoren voor zo'n 200 EURO en dat we daar dus blij mee zouden zijn.

Nog geen uur later werden we teruggebeld: de verkoper is op ons advies akkoord gegaan met dit bedrag. En de verkopende makelaar voegde er nog even aan toe: "mijnheer, u heeft helemaal gelijk, maar ja, we werken voor de verkoper en zullen die mening dus als de onze moeten verkopen. Blij dat het zo opgelost is"
Poffervier
pi_32549793
Hartstikke mooi geregeld dus
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32550514
Ja, goed, alsnog geregeld. Zo zie je dat met verstand van zaken iets nog behoorlijk kunt oplossen! Probeer de valkuil bij een volgende koop/verkoop te voorkomen, maar dat leermoment heb je nu natuurlijk wel gehad.
  vrijdag 25 november 2005 @ 00:00:31 #55
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32553634
Ok, weer wat geleerd.
pi_32554002
Netjes opgelost .
  vrijdag 25 november 2005 @ 00:27:48 #57
84046 dscx
Bite me...
pi_32554493
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 00:12 schreef blieblie het volgende:
Netjes opgelost .
pi_32560592
Bedankt voor jullie advies allemaal. Met name de "je krijgt het niet, want je hebt er geen recht op" opmerkingen hebben gezorgd voor een voldoende krachtige drijfveer om door te zetten hiermee. Dus thx voor de kritische noten
Poffervier
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:40:33 #59
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_32593569
Ik blijf het raar vinden. Ik reken ook onze waterkoker, koffiezetapparaat, tosti-ijzer en friteuse tot keukenapparatuur, maar daarvan is het toch ook logisch dat ik dat meeneem als ik verhuis ?
  zaterdag 26 november 2005 @ 14:18:38 #60
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32594370
Gelukkig tref je doorgaans ook geen mensen die het onderste uit de kan willen. De meesten zullen toch uitgaan van redelijke aannames.
Maar als je wilt kun je elke letter in twijfel treffen natuurlijk. Ook een huis kopen blijft een kwestie van enig onderling vertrouwen, want niet alles is in letters te vatten.

Meestal ook niet nodig gelukkig. Maar goed, bovenstaande zaak is dan mooi opgelost. TS heeft er nog iets uitgesleept en de verkoper wilde er kennelijk ook vanaf zijn (terecht me dunkt).

Mooi zo, het leven kan zo simpel zijn
Snobs have more fun!
KLIK!
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2005 @ 16:36:06 #61
7074 moussy
kuttekop
pi_32597386
Oej, jammer voor TS dat ik dit topic niet eerder heb gezien, wij hebben dit nml ook gehad, en uiteraard voor elkaar gekregen, en dat voor toen 2 starters
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_32600011
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:40 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik blijf het raar vinden. Ik reken ook onze waterkoker, koffiezetapparaat, tosti-ijzer en friteuse tot keukenapparatuur, maar daarvan is het toch ook logisch dat ik dat meeneem als ik verhuis ?
Als je bij een NVM makelaar zit, kan je terugvallen op de NVM-uitleg over "keukenapparatuur". Ik heb het zelf niet kunnen vinden op de site, maar het schijnt ergens vastgelegd te zijn wat "keukenapparatuur" is. Magnetron was volgens mijn adviserende makelaar discutabel, omdat de stukken van NVM al een hele tijd niet ge-update zijn en daar dus geen magnetron in genoemd wordt ... waterkoker, koffiezetapparaat is niet discutabel tenzij "aard- en nagelvast" met de het huis / de keuken verbonden ...
Poffervier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')