quote:Op maandag 21 november 2005 10:21 schreef koffiekoekje het volgende:
zorg er de volgende keer ook voor dat die bouwlamp achter de stoel uit staat
Wat een perfecte sitequote:Op maandag 21 november 2005 10:34 schreef Werewolf het volgende:
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php
quote:Op maandag 21 november 2005 10:34 schreef Werewolf het volgende:
Het is vaak mooier (hoewel dat altijd een kwestie van smaak blijft) om de horizon niet geheel in het midden van je foto te plaatsen....
Een tijdje terug had ik al een linkje naar een fotografiecursus gepost -knip-
Wellicht iets voor in je OP
quote:Op maandag 21 november 2005 10:18 schreef MiloKusje het volgende:leuke topic , hopelijk onstaat er hier iets moois! (tvp)
quote:Op maandag 21 november 2005 10:47 schreef Mauro het volgende:
Beginnend amateurfotograaf meld zich in dit topic![]()
Ik zit altijd te vechten met de belichting. Het laatste rolletje dia´s wat ik heb laten ontwikkelen laat dat ook duidelijk zien.
Hoe zit dit nou? Stel dat ik nachtfoto´s wil maken van industrie (veel lampen) wat moet ik dan met de belichting doen? Ik zet hem dan eigenlijk standaard 1 stop op overbelicht.
Het grote nadeel van nachtfoto´s is dat je je een breuk sjouwt.quote:Op maandag 21 november 2005 10:52 schreef Oversight het volgende:
Ik heb destijds gewoon een statief genomen en alle instellingen 1 voor 1 geprobeerd, en goed opgeschreven in welke volgorde.
Toen kon ik zien welke instelling het beste resultaat gaf.
En dat bleek een andere stand te zijn dan in het boekje stond, en daar was ik anders nooit achter gekomen.
quote:Op maandag 21 november 2005 10:57 schreef Mauro het volgende:
[..]
Het grote nadeel van nachtfoto´s is dat je je een breuk sjouwt.
2 body´s, 1 met filrolletje 400asa en 1 met diarolletje.
Paar lenzen 28-80 en een 70-300
Flitser
reserverolletjes en batterijen
en last but not least, een loodzwaar statief
quote:Het zit dan wel voor het grootste deel in een cameratas maar dan toch.
Maar dat met alle instellingen proberen en opschrijven is wel een goeie.
Oh, ik heb eigenlijk ook altijd een standaard grijs mee.![]()
Dat is een stevig kartonnen kaart met een neutraal grijze kleur. Deze kaart heeft precies hetzelfde reflecterend vermogen als het gemiddelde onderwerp - waar de lichtmeter van de camera ook op geijkt is (18% grijs). Je plaatst de kaart in hetzelfde licht als het onderwerp, je richt de camera op de kaart en meet de hoeveelheid licht.quote:
En dan? Ik bedoel dan heb je het licht gemeten maar wat doe je dan met die info?quote:Op maandag 21 november 2005 13:04 schreef Mauro het volgende:
[..]
Dat is een stevig kartonnen kaart met een neutraal grijze kleur. Deze kaart heeft precies hetzelfde reflecterend vermogen als het gemiddelde onderwerp - waar de lichtmeter van de camera ook op geijkt is (18% grijs). Je plaatst de kaart in hetzelfde licht als het onderwerp, je richt de camera op de kaart en meet de hoeveelheid licht.
Leuk initiatief enzo, maar waarom een apart topic? Waarom niet gewoon aansluiten bij de topics die FOT al heeft?quote:Op maandag 21 november 2005 09:52 schreef Oversight het volgende:
Daarom hebben we nu hier een topic waar je ál je vragen kunt stellen, en waar je kunt leren van de fouten die de mensen vóór jou hebben gemaakt.
quote:Op maandag 21 november 2005 13:23 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Leuk initiatief enzo, maar waarom een apart topic? Waarom niet gewoon aansluiten bij de topics die FOT al heeft?
quote:Op maandag 21 november 2005 13:04 schreef Mauro het volgende:
[..]
Dat is een stevig kartonnen kaart met een neutraal grijze kleur. Deze kaart heeft precies hetzelfde reflecterend vermogen als het gemiddelde onderwerp - waar de lichtmeter van de camera ook op geijkt is (18% grijs). Je plaatst de kaart in hetzelfde licht als het onderwerp, je richt de camera op de kaart en meet de hoeveelheid licht.
Wat een rare reactie. Ik stel een normale vraag toch?quote:Op maandag 21 november 2005 13:24 schreef Oversight het volgende:
[..]
lees de OP even helemaal, dan heb je het antwoord op je vraag.
![]()
quote:Op maandag 21 november 2005 13:15 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
En dan? Ik bedoel dan heb je het licht gemeten maar wat doe je dan met die info?
Kun je dat wat verder uitleggen?
Ja dat was mijn vraag ja..............quote:Op maandag 21 november 2005 13:26 schreef Oversight het volgende:
[..]
Oké, je weet nu de hoeveelheid licht (dit klinkt al erg gevorderd), wat doen we er ermee ?
Als je dan de belichting vasthoud en je richt vervolgens op het onderwerp, heb je altijd (nou ja...) een juiste belichting.quote:Op maandag 21 november 2005 13:15 schreef PoseidonVS het volgende:
En dan? Ik bedoel dan heb je het licht gemeten maar wat doe je dan met die info?
Kun je dat wat verder uitleggen?
quote:Op maandag 21 november 2005 13:28 schreef Mauro het volgende:
[..]
Als je dan de belichting vasthoud en je richt vervolgens op het onderwerp, heb je altijd (nou ja...) een juiste belichting.
De belichting vasthouden doe je dan met de AE-L (dacht ik) knop.
quote:Op maandag 21 november 2005 13:23 schreef Vliegvrager het volgende:
Leuk initiatief enzo, maar waarom een apart topic?
Oh ja, jij hebt een digitale compact camera.quote:Op maandag 21 november 2005 13:31 schreef Oversight het volgende:
[..]
Mijn camera hééft helemaal geen belichtingsknoppen, alleen een knop waar ik op druk als ik de foto wil maken.....
quote:Op maandag 21 november 2005 13:34 schreef Mauro het volgende:
[..]
Oh ja, jij hebt een digitale compact camera.
Die lichtmeting werkt alleen bij camera´s waar je die functie in hebt. (bijna alle spiegelreflexcamera´s)
quote:Op maandag 21 november 2005 13:33 schreef Oversight het volgende:
[..]
Was een dergelijk topic nog niet tegengekomen in Fot.
vandaar !
Veel compacts hebben dat wel degelijk hoor. Als je '...die knop waar jij op drukt als je foto wilt maken.' half ingedrukt houdt heb je m al gevonden.quote:Op maandag 21 november 2005 13:31 schreef Oversight het volgende:
[..]
Mijn camera hééft helemaal geen belichtingsknoppen, alleen een knop waar ik op druk als ik de foto wil maken.....
Nee, dat is de autofocusvergrendeling!quote:Op maandag 21 november 2005 13:39 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Veel compacts hebben dat wel degelijk hoor. Als je '...die knop waar jij op drukt als je foto wilt maken.' half ingedrukt houdt heb je m al gevonden.
quote:Op maandag 21 november 2005 13:37 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]Kijk, al een heel stuk normaler antwoord.
quote:Maar voor alles wat je in de OP schrijft, heeft FOT al een topic. Waarom dan toch dit topic?
Ook. en als ie automatisch belicht ook de automatischbelichtvergrendeling.quote:Op maandag 21 november 2005 13:40 schreef Mauro het volgende:
[..]
Nee, dat is de autofocusvergrendeling!
quote:Op maandag 21 november 2005 13:39 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Veel compacts hebben dat wel degelijk hoor. Als je '...die knop waar jij op drukt als je foto wilt maken.' half ingedrukt houdt heb je m al gevonden.
Ach laat ook maarquote:Op maandag 21 november 2005 13:41 schreef Oversight het volgende:
[..]
wat fijn dat mijn manier van antwoorden door jou normaal gevonden wordt, ik begon me écht zorgen te maken....
[..]welk deel van onder(en boven) staand is niet helder?
Op maandag 21 november 2005 13:33 schreef Oversight het volgende:
[..]
vandaar !
quote:Op maandag 21 november 2005 13:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ach laat ook maarIk hoop dat je gelukkig wordt met je eigen topicje.
Dan zit je met het volgende probleem:quote:Op maandag 21 november 2005 13:41 schreef Vliegvrager het volgende:
Ook. en als ie automatisch belicht ook de automatischbelichtvergrendeling.
Als je moet belichten met dezelfde knop als waar je mee scherp stelt, dan zoek je in het gebiedje wat scherp moet worden niet de donkerste en niet de lichtste partijen op, maar gaat daar ergens tussen zitten. Zorg er dan voor dat precies het midden van de zoeker dat tussengebied heeft, want daar belicht ie dan meestal op.quote:Op maandag 21 november 2005 13:44 schreef Mauro het volgende:
[..]
Dan zit je met het volgende probleem:
Als je de belichting meet met een grijskaart doe je dat meestal uit de hand (dus van zo´n 50 cm). Als je dat dus doet met een compactcamera op jouw manier, zet je de AF ook op 50 cm vast!
Wat nu als het onderwerp op 5 meter staat?
Ik gebruik dus een grijskaart en de AE-L knop op mijn camera. Dan heb ik ook geen problemen met de AF.quote:Op maandag 21 november 2005 13:49 schreef pea4fun het volgende:
Als je moet belichten met dezelfde knop als waar je mee scherp stelt, dan zoek je in het gebiedje wat scherp moet worden niet de donkerste en niet de lichtste partijen op, maar gaat daar ergens tussen zitten. Zorg er dan voor dat precies het midden van de zoeker dat tussengebied heeft, want daar belicht ie dan meestal op.
Ja dat zei je al, maar je vroeg zelf hoe je dat moest doen als je geen AE-L knop had.quote:Op maandag 21 november 2005 13:51 schreef Mauro het volgende:
[..]
Ik gebruik dus een grijskaart en de AE-L knop op mijn camera. Dan heb ik ook geen problemen met de AF.
Was voor mij meer een vraagstelling aan Vliegvrager.quote:Op maandag 21 november 2005 13:56 schreef pea4fun het volgende:
Ja dat zei je al, maar je vroeg zelf hoe je dat moest doen als je geen AE-L knop had.
Sorry dat ik antwoordquote:Op maandag 21 november 2005 13:59 schreef Mauro het volgende:
[..]
Was voor mij meer een vraagstelling aan Vliegvrager.
Oversight houdt ervan om af en toe een beetje dubbele topics te openenquote:Op maandag 21 november 2005 13:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ach laat ook maarIk hoop dat je gelukkig wordt met je eigen topicje.
Excuses aanvaardquote:
Ervaren fotografequote:Op maandag 21 november 2005 14:04 schreef Mauro het volgende:
[..]
Excuses aanvaard![]()
Maar toch fijn als een ervaren fotografe als jij zich in dit topic mengt met goede adviezen.
Ik als beginner met de spiegelreflex weet eigenlijk nog niks en wil zoveel mogelijk leren.
dat moet je meer als verhouding zien hoorquote:Op maandag 21 november 2005 14:14 schreef Mauro het volgende:
[..]
Ik heb foto´s van je gezien waarbij je een aardige camera in de klauwen hebt.![]()
quote:
Oké....quote:Op maandag 21 november 2005 14:39 schreef pea4fun het volgende:
ja en als je hem vast kan houden wil nog niet zeggen dat je er foto's mee kan maken ook
[Centraal] Hoe doe ik dat?quote:Op maandag 21 november 2005 13:33 schreef Oversight het volgende:
[..]
vandaar !
quote:Op maandag 21 november 2005 14:41 schreef Dagonet het volgende:
Leuk topic Oversight. Aan de reacties te zien meteen toch een behoefte vervuld.
ja, dit is een tvp
quote:
Ja, leuk, het hele FOT forum in 1 topic!quote:Op maandag 21 november 2005 17:16 schreef Oversight het volgende:
[..]Daarom hebben we nu hier een topic waar je ál je vragen kunt stellen, en waar je kunt leren van de fouten die de mensen vóór jou hebben gemaakt.
Er zijn géén grenzen aan wat je hier kwijt kan.
vragen over foto's die je online tegenkomt, hier of ergens op www. (hoe doen ze dat toch?)
Je ergste mislukte foto's. (post er even bij welke fout je maakte, dan leren wij ervan)
Je beste resultaten. (óók als het toeval was)
Tips om je model te laten lachen of kijken als de mona lisa. (niet bij zwangere vrouwen proberen)
Verhalen over wat je meemaakte toen je met je camera bezig was.
quote:Op maandag 21 november 2005 17:24 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ja, leuk, het hele FOT forum in 1 topic!
quote:Op maandag 21 november 2005 18:46 schreef Oversight het volgende:
[..]
Leuk zo'n mod die ervoor zorgt dat je je welkom voelt hier...
quote:Op maandag 21 november 2005 19:14 schreef Subhuman het volgende:
[..]Ik zal het topic openlaten en we zien wat ervan komt. Hoewel ik nog steeds geen voorstander ben van een centraal problementopic, omdat veel mensen toch hun eigen topics openen als ze ergens niet uitkomen; die voelen zich juist niet welkom als hun topic gesloten wordt en je wordt doorverwezen naar een centraal topic.
Klinkt als de slowchatquote:Op maandag 21 november 2005 20:42 schreef Oversight het volgende:
[..]
Top !
De hele bedoeling is ook dat mensen (zoals onder andere ik), die een simpele camera gebruiken toch terecht kunnen als de overige topics over specifieke zaken gaan, je gaat dan al gauw offtopic, en da's toch óók de bedoeling niet?
![]()
We gaan hier gewoon een beetje [centraal of niet, whatever de voorkeur] posten wat we meemaken en waar we tegenaan lopen als beginnelingen, en dan hoeft het niet eens altijd om de camera's of apperatuur te gaan, zelfs posts of topics over gevoelens die fotografen delen, leuke of verdrietige momenten die ze al dan niet vrijwillig meemaken en/of vastleggen moeten in dit topic welkom kunnen zijn,....
Kortom, niets moet alles mag zo'n beetje hier...... goed ?
en jah, binnen de grenzen van de policy, en het gezond verstand....
Wat zij zegt! Ik zie totaal het nut niet van dit topicquote:
quote:Op maandag 21 november 2005 21:15 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wat zij zegt! Ik zie totaal het nut niet van dit topic
Ik denk dat je een Arola bedoeltquote:Vraag:
Misschien niet verwant aan dit topic, maar ik vond het zonde om er een nieuw topic over te openen:
Ik ben op zoek naar een afbeelding van zo'n oud rood invalidenautootje van een jaar of 10 terug.
Je weet wel: van die hoge rooie bakkies met zo'n 45 km sticker achterop:
Wie kan me hier aan helpen???
Liefst een zij-aanzicht!
Bij voorbaat dank!
quote:Op dinsdag 29 november 2005 22:11 schreef rudedeltadude het volgende:
Vraag:
Misschien niet verwant aan dit topic, maar ik vond het zonde om er een nieuw topic over te openen:
quote:Ik ben op zoek naar een afbeelding van zo'n oud rood invalidenautootje van een jaar of 10 terug.
Je weet wel: van die hoge rooie bakkies met zo'n 45 km sticker achterop:
Wie kan me hier aan helpen???
Liefst een zij-aanzicht!
Bij voorbaat dank!
Dankjewel, dat is precies wat ik zocht.quote:Op zondag 11 december 2005 13:48 schreef Gizz het volgende:
Dat weet iemand wel, het is een basistechniek
Panning
quote:Op dinsdag 13 december 2005 10:51 schreef nineday_nosmiley het volgende:
[..]
Dankjewel, dat is precies wat ik zocht.
Ik denk dat dit nog wel de belangrijkste isquote:Op donderdag 15 december 2005 18:21 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Probeer ook niet te flitsen, want dat is iets wat de sfeer helemaal wegneemt op de foto.
Probeer het eerst dit weekend even uit zou ik zeggenquote:Op donderdag 15 december 2005 18:29 schreef Natalie het volgende:
Dat zijn goede. Zo had ik het nog niet bekeken (letterlijk), HGT!
Mijn fam. ziet me al staan op een stoel, maar het voor een goed doel, zal ik maar zeggen.
Ik ga het tijdens het kerstdiner eens proberen
Mijn vriend schrikt zich een hoedje als ik dat doequote:Op donderdag 15 december 2005 18:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Probeer het eerst dit weekend even uit zou ik zeggen
Ik bedoelde gewoon 's avonds als je tv kijkt enzoquote:Op donderdag 15 december 2005 18:40 schreef Natalie het volgende:
[..]
Mijn vriend schrikt zich een hoedje als ik dat doe
quote:Op donderdag 15 december 2005 18:29 schreef Natalie het volgende:
Dat zijn goede. Zo had ik het nog niet bekeken (letterlijk), HGT!
Mijn fam. ziet me al staan op een stoel, maar het voor een goed doel, zal ik maar zeggen.
Ik ga het tijdens het kerstdiner eens proberen
quote:Op vrijdag 16 december 2005 08:10 schreef Schanulleke het volgende:
Nee, uiteraard niet. Als de ISO toeneemt neemt namelijk ook de lichtgevoeligheid toe, waardoor je bij slecht licht alsnog werkbare sluitertijden krijgt. En een korrelige foto is doorgaans nog altijd een stuk mooier dan een vreselijk bewogen foto.
quote:Op vrijdag 16 december 2005 09:56 schreef Schanulleke het volgende:
Van een willekeurige fotocursus.
In de traditionele fotografie hebben de foto-rolletjes een ISO-getal dat de lichtgevoeligheid van de film aangeeft. Hoe hoger het getal, hoe 'sneller' de film, oftewel hoe sneller de film op het licht reageert, zodat je een snellere sluitertijd of een kleinere lensopening kunt gebruiken. De getallen waarin filmsnelheden worden uitgedrukt bevinden zich (net als de sluitertijden en de diafragmawaarden) op een verdubbelende of halverende schaal. Een 50 ISO-film heeft dus twee keer zo veel licht nodig als een 100 ISO-film om tot een zelfde belichting te komen
De 'AUTO' -knop op het toestelquote:Op vrijdag 16 december 2005 10:10 schreef Oversight het volgende:
[..]
DANK.
Waar moet ik in de praktijk op letten als ik geen verstand heb van belichting en diafragma's en sluitertijden?
is er een gulden middenweg ?
wát als mijn toestel géén knoppen heeft voor al die instellingen?
quote:Op vrijdag 16 december 2005 10:26 schreef Skinnymike het volgende:
[..]
De 'AUTO' -knop op het toestel
Anders kukel ik zo op de grond, ben ik bang. Wat voor de rest trouwens vast leuke plaatjes oplevert, maar da's niet de bedoelingquote:Op vrijdag 16 december 2005 09:32 schreef Oversight het volgende:
[..]
Zorg ervoor dat iemand de stoel vasthoud!
En indien mogelijk neem dan een stoel mét een rugleuning, en zet de stoel met de rugleuning zó neer dat je met je knieen tegen de rugleuning kan steunen als je op de stoel staat.....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |