als je wilt dat ik nog op jou posts in ga, pas je taalgebruik dan een beetje aan.quote:op dinsdag 22 november 2005 16:59 schreef jeroenmeloen het volgende:
hey geitenbreier!
als licht stil staat dan kan ik ervanuit gaan dat wij naar het licht toe bewegen niet? moeilijk voor te stellen natuurlijk, helemaal gezien er licht van twee kanten kan komen, hoe moet ik me dat voorstellen?
niets is exact voorbestemd, onze keuzes zijn vrij. we laten echter wel een spoor achter in de vorm van licht.quote:op dinsdag 22 november 2005 17:17 schreef jeroenmeloen het volgende:
dus wat je zegt is dat we in een deterministische wereld leven, alles is al voorbestemd?
en hoe zie je dit wiskunig, hoe bereken je onze coordinaten? welke assen hanteer je? hoe projecteer je het stilstaande licht op deze assen?
quote:op maandag 21 november 2005 17:24 schreef dionysuz het volgende:
[..]
nee het is geen onzin. dat heet relativiteit, daarom vroeg ik aan jou, eerder in dit topic:
stel atuin-hek neemt een aanloopje totdat hij evensnel als de bom vliegt, in de richting van de bom. ze staan dan relatief stil t.o.v. elkaar. wiens klokje loopt dan achter? die van de bom, of die van atuin-hek?
onwaarschijnlijk verhaal, beetje kromredenering van srt, maargoed, om niet in den eeuwigheid te blijven herhalen, wat zijn je bewijzen voor dit geheel?quote:
stuur jij maar een klok met lichtsnelheid wegquote:op dinsdag 22 november 2005 18:08 schreef rudeonline het volgende:
kunnen wij licht dan aanpassen? hoe bedoel je dat?
het enige bewijs wat ik tot nu toe zou hebben is dat we kunnen bewijzen dat een klok stil zou blijven staan bij de "lichtsnelheid". dat kun je meten door een klok weg te sturen en deze na enige tijd weer terugontvangen. als hij dan achterloopt, dan heeft hij minder tijd en minder km afgelegd.
simpel te bewijzen,
aantal secondes verschil x 300.000km/sec = verschil in afgelegde weg.
een klok die voorloopt ( en achter is gebleven) heeft t.o.v het licht meer km afgelegd.
en dit kun je simpel bewijzen door een waarnemer "op weg" te sturen.
quote:op dinsdag 22 november 2005 19:35 schreef rudeonline het volgende:
volgens mij was proefondervindelijk wel bewezen dat een klok die met de lichtsnelheid zou reizen iid stil zou blijven staan. bewegende klokken gaan trager door de tijd, daarom gaan ze ook achterlopen. minder secondes op de klok, minder km t.o.v het licht.
we hoeven ons niet aan te passen aan het licht, licht is slechts een weergave van alles wat zich voor ons af speelt. ieder persoon op zich kan doen wat hij wilt. jij ziet altijd een fractie later wat de persoon daadwerkelijk heeft gedaan. t.o.v ieder ander persoon bevindt jij je dan ook op een iets ander tijdstip.
bijna lichtsnelheid is een wezenlijk verschil ten opzichte van helemaal lichtsnelheid.quote:op dinsdag 22 november 2005 19:45 schreef rudeonline het volgende:
als je een beetje inbeeldingsvermogen zou hebben, dan zou je inzien dat een lichtstraal van 5 lichtjaar verderop gedurende 5 jaar exact hetzelfde is gebleven. een klok die dus gedurende diezelfde 5 jaar naar ons toe zou komen zou dus ook 5 jaar lang stil blijven staan. hij komt dan bij ons aan zoals hij er ( voor ons) 5 jaar geleden uitzag. op de klok is dan geen seconde voorbij gegaan. en je kunt de klok niet letterlijk met deze "snelheid" laten bewegen, simpelweg omdat nietsabsoluut stil kan staan in de tijd.
en wat die lichtsnelheid betreft, ze konden deeltjes wel de lichtsnelheid laten naderen. draai het om, en wij hebben met bijna de lichtsnelheid bewogen t.o.v het deeltje. te simpel om over na te denken.
quote:op dinsdag 22 november 2005 19:45 schreef rudeonline het volgende:
en wat die lichtsnelheid betreft, ze konden deeltjes wel de lichtsnelheid laten naderen. draai het om, en wij hebben met bijna de lichtsnelheid bewogen t.o.v het deeltje. te simpel om over na te denken.
ik weet dat dat een groot verschil is. het grote punt waarom het niet kan is dat niets ( behalve licht) absoluut stil kan blijven staan in de tijd. en dat is de reden dat de lichtsnelheid waarschijnlijk nooit gehaalt zal worden. een massa kan nooit stil blijven staan in de tijd. wel kun je de tijd vertragen voor iets, dat iets zal dat echter zelf nooit helemaal kunnen merken. hij merkt het pas op het moment dat hij ziet dat anderen ouder zijn geworden als hem. dat is het hele verhaal van de tweelingparadox. de persoon die de lichtsnelheid het dichts nadert, wordt het minst snel oud. maar uiteindelijk wordt je altijd ouder, daar kun je niet aan ontkomen.quote:op dinsdag 22 november 2005 19:47 schreef quarks het volgende:
[..]
bijna lichtsnelheid is een wezenlijk verschil ten opzichte van helemaal lichtsnelheid.
het verschil is dat het laatste gewoon onmogelijk is.
rude, jouw theorie stelt dat de werkelijkheid ééndimentionaal is; er bestaat alleen heden en verleden (alles wat je ziet is het verleden), geen boven, onder links en rechts. wat ik om me heen zie bewijst het ongelijk.quote:op dinsdag 22 november 2005 17:15 schreef rudeonline het volgende:
alles bevindt zich t.o.v jezelf in een mogelijke toekomst. (...knip...) dat onze omgeving er zo 3 dimensionaal uitziet kan te maken hebben met het vervormen van ruimte door onze snelheid. ik weet dat ook nog niet helemaal duidelijk.
maar dat is het hele punt: rudeonline gebruikt zo'n vaag termenbegrip dat je alles " aannemelijk" kunt praten. en daarmee ook makkelijk van mening naar mening kunt hoppen.quote:op woensdag 23 november 2005 01:49 schreef peterm het volgende:
[..]
je kunt deze waarnemingen wel af doen met "tricks of the mind" of "een onverklaarbare vervorming van de werkelijkheid" maar met zo'n argument kan je alles beweren en valt niets meer te bewijzen.
ik zou zeggen ga hier verder..quote:ik moet zeggen dat hij een punt heeft als hij stelt dat een foton niet met de lichtsnelheid kan reizen, omdat ruimte en tijd dan niet bestaan.
dus de voortplantingssnelheid van licht is afhankelijk van de golflengte?quote:op woensdag 23 november 2005 12:49 schreef doffy het volgende:
maar de snelheid van het deeltje wordt gemeten "over" de golf, dus hoe groter de frequentie, hoe dichter je bij 'c' in een rechte lijn komt.
heb je daar referentiemateriaal voor?quote:op woensdag 23 november 2005 12:55 schreef doffy het volgende:
ja.
definieer licht dan eens.quote:op woensdag 23 november 2005 12:55 schreef doffy het volgende:
ja. althans, de totale snelheid is altijd gelijk, maar alleen licht dat in een rechte lijn zou bewegen, haalt c.
spectrum daargelaten, een foton beweegt nooit in een rechte lijn. maar waar haal je deze wijsheid vandaan? ik ben het nooit tegengekomen en wil het graag eens uitgebreid nalezen.quote:op woensdag 23 november 2005 12:58 schreef doffy het volgende:
alleen een massaloos foton dat in een rechte lijn beweegt, beweegt met c.
licht is niets anders dan fotonen van een bepaalde, of verschillende, frequenties. eigenlijk is het begrip 'licht' ook niet correct, omdat dat slaat op maar een klein gebied van het waarnemingsspectrum dat toevallig door mensen als 'licht' wordt ervaren.
kan het niet terugvinden daar.quote:op woensdag 23 november 2005 13:01 schreef doffy het volgende:
speed of light. via google kan je in wat natuurkundige tekstboeken browsen met de échte discussies over wat 'lichtsnelheid' precies inhoudt. het is namelijk niet zo makkelijk, als je er goed naar gaat kijken.
hoe groter de frequentie hoe verder je van c af gaat volgens jou redenatie, je moet per seconde meer van de evenwichtsstand (rechte lijn) afwijken.quote:op woensdag 23 november 2005 12:49 schreef doffy het volgende:
maar de snelheid van het deeltje wordt gemeten "over" de golf, dus hoe groter de frequentie, hoe dichter je bij 'c' in een rechte lijn komt.
zoooo... ik dacht dat ik alleen was!!! maar dat valt weer reuze mee..quote:op zondag 20 november 2005 01:44 schreef quarks het volgende:
[..]
lees en huiver: marktonderzoekje van rudeonline..
fotonen zitten niet continu in een golf te bewegen...quote:op woensdag 23 november 2005 13:30 schreef jeroenmeloen het volgende:
wat maakt licht energetisch?
en dan nog even dit:
[..]
hoe groter de frequentie hoe verder je van c af gaat volgens jou redenatie, je moet per seconde meer van de evenwichtsstand (rechte lijn) afwijken.
alles wat geen rustmassa heeft, moet met de lichtsnelheid bewegenquote:op woensdag 23 november 2005 13:13 schreef doffy het volgende:
nee, licht dat 'warmer' is, draagt energie. alles wat energie draagt, kan niet met de lichtsnelheid bewegen. alleen massaloze fotonen kunnen dat.
wat is er mis met uit je nek lullen af en toe ?quote:op donderdag 24 november 2005 14:36 schreef doffy het volgende:
ik zat inderdaad nogal uit m'n nek te lullen gister![]()
laten we het 'moe' noemen
je voorstanders zijn toch echt ietwat in de minderheidquote:op donderdag 24 november 2005 16:56 schreef rudeonline het volgende:
en zo beroerd is mijn score nou ook weer niet.
rudeonline's poll..
momenteel denkt 87% dat je ófwel gek bent, of het bij het verkeerde einde hebt. ik vind het knap dat je daaruit concludeert dat je score níet beroerd isquote:op donderdag 24 november 2005 16:56 schreef rudeonline het volgende:
en zo beroerd is mijn score nou ook weer niet.
rudeonline's poll..
zo? dat zegt toch niets over wie er gelijk heeft? iedereen die zegt dat ik geen gelijk kan hebben, zal nooit de relativiteitstheorie kunnen weerleggen. simpelweg omdat ze een oude theorie aanbidden. iedreen met een open mind zou moeten stellen dat ik gelijk zou kunnen hebben. dat bewijst niets voor mij, het geeft alleen maar aan hoe open men nog staat voor andere ideeen.quote:op donderdag 24 november 2005 17:21 schreef atuin-hek het volgende:
[..]
je voorstanders zijn toch echt ietwat in de minderheid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |