http://www.talkorigins.org/faqs/homs/compare.htmlquote:Op vrijdag 18 november 2005 18:58 schreef Zombine het volgende:
Waar ik het meest mee zit is het gebrek aan tussenvormen van de verschillende soorten. Als de evolutie inderdaad heeft plaatsgevonden, dan zou in die miljoenen jaren duizenden verschillende soorten tussenvormen moeten zijn. Waarom worden deze niet gevonden?
Nu hoor ik je al zeggen dat deze wel gevonden zijn. Als dat inderdaad zo is dan zou ik daar wel eens wat over willen horen.
bron: http://vuletic.com/hume/cefec/5.html#5_7quote:5.7: ASSERTION: If evolution were true, there would be more transitional forms.
RESPONSE:Evolutionary theory says nothing about the probability of fossilization. The probability of fossilization is investigated by taphonomists and geologists, who have concluded that it is usually very low. We are fortunate to find fossil representatives of any of the major evolutionary transitions.
(ii) Considering the low probability of fossilization, the number of transitional forms that have been found is remarkable. To say that these fossils fail to establish evolution because there "should be more" would be akin to seeing the angel Gabriel descend from the sky and saying, "Well, that doesn't prove anything! I mean, where's Uriel?"
De aap en de mens hebben een gezamelijke voorouder, dat is wat anders dan dat de aap is geëvolueerd in de mens. Daarnaast zie ik niet in waarom een uitgestorven aapsoort niet een overgangssoort kan zijn? Of bedoel je dat het net zo goed niks te maken kan hebben gehad met mensen? Ik denk dat als je al die schedels op een rijtje zet je een geleidelijke verandering kan zien, als een gevonden schedel daar heel mooi tussenpast dan is de kans wel heel klein dat het toeval is.quote:Zoals bij de overgangsvorm van aap en mens. Bij vreemd uitziende schetels wordt gezegd dat deze een overgangsvorm is van aap en mens, terwijl dit net zo goed een uitgestorven aapsoort kan zijn. Ook wordt ontdekt dat sommige van deze schetels nep zijn.
Zie dit topic: Waarom zijn planeten / sterren rond ?quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:41 schreef Devolution het volgende:
Dat planeten zo "perfect" rond zijn (wat ze voor zover ik weet niet zijn) komt toch doordat ze in het begin zo hard ronddraaiden oid? Ik ben niet erg bekend hiermee maar ik dacht ooit zoiets gelezen te hebben op Fok.
Het is duidelijk dat er een vorm van evolutie bestaat. De huidige evolutietheorie is echter verre van sluitend, voor zover ik begrepen heb.quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:52 schreef DionysuZ het volgende:
Evolutie is een bewezen feit. Natuurlijke selectie ook.
God niet.
Weet ik, ik doelde op neodarwinisme. Ik edit die post wel even.quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:55 schreef Doffy het volgende:
De theorie zoals Darwin die opstelde, is in de loop van de tijd ook flink bijgeschaafd hoor
Het kan nog niet alles verklarenquote:Op vrijdag 18 november 2005 19:58 schreef Maethor het volgende:
[..]
Maar goed, ook het neodarwinisme kan niet alles verklaren. Maar nogmaals, er zijn geen betere theorieën.
Heel juist, bovendien: godsdiensten verklaren helemaal niets.quote:
Ok. Er zitten indd vast wel gaten in de theorie (strikt gesproken is er overigens niet zoiets als één evolutie-theorie: het is een verzameling van deeltheoriën), maar dat hoort bij elke theorie in actief onderzoek.quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:58 schreef Maethor het volgende:
Weet ik, ik doelde op neodarwinisme. Ik edit die post wel even.
Maar goed, ook het neodarwinisme kan niet alles verklaren. Maar nogmaals, er zijn geen betere theorieën.
Ik stel die vraag ook wel eens aan religieuzen die de evolutietheorie verwerpen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:04 schreef soulsurvivor het volgende:
Hoe heet eigelijk iemand die vermoed dat het leven een combinatie is van creatie en evolutie?
Of is daar geen woord voor.
dit is niet bedoeld als inkoppertje voor de grappenmakers onder ons
Dat doen ze juist wel: alles is door [insert god] gemaakt. Als je iets ervan niet begrijpt komt het omdat het zo mooi en complex is omdat het door [insert god] gemaakt is. Daar moet je je maar bij neerleggen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:02 schreef Sisyphus het volgende:
[..]
Heel juist, bovendien: godsdiensten verklaren helemaal niets.
Zeker! Ik heb alleen het idee dat niet elke neodarwinist dit in zijn achterhoofd heeft in de verhitte creationisme vs. evolutie discussies.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ok. Er zitten indd vast wel gaten in de theorie (...), maar dat hoort bij elke theorie in actief onderzoek.
Ik ben ook wel benieuwd naar de precieze 'problemen' met de evolutietheorie.quote:Misschien interessant om in dit topic een aantal van die 'gaten' te bespreken? Is iemand daarvan goed op de hoogte?
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat het ontstaan der dingen een andere theorie moet zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik "geloof" niet in de evolutie, het is een bewezen feit. Dat niet alles perfect verklaart wordt ligt aan de onvolledigheid van de theorie.
Ik kan zo gauw niet echt wat 'gaten' bedenken. Iemand anders misschien?quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Misschien interessant om in dit topic een aantal van die 'gaten' te bespreken? Is iemand daarvan goed op de hoogte?
De evolutie-theorie gaat over het ontstaan van soorten. Dat proces begon op het moment dat er biochemische structuren ontstonden waarop natuurlijke selectie vat kreeg. Evolutie gaat níét over het ontstaan van die structuren, laat staan over het ontstaan van de aarde en/of het heelal.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:13 schreef Nembrionic het volgende:
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat het ontstaan der dingen een andere theorie moet zijn.
Juist. Ondanks wat sommige creatonisten je willen doen laten geloven. (Peter Scheele bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 18 november 2005 20:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
De evolutie-theorie gaat over het ontstaan van soorten. Dat proces begon op het moment dat er biochemische structuren ontstonden waarop natuurlijke selectie vat kreeg. Evolutie gaat níét over het ontstaan van die structuren, laat staan over het ontstaan van de aarde en/of het heelal.
Dat zeg ik.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
De evolutie-theorie gaat over het ontstaan van soorten. Dat proces begon op het moment dat er biochemische structuren ontstonden waarop natuurlijke selectie vat kreeg. Evolutie gaat níét over het ontstaan van die structuren, laat staan over het ontstaan van de aarde en/of het heelal.
Dat soort discussies hebben als welhaast natuurlijk gevolg dat mensen zich terugtrekken binnen de muren van hun eigen overtuiging, en niet meer open staan voor nuance. Beide kampen, overigens.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:13 schreef Maethor het volgende:
Zeker! Ik heb alleen het idee dat niet elke neodarwinist dit in zijn achterhoofd heeft in de verhitte creationisme vs. evolutie discussies.
Je hebt natuurlijk het hele Dawkins vs. Gould verhaal, over het hele 'punctuated equilibrium'-idee versus Dawkins' 'selfish genes'. Maar ook dat debat is volgens mij alweer in het midden geëindigd.quote:Ik ben ook wel benieuwd naar de precieze 'problemen' met de evolutietheorie.
Ach ja. Hoe dieper je je vastlult, hoe moeilijker het wordt om je daar weer uit te kletsen natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:19 schreef Fir3fly het volgende:
Juist. Ondanks wat sommige creatonisten je willen doen laten geloven. (Peter Scheele bijvoorbeeld)
De meeste godsdiensten zijn zo bekrompen als wat en staan niet open voor nieuwe bevindingen. Neem bijvoorbeeld onweer. Heel vroeger snapten ze daar helemaal niks van dus moest het wel een hogere kracht zijn (god) die boos wasquote:
Intelligent design heeft vast wel een afdeling die dit aanhangt.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:04 schreef soulsurvivor het volgende:
Hoe heet eigelijk iemand die vermoed dat het leven een combinatie is van creatie en evolutie?
Of is daar geen woord voor.
Ik zou diegene respecteren doormiddel van een gedwongen opname.quote:* Al gelooft iemand dat de aarde pas 100 jaar oud is. Respecteer dat dan even van elkaar oke. Dat houd het topic wel zo leuk.
Volgens mij was het hier de bedoeling om over evolutie te praten en niet over godsdienst?quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:23 schreef Icex het volgende:
[..]
De meeste godsdiensten zijn zo bekrompen als wat en staan niet open voor nieuwe bevindingen. Neem bijvoorbeeld onweer. Heel vroeger snapten ze daar helemaal niks van dus moest het wel een hogere kracht zijn (god) die boos wasWisten zij veel. Nu weten we wel beter en hebben we een god niet meer nodig. Het draagvlak van godsdiensten wordt steeds kleiner denk ik. Ondanks dat deze proberen vooruitgang en kennis te weerleggen met bijbel blabla. Aids van god? Tsunamie van allah? Schei toch uit, hoeveel bewijs heb je nodig voordat je toegeeft dat je fout zit? Ondertussen wordt onweer al niet meer iets van god gezien, hoe lang voordat alles erkent wordt als toeval en godsdiensten niet meer nodig zijn?
Maar ook de vraag waarom 'geloof' jij. Je kan dat stukje ook als een antwoord uitleggen van mijn kantquote:Op vrijdag 18 november 2005 20:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Volgens mij was het hier de bedoeling om over evolutie te praten en niet over godsdienst?
Nou ja laat maar, ik ben zelf eerder ook al afgedwaald zie ik
Zie hier het ultieme bewijs voor evolutie!quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:31 schreef Icex het volgende:
[..]
En foktopics die niet afdwalen dat is net zoiets als zeggen dat er geen evolutie bestaat
er zijn volgens de wetenschap 4 soorten mens geweestquote:Zoals bij de overgangsvorm van aap en mens. Bij vreemd uitziende schetels wordt gezegd dat deze een overgangsvorm is van aap en mens, terwijl dit net zo goed een uitgestorven aapsoort kan zijn. Ook wordt ontdekt dat sommige van deze schetels nep zijn.
Er zijn wel wat meer hoor; alleen het geslacht Homo heeft er al een stuk of 10. En dan moeten oa de Australopithecus d'r ook nog bij.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:32 schreef bonke het volgende:
[..]
er zijn volgens de wetenschap 4 soorten mens geweest
[..]
quote:The Vatican's chief astronomer said Friday that "intelligent design" isn't science and doesn't belong in science classrooms, the latest high-ranking Roman Catholic official to enter the evolution debate in the United States.
The Rev. George Coyne, the Jesuit director of the Vatican Observatory, said placing intelligent design theory alongside that of evolution in school programs was "wrong" and was akin to mixing apples with oranges.
"Intelligent design isn't science even though it pretends to be," the ANSA news agency quoted Coyne as saying on the sidelines of a conference in Florence. "If you want to teach it in schools, intelligent design should be taught when religion or cultural history is taught, not science."
http://news.yahoo.com/s/ap/20051118/ap_on_re_eu/vatican_evolutionquote:If they respect the results of modern science, and indeed the best of modern biblical research, religious believers must move away from the notion of a dictator God or a designer God, a Newtonian God who made the universe as a watch that ticks along regularly."
Rather, he argued, God should be seen more as an encouraging parent.
"God in his infinite freedom continuously creates a world that reflects that freedom at all levels of the evolutionary process to greater and greater complexity," he wrote. "He is not continually intervening, but rather allows, participates, loves."
Vink goeie actie van het Vaticaanquote:Op vrijdag 18 november 2005 20:39 schreef Doderok het volgende:
Zelfs het Vaticaan kiest eerder voor evolutie dan intelligent design:
[..]
[..]
http://news.yahoo.com/s/ap/20051118/ap_on_re_eu/vatican_evolution
Toch geven ze er elke keer weer een mooie draai aan, vind je niet?quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:39 schreef Doderok het volgende:
Zelfs het Vaticaan kiest eerder voor evolutie dan intelligent design:
[..]
[..]
http://news.yahoo.com/s/ap/20051118/ap_on_re_eu/vatican_evolution
Maar het is tenminste niet zo'n wereldvreemde voorstelling van zaken als bij sommige anderenquote:"God in his infinite freedom continuously creates a world that reflects that freedom at all levels of the evolutionary process to greater and greater complexity," he wrote. "He is not continually intervening, but rather allows, participates, loves."
Yupz..en gelovigen hebben er geen verklaring voor behalve dat God het gemaakt heeft en dus zal het wel goed zitten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:35 schreef Funkytrip het volgende:
Ik vind al die aardlagen met een beperkt aantal type fossielen eigenlijk al het beste bewijs voor evolutie. In de ene laag vind je schelpen, iets hoger de vissen, daarboven de reptielen etc etc.
quote:De meeste godsdiensten zijn zo bekrompen als wat en staan niet open voor nieuwe bevindingen.
quote:Ik "geloof" niet in de evolutie, het is een bewezen feit.
a) heb je je weleens verdiept in de vele inconsistenties van die fossielen aardlagen?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:35 schreef Funkytrip het volgende:
Ik vind al die aardlagen met een beperkt aantal type fossielen eigenlijk al het beste bewijs voor evolutie. In de ene laag vind je schelpen, iets hoger de vissen, daarboven de reptielen etc etc.
Als de creationalisten het bij het rechte end hebben zouden er hondenbotten tussen trilobietfossielen moeten liggen en menselijke schedels in de maag van een Tyrannosaurus. Maar dat is dus niet zo. Ergo, een zeer sterk argument tegen creationalisme.
Zoals welke? We zouden het leuk vinden om nu eens échte problemen te bespreken in dit topic.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:13 schreef pmb_rug het volgende:
a) heb je je weleens verdiept in de vele inconsistenties van die fossielen aardlagen?
Verlicht onsquote:b) je conclusies over creationisme zijn.... raar. uit de duim gezogen.
Eens.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zoals welke? We zouden het leuk vinden om nu eens échte problemen te bespreken in dit topic.
[..]
Verlicht ons
Ik heb een keer een verklaring gehoord dat dat te maken heeft met de zondvloed.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:51 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Yupz..en gelovigen hebben er geen verklaring voor behalve dat God het gemaakt heeft en dus zal het wel goed zitten.
fossielen zijn helaas erg zeldzaam, maar er zijn bv. verbluffende ontdekkingen gedaan van walvis fossielen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:58 schreef Zombine het volgende:
...................
Waar ik het meest mee zit is het gebrek aan tussenvormen van de verschillende soorten. Als de evolutie inderdaad heeft plaatsgevonden, dan zou in die miljoenen jaren duizenden verschillende soorten tussenvormen moeten zijn. Waarom worden deze niet gevonden?
Nu hoor ik je al zeggen dat deze wel gevonden zijn. Als dat inderdaad zo is dan zou ik daar wel eens wat over willen horen.
....................
quote:............
It was not until 1979 that paleontologists had their first indisputable evidence about whale transition. Pakicetus was discovered by Philip Gingerich in Pakistan. Later, in 1995, Hans Thewissen found Ambulocetus. Whales with legs are now known from Pakistan, India, Egypt and the U.S.A.
It took less than 15 million years for the whale lineage to move from land, through shallow bays and coastal waters, to deep marine environments. By 40 million years ago whales had become essentially the animals we know today.
...............
Hier verder: http://www.origins.tv/darwin/landtosea.htm (de beestjes op de site zijn klikbaar)
quote:......................
Let us imagine setting one up along the equator, across the width of our home continent of Africa. It is a special kind of chain, involving parents and children, and we will have to play tricks with time in order to imagine it. You stand on the shore of the Indian Ocean in southern Somalia, facing north, and in your left hand you hold the right hand of your mother. In turn she holds the hand of her mother, your grandmother. Your grandmother holds her mother's hand, and so on. The chain wends its way up the beach, into the arid scrubland and westwards on towards the Kenya border.
How far do we have to go until we reach our common ancestor with the chimpanzees? It is a surprisingly short way. Allowing one yard per person, we arrive at the ancestor we share with chimpanzees in under 300 miles. We have hardly started to cross the continent; we are still not half way to the Great Rift Valley. The ancestor is standing well to the east of Mount Kenya, and holding in her hand an entire chain of her lineal descendants, culminating in you standing on the Somali beach.
The daughter that she is holding in her right hand is the one from whom we are descended. Now the arch-ancestress turns eastward to face the coast, and with her left hand grasps her other daughter, the one from whom the chimpanzees are descended (or son, of course, but let's stick to females for convenience). The two sisters are facing one another, and each holding their mother by the hand. Now the second daughter, the chimpanzee ancestress, holds her daughter's hand, and a new chain is formed, proceeding back towards the coast. First cousin faces first cousin, second cousin faces second cousin, and so on. By the time the folded-back chain has reached the coast again, it consists of modern chimpanzees. You are face to face with your chimpanzee cousin, and you are joined to her by an unbroken chain of mothers holding hands with daughters. If you walked up the line like an inspecting general--past Homo erectus, Homo habilis, perhaps Australopithecus afarensis--and down again the other side (the intermediates on the chimpanzee side are unnamed because, as it happens, no fossils have been found), you would nowhere find any sharp discontinuity. Daughters would resemble mothers just as much (or as little) as they always do. Mothers would love daughters, and feel affinity with them, just as they always do. And this hand-in-hand continuum, joining us seamlessly to chimpanzees, is so short that it barely makes it past the hinterland of Africa, the mother continent. ........
Bron
Een verkeerde voorstelling van zaken: er zijn géén ''twee kampen'', er is er maar één, de evolutietheorie.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:28 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik heb een keer een verklaring gehoord dat dat te maken heeft met de zondvloed.
Toen het water zakte, kwamen de eencellige onderop toen die laag toen die... enz.
Een verklaring hebben de creationisten dus wel.
Het is errrug lang geleden, dat ik die docu zag. 'k vond het toen al ver gezocht.
Toch ben ik blij dat ik mezelf niet in 1 van de 2 kampen hoef te plaatsen [creationisten vs evolutie]
Ik eet gewoon nog maar even van twee walletjes.en een openmind voor een eventuele derde
![]()
Ach ja, het stokpaardje van de minderwaardigheidscomplexlijders: mens en aap zijn gelijk. Alsof de vorm van een schedel daarover iets zegtquote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef roobje het volgende:
Grappige is dat creationisten stellen dat er een duidelijke scheiding is tussen aap en mens maar ze zijn het onder elkaar niet eens welke schedel nou aap of mens isDan is die scheiding toch niet zo duidelijk he!
Als het allemaal zo makkelijk is: Homo erectus; mens of aap?quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ach ja, het stokpaardje van de minderwaardigheidscomplexlijders: mens en aap zijn gelijk. Alsof de vorm van een schedel daarover iets zegt. Kijk eens rond in de wereld en zie de verschillen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Is de evolutietheorie wetenschap dan? Ik heb dat nooit zo begrepen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:11 schreef Godslasteraar het volgende:
Een verkeerde voorstelling van zaken: er zijn géén ''twee kampen'', er is er maar één, de evolutietheorie.
Creationisme is geen theorie, géén wetenschap, ...
Volgens mij doet het creationisme dat ook.quote:theorie:
systeem van denkbeelden of hypothesen waarmee waargenomen feiten of verschijnselen kunnen worden verklaard of voorspellingen kunnen worden gedaan.
Een wetenschappelijke theorie jah.quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:00 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Is de evolutietheorie wetenschap dan? Ik heb dat nooit zo begrepen.
Ik heb altijd begrepen dat het een theorie is;
Creationisme verklaart niet op de manier die in de wetenschap bedoelt wordt. Creationisme verklaart doormiddel van een aanname die nooit getoetst kan worden ondersteund met bewijs dat nooit getoetst kan worden. Ook is de voorspellende kant van creationisme niet bestaand. Zeggen dat creationisme een theorie is net zoals de evolutietheorie een theorie is getuigd van te weinig kennis van zaken.quote:Volgens mij doet het creationisme dat ook.
Weliswaar [in het algemeen] met een wat krampachtiger argumentatie arsenaal, [het moet immers allemaal kloppen met wat er in de bijbel staat] Maar allebei de [kampen] beredeneren vanuit een systeem van denkbeelden of hypothesen waarmee waargenomen feiten of verschijnselen kunnen worden verklaard of voorspellingen kunnen worden gedaan.
Voorzover er een ' creationisme vs evolutietheorie' is sluit de evolutietheorie een creator niet uit (de theorie omvat niet het ontstaan van leven) en zijn er maar een paar groepjes creationisten die de evolutietheorie verwerpen. Het is vast al vaak genoeg voorbij gekomen, maar Darwin was voor het grootste deel van zijn leven creationist; misschien wel tot zijn dood.quote:Als de 1 aannemelijker klinkt dan de ander hoeft die nog niet waar te zijn.
vandaar mijn positie.
Dat weet niemand zeker, maar er zijn diverse intressante wetenschappelijke ideeen die allemaal net iets meer hebben dan 'das god geweest'.quote:Ik weet gewoon niet op welke manier het leven onstaan is zoals wij dat nu kennen.
Allereerst even een opmerking, je zegt dat we niet over het creationisme moeten praten, en vervolgens kom je met een boek over de bijbel aan zetten. Doe even niet.quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:58 schreef Zombine het volgende:
[..]
Nog even een paar regels:
* Al gelooft iemand dat de aarde pas 100 jaar oud is. Respecteer dat dan even van elkaar oke. Dat houd het topic wel zo leuk.
* Als je niks beters te zeggen hebt als: gelovigen of atheisten zuigen. Ga dan alsjeblieft even naar onzin ofzo.
* Dit topic is NIET bedoelt om over het creationisme te praten. Ga dus niet dingen zeggen als:
nee, het scheppingsverhaal is lekker geloofwaardig. Daar gaat het in dit topic niet over, en ik wil dat er deze keer eens over de evolutie gediscuseert wordt i.p.v. het scheppingsverhaal.
* Er mogen dingen uit de bijbel aangehaalt worden om je mening te ondersteunen, of om je uitleg te verbeteren. Maar let er op dat deze bijbelteksten niet het middelpunt van de discussie gaan worden.
Als laatst nog even een tip. In het boek: “ Moderne wetenscap in de bijbel”, worden leuke wetenschappelijke feitjes opgenoemt die in de bijbel voorkomen. Door dat boek kwam ik ook op het idee om dit topic te maken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is allemaal. Uitleggen en schrijven zijn niet mijn sterkste punten, dus excuseer mij als er dingen in staan die wat rommelig overkomen.
Dat is wat ik zeg.quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Een wetenschappelijke theorie jah.
[..]
Creationisme verklaart niet op de manier die in de wetenschap bedoelt wordt. Creationisme verklaart doormiddel van een aanname die nooit getoetst kan worden. Ook is de voorspellende kant van creationisme niet bestaand. Zeggen dat creationisme een theorie is net zoals de evolutietheorie getuigd van te weinig kennis van zaken.
[..]
Dat weet niemand zeker, maar er zijn diverse intressante wetenschappelijke ideeen die allemaal net iets meer hebben dan 'das god geweest'.
Is nogal voorbarig en zinloos in een forum. omdat je in een forum zaken kan stellen die je later, waneer er reacties komen kan onderbouwen.quote:Zeggen dat creationisme een theorie is net zoals de evolutietheorie getuigd van te weinig kennis van zaken.
is het zelfde wanneer ik zou zeggen;quote:Zeggen dat creationisme een theorie is net zoals de evolutietheorie getuigd van te weinig kennis van zaken.
MAAR WAT HEB JE DAAR AAN, BEHALVE HET FEIT DAT HET FORUM EEN SOORT ARENA WORDTquote:deze conclusie getuigt van weinig kennis en vaardigheid in begrijpend lezen
Je vraagt me om mijn redenen. Eigenlijk 'geloof' ik in de evolutietheorie om dezelfde redenen dat ik ook in de relativitetistheorie geloof. Gesimplicifeerd is dat: ik kan de theorie begrijpen, vind het logisch en het klopt met de beschikbare data. Bovendien zijn mensen die er veel meer van afweten dan ik het er over eens dat de theorie klopt (in het geval van de evolutietheorie biologen, in het geval van de relativiteitstheorie natuurkundigen). Er zijn wel eens wetenschappers die het creationisme aanhangen, maar die hebben dan expertise in een andere discipline, en zijn dus niet terzake deskundig.quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:58 schreef Zombine het volgende:
Maar dit topic is ervoor bedoeld om te vertellen waarom jij in de evolutietheorie gelooft en deze ook uit te leggen. Ga dus niet direct mijn openingspost afkrakenmaar als je het niet met me eens bent, vertel dan ook erbij waarom mijn dingen niet kloppen.
het is grappig dat in Roobje's belevingswereld het verschil tussen een aap en een mens word gemaakt door de vorm van de schedel.quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ach ja, het stokpaardje van de minderwaardigheidscomplexlijders: mens en aap zijn gelijk. Alsof de vorm van een schedel daarover iets zegt. Kijk eens rond in de wereld en zie de verschillen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
De evolutietheorie is wel ondersteund door empirische data, die in tegenstelling tot het creationisme. En het blijft inderdaad een theorie, daarom wordt er binnen de biologische wetenschap continu aan gesleuteld.quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:59 schreef soulsurvivor het volgende:
Dat de evolutietheorie met 'wetenschappelijke' benadering de gevonden aanwijzingen probeert in te passen in die theorie maakt het nog geen wetenschappelijk feit. Die nuance wil ik aanbrengen!
Dat er weinig wetenschappelijke feiten zijn blijkt ook uit het feit dat eerder getrokken wetenschappelijke conclusies constant bijgesteld worden.
Toch blijft het een theorie. Als de aanname een theorie is, [en dat is mijn persoonlijke mening]
dan ben je net als de creationisten die het leven willen verklaren op grond van de bijbel, niet objectief meer.
Ook dat kamp begint zich te splitenquote:Op zaterdag 19 november 2005 10:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bovendien zijn mensen die er veel meer van afweten dan ik het er over eens dat de theorie klopt (in het geval van de evolutietheorie biologen)
met alle respect, maar als dit niet een staaltje drogrederen van de bovenste plank is weet ik het niet meer. dat je dit overtuigend kunt noemen.quote:Although information in experimental science is acquired through observation, the observation of a great amount of indirect evidence of a process makes as good a scientific case as the direct observation of a process. As Michael Ruse asks, "[t]he evidence that I have a heart is all indirect, neither I nor anyone else ever seen it, but does anyone really believe that it is not a fact that I have a heart?" (Ruse 1982:58). In the same way, there is sufficient evidence for macroevolution that it can safely be considered a fact without direct observation of the process occurring in our time. We need not, as many unsophisticated creationists put it, observe cats changing into dogs right before our eyes, in order to have a good case for macroevolution.
Hoeveel biologen zijn er dan die aan het creationisme hangen t.o.v. degenen die uitgaan van evolutie? 1 tegen de rest waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:13 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ook dat kamp begint zich te spliten![]()
je zou voor de grap gewoon eens op google een creationistische website kunnen zoeken. ik kan me niet voorstellen dat je dit ooit gedaan hebt (getuige je uitspraak)quote:En wetenschappers zijn er altijd mee bezig elkaars (en hun eigen) theorieën onderuit te halen. Dit in tegenstelling tot creationisten, die alleen maar uitgaan van een boek dat 2000 jaar geleden is geschreven en dat voor heilige waarheid aannemen.
Jawel. Maar misschien is mijn uitspraak iets te kort door de bocht en gaan er ook wel creationisten uit van andere boeken.quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:23 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je zou voor de grap gewoon eens op google een creationistische website kunnen zoeken. ik kan me niet voorstellen dat je dit ooit gedaan hebt (getuige je uitspraak)
Dat bedoel ik niet, Ik bedoel dat er verschil/onenigheid is in getrokken conclusies onder de wetenschappers die zich bezig houden met evolutie theorie [ ik het het hier niet over creationisten]quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoeveel biologen zijn er dan die aan het creationisme hangen t.o.v. degenen die uitgaan van evolutie? 1 tegen de rest waarschijnlijk.
Je moet echt even gaan goolen op ' theorie'. Je kan niet in een discussie over hoe, waarom, of en waar de evolutietheorie een theorie is het woord theorie te pas en te onpas in andere contexten gebruikten. Nogmaals; in de context van evolutietheorie betekent het woordje theorie dat het op dit moment DE waarheid is. Zeggen dat de evolutietheorie ook maar een aanname is is zeggen dat de theorie van zwaartekracht ook maar theorie is, en kom op, das toch gewoon dom?quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:59 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg.
De nuance die ik aan wil brengen is dat beide uitgaan vanuit een aanname, een theorie.
Dat de evolutietheorie met 'wetenschappelijke' benadering de gevonden aanwijzingen probeert in te passen in die theorie maakt het nog geen wetenschappelijk feit. Die nuance wil ik aanbrengen!
Dat er weinig wetenschappelijke feiten zijn blijkt ook uit het feit dat eerder getrokken wetenschappelijke conclusies constant bijgesteld worden.
Toch blijft het een theorie. Als de aanname een theorie is, [en dat is mijn persoonlijke mening]
dan ben je net als de creationisten die het leven willen verklaren op grond van de bijbel, niet objectief meer.Met dat verschil [en daar heb je gedeeltelijk ook gelijk in] dat de creationisten in het algemeenminder wetenschappelijke onderbouwingen geven dan de wetenschappers die zich bezig houden met de evolutietheorie.
Maar ook dat kan je niet generaliseren. Want er zijn ook creationisten die vanuit wetenschappelijk onderzoek hun theorie proberen te onderbouwen.
Doe ik tochquote:[..]
omdat je in een forum zaken kan stellen die je later, waneer er reacties komen kan onderbouwen.
[..]
Doe het dan niet.quote:MAAR WAT HEB JE DAAR AAN, BEHALVE HET FEIT DAT HET FORUM EEN SOORT ARENA WORDT
Voorbeeld graag, reageert wat makkelijker,quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:30 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet, Ik bedoel dat er verschil/onenigheid is in getrokken conclusies onder de wetenschappers die zich bezig houden met evolutie theorie [ ik het het hier niet over creationisten]
Laat maar, het moet leuk blijven.quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:33 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Voorbeeld graag, reageert wat makkelijker,
Ik bedoel het niet aanvallend/denigrerend. Als je met een voorbeeld komt kunnen we der van beide kanten naar kijken. Anders komen we weer uit op dawkins vs gould, en das eigenlijk voornamelijk een east-coast vs west-coast geworden, het ging niet eens meer over een twistpunt maar meer dat ze elkaar niks vonden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:36 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Laat maar, het moet leuk blijven.
Ik wacht wel op minder aanvallende en denigrerende reacties.
Het is ook een beetje wat er in de naam zit.. De mens en de aap hebben een gemeenschappelijke voorouder, maar wij zouden waarschijnlijk vinden dat die voorouder er uitziet als een aap..quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef roobje het volgende:
De aap en de mens hebben een gezamelijke voorouder, dat is wat anders dan dat de aap is geëvolueerd in de mens. Daarnaast zie ik niet in waarom een uitgestorven aapsoort niet een overgangssoort kan zijn? Of bedoel je dat het net zo goed niks te maken kan hebben gehad met mensen? Ik denk dat als je al die schedels op een rijtje zet je een geleidelijke verandering kan zien, als een gevonden schedel daar heel mooi tussenpast dan is de kans wel heel klein dat het toeval is.
evotutie theorie op dit moment "de waarheid"??quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:33 schreef Invictus_ het volgende:
*zucht*
[..]
Je moet echt even gaan goolen op ' theorie'. Je kan niet in een discussie over hoe, waarom, of en waar de evolutietheorie een theorie is het woord theorie te pas en te onpas in andere contexten gebruikten. Nogmaals; in de context van evolutietheorie betekent het woordje theorie dat het op dit moment DE waarheid is. Zeggen dat de evolutietheorie ook maar een aanname is is zeggen dat de theorie van zwaartekracht ook maar theorie is, en kom op, das toch gewoon dom?
[..]
Doe ik toch![]()
[..]
Doe het dan niet.
De evolutietheorie is de beste benadering van de waarheid op dit moment. Dat beter?quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:48 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
evotutie theorie op dit moment "de waarheid"??![]()
nee een theorie is een systeem van denkbeelden of hypothesen ter verklaring van iets, het poogt de werkelijkheid te beschrijven...
maar een allesomvattende koppende theorie ( de waarheid) die is er nog niet![]()
dat is een persoonlijke mening...quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
De evolutietheorie is de beste benadering van de waarheid op dit moment. Dat beter?
Nee. " De waarheid" is een vage filosofische term die een wetenschapper niet gauw zal noemen. Da's meer iets voor gelovigen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
De evolutietheorie is de beste benadering van de waarheid op dit moment. Dat beter?
Om te spreken van theorieën in een wetenschappelijke context moet wel aan een aantal minimum eisen voldaan worden. En daar valt creationisme gewoon door de mand.quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:00 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij doet het creationisme dat ook.
Weliswaar [in het algemeen] met een wat krampachtiger argumentatie arsenaal, [het moet immers allemaal kloppen met wat er in de bijbel staat] Maar allebei de [kampen] beredeneren vanuit een systeem van denkbeelden of hypothesen waarmee waargenomen feiten of verschijnselen kunnen worden verklaard of voorspellingen kunnen worden gedaan.
Het ontstaan van leven is overigens een ander discipline dan de evolutie-biologie, en wel abiogenesis.quote:Als de 1 aannemelijker klinkt dan de ander hoeft die nog niet waar te zijn.
vandaar mijn positie.
Ik weet gewoon niet op welke manier het leven onstaan is zoals wij dat nu kennen.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, niet dus. Le-zenquote:Op zaterdag 19 november 2005 10:06 schreef pmb_rug het volgende:het is grappig dat in Roobje's belevingswereld het verschil tussen een aap en een mens word gemaakt door de vorm van de schedel.
in mijn belevingswereld gaat het toch meer om de inhoud![]()
Dat is waarquote:Op zaterdag 19 november 2005 10:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is ook een beetje wat er in de naam zit.. De mens en de aap hebben een gemeenschappelijke voorouder, maar wij zouden waarschijnlijk vinden dat die voorouder er uitziet als een aap..
En wat is volgens jou het verschil?quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:00 schreef soulsurvivor het volgende:
De evolutie-theorie gaat ook helemaal niet over het ontstaan van leven, het gaat over het ontstaan van soorten.quote:Ik weet gewoon niet op welke manier het leven onstaan is zoals wij dat nu kennen.
Het is wellicht nuttig om te onthouden dat het woord 'theorie' zoals dat in het dagelijks taalgebruik soms gebruikt wordt, in deze context niet zo bedoeld wordt. Een wetenschappelijke theorie is een bouwwerk van geteste hypothesen, tesamen met een stapel bewijs die het tot een coherent geheel maken. Niet zomaar een aanname dus, zoals creationistisch gewauwel dat wel is.quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:59 schreef soulsurvivor het volgende:
Dat is wat ik zeg.
De nuance die ik aan wil brengen is dat beide uitgaan vanuit een aanname, een theorie. Dat de evolutietheorie met 'wetenschappelijke' benadering de gevonden aanwijzingen probeert in te passen in die theorie maakt het nog geen wetenschappelijk feit. Die nuance wil ik aanbrengen!
In plaats van te mekkeren over hoe weinig andere mensen gelezen hebben, zou je ook een positieve bijdrage kunnen leveren. Wellicht door, bijvoorbeeld, aan te komen met positivieve creationistische stellingen, bewijzen, etc. Wellicht door aan te geven wát er precies op die crea-websites staat, wat "de rest hier" niet begrepen heeft. Kortom, door constructief te discussiëren, in plaats van alleen maar 'jullie snappen er niets van' te roepen. Dus: verlicht ons!quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:23 schreef pmb_rug het volgende:
je zou voor de grap gewoon eens op google een creationistische website kunnen zoeken. ik kan me niet voorstellen dat je dit ooit gedaan hebt (getuige je uitspraak)
Ik heb niet veel tijd om te reageren, Dat doe ik op een later tijdstip. Maar wat ik even wil zeggen is dat de bijbel er wel bijgehaalt mag worden, maar dat dit niet het middelpunt van de discussie moet gaan worden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 09:55 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
Allereerst even een opmerking, je zegt dat we niet over het creationisme moeten praten, en vervolgens kom je met een boek over de bijbel aan zetten. Doe even niet.
Ik heb een hoor'college' (op vrijwillige basis) mogen bijwonen waar twee wetenschappers met elkaar een open discussie hielden over de theorie van Intelligent Design. Éen professor was tégen, en de ander was dus vóór (en geheel toevallig ook Christelijk. Hij wilde hetzelfde als jij: niet over zijn eigen geloof en God praten, want dat had in zijn ogen geen zin in een wetenschappelijke discussie; hij wilde zich enkel op Intelligent Design richten).
En dat kan zo ongeveer niet. Uiteindelijk waren alle inhoudelijke vragen die hem over ID (=intelligent design) gesteld werden door hem niet te beäntwoorden, omdat hij dan terug zou moeten vallen op zijn éigen verklaring daarvoor. Wat er over bleef was een ID theorie die gewoon nergens op gegrond was.
Dit was ook een van de hoofdargumenten die aangekaart werd. Als je met zo'n theorie komt, moet je kijken naar wat er door die theorie óók waar ZAL MOETEN ZIJN voordat die theorie waar kan zijn.
Als je zegt: de wereld is gemaakt door een intelligent ontwerper, dan zijn er nog de gaten die gevuld moeten worden, want:
-er is geen intelligent ontwerper bekend
-hoe heeft deze ontwerper interactie met ons, welke van de 4 krachten (het waren natuurkundigen)
Zo ongeveer.
Je kan niet komen met een theorie die een intelligent ontwerper (bijvoorbeeld God) nódig heeft om te bestaan, als je niet over die ontwerper "mag" praten. En over God is op wetenschappelijk niveau niet veel positiefs te zeggen.
In mijn opinie mag je het wanneer je het hebt over evolutietheorie wel spreken over theorie, in de juiste context, zoals in het woordenboek beschreven.quote:Op zaterdag 19 november 2005 11:59 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het is wellicht nuttig om te onthouden dat het woord 'theorie' zoals dat in het dagelijks taalgebruik soms gebruikt wordt, in deze context niet zo bedoeld wordt. Een wetenschappelijke theorie is een bouwwerk van geteste hypothesen, tesamen met een stapel bewijs die het tot een coherent geheel maken. Niet zomaar een aanname dus, zoals creationistisch gewauwel dat wel is.
Verder hoef je niet zo te SCHREEUWEN
Maar als jij daar anders over denkt... prima.quote:systeem van denkbeelden of hypothesen waarmee waargenomen feiten of verschijnselen kunnen worden verklaard of voorspellingen kunnen worden gedaan
Wat bedoel je daarmee? Woordenboeken zeggen ook niet alles. En geldt datzelfde voor het creationisme?quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:50 schreef soulsurvivor het volgende:
In mijn opinie mag je het wanneer je het hebt over evolutietheorie wel spreken over theorie in de juiste context, zoals in het woordenboek beschreven.
Maar is voor jou evolutie en creationisme in jouw theoretische zin hetzelfde? En welke theoretische zin is dat dan?quote:Maar als jij daar anders over denkt... prima.
Ik weet namelijk heel goed het verschil tussen een wetenschappelijke theorie en zoals het in dagelijks taalgebruik gebruikt wordt.
Maar ik heb bijgedragen wat ik bij kon dragen, als ik de enige ben die zich daarin kan vinden, is dat voor mij om het even.
Is al goed.quote:Verder wist ik niet dat DIT schreeuwen was.
excuus daarvoor
ookal was het misschien nog wel op zijn plaats ook.
(gisteren heb ik encarta geinstalleerd, zit een woordenboek bijquote:Op zaterdag 19 november 2005 14:50 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
In mijn opinie mag je het wanneer je het hebt over evolutietheorie wel spreken over theorie, in de juiste context, zoals in het woordenboek beschreven.
Je mag natuurlijk een opinie hebben, maar de evolutietheorie heet ...theorie door #1. Creationisme e.d. zijn duidelijk #4.quote:1. leer van en geheel van de grondregels en beginselen van een wetenschap of kunst;
2. onderwijs in de grondbeginselen;
3. opvatting buiten de praktijk om: in ~ moet het mogelijk zijn;
4. stelling, bewering van iem. persoonlijk: daar heb ik zo mijn eigen ~ over
Misschien ben ik af en toe kort door de bocht, maar vat het niet te persoonlijk op. Ik reageer ook alleen maar op dingen die op mijn beeldscherm verschijnen. Dit "theorie vs theorie" gebeuren is al zo vaak gedaan dat de irritatiegrens snel bereikt wordt.quote:Verder wist ik niet dat DIT schreeuwen was.
excuus daarvoor
ookal was het misschien nog wel op zijn plaats ook.
rudeonlinistische, mooi woord voor zulke toestanden. Die moeten we erin houden!quote:Op zaterdag 19 november 2005 15:15 schreef Invictus_ het volgende:
Als mensen willen praten over evolutie, doe dan minstens de moeite om te begrijpen waar de theorie over gaat, anders krijgen we alleen maar rudeonlinistische dingen waar weinig op zitten te wachten.
Wat is het verschil tussen religie en jouw opvatting dat het universum door een intelligentie is gecreëerd dan? Hoe onderbouw je jouw opvatting?quote:Op zaterdag 19 november 2005 15:33 schreef Salvad0R het volgende:
mijn inziens is het universum weldegelijk gecreeerd. Door een intelligentie.
Evolutie bestaat mijn inziens ook.... levende dingen passen zich constant aan aan hun omgeving... en sommige van deze aanpassingen kunnen doorgegeven worden op volgende generaties. Dus.
En verder.... religie zoals we dat nu kennen is in my humble opinion te kortzichtig om realistisch te kunnen zijn.
[flauw]*kuch*lemarck*kuch*[/flauw]quote:Op zaterdag 19 november 2005 15:33 schreef Salvad0R het volgende:
mijn inziens is het universum weldegelijk gecreeerd. Door een intelligentie.
Evolutie bestaat mijn inziens ook.... levende dingen passen zich constant aan aan hun omgeving... en sommige van deze aanpassingen kunnen doorgegeven worden op volgende generaties. Dus.
En verder.... religie zoals we dat nu kennen is in my humble opinion te kortzichtig om realistisch te kunnen zijn.
Er zijn geen dingen die voor creationisme of ID pleiten. Tot nu toe is al het bewijs voor crea/id negatief, het sluit dingen uit, het keurt dingen af. In het geval van creationisme is het geloof in god negatief.quote:Op zaterdag 19 november 2005 15:54 schreef DionysuZ het volgende:
Hey we hebben toch nog een creationisme topic open staan waar de pro-creationisten de verschillende zaken die vóór het creationisme pleiten mogen opsommen? Volgens mij bleef dat topic destijds aardig leeg.. en dat zie ik ook in ieder evolutie vs. creationisme topic terugkomen, alleen maar het schoppen tegen de evolutietheorie zonder zelf waarnemingen/bewijzen etc. aan te dragen die voor het creationisme pleiten.
De evolutie theorie zit theoretisch goed in elkaar en wetenschappelijk te onderbouwen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:52 schreef Doffy het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee? Woordenboeken zeggen ook niet alles. En geldt datzelfde voor het creationisme?
-edit: ahha, dat wás een woordenboek-quote. Voor een wetenschappelijke theorie geldt overigens niet alleen dat ze waarnemingen moeten verklaren, maar ook voorspellingen moet doen. Niet of/of, maar en/en.
[..]
Maar is voor jou evolutie en creationisme in jouw theoretische zin hetzelfde? En welke theoretische zin is dat dan?
[..]
Is al goed.
quote:Een theorie is een wetenschappelijk model of uitspraak over waarnemingen in de empirie (werkelijkheid). Het doel van een theorie is daarbij de onderlinge samenhang van de waarnemingen te kunnen beschrijven en te verklaren.
De juistheid van een theorie kan nooit bewezen (geverifieerd) worden. Dit komt doordat veel waarnemingen niet kunnen worden bewezen als zijnde juist. Om deze reden wordt de juistheid van dergelijke empirische waarnemingen op conformatie gebaseerd: Als meerdere onafhankelijke waarnemers dezelfde waarneming doen, kan er overeenstemming worden bereikt over de juistheid van een dergelijke waarneming.
Een theorie doet voorspellingen. Deze voorspellingen worden getoetst aan waarnemingen. Als de voorspellingen overeenstemmen met de waarnemingen wint de theorie aan geloofwaardigheid. Het doel van de verklaring en voorspelling is het beheersen van het verschijnsel waarover de theorie iets zegt.
Een wetenschappelijke theorie.quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:21 schreef soulsurvivor het volgende:
De evolutie theorie is wetenschap, alleen de conclusies die er uit getrokken worden is theorie.
Jup die zou er nog ergens moeten zijnquote:Op zaterdag 19 november 2005 15:54 schreef DionysuZ het volgende:
Hey we hebben toch nog een creationisme topic open staan waar de pro-creationisten de verschillende zaken die vóór het creationisme pleiten mogen opsommen? Volgens mij bleef dat topic destijds aardig leeg.. en dat zie ik ook in ieder evolutie vs. creationisme topic terugkomen, alleen maar het schoppen tegen de evolutietheorie zonder zelf waarnemingen/bewijzen etc. aan te dragen die voor het creationisme pleiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |