klinkt logisch kapiteinquote:Op vrijdag 4 november 2005 18:20 schreef mrkanarie het volgende:
omdat alle materie naar het midden, het zwaartepunt wordt getrokken.
dat heeft met erosie te maken.quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:38 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Ik denk dat 't iets te maken heeft met dat een steen ook rond wordt als hij eeuwen in water ligt..
quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:41 schreef Pe_yo_te het volgende:
ik denk omdat rond gewoon de meest logsiche vorm is...
stel je voor dat de aarde vierkant was... dan had je dus op een gegeven moment over een rand moeten gaan om je pad verder te vervolgen...
Dit had je dan normaal gevonden...quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:41 schreef Pe_yo_te het volgende:
ik denk omdat rond gewoon de meest logsiche vorm is...
stel je voor dat de aarde vierkant was... dan had je dus op een gegeven moment over een rand moeten gaan om je pad verder te vervolgen...
Dus omdat de aarde hard door het heelal wordt geslingerd slijt hij af zodat ie rond wordt?quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:38 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Ik denk dat 't iets te maken heeft met dat een steen ook rond wordt als hij eeuwen in water ligt..
de aarde is juist klein begonnen en is steeds groter geworden door het aantrekken van materie dmv zwaartekracht. en de aarde is natuurlijk niet perfect rond ofzo, kijk maar naar gebergtenquote:Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef Roltrapfee het volgende:
[..]
Dus omdat de aarde hard door het heelal wordt geslingerd slijt hij af zodat ie rond wordt?
Klinkt opzich logisch, maar dan zou de aarde toch steeds kleiner moeten worden, en bergen zouden er dan toch ook niet zijn? Die zouden dan toch mee moeten wegslijten?
![]()
Het water is in staat delen van de steen te stelen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef Roltrapfee het volgende:
[..]
Dus omdat de aarde hard door het heelal wordt geslingerd slijt hij af zodat ie rond wordt?
Klinkt opzich logisch, maar dan zou de aarde toch steeds kleiner moeten worden, en bergen zouden er dan toch ook niet zijn? Die zouden dan toch mee moeten wegslijten?
![]()
jawel, maar dat heeft dan weer met erosie te makenquote:Op vrijdag 4 november 2005 18:57 schreef Roltrapfee het volgende:
slijten bergen dan ook niet af?![]()
Dat is jammer want dat vond ik net zo'n leuk weetje![]()
Nee dit klinkt absoluut niet logisch. In de ruimte is (vrijwel) geen wrijvingquote:Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef Roltrapfee het volgende:
[..]
Klinkt opzich logisch,
Dit zal wel eens waar kunnen zijn ja, iig voor mij klinkt het zeer logisch Maethor! Zat net al af te vragen, hoe het zat. Gelukkig stond er een antwoord in dit topic wat mij logisch in de oren klonk..quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:53 schreef Maethor het volgende:
Planeten waren ooit net als sterren niets anders dan gasbollen. Al die gasmolecuultjes blijven onder invloed van elkaars zwaartekracht bij elkaar. Technisch gezien komt het erop neer dat het systeem probeert zijn potentiële energie zo klein mogelijk te maken. In de praktijk betekent dit dat de wolk gas zo compact mogelijk wil zijn. En wat is de meest compacte configuratie? Een bol.
Het heeft geenszins te maken met erosie of slijten.
eigenlijk zijn alle planeten/sterren ovaal. Alleen Jupiter en Saturnus zijn zó ovaal dat het door een kleine telescoop al zichtbaar is.quote:Op vrijdag 4 november 2005 19:06 schreef longinus het volgende:
Eigenlijk is de aarde ovaal, door de centrifugale krachten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |