quote:Op donderdag 17 november 2005 23:50 schreef Argento het volgende:
Zoek op wat de term 'wederrechtelijk' inhoudt en je hebt je antwoord.
Een redelijk vermoeden, dat is art. 27 Sr. nietwaar? Als burger mag je alleen iemand aanhouden als je iemand op heterdaad betrapt. Dus als je hebt zien gebeuren dat er een misdaad is gepleegd. Als je dénkt dat iemand een misdaad heeft gepleegd, is dat niet voldoende. Houd je iemand dan toch aan, dan zou er idd sprake kunnen zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:47 schreef Oversight het volgende:
Als ik nou het dwangmiddel "aanhouding" gebruik omdat ik constateer dat er sprake is van feiten en omstandigheden waaruit een redeljk vermoeden aan enig strafbaar feit voortvloeit, én ik draag de verdachte (ten spoedigste) over aan een opsporingsambtenaar, én de opsporingsambtenaar laat de verdachte voorgeleiden voor de (hulp)Officier van Justitie, waarop deze (hulp)Officier van Justitie besluit dat er onvoldoende gronden zijn om strafrechtelijke vervolging in te stellen, heb ik me dan schuldig gemaakt aan wederechtelijke vrijheidsberoving of niet?
Jij als burger mag iemand alleen aanhouden als er sprake is van heterdaad. Verdachte feiten en omstandigheden zijn voer voor agenten en zelfs die hebben het daar al moeilijk genoeg mee (Hollende kleurling, Zeedijk), dus dat laten ze echt niet aan burgers overquote:Op vrijdag 18 november 2005 00:01 schreef Oversight het volgende:
was het maar zo simpel......
een redelijk vermoeden van schuld uit feiten en omstandigheden maakt iemand wettelijk verdachte.
Aanhouden van de verdachte kan immers compleet binnen de wettelijke kaders plaatsvinden, en achteraf tóch onterecht blijken.....
quote:Op vrijdag 18 november 2005 00:07 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Een redelijk vermoeden, dat is art. 27 Sr. nietwaar? Als burger mag je alleen iemand aanhouden als je iemand op heterdaad betrapt. Dus als je hebt zien gebeuren dat er een misdaad is gepleegd. Als je dénkt dat iemand een misdaad heeft gepleegd, is dat niet voldoende. Houd je iemand dan toch aan, dan zou er idd sprake kunnen zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
[..]
quote:Jij als burger mag iemand alleen aanhouden als er sprake is van heterdaad. Verdachte feiten en omstandigheden zijn voer voor agenten en zelfs die hebben het daar al moeilijk genoeg mee (Hollende kleurling, Zeedijk), dus dat laten ze echt niet aan burgers over
Ik snap precies wat je bedoeltquote:Op vrijdag 18 november 2005 00:15 schreef Oversight het volgende:
Het artikelnummer weet ik niet uit mijn hoofd, maar de letterlijk tekst die ik bedoel wél:
"Als verdachte kan worden aangemerkt een ieder te wiens aanziens, uit feiten óf omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit.
Daarna kan als verdachte woren aangemerkt degene tegen wie de vervolging is gericht, vóórdat de vervolging is aangevangen...
Art. 53 Sv.quote:en om te constateren op heterdaad hoeft het niet zo te zijn dat ik voor 100% kan uitsluiten dat er sprake is van een misverstand.
( winkel met alarmpoortje, horen van alarmpoortje dat afgaat, én horen van omstanders die vertellen dat de man die zij mij aanwijzen er op dát moment doorheen liep, en zien van een dikke bult onder zijn winterjas, terwijl het buiten 30 graden celcius is......)
Als jij iemand aanwijst bij die poortjes is dat geen ontdekking op heterdaad. Het winkelpersoneel kan wel vragen of hij wil laten zien wat hij in zijn tas heeft zitten en als dan blijkt dat diegene idd wat gestolen heeft, mag het winkelpersoneel die persoon aanhouden.quote:In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
Zou ik toch een beetje mee uitkijken, tenzij je graag wilt meedoen in Mag je iemand op z'n bek rammen, als hij je duwtquote:Op vrijdag 18 november 2005 01:40 schreef Tuinman het volgende:
maar ook die fietser zonder licht in het donker mag je aanhouden.
want het is een strafbaar feit.
en dan mag een burger dat.
Het ís zo simpel.quote:Op vrijdag 18 november 2005 00:01 schreef Oversight het volgende:
[..]
was het maar zo simpel......
een redelijk vermoeden van schuld uit feiten en omstandigheden maakt iemand wettelijk verdachte.
Aanhouden van de verdachte kan immers compleet binnen de wettelijke kaders plaatsvinden, en achteraf tóch onterecht blijken.....
Ik vraag me af of fietsen zonder licht hieronder valt. Deze overtreding staat namelijk niet in het wetboek van strafrecht, maar in de wegenverkeerswet.quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:40 schreef Tuinman het volgende:
buiten heterdaad mag alleen de (hulp) officier van justie besluiten om aan te houden, dus ook de politie niet, tenzij die op aanwijzingen van getuigen, bewijzen, omstandigheden en nog wat andere zaken een hoogstaand vermoeden hebben van dat die verdachte het gedaan heeft
Anders lees je de geciteerde wetteksten ffquote:Op vrijdag 18 november 2005 12:13 schreef Argento het volgende:
Het ís zo simpel.
Het gaat om een REDELIJK VERMOEDEN van schuld, niet om de GARANTIE van schuld.
Dat het uiteindelijk niet tot een veroordeling kan komen omdat de verdachte dient te worden vrijgesproken, doet op zichzelf géén afbreuk aan het REDELIJK VERMOEDEN waar de aanhoudingsbevoegdheid op is gestoeld.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:34 schreef Tuinman het volgende:
is al weer tweede topic van vandaag die ik zie over heterdaad en aanhouden door burger.
een burger mag alleen aanhouden op heterdaad, nooit op vermoeden van !
heterdaad is b.v verkrachting als je de dader er bovenop ziet liggen, dus je ziet het
quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:20 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Anders lees je de geciteerde wetteksten ffEr zijn twee vormen van aanhouding: door burgers en door opsporingsambtenaren. Burgers mogen alleen aanhouden bij betrapping op heterdaad, opsporingsambtenaren bij een redelijk vermoeden van schuld.
Je moet ook niet de eigenaar aanhoudenquote:Op vrijdag 18 november 2005 19:19 schreef Oversight het volgende:
Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van mijn gehoor als zintuig om heterdaad mee te constateren.
Oh ? Wel eens van de hollende kleurling gehoord ?quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:19 schreef Oversight het volgende:
je zit midden in de nacht op een bankje op ogenschijnlijk verlaten industrie-terrein, dat gewoon is gelegen aan de openbare weg..
Je hoort een harde klap, gevolgd door hevig glasgerinkel, gevolgd door het hoorbare signaal van een alarmsysteem.
Je hoort vervolgens een geluid dat lijkt op voetstappen van een rennend persoon.
Je blijft zitten op het bankje waar je zat, en na enkele momenten rent er een persoon voorbij.
Je mag deze persoon nu aanmerken als verdachte, en aanhouden op heterdaad.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Oh ? Wel eens van de hollende kleurling gehoord ?
quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:03 schreef Oversight het volgende:
[..]
![]()
,.....
Maar die ging hier écht niet op, en staat al zeker 4 jaar in de boeken.
Als er voldoende hoorbare signalen opeenvolgend worden waargenomen, en uit waarnemen van specifieke geluiden in een specifieke volgorde, in voldoende mate kan worden gesproken van een redelijk vermoeden op, heb je alle noodzakelijke gronden om tot aanhouding op heterdaad van de door jou als verdachte aangemerkt persoon over te gaan.
Je zegt dat betrapping op heterdaad geen twijfel MAG lijden, maar hoe kan dat overeind blijven? Je vraagt toch aan de oplettende burger om een conclusie te verbinden aan hetgeen hij ziet. Een subjectieve toets dus. Waar de ene burger in een bepaalde gedraging van een ander een strafbaar feit ziet, ziet de ander dat niet. Wat nu als ik de sleutel van mijn auto kwijt ben en dus probeer de auto open te breken met zon ijzerdraadje, en dat wordt gezien. Het zou wellicht voor de hand liggen dat een burger mij dan op heterdaad aanhoudt en geen oren heeft naar mijn tegenwerping dat het mijn eigen auto is. Ik vraag me ook af of de aanhoudende burger een dergelijke verklaring tegen zich moet laten werken. Dat lijkt me verder aan de politie om daar nader op in te gaan. De aanhouding is in ieder geval onterecht want het IS mijn eigen auto, maar is de aanhouding daarmee ook onrechtmatig? Ik vermoed van niet, want de burger in kwestie mocht op grond van hetgeen hij waargenomen heeft in redelijkheid tot de conclusie komen dat ik een strafbaar feit aan het plegen was. Mijn vriendin, die hetzelfde tafereel gadeslaat, weet dat het mijn auto is en concludeert slechts dat ik mijn sleutel weer ns kwijt ben. Een strafbaar feit ziet zij niet, ofschoon zij een burger is die op dezelfde voet over aanhoudingsbevoegdheden kan komen te beschikken.quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:20 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Anders lees je de geciteerde wetteksten ffEr zijn twee vormen van aanhouding: door burgers en door opsporingsambtenaren. Burgers mogen alleen aanhouden bij betrapping op heterdaad, opsporingsambtenaren bij een redelijk vermoeden van schuld.
Alleen de naam alquote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef _-rally-_ het volgende:
Die fietser zonder licht in het donker mag je zeker NIET aanhouden..dit is geen strafbaar feit maar een strafbare gedraging onder de wet Mulder.quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:40 schreef Tuinman het volgende:
buiten heterdaad mag alleen de (hulp) officier van justie besluiten om aan te houden, dus ook de politie niet, tenzij die op aanwijzingen van getuigen, bewijzen, omstandigheden en nog wat andere zaken een hoogstaand vermoeden hebben van dat die verdachte het gedaan heeft
quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:41 schreef Hellgate het volgende:
[..]
Die fietser zonder licht in het donker mag je zeker NIET aanhouden..dit is geen strafbaar feit maar een strafbare gedraging onder de wet Mulder.
ik ga nu ff werken..geef je vanavond antwoord.quote:Op zondag 20 november 2005 00:22 schreef Oversight het volgende:
[..]
interessant punt.
waar ligt het verschil tussen strafbare feiten en "gedragingen" uit wet mulder?
kan een burger hier zijn burgerplicht om het verkeer veiliger te maken niet vervullen?
Zijn er maatregelen die je als burger zou kunnen nemen als je het leven van hém én overige verkeersdeelnemers érnstig in gevaar acht als je nalaat in te grijpen?
Im de wetquote:Op zondag 20 november 2005 00:22 schreef Oversight het volgende:
waar ligt het verschil tussen strafbare feiten en "gedragingen" uit wet mulder?
Nee.quote:kan een burger hier zijn burgerplicht om het verkeer veiliger te maken niet vervullen?
Ja, dan mag je je fietsbel/claxon* gebruiken.quote:Zijn er maatregelen die je als burger zou kunnen nemen als je het leven van hém én overige verkeersdeelnemers érnstig in gevaar acht als je nalaat in te grijpen?
quote:
quote:Ja, dan mag je je fietsbel/claxon* gebruiken.
quote:*doorstrepen wat niet van toepassing is
Ik ben ff kwijt wat er precies onder de Wet Mulder viel, maar er is een verschil tussen het Wetboek van Strafrecht aan de ene kant en 'onbehoorlijk gedrag' uit andere weten, zoals de Wegenverkeerswet.quote:Op zondag 20 november 2005 00:22 schreef Oversight het volgende:waar ligt het verschil tussen strafbare feiten en "gedragingen" uit wet mulder?
quote:Op zondag 20 november 2005 15:31 schreef ChrisJX het volgende:
Zonder licht rijden is een veel minder sterk vergrijp. Je hoeft er niet voor voor de rechter te komen en je krijgt ook geen strafblad. Het zou wat moois zijn als iedereen dan maar zomaar iedereen kon gaan aanhoudenDaarnaast zou het zelfs nog zo kunnen zijn dat deze dwangmiddelen alleen gebruikt kunnen worden in combinatie met het Wetboek van Strafrecht (waar rijden zonder licht dus niet in staat). Dit weet ik niet 100% zeker.
Geen strafbaar feit in de zin van het Wetboek van Strafrecht, dus je mag hem niet aanhouden.quote:Op zondag 20 november 2005 15:52 schreef Oversight het volgende:
Ik óók niet, vandaar dit topic.
We mogen een verdachte aanhouden als we een strafbaar feit op heterdaad constateren.
de vraag is dus eigenlijk of fietsen zonder licht een strafbaar feit oplevert, toch ?
quote:Op zondag 20 november 2005 15:59 schreef ChrisJX het volgende:
Geen strafbaar feit in de zin van het Wetboek van Strafrecht, dus je mag hem niet aanhouden.
De Wegenverkeerswet, geloof ik. Er zijn meer wetboeken met gedragingen die niet behoren voor te komen.quote:Op zondag 20 november 2005 16:01 schreef Oversight het volgende:
Is het dan wel een strafbaar feit in de zin van een ander wetboek ?
quote:Op zondag 20 november 2005 16:22 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
De Wegenverkeerswet, geloof ik. Er zijn meer wetboeken met gedragingen die niet behoren voor te komen.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 08:06 schreef Hellgate het volgende:
Fietsen zonder licht is GEEN strafbaar feit maar een strafbare gedraging. Dit heeft te maken met het feit dat zo'n gedraging niet strafrechtelijk afgehandeld wordt maar via het administratief recht.
Het verschil zit erin dat je bij strafrecht als verdachte gehoord dient te worden en rechten hebt als het niet hoeven antwoorden op vragen van de verbalisant. Tevens kan je de gang naar de rechter maken en die een uitspraak laten doen.
Bij Admin.recht ben je betrokkene en kan je bv niet worden aangehouden voor fietsen zonder licht (doe je echter Wheelies op je BMX op de snelweg zonder licht dan ben je alsnog de sigaar maar dan val je onder gevaar/hinder (kunnen) veroorzaken voor overige weggebruikers art5 WVW)
Je kan in eerste aanleg ook niet naar de rechter toe gaan maar dient je beroepschrift in te dienen bij de Officier van Justitie van het betreffende arrondissement. Ook dien je eerst te betalen voordat je beroep in behandeling genomen mag worden.
quote:Voor wat betreft de drang van sommige mensen om voor futiliteiten anderen aan te houden (besef je wel dat je andere mensen van hun vrijheid berooft!) kan ik kort zijn.
NIET DOEN!!!
quote:Gaat het nu om het handhaven van het rechtssysteem (dan zou ik me achter mijn oren krabben of ik ECHT rechtmatig, dus niet WETmatig, bezig ben. OF is het slechts te doen om het verkapt agentje spelen?
quote:WEET dat als je iemand aanhoud, de politie komt erbij, en je blijkt een verkeerde inschatting gemaakt te hebben dat de tegenpartij je weleens kan aanklagen voor wederrechtelijke vrijheidberoving. En dan ben JIJ dus verdachte van een MISDRIJF.
quote:
IK zou je iig wel aanhouden daarvoor dan.
Is dat het waard?
Ik vermoed dat Hellgate tot de categorie personen behoort die ook een aanhouding buiten heterdaad mag verrichtenquote:Op dinsdag 22 november 2005 17:02 schreef Oversight het volgende:
Gaat niet meer op, immers buiten heterdaad.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:34 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Hellgate tot de categorie personen behoort die ook een aanhouding buiten heterdaad mag verrichten
quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:38 schreef Hellgate het volgende:
@ Oversight
Het treurige incident mbt Meindert zou ik geen futiliteit noemen..dat zou gewoon verdediging van iemands leven geweest zijn en dus ABSOLUUT gerechtvaardigd zelfs met proportionele geweldsinzet van de aanhouder(s) tegen de aangehoudene.
quote:De futiliteiten waar ik op doel zijn mensen die door rood lopen etc aan willen houden.
En geloof me..die mensen die dat al dan niet voor de lol doen zijn er.
quote:Vwb de bevoegdheden die een burger respectievelijk executief politiepersoneel hebben ben ik volledig op de hoogte
quote:De buiten heterdaad situatie is hier, wederrechtelijke vrijheidsberoving is immers een zwaar misdrijf, niet relevant en je mag wel degelijk worden aangehouden hiervoor daar de komst van een (hulp)Officier van Justitie niet kan worden afgewacht...dit is een zogenaamde getrapte bevoegdheid die eindigd bij de opsporingsambtenaar.
quote:let
@rally
Denk dat jij een juist vermoeden hebt!
@ Oversightquote:Op dinsdag 22 november 2005 21:37 schreef Oversight het volgende:
....... maar het gaat hier om:
"Ik, de gemiddelde burger" !
quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:45 schreef Hellgate het volgende:
[..]
@ Oversight
Het enige wat ik ermee bedoel is dat ik hoop dat "de gemiddelde burger" zijn gezonde verstand gebruikt en geen dingen doet die hem/haar opbreken door gebrekkige wetskennis/foute interpretatie daarvan.
Ja, ik heb heel graag behulpzame burgers want handhaving is een klus die samen geklaard moet worden door politie EN burgers maar dan wel op een manier die de echte boeven ervoor laat opdraaien.
Voor die burgers werk ik me graag uit m'n naad en zal ik zeker die extra stap maken indien nodig.
quote:Op woensdag 23 november 2005 07:34 schreef Hellgate het volgende:
Maar zoals je wil:
Je zit in het cafe en ziet een man binnenkomen die naar een tafel loopt met een drietal gasten .
De man trekt een vuurwapen en zet die op het hoofd van een van de drie gasten. Je ziet dat de man het vuurwapen daarna weer in zijn broeksband stopt en het cafe uitloopt.
Op dat moment besluit jij met je maat in actie te komen en springen die vent in zijn nek.. een korte worsteling eindigd met die man knockout, door een klap van jou, op de grond.
Je ziet dat het vuurwapen in zijn broeksband zit en pakt het af. De barman legt het achter de bar met een emmer eroverheen.
Om die vent op een veilige manier daar ter plaatse te houden besluit je om op zijn rug te gaan zitten totdat de politie hem in de boeien slaat.
Mag dit?
quote:Op woensdag 23 november 2005 07:34 schreef Hellgate het volgende:
Je ziet op de snelweg voor je een auto hevig slingeren over 2 rijstroken. Dit gaat zo'n 2 km lang door. De bestuurder neemt op een gegeven moment een afslag en je bent hem kwijt.
Je hebt wel zijn kenteken kunnen noteren.
Wat kun je hiermee?
quote:
quote:Maar om op jouw casus terug te komen... heel puur gezien pleeg je het feit vernieling door het verbreken van de deur. Ik denk niet dat er ook maar 1 rechter in NL je hiervoor zal veroordelen daar je bezig bent geweest met het verijdelen van een misdrijf. Je kan je, indien het zover zou komen dat je voor moet komen, beroepen op "noodweer" ter verdediging van je eigen en andermans veiligheid.
Je mag als wetgever niet verwachten dat burgers zo heroisch te werk gaan en verdienen deze helden zeker (minimaal!!!) een bloemetje.
Wettelijk gezien geen enkele belemmering imho.
quote:Vwb de tweede casus... erg scherp van je dat je niet behoort te schrijven tijdens het rijden..echter begreep je heel goed wat ik bedoelde volgens mij.
Túúrlijk
Casus:
Je loopt met je partner op straat en uit het huis waar je langsloopt zie je door het raam dat een man flinke klappen geeft aan een vrouw die inelkaar gekropen op de bank zit.
De deur van deze woning staat op een kier. Jij besluit naar binnen te gaan. De man ziet jou en roept dat je moet opdonderen. Tegelijkertijd smeekt de vrouw je te blijven.
Je besluit om de vrouwenmepper aan te houden en ziet je daarbij genoodzaakt om hem een uppercut te geven waarna hij zich overgeeft.
Zodra de politie komt zegt hij tegen de agent dat jij niet in zijn woning mocht komen en dat hij aangifte wil doen van zowel huisvredebreuk als mishandeling tegen jou.
De agenten horen ieders verhaal aan en nemen de man mee ivm huiselijk geweld.
Komt er voor jou nu een ander busje voor vervoer naar het buro?
quote:Heb jij enig wettelijk voorschrift overtreden?
quote:Zijn er strafuitsluitingsgronden? Zo ja, welke?
quote:Variatie op bovenstaande : jij hebt in de aanhouding ook wat klappen gehad en bent daar nog steeds ZO boos over dat je hem, nadat ie in de boeien zit, een klap op zijn koip geeft met de vlakke hand.
En nu?
quote:Op woensdag 23 november 2005 11:23 schreef Hellgate het volgende:
Maar om op jouw casus terug te komen... heel puur gezien pleeg je het feit vernieling door het verbreken van de deur. Ik denk niet dat er ook maar 1 rechter in NL je hiervoor zal veroordelen daar je bezig bent geweest met het verijdelen van een misdrijf. Je kan je, indien het zover zou komen dat je voor moet komen, beroepen op "noodweer" ter verdediging van je eigen en andermans veiligheid.
Je mag als wetgever niet verwachten dat burgers zo heroisch te werk gaan en verdienen deze helden zeker (minimaal!!!) een bloemetje.
Wettelijk gezien geen enkele belemmering imho.
Noodweer en noodweerexces.(Sr. 41)quote:Op zondag 27 november 2005 19:19 schreef Oversight het volgende:
[..]
Maar waar in de wet is dat geregeld ?
quote:Op zondag 27 november 2005 20:26 schreef _-rally-_ het volgende:
Noodweer en noodweerexces.(Sr. 41)
Welk vuurwapen ? Je was een deur aan het intrappen. Beide zijn strafuitsluitingsgronden, de eerste op basis van rechtvaardiging (in het concrete geval is de gedraging niet onrechtmatig), in het tweede geval op basis van schulduitsluiting (bij noodweerexces is er een subjectieve reden te vinden in iemands emotionele toestand waardoor *die* persoon in *die* situatie niet strafbaar is.)quote:Op donderdag 1 december 2005 20:40 schreef Oversight het volgende:
wélke is volgens jou een geldige strafuitsluitingsgrond (scrabblewoord) in het voobeeld van het vuurwapen ?
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:51 schreef _-rally-_ het volgende:
Welk vuurwapen ? Je was een deur aan het intrappen.
quote:Beide zijn strafuitsluitingsgronden, de eerste op basis van rechtvaardiging (in het concrete geval is de gedraging niet onrechtmatig), in het tweede geval op basis van schulduitsluiting (bij noodweerexces is er een subjectieve reden te vinden in iemands emotionele toestand waardoor *die* persoon in *die* situatie niet strafbaar is.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |