Volgens mij heb *jij* dat geconstateerd.quote:Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
we hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet!
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:46 schreef Alicey het volgende:
Nee, er is geen sprake van heterdaad, want je hebt hem of haar niet betrapt op de daad zelf.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:49 schreef Alicey het volgende:
Art. 128 Sv:
[1.] Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.
[2.] Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:51 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Volgens mij heb *jij* dat geconstateerd.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:59 schreef Alicey het volgende:
Probeer eens begrijpend te lezen Oversight?
quote:Op woensdag 16 november 2005 10:02 schreef Alicey het volgende:
Ondtdekking op heterdaad heeft dus plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt terwijl het wordt begaan of kort daarna. In dit geval wordt er melding gemaakt van een begaan strafbaar feit, wat dus in de eerste plaats al niet in tijd plaats vindt terwijl het wordt begaan of kort daarna. Daarnaast maakt de melding iets nog geen strafbaar feit.
Nee, dat is 'ie niet. Het is er één van bijna 2 eeuwen oud, waardoor voor de huidige mens de defnitie zeker niet direct duidelijk is.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:03 schreef Oversight het volgende:
Ik begrijp héél goed wat jij bedoelt, maar niemand hoeft de definitie van heterdaad "begrijpend te lezen" want de definitie is érg duidelijk.
IRL ben jij ook best lief, althans.. Je komt lief over...quote:
Een bekentenis van iemand lijkt mij sowieso onvoldoende bewijs om iets als feit te poneren.quote:Het begrip heterdaad is wel degelijk aanwezig, daarover gaat de discussie niet.
Het begrip heterdaad is waterdicht.
Heterdaad:
Heterdaad wordt geacht aanwezig te zijn:
-op het moment dat het strafbare feit begaan wordt, ontdekt wordt, óf terstond nadat het feit begaan is.
De vraag is nu alleen nog maar:
Mag ik de melder als verdachte aanmerken zoals dat in de wet bedoeld is:
(een verdachte is een ieder te wiens aanzien, uit feiten óf omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit),
én of ik de verdachte kan aanhouden zoals in de wet omschreven, met als doel de verdachte ten spoedigste over te dragen aan een opsporingsambtenaar?![]()
![]()
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen. De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:16 schreef Alicey het volgende:
Een bekentenis van iemand lijkt mij sowieso onvoldoende bewijs om iets als feit te poneren.
Dat al helemaal. Ik kan me ook een aantal andere redenen bedenken waarom iemand iets bekent waar diegene niets mee te maken heeft..quote:Op woensdag 16 november 2005 10:25 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen. De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
heterdaad of goede raad?Naar aanleiding van een slotje omdat o.a. het woord zielig zou zijn gebruikt ( ik heb het nergens kunnen vinden) op verzoek van Five_Horizons een heel nieuw en vers topic.
Nadrukkelijk wil ik erbij vermelden dat de woorden "zielig" en "zeuren" er op geen enkele manier in mogen voorkomen...
zélfs niet als je die woorden helemaal niet gebruikt.
Nieuwe OP, nieuwe discussie.
Hoi allemaal,
quote:vraagje:
we hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet!
quote:Mag je de melder van dit bericht aanmerken als verdachte en op heterdaad aanhouden?
quote:......en vooral waarom of waarom niet ?
Ik ben dus niet op zoek naar meningen, maar naar aurgumenten die worden onderbouwd met artikelen uit de wet.
quote:ik ben beniewd.
Is dat zo?quote:Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
We hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet![/i]
Discussie met TS is niet mogelijk; het enige wat misschien zou kunnen werken is een ondubbelzinnig wetsartikel waarin zijn concrete ongelijk beschreven wordt.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:57 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Is dat zo?
Het voldoet niet aan de eisen voor een heeterdaadje als je het slechts hoort (zintuigelijk registreert middels het gehoor zoals Argento dat eerder zo mooi verwoorde).
Er is dus echter meer informatie nodig om tot een heeterdaad te komen, alleen horen is te sumier.
Is deze informatie er niet dan zal geen enkele OvJ meegaan in jouw aanhouding op heeterdaad.
quote:Op woensdag 16 november 2005 17:57 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Is dat zo?
Het voldoet niet aan de eisen voor een heeterdaadje als je het slechts hoort (zintuigelijk registreert middels het gehoor zoals Argento dat eerder zo mooi verwoorde).
quote:Er is dus echter meer informatie nodig om tot een heeterdaad te komen, alleen horen is te sumier.
Is deze informatie er niet dan zal geen enkele OvJ meegaan in jouw aanhouding op heeterdaad.
quote:
quote:misschien heb ik dat stuk over het hoofd gezien.
Kan je het stuk waarin "wij" dat vaststelden, met onderbouwing uiterraard even quoten ?
( quoten kan ook vanuit een gesloten topic)
quote:Hoe denk jij dat het in de wet staat ?
quote:![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 16 november 2005 18:20 schreef _-rally-_ het volgende:
Discussie met TS is niet mogelijk.
quote:het enige wat misschien zou kunnen werken is een ondubbelzinnig wetsartikel waarin zijn concrete ongelijk beschreven wordt.
quote:Overigens ben ik wel geïnteresseerd in waar jij je op baseert.
Hier ga je ten eerste al de mist in, je draagt de VD niet over aan de HOvJ, dat doet de opsporingsambtenaar die hem vervolgens onverwijld overbrengt naar een plaats van onderzoek ter geleiding voor een HOvJ.quote:Op woensdag 16 november 2005 21:57 schreef Oversight het volgende:
Nadat je de persoon hebt overgedragen aan de (h)OvJ ter voorgeleiding
quote:Op woensdag 16 november 2005 10:25 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen.
quote:De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |