abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32299745
Hoi allemaal,

vraagje:

Als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, is er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet?

Mag je de melder van dit bericht aanmerken als verdachte en op heterdaad aanhouden?

......en vooral waarom ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Oversight op 15-11-2005 23:03:13 ]
◢◤
pi_32300167
Nee natuurlijk is het dan geen heterdaad meer.
En afhankelijk van het feit (is hier voorlopige hechtenis op toegelaten) mag de persoon buiten heterdaad worden aangehouden.

De aanhouding buiten heterdaad kan echter alleen gebeuren door een politieambtenaar met toestemming van de OvJ of als zijn komst niet afgewacht kan worden met toestemming van de HOvJ.
Kan de komst van de HOvJ niet afgewacht worden, dan mag de opsporingsambtenaar de persoon zelf aanhouden zonder toestemming van de eerder genoemde OvJ of de HOvJ.
pi_32300311
Het is geen heterdaad, die persoon is op dat moment immers niet meer bezig met het uitvoeren van het strafbare feit. Maar je mag zo iemand wel bij de politie aangeven, eventueel via Meld Misdaad Anoniem.
pi_32300627
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 22:49 schreef kevin85 het volgende:
Nee natuurlijk is het dan geen heterdaad meer.
waarom niet?

Artikel 128 van het Wetboek van Strafvordering vertelt ons dat heterdaad betekent dat:

a. je een strafbaar feit ziet of hoort gebeuren, terwijl het gepleegd wordt

b. je een strafbaar feit ontdekt, terstond nadat het (al) gepleegd is.

Als iemand mij dus vertelt een strafbaar feit te hebben gepleegd, dan ontdek ik dat toch terstond nadat het gebeurd is ?
◢◤
pi_32300938
Artikel 128 Sv zegt dit over heeterdaad:
Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.
Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.

Dus niet de definitie die jij geeft.

Ontdekking van een strafbaar feit terwijl het wordt begaan heeft in het algemeen plaats wanneer men het feit ziet of hoort (denk bijv. aan telefonische bedreiging) gebeuren. Het is niet noodzakelijk dat de dader wordt betrapt (al zal dat meestal wel het geval zijn). De wet spreekt niet van betrapping van de dader, maar van ontdekking van het strafbare feit.
Het geval van ontdekking op heterdaad doet zich ook voor als het strafbare feit ontdekt wordt terstond nadat het begaan is. Hiervan is bijv. sprake als een surveillerende politie-ambtenaar glasgerinkel hoort, zich met spoed begeeft naar de plaats waar het geluid vandaan komt, constateert dat de etalageruit van een juwelierszaak ingeslagen is en in de verte een man met een zak op zijn rug hard ziet weglopen.
Het maakt bij ontdekking op heterdaad geen verschil door wie het feit ontdekt is. De ontdekking kan door een ieder worden gedaan, ook door een niet-opsporingsambtenaar. Zou in het zojuist gegeven voorbeeld de politie-ambtenaar ter plaatse een getuige aantreffen die het feit heeft zien gebeuren, dan hebben we niet te maken met ontdekking van het feit terstond nadat het begaan is, maar met ontdekking van het feit (door de getuige) terwijl het begaan is.

In het door jouw geschetste voorbeeld vertelt iemand dat hij een strafbaar feit gepleegd heeft.
Op dat moment wordt het strafbare feit niet begaan en het is niet terstond nadat het feit begaan is.

P.s.
Je smilies zijn irritant en overbodig.
pi_32301056
je ontdekt het niet terstond na het gebeuren (het strafbare feit dus). Er mag maar een zeer beperkte tijd zitten tussen het strafbare feit, en het ontdekken.

Wanneer iemand jou vertelt dat die een strafbaar feit heeft gepleegd in het verleden dan is er teveel tijd verstreken om het nog direct op de daad volgende te laten zijn
pi_32301230
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:09 schreef kevin85 het volgende:
Artikel 128 Sv zegt dit over heeterdaad:
Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.
Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.

Dus niet de definitie die jij geeft.
Dus exact de definitie die ik geef.
quote:
Ontdekking van een strafbaar feit terwijl het wordt begaan heeft in het algemeen plaats wanneer men het feit ziet of hoort (denk bijv. aan telefonische bedreiging) gebeuren. Het is niet noodzakelijk dat de dader wordt betrapt (al zal dat meestal wel het geval zijn). De wet spreekt niet van betrapping van de dader, maar van ontdekking van het strafbare feit.
Het geval van ontdekking op heterdaad doet zich ook voor als het strafbare feit ontdekt wordt terstond nadat het begaan is. Hiervan is bijv. sprake als een surveillerende politie-ambtenaar glasgerinkel hoort, zich met spoed begeeft naar de plaats waar het geluid vandaan komt, constateert dat de etalageruit van een juwelierszaak ingeslagen is en in de verte een man met een zak op zijn rug hard ziet weglopen.
Het maakt bij ontdekking op heterdaad geen verschil door wie het feit ontdekt is. De ontdekking kan door een ieder worden gedaan, ook door een niet-opsporingsambtenaar. Zou in het zojuist gegeven voorbeeld de politie-ambtenaar ter plaatse een getuige aantreffen die het feit heeft zien gebeuren, dan hebben we niet te maken met ontdekking van het feit terstond nadat het begaan is, maar met ontdekking van het feit (door de getuige) terwijl het begaan is.

In het door jouw geschetste voorbeeld vertelt iemand dat hij een strafbaar feit gepleegd heeft.
Op dat moment wordt het strafbare feit niet begaan en het is niet terstond nadat het feit begaan is.
Ook hier zit je ernaast, als het feit op heterdaad is ontdekt dan blijft het heterdaad aanwezig tot kort na dat ontdekken.

Kort betekent hier dan ook echt kort.
De wetgever heeft gemeend dat heterdaad slechts aanwezig kan zijn als het strafbare feit nog "vers" is, dus dat er nog sporen zijn te vinden of dat de dader (met de buit) nog niet ver weg kan zijn c.q. dat hij nog via zijn beschrijving (signalement) kan worden gevonden.

Uit jurisprudentie leren we dat "kort" in tijd kan verschillen.

Gemiddeld blijft een heterdaad gedurende drie (3) uur aanwezig.

Als iemand mij vertelt dat hij 2 1/2 uur geleden een strafbaar feit heeft gepleegd, ontdek ik het strafbare feit nog steeds op heterdaad!
◢◤
  dinsdag 15 november 2005 @ 23:21:06 #8
3498 Barb
Graduated Fool
pi_32301311
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:18 schreef Oversight het volgende:
Als iemand mij vertelt dat hij 2 1/2 uur geleden een strafbaar feit heeft gepleegd, ontdek ik het strafbare feit op heterdaad!
Als je het antwoord al weet, waarom vraag je het dan?
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_32301443
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:21 schreef Barb het volgende:

[..]

Als je het antwoord al weet, waarom vraag je het dan?
Omdat ik benieuwd was naar de argumenten die de users uit dit soms (naar mijn bescheiden mening) best wat arrogante clubje zouden gebruiken om mijn ongelijk zo snel mogelijk aan te tonen.

Best jammer dat er nog steeds niemand even naar de materie kijkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Oversight op 15-11-2005 23:41:54 ]
◢◤
pi_32301539
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:18 schreef Oversight het volgende:
Uit jurisprudentie leren we dat "kort" in tijd kan verschillen.

Gemiddeld blijft een heterdaad gedurende drie (3) uur aanwezig.

Als iemand mij vertelt dat hij 2 1/2 uur geleden een strafbaar feit heeft gepleegd, ontdek ik het strafbare feit nog steeds op heterdaad!
Puur zonder onderbouwing wil ik wel eens toekomstige jurisprudentie zien, en dan vooral met betrekking tot de vraag of jij dat strafbare feit hebt ontdekt, of dat jij een vermoeden van een strafbaar feit hebt ontdekt (tegenwoordig blijkt een bekentenis niet meer zo vaststaand als men 10 jaar geleden dacht). Jij hebt indien je niets anders gedaan hebt dan aanhoren immers alleen maar een bekentenis aangehoord, en of dat het ontdekken van het strafbare feit is vraag ik me af.
  dinsdag 15 november 2005 @ 23:37:48 #11
19194 Oversight
◢◤
pi_32301777
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:28 schreef frederik het volgende:

[..]

.... knip.....en of dat het ontdekken van het strafbare feit is vraag ik me af.
Gelukkig is de wet er zó duidelijk in, dat niemand jouw oordeel daarover nodig heeft.

Hoe moeilijk is het om je persoonlijke mening weg te laten, en te toetsen op feiten zoals omschreven in de definities ?
◢◤
pi_32301969
Nee, dat heet een bekentenis

niets meer en niets minder.

Jij hebt immers zelfs niets waargenomen met betrekking tot het gepleegde feit, jij hebt niet uit eigen zintuigelijke waarneming vastgesteld dat een strafbaar feit gepleegd werd of kort geleden was gepleegd. Jij bent slechts geadresseerde van de bekentenis en dat heeft in geen enkel opzicht ook maar iets te maken met een betrapping op heterdaad.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_32302001
Ik geef toch ook aan dat ik geen onderbouwing heb, dat het dus geen vaststaandgegeven is, maar dat ik mijn vragen erbij heb?
Mag je hier al helemaal geen punten de discussie ingooien, ter discussie dus, waar de uitkomst voor mij niet bij voorbaat vaststaat?
pi_32302127
bovendien is dit hele topic meer op de man spelen van degenen die zich in de discussie mengen, dan een serieuze discussie volgens mij, hoeft verder dus niet meer wat mij betreft
  dinsdag 15 november 2005 @ 23:48:20 #15
19194 Oversight
◢◤
pi_32302138
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:45 schreef frederik het volgende:
Ik geef toch ook aan dat ik geen onderbouwing heb, dat het dus geen vaststaandgegeven is, maar dat ik mijn vragen erbij heb?
Mag je hier al helemaal geen punten de discussie ingooien, ter discussie dus, waar de uitkomst voor mij niet bij voorbaat vaststaat?
Tuurlijk mag dat, dáárvoor kom ik hierheen.......

Maar dan verwacht ik wél van je dat je wat meer stelling neemt, anders wordt het zo zweverig....

Ik sla mijn opponenten graag met feiten om de oren.....
◢◤
pi_32302284
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:48 schreef Oversight het volgende:
Ik sla mijn opponenten graag met feiten om de oren.....
Waarbij zij aangetekend dat je een gevaarlijke ruime strekking van het begrip 'feit' hanteert en nooit echt geinteresseerd bent in tegenargumenten. Maar dat geheel terzijde uiteraard.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 16 november 2005 @ 00:00:42 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_32302523
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:44 schreef Argento het volgende:
Nee, dat heet een bekentenis
Een bekentenis is iets dat iemand doet tijdens een verhoor, en hier niet van toepassing.
quote:
Jij hebt immers zelfs niets waargenomen met betrekking tot het gepleegde feit, jij hebt niet uit eigen zintuigelijke waarneming vastgesteld dat een strafbaar feit gepleegd werd of kort geleden was gepleegd.
Ik heb iets gehoord.
gehoor is een zintuig.
ik neem waar via mijn gehoor.
Ik hoorde dat iemand mij vertelde dat hij kort geleden een strafbaar feit heeft gepleegd.
Ik ontdek het strafbare feit terstond nadat het geleegd is, en dús op heterdaad.
◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 00:02:50 #18
19194 Oversight
◢◤
pi_32302566
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:53 schreef Argento het volgende:

[..]

Waarbij zij aangetekend dat je een gevaarlijke ruime strekking van het begrip 'feit' hanteert en nooit echt geinteresseerd bent in tegenargumenten. Maar dat geheel terzijde uiteraard.
Je bedoelt vast definitie van het woord "feit", toch?

...en ik ben zeer geintreseerd in tegenargumenten.....

Ik zie ze alleen nooit !
◢◤
pi_32302626
quote:
Op woensdag 16 november 2005 00:00 schreef Oversight het volgende:

[..]

Een bekentenis is iets dat iemand doet tijdens een verhoor, en hier niet van toepassing.
Hoe kom je erbij dat het begrip 'bekentenis' is voorbehouden aan de verhoorssituatie?
quote:
Ik heb iets gehoord.
gehoor is een zintuig.
ik neem waar via mijn gehoor.
Ik hoorde dat iemand mij vertelde dat hij kort geleden een strafbaar feit heeft gepleegd.
Ik ontdek het strafbare feit terstond nadat het geleegd is, en dús op heterdaad.
Men kan jou zoveel vertellen. Jij hebt zelf niets waargenomen terzake het plegen van het feit. Je hebt het feit dus niet ontdekt, je hebt de bekentenis (zintuigelijk) geregistreerd.

Wat denk je dan? Dat als iemand jou een feit bekent twee weken nadat het gepleegd is, we dan spreken over een ontdekking buiten heterdaad?

[/quote]
pi_32302657
quote:
Op woensdag 16 november 2005 00:02 schreef Oversight het volgende:

[..]

Je bedoelt vast definitie van het woord "feit", toch?

...en ik ben zeer geintreseerd in tegenargumenten.....

Ik zie ze alleen nooit !
Dat bedoel ik.
pi_32302675
Even voor de goede orde:

Wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32302784
quote:
Op woensdag 16 november 2005 00:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Even voor de goede orde:

TS stelt een open vraag, maar gaandeweg blijkt dat TS met slechts 1 antwoord genoegen neemt. Een antwoord dat ie niet gaat krijgen.

Betekent dat een slotje?
  woensdag 16 november 2005 @ 00:12:14 #23
19194 Oversight
◢◤
pi_32302789
quote:
Op woensdag 16 november 2005 00:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Even voor de goede orde:

Vaststellen of er verbetering zit in de gebreken die eerder zijn geconstateerd.

◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 00:13:50 #24
19194 Oversight
◢◤
pi_32302835
quote:
Op woensdag 16 november 2005 00:12 schreef Argento het volgende:

[..]

TS stelt een open vraag, maar gaandeweg blijkt dat TS met slechts 1 antwoord genoegen neemt. Een antwoord dat ie niet gaat krijgen.
Waarom niet ?

Is er niet maar 1 wet van toepassing dan ?
quote:
Betekent dat een slotje?
nee, dat betekent niet reageren tenzij je ontopic iets te melden hebt.

◢◤
pi_32302837
quote:
Op woensdag 16 november 2005 00:12 schreef Oversight het volgende:

[..]

Vaststellen of er verbetering zit in de gebreken die eerder zijn geconstateerd.

Kun je misschien iets minder cryptisch zijn?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')