quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:49 schreef kevin85 het volgende:
Nee natuurlijk is het dan geen heterdaad meer.
quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:09 schreef kevin85 het volgende:
Artikel 128 Sv zegt dit over heeterdaad:
Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.
Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.
Dus niet de definitie die jij geeft.
quote:Ontdekking van een strafbaar feit terwijl het wordt begaan heeft in het algemeen plaats wanneer men het feit ziet of hoort (denk bijv. aan telefonische bedreiging) gebeuren. Het is niet noodzakelijk dat de dader wordt betrapt (al zal dat meestal wel het geval zijn). De wet spreekt niet van betrapping van de dader, maar van ontdekking van het strafbare feit.
Het geval van ontdekking op heterdaad doet zich ook voor als het strafbare feit ontdekt wordt terstond nadat het begaan is. Hiervan is bijv. sprake als een surveillerende politie-ambtenaar glasgerinkel hoort, zich met spoed begeeft naar de plaats waar het geluid vandaan komt, constateert dat de etalageruit van een juwelierszaak ingeslagen is en in de verte een man met een zak op zijn rug hard ziet weglopen.
Het maakt bij ontdekking op heterdaad geen verschil door wie het feit ontdekt is. De ontdekking kan door een ieder worden gedaan, ook door een niet-opsporingsambtenaar. Zou in het zojuist gegeven voorbeeld de politie-ambtenaar ter plaatse een getuige aantreffen die het feit heeft zien gebeuren, dan hebben we niet te maken met ontdekking van het feit terstond nadat het begaan is, maar met ontdekking van het feit (door de getuige) terwijl het begaan is.
In het door jouw geschetste voorbeeld vertelt iemand dat hij een strafbaar feit gepleegd heeft.
Op dat moment wordt het strafbare feit niet begaan en het is niet terstond nadat het feit begaan is.
Als je het antwoord al weet, waarom vraag je het dan?quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:18 schreef Oversight het volgende:
Als iemand mij vertelt dat hij 2 1/2 uur geleden een strafbaar feit heeft gepleegd, ontdek ik het strafbare feit op heterdaad!
quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:21 schreef Barb het volgende:
[..]
Als je het antwoord al weet, waarom vraag je het dan?
Puur zonder onderbouwing wil ik wel eens toekomstige jurisprudentie zien, en dan vooral met betrekking tot de vraag of jij dat strafbare feit hebt ontdekt, of dat jij een vermoeden van een strafbaar feit hebt ontdekt (tegenwoordig blijkt een bekentenis niet meer zo vaststaand als men 10 jaar geleden dacht). Jij hebt indien je niets anders gedaan hebt dan aanhoren immers alleen maar een bekentenis aangehoord, en of dat het ontdekken van het strafbare feit is vraag ik me af.quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:18 schreef Oversight het volgende:
Uit jurisprudentie leren we dat "kort" in tijd kan verschillen.
Gemiddeld blijft een heterdaad gedurende drie (3) uur aanwezig.
Als iemand mij vertelt dat hij 2 1/2 uur geleden een strafbaar feit heeft gepleegd, ontdek ik het strafbare feit nog steeds op heterdaad!
quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:28 schreef frederik het volgende:
[..]
.... knip.....en of dat het ontdekken van het strafbare feit is vraag ik me af.
quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:45 schreef frederik het volgende:
Ik geef toch ook aan dat ik geen onderbouwing heb, dat het dus geen vaststaandgegeven is, maar dat ik mijn vragen erbij heb?
Mag je hier al helemaal geen punten de discussie ingooien, ter discussie dus, waar de uitkomst voor mij niet bij voorbaat vaststaat?
Waarbij zij aangetekend dat je een gevaarlijke ruime strekking van het begrip 'feit' hanteert en nooit echt geinteresseerd bent in tegenargumenten. Maar dat geheel terzijde uiteraard.quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:48 schreef Oversight het volgende:
Ik sla mijn opponenten graag met feiten om de oren.....
Een bekentenis is iets dat iemand doet tijdens een verhoor, en hier niet van toepassing.quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:44 schreef Argento het volgende:
Nee, dat heet een bekentenis
Ik heb iets gehoord.quote:Jij hebt immers zelfs niets waargenomen met betrekking tot het gepleegde feit, jij hebt niet uit eigen zintuigelijke waarneming vastgesteld dat een strafbaar feit gepleegd werd of kort geleden was gepleegd.
quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:53 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarbij zij aangetekend dat je een gevaarlijke ruime strekking van het begrip 'feit' hanteert en nooit echt geinteresseerd bent in tegenargumenten. Maar dat geheel terzijde uiteraard.
Hoe kom je erbij dat het begrip 'bekentenis' is voorbehouden aan de verhoorssituatie?quote:Op woensdag 16 november 2005 00:00 schreef Oversight het volgende:
[..]
Een bekentenis is iets dat iemand doet tijdens een verhoor, en hier niet van toepassing.
Men kan jou zoveel vertellen. Jij hebt zelf niets waargenomen terzake het plegen van het feit. Je hebt het feit dus niet ontdekt, je hebt de bekentenis (zintuigelijk) geregistreerd.quote:Ik heb iets gehoord.
gehoor is een zintuig.
ik neem waar via mijn gehoor.
Ik hoorde dat iemand mij vertelde dat hij kort geleden een strafbaar feit heeft gepleegd.
Ik ontdek het strafbare feit terstond nadat het geleegd is, en dús op heterdaad.
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 16 november 2005 00:02 schreef Oversight het volgende:
[..]
Je bedoelt vast definitie van het woord "feit", toch?
...en ik ben zeer geintreseerd in tegenargumenten.....
Ik zie ze alleen nooit !
TS stelt een open vraag, maar gaandeweg blijkt dat TS met slechts 1 antwoord genoegen neemt. Een antwoord dat ie niet gaat krijgen.quote:Op woensdag 16 november 2005 00:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Even voor de goede orde:
Wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
quote:Op woensdag 16 november 2005 00:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Even voor de goede orde:
Wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
quote:Op woensdag 16 november 2005 00:12 schreef Argento het volgende:
[..]
TS stelt een open vraag, maar gaandeweg blijkt dat TS met slechts 1 antwoord genoegen neemt. Een antwoord dat ie niet gaat krijgen.
quote:Betekent dat een slotje?
Kun je misschien iets minder cryptisch zijn?quote:Op woensdag 16 november 2005 00:12 schreef Oversight het volgende:
[..]
Vaststellen of er verbetering zit in de gebreken die eerder zijn geconstateerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |