abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32306804
heterdaad of goede raad?

Naar aanleiding van een slotje omdat o.a. het woord zielig zou zijn gebruikt ( ik heb het nergens kunnen vinden) op verzoek van Five_Horizons een heel nieuw en vers topic.

Nadrukkelijk wil ik erbij vermelden dat de woorden "zielig" en "zeuren" er op geen enkele manier in mogen voorkomen...
zélfs niet als je die woorden helemaal niet gebruikt.

Nieuwe OP, nieuwe discussie.

Hoi allemaal,

vraagje:

we hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet!

Mag je de melder van dit bericht aanmerken als verdachte en op heterdaad aanhouden?

......en vooral waarom of waarom niet ?

Ik ben dus niet op zoek naar meningen, maar naar aurgumenten die worden onderbouwd met artikelen uit de wet.

ik ben beniewd.
◢◤
pi_32306868
Nee, er is geen sprake van heterdaad, want je hebt hem of haar niet betrapt op de daad zelf.
pi_32306915
Art. 128 Sv:

[1.] Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.

[2.] Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.
pi_32306958
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
we hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet!
Volgens mij heb *jij* dat geconstateerd.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32307049
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:46 schreef Alicey het volgende:
Nee, er is geen sprake van heterdaad, want je hebt hem of haar niet betrapt op de daad zelf.
Lieve alicey,

Het begrip heterdaad is wel degelijk aanwezig, daarover gaat de discussie niet.
Het begrip heterdaad is waterdicht.

Heterdaad:
Heterdaad wordt geacht aanwezig te zijn:
-op het moment dat het strafbare feit begaan wordt, ontdekt wordt, óf terstond nadat het feit begaan is.

De vraag is nu alleen nog maar:

Mag ik de melder als verdachte aanmerken zoals dat in de wet bedoeld is:
(een verdachte is een ieder te wiens aanzien, uit feiten óf omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit),
én of ik de verdachte kan aanhouden zoals in de wet omschreven, met als doel de verdachte ten spoedigste over te dragen aan een opsporingsambtenaar?

◢◤
pi_32307070
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:49 schreef Alicey het volgende:
Art. 128 Sv:

[1.] Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.

[2.] Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.
◢◤
pi_32307078
Probeer eens begrijpend te lezen Oversight?
pi_32307101
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:51 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Volgens mij heb *jij* dat geconstateerd.
je zal altijd recht houden op een mening, maar ik vroeg toch in de OP nadrukkelijk om meningen even te vermijden en te komen met argumenten die je kunt onderbouwen met het wetboek in je hand ?
◢◤
pi_32307128
Ondtdekking op heterdaad heeft dus plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt terwijl het wordt begaan of kort daarna. In dit geval wordt er melding gemaakt van een begaan strafbaar feit, wat dus in de eerste plaats al niet in tijd plaats vindt terwijl het wordt begaan of kort daarna. Daarnaast maakt de melding iets nog geen strafbaar feit.
  woensdag 16 november 2005 @ 10:03:50 #10
19194 Oversight
◢◤
pi_32307153
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:59 schreef Alicey het volgende:
Probeer eens begrijpend te lezen Oversight?
ik begrijp héél goed wat jij bedoelt, maar niemand hoeft de definitie van heterdaad "begrijpend te lezen" want de definitie is érg duidelijk.

Alleen de (h)OvJ hoeft zich af te vragen of er sprake was van heterdaad als ik de verdachte kom brengen op het politieburo ter voorgeleiding, maar nogmaals daarover gaat de discussie eigenlijk helemaal niet...
◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 10:06:40 #11
19194 Oversight
◢◤
pi_32307206
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:02 schreef Alicey het volgende:
Ondtdekking op heterdaad heeft dus plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt terwijl het wordt begaan of kort daarna. In dit geval wordt er melding gemaakt van een begaan strafbaar feit, wat dus in de eerste plaats al niet in tijd plaats vindt terwijl het wordt begaan of kort daarna. Daarnaast maakt de melding iets nog geen strafbaar feit.
Als iemand jou verteld dat hij zojuist een strafbaar feit heeft gepleegd, dan ontdek jij het op heterdaad, zover was duidelijk en daar is ruim voldoende jurisprudentie over, en doet hier nogmaals helemaal niet ter zake.....

De Op is toch heel duidelijk ?

waarom vervallen we nou in een discussie waarvan ik in de OP vroeg dat niet meer te doen in dit topic ?
◢◤
pi_32307253
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:03 schreef Oversight het volgende:
Ik begrijp héél goed wat jij bedoelt, maar niemand hoeft de definitie van heterdaad "begrijpend te lezen" want de definitie is érg duidelijk.
Nee, dat is 'ie niet. Het is er één van bijna 2 eeuwen oud, waardoor voor de huidige mens de defnitie zeker niet direct duidelijk is.

Voor de rest bemoei ik me er inhoudelijk niet tegenaan, want ik kan het al met mijn eigen docent niet eens worden of een 'lome knik' van een 'blowende drugsdealer' als toestemming in de zin van de Algemene wet op het binnentreden gekwalificeerd kan worden.

Ik denk echter, maar heb geen tijd om nu in jurisprudentie te gaan zoeken, dat de enkele bekentenis niet voldoende is, nu het hele concept van aanhouding op heterdaad door een burger juist is, dat er *geen* twijfel kan bestaan over wie de dader is, tenminste is dat de uitleg zoals die ooit door de regering bij dit artikel (53 Sv ?) is gegeven. Een enkele bekentenis biedt die zekerheid juist niet.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 16 november 2005 @ 10:11:11 #13
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_32307285
Ik snap echt helemaal niets van die hele OP door het rare gebruik van smilies, of ligt dat alleen aan mij?
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_32307409
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:57 schreef Oversight het volgende:

[..]

Lieve alicey,
IRL ben jij ook best lief, althans.. Je komt lief over...
quote:
Het begrip heterdaad is wel degelijk aanwezig, daarover gaat de discussie niet.
Het begrip heterdaad is waterdicht.

Heterdaad:
Heterdaad wordt geacht aanwezig te zijn:
-op het moment dat het strafbare feit begaan wordt, ontdekt wordt, óf terstond nadat het feit begaan is.

De vraag is nu alleen nog maar:

Mag ik de melder als verdachte aanmerken zoals dat in de wet bedoeld is:
(een verdachte is een ieder te wiens aanzien, uit feiten óf omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit),
én of ik de verdachte kan aanhouden zoals in de wet omschreven, met als doel de verdachte ten spoedigste over te dragen aan een opsporingsambtenaar?

Een bekentenis van iemand lijkt mij sowieso onvoldoende bewijs om iets als feit te poneren.
pi_32307598
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:16 schreef Alicey het volgende:
Een bekentenis van iemand lijkt mij sowieso onvoldoende bewijs om iets als feit te poneren.
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen. De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
pi_32307632
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:25 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen. De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
Dat al helemaal. Ik kan me ook een aantal andere redenen bedenken waarom iemand iets bekent waar diegene niets mee te maken heeft..
pi_32309555
quote:
heterdaad of goede raad?

Naar aanleiding van een slotje omdat o.a. het woord zielig zou zijn gebruikt ( ik heb het nergens kunnen vinden) op verzoek van Five_Horizons een heel nieuw en vers topic.

Nadrukkelijk wil ik erbij vermelden dat de woorden "zielig" en "zeuren" er op geen enkele manier in mogen voorkomen...
zélfs niet als je die woorden helemaal niet gebruikt.

Nieuwe OP, nieuwe discussie.

Hoi allemaal,
hallo
quote:
vraagje:

misschien heb ik dat stuk over het hoofd gezien.
Kan je het stuk waarin "wij" dat vaststelden, met onderbouwing uiterraard even quoten ?
( quoten kan ook vanuit een gesloten topic)
quote:
Mag je de melder van dit bericht aanmerken als verdachte en op heterdaad aanhouden?
Hoe denk jij dat het in de wet staat ?
quote:
......en vooral waarom of waarom niet ?

Ik ben dus niet op zoek naar meningen, maar naar aurgumenten die worden onderbouwd met artikelen uit de wet.
Dan graag je antwoord op bovenstaande vraag onderbouwen met artikelen uit de wet.
quote:
ik ben beniewd.
ik ook

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32320280
Je mag degene van wie jij te horen krijgt dat hij een strafbaar feit heeft begaan (jouw voorbeeld dus) als verdachte aanmerken.

Verdachte:
Als verdachte wordt voordat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voorvloeit.

Hier wordt opzich wel aan voldaan.

Je mag deze verdachte echter niet op heeterdaad aanhouden omdat de vd in deze geschetse casus (wanneer je dus alleen zintuigelijk iets registreert middels het gehoor) niet voldoet aan de criteria als gesteld in artikel 128 van het wetboek van strafvordering.

Deze persoon zal dus buiten heeterdaad moeten worden aangehouden en dat mag een burger niet.

Slotje!
pi_32320361
quote:
We hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet![/i]
Is dat zo?
Het voldoet niet aan de eisen voor een heeterdaadje als je het slechts hoort (zintuigelijk registreert middels het gehoor zoals Argento dat eerder zo mooi verwoorde).

Er is dus echter meer informatie nodig om tot een heeterdaad te komen, alleen horen is te sumier.
Is deze informatie er niet dan zal geen enkele OvJ meegaan in jouw aanhouding op heeterdaad.
pi_32320947
quote:
Op woensdag 16 november 2005 17:57 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Is dat zo?
Het voldoet niet aan de eisen voor een heeterdaadje als je het slechts hoort (zintuigelijk registreert middels het gehoor zoals Argento dat eerder zo mooi verwoorde).

Er is dus echter meer informatie nodig om tot een heeterdaad te komen, alleen horen is te sumier.
Is deze informatie er niet dan zal geen enkele OvJ meegaan in jouw aanhouding op heeterdaad.
Discussie met TS is niet mogelijk; het enige wat misschien zou kunnen werken is een ondubbelzinnig wetsartikel waarin zijn concrete ongelijk beschreven wordt.

Overigens ben ik wel geïnteresseerd in waar jij je op baseert.
  woensdag 16 november 2005 @ 21:57:12 #21
19194 Oversight
◢◤
pi_32327254
quote:
Op woensdag 16 november 2005 17:57 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Is dat zo?
ja dat is zo.
ik geef je een ander voorbeeld waaruit blijkt dat alleen het horen voldoende is om tot een ontdekking op heterdaad te komen:
je zit midden in de nacht op een bankje op ogenschijnlijk verlaten industrie-terrein, dat gewoon is gelegen aan de openbare weg..
Je hoort een harde klap, gevolgd door hevig glasgerinkel, gevolgd door het hoorbare signaal van een alarmsysteem.
Je hoort vervolgens een geluid dat lijkt op voetstappen van een rennend persoon.
Je blijft zitten op het bankje waar je zat, en na enkele momenten rent er een persoon voorbij.

Je mag deze persoon nu aanmerken als verdachte, en aanhouden op heterdaad.
Nadat je de persoon hebt overgedragen aan de (h)OvJ ter voorgeleiding, blijkt uit de verklaring van de persoon dat hij onmogelijk betrokken kan zijn geweest bij het feit waarvoor ik hem heb aangehouden.
De (h)OvJ besluit dat er onvoldoende gronden zijn voor een onderzoek dat zou moeten leiden naar strafrechtelijke vervolging, en zend de verdachte heen.....

Nu komt er een belangrijk deel:

De aanhouding was volledig binnen de wettelijke kaders, en ik kan niet worden vervolgd voor wederrechtelijke vrijheidsberoving, ondanks het feit dat de door mij aangehouden verdachte uiteindelijk niets met het gepleegde feit te maken had.

Het aanmerken als verdachte was volledig terecht.
Het aanhouden van de verdachte op heterdaad, was volledig binnen de wettelijke kaders.

De feiten wezen later uit, dat de verdachte geen schuld had aan het strafbare feit.

Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van mijn gehoor als zintuig om mee waar te nemen.
quote:
Het gaat er dus niet om of de (h)OvJ in zijn toetsing tot dezelfde conclusie komt als ik, het gaat erom of de aanhouding binnen de wettelijke kaders werd uitgevoerd, en dat was zéker het geval.
◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 22:02:27 #22
19194 Oversight
◢◤
pi_32327440
quote:
Op woensdag 16 november 2005 11:33 schreef Mirage het volgende:

hallo
hoi poepie,....
quote:
misschien heb ik dat stuk over het hoofd gezien.
Kan je het stuk waarin "wij" dat vaststelden, met onderbouwing uiterraard even quoten ?
( quoten kan ook vanuit een gesloten topic)
zojuist gedaan, zie post hierboven.
quote:
Hoe denk jij dat het in de wet staat ?
ik denk niet, en vraag nadrukkelijk aan iedereen in dit topic om dat vooral óók niet te doen.

Ik heb het artikel erbij gepakt, en gekeken aan welke voorwaarden een gebeurtenis moet voldoen om aan álle feiten uit een definitie van een wetsartikel te voldoen.
quote:
ow, ennuh,..... ik hou van je !

◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 22:06:19 #23
19194 Oversight
◢◤
pi_32327586
quote:
Op woensdag 16 november 2005 18:20 schreef _-rally-_ het volgende:

Discussie met TS is niet mogelijk.
Wat vervelend voor je dat je niet met mij kan discussieren.

kan ik je misschien helpen met het verbeteren van je communicatieve vaardigheden?
quote:
het enige wat misschien zou kunnen werken is een ondubbelzinnig wetsartikel waarin zijn concrete ongelijk beschreven wordt.
Ik hoor graag van je welk boek, en welk artikel.
quote:
Overigens ben ik wel geïnteresseerd in waar jij je op baseert.
Ik óók.

◢◤
pi_32327783
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:57 schreef Oversight het volgende:
Nadat je de persoon hebt overgedragen aan de (h)OvJ ter voorgeleiding
Hier ga je ten eerste al de mist in, je draagt de VD niet over aan de HOvJ, dat doet de opsporingsambtenaar die hem vervolgens onverwijld overbrengt naar een plaats van onderzoek ter geleiding voor een HOvJ.
Jij draagt hem dus over aan de OA.

Tevens is het hele verhaal dat je uiteen gezet hebt totaal anders dan het voorbeeld dat je eerst gaf.
Het betreft hier een geheel andere situatie waarbij een aanhouding op heeterdaad een stuk aannemelijker is.
Je hebt nu echt de feiten en omstandigheden, en het is ook daadwerkelijk net gebeurd, iets wat net niet aannemelijk gemaakt kon worden.

In het eerste voorbeeld van je betreft het slechts het horen van de woorden:
" Ik heb net een strafbaar feit gepleegd"
Of woorden van gelijke strekking.

Oftewel:
Niet vergelijkbaar, let wel, ik zei:
In deze situatie is het horen van die woorden te sumier, ik heb nooit beweerd dat het ten alle tijde te weinig is.
  woensdag 16 november 2005 @ 22:14:09 #25
19194 Oversight
◢◤
pi_32327828
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:25 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen.
we zijn het ergens over ééns!
quote:
De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
Wat jammer dat je nu weer iedere burger uitmaakt voor "leek", dat suggereert dat jij er wél verstand van hebt, waarvan tot op heden weinig gebleken is.

Kunnen we de gewone burger met een minder dan gemiddelde kennis van de wet niet gewoon burger noemen?

dan merken we échte juristen aan als deskundigen, en hoeft er niemand zich gekleineerd te voelen....?
◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 22:27:39 #26
19194 Oversight
◢◤
pi_32328279
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:12 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Hier ga je ten eerste al de mist in, je draagt de VD niet over aan de HOvJ, dat doet de opsporingsambtenaar die hem vervolgens onverwijld overbrengt naar een plaats van onderzoek ter geleiding voor en HOvJ.
Jij draagt hem dus over aan de OA.
Sorry maar ik ga de mist niet in, en wel hierom:

Nadat ik een verdachte heb aangehouden ben ik verplicht om de verdachte ten spoedigste over te dragen met als enige doel het voorgeleiden.
In de praktijk is gebleken dat ten spoedigste meestal betekent dat je de verdachte zélf naar het politieburo overbrengt, met als doel het overdragen ter voorgeleiding bij de (h)OvJ.

Je mag ervoor kiezen om een opsporingsambtenaar te bellen met het verzoek de verdachte te komen transporteren, maar dat verzoek krijgt een lage prioriteit en de kans is groot dat je uren zit te wachten totdat de verdachte wordt opgehaald.

Je bent dus feitelijk verplicht om te vragen hoelang het zou duren voordat men de verdachte kan komen halen, en als blijkt dat je de verdachte zelf sneller bij de (h)OvJ kan krijgen, je ook verplicht bent om hiervoor zorg te dragen.

Aangekomen op het politieburo zal in de praktijk de dienstdoende wachtcommandant (die uit hoofde van zijn functie altijd óók (h)OvJ is) jouw verhaal aanhoren, zodat ie ter plekke kan besluiten of de aanhouding binnen de kaders was.
quote:
Tevens is het hele verhaal dat je uiteen gezet hebt totaal anders dan het voorbeeld dat je eerst gaf.
Het betreft hier een geheel andere situatie waarbij een aanhouding op heeterdaad een stuk aannemelijker is.
Je hebt nu echt de feiten en omstandigheden, en het is ook daadwerkelijk net gebeurd, iets wat net niet aannemelijk gemaakt kon worden.
dit snap ik niet, waar zit 'm het verschil ?
quote:
In het eerste voorbeeld van je betreft het slechts het horen van de woorden:
" Ik heb net een strafbaar feit gepleegd"
Of woorden van gelijke strekking.

Oftewel:
Niet vergelijkbaar, let wel, ik zei:
In deze situatie is het horen van die woorden te sumier, ik heb nooit beweerd dat het ten alle tijde te weinig is.
Ik heb mijn gehoor als enige zintuig gebruikt om iemand als verdachte aan te merken, er was wel degelijk in beide voorbeelden sprake van feiten én omstandigheden.
◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 22:29:31 #27
19194 Oversight
◢◤
pi_32328337
quote:
Op woensdag 16 november 2005 10:11 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik snap echt helemaal niets van die hele OP door het rare gebruik van smilies, of ligt dat alleen aan mij?
dat ligt alléén aan jou !
◢◤
pi_32328700
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:27 schreef Oversight het volgende:
Je mag ervoor kiezen om een opsporingsambtenaar te bellen met het verzoek de verdachte te komen transporteren, maar dat verzoek krijgt een lage prioriteit en de kans is groot dat je uren zit te wachten totdat de verdachte wordt opgehaald.
Uren zit te wachten
Hier zit je ernaast, in Amsterdam (mijn korps) wordt de verdachte gewoon gehaald door ons en loopt de melding voor het halen van een verdachte via het HB. (oftewel, helemaal geen lage prioriteit,)
quote:
Aangekomen op het politieburo zal in de praktijk de dienstdoende wachtcommandant (die uit hoofde van zijn functie altijd óók (h)OvJ is) jouw verhaal aanhoren, zodat ie ter plekke kan besluiten of de aanhouding binnen de kaders was.
Wat een onzin, de wachtcommandant / chef van dienst is helemaal niet altijd de HOvJ.
Sterker nog, de chef van dienst is vaak zat een brigadier oftewel een schaal 8, oftewel hij is geen HOvJ/
Weet niet waar je dit vandaan hebt maar in het Amsterdamse korps is dit zeker niet het geval.
De districtshovj of ip. van dienst zal fungeren als HOvJ zijnde bij deze aanhouding
quote:
Ik heb mijn gehoor als enige zintuig gebruikt om iemand als verdachte aan te merken, er was wel degelijk in beide voorbeelden sprake van feiten én omstandigheden.
Ik vind van niet, het laatste voorbeeld is duidelijk anders.
We verschillen hierover dus van mening.

P.s.
Laat je voortaan wat beter voorlichten voordat je onzin als feit neerzet.
Je slaat je tegenstanders graag met feiten om de oren (zoals je in voorgaand topic zei) maar helaas ken jij de feiten zelf niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door kevin85 op 16-11-2005 22:48:35 ]
  woensdag 16 november 2005 @ 22:56:46 #29
19194 Oversight
◢◤
pi_32329159
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:41 schreef kevin85 het volgende:
Uren zit te wachten
Hier zit je ernaast, in Amsterdam (mijn korps) wordt de verdachte gewoon gehaald door ons en loopt de melding voor het halen van een verdachte via het HB. (oftewel, helemaal geen lage prioriteit,)
Zullen we eens bellen naar het buro op vrijdagmiddag, en melden dat we een verdachte van diefstal hebben aangehouden en nu in de winkel zitten te wachten ?

Wedden dat je lopend 10 keer sneller bij het dichtstbijzijnde politieburo bent, dan dat je op transport moet wachten?
quote:
Wat een onzin, de wachtcommandant / chef van dienst is helemaal niet altijd de HOvJ.
Sterker nog, de chef van dienst is vaak zat een brigadier oftewel een schaal 8, oftewel hij is geen HOvJ.
De wachtcommandant ( vooral die brigadiers in schaal 8) fungeren wel degelijk als (h)OvJ in de meeste regio's, en we wonen niet allemaal in amsterdam gelukkig.
quote:
Weet niet waar je dit vandaan hebt maar in het Amsterdamse korps is dit zeker niet het geval.
De districtshovj of ip. van dienst zal fungeren als HOvJ zijnde bij deze aanhouding.
Dus in amsterdam kent niet ieder politieburo een (h)OvJ ?

En als ik daar een aangehouden verdachte naar het buro breng, dan wordt deze door een agent ingesloten zonder dat hij de feiten kent, in afwachting van een (h)OvJ?

aan wie gaat de (h)OvJ vragen hoe de aanhouding tot stand is gekomen als ik na het overdragen weer het buro uitwandel?

Wáár gaat de (h)OvJ zijn beslissing op baseren?

Op de verklaring van de verdachte?
quote:
Ik vind van niet, het laatste voorbeeld is duidelijk anders.
We verschillen hierover dus van mening.
Maar het gaat hier nogmaals nadrukkelijk NIET om jouw of mijn mening, maar om de definitie die de wet geeft.
alléén die definitie bepaalt of er sprake is van constatering op heterdaad, en onze meningen staan daar volledig buiten.
quote:
P.s.
Laat je voortaan wat beter voorlichten voordat je onzin als feit neerzet.
Je slaat je tegenstanders graag met feiten om de oren (zoals je in voorgaans topic zei) maar helaas ken jij de feiten zelf niet.
Welke onzin heb je het over?

[ Bericht 1% gewijzigd door Oversight op 16-11-2005 23:06:12 ]
◢◤
pi_32329597
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:56 schreef Oversight het volgende:
Wedden dat je lopend 10 keer sneller bij het dichtstbijzijnde politieburo bent, dan dat je op transport moet wachten?
Ongetwijfeld, toch halen we hem op.
quote:
De wachtcommandant ( vooral die brigadiers in schaal 8) fungeren wel degelijk als (h)OvJ in de meeste regio's, en we wonen niet allemaal in amsterdam gelukkig.
Dus in amsterdam kent niet ieder politieburo een (h)OvJ ?
Schaal 8 is bij korps AA geen HOvJ.
Je zit er dus naast, dat het elders wel zo is, dat kan. in Amsterdam niet.
Elk bureau kent in Amsterdam wel meerdere HOvJ's, deze zijn echter vaak projectmatig aan het werk en dus rijdt er vaak voor het district een HOvJ.
Daar kun je misschien in een deuk om liggen, toch is het zo.
quote:
En als ik daar een aangehouden verdachte naar het buro breng, dan wordt deze door een agent ingesloten zonder dat hij de feiten kent, in afwachting van een (h)OvJ?
aan wie gaat hij vragen hoe de aanhouding tot stand is gekomen als ik na het overdragen weer het buro uitwandel?
Wáár gaat hij zijn beslissing op baseren?
Op de verklaring van de verdachte?
Dan kan er altijd wel een HOvJ uit zn dienst getrokken worden om de voorgeleiding te doen en om jouw verhaal aan te horen. Dit is, zoals jou misschien wel duidelijk was geworden, eerder uitzondering dan regel.
quote:
alléén die definitie bepaalt of er sprake is van constatering op heterdaad, en onze meningen ztaan daar volledig buiten
Dan interpreteer jij de definitie van het artikel verkeerd.
Meer kan ik er niet van maken.

Ik ga trouwens slapen, distansieer me dus even van deze discussie.
Gegroet!

Heb toch nog een vraagje aan Oversight..
Waar haal jij je kennis mbt de politie vandaan?
Collega misschien?
En wat doe je precies bij de politie?

Hoop het van je te horen!!
  woensdag 16 november 2005 @ 23:14:30 #31
19194 Oversight
◢◤
pi_32329723
In een poging duidelijkheid te creeren is de volgende openingspost van een ander topic hier door de mod ingevoegd, omdat hij van mening is dat onderstaande openingspost en reacties daarop beter passen binnen dit topic, dan appart....

Dus even voor alle duidelijkheid:

OP 2

Stel, je constateert een strafbaar feit op heterdaad en je besluit de verdachte aan te houden.

Je belt naar de politie, en vraagt deze om de verdachte te komen ophalen.

De politie meldt dat ze het erg druk heeft, en dat het ophalen van de verdachte het komende uur zeker niet gaat lukken.

Je besluit om de verdachte dan maar lopend over te brengen naar het politieburo.

mag ik de verdachte onderweg vasthouden om te voorkomen dat ie wegloopt?
mag ik handboeien gebruiken om de verdachte te beperken in zijn bewegingsvrijheid?
mag ik geweld gebruiken om de verdachte die zich tegen lopend vervoer verzet, te dwingen mee te werken?

[ Bericht 18% gewijzigd door Oversight op 17-11-2005 23:32:19 ]
◢◤
  woensdag 16 november 2005 @ 23:32:04 #32
19194 Oversight
◢◤
pi_32330285
quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:10 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, toch halen we hem op.
waar ga je hem halen als ik besluit hem lopend te komen brengen?
quote:
Schaal 8 is bij korps AA geen HOvJ.
Je zit er dus naast, dat het elders wel zo is, dat kan. in Amsterdam niet.
Elk bureau kent in Amsterdam wel meerdere HOvJ's, deze zijn echter vaak projectmatig aan het werk en dus rijdt er vaak voor het district een HOvJ.
Daar kun je misschien in een deuk om liggen, toch is het zo.
Zou het kunnen zijn dat de amsterdammers hun functiebeschrijving niet helemaal hebben doorgelezen?

En dat de wachtcommandant bij afwezigheid van de dienstdoende (h)OvJ wel degelijk de voorgeleiding mag uitvoeren, of heeft de rest van het land het gewoon verkeerd gelezen?
quote:
Dan kan er altijd wel een HOvJ uit zn dienst getrokken worden om de voorgeleiding te doen en om jouw verhaal aan te horen. Dit is, zoals jou misschien wel duidelijk was geworden, eerder uitzondering dan regel.
Dus in amsterdam worden verdachten ingesloten in afwachting van de voorgeleiding?

gelukkig doet de rest van nederland daar niet aan mee, en zorgen ze ervoor dat de verdachte word voorgeleid vóórdat ie wordt ingesloten, dat voorkomt gelijk een heleboel technische sepo's.
quote:
Dan interpreteer jij de definitie van het artikel verkeerd.
Meer kan ik er niet van maken.
Sinds wanneer staat een definitie in het wetboek open voor interpretatie?
quote:
Ik ga trouwens slapen, distansieer me dus even van deze discussie.
Gegroet!
ik óók, welterusten.

soms wou ik dat ik kon opscheppen over mijn werk, maar helaas.......

◢◤
pi_32330775
quote:

dit snap ik niet, waar zit 'm het verschil ?
als jij het verschil niet ziet tussen het zintuigelijk waarnemen van de daad zelf en het zintuigelijk registreren van een verklaring daaromtrent (al dan niet van de dader zelf), dan ben je in deze discussie inderdaad niet te overtuigen. Maar what else is new.

Ik krijg ook niet de indruk dat jij hierover uberhaupt wenst te discussieren. Ik tref alleen provocerende opmerkingen aan jegens degenen die het niet met jouw stelling eens zijn en een ziekelijke neiging om je posts zo irritant mogelijk vorm te geven.

Ik vind het sowieso belachelijk dat daar van hogerhand nog niet tegen is opgetreden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_32330904
je mag iemand met gepast geweld staande houden.

mijn docent recht vond het volgende een mooi voorbeeld van gepast geweld:
iemand met 2 duimen om een lantaarnpaal dmv een tie-wrap vastzetten zodat ie niet weg kan.
pi_32331604
Je mag de verdachte vastpakken, maar de verdachte mag zich daartegen verzetten zonder strafbaar te zijn. Als een verdachte zich verzet tegen de aanhouding bij een opsporingsambtenaar is dat wel strafbaar.

Is het echter zo dat de verdachte welke is aangehouden door een burger zich in die mate verzet dat de burger ( ernstig ) gewond raakt maakt de verdachte zich wel schuldig aan mishandeling.

Vastzetten mag wel, maar op de manier die de docent aangeeft weet ik niet. De verdachte moet wel zo spoedig mogelijk overgedragen worden aan de politie, en die maakt daar tijd voor. Een scenario als in de openingspost is niet echt denkbaar, de politie geeft dit soort zaken voorrang.

-edit-

Met vastzetten bedoel ik bv. in geval van een winkelboef em even in een kantoortje zetten of iets dergelijks, ik zou em niet vastbinden, alhoewel ik niet zeker weet of dit toegestaan is...
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_32332344
Als burger mag je gewoon iemand aanhouden die zich schuldig maakt een misdrijf (bijvoorbeeld winkeldief of fietsendief) en die je op heterdaad betrapt. Daarbij mag je gebruik gemaak maken van gepast geweld om de crimineel vast te houden. Wat gepast geweld is hangt natuurlijk af van het verzet dat de crimineel pleegt tegen zijn aanhouding. Mocht je toevallig handboeien bij de hand hebben, dan lijkt mij het gebruik daarvan niet ongepast als de crimineel zich verzet tegen zijn aanhouding. Ik weet niet of je een crimineel met geweld mag dwingen te lopen naar het politiebureau. Natuurlijk kan je de crimineel met handboeien altijd vastmaken aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal of hek tot de politie wel tijd heeft om de crimineel op te halen.
pi_32332538
quote:
Op donderdag 17 november 2005 00:42 schreef rutger05 het volgende:
Natuurlijk kan je de crimineel met handboeien altijd vastmaken aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal of hek tot de politie wel tijd heeft om de crimineel op te halen.
Ik denk dat het verhaal van de handboeien niet klopt. Waarom loopt dan niet elke beveiligingsbeambte met handboeien op zijn rug?

Ik denk dus dat dit niet toegestaan is, waarom weet ik niet zeker. Ik denk dat het gebruik van de handboeien meer naar vrijheidsbeneming gaat en dat mag een burger niet doen.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_32333402
quote:
Op donderdag 17 november 2005 00:49 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ik denk dat het verhaal van de handboeien niet klopt. Waarom loopt dan niet elke beveiligingsbeambte met handboeien op zijn rug?

Ik denk dus dat dit niet toegestaan is, waarom weet ik niet zeker. Ik denk dat het gebruik van de handboeien meer naar vrijheidsbeneming gaat en dat mag een burger niet doen.
Ik weet niet waarom niet elke beveiligingsbeambte geen handboeien bij zich heeft. Als een burger een crimineel gaat aanhouden (nadat de crimineel op heterdaad is betrapt bij zijn misdrijf), dan mag hij met gepast geweld ervoor zorgen, dat de crimineel er niet vandoor gaat. Een burger kan bijvoorbeeld ook op een crimineel gaan zitten als deze zich verzet tegen zijn aanhouding. Ik zie niet in waarom er dan geen handboeien gebruikt mogen worden. Aanhouding impliceert (tijdelijke) vrijheidsbeneming.
pi_32334569
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef Oversight het volgende:
Wat jammer dat je nu weer iedere burger uitmaakt voor "leek", dat suggereert dat jij er wél verstand van hebt, waarvan tot op heden weinig gebleken is.

Kunnen we de gewone burger met een minder dan gemiddelde kennis van de wet niet gewoon burger noemen?

dan merken we échte juristen aan als deskundigen, en hoeft er niemand zich gekleineerd te voelen....?
Maar het gaat in dit geval niet om juristen, het gaat om het onderscheid leekburger - opsporingsambtenaar. En juristen aanmerken als deskundigen getuigt overigens ook niet van veel inzicht in de materie; bijvoorbeeld een ervaren opsporingsambtenaar zal deze materie veel beter beheersen dan menig jurist.
pi_32337872
Dus het komt neer op:

Ik vertel iets aan De Master Of Smileys. Een bekentenis van een strafbaar feit bijvoorbeeld.

1) De Master Of Smileys heeft gehoord dat ik dat gezegd heb.
2) Horen = waarnemen, hij heeft dus waargenomen dat ik dat gezegd heb.
3) Verder is het een feit dat ik het gezegd heb, en het is een feit dat hij het gehoord heeft.

Conclusie
Hij heeft het strafbare feit zelf waargenomen.

moraal:
Het aanhoren van een verhaal is niet hetzelfde als het waarnemen van hetgeen er verteld wordt.
Wie denkt dat dat wel zo is, kan ik mbv een sprookjesboek op andere gedachten brengen: Het aanhoren van het verhaal van Roodkapje leidt er niet toe dat jij een pratende wolf waarneemt.

Wat is daar zo moeilijk aan?
En krijg ik nu ook een reactie met een smiley op elke regel?

[ Bericht 23% gewijzigd door mgerben op 17-11-2005 11:44:30 ]
pi_32352005
quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:46 schreef Argento het volgende:

[..]

als jij het verschil niet ziet tussen het zintuigelijk waarnemen van de daad zelf en het zintuigelijk registreren van een verklaring daaromtrent (al dan niet van de dader zelf), dan ben je in deze discussie inderdaad niet te overtuigen. Maar what else is new.
Maar over dat verschil gaat dit topic helemaal niet.....
quote:
Ik krijg ook niet de indruk dat jij hierover uberhaupt wenst te discussieren. Ik tref alleen provocerende opmerkingen aan jegens degenen die het niet met jouw stelling eens zijn en een ziekelijke neiging om je posts zo irritant mogelijk vorm te geven.
Ziekelijk neiging ?
quote:
Ik vind het sowieso belachelijk dat daar van hogerhand nog niet tegen is opgetreden.
je klachten kun je ongetwijfeld in feedback kwijt, dáár is er een héél topic voor om met de mods te discussieren over hoe jij vind dat zij zouden moeten optreden, en je krijgt er zelf nog antwoord ook.....

voor jouw gemak staat er hier een linkje naar feedback.

je ziet, ik ben je graag van dienst...

[ Bericht 1% gewijzigd door Oversight op 17-11-2005 19:45:42 ]
◢◤
pi_32352441
quote:
Op donderdag 17 november 2005 06:31 schreef _-rally-_ het volgende:

Maar het gaat in dit geval niet om juristen, het gaat om het onderscheid leekburger - opsporingsambtenaar.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het gaat me juist om hoe de burger de dwangmiddelen die in de wet besloten liggen kan toepassen op het moment van een gebeurtenis, zonder dat deze burger daarvoor eerst een jurist of opsporingsambtenaar moet raadplegen....
quote:
En juristen aanmerken als deskundigen getuigt overigens ook niet van veel inzicht in de materie;
ze niet als deskundig aanmerken zou weer respectloos zijn, ze hebben er toch hun werk van gemaakt?
quote:
bijvoorbeeld een ervaren opsporingsambtenaar zal deze materie veel beter beheersen dan menig jurist.
Ik denk het niet, de meeste opsporingsambtenaren zijn erg goed thuis in hún bevoegdheden en grenzen daarvan, maar zijn héél vaak niet in staat om uit te leggen wát een burger wel of niet mag, en vooral niet waarom.....
◢◤
pi_32352767
quote:
Op donderdag 17 november 2005 11:14 schreef mgerben het volgende:
Dus het komt neer op:

Ik vertel iets aan De Master Of Smileys. Een bekentenis van een strafbaar feit bijvoorbeeld.

1) De Master Of Smileys heeft gehoord dat ik dat gezegd heb.
2) Horen = waarnemen, hij heeft dus waargenomen dat ik dat gezegd heb.
3) Verder is het een feit dat ik het gezegd heb, en het is een feit dat hij het gehoord heeft.

Conclusie
Hij heeft het strafbare feit zelf waargenomen.
nee, conclusie hieruit is dat er (nog) sprake is van het begrip heterdaad.
quote:
moraal:
Het aanhoren van een verhaal is niet hetzelfde als het waarnemen van hetgeen er verteld wordt.
Wie denkt dat dat wel zo is, kan ik mbv een sprookjesboek op andere gedachten brengen: Het aanhoren van het verhaal van Roodkapje leidt er niet toe dat jij een pratende wolf waarneemt.

Wat is daar zo moeilijk aan?
leuk verhaal, maar als je de op goed leest merk je vanzelf dat ik nergens pretendeer dat ik het strafbare feit zelf heb waargenomen, ik vraag me alleen af of ik de letterlijke teksten ook daadwerkelijk kan toepassen in de praktijk, en daarbij binnen de grenzen van de wettelijke kaders blijf.....
quote:
En krijg ik nu ook een reactie met een smiley op elke regel?
túúrlijk....

◢◤
pi_32353258
quote:
Op donderdag 17 november 2005 19:32 schreef Bill_E het volgende:
je gaat al de mist in bij het feit dat je als niet ambtenaar iemand staande wil houden..
Een beetje crimineel zal je aanklagen voor beroving van zijn vrijheid
maar ik ga helemaal niemand staande houden, want dat mag alleen de opsporingsambtenaar.

staande houden doet de opsporingsambtenaar door mij tijdelijk te (doen) ophouden, met als enige doel het vaststellen van mijn personalia......

en daar hebben we het hier niet over....
◢◤
pi_32353403
Volgens mij is het zo dat je als burger iemand mag staande houden als diegene een strafbaar feit heeft gepleegt. Heb geen wetboek bij de hand, dus kan het niet met zekerheid zeggen.

Ik denk niet dat het bij wet geregeld is wat "staande houden" precies betekend, maar dat zal vast wel in voorgaande jurisprudentie vastgelegt zijn.

En met betrekking tot geweld, je mag volgens mij alleen als burger geweld gebruiken als het geweld gerechtvaardigt is. Dus als jezelf gevaar loopt of iets dergelijks.

Maar er zijn vast wel Fok!ers met een wetboek bij de hand. Die kunnen het toch wel even opzoeken hoe het bij wet geregeld is?
pi_32353531
quote:
Op donderdag 17 november 2005 20:15 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Volgens mij is het zo dat je als burger iemand mag staande houden als diegene een strafbaar feit heeft gepleegt. Heb geen wetboek bij de hand, dus kan het niet met zekerheid zeggen.
ik wel, dat is het probleem dus niet.

Feit: staande houden van een verdachte kan uitsluitend door een opsporingsambtenaar gebeuren, met als enige doel het vaststellen van mijn personalia, dus naam adres en geboortedatum en plaats.
De opsporingsambtenaar kan deze gegevens later gebruiken als ie naar aanleiding van later ontdekte feiten wil besluiten om mij buiten heterdaad alsnog aan te (laten) houden...
quote:
Ik denk niet dat het bij wet geregeld is wat "staande houden" precies betekend, maar dat zal vast wel in voorgaande jurisprudentie vastgelegt zijn.
zie boven
quote:
En met betrekking tot geweld, je mag volgens mij alleen als burger geweld gebruiken als het geweld gerechtvaardigt is. Dus als jezelf gevaar loopt of iets dergelijks.
Dát zijn dus de artikelen waarnaar ik op zoek ben.....
quote:
Maar er zijn vast wel Fok!ers met een wetboek bij de hand. Die kunnen het toch wel even opzoeken hoe het bij wet geregeld is?
ik hoopte eigenlijk op argumenten die onderbouwd worden met de wetsartikelen erbij....
◢◤
pi_32353675
quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:50 schreef doraantje het volgende:
je mag iemand met gepast geweld staande houden.

mijn docent recht vond het volgende een mooi voorbeeld van gepast geweld:
iemand met 2 duimen om een lantaarnpaal dmv een tie-wrap vastzetten zodat ie niet weg kan.
we mogen als burger niemand staandehouden, zie boven.

het vastbinden van een verdachte aan een lantarenpaal mag dus natuurlijk al helemaal niet.

Na het gebruik maken van je recht om iemand aan te houden, ben je immers verplicht om de verdachte ten spoedigste over te dragen aan een opsporingsambtenaar, en ik kan me geen enkel voorbeeld voorstellen waarbij het vastbinden aan een lantarenpaal hierin zou kunnen helpen.
◢◤
pi_32353808
quote:
Op donderdag 17 november 2005 00:16 schreef mcintosh het volgende:
Vastzetten mag wel, maar op de manier die de docent aangeeft weet ik niet. De verdachte moet wel zo spoedig mogelijk overgedragen worden aan de politie, en die maakt daar tijd voor. Een scenario als in de openingspost is niet echt denkbaar, de politie geeft dit soort zaken voorrang.
Ik wil je het volgende voorbeeld geven:

we nemen even een drukke stad, tijdens een koopavond.

we hebben een verdachte aangehouden ter zake diefstal, en hebben deze ingesloten in een daarvoor bestemde ruimte.
We bellen de politie, en men geeft aan dat het momenteel erg druk is.
Er is een steekpartij, een aanrijding met letsel, en een bankoverval in volle gang.
( in de gemiddelde drukke stad hélemaal geen ondenkbaar scenario, sterker nog, ik heb vaak genoeg dergelijke scenario's onderzocht.

Het transporteren van een verdachte die is ingesloten en zich niet recalcitrant gedraagt heeft prioriteit 0.

Dús terug naar de openingspost !
◢◤
pi_32354017
quote:
Op donderdag 17 november 2005 20:20 schreef Oversight het volgende:

Dát zijn dus de artikelen waarnaar ik op zoek ben.....
Aaah, volgens mij mogen we alleen geweld gebruiken ivm noodweer.

Artikel 41 van het wetboek van strafrecht
quote:
1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

2.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Je mag dus alleen geweld gebruiken als je bedreigt wordt, maar het moet wel relatief zijn aan de bedreiging. Anders is het noodweer exces.

MAAR als de politie zegt dat je hem mag vast houden, dan mag dat gewoon. (Tenminste, als de politie, of de beamte daartoe bevoegd is)

Artikel 43 van het wetboek van strafrecht
quote:
1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.

2.
Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.
Het zit hem allemaal in de strafuitsluitingsgronden (volgens mij heet het zo). Het mag niet, behalve als...
pi_32354327
quote:
Op donderdag 17 november 2005 20:38 schreef Naj_Geetsrev het volgende:

[..]

Aaah, volgens mij mogen we alleen geweld gebruiken ivm noodweer.
Van noodweer kan alléén maar sprake zijn als ik me verdedig tegen een persoon die zich aggresief tegen mij gedraagt, daarvan is hier geen sprake.
quote:
Artikel 41 van het wetboek van strafrecht
[..]

Je mag dus alleen geweld gebruiken als je bedreigt wordt, maar het moet wel relatief zijn aan de bedreiging. Anders is het noodweer exces.
Van noodweer exces kan al hélemaal geen sprake zijn, want noodweer exces is uitsluitend van toepassing als ik geweld gebruik om iemand anders te verdedigen die daar kennelijk zélf niet (meer) toe in staat is.
Ook daarvan is hier geen sprake.
quote:
MAAR als de politie zegt dat je hem mag vast houden, dan mag dat gewoon. (Tenminste, als de politie, of de beamte daartoe bevoegd is)

Artikel 43 van het wetboek van strafrecht
[..]

Het zit hem allemaal in de strafuitsluitingsgronden (volgens mij heet het zo). Het mag niet, behalve als...
Óók daarvan is hier geen sprake, want ik heb de verdachte immers aangehouden op heterdaad ter zake diefstal, en hoef daarvoor geen toestemming te vragen van de politie, die krijg ik immers al in Art 310 WvSr
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt met het oogmerk het zich wederechtelijk toe te eigenen maakt zich schuldig aan diefstal.

◢◤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')