Volgens mij heb *jij* dat geconstateerd.quote:Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
we hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet!
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:46 schreef Alicey het volgende:
Nee, er is geen sprake van heterdaad, want je hebt hem of haar niet betrapt op de daad zelf.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:49 schreef Alicey het volgende:
Art. 128 Sv:
[1.] Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.
[2.] Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:51 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Volgens mij heb *jij* dat geconstateerd.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:59 schreef Alicey het volgende:
Probeer eens begrijpend te lezen Oversight?
quote:Op woensdag 16 november 2005 10:02 schreef Alicey het volgende:
Ondtdekking op heterdaad heeft dus plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt terwijl het wordt begaan of kort daarna. In dit geval wordt er melding gemaakt van een begaan strafbaar feit, wat dus in de eerste plaats al niet in tijd plaats vindt terwijl het wordt begaan of kort daarna. Daarnaast maakt de melding iets nog geen strafbaar feit.
Nee, dat is 'ie niet. Het is er één van bijna 2 eeuwen oud, waardoor voor de huidige mens de defnitie zeker niet direct duidelijk is.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:03 schreef Oversight het volgende:
Ik begrijp héél goed wat jij bedoelt, maar niemand hoeft de definitie van heterdaad "begrijpend te lezen" want de definitie is érg duidelijk.
IRL ben jij ook best lief, althans.. Je komt lief over...quote:
Een bekentenis van iemand lijkt mij sowieso onvoldoende bewijs om iets als feit te poneren.quote:Het begrip heterdaad is wel degelijk aanwezig, daarover gaat de discussie niet.
Het begrip heterdaad is waterdicht.
Heterdaad:
Heterdaad wordt geacht aanwezig te zijn:
-op het moment dat het strafbare feit begaan wordt, ontdekt wordt, óf terstond nadat het feit begaan is.
De vraag is nu alleen nog maar:
Mag ik de melder als verdachte aanmerken zoals dat in de wet bedoeld is:
(een verdachte is een ieder te wiens aanzien, uit feiten óf omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit),
én of ik de verdachte kan aanhouden zoals in de wet omschreven, met als doel de verdachte ten spoedigste over te dragen aan een opsporingsambtenaar?![]()
![]()
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen. De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:16 schreef Alicey het volgende:
Een bekentenis van iemand lijkt mij sowieso onvoldoende bewijs om iets als feit te poneren.
Dat al helemaal. Ik kan me ook een aantal andere redenen bedenken waarom iemand iets bekent waar diegene niets mee te maken heeft..quote:Op woensdag 16 november 2005 10:25 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen. De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
quote:Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
heterdaad of goede raad?Naar aanleiding van een slotje omdat o.a. het woord zielig zou zijn gebruikt ( ik heb het nergens kunnen vinden) op verzoek van Five_Horizons een heel nieuw en vers topic.
Nadrukkelijk wil ik erbij vermelden dat de woorden "zielig" en "zeuren" er op geen enkele manier in mogen voorkomen...
zélfs niet als je die woorden helemaal niet gebruikt.
Nieuwe OP, nieuwe discussie.
Hoi allemaal,
quote:vraagje:
we hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet!
quote:Mag je de melder van dit bericht aanmerken als verdachte en op heterdaad aanhouden?
quote:......en vooral waarom of waarom niet ?
Ik ben dus niet op zoek naar meningen, maar naar aurgumenten die worden onderbouwd met artikelen uit de wet.
quote:ik ben beniewd.
Is dat zo?quote:Op woensdag 16 november 2005 09:43 schreef Oversight het volgende:
We hebben inmiddels vastgesteld dat als iemand je verteld dat ie net een tot op dat moment nog niet ontdekt strafbaar feit heeft gepleegd, er dan sprake van constatering op heterdaad zoals bedoeld in de wet![/i]
Discussie met TS is niet mogelijk; het enige wat misschien zou kunnen werken is een ondubbelzinnig wetsartikel waarin zijn concrete ongelijk beschreven wordt.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:57 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Is dat zo?
Het voldoet niet aan de eisen voor een heeterdaadje als je het slechts hoort (zintuigelijk registreert middels het gehoor zoals Argento dat eerder zo mooi verwoorde).
Er is dus echter meer informatie nodig om tot een heeterdaad te komen, alleen horen is te sumier.
Is deze informatie er niet dan zal geen enkele OvJ meegaan in jouw aanhouding op heeterdaad.
quote:Op woensdag 16 november 2005 17:57 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Is dat zo?
Het voldoet niet aan de eisen voor een heeterdaadje als je het slechts hoort (zintuigelijk registreert middels het gehoor zoals Argento dat eerder zo mooi verwoorde).
quote:Er is dus echter meer informatie nodig om tot een heeterdaad te komen, alleen horen is te sumier.
Is deze informatie er niet dan zal geen enkele OvJ meegaan in jouw aanhouding op heeterdaad.
quote:
quote:misschien heb ik dat stuk over het hoofd gezien.
Kan je het stuk waarin "wij" dat vaststelden, met onderbouwing uiterraard even quoten ?
( quoten kan ook vanuit een gesloten topic)
quote:Hoe denk jij dat het in de wet staat ?
quote:![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 16 november 2005 18:20 schreef _-rally-_ het volgende:
Discussie met TS is niet mogelijk.
quote:het enige wat misschien zou kunnen werken is een ondubbelzinnig wetsartikel waarin zijn concrete ongelijk beschreven wordt.
quote:Overigens ben ik wel geïnteresseerd in waar jij je op baseert.
Hier ga je ten eerste al de mist in, je draagt de VD niet over aan de HOvJ, dat doet de opsporingsambtenaar die hem vervolgens onverwijld overbrengt naar een plaats van onderzoek ter geleiding voor een HOvJ.quote:Op woensdag 16 november 2005 21:57 schreef Oversight het volgende:
Nadat je de persoon hebt overgedragen aan de (h)OvJ ter voorgeleiding
quote:Op woensdag 16 november 2005 10:25 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Het is niet voldoende om iemand te veroordelen, maar wel degelijk om iemand als verdachte te betitelen.
quote:De enige vraag is of een bekentenis ook voldoende is voor een leek, om zeker te zijn wie de vermoedelijke dader is.
quote:Op woensdag 16 november 2005 22:12 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Hier ga je ten eerste al de mist in, je draagt de VD niet over aan de HOvJ, dat doet de opsporingsambtenaar die hem vervolgens onverwijld overbrengt naar een plaats van onderzoek ter geleiding voor en HOvJ.
Jij draagt hem dus over aan de OA.
quote:Tevens is het hele verhaal dat je uiteen gezet hebt totaal anders dan het voorbeeld dat je eerst gaf.
Het betreft hier een geheel andere situatie waarbij een aanhouding op heeterdaad een stuk aannemelijker is.
Je hebt nu echt de feiten en omstandigheden, en het is ook daadwerkelijk net gebeurd, iets wat net niet aannemelijk gemaakt kon worden.
quote:In het eerste voorbeeld van je betreft het slechts het horen van de woorden:
" Ik heb net een strafbaar feit gepleegd"
Of woorden van gelijke strekking.
Oftewel:
Niet vergelijkbaar, let wel, ik zei:
In deze situatie is het horen van die woorden te sumier, ik heb nooit beweerd dat het ten alle tijde te weinig is.
quote:Op woensdag 16 november 2005 10:11 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik snap echt helemaal niets van die hele OP door het rare gebruik van smilies, of ligt dat alleen aan mij?
Uren zit te wachtenquote:Op woensdag 16 november 2005 22:27 schreef Oversight het volgende:
Je mag ervoor kiezen om een opsporingsambtenaar te bellen met het verzoek de verdachte te komen transporteren, maar dat verzoek krijgt een lage prioriteit en de kans is groot dat je uren zit te wachten totdat de verdachte wordt opgehaald.
Wat een onzin, de wachtcommandant / chef van dienst is helemaal niet altijd de HOvJ.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:27 schreef Oversight het volgende:
Aangekomen op het politieburo zal in de praktijk de dienstdoende wachtcommandant (die uit hoofde van zijn functie altijd óók (h)OvJ is) jouw verhaal aanhoren, zodat ie ter plekke kan besluiten of de aanhouding binnen de kaders was.
Ik vind van niet, het laatste voorbeeld is duidelijk anders.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:27 schreef Oversight het volgende:
Ik heb mijn gehoor als enige zintuig gebruikt om iemand als verdachte aan te merken, er was wel degelijk in beide voorbeelden sprake van feiten én omstandigheden.
quote:Op woensdag 16 november 2005 22:41 schreef kevin85 het volgende:
Uren zit te wachten![]()
Hier zit je ernaast, in Amsterdam (mijn korps) wordt de verdachte gewoon gehaald door ons en loopt de melding voor het halen van een verdachte via het HB. (oftewel, helemaal geen lage prioriteit,)
De wachtcommandant ( vooral die brigadiers in schaal 8) fungeren wel degelijk als (h)OvJ in de meeste regio's, en we wonen niet allemaal in amsterdam gelukkig.quote:Wat een onzin, de wachtcommandant / chef van dienst is helemaal niet altijd de HOvJ.
Sterker nog, de chef van dienst is vaak zat een brigadier oftewel een schaal 8, oftewel hij is geen HOvJ.
quote:Weet niet waar je dit vandaan hebt maar in het Amsterdamse korps is dit zeker niet het geval.
De districtshovj of ip. van dienst zal fungeren als HOvJ zijnde bij deze aanhouding.
quote:Ik vind van niet, het laatste voorbeeld is duidelijk anders.
We verschillen hierover dus van mening.
quote:P.s.
Laat je voortaan wat beter voorlichten voordat je onzin als feit neerzet.
Je slaat je tegenstanders graag met feiten om de oren (zoals je in voorgaans topic zei) maar helaas ken jij de feiten zelf niet.
Ongetwijfeld, toch halen we hem op.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:56 schreef Oversight het volgende:
Wedden dat je lopend 10 keer sneller bij het dichtstbijzijnde politieburo bent, dan dat je op transport moet wachten?
Schaal 8 is bij korps AA geen HOvJ.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:56 schreef Oversight het volgende:
De wachtcommandant ( vooral die brigadiers in schaal 8) fungeren wel degelijk als (h)OvJ in de meeste regio's, en we wonen niet allemaal in amsterdam gelukkig.
Dus in amsterdam kent niet ieder politieburo een (h)OvJ ?
Dan kan er altijd wel een HOvJ uit zn dienst getrokken worden om de voorgeleiding te doen en om jouw verhaal aan te horen. Dit is, zoals jou misschien wel duidelijk was geworden, eerder uitzondering dan regel.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:56 schreef Oversight het volgende:
En als ik daar een aangehouden verdachte naar het buro breng, dan wordt deze door een agent ingesloten zonder dat hij de feiten kent, in afwachting van een (h)OvJ?
aan wie gaat hij vragen hoe de aanhouding tot stand is gekomen als ik na het overdragen weer het buro uitwandel?
Wáár gaat hij zijn beslissing op baseren?
Op de verklaring van de verdachte?
Dan interpreteer jij de definitie van het artikel verkeerd.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:56 schreef Oversight het volgende:
alléén die definitie bepaalt of er sprake is van constatering op heterdaad, en onze meningen ztaan daar volledig buiten
quote:Op woensdag 16 november 2005 23:10 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, toch halen we hem op.
quote:Schaal 8 is bij korps AA geen HOvJ.
Je zit er dus naast, dat het elders wel zo is, dat kan. in Amsterdam niet.
Elk bureau kent in Amsterdam wel meerdere HOvJ's, deze zijn echter vaak projectmatig aan het werk en dus rijdt er vaak voor het district een HOvJ.
Daar kun je misschien in een deuk om liggen, toch is het zo.
quote:Dan kan er altijd wel een HOvJ uit zn dienst getrokken worden om de voorgeleiding te doen en om jouw verhaal aan te horen. Dit is, zoals jou misschien wel duidelijk was geworden, eerder uitzondering dan regel.
quote:Dan interpreteer jij de definitie van het artikel verkeerd.
Meer kan ik er niet van maken.
quote:Ik ga trouwens slapen, distansieer me dus even van deze discussie.
Gegroet!
als jij het verschil niet ziet tussen het zintuigelijk waarnemen van de daad zelf en het zintuigelijk registreren van een verklaring daaromtrent (al dan niet van de dader zelf), dan ben je in deze discussie inderdaad niet te overtuigen. Maar what else is new.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:27 schreef Oversight het volgende:
dit snap ik niet, waar zit 'm het verschil ?
Ik denk dat het verhaal van de handboeien niet klopt. Waarom loopt dan niet elke beveiligingsbeambte met handboeien op zijn rug?quote:Op donderdag 17 november 2005 00:42 schreef rutger05 het volgende:
Natuurlijk kan je de crimineel met handboeien altijd vastmaken aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal of hek tot de politie wel tijd heeft om de crimineel op te halen.
Ik weet niet waarom niet elke beveiligingsbeambte geen handboeien bij zich heeft. Als een burger een crimineel gaat aanhouden (nadat de crimineel op heterdaad is betrapt bij zijn misdrijf), dan mag hij met gepast geweld ervoor zorgen, dat de crimineel er niet vandoor gaat. Een burger kan bijvoorbeeld ook op een crimineel gaan zitten als deze zich verzet tegen zijn aanhouding. Ik zie niet in waarom er dan geen handboeien gebruikt mogen worden. Aanhouding impliceert (tijdelijke) vrijheidsbeneming.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:49 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ik denk dat het verhaal van de handboeien niet klopt. Waarom loopt dan niet elke beveiligingsbeambte met handboeien op zijn rug?
Ik denk dus dat dit niet toegestaan is, waarom weet ik niet zeker. Ik denk dat het gebruik van de handboeien meer naar vrijheidsbeneming gaat en dat mag een burger niet doen.
Maar het gaat in dit geval niet om juristen, het gaat om het onderscheid leekburger - opsporingsambtenaar. En juristen aanmerken als deskundigen getuigt overigens ook niet van veel inzicht in de materie; bijvoorbeeld een ervaren opsporingsambtenaar zal deze materie veel beter beheersen dan menig jurist.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef Oversight het volgende:
Wat jammer dat je nu weer iedere burger uitmaakt voor "leek", dat suggereert dat jij er wél verstand van hebt, waarvan tot op heden weinig gebleken is.
Kunnen we de gewone burger met een minder dan gemiddelde kennis van de wet niet gewoon burger noemen?
dan merken we échte juristen aan als deskundigen, en hoeft er niemand zich gekleineerd te voelen....?
quote:Op woensdag 16 november 2005 23:46 schreef Argento het volgende:
[..]
als jij het verschil niet ziet tussen het zintuigelijk waarnemen van de daad zelf en het zintuigelijk registreren van een verklaring daaromtrent (al dan niet van de dader zelf), dan ben je in deze discussie inderdaad niet te overtuigen. Maar what else is new.
quote:Ik krijg ook niet de indruk dat jij hierover uberhaupt wenst te discussieren. Ik tref alleen provocerende opmerkingen aan jegens degenen die het niet met jouw stelling eens zijn en een ziekelijke neiging om je posts zo irritant mogelijk vorm te geven.
quote:Ik vind het sowieso belachelijk dat daar van hogerhand nog niet tegen is opgetreden.
quote:Op donderdag 17 november 2005 06:31 schreef _-rally-_ het volgende:
Maar het gaat in dit geval niet om juristen, het gaat om het onderscheid leekburger - opsporingsambtenaar.
quote:En juristen aanmerken als deskundigen getuigt overigens ook niet van veel inzicht in de materie;
quote:bijvoorbeeld een ervaren opsporingsambtenaar zal deze materie veel beter beheersen dan menig jurist.
quote:Op donderdag 17 november 2005 11:14 schreef mgerben het volgende:
Dus het komt neer op:
Ik vertel iets aan De Master Of Smileys. Een bekentenis van een strafbaar feit bijvoorbeeld.
1) De Master Of Smileys heeft gehoord dat ik dat gezegd heb.
2) Horen = waarnemen, hij heeft dus waargenomen dat ik dat gezegd heb.
3) Verder is het een feit dat ik het gezegd heb, en het is een feit dat hij het gehoord heeft.
Conclusie
Hij heeft het strafbare feit zelf waargenomen.
quote:moraal:
Het aanhoren van een verhaal is niet hetzelfde als het waarnemen van hetgeen er verteld wordt.
Wie denkt dat dat wel zo is, kan ik mbv een sprookjesboek op andere gedachten brengen: Het aanhoren van het verhaal van Roodkapje leidt er niet toe dat jij een pratende wolf waarneemt.
Wat is daar zo moeilijk aan?
quote:En krijg ik nu ook een reactie met een smiley op elke regel?
quote:Op donderdag 17 november 2005 19:32 schreef Bill_E het volgende:
je gaat al de mist in bij het feit dat je als niet ambtenaar iemand staande wil houden..
Een beetje crimineel zal je aanklagen voor beroving van zijn vrijheid
quote:Op donderdag 17 november 2005 20:15 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Volgens mij is het zo dat je als burger iemand mag staande houden als diegene een strafbaar feit heeft gepleegt. Heb geen wetboek bij de hand, dus kan het niet met zekerheid zeggen.
quote:Ik denk niet dat het bij wet geregeld is wat "staande houden" precies betekend, maar dat zal vast wel in voorgaande jurisprudentie vastgelegt zijn.
quote:En met betrekking tot geweld, je mag volgens mij alleen als burger geweld gebruiken als het geweld gerechtvaardigt is. Dus als jezelf gevaar loopt of iets dergelijks.
quote:Maar er zijn vast wel Fok!ers met een wetboek bij de hand. Die kunnen het toch wel even opzoeken hoe het bij wet geregeld is?
quote:Op woensdag 16 november 2005 23:50 schreef doraantje het volgende:
je mag iemand met gepast geweld staande houden.
mijn docent recht vond het volgende een mooi voorbeeld van gepast geweld:
iemand met 2 duimen om een lantaarnpaal dmv een tie-wrap vastzetten zodat ie niet weg kan.
quote:Op donderdag 17 november 2005 00:16 schreef mcintosh het volgende:
Vastzetten mag wel, maar op de manier die de docent aangeeft weet ik niet. De verdachte moet wel zo spoedig mogelijk overgedragen worden aan de politie, en die maakt daar tijd voor. Een scenario als in de openingspost is niet echt denkbaar, de politie geeft dit soort zaken voorrang.
Aaah, volgens mij mogen we alleen geweld gebruiken ivm noodweer.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:20 schreef Oversight het volgende:
Dát zijn dus de artikelen waarnaar ik op zoek ben.....
Je mag dus alleen geweld gebruiken als je bedreigt wordt, maar het moet wel relatief zijn aan de bedreiging. Anders is het noodweer exces.quote:1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Het zit hem allemaal in de strafuitsluitingsgronden (volgens mij heet het zo). Het mag niet, behalve als...quote:1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.
2.
Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.
quote:Op donderdag 17 november 2005 20:38 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Aaah, volgens mij mogen we alleen geweld gebruiken ivm noodweer.
quote:Artikel 41 van het wetboek van strafrecht
[..]
Je mag dus alleen geweld gebruiken als je bedreigt wordt, maar het moet wel relatief zijn aan de bedreiging. Anders is het noodweer exces.
quote:MAAR als de politie zegt dat je hem mag vast houden, dan mag dat gewoon. (Tenminste, als de politie, of de beamte daartoe bevoegd is)
Artikel 43 van het wetboek van strafrecht
[..]
Het zit hem allemaal in de strafuitsluitingsgronden (volgens mij heet het zo). Het mag niet, behalve als...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |