quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:19 schreef Vhiper het volgende:Wat is het nut voor een starter als door stijgende rente de prijzen dalen?
Of je nou 200.000 leent tegen 4% of 100.000 tegen 8% maakt mijns inziens weinig verschil...
Je netto maandlasten zijn natuurlijk in eerste instantie gelijk. In dat opzicht maakt het niet uit.
In welk opzichten het wel uitmaakt:
1: Je hoeft minder af te lossen, of houd minder restschuld over.
2: Als je bij een rentepercentage van 4% voor 10 jaar leent (bijv E1000 maandlasten), en als de rente na 10 jaar opeens op 8% staat, moet je dan 2000 gaan ophoesten. De kans dat de rente van 8% naar 16% stijgt is veel kleiner. Tevens heb je een kans om over 10 jaar voor 4% te lenen.
3: Wanneer je voor 200.000 geleend hebt, en rente verdubbelt en de prijzen halveren, ben je natuurlijk zuur.
Maar, zoals ik in de OT al zei, en veelvuldig herhaald is: Je kunt nog moeilijk van een trend spreken. Er is veel krapte op de markt.
Toch blijf ik erbij dat er enorm veel lucht in de markt zit. Enkel en alleen veroorzaakt door de krapte en de lage rentestand. Wanneer je kijkt hoeveel huizen er nu een marktwaarde hebben van rond de 8 ton (euro's), en hoeveel mensen dat daadwerkelijk zouden kunnen betalen moesten ze nu instappen blijkt dat zeer veel mensen in feite boven hun stand wonen, en dat de huizenprijzen structureel te hoog zijn. Is natuurlijk geen garantie dat deze ooit nog zullen dalen.
Waarschijnlijker is zelfs dat grote delen van de jonge Nederlandse bevolking, met name diegenen die werken voor de maatschappij, nooit de gelegenheid zullen krijgen iets te kopen. De babyboomers zijn nu pas 55-65 hoor.. Die zitten nog wel 20 jaar in hun huisje.
Het beste kun je, zoals al aangegeven werd, gewoon stoppen met werken en je vriendin zwanger maken. Dan krijg je zo van de gemeente een leuk huisje. Beetje bijklussen en je houd meer in je zak als wanneer je tegen 1 of 1,5 keer modaal gaat werken.
Een andere optie is natuurlijk vertrekken. De babyboomers hebben op slinkse wijze deze generatie op 3 manieren het geld uit de zakken geklopt. Daar blijf je de rest van je leven voor werken, tenminste tot je 70-ste. Hier
Moderne slavernij in Nederland leg ik dat uit.