Ach, sterren horen wel bij kerst, dus dat is weer een goed tekenquote:Op woensdag 16 november 2005 00:59 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb er nog niet echt over nagedacht
wat ik wel weet, is dat ik het eigenlijk dit jaar niet met moeders wil vieren, voor het eerst [oh oh oh, wat zal ze uit haar ster gaan als ze dit hoort]
quote:Op woensdag 16 november 2005 01:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Ach, sterren horen wel bij kerst, dus dat is weer een goed teken
Succes met het vertellen
Waarom niet?quote:Op woensdag 16 november 2005 00:59 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb er nog niet echt over nagedacht
wat ik wel weet, is dat ik het eigenlijk dit jaar niet met moeders wil vieren, voor het eerst [oh oh oh, wat zal ze uit haar ster gaan als ze dit hoort]
Ik ga met een groep vrienden de 22e gourmetten, daar heb ik ook al wel zin in. Leuk om te zien hoe anderen dat doen enzo en lekker in je eigen pannetje roeren. Heerlijk!quote:Op woensdag 16 november 2005 01:01 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]![]()
dank je
ik ga nog nadenken over wat ik wil eten, en laat t hier wel weten
ik vind het altijd wel leuk om relaxed te gaan gourmetten emt kerst
Wat ongezellig, waarom alleen? Ga dan lekker uit eten ofzo.quote:Op woensdag 16 november 2005 02:59 schreef FRaGMaN het volgende:
Ben toch alleen. Gooi wel een pizza in de oven.. en 2de kerstdag de restjes van de pizza.
Bied je aan om mee te gaan? in je eentje uit eten met kerst is ook niet alles.quote:Op woensdag 16 november 2005 09:24 schreef Koningin het volgende:
[..]
Wat ongezellig, waarom alleen? Ga dan lekker uit eten ofzo.
Bij ons zal het wel standaard 1 dag ouders en 1 dag schoonouders zijn...
Wat is marequote:Op donderdag 17 november 2005 01:45 schreef zoalshetis het volgende:
ieder kind maakt bij ons een gang. ik doe voorgerecht met zelfgemaakte krab/saffraanravioli. mijn vader zorgt voor wilde fazant. een broertje maakt een spoom met mare. van de rest weet ik het nog niet.
gedestilleerd druivenpitjes en velletjes, kan het verkeerd geschreven hebben.quote:
zoals ik al zei. ik kan het verkeerd geschreven hebben, ik maak het dan ook niet.quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:41 schreef krakkemieke het volgende:
Marc is een drank die gedestilleerd wordt van pitjes en schillen ja
maak je het zelf of doet iedereen waar hij of zij goed in is?quote:Op vrijdag 18 november 2005 14:43 schreef RedRoses het volgende:
Ik heb er wel al over nagedacht:
Voorgerecht: Piepklein mini quiche-je met zalm en room
Soep: Heldere champignonsoep, op tafel stokbrood en kruidenboter
Hoofdgerecht: Draadjesvlees, aardappelgratin, gefrituurde aardappelkroketjes, sperziebonen in spek gewikkeld uit de oven, ronde worteltjes (hoe heten die ook alweer..), prei à la creme en kikkererwten. (Groenten in bakjes op tafel)
Nagerecht: Mini-chocoladesouffle's
En dan koffie met wat koekjes en bonbons, al denk ik niet dat die nog veel aangeraakt zullen worden
Ik maak het zelf, is allemaal maar simpel.. Toch lekker vind ik.quote:Op vrijdag 18 november 2005 14:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maak je het zelf of doet iedereen waar hij of zij goed in is?
Het plannen is begonnen!!quote:Op woensdag 16 november 2005 23:08 schreef Martijn_77 het volgende:
Zo gaat het ieder jaar al een zo zal het dit jaar ook wel weer gaan. Ben alleen benieuwd welk ouder paar dit jaar als eerste belt om wat te plannen
Dat had ik vorig jaar gemaakt, bedenk me net dat onze werkster er toen ook bij was, die zit nu al een tijdje in een gesloten inrichtingquote:Op donderdag 23 december 2004 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Vooraf een garnalen salade,
Dan een runderboullion met mergknoedels
gebraden gans, met morieljes, een sherrysaus met honing, rode kool, spruitjes, salade, aardappeltaart en gekookte aardappels
Grand dessert met Herrencreme, creme brulee, en chocolademousse
Oh en alles natuurlijk zelfgemaakt en vers, niets uit een pakje.
Misschien dat ik van de levers van de ganzen (heb er 2 besteld) nog een paté maak voor later op de avond.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb het gevonden
[..]
Dat had ik vorig jaar gemaakt, bedenk me net dat onze werkster er toen ook bij was, die zit nu al een tijdje in een gesloten inrichting
![]()
misschien kan je het lekker afstemmen op hun gerechten?quote:Op maandag 5 december 2005 14:29 schreef Muck het volgende:
ik maak een voorgerecht (alleen nog geen flauw idee wat)
mijn broer het hoofdgerecht
mijn ouders een nagerecht
Garnalensalade? Is erg makkelijk te maken (basis is noordzeegarnelen, die kleine grijze, en mayonaise) en vreselijk lekker.quote:Op maandag 5 december 2005 14:29 schreef Muck het volgende:
ik maak een voorgerecht (alleen nog geen flauw idee wat)
dat was ik wel van plan jaquote:Op maandag 5 december 2005 14:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien kan je het lekker afstemmen op hun gerechten?
lief dat je wat bedacht hebt voor me, maar ik vind garnalen echt heel erg viesquote:Op maandag 5 december 2005 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Garnalensalade? Is erg makkelijk te maken (basis is noordzeegarnelen, die kleine grijze, en mayonaise) en vreselijk lekker.
ben je nog budget gebonden? en wat voor soort gasten krijg je?quote:Op maandag 5 december 2005 15:36 schreef So_Addictive het volgende:
De plannen zijn dat ik op kerstavond voor 10 personen ga koken...help!
Heb nog geen idee wat, wil starten met wat amuses, 2e gang een soepje ofzo maar daarna? geen idee...
Budget is niet zo'n groot probleem, maar het moet niet zo zijn dat ik 10 stukken Entrecôte ga klaar makenquote:Op maandag 5 december 2005 15:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ben je nog budget gebonden? en wat voor soort gasten krijg je?
ik zal vanavond wel ff met je meedenken. en anders zijn er vast genoeg fokkers die wel een gangetje willen bedenken.quote:Op maandag 5 december 2005 15:53 schreef So_Addictive het volgende:
[..]
Budget is niet zo'n groot probleem, maar het moet niet zo zijn dat ik 10 stukken Entrecôte ga klaar maken![]()
Het is mijn familie en schoonfamilie, het enigste waar ik rekening mee moet houden is dat de vriendin van m'n broer geen champignons lust.
Redelijk vrij spel![]()
quote:Op vrijdag 9 december 2005 22:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Ok dit jaar gaan we kerst vieren bij mijn broer
en het is de bedoeling dat iedereen meehelpt met het eten
iedereen moet een gang maken ( hoofdgerecht, voorgerecht enz)
Nu is mij gevraagt het menu te maken, maar ik kan dat eigenlijk helemaal niet zo goed
dus mijn vraag aan jullie is, hoe zien een goed kerstmenu er uit. (minimaal 3 gangen, plus het recept aub)
Alvast bedankt voor de hulp![]()
misschien handig om ook de link met het topic te geven?quote:
ach met wat kaarsjes, wit linnen en een leuk muziekje moet het dan toch ook gezellig worden, zeker als je hutspot in een spuit doet en er een leuk opgemaakt bordje van maakt. of zat je aan tl met hardrock te denken?quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:26 schreef N.icka het volgende:
Ik hou niet van dat opgedirkte gedoe , dus ik eet hutspot
Nee ik werk met kerst , dus wordt het gewoon een hapquote:Op zaterdag 10 december 2005 15:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ach met wat kaarsjes, wit linnen en een leuk muziekje moet het dan toch ook gezellig worden, zeker als je hutspot in een spuit doet en er een leuk opgemaakt bordje van maakt. of zat je aan tl met hardrock te denken?
klinkt wel okay eigenlijkquote:Honingmousse Met Rozemarijn En Dadels
Categories:
nagerechten
1 takje rozemarijn
4 eetlepels vloeibare honing
3 blaadjes witte gelatine
75 gm gedroogde dadels (carmel)
250 ml slagroom
4 ijscoupes of schaaltjes a inhoud c; a. 1 1/2 dl
4 kanelly's (pakje a 150 g, bolletje; )
Voorbereiden: Rozemarijnnaaldjes van takjes rissen en fijnhakken. In pannetje honing met rozemarijn op laag vuur ca. 10 minuten verwarmen. Intussen gelatine ca. 5 minuten in ruim koud water weken. Dadels ontpitten en in reepjes snijden. Honing van vuur nemen. Gelatine goed uitknijpen en al roerend in hete honing oplossen.
Slagroom stijfkloppen. Honing in gedeelten erdoor scheppen. Mengsel in ijscoupes of bakjes scheppen, dadelreepjes erover strooien. In koelkast in ca. 1 uur laten opstijven. B Bereiden: Honingmousse ca. 5 minuten voor serveren uit koelkast nemen. Gameren met Kanelly's.
Voorbereiden: ca. 20 minuten Wachttijd: ca. 1 uur Bereiden: ca. 5 minuten Prijs p.p.: f 1,75 ¤0,80
Bevat per eenpersoonsportie: 370 kilocalorieën eiwit 8g vet 23g koolhydraten 34g
* Casparovvv pikt een idee.quote:Op maandag 12 december 2005 22:24 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
klinkt wel okay eigenlijk
evt. zonder de rozemarijn dan, aangezien dat vrij overheersend is
quote:
Chocoladecrème
Ingrediënten:
100 g extra bittere chocolade
125 ml slagroom
2 eierdooiers
1 eetlepel poedersuiker
1 eetlepel crème de cacao (slijter)
4 chocoladesticks
Voorbereiden:
Chocolade in stukjes breken boven hittebestendige kleine kom. Kom in pan met kokend water hangen (bodem van kom mag die van pan niet raken). Chocolade langzaam laten smelten, af en toe roeren. In steelpan slagroom aan de kook brengen. Vuur laag zetten. Dooiers met scheutje warme room in kom losroeren. Dooiermengsel in steelpan schenken en met houten lepel door slagroom roeren. Mengsel al roerend zachtjes verwarmen, tot room gaat binden (mengsel 'hangt' dan aan bolle kant van lepel, een erin getrokken streep blijft zichtbaar). Pan onmiddellijk van vuur nemen. Gesmolten chocolade door roommengsel scheppen. Poedersuiker en likeur erdoor roeren. Chocolademengsel in koffiekopjes schenken en laten afkoelen. Afgedekt in koelkast zetten.
Bereiden:
Kopjes chocoladecrème minstens halfuur voor serveren uit koelkast nemen. Chocoladesticks erin steken.
Tip:
Ook andere likeuren smaken lekker in dit recept. Maak de chocoladecrème bijvoorbeeld met sinaasappel-, koffie- of amandellikeur, of roer er kirsch door.
Altijd Italiaanse kerst, dus Kerstavond en 1e kerstdag zijn belangrijk, 2e kerstdag vind ik dan handig voor erbij met m'n eigen familie (zeker handig met gescheiden ouders) want 2e kerstdag in Italie kennen ze niet.quote:Op woensdag 16 november 2005 00:37 schreef Troel het volgende:
Ik weet niet of dit in FEE hoort of hier in CUL, maar ik ben eigenlijk benieuwd of jullie aan kerstdiners doen (op kerstavond of 1e, 2e, 3e, 4e of 5e kerstdag) en wat er bij jullie op het menu staat.
Nu weet ik weer waarom de echte Italiaanse keuken zo hoog bij mij in het vaandel staat.quote:
Enige wat ik in Italie zelf minder vind is doorgaans de aankleding van een eetgelegenheid. Echter kun je daaruit heel goed halen dat de aankleding van minder belang is. De tafel moet groot en lang zijn, er moet heel veel eten op kunnen en er moeten veel mensen aan kunnen zitten en de gezelligheid maak je zelf.quote:Op maandag 19 december 2005 22:41 schreef golfer het volgende:
[..]
Nu weet ik weer waarom de echte Italiaanse keuken zo hoog bij mij in het vaandel staat.![]()
Waar lees jij dat, Joene?quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:29 schreef Joene het volgende:
Je gaat 3 kerst diners doen oblivion?
Gruwelijk lelijke website trouwensquote:Op maandag 19 december 2005 23:45 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Die 'Kip uit Normandië' van die website lijkt me wel érg lekker...die ga ik onthouden voor kerst.
Lekker Italiaans trouwens...Normandië
Oh die drieluik is zo leuk en lekker!quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:31 schreef Bluezz het volgende:
Wij weten het nog niet
Dat van Obli klinkt heerlijk... nog maar eens flink in CUL en de linkjes spitten dus
We hebben ook een nieuw boekje met grill-recepten, daar wil ik ook iets uit maken
Kan ik dat gewoon ergens kopen?quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:45 schreef Bluezz het volgende:
Stoofperen ijs met lauwe cranberriesaus
Ik denk dat ik het serveer met cranberrysaus, maar weet nog niet zeker.quote:
Beenham met honing
Ingrediënten
• 1 stuk Beenham (ca. 1 kg, met een dun laagje vet)
• 6 schijven ananas
• 250 g bruine basterdsuiker
• 4 eetlepels citroensap
• 2 theelepels kaneel
• 1 eetlepel citroenrasp
• 1 dl honing
Bereidingstijd: 60 minuten
Bereiding
1. Verhit de oven voor op 200°C
2. Wrijf het vlees in met de kaneel
3. Meng de honing met de basterdsuiker, de citroenrasp en het sap
4. Bestrijk het vlees met het honingmengsel. Leg het vlees op een rooster, in een braadslede.
5. Laat het vlees in de oven in circa 50 minuten gaar worden. Verlaag de temperatuur na 20 minuten tot 160°C.
6. Verhit -als het vlees klaar is- de grill op de hoogste stand
7. Leg de plakken ananas op het vlees en laat het geheel onder de grill mooi goudbruin worden. Warm of koud serveren.
quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:23 schreef Euc- het volgende:
*knip*
Vandaar dat het allemaal zo lekker klinktquote:Opleiding: Hotelschool
Helaas blijft het daar vooralsnog bijquote:Op dinsdag 20 december 2005 19:27 schreef So_Addictive het volgende:
[..]
[..]
Vandaar dat het allemaal zo lekker klinkt![]()
Maak morgen een pitstop bij de Albert Heijn en neem een Kerstallerhande mee ( gratis tijdschrift van AH)quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:29 schreef Pikkebaas het volgende:
Weet iemand de beste manier om een kalkoen te bereiden.
Thanks, de vulling heb ik al, die zal bestaan uit zuidvruchten, kastanjes, ham en spek.quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:45 schreef Bluezz het volgende:
Linkjes naar kalkoen vulsels
nog meer...
Eensch. Maar voor mij persoonlijk is Kerst toch een tijd van traditie en het is een van de zeldzame keren dat de hele familie bij elkaar is. Iedereen verwacht dan weer diezelfde kalkoen.....Misschien dat Kalkoen-Sushi nog zou kunnen.....quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:57 schreef FRaGMaN het volgende:
wat me opvalt is dat iedereen met die 13 in een dozijn, uitgekauwde, superklassieke, ouderwetse kerstrecepten aan komt zetten. Niet dat het niet lekker is maar iets anders als kalkoen, wild of varkenshaas mag ook wel. Nee ik ga geen recepten geven (beroepsgeheim) maar doe eens gek met sushi, vreemde vissoorten, zelfgemaakte tapas of antipasti.
Lijkt me niet lekker als je kalkoen rauw gaat opeten, maarja, dat ben ik.quote:Op dinsdag 20 december 2005 20:01 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Eensch. Maar voor mij persoonlijk is Kerst toch een tijd van traditie en het is een van de zeldzame keren dat de hele familie bij elkaar is. Iedereen verwacht dan weer diezelfde kalkoen.....Misschien dat Kalkoen-Sushi nog zou kunnen.....
Wie de schoen past.. "gozer" vind ik zo'n raar woord trouwens. Meneer mag ookquote:Op dinsdag 20 december 2005 20:06 schreef Euc- het volgende:
[..]
Lijkt me niet lekker als je kalkoen rauw gaat opeten, maarja, dat ben ik.
Verder, wat vind je dan van mijn dingetjes die gozer die aan het klagen was over te klassiek? Of is dat ook te standaard?
Wij hebben trouwens nog nooit kalkoen gegeten met kerst
Wij doen ook dat stoofperenijs als toetje, vorige week stond het per toeval op tafel en damn, da's lekker!quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:45 schreef Bluezz het volgende:
Stoofperen ijs met lauwe cranberriesaus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |