Zo dan, om de discussie op gang te houdenquote:Op maandag 14 november 2005 00:53 schreef BansheeBoy het volgende:
Grote lappen tekst (in een andere taal) zijn een soort van "topicverkrachters", ze zorgen altijd voor het doodbloeden van een topic, helaas.²
Een deel van de Fransen heeft het in elk geval door.quote:Op zondag 13 november 2005 20:03 schreef McCarthy het volgende:
de rol van Chirac in dit alles is natuurlijk zeer bedenkelijk.
eerst stuur je een brief in naar grote Europese kranten waarin je de loftrompet steekt over het Franse "solidaire" model dat eerlijk en sociaal is en de rust in het land bewaart. Een week later staat Parijs iin lichterlaaie, mede omdat dat "solidaire" model slecht is voor de werkgelegenheid.
Daarna laat je 12 dagen lang niks van je horen. Je hoopt dat anderen de kastanjes uit het vuur halen en daarbij hun handen branden zodat ze slecht socren bij de komende verkiezingen en hij die dus kan winnen
Zo iemand noem ik een vuile rat, ik hoop dat de Fransen het ook door hebben.
kijk, een goeie nuttige reactiequote:Op maandag 14 november 2005 01:22 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Een deel van de Fransen heeft het in elk geval door.![]()
Het probleem in Frankrijk is het parlementaire model dat niet veel voorstelt; uiteindelijk beslist de regering - dáár worden de knopen doorgehakt, of beter gezegd: NIET doorgehakt, want de Franse regering bestaat voor het overgrote deel uit deftige & intellectuele ENA-jongens die bij het horen van al dat straatrumoer alleen maar denken: 'Lees eens een boek,' of: 'Schrijf eens een gedicht', want dat vinden ze veel belangrijker dan de werkloosheid en de treurnis in de banlieues. Ze hebben geen idee van wat er zich op straat afspeelt; ze leven in een ivoren toren, veel méér dan de Nederlandse politici.
In Frankrijk - let maar op - verandert er uiteindelijk niks. Zo gaat het altijd. Ik heb de afgelopen 10 jaar aardig wat weekends doorgebracht in Parijs, en elk weekend vonden er zo'n tien demonstraties plaats. Tien! En die werden allemaal keurig aangekondigd in de krant, er werd ook goedkeuring voor gegeven: toe maar jongens, doe je best met je spandoeken! Maar veranderde er iets? Hielpen die demonstraties?
Mais non. Achter de schermen wordt erom gelachen. Wel is het zo dat de Fransen die hard genoeg demonstreren, uiteindelijk altijd een worst krijgen voorgehouden - een doekje voor het bloeden, zodat ze het gevoel hebben dat ze toch íets hebben gewonnen.
Zo zal het nu ook gaan. Een structurele verandering komt er niet. Er komt gewoon weer een worst. En daarna blijft alles bij het oude.
Je mag ook gewoon een link naar de Franse tekst geven hoor, zonder hem helemaal à la Bablefish te verneuken.quote:Op maandag 14 november 2005 00:26 schreef RZero het volgende:
http://info.france2.fr/violences-banlieues/15645459-fr.php
Babelvisje;
crisis in de voorsteden
Je legt hier inderdaad de vinger op de zere Franse plek. In tegenstelling tot wat McCarthy wil zeggen, meen ik toch dat we in landen zoals Nederland en België (of toch in Vlaanderen in ieder geval) veel meer "volkse" politici hebben. Steve Stevaert, de grote man van de SP.A in Vlaanderen was gewoon een cafébaas uit Hasselt die in de politiek terechtgekomen is, en dat merkte je ook aan zijn stijl. Ook de opkomst van iemand als Abou Jahjah uit de voorsteden van Antwerpen vond ik geen toeval: die man vertolkte wat er bij zijn échte achterban leefde. Dát soort mensen hebben we nodig, zie je, niet het typisch Franse soort van "intellectuelen" met stropdas die menen dat ze de mening van het volk vertegenwoordigen...quote:Op maandag 14 november 2005 01:22 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Het probleem in Frankrijk is het parlementaire model dat niet veel voorstelt; uiteindelijk beslist de regering - dáár worden de knopen doorgehakt, of beter gezegd: NIET doorgehakt, want de Franse regering bestaat voor het overgrote deel uit deftige & intellectuele ENA-jongens die bij het horen van al dat straatrumoer alleen maar denken: 'Lees eens een boek,' of: 'Schrijf eens een gedicht', want dat vinden ze veel belangrijker dan de werkloosheid en de treurnis in de banlieues. Ze hebben geen idee van wat er zich op straat afspeelt; ze leven in een ivoren toren, veel méér dan de Nederlandse politici.
In Frankrijk - let maar op - verandert er uiteindelijk niks. Zo gaat het altijd. Ik heb de afgelopen 10 jaar aardig wat weekends doorgebracht in Parijs, en elk weekend vonden er zo'n tien demonstraties plaats. Tien! En die werden allemaal keurig aangekondigd in de krant, er werd ook goedkeuring voor gegeven: toe maar jongens, doe je best met je spandoeken! Maar veranderde er iets? Hielpen die demonstraties?
Mais non. Achter de schermen wordt erom gelachen. Wel is het zo dat de Fransen die hard genoeg demonstreren, uiteindelijk altijd een worst krijgen voorgehouden - een doekje voor het bloeden, zodat ze het gevoel hebben dt, de grote man at ze toch íets hebben gewonnen.
Zo zal het nu ook gaan. Een structurele verandering komt er niet. Er komt gewoon weer een worst. En daarna blijft alles bij het oude.
quote:Op zondag 13 november 2005 22:44 schreef McCarthy het volgende:
[..]
moeten wij er nog aan meebetalen ook![]()
is frankrijk zelf niet welvarend genoeg
toch beneiwud wat er met die 50 miljoen gaat gebeuren
hopelijk structurele maatregelen
Vrienden van ons belden gisteren een beetje ongerust op. Bij hun in de buurt stond 's middags de teller al op twee auto's. Of het Franse auto's waren is niet bekendquote:Op zondag 13 november 2005 15:12 schreef Prego het volgende:
[..]
ik merk er niet direct iets van. de rellen zijn voornamelijk (tot gisteren) in de buitenwijken aan de andere kant van de stad (west en zuid). ik woon in randgemeente dardilly (noord), dat is vrij burgerlijk en het front national is hier rijkelijk vertegenwoordigd.
wat ik merk is louter dat de bussen niet rijden en dat de 'beurs' die bij de metro (guillotière) hangen een nog grotere smoel hebben gekregen.
heh, wat?quote:Op maandag 14 november 2005 08:23 schreef RZero het volgende:
Jullie kunnen mijn rug op. Eerst zeuren dat ik het NIET vertaal en nu omdat ik het wel vertaal?
Lutsers.
Wauw. Misschien is het vergelijk Franse ivoren-toren-bewoners en Nederlands/Belgische volkse politici waarom die van ons altijd zo "gewoontjes" en "lullig" overkomen. Maar het werkt in ieder geval net iets beter.quote:Op maandag 14 november 2005 01:22 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Mais non. Achter de schermen wordt erom gelachen. Wel is het zo dat de Fransen die hard genoeg demonstreren, uiteindelijk altijd een worst krijgen voorgehouden - een doekje voor het bloeden, zodat ze het gevoel hebben dat ze toch íets hebben gewonnen.
Inderdaad. En als ze weer een ontevreden gevoel hebben, beginnen ze gewoon weer opnieuw.quote:Op maandag 14 november 2005 08:11 schreef indahnesia.com het volgende:
een beetje schreeuwen en geld krijgen. Typisch EU..
http://www.vrtnieuws.net/(...)edenbouw/index.shtmlquote:De voorsteden: van droom tot nachtmerrie
De hoogbouwwijken in de Franse en Nederlandse voorsteden moesten "de ideale woningen voor de ideale mensen" verschaffen. Ze bleken echter te geïsoleerd en te verwarrend. In ons land zijn er bijna geen dergelijke voorsteden.
Volgens Evert Lagrou, emeritus hoogleraar stedenbouw aan het Sint-Lukasinstituut in Brussel, waren de wijken die nu getroffen worden door het geweld, vroeger modelwijken waar men van heinde en ver naar kwam kijken.
Tijdens zijn studie, zo herinnert hij zich, ging men bijna op bedevaart naar de Bijlmermeer in Nederland, ook een hoogbouwwijk met grote pleinen.
In de jaren 60 hadden zowel Frankrijk als Nederland een grote maatschappelijke bekommernis en kregen ze een massale inwijking uit hun ex-kolonies te verwerken. Daardoor moesten ze op korte tijd grote hoeveelheden woningen bouwen.
Daarover werd wel nagedacht, zegt Lagrou, en men wilde de "ideale woning voor de ideale mens" neerzetten. Als men daar echter, zoals gebeurd is, tienduizenden gezinnen in stopt die het erg moeilijk hebben, krijgt men problemen.
De wijken bestaan uit hoogbouw met pleinen met groen, wat gezien werd als de ideale manier om mensen te brengen tot "samenwonen".
In de flatgebouwen zijn er grote collectieve gedeelten, lange gangen, centrale inkomhallen en dergelijke. Dat maakt echter dat er grote onduidelijkheid bestaat, vooral als daar ook mensen komen met een andere wooncultuur, over wat er publiek is en wat privaat, wat "mijn" is en wat "dijn".
Weinig sociale controle
De woonomgeving van de hoogbouw stelt dan weer het probleem dat er veel te weinig sociale controle is, iets wat ook in de flatgebouwen geldt, zegt hoogleraar Lagrou.
Hij geeft als voorbeeld de Nederlandse Bijlmermeer, waar men de hoogbouw uit de jaren 60 intussen grotendeels heeft afgebroken.
Oorspronkelijk waren de auto's daar geconcentreerd in parkings en de pleinen tussen de flatgebouwen verkeersvrij en vol met groen. Eerst heeft men daar het groen weggehaald, omdat dat de onveiligheid bevordert doordat het het overzicht belemmert.
Daarna heeft men de auto's teruggehaald omdat die zorgen voor een vorm van sociale controle.
Toen ook dat niet bleek te werken, heeft men de flatgebouwen grotendeels afgebroken.
Andere situatie in België
Een groot verschil tussen België en onze buurlanden, naast Frankrijk en Nederland ook Duitsland en Groot-Brittannië, is volgens hoogleraar Lagrou dat in ons land slechts zeven procent van de woningen sociale woningen zijn, terwijl dat in de buurlanden tussen 35 en 45 procent schommelt.
Dat maakt een enorm verschil want bij ons liggen de sociale woningen, enkele kleine uitzonderingen niet te na genomen, als plukjes verspreid over de steden en zijn ze niet geconcentreerd in de voorsteden.
Probleemwijken
België heeft ook problemen met migranten in bepaalde wijken, zegt Lagrou. In Brussel gaat het om Kuregem en Oud-Molenbeek, in Antwerpen om de Stuyvenbergh-wijk en Borgerhout.
De migrantenjongeren die daar duidelijk aanwezig zijn, kunnen hun waardigheid niet afbakenenen door hun werk, velen van hen zijn werkloos, of door studies of diploma's. Ze bakenen dan hun ruimtelijk territorium af in wijken waar relatief weinig jonge Belgische mensen wonen en waar weinig grote doorgaande wegen zijn. Daar kan een relatief klein groepje jongeren een territorium afbakenen.
Elders is dat veel moeilijker en een mooi voorbeeld daarvan is Schaarbeek, zegt hoogleraar Lagrou. Daar is de prostitutiewijk en er is drughandel maar toch heerst er minder onrust dan in bijvoorbeeld Kureghem.
Heel Schaarbeek wordt namelijk doorsneden door gewestwegen, grote invalswegen van en naar Brussel. Daardoor wordt de stad als het ware in de wijk gebracht.
Dat is niet het geval in de zogenaamde probleemwijken als Kuregem, Oud-Molenbeek, en Stuyvenbergh, die totaal geïsoleerd zijn.
Stedenbouwkundige oplossingen
Het doortrekken van wegen is een prima middel om de situatie in probleemwijken aan te pakken, zegt Lagrou.
Voor Kuregem is er trouwens een plan om een aantal eenrichtingsstraten open te stellen in de beide richtingen en er veel meer bussen te laten rijden.
Nu krijgt een Belg die in dergelijke wijken rondloopt, het idee dat hij daar niet thuishoort en daar putten de jongeren hun macht uit. De stad in die wijken naar binnen brengen, is een oplossing en vooral Brussel en ook wel Antwerpen zijn wat betreft op de goede weg.
In de concentratiewijken heeft men wijkcontracten waardoor er veel geld geïnvesteerd kan worden om er ook woningen voor de middenklasse te krijgen, zodat er een betere mix ontstaat.
Nu is er nog een zekere koudwatervrees, maar zodra één project slaagt, is men vertrokken, aldus nog Lagrou
de wijken zijn te klein voor een "explosie"quote:Of is ook in die Nederlandse wijken de bevolking beter "gespreid" dan in bv. Parijs?
Ik ben nog nooit in de Franse voorsteden geweest, maar ik meen te hebben begrepen dat het daar ook slechts om bepaalde wijken gaat, die afgewisseld worden met wijken waar minder hoogbouw staat.quote:Op maandag 14 november 2005 23:37 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de wijken zijn te klein voor een "explosie"
In Frankrijk zijn in totaal 751 Zones Urbaines Sensibles, met bijna 5 miljoen inwoners (4,6 in 1999).quote:Op dinsdag 15 november 2005 00:07 schreef Clourhide het volgende:
Ik ben nog nooit in de Franse voorsteden geweest, maar ik meen te hebben begrepen dat het daar ook slechts om bepaalde wijken gaat, die afgewisseld worden met wijken waar minder hoogbouw staat.
Clichy-sous-Bois heeft op mij nu ook niet bepaald een indruk nagelaten alsof het bijzonder groot zou zijn.
Zou het niet eerder zo zijn dat Parijs gewoon veel groter is en er dus veel méér van dat soort wijken zijn (ipv dat de wijken zelf groter zouden zijn)? (In Parijs alleen al wonen 8 miljoen mensen of zoiets, dat is de helft van de Nederlandse bevolking.)
Mmm... ja en nee.quote:Op dinsdag 15 november 2005 00:37 schreef Tarak het volgende:
Vandaag zag ik één of andere nieuwsrubriek, interview met potentieel rellende jongens (het was nog vroeg op de avond). Ze konden wel werken, maar alleen in de fabriek. Maar dat wilden ze niet. Dus dan bleven ze liever werkloos....
Als je nu een goede opleiding hebt, dan hoef je dat ook niet en kun je ook een betere baan krijgen, maar als je niet in jezelf investeert dan is er weinig andere keuze. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat als ze normaal sociaal aangepast gedrag vertonen, ze ook zat andere leukere banen kunnen krijgen.
Bovendien kun je jezelf altijd nog omhoogwerken binnen zo'n fabriek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |