abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 september 2005 @ 19:56:25 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30867421
In Frankrijk vinden ze dat de slimste mensen de dienst moeten uitmaken in het land. Niet per se een verwerpelijke gedachte. Daarom hebben ze in het verleden een paar instituten opgericht waar de slimste mensen van het land heen kunnen om zo klaargestoomd te worden voor topfuncties bij de overheid, in het bedrijfsleven en het onderwijs. Te weten:
- École nationale d'administration (Wikipedia)
- École Normale Supérieure (Wikipedia)

Er zitten toppers tussen. Zo hebben ze al een aantal Fields medal en nobelprijs winnaars voortgebracht. Kortom allenmaal zeer slimme mensen. Zoiets als thabit maar dan in het kwadraat.

Wil je het maken in de politiek dan is een diploma bij zo'n school toch wel een minimum. Al die genien, het moet wel grandioos goed gaan met het land. Economische percentages die tot de hemel rijken. Lage werkloosheid en een GDP waar de luxemburgers alleen maar van kunnen dromen.

Niets is minder waar.
- Een werkloosheidspercentage van boven de 10%.
- Slechts #16 op de HDI.
- Hun gdp per capita is slechts $ 28,700 en daarmee staan ze op plaats 23.
- al jaren een laag groeipercentage
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/fr.html
Kortom: een complete wanprestatie van al die zogenaamde genien. Zelfs de slimste mensen kunnen een land dus niet opstuwen in de vaart der volkeren.

the free dictionary (grotendeels overlappend met wiki)
École nationale d'administration
École Normale Supérieure
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:42:30 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30870759
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 19:56 schreef McCarthy het volgende:

Kortom: een complete wanprestatie van al die zogenaamde genien. Zelfs de slimste mensen kunnen een land dus niet opstuwen in de vaart der volkeren.
Misschien hadden de Fransen een stuk lager gestaan zonder die geniën. Zonder een blanco is het moeilijk om hier oordelen over te geven.
pi_30870811
Inderdaad . Ik mis de link met waarom de ENA-lui schuldig zijn?

Overigens doet Frankrijk het op gebied van economische groei de laatse jaren juist heel aardig dacht ik zo.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 9 november 2005 @ 12:41:15 #4
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32114237
Al die mensen slimmer dan einstein en ze kunnen niet eens wat relletjes voorkomen. Pas na 12 nachten gaat het er weer enigzins rustig worden.

Ik zeg jullie: die elite scholen en wat ze afleveren falen keihard.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32117680
Frankrijk is een voorbeeld van een rechts land met veel bureaucratie. Daarom is het daar zo'n zooitje.
  woensdag 9 november 2005 @ 16:23:37 #6
10976 PhatRabbit
Allright, cut the shit!
pi_32120336
Ik vind Frankrijk nou niet bepaald vooruitstrevend, gezien het blinde protectionisme op vooral landbouwgebied. Er gaat op het moment zo immens veel geld naar die Franse boeren om maar concurrend te kunnen blijven met de veel lagere prijzen die in de derde wereld gehanteerd worden...
Ik snap ook wel dat ze die kraan niet in één keer kunnen dichtdraaien, maar aan afbouwen willen die malloten ook niet beginnen.
Wie weet kunnen die genieën een oplossing voor dat grote subsidiedrama dat Frankrijk heet bedenken.
Voetbal kijken? Check http://voetbalinbeeld.nl.
pi_32120774
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:40 schreef thabit het volgende:
Frankrijk is een voorbeeld van een rechts land met veel bureaucratie. Daarom is het daar zo'n zooitje.

Sorry moest echt hard lachen maar Frankrijk een rechts land noemen is domweg lachwekkend.
pi_32120977
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Sorry moest echt hard lachen maar Frankrijk een rechts land noemen is domweg lachwekkend.
Conservatief zijn ze wel, maar rechts in de zin van een kleine overheid en veel marktwerking toch echt niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_32121004
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Conservatief zijn ze wel, maar rechts in de zin van een kleine overheid en veel marktwerking toch echt niet.
Nee zeker niet en vergeet de absurde macht van de vakbonden niet.

Links = progresief gaat overigens al jaren niet meer op
pi_32121215
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ze hebben er landbouwsubsidies, ze pakken oorzaken van problemen niet aan, ze zijn behoorlijk nationalistisch. Buiten dat heb ik, na een paar keer in Frankrijk geweest te zijn, ook vrij sterk het idee dat de Fransman niet bepaald maatschappelijk bewust is. Veel rechtser kun je niet worden lijkt me.
pi_32121405
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Ze hebben er landbouwsubsidies, ze pakken oorzaken van problemen niet aan, ze zijn behoorlijk nationalistisch. Buiten dat heb ik, na een paar keer in Frankrijk geweest te zijn, ook vrij sterk het idee dat de Fransman niet bepaald maatschappelijk bewust is. Veel rechtser kun je niet worden lijkt me.
Nationalistisch is niet per definitie rechts en maatschappelijk betrokken niet per definitie links.

Noem jij de SP nu ook rechts omdat ze angstzaaien?
pi_32121524
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nationalistisch is niet per definitie rechts en maatschappelijk betrokken niet per definitie links.

Noem jij de SP nu ook rechts omdat ze angstzaaien?
De SP heeft realiteitszin. In Nederland zijn ook dezelfde verschijnselen aanwezig die het geweld in Frankrijk veroorzaken.
pi_32121647
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:15 schreef thabit het volgende:

[..]

De SP heeft realiteitszin. In Nederland zijn ook dezelfde verschijnselen aanwezig die het geweld in Frankrijk veroorzaken.
Hou toch op man, volgens Marijnissen woon ik in zo'n achterstandsbuurt.

Vraag me toch echt af of die man weleens op wijkbezoek gaat, in heel Rotterdam is er geen wijk te vinden die in de buurt komt van de ghetto's in Frankrijk, mischien dat de situatie in Oss gigantisch acheruit is gegaan sinds de SP daar het beleid voert maar daar ben ik nog nooit geweest.

Ik durf te wedden dat als een Wilders of 1 van de regeringsfracties dit gezegd hadden dit wel gezien zou worden als angstzaaierij.
  woensdag 9 november 2005 @ 17:33:26 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32122027
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:20 schreef Chewie het volgende:

Ik durf te wedden dat als een Wilders of 1 van de regeringsfracties dit gezegd hadden dit wel gezien zou worden als angstzaaierij.
Wilders heeft dit ook gezegd.
pi_32122278
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wilders heeft dit ook gezegd.
En was dat wel angstzaaien? Ik vind het overigens van beide angstzaaierij en een zeer gebrekkige kennis van wat er in een stad/op straat leeft (zeker ernstig voor de SP die van zichzelf vind altijd te weten wat er leeft op straat), heb alleen deze uitspraak van Wilders gemist.
  woensdag 9 november 2005 @ 18:17:22 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32123215
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:40 schreef thabit het volgende:
en jij bent een voorbeeld van iemand die niet weet waar hij over praat
  woensdag 9 november 2005 @ 18:18:27 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32123247
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

En was dat wel angstzaaien? Ik vind het overigens van beide angstzaaierij en een zeer gebrekkige kennis van wat er in een stad/op straat leeft (zeker ernstig voor de SP die van zichzelf vind altijd te weten wat er leeft op straat), heb alleen deze uitspraak van Wilders gemist.
Wilders en de SP hebben vandaag vragen gesteld.

Waarom is het angstzaaierij om e vragen hoe de regering zou reageren als hier de vlam in de pan zou slaan?
  woensdag 9 november 2005 @ 18:23:16 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32123375
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:17 schreef McCarthy het volgende:

[..]

en jij bent ene voorbeeld van iemand die niet weet waar hij over praat
Even on topic.

Frankrijk heeft inderdaad uitstekend openbaar onderwijs, maar helaas zitten er nogal elitaire selectietrekjes aan. Daardoor kan de academie totaal het contact met de realiteit verliezen: er zit niet één niet-ethnische Fransman op een hoge academische post.

Wat Frankrijk wel veel sterker heeft dan Nederland, is een eigen cultuur, en gevoel voor eigen cultuur. Grote kunstenaars, zangers, filmmakers en schrijvers uit continentaal Europa zijn opvallend vaak Frans. Dat heeft wel te maken met die ferme educatieve basis, denk ik.

Dat de academie ver af staat van de werkelijkheid kun je bijna overal wel stellen: "Amerika. Zoveel Nobelwinnaars, zoveel Ivy League, en toch miljoenen mensen onder de armoedegrens".
pi_32123676
Het beleid uitgedacht door genieën zal zich net zoals bij normale mensen altijd in een wat progressieve of juist conservatieve richting uiten. Of een beleid aanslaat of niet doet niet af van het feit dat de ideeën ongetrijfeld goed zullen zijn (wellicht is het oorspronkelijke idee zelfs door de politiek zodanig aangepast dat het uiteindelijk weinig uithaalt). Goedopgeleide genieën, klaargestoomd voor topfuncties, lijkt me zeker een goed idee, maar er leiden nog altijd meerdere wegen naar Rome dus zie ik zelf meer in het 'think tank' idee waar mensen elkaar aanvullen, en dan hopelijk mensen die niet uitsluitend op 1 lijn zitten.
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32123780
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:18 schreef Floripas het volgende:

Waarom is het angstzaaierij om e vragen hoe de regering zou reageren als hier de vlam in de pan zou slaan?
Vragen is geen angstzaaien, hoe de SP dit gisteren naar buiten bracht wel zeker met de uitlating dat de situatie in Nederland vergelijkbaar is met die in Frankrijk. Wat een pertinente leugen is en waarmee de SP als partij van de straat duidelijk mee door de mand is gevallen.
pi_32123884
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:23 schreef Floripas het volgende:

Wat Frankrijk wel veel sterker heeft dan Nederland, is een eigen cultuur, en gevoel voor eigen cultuur. Grote kunstenaars, zangers, filmmakers en schrijvers uit continentaal Europa zijn opvallend vaak Frans. Dat heeft wel te maken met die ferme educatieve basis, denk ik.
Het enige verschil is is dat Nederlanders minder nationalistisch zijn. Voor een klein land als de onze heeft Nederland meer beroemde schilders voort gebracht dan Frankrijk, ook worden de Nederlandse schrijver internationaal ook zeer gewaardeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2005 18:42:16 ]
  woensdag 9 november 2005 @ 18:41:51 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32123895
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat frankrijk met duitsland altijd al tot de meest bevolkingrijkste landen van europa heeft gehoord.
20 miljoen in de middeleeuwen als ik me niet vergis tegenover 2 miljoen in engeland. Ze zijn gewoon huge. Dan heb j eautomatisch veel wetenschapers en kunstenaars en noem maar op.
quote:
Dat de academie ver af staat van de werkelijkheid kun je bijna overal wel stellen: "Amerika. Zoveel Nobelwinnaars, zoveel Ivy League, en toch miljoenen mensen onder de armoedegrens".
jij bent zeker geen genie met je "slimme" opmerkingen
pi_32124293
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het enige verschil is is dat Nederlanders minder nationalistisch zijn. Voor een klein land als de onze heeft Nederland meer beroemde schilders voort gebracht dan Frankrijk, ook worden de Nederlandse schrijver internationaal ook zeer gewaardeerd.
Nederland heeft geen fieldsmedaillewinnaars voortgebracht, iets wat zelfs Belgie wel gelukt is.
  woensdag 9 november 2005 @ 18:58:26 #24
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32124394
Frankrijk en de VS zijn imo beiden voorbeelden van overheden die hun - feitelijk best valide - rol totaal verkeerd invullen. Het is dan nog het meest een vergelijking van wiens beleid rampzaliger is

Om hier even verder op in te gaan:

De paralellen tussen bide landen zijn - in mijn ogen -verdergaand dan op het eerste gezicht lijkt. Ten eerste zijn beide landen vooral met zichzelf bezig; Frankrijk is binnen de EU klaarblijkelijk de grootste verdediger van landbouwsubsidies (alhoewel met de huidige conservatieve regering Polen daar wel eens overheen kan gaan). Daarnaast lijken Fransen - alhoewel daar volgensmij niet echt harde onderbouwingen voor zijn - fvrij in zichzelf gekeerd en kijken redelijk argwanend naar de buitenwereld.

Geldt eenzelfde iets niet voor de VS? De VS houden evengoed landbouwsubsidies aan, en hebben daarnaast ook nog een torenhoge kostenpost aan hun legers in Irak en Afghanistan. Ook de aanwezigheid in deze landen is puur uit zelfbescherming geweest; een in zichzelf gekeerde strategie. Daarnaast blijkt nergens it dat de VS goedwillend tegenover internationale samenwerking staan.

Beide landen zijn bijzonder introverte - welhaast wereldvreemde - landen, die zich met conservatieve strategieen proberen te beschermen tegen de globalisering. Ze mogen weliswaar elkaar niet bepaald, ze lijken op bepaalde vlakken enorm op elkaar.

[ Bericht 68% gewijzigd door Reya op 09-11-2005 19:08:10 ]
pi_32125691
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:55 schreef thabit het volgende:

Nederland heeft geen fieldsmedaillewinnaars voortgebracht, iets wat zelfs Belgie wel gelukt is.
Maar wel 11 Nobel prijs winnaars, het is maar waar je waarde aan hecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')