quote:
Op zondag 13 november 2005 22:27 schreef Leah het volgende:Het enige wat ik erover wil en kan zeggen, Angel; onderschat de loyaliteit van kinderen naar hun ouders niet. Google eens op ouderverstotingssyndroom, je schrikt van de impact die dit soort dingen op kinderen heeft. Nu, maar ook de rest van hun leven.
* lady-wrb heeft gegoogled. interessante materie, maar wat doe je dr als andere ouder aan?angel: ik heb hier van dag 1 dat ik weg ben tegen mijn zoon gezegd dat het goed was als hij naar zijn vader wou, dat ik het fijn vond als hij het er leuk had, en dat ik blij ben als hij weer terug is.
en ik moet zeggen dat ik daar niet altijd achter stond.
over wat er allemaal tussen mij en mijn ex gespeeld heeft, ben ik vrij oppervlakkig. hoe ik over mijn ex denk is mijn zaak. wat ik wil bereiken is dat luca zelf uitvindt hoe zijn vader in elkaar zit.
We zijn nu twee jaar verder en ik moet zeggen dat luca zelf door begint te krijgen hoe het met zijn vader zit. sterker nog..... hij is hem af en toe zo zat, dat hij niet eens weg wil hier. en daar heb ik toch echt niet aan bijgedragen.
dat je jongens erg op je nieuwe vriend gesteld zijn is alleen maar fijn. maar is het niet zo dat nu nog alles nieuw is en dan is altijd alles leuk. ik ben benieuwd of ze er nog zo over denken als ze eens een flinke aanvaring met hem hebben gehad.
wat ik zelf heel tekenend vond hoezeer luca aan cor gehecht is, vind ik het feit dat hij ook dit jaar weigerde zijn vaderdagkadootje aan zijn eigen vader te geven.
hij mag hem erg graag, want hij betrekt luca in veel dingen. veel meer dan zijn vader ooit gedaan heeft. toch merk ik dat hij mij op een bepaalde manier probeert te peilen.
we hadden een tijdje geleden hetvolgende gesprek:
luca: mama, cor is een papa he?
ik: ja
luca: maar ik wil hem geen papa noemen, want hij is mijn papa niet, ik heb al een papa.
ik: van cor hoef jij hem geen papa te noemen hoor. je mag gewoon cor zeggen cor is de papa van d.
luca: maar hij is wel een beetje mijn papa, maar ik noem hem cor
ik: nou prima toch. jij boft maar, jij hebt een cor en een papa.
en vervolgens ging hij weer verder met spelen.
ik wil hier eigenlijk alleen maar zeggen dat je je kinderen de ruimte moet geven om zelf dingen uit te vissen. laat ze weten dat ze niet hoeven te kiezen. dat kan je af en toe komen te staan op opmerkingen die je niet leuk zult vinden.
maar op die manier kunnen je jongens zelf hun mening vormen over hun vader. JIJ kan nu wel zeggen dat hij ze laat zitten oid, maar als JIJ ze dat iedere keer vertelt, is het iets wat ze van JOU horen. als je ex zo is als jij schrijft dat hij is, zal hij vanzelf een keer door de mand vallen bij ze.
maar eh... is dit niet een beetje zware kost voor het speeltuinbankje? hadden we niet ergens een gescheiden ouders-topic?
mods, hoe denken jullie daarover?