Lekker weekje tot nu toe:
Werckmeister harmóniák (Tarr, 2000)
Tjezus, wat een bloedmooie film is dit! Alleen het openingshot maakte al dusdanig veel indruk dat deze film direct met stip mijn top 20 binnenkomt... Film speelt zich af in plattelandsdorpje in Hongarije. Een vreemd circus met een opgezette reuzewalvis en een mysterieuze Prins strijkt er neer met allerlei sociale gevolgen vandien.
Ok, door het ongelooflijk trage tempo is deze film wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar wie door deze "zure" appel heen bijt beleeft wellicht een poetische, maar bovenal intens hypnotische filmervaring die zijn weerga niet kent ! Tof ook om enkele visuele verwijzingen naar Tarkovsky te zien; niet alleen de door deuropeningen glijdende camera maar vooral het minutenlange shot van twee mannen die over straat lopen. Deed me direct denken aan de drie mannen in Stalker op het treinkarretje. Hypnotisch is het toverwoord, prachtfilm. Hulde voor Bela.
Serenity (Whedon, 2005)
Men neme een galactische Alliantie, een helderziend meisje dat hier samen met haar broer voor op de vlucht is en tevens enkele rondzwervende vrijbuiters die hen redding bieden. Stop dit alles in een lekker warm retro-jasje alla de laatste Star Wars en de basis is gelegd voor een prima vermakelijke science-fiction film. Daarnaast schijnt dit alles ook nog eens gebaseerd te zijn op een geflopte Amerikaanse tv-serie, maar dat kan me vandaag dan weer gestolen worden…
Regisseur Whedon heeft wat mij betreft in ieder geval een waar feestje weten te maken van Serenity; nergens neemt de film zichzelf al te serieus en dit is precies de sterkste troef van deze film. Toegegeven, het script blink nergens uit maar voldoet uitstekend als basis voor alle capriolen van kapitein Malcom en kornuiten. De momenten waarop het verhaal clichématig dreigt te worden worden vakkundig om zeep geholpen door een flinke dosis innemende humor. Ok, hier en daar wordt het wat flauw maar effectief is het zeker. Ondanks het naar het schijnt geringe budget weet Whedon hand in hand met zijn acteurs een behoorlijk overtuigende science-fiction wereld neer te zetten die hij overtuigend combineert met heerlijk eenvoudige retro-scenes. Toffe Reavers ook die zo weggelopen lijken te zijn uit een film van Romero… Heerlijk vlot en vermakelijk filmpje, zal menigeen een glimlach van voor tot achteren bezorgen …
The Constant Gardener (Meirelles, 2005)
Dat filmmaker Fernando Meirelles uiterst getalenteerd is zijn politieke voorkeur en maatschappelijke betrokkenheid bepaald niet onder stoelen of banken steekt bleek al uit het prachtige City of God. Die film zorgde tevens voor Meirelles internationale doorbraak en om precies die reden kon hij ditmaal aan de slag met een flink grotere zak geld op zak.
The Constant Gardener is een verfilming van het gelijknamige boek van John Le Carré. Activiste Tessa Quayle wordt in Afrika op grove wijze vermoord. Haar man Justin Quayle gaat op zoek naar de daders en ontdekt een smerig politiek complot.
Meteen al in de openingsscène vallen de prachtige plaatjes op die Meirelles de kijker voorschotelt. Prachtig kleurgebruik gecombineerd met werkelijk schitterende composities. Niet alleen de prachtige landschappen maar ook het armoedige reilen en zijlen van de Afrikaanse bevolking brengt hij, mede door zijn documentaire-achtige stijl uiterst indrukwekkend in beeld.
Visueel gezien zit het allemaal wel snor, maar hoe zit het met het verhaal? Allereerst moet ik bekennen dat ik het boek niet gelezen heb, wellicht dat dit scheelt wat betreft mijn beleving van de film. Mijns inziens wil Meirelles namelijk te veel, gedurende de film worden er verhaaltechnisch steeds meer zijwegen ingeslagen waardoor ik als kijker hier en daar de bekende rode draad volledig uit het oog verloor. Het voelt allemaal wat onsamenhangend aan en het lijkt alles behalve op een afgerond einde af te stevenen. Toch weet Meirelles gedurende de indrukwekkende slotscène de touwtjes alsnog behoorlijk vakkundig aan elkander te knopen. Wellicht zijn er mensen die deze film te zwaar op het politieke thema vinden leunen. Zelf ben ik van mening dat het doel volkomen de middelen heiligt. Terecht wijst Meirelles de kijker op de dubieuze praktijken die naar het schijnt plaats vinden binnen de farmaceutische miljoenen-industrie. Al met al had The Constant Gardener best wat compacter samenhangender mogen zijn, maar desalniettemin is dit een film die zowel visueel als thematisch een behoorlijke indruk achterlaat...
Harry Potter And The Goblet Of Fire (Newell, 2005)
Daar is ie weer, die dekselse bebrilde tovenaarsrekel. Potter zit inmiddels al weer in zijn vierde schooljaar en ditmaal doet hij mee aan een of ander tovenaarsleerlingen-duel waarin hij het aan de stok krijgt met 3 kampioenen van verschillende nationaliteiten. Daarnaast dreigt evenals in elk voorgaand deel ook nu weer de komst van good old Voldemort…
Laat ik voorop stellen dat ik geen uitgesproken fan van Harry ben. De boeken heb ik nooit gelezen en de vorige drie films vond ik stuk voor stuk best aardig, maar meer dan dat ook niet. Dit laatste deel is gelukkig dan eindelijk andere koek, voor het eerst heb ik me van begin tot eind echt uitstekend vermaakt. Waar Prizoner of Azkaban al hier en daar behoorlijk wat momenten bevatte die niet bepaald voor tere kinderzieltjes geschikt leken, gaat Goblet of Fire nog een stapje verder. Potter en zijn vriendjes worden volwassen en de films en de fans met hen, althans zo lijkt het. De film is niet alleen nog een stuk duisterder, Harry en kornuiten lijken tevens hun kinderlijke onschuldigheid aardig te verliezen…(vandaar de leeftijds-rating wellicht? :censored: )
Visueel gezien is dit zonder twijfel de beste Potter tot nu toe; het camerawerk is top en vooral de special effects zijn werkelijk adembenemend mooi. Geweldig spannende drakenachtervolging en met name de onderwaterwereld ziet er ontzettend overtuigend uit. Toch ontbreekt er iets aan dit alles, namelijk een logische verhaalopbouw. De beginscène in het stadion is geweldig, groots, maar lijkt verder elk doel in het verhaal te missen. Daarnaast lijkt ook het einde er op het allerlaatste moment nog even in gemonteerd. Het moest tenslotte, zoals in iedere film nog even eindigen met een een-op-een-duel met je-weet-wel. Beide scenes schijnen in het boek meer aansluiting hebben met de rest van het verhaal, echter als Potter-noob vond ik het helaas wat slecht uitgewerkt. Toch vond ik dit bij uitstek de beste film tot nu toe. The Goblet of Fire is spannend, grappig en vertederend tegelijk en daarnaast ook nog eens werkelijk een lust voor het oog! De kleine steekjes als gevolg van de boek-adaptatie neem ik daarom graag voor lief…
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.