Dit moet toch een drukfout zijn.quote:Topmannen van oliebedrijven moeten woensdag tegenover de Amerikaanse senaat verantwoording afleggen over de recordwinsten die ze hebben geboekt. Dat meldt het Britse dagblad The Guardian.
Shell
John Hofmeister, president van Shell in de VS, moet verschijnen, evenals topmannen van Exxon Mobil en ConocoPhilips. Exxon maakte in het derde kwartaal 10 miljard dollar winst, Shell kon 9 miljard bijschrijven na het derde kwartaal en ConocoPhilips boekte 3,8 miljard dollar winst.
Rumoer
In Washington hebben die cijfers voor rumoer gezorgd en consumenten zijn boos omdat brandstof- en verwarmingskosten ook in de VS flink zijn gestegen. Een democratische senator denkt aan een voorstel om een extra belasting te heffen op woekerwinsten. Een republikeinse senator wil dat oliebedrijven een deel van hun winst afstaan aan de armste gezinnen van de VS, zodat die minder financiële problemen krijgen door hun opgelopen energierekeningen.
bron
Ook bedrijven hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:46 schreef Flurry het volgende:
... Waarom zijn die bedrijven verantwoording verschuldigd, vraag ik me af? Elk bedrijf streeft toch naar maximale winst? Zijn er contracten met de overheid die goedkopere olie verplichten?
ik vind van wel, maar zolang dat niet in een wet of contract is vastgelegd, kan niemand ze dwingen die verantwoordelijkheid te nemenquote:Op dinsdag 8 november 2005 15:48 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Ook bedrijven hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Nee, het gaat niet om de maximale winst.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:46 schreef Flurry het volgende:
... Waarom zijn die bedrijven verantwoording verschuldigd, vraag ik me af? Elk bedrijf streeft toch naar maximale winst? Zijn er contracten met de overheid die goedkopere olie verplichten?
Dat is het punt nu juist, in de VS hebben ze daar wat andere ideëen over dan wij. Zeker de republikeinen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:48 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Ook bedrijven hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Is dat nou niet net wat ze voorstellen?quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:50 schreef Flurry het volgende:
[..]
ik vind van wel, maar zolang dat niet in een wet of contract is vastgelegd, kan niemand ze dwingen die verantwoordelijkheid te nemen
lol truequote:Op dinsdag 8 november 2005 15:52 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Is dat nou niet net wat ze voorstellen?
En daarom dit topic. Wat is er aan de hand met de Republikeinen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:52 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dat is het punt nu juist, in de VS hebben ze daar wat andere ideëen over dan wij. Zeker de republikeinen.
En je hebt volgend jaar verkiezingen voor de Senaat en het Congres, dit soort dingen levert stemmen op.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:37 schreef Sidekick het volgende:
Nee, je hebt gewoon erg diverse Republikeinen.
In het bericht staat 'een republikeinse senator', dat lijkt me toch niet representatief voor 'de republiekeinen'. Daarbij is er in de Amerikaanse politiek iets meer vrijheid voor individuele parlementsleden / senators.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:56 schreef Yosomite het volgende:
[..]
En daarom dit topic. Wat is er aan de hand met de Republikeinen.
Ruiken ze onraad bij de komende verkiezingen?
Zou een menselijk aspect in hun gedachtengang geslopen zijn?
Of is het een uitglijder?
Judd Gregg, die Republikein, is net in 2004 weer herkozen, dus hij heeft het niet nodig.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En je hebt volgend jaar verkiezingen voor de Senaat en het Congres, dit soort dingen levert stemmen op.
Cynisch van mij, he?
Maar een groot aantal van zijn collega's wel.quote:Op dinsdag 8 november 2005 21:52 schreef NightH4wk het volgende:
Judd Gregg, die Republikein, is net in 2004 weer herkozen, dus hij heeft het niet nodig.
Indeed.quote:Op woensdag 9 november 2005 02:45 schreef zoalshetis het volgende:
zelfs sommige republikeinen zijn voor een vooruitgang van de mensheid en kunnen ronduit humaan genoemd worden. helaas doet het doemdenkerige krakersgedeelte van fok net of die mensen buitenaards zijn.
je maakt een hoop ik zo hebben ze het erwel doorheen gedrukt maar de accijns is nog nooir verlaagd om een stijging te dempenquote:Op dinsdag 8 november 2005 16:01 schreef DiRadical het volgende:
Weet je wat de Senaat moet doen.
Heel veel belasting heffen op brandstof.
Dan is de werkelijke prijs van de olie maar een fractie van de prijs voor de consument.
Prijstijgingen van de grondstof hebben veel minder invloed op de totale prijs en precentueel vallen de prijsstijgingen daardoor erg mee.
Doen ze in Nederland al jaren.
Ten eerste, er zijn ook illegale methoden om tot winst-optimalisatie te komen, zo kan er sprake zijn van trust-vorming, als er prijsafspraken bestaan tussen verschillende oliebedrijven ...quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:46 schreef Flurry het volgende:
Ja, die jeugd van tegenwoordig.quote:Op dinsdag 15 november 2005 02:11 schreef zoalshetis het volgende:
mensen zijn allang de relativiteit kwijt. dat komt door tekenfilms die ze geloven. de jeugd die we krijgen is helemaal klote en zal voor een gigantische mondiale kutzooi zorgen.
hoe meer je inziet hoe de wereld echt wordt geleid en bekritiseerd door nonsens, hoe makkelijker je kan leven en gelukkig kan zijn idd.quote:Op dinsdag 15 november 2005 02:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja, die jeugd van tegenwoordig.![]()
Vroeger was ik ook erg pessimistisch. Nu niet meer. Hoe meer je je toekomst in handen van de overheid legt, hoe grijzer je kijk op de toekomst wordt.
ehm, sinds wanneer gaan kapitalisten een soort van winstmarge als 'recht' presenteren ...? Dat is zo ongeveer de omgekeerde wereld... opeens beweren dat ze 'recht' hebben op een winstmarge ... winst maken is juist een teken van goede bedrijfsvoering ...quote:Op dinsdag 15 november 2005 02:09 schreef Lyrebird het volgende:
Interessante kijk in National Review:
"Other figures put their success in this endeavor in context: ExxonMobile makes 9.8 cents for every dollar in sales, compared with 13.8 cents for McDonald's and 21.2 cents for Coca-cola."
Kortom, de oliegiganten maken in absolute zin veel winst, maar relatief valt het wel mee. In de rest van het artikel wordt gepleit voor geen inmenging van de overheid, omdat door afroming van winsten investeringen in nieuwe olie- en gasvelden in gevaar komen.
Onzin.quote:Op dinsdag 15 november 2005 09:18 schreef RM-rf het volgende:
Verder is het complete onzin dat winstbelasting investeringen zou hinderen ..... dat is absoluut het tegendeel ...
winstbelasting bevorderd juist investeringen, omdat bedrijven deze investeringen van hun bedrijfswinst mogen aftrekken, en ze juist gedwongen worden meer te investeren, anders moeten ze juist meer winstbelasting betalen (de winst is altijd opbrengst minus kosten en minus investeringen) ....
Het sterk laten dalen van winstbelasting, leidt er juist toe dat investeringen dalen .... immers, met een lager winstebelasting-precentage wordt winstmaken veel aantrekkelijker ... bij hogere winstebalsting zullen bedrijven meer investeren, om op die manier hun winsten lager te houden en minder belasting daarover af te dragen.
Wat een denkwijze ... mensen investeren niet, als de winst die ze ermee maken niet hoog genoeg zou zijn ....quote:Op dinsdag 15 november 2005 16:24 schreef gorgg het volgende:
[..]
Onzin.
Investeringen worden gedaan omdat ze op termijn geld opbrengen. Bij hogere winstbelastingen zal men minder investeren omdat minder investeringen rendabel zijn. Niks meer, niks minder.
Bij 100 % belastingen zal niemand investeren/aandelen kopen. Bij 0% belastingen zal dit zeker nog gebeuren.
Dat is een open deur die je van 'alle belastingen' kunt zeggen ... ik heb nergens gezegd dat de belastingen verhoogd zouden moeten worden, het zou een prima mogelijkheid zijn om bv de omzetbelasting te verlagen, maar daarvoor meer winstbelasting te heffen (gevaar is wel dat de overheid dan in hoogconjunctuur makkelijk meer inkomsten krijgt en in tijden van laagconjunctuur in stukken minder belastingen ontvangt, de overheidsinkomsten worden veel conjunctuurgevoelig en een betere reserve is dan essentieel) ...quote:Op woensdag 16 november 2005 04:30 schreef Lyrebird het volgende:
Die bedrijfswinstafroomtruc van jou zorgt ervoor dat potentiele investeerders in Amerikaanse aandelen worden afgeschrikt. Die stoppen hun geld dan liever in Franse of Britse aandelen, waardoor de Amerikaanse indices dalen.
De overheid moet zijn leuter uit deze markten houden.
Een paar vraagjes: Over welk soort belasting hebt je het nu? Heb ik nu bij het correcte eind als je met winst en ondernemers belasting dividend belasting bedoelt of bedoel je omzet belasting?quote:Een goed voorbeeld van een land welke de winst- en ondernemersbelasting flink heeft ingeperkt, maar daar nu voor wordt gestrafd omdat grote ondernemeingen nu tienduizenden werknemers ontslaan, om zo de winst te optimaliseren, is duitsland, welke sinds 1999 de belastingen voor ondernemingen met bijna 40 miljard euro omlaag heeft gebracht ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |