quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:30 schreef Dromenvanger het volgende:[..]
Heb je lang geleefd daar in Afrika? Ik heb niet alles meegekregen over je tijd daar of hier met die Afrikanen. Praten die ook dan een beetje zoals het Nederlands die zwarte mensen? Ik zie vaak op tv alleen de blanke mensen afrikaans praten met een Nederlands tintje. Of hebben die een eigen taal. Taalkunde
![]()
Het kan werelden openen. Of in gebarentaal maar dat is iets beperkter.
Dansen doe je toch ook? Dat kun je toch ook zien als taal of niet? Dan druk je jezelf ook uit.
Ik was al jong bezig met Zuid Afrikaanse muziek omdat mijn vader me wel eens iets liet horen. Ik kwam als jong ding in aanraking met apartheid. Je leest erover je beeld het je in. En toen kwam ik ook nog ballingen tegen die daar iets aan deden.
Dansen deed ik toch al. Allerlei dingen. Latin, ballroom, salsa, vanalles.
Twee van de ballingen die ik leerde kennen begonnen een groep: Sihambile in Culture, om manifestaties en discussies te organiseren tussen meer groepen dan alleen maar het ANC en de apartheidsregering van de nationale partij (want dat deden bijna alle andere anti-apartheids groeperingen ook al) Ik sloot me bij hen aan, met een aantal anderen.
We traden ook op op manifestaties van andere organisatoren.
Zo leerde ik veel Zuid-Afrikanen kennen. Allemaal engelssprekend trouwens.
Degene die Afrikaans spreken (dat is de aan Nederlands verwante taal die zijn oorsprong vind in het Nederlands van de 17de eeuw toen zeevaarders en kolonisten daar naar toe trokken, Jan van Riebeeck 1652) Zijn voornamelijk het deel van de blanken dat met Afrikaners of Boeren noemt en de groep kleurlingen, mensen dus van gemengde afkomst. Dat was daar allemaal flink gescheiden.
Zwarte bevolkingsgroepen spreken van huis uit weer andere talen zoals IsiZulu, Xhosa, Setswana, Venda, Sesotho, Tsonga, Sepedi en Swazi. (samen met Engels en Afrikaans nu de 10 officiele talen).In deze talen is het spreken in metaforen een ingebakken iets. Er is veel dat je niet direct zegt maar dat je dient te omschrijven.
We traden dus ook wel eens op met die groep. Leerde ballingen en politiek activisten kennen. Maar ook artiesten. Een van de twee heren die die groep hadden georganiseerd is EW´s vader.
Met een van de artiesten die ik leerde kennen in die tijd bleef ik contact houden, ook toen ze al weer lang en breed terug was in Zuid Afrika. En toen EW 4 was zijn we eindelijk vertrokken. Hij was groot genoeg voor een rugzakkie. Op de bonnefooi daarheen. We hebben rondgereisd maar bleven ook bij familie van mijn vriendin logeren (in Meadowlands, Soweto). Dat logeren hebben we nog een paar keer gedaan. Het rondreizen wat minder want de familie wil ons niet laten gaan
![]()
Steeds een maand, 5 weken, zo lang als we ivm school weg konden blijven. EW Is al Zuid Afrikaan door zijn pa en heeft ook een Afrikaanse naam. De familie van mijn vriendin was inmiddels door allerlei omstandigheden meer dan alleen maar vrienden geworden en besloten ons op te nemen in de familie en vond dat ik ook een door hen gekozen naam moest krijgen. Dat werd na lang beraad Nokwanda. So that´s me in a nutshel.
We voelen ons daar thuis.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl