Nee, wat ik hiermee wil zeggen is dat ZELFS ALS het gehele fileprobleem oplost, dit geen financieel haalbaar plan is.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.
Met gratis OV ben je nog steeds afhankelijk van een OV netwerk, degenen die niet van het OV gebruik maken doen dat meestal om goed gefundeerde redenen en niet omdat ze file rijden zo leuk vinden.
Schade aan de economie...tja, da's makkelijk gezegd maar uitermate moeilijk hard te maken, je kan ook stellen dat met name de logistieke branche wel zou varen bij het afnemen van files bijvoorbeeld, ik vind het heel knap als jij dat zo kan kwantificeren maar zou daar toch wel een onderbouwing met cijfers van willen zien. Neem ook even mee dat er in jouw voorbeeld ook mee dat gratis OV een netto verbetering van de koopkracht met zich mee zou brengen voor vele Nederlanders.
Als we even op internet googlen naar cijfers over dit punt, kom je al snel op wat ik eerder noemde.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:53 schreef Reya het volgende:
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
Onderhoud aan wegen en (ik denk dat je hier op wijst) meer asfalt is ook niet alleen een kwestie van geld.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:59 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat zou er gebeuren als we de subsidie van ¤ 2 miljard die nu in het OV gepomd wordt in de aanleg en onderhoud van de wegen steken?
Heeft niks met conservatisme te maken, ik ben ook voor grote veranderingen in het OV, namelijk de afschaffing van de subsidies voor het OV. Ik noem het liberaalquote:Op woensdag 9 november 2005 21:32 schreef Ofyles2 het volgende:
De reden waarom de meeste users hier gratis OV afkraken, is omdat ze zeer conservatief zijn. En dat vind ik zeer jammer.
*Ik kan het mis hebben, maar den Haag heeft niet besloten dat de punctualiteit boven de 86,5% moet komen, maar is dit overeengekomen met de NS.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:32 schreef Ofyles2 het volgende:Scherpere punctualiteitsregels. (Den Haag beslist dat de NS haar punctualiteit boven de 86,5% krijgt, ik dacht eerder aan 90%.) Ambitieuze HOV-plannen. (Lightrail en vrije busbanen bijvoorbeeld). Eerlijke aanbestedingsregels, waarbij op meer factoren wordt gelet. Zo moet voorkomen worden dat bedrijven hun regels schenden. Gemeenten die de mobiliteit in hun stad niet optimaliseren, moeten bekeurd worden. Hogere kruissnelheden op spoorwegen.
Volgens mij telt dit land nog een aantal autolobbyisten, die hier hun plannen niet van de grond mogen krijgen.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Heeft niks met conservatisme te maken, ik ben ook voor grote veranderingen in het OV, namelijk de afschaffing van de subsidies voor het OV. Ik noem het liberaal![]()
En die koppige socialisten zijn het struikelblok voor het afschaffen van de OV-subsidies.quote:Op woensdag 9 november 2005 22:11 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik doelde op goedkoop OV. Wat betreft gratis OV heb je gelijk, maar het nadeel is nog steeds dat de koppige liberalen het grootste struikelblok vormen voor de verbetering van het OV.
quote:PvdA wil gratis openbaar vervoer
12-11-2005 07:45
Nederland heeft de afgelopen jaren succesvol kennisgemaakt met een aantal gemeentelijke en provinciale experimenten met ‘gratis’ openbaar vervoer. De PvdA is van mening dat het nu aan het Rijk is om zich in te zetten voor ‘gratis’ openbaar vervoer.
In de initiatiefnota Gratis Openbaar Vervoer (GOV) doet de PvdA een aantal voorstellen om op korte termijn, in het lokale en regionale personenvervoer per bus, tram en metro, ‘gratis’ openbaar vervoer aan te bieden. Hierbij moeten een aantal beperkingen in acht worden genomen. De motivering voor deze voorstellen berust naast sociaal-maatschappelijke overwegingen ook op verkeersoverwegingen.
Het is van belang te onderstrepen dat niet wordt gepleit voor het voor iedereen ‘gratis’ maken van het openbaar vervoer. Dit is niet alleen onrealistisch, maar ook maatschappelijk ongewenst. Openbaar vervoer kost immers geld en heeft daarmee waarde. Door het ‘gratis’ openbaar vervoer op te hangen aan het systeem van de OV-chipkaart wordt de waarde van het openbaar vervoer benadrukt. De specifieke doelgroepen waar het GOV voor bedoeld is, kunnen door middel van een chipkaarttegoed van het OV gebruikmaken. Het inzetten van het instrument gratis openbaar vervoer is dus alleen bedoeld voor specifieke doelgroepen met als doel realisatie van specifieke effecten op sociaal-maatschappelijk gebied, milieu en economie.
De PvdA doet de volgende voorstellen:
1.Door de fikse bezuinigingen op het OV is het nodig de lokale vervoersautoriteiten meer armslag te bieden. Dit kan door beleidsvrijheid binnen de brede doeluitkeringen (BDU's) te bewerkstelligen in combinatie met een bundeling van alle middelen voor specifieke doelgroepen, waaronder zittend ziekenvervoer, WVG, leerlingenvervoer, etc.
2.Het Rijk neemt een financiėle verantwoordelijkheid door de brede doeluitkeringen (BDU’s) op te plussen met een innovatiefonds van 300 miljoen euro.
3.Het openbaar vervoer voor ouderen (vanaf 65 jaar) wordt op werkdagen vanaf 09.00 uur ‘gratis’.
4.Het openbaar vervoer voor gehandicapten (WVG’ rs) wordt ‘gratis’.
5.Het openbaar vervoer voor Mbo-scholieren van 16 tot en met 17 jaar wordt gedurende schooltijden ‘gratis’.
6.Op de belangrijkste fileknelpunten in Nederland wordt het openbaar vervoer ‘gratis’ aangeboden aan forenzen. Dit ‘gratis’ openbaar vervoer is alleen bedoeld voor de forens die uit de auto in de bus stapt. Het bedrijfsleven betaalt hier aan mee. Daar staat tegenover dat het bedrijfsleven een fiscale faciliteit kan ontvangen voor hun bijdrage. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de bestaande fiscale regelingen die eventueel kunnen worden aangepast.
7.In het kader van het werkgelegenheidsbeleid wordt besloten aan iedereen die zich als werkzoekende meldt op een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), een 3-maandskaart voor ‘gratis’ OV te geven, bijvoorbeeld voor een rayon van ongeveer 30 km rond de woonplaats.
Je bent nu zelf ook een tikje te kortzichtig. Voor werklozen kan tijdelijk gratis OV weldegelijk nuttig zijn. Je vergroot ermee de mogelijkheden om werk te zoeken (makkelijker naar een andere plaats voor uitzendbureaus, het CWI of een sollicitatie). Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand die zich bij het CWI meldt een kaart krijgt die voor maximaal 3 maanden recht geeft op vervoer met bus en tram.quote:Op maandag 14 november 2005 13:54 schreef maniack28 het volgende:
Waarom alleen vmbo'ers? Hebben havo'ers en vwo'ers soms geen recht op gratis openbaar vervoer? Hoe kortzichtig zegEn werkelozen? Waarom moeten ingodsnaam werkelozen gratis met de bus
Wat zitten er eigenlijk domme mensen in de politiek zeg... jezus christus (sorry voor de gelovigen onder ons).... hoe kan je dat verzinnen? Gratis openbaar vervoer voor werkelozen
Dat is toch onzin, ze doen niks, ze verdienen niks, ze kosten geld en dan geef je ze ook nog gratis ov
Hoe aantrekkelijk gaan ze het maken om werkeloos te worden zeg.....
Echt, ik denk er meer en meer over om gewoon de politiek in te stappen... stelletje kutflikkers daar met een iq van 20.... jonge jonge... ik kan hier echt kwaad om worden...
Dat is wat anders dan wat hier staat : De PvdA wil dat voor een aantal groepen het openbaar vervoer op werkdagen gratis wordt.quote:Op maandag 14 november 2005 16:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je bent nu zelf ook een tikje te kortzichtig. Voor werklozen kan tijdelijk gratis OV weldegelijk nuttig zijn. Je vergroot ermee de mogelijkheden om werk te zoeken (makkelijker naar een andere plaats voor uitzendbureaus, het CWI of een sollicitatie). Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand die zich bij het CWI meldt een kaart krijgt die voor maximaal 3 maanden recht geeft op vervoer met bus en tram.
Het is algemeen bekend dat werken in Nederland niet mag lonen. Mensen die niet werken moet je vooral belonen.quote:Op maandag 14 november 2005 17:09 schreef PLAE@ het volgende:
Ja werklozen die moeten gratis kunnen reizen![]()
quote:Volgens Tweede-Kamerlid Dijksma zitten er aan het voorstel voor gratis OV veel voordelen, zowel sociaal als voor de doorstroming van het verkeer. Ik zie absoluut niet in wat voor voordelen het heeft als gehandicapten, bejaarden, 16 en 17 jarige vmbo-scholieren en werkelozen gratis met het OV kunnen en wat ze zouden bijdragen aan de doorstroming van het verkeer. Over het algemeen zijn dit juist de mensen die NIET met de auto gaan, omdat ze geen auto hebben/kunnen betalen. En waarom moeten werkelozen in vredesnaam met het OV reizen? Gaan we het ze nog gemakkelijker maken? "Goh, wat een mooi weer vandaag, nou laat ik maar lekker even de bus naar het strand pakken." Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij wat het merendeel van de politiek soms aan voorstellen verzint. Hebben ze daar soms een iq onder de 80? En waarom accepteren wij die slecht doordachte, vaak zinloze regelgevingen, die het nog ingewikkelder maken dan het allemaal al is? Ik ben het zat om dit soort nonsens te lezen; wanneer gaat de politiek zich bezig houden met echte problemen?
Het heeft tot voordeel sociaal zwakkeren als bejaarden en gehandicapten uit hun sociaal isolement te halen.quote:Op woensdag 16 november 2005 13:04 schreef maniack28 het volgende:
Ik sta in de spits![]()
Ingezonden brief:
[..]![]()
![]()
Weet ik, maar het slaat gewoon nergens op.... zeg dan dat bejaarden en gehandicapten gratis kunnen... wat hij nu beweert klopt van geen kanten net als 90% van alle andere politieke voorstellen.. vandaar mijn berichtquote:Op woensdag 16 november 2005 13:08 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Het heeft tot voordeel sociaal zwakkeren als bejaarden en gehandicapten uit hun sociaal isolement te halen.
Ik dacht inderdaad al dat het bijna niet anders dan een kansloze fokker of geen stijler was die dat stuk geschreven hadquote:Op woensdag 16 november 2005 13:04 schreef maniack28 het volgende:
Ik sta in de spits![]()
Ingezonden brief:
[..]![]()
![]()
Dankjequote:Op donderdag 17 november 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik dacht inderdaad al dat het bijna niet anders dan een kansloze fokker of geen stijler was die dat stuk geschreven had.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |