abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32128608
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:11 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als Bill Gates morgen besluit dat niemand meer gebruik mag maken van microsoftprodecten, dan heeft de wereld een groot probleem.
Daar heeft hij niet voldoende macht voor. Hij heeft veel geld maar hij kan er niet voor zorgen dat iedereen over de hele wereld plots geen Windows (en andere software/hardware producten) op hun PC meer mag gebruiken.

Misschien dat hij de verkoop kan stopleggen maar zelf dat betwijfel ik.
pi_32151835
Bill Gates is tegenwoordig alleen uitvoerend president, maar aangezien Microsoft een bedrijf is met aandelen, zijn de aandeelhouders (de meerderheid) de baas. Bill heeft egt niet meer dan 50,1 % in handen van de aandelen, dus hij kan niks zomaar stop leggen zonder overleg met andere aandeelhouders.

Machtigste man aller tijde in mijn ogen is Ghandi. Hoewel hij natuurlijk niks te zeggen had over zijn land en andere landen, heeft hij het toch voor elkaar gekregen dat er naar hem geluisterd werd door het volk. Dan ben je pas machtig, niet als je door je gekozen positie toevallig op een knopje kan drukken om de hele wereld nuclair te vergiftigen!
pi_32152478
Ik bespeur weer een hoop oververtegenwoordiging van recente machthebbers, bijna overmijdelijk bij topics als deze.

Tja, wat is macht he? Macht is imho relatief. Stalin kan in absolute zin machtig zijn geweest, hij had ook machtige tegenstanders (Hitler, Churchill). Zo ook Hitler, zo ook Julius C, en ook Bill G. De VS van vandaag de dag ondervinden weinig tegenstand, maar de leider van die staat is niet onbetwist machtig, en dus niet de machtigste man ter wereld. Hij kan bepaald niet doen wat hij wil.

Ik ga met L_V mee, maar met een iets andere motivatie. Karel V was de machtigste man ooit. Hij heeft de wereld zijn wil opgelegd en hoefde van niemand iets te pikken.
Slaapt winter
en zomer
pi_32154971
"The ways of England are the ways of the world". Victoria Rex dus, hoezeer ik het ook betreur. Ik ga uit van de absolute en culturele macht over mensen en volkeren wereldwijd; en hoe meer wereld, hoe meer macht. Noord-Europa, Zuid-Oost Azie en de Nieuwe Wereld hadden bijvoorbeeld weinig boodschap aan Alexander de Grote, om maar een voorbeeld te noemen.

Het lijkt me overigens ook wel interessant om naar rechtspersonen te kijken, dan kun je ook moderne 'mensen' als de McDonalds Corp. en CocaCola Corp. meenemen, maar ook de V.O.C. zou dan een verdediging waard zijn.
pi_32165306
quote:
Op donderdag 10 november 2005 16:59 schreef Parabola het volgende:
Ik bespeur weer een hoop oververtegenwoordiging van recente machthebbers, bijna overmijdelijk bij topics als deze.

Tja, wat is macht he? Macht is imho relatief. Stalin kan in absolute zin machtig zijn geweest, hij had ook machtige tegenstanders (Hitler, Churchill). Zo ook Hitler, zo ook Julius C, en ook Bill G. De VS van vandaag de dag ondervinden weinig tegenstand, maar de leider van die staat is niet onbetwist machtig, en dus niet de machtigste man ter wereld. Hij kan bepaald niet doen wat hij wil.

Ik ga met L_V mee, maar met een iets andere motivatie. Karel V was de machtigste man ooit. Hij heeft de wereld zijn wil opgelegd en hoefde van niemand iets te pikken.
Karel V had anders wel constant te maken met deelbelangetjes, oproeren en oorlogen. Dit had Stalin weliswaar ook wel, maar omdat hem door de voortschrijdende techniek meer middelen ter beschikking stonden, oefende hij een meer absolute macht uit dan Karel V.
Ik durf wel te stellen dat Lord_Vetinari vooral met die laatste zinsnede kan instemmen.
pi_32165885
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:27 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ronald Reagan

[afbeelding]

Hij bracht met een formidabele krijgsmacht aangejaagd door een enorme economische motor nagenoeg zonder het aanwenden van geweld grootmachten aan de onderhandelingstafel waar hij door zijn macht bijna kon dicteren wat de uitkomst zou worden.

Zijn macht was zo groot dat hij kon opleggen die macht mét zijn opponenten uit dat tijdsgewricht af te gaan bouwen. Als je de macht hebt een complete wereld in een wapenwedloop af te remmen ben je écht machtig. Zijn omstreden SDI programma haalde de angel uit de wapenwedloop door alleen maar aan te tonen dat hij beschikte over de technologie en de financiele middelen om dat programma daadwerkelijk te realiseren.

Ik vermoed dat achteraf veel mensen die hem destijds verguisden achter zich nog even achter hun oor gekrabt hebben.
Reagan wordt zeer ondergewaardeerd. Toch denk ik niet dat hij de machtigste was (alhoewel Amerikaanse presidenten allemaal natuurlijk bijzonder machtig zijn - ook in verhouding tot vroeger tijden).
  vrijdag 11 november 2005 @ 00:36:49 #157
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_32166766
Sorry voor de mensen die Djengis Khan als de machtige leider noemt die zoveel heeft veroverd...

Hij heeft wel veel veroverd, maar toch minder dan het plaatje dat eerder in dit topic langskomen is

Zo groot was zijn rijk toen hij stierf:

Zoals je kunt zien, heeft hij alleen de grondgebied boven de HuangHe (Yellow River) veroverd. Zijn kleinzoon kon pas heel China veroveren, met gebruik van Chinese Han troepen.
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_32179221
quote:
Op zondag 6 november 2005 13:09 schreef The_Viper het volgende:
Adam en Eva, want die hebben de hele wereld veroverd dmv hun nageslacht...
Owja.
Ze kregen 2 zoons, toch?
Dus hoe gingen ze zich precies voortplanten?
Wat zeg je? Ze neukten hun moeder?
pi_32179367
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 14:39 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Owja.
Ze kregen 2 zoons, toch?
Of elkaar
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:01:01 #160
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_32179812
Iemands macht meten door te kijken hoeveel gebied die persoon heeft veroverd lijkt me nogal onzinnig. Dat gebied mag dan wel enorm zijn, maar woont er praktisch niemand over wie macht uitgeoefend kan worden. In ieder geval, onder macht versta ik macht over land en macht over goederen en personen. Ik vermoed dat de meest machtige mensen de absolute dictators waren van de vorige eeuw, zoals Mao, Hitler en Stalin omdat die de leider waren van een totalitaire staat en de macht hadden om te doen wat hen goeddunkte.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  dinsdag 22 november 2005 @ 17:46:50 #161
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_32484456
quote:
Ik vermoed dat de meest machtige mensen de absolute dictators waren van de vorige eeuw, zoals Mao, Hitler en Stalin
Nee de machtigste man was degene die alle 3 financieerde en tegen elkaar opstookte
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  dinsdag 22 november 2005 @ 17:48:32 #162
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32484505
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 17:46 schreef Fonkmeistah het volgende:

Nee de machtigste man was degene die alle 3 financieerde en tegen elkaar opstookte
En dat is?net alsof ik het antwoord niet weet
  dinsdag 22 november 2005 @ 17:51:07 #163
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_32484561
de leider van het Britse Rijk op zn hoogtepunt
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  dinsdag 22 november 2005 @ 17:51:31 #164
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32484576
quote:

[..]

in tegenstelling tot angel weet ik echt niet wie het was, verras mij met nieuwe inzichten en kennis.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32485772
quote:
Laat me raden, m'neer was een jood?
pi_32509061
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 14:39 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Owja.
Ze kregen 2 zoons, toch?
And the days of Adam after he had begotten Seth were eight hundred years: and he begat sons and daughters

http://www.christiananswers.net/bible/gen5.html#4

. Weer een fabel minder.
pi_32509639
quote:
Op woensdag 23 november 2005 15:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

And the days of Adam after he had begotten Seth were eight hundred years: and he begat sons and daughters

http://www.christiananswers.net/bible/gen5.html#4

. Weer een fabel minder.
Blijft inteelt
pi_32509682
quote:
Op woensdag 23 november 2005 15:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Blijft inteelt
Some are more equal than others.
pi_32509832
quote:
Op woensdag 23 november 2005 15:48 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Some are more equal than others.
Vandaar dat er zeker zoveel goede christelijke juristen zijn zeker
  donderdag 24 november 2005 @ 00:25:07 #170
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32525485
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 17:51 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

in tegenstelling tot angel weet ik echt niet wie het was, verras mij met nieuwe inzichten en kennis.
fonkmeistah, geef eens antwoord grote ziener...

[ Bericht 2% gewijzigd door zoalshetis op 24-11-2005 10:14:37 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32528121
de machtigste mannen zijn wellicht zij wier macht zich uitstrekt over het denken en de gevoelens van mensen en volkeren tot in de verre toekomst ('een zaligheid moet het U dunken Uw stempel te drukken als in was op duizenden van jaren'): :ik denk hierbij aan de grote godsdienststichters, maar ook aan Plato en Nietzsche.
pi_32532203
quote:
Op donderdag 24 november 2005 04:08 schreef Nurufantur het volgende:
de machtigste mannen zijn wellicht zij wier macht zich uitstrekt over het denken en de gevoelens van mensen en volkeren tot in de verre toekomst ('een zaligheid moet het U dunken Uw stempel te drukken als in was op duizenden van jaren'): :ik denk hierbij aan de grote godsdienststichters, maar ook aan Plato en Nietzsche.
Dat is invloed, geen macht.
pi_32532906
Ik zou toch Napoleon willen toevoegen. Toegegeven, hij is verslagen en heeft de Engelsen nooit geevenaard, maar behalve de grootte van zijn rijk is ook zijn invloed van blijvende betekenis. Hij heeft toch de maatschappij zoals we die nu kennen een vorm gegeven, iets wat Djengis niet gelukt is.

Maar zo bezien kan je ook rustig een rijtjes Romeinse Keizers meenemen, behalve Augustus dan. Augustus is wel mooi in het zwarte woud tot 2 keer toe z'n legioenen kwijt geraakt, de tweede keer zelfs 8 stuks....... Het is dat de Germanen toen de burgeroorlog ingingen want anders was Augustus ook de laatste Romeinse keizer.
pi_32533243
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:57 schreef Mikado het volgende:
Ik zou toch Napoleon willen toevoegen. Toegegeven, hij is verslagen en heeft de Engelsen nooit geevenaard, maar behalve de grootte van zijn rijk is ook zijn invloed van blijvende betekenis. Hij heeft toch de maatschappij zoals we die nu kennen een vorm gegeven, iets wat Djengis niet gelukt is.

Maar zo bezien kan je ook rustig een rijtjes Romeinse Keizers meenemen, behalve Augustus dan. Augustus is wel mooi in het zwarte woud tot 2 keer toe z'n legioenen kwijt geraakt, de tweede keer zelfs 8 stuks....... Het is dat de Germanen toen de burgeroorlog ingingen want anders was Augustus ook de laatste Romeinse keizer.
Zonder Augustus was het Romeinse rijk ten onder gegaan aan burgeroorlog (die in feite al enige decennia woedde).
  vrijdag 25 november 2005 @ 02:23:06 #175
3604 MightyV
Just Breathe
pi_32556624
Wat te denken van Louis XIV? Goed, zijn koninkrijk was dan wel niet zo enorm als dat van sommige andere kandidaten, maar binnen Frankrijk was hij toch wel de heer en meester. Hij is niet voor niets de grootste absolute monarch.

Verder zijn de leiders van de totalitaire regimes van de 20e eeuw natuurlijk ook een soort moderne absolute monarchen. Hitler, Lenin, Stalin, Mao. En wat te denken van bijv. de Japanse legertop (ken geen specifieke namen) ttv WO2. waren toch ook niet de eersten de besten.

[ Bericht 0% gewijzigd door MightyV op 25-11-2005 17:12:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')