Georgi Zjoekov/zhukov bedoel je waarschijnlijk, of Vasili Tsjoejkov. Die Russische namen blijven lastig te 'vertalen' naar ons alfabet, vanuit het cyrillisch.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:20 schreef wonko het volgende:
Rommel
Hoe heet die rus ook alweer?? Joekov
Waar zijn die eigenlijk?
Eens, nofi.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:17 schreef Paperclipjes het volgende:
Ik vind je lijst niet relevant voor WO2.Begrijp me niet verkeerd maar ik mis enkele badguys.
quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:19 schreef BobRooney het volgende:
Waar is Hitler?
Churchil ook voor mij de grootste leider.quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:30 schreef yvonne het volgende:
Ik snap werelijk de adoratie voor Churchill niet eik
(Van Crefeld, Supplying war, 201).quote:...it seems clear that, for all Rommels's tactival brilliance, the problem of supplying an Axis force for an advance in the Middle East was insoluble. Under these circumstances, Hitler's original decision to send a force to defend a limited area in North Africa was correct. Rommel's repeated defiance of his orders and attempts to advance beyond a reasonable distance from his bases, however, was mistaken and should never have been tolerated
(Deighton, Blood Folly and Tears, 317)quote:Rommel provides the perfect example of the 'Peter Principle' (that a personb competent in certain tasks will get promoted to others he is less able to fullfill). Rommel was a daring, and in every way exceptional, divisional commander, but he needed a superior who could keep him under control and make him understand the less glamourous realities of supply and maintenance.
Mogelijk krijgt Sosabowski postuum het MWO.quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:45 schreef Billy_Mack het volgende:
De mijne is Sosabowski. Hij leidde zijn Poolse brigade heroisch door de Slag om Arnhem, en kreeg achter de schuld van het debacle!![]()
quote:Uitstel toekenning postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowski -23.08.2005
De Nederlandse minister van Defensie, Henk Kamp, meldt uitstel toekenning postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowski, aldus het persbericht van het ministerie.
PERSBERICHT
Toekenning postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowski, 23-8-2005
15:48:00
In mijn brieven van 17 december 2004 (29800 X, nr. 57) en van 30 maart jl. (29800X, nr. 61) heb ik u geļnformeerd over de adviesaanvraag aan het Kapittel der Militaire Willemsorde over de toekenning van een postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowki. In laatstgenoemde brief heb ik de Kamer geschreven een advies van het Kapittel te verwachten voor 1 september a.s.
Op 11 augustus heeft het Kapittel mij laten weten dat de volledige oordeelsvorming pas plaats kan vinden als kan worden beschikt over vertalingen van een aantal Poolse documenten dat is verkregen uit de archieven van het Polish Institute in Londen. Ik heb hiervoor vertaalcapaciteit beschikbaar gesteld. Naar verwachting zijn alle vertalingen eind september gereed, waarna het Kapittel zich voor een finaal oordeel over de zaak zal buigen. Eind oktober of begin november zal het Kapittel in staat zijn mij zijn advies te zenden, waarna ik de Kamer zo spoedig mogelijk zal informeren.
DE MINISTER VAN DEFENSIE,
H.G.J. Kamp
iemand die 24 uur per dag dronken is en toch een hoge functie weet vast te houden heeft automatisch mijn respectquote:Op vrijdag 4 november 2005 17:30 schreef yvonne het volgende:
Ik snap werelijk de adoratie voor Churchill niet eik
Dank jequote:Op vrijdag 4 november 2005 18:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
iemand die 24 uur per dag dronken is en toch een hoge functie weet vast te houden heeft automatisch mijn respect
Ok, maar wie deed het in jouw ogen het minst slecht dan?quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef _The_General_ het volgende:
Er is geen grootste leider in mijn ogen. Dit door het simpele feit dat niemand een zeer hoge en machtige functie kan vasthouden zonder eigenschappen te ontwikkelen die afbreuk doen aan hun grootheid. Denk aan drank, druks of machtmisbruik etc.
Welke van die zonden past bij Roosevelt, dan?quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef _The_General_ het volgende:
Er is geen grootste leider in mijn ogen. Dit door het simpele feit dat niemand een zeer hoge en machtige functie kan vasthouden zonder eigenschappen te ontwikkelen die afbreuk doen aan hun grootheid. Denk aan drank, druks of machtmisbruik etc.
Nou, hij deed anders precies wat hij moest doen, standhouden tegen een overmacht tot er versterking kwam.quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:47 schreef -Angel- het volgende:
Churchill, haha. Ja, dat is de grootste leider uit WO2. Het enigste goede wat hij gedaan heeft is het vernietigen van de Franse vloot. Daarnaast heeft hij vooral fiasco's op zijn naam staan. Het begon al vroeg in zijn carriere.
Het was een eerste klas sukkel op militair gebied.quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nou, hij deed anders precies wat hij moest doen, standhouden tegen een overmacht tot er versterking kwam.
Het enige wat hem na te rekenen valt, is dat hij zo'n pesthekel aan Nederlanders had.![]()
Oh ja? Do tell? Ooit een biografie van hem gelezen, toevallig?quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:55 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Het was een eerste klas sukkel op militair gebied.
Nederlanders waren dan ook niet al te betrouwbaar in die jarenquote:Op vrijdag 4 november 2005 21:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het enige wat hem na te rekenen valt, is dat hij zo'n pesthekel aan Nederlanders had.![]()
Want...? Het is goed gebruik in C&H dit soort beweringen even te onderbouwen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:00 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Nederlanders waren dan ook niet al te betrouwbaar in die jaren
Oh ja, ik was het succes tegen de Turken vergeten.quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oh ja? Do tell? Ooit een biografie van hem gelezen, toevallig?
Ja, dat Hitler geen enkel tactisch of strategisch inzicht bezat is een te verwaarlozen factor bij het verklaren van de Duitse nederlaag.quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:59 schreef Kluupkluup het volgende:
Rommel.. Alhoewel.. Montgomery en Patton hadden ook wel een bebaapde uitstraling. Ik denk dat het tactisch inzicht maar een héél klein stukje is van de eigenschappen die een groot leider moet hebben. Een groot leider is een leider waar niemand tegen in durft te gaan, een man met een visie en een man die anderen kan overtuigen. Wat dat betreft heeft Hitler het natuurlijk ook niet slecht gedaan
Hitler was militair gezien zeker geen onbenul, en had zeker als veld' heer' wel kwaliteiten, maar later in de oorlog verloor hij het contact met de werkelijkheid. Ik heb nog steeds het idee dat de 'medicijnen' van Dr. Morell daar een hele grote rol bij hebben gespeeld. Overigens hebben de Duitsers uiteindelijk verloren door:quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:07 schreef Johan_de_With het volgende:
Ja, dat Hitler geen enkel tactisch of strategisch inzicht bezat is een te verwaarlozen factor bij het verklaren van de Duitse nederlaag.
Verheug me erop.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:27 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat was inderdaad wat al te ongenuanceerd, maar ik heb helaas geen tijd om het uit te diepen. Hopelijk morgen.
4. De beslissing Rusland aan te vallen terwijl de oorlog in het westen nog niet gewonnen was.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Hitler was militair gezien zeker geen onbenul, en had zeker als veld' heer' wel kwaliteiten, maar later in de oorlog verloor hij het contact met de werkelijkheid. Ik heb nog steeds het idee dat de 'medicijnen' van Dr. Morell daar een hele grote rol bij hebben gespeeld. Overigens hebben de Duitsers uiteindelijk verloren door:
1. Een grote overmacht.
2. Een tekort aan grondstoffen.
3. De keuze van Hitler later in de oorlog om prioriteit te geven aan de Jodenvervolging t.o.v. de oorlog.
Dat was de belangrijkste reden imo.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
4. De beslissing Rusland aan te vallen terwijl de oorlog in het westen nog niet gewonnen was.
22 juni 1941 - Operatie Barbarossaquote:Op vrijdag 4 november 2005 22:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
4. De beslissing Rusland aan te vallen terwijl de oorlog in het westen nog niet gewonnen was.
Mijn idee. Die zou mijn stem ook rkijgen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:19 schreef BobRooney het volgende:
Waar is Hitler?
Want...?quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mijn idee. Die zou mijn stem ook rkijgen.
Maar aan de andere kant was het niet geheel onwaarschijnlijk dat Stalin een inval aan het voorbereiden was. Door snel te handelen is het Rode Leger toen een enorme klap toegebracht. Als Hitler ipv een breed front had gekozen voor een geconcentreerde aanval op Moskou had de oorlog wel eens anders kunnen aflopen denk ik.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Stalin was in de verste verte niet van plan Duitsland aan te vallen. Zie Edward Radzinsky, Stalin en Alan Bullock, Hitler en Stalin, Paralelle Levens.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant was het niet geheel onwaarschijnlijk dat Stalin een inval aan het voorbereiden was. Door snel te handelen is het Rode Leger toen een enorme klap toegebracht. Als Hitler ipv een breed front had gekozen voor een geconcentreerde aanval op Moskou had de oorlog wel eens anders kunnen aflopen denk ik.
Voor de vorm, niet omdat deze neuroot een antwoord waard zou zijn;quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:36 schreef -Angel- het volgende:
[..]
22 juni 1941 - Operatie Barbarossa
11 december 1941 - Duitsland verklaart de oorlog aan de Verenigde Staten
Op die manier een volk in zo'n allesvernietigende oorlog storten veriets m.i. grote overtuigingskracht, een van de belangrijkste kenmerken van een groot leider. Verder nog zijn bijzondere staatsstructuur(of eerder: het gebrek daaraan) , waardoor de macht grotendeels in zijn handen lag (en dus minder sprake van gezamenlijke beslissingen) etc.quote:
Integendeel, dat kan iedere boerenlul.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Op die manier een volk in zo'n allesvernietigende oorlog storten veriets m.i. grote overtuigingskracht, een van de belangrijkste kenmerken van een groot leider.
Niet gelezen. Verder weet ik wel dat het enigszins merkwaardig is dat er zo'n enorme concentratie van troepen was in Polen, westelijke streek Rusland; dat was vast niet omdat de lucht daar zo gezond was oid.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Stalin was in de verste verte niet van plan Duitsland aan te vallen. Zie Edward Radzinsky, Stalin en Alan Bullock, Hitler en Stalin, Paralelle Levens.
Echt niet. Dat soort kwaliteiten zijn - zeker in een burgerlijke maatschappij- heel dun gezaaid.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:48 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Integendeel, dat kan iedere boerenlul.
Iemand kan lullen als Brugman, als de externe omstandigheden niet gunstig zijn, zal het volk niet in beweging komen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Op die manier een volk in zo'n allesvernietigende oorlog storten veriets m.i. grote overtuigingskracht, een van de belangrijkste kenmerken van een groot leider. Verder nog zijn bijzondere staatsstructuur(of eerder: het gebrek daaraan) , waardoor de macht grotendeels in zijn handen lag (en dus minder sprake van gezamenlijke beslissingen) etc.
Nee, omdat ze het net bezet hadden, en de opstandige Polen onder de duim te houden.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
Niet gelezen. Verder weet ik wel dat het enigszins merkwaardig is dat er zo'n enorme concentratie van troepen was in Polen, westelijke streek Rusland; dat was vast niet omdat de lucht daar zo gezond was oid.
Dat helpt natuurlijk wel; maar zonder meer stellen dat het volk niet in beweging komt als de omstandigheden niet gunstig zijn, ik zou zo'n uitspraak niet voor mijn rekening willen nemen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Iemand kan lullen als Brugman, als de externe omstandigheden niet gunstig zijn, zal het volk niet in beweging komen.
Je aangelegde criteria zijn daarbij natuurlijk allesbepalend, dat geef ik toe.quote:En is iemand daarom een groot leider?
Niet per se, wel dat hij mensen leidt; waar naartoe is dan niet zo relevant.quote:Of zelfs de Grootste leider van WO2? hij is WO2 notabene begonnen! Is het een kenmerk van een groot leider dat hij zijn volk een oorlog invoert?
Uiteraard, maar dan was de hoeveelheid troepen nog verdacht hoog.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:56 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Nee, omdat ze het net bezet hadden, en de opstandige Polen onder de duim te houden.
30 divisies hebben in 1939 Polen overvallen en een groot deel zat daar nog. Overigens was het leger slecht uitgerust en ze hadden ook nog eens de Winteroorlog verloren tegen de Finnen. Stalin had absoluut geen trek in oorlog met Duitsland, dat bleek ook wel, want in 1941 konden de Duitsers snel optrekken en ontmoette ze weinig tegenstand.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Uiteraard, maar dan was de hoeveelheid troepen nog verdacht hoog.
Dat eiland was niet meer van belang geweest. Geloof je nu echt, wanneer de VS zich buiten de oorlog had gehouden, dat Groot-Brittaniė een succesvolle landing op Europese vaste bodem hadt kunnen plaatsen. Ik denk het niet.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:46 schreef Johan_de_With het volgende:
Je vergeet iets, m'n duifje. Namelijk een vrij groot eiland.
Feit is dat de oorlog in het Westen niet ten einde was zolang Engeland zich nog verweerde.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:14 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Dat eiland was niet meer van belang geweest. Geloof je nu echt, wanneer de VS zich buiten de oorlog had gehouden, dat Groot-Brittaniė een succesvolle landing op Europese vaste bodem hadt kunnen plaatsen. Ik denk het niet.
Zonder de inmening van de VS zou het geen probleem gegeven hebben. Operatie Barbarossa geven als reden is naar mijn inzicht daarom onterecht. Je kunt zeggen dat het een fout was op diplomatiek gebied.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Feit is dat de oorlog in het Westen niet ten einde was zolang Engeland zich nog verweerde.
Niet in 1941 iig. Ik sluit niet uit dat als Hitler Stalin niet had aangevallen, Stalin in 1944 of 1945 misschien wel wat had gedaan.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Stalin was in de verste verte niet van plan Duitsland aan te vallen. Zie Edward Radzinsky, Stalin en Alan Bullock, Hitler en Stalin, Paralelle Levens.
De duitsers hadden gigantische logistieke problemen, niet alleen in de winter, maar ook al eerder. Na zes weken was de brandstofsituatie uitermate kritisch (iets wat Halder ook in zijn oorlogsdagboeken geschreven heeft).quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:27 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Toch was het niet zo klaar als een klontje om te zeggen dat Barbarossa tot mislukken gedoemd was. De blitzkrieg had wel degelijk succes in '41, het was meer de Russische winter en de slechte Duitse voorbereiding daarop dan het Russische leger het grootste obstakel was.
Zijn generaals hebben het hem helemaal niet zo specifiek afgeraden. Sterker nog: de meeste waren wel enthousiast.quote:Op zaterdag 5 november 2005 07:23 schreef ArK het volgende:
Hitler heeft het verprutst door Rusland aan te vallen. Zelf na afraden van z'n generaals. Whoopsy!
(Deighton, Blood Tears and Folly).quote:Almost all the generals regarded the Barbarossa plans with the same reckless optimism that their Fuhrer showed. General Guderian said: "All the men of the OKW and the OKH with whom I spoke evinced an unshakable optimism and were quite impervious to criticism or objections"
Sorry, maar dit blijft onzin. Zolang Engeland niet veroverd / onderworpen was, was Hitler verpl;icht een groot aantal divisies in het westen te houden. Hij kon namelijk nooit zerker zijn of de VS zich niet zelf in de oorlog zou mengen en dan Engeland gebruiken als springplank. Bovendien, als Hitler alles uit het westen zou wegtrekken had hij rekening te houden met aanvallen in zijn rug door de britten. Immers, ze hebben ook kans gezien om hem Afrika uit te schoppen. Zolang de britten gebruik konden maken van de industriele potentie van de VS (en de verdragen daarvoor bestonden al, denk aan de Land-Lease act), was zijn rug altijd kwetsbaar.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:22 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Zonder de inmening van de VS zou het geen probleem gegeven hebben. Operatie Barbarossa geven als reden is naar mijn inzicht daarom onterecht. Je kunt zeggen dat het een fout was op diplomatiek gebied.
Nouja,quote:Op zaterdag 5 november 2005 07:44 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zijn generaals hebben het hem helemaal niet zo specifiek afgeraden. Sterker nog: de meeste waren wel enthousiast.
[..]
(Deighton, Blood Tears and Folly).
Ja, over het plan zelf. Maar zeker niet over het tijdstip. Daar zijn echt wel wenkbrauwen over gefronst, hoor.quote:Op zaterdag 5 november 2005 07:44 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zijn generaals hebben het hem helemaal niet zo specifiek afgeraden. Sterker nog: de meeste waren wel enthousiast.
[..]
(Deighton, Blood Tears and Folly).
Dan was je wel heel wat jaartjes verder geweest.quote:Op zaterdag 5 november 2005 08:09 schreef ArK het volgende:
[..]
Daarnaast denk ik, dat als Amerika niet naar Hitler was gekomen, Hitler wel naar Amerika gegaan was
Isolationisme, na WO I.quote:Sorry, maar dit blijft onzin. Zolang Engeland niet veroverd / onderworpen was, was Hitler verpl;icht een groot aantal divisies in het westen te houden. Hij kon namelijk nooit zerker zijn of de VS zich niet zelf in de oorlog zou mengen en dan Engeland gebruiken als springplank.
Ze hadden amper genoeg divisies in GB om GB te verdedigen. Ze hadden geluk dat ze een sterke luchtmacht en marine hadden. De Home Guard is niet voor niets gecreeerd, en volgens mij als ik me niet vergis is er ook nog over nagedacht om de troepen in Palestina te verschepen naar GB.quote:Bovendien, als Hitler alles uit het westen zou wegtrekken had hij rekening te houden met aanvallen in zijn rug door de britten. Immers, ze hebben ook kans gezien om hem Afrika uit te schoppen.
Dit is leuk verteld, maar het eerste verlies werdt pas geleden op 31 August 1942. Dus dat is na inmening van de VS (wat in mijn WI scenario niet gebeurd), en na Operatie Barbarossa.quote:Op zaterdag 5 november 2005 07:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Immers, ze hebben ook kans gezien om hem Afrika uit te schoppen.
Hoe meer voorbereidingen je treft, hoe eerder de vijand op de hoogte is van je plannen.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef LedZep het volgende:
Als een persoon zonder enige voorbereiding denkt Rusland te kunnen binnenvallen enkele maanden voor de winter zou ik hem niet als grootste leider benoemen. Kom op zeg, hij stuurde zijn soldaten met zomerkleding en mitrailleurs die halverwege bevroren het front in.
Hitler en het Duitse leger waren van mening dat het Russische leger veel kleiner en veel slechter bewapend zou zijn. Men wist niet eens van het bestaan van de T34 tank en was van mening, dat het element van verrassing wel een voordeeltje gaf, maar echt noodzakelijk was het niet. De opvatting was: "We trappen de deur in en het hele verrotte bouwwerk stort in elkaar". Bovendien was Stalin meerdere malen gewaarschuwd voor de op handen zijnde invasie, maar weigerde hij het gewoon te geloven.quote:Op woensdag 16 november 2005 02:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hoe meer voorbereidingen je treft, hoe eerder de vijand op de hoogte is van je plannen.
Je onderschat het element verassing. Tegen een goed voorbereid Russisch leger waren de Duitsers nog veel minder ver gekomen omdat de Russen simpelweg veel meer manschappen hadden.
Maar uiteindelijk , bedoeld of niet, was het element van verassing hetgene wat de vroege kampagne in Rusland zo succesvol maakte.quote:Op woensdag 16 november 2005 07:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hitler en het Duitse leger waren van mening dat het Russische leger veel kleiner en veel slechter bewapend zou zijn. Men wist niet eens van het bestaan van de T34 tank en was van mening, dat het element van verrassing wel een voordeeltje gaf, maar echt noodzakelijk was het niet. De opvatting was: "We trappen de deur in en het hele verrotte bouwwerk stort in elkaar". Bovendien was Stalin meerdere malen gewaarschuwd voor de op handen zijnde invasie, maar weigerde hij het gewoon te geloven.
Want...?quote:Op woensdag 16 november 2005 12:58 schreef Tijger_m het volgende:
George C. Marshall was de grootste (leger) leider uit WO 2.
Want Marshall leidde het amerikaanse leger en luchtmacht van een sterkte van nog geen 300.000 naar 8 miljoen, leidde de strategie, benoemde alle leidende generaals (en ontsloeg de incompetente) van WO2 aan amerikaanse zijde, was de architect van de Amerikaanse strategie (en daarmee de geallieerde strategie effectief), had de leiding over mobilisatie, industrieele productie en planning.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |