abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31952163
Wie is volgens jou de grootste leider uit WO2?

De mijne is Sosabowski. Hij leidde zijn Poolse brigade heroisch door de Slag om Arnhem, en kreeg achter de schuld van het debacle!

Wie is de grootste leider uit WO2?
» Eisenhower
» Patton
» Churchill
» veldmrs. Montgomery
» De Gaulle
» Sosabowski
» Iemand anders, nl.

maak je eigen FOK! poll zelf!
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:17:00 #2
26663 Paperclipjes
Nietjes zijn voor mietjes
pi_31952863
Ik vind je lijst niet relevant voor WO2.Begrijp me niet verkeerd maar ik mis enkele badguys.
Lancia Ypsilon Platinum (alles incl. wieldoppen)!
pi_31952912
Waar is Hitler?
pi_31952955
Rommel
Hoe heet die rus ook alweer?? Joekov
Waar zijn die eigenlijk?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_31952998
En what about Guderian?
  vrijdag 4 november 2005 @ 11:53:19 #6
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31955375
Altijd een beetje lastig zulke peiling, omdat appels zich doorgaans wat lastig met peren laten vergelijken. Maar laat ik dan maar (Josip Broz) Tito noemen.
  vrijdag 4 november 2005 @ 13:26:42 #7
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31958392
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:20 schreef wonko het volgende:
Rommel
Hoe heet die rus ook alweer?? Joekov
Waar zijn die eigenlijk?
Georgi Zjoekov/zhukov bedoel je waarschijnlijk, of Vasili Tsjoejkov. Die Russische namen blijven lastig te 'vertalen' naar ons alfabet, vanuit het cyrillisch.
  Admin vrijdag 4 november 2005 @ 13:31:09 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31958553
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:17 schreef Paperclipjes het volgende:
Ik vind je lijst niet relevant voor WO2.Begrijp me niet verkeerd maar ik mis enkele badguys.
Eens, nofi.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 4 november 2005 @ 13:41:51 #9
26663 Paperclipjes
Nietjes zijn voor mietjes
pi_31958911
Yvonne, de afkorting nofi. staat voor?
Lancia Ypsilon Platinum (alles incl. wieldoppen)!
  vrijdag 4 november 2005 @ 13:46:10 #10
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31959083
Ik heet geen Yvonne, maar volgens mij staat het voor no offence intended
  Admin vrijdag 4 november 2005 @ 13:51:59 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31959289
Klopt, dank je G_n_R
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Moderator vrijdag 4 november 2005 @ 14:20:41 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31960201
generaal Winkelman

nu ja niet echt natuurlijk maar ik heb dr wel respect voor, ik zou denk ik kiezen voor Erwin Rommel of Winston Churchill maar eigenlijk zouden er 2 lijstjes moeten zijn (militair of politiek)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31964751
Waar is FDR? Ik nomineer hierbij ook Mountbatten (Combined Operations) en Orde Wingate.
  Admin vrijdag 4 november 2005 @ 17:30:05 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31965855
Ik snap werelijk de adoratie voor Churchill niet eik

pi_31965872
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:19 schreef BobRooney het volgende:
Waar is Hitler?
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31966242
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:30 schreef yvonne het volgende:
Churchil ook voor mij de grootste leider.
Ik denk dat het namelijk grotendeels aan Churchil te danken is dat Groot-Brittanniė na de val van Frankrijk de oorlog voortzette. Was Lord Halifax bv. premier geweest, dan was de kans een stuk groter dat hij vrede had gesloten.
Bovendien had Churchill door zijn manier van handelen een belangrijke rol erin dat de Britten moed bleven houden.

De anderen die TS noemt, zijn militairen, ook belangrijk, maar niet de echte leiders van de landen. Goede militaire leiders had elk land wel.

Rommel is trouwens imo één van de meest overgewaarde militairen. Hij heeft wel briljante acties gehad, maar had een serieuze tekortkoming: veel te weinig aandacht voor de logistieke aspecten voor oorlogsvoering. Hij zat in Afrika wel de hele tijd te kankeren dat 'ie zo weinig support kreeg, maar in feite kreeg 'ie alle support die hij kon krijgen. Punt was alleen dat dat beperkt was door de weinig havencapaciteit de de duitsers en italianen in Afrika hadden. Rommel heeft daarbij een flinke blunder gemaakt door zijn aanvoerslijnen lang te maken, terwijl hij had kunnen weten dat hij daarbij in logistieke problemen zou raken. Tactisch was hij erg goed, strategisch vrij mager.

Om even een paar te quoten
quote:
...it seems clear that, for all Rommels's tactival brilliance, the problem of supplying an Axis force for an advance in the Middle East was insoluble. Under these circumstances, Hitler's original decision to send a force to defend a limited area in North Africa was correct. Rommel's repeated defiance of his orders and attempts to advance beyond a reasonable distance from his bases, however, was mistaken and should never have been tolerated
(Van Crefeld, Supplying war, 201).
quote:
Rommel provides the perfect example of the 'Peter Principle' (that a personb competent in certain tasks will get promoted to others he is less able to fullfill). Rommel was a daring, and in every way exceptional, divisional commander, but he needed a superior who could keep him under control and make him understand the less glamourous realities of supply and maintenance.
(Deighton, Blood Folly and Tears, 317)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2005 17:45:49 ]
pi_31966329
Adolf Hitler.
pi_31966735
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 09:45 schreef Billy_Mack het volgende:

De mijne is Sosabowski. Hij leidde zijn Poolse brigade heroisch door de Slag om Arnhem, en kreeg achter de schuld van het debacle!
Mogelijk krijgt Sosabowski postuum het MWO.
quote:
Uitstel toekenning postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowski -23.08.2005

De Nederlandse minister van Defensie, Henk Kamp, meldt uitstel toekenning postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowski, aldus het persbericht van het ministerie.

PERSBERICHT
Toekenning postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowski, 23-8-2005
15:48:00

In mijn brieven van 17 december 2004 (29800 X, nr. 57) en van 30 maart jl. (29800X, nr. 61) heb ik u geļnformeerd over de adviesaanvraag aan het Kapittel der Militaire Willemsorde over de toekenning van een postume onderscheiding aan de Poolse generaal Sosabowki. In laatstgenoemde brief heb ik de Kamer geschreven een advies van het Kapittel te verwachten voor 1 september a.s.

Op 11 augustus heeft het Kapittel mij laten weten dat de volledige oordeelsvorming pas plaats kan vinden als kan worden beschikt over vertalingen van een aantal Poolse documenten dat is verkregen uit de archieven van het Polish Institute in Londen. Ik heb hiervoor vertaalcapaciteit beschikbaar gesteld. Naar verwachting zijn alle vertalingen eind september gereed, waarna het Kapittel zich voor een finaal oordeel over de zaak zal buigen. Eind oktober of begin november zal het Kapittel in staat zijn mij zijn advies te zenden, waarna ik de Kamer zo spoedig mogelijk zal informeren.

DE MINISTER VAN DEFENSIE,
H.G.J. Kamp
  Moderator vrijdag 4 november 2005 @ 18:14:30 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31967069
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:30 schreef yvonne het volgende:
iemand die 24 uur per dag dronken is en toch een hoge functie weet vast te houden heeft automatisch mijn respect
  Admin vrijdag 4 november 2005 @ 18:26:07 #20
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31967350
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

iemand die 24 uur per dag dronken is en toch een hoge functie weet vast te houden heeft automatisch mijn respect
Dank je

Moderator vrijdag 4 november 2005 @ 18:28:00 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31967401
whehehehehe
pi_31967912
Er is geen grootste leider in mijn ogen. Dit door het simpele feit dat niemand een zeer hoge en machtige functie kan vasthouden zonder eigenschappen te ontwikkelen die afbreuk doen aan hun grootheid. Denk aan drank, druks of machtmisbruik etc.
pi_31973019
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef _The_General_ het volgende:
Er is geen grootste leider in mijn ogen. Dit door het simpele feit dat niemand een zeer hoge en machtige functie kan vasthouden zonder eigenschappen te ontwikkelen die afbreuk doen aan hun grootheid. Denk aan drank, druks of machtmisbruik etc.
Ok, maar wie deed het in jouw ogen het minst slecht dan?
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:34:29 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31973060
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:48 schreef _The_General_ het volgende:
Welke van die zonden past bij Roosevelt, dan?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31973431
Druks schreef ik foutje natuurlijk. \

FDR is idd een van de betere. Heeft erg goede dingen gedaan voor de Amerikaanse Economie, de VN, en vooral het bemiddelen tussen de Geallieerde landen. Als ik zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk voor hem gaan.
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:47:01 #26
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31973512
Churchill, haha. Ja, dat is de grootste leider uit WO2. Het enigste goede wat hij gedaan heeft is het vernietigen van de Franse vloot. Daarnaast heeft hij vooral fiasco's op zijn naam staan. Het begon al vroeg in zijn carriere.
pi_31973681
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:47 schreef -Angel- het volgende:
Churchill, haha. Ja, dat is de grootste leider uit WO2. Het enigste goede wat hij gedaan heeft is het vernietigen van de Franse vloot. Daarnaast heeft hij vooral fiasco's op zijn naam staan. Het begon al vroeg in zijn carriere.
Nou, hij deed anders precies wat hij moest doen, standhouden tegen een overmacht tot er versterking kwam.
Het enige wat hem na te rekenen valt, is dat hij zo'n pesthekel aan Nederlanders had.
pi_31973760
Hitler, jammer dat hij zo doordraafde.
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:55:24 #29
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31973777
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

Nou, hij deed anders precies wat hij moest doen, standhouden tegen een overmacht tot er versterking kwam.
Het enige wat hem na te rekenen valt, is dat hij zo'n pesthekel aan Nederlanders had.
Het was een eerste klas sukkel op militair gebied.
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:57:32 #30
66444 Lord_Vetinari
pi_31973857
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:55 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Het was een eerste klas sukkel op militair gebied.
Oh ja? Do tell? Ooit een biografie van hem gelezen, toevallig?
pi_31973910
Rommel.. Alhoewel.. Montgomery en Patton hadden ook wel een bebaapde uitstraling. Ik denk dat het tactisch inzicht maar een héél klein stukje is van de eigenschappen die een groot leider moet hebben. Een groot leider is een leider waar niemand tegen in durft te gaan, een man met een visie en een man die anderen kan overtuigen. Wat dat betreft heeft Hitler het natuurlijk ook niet slecht gedaan
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_31973948
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nederlanders waren dan ook niet al te betrouwbaar in die jaren
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_31973962
Churchill is voor een groot deel verantwoordelijk voor het winnen van de Slag om Engeland, en belangrijker, de slag om de moraal.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:02:37 #34
66444 Lord_Vetinari
pi_31974026
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:00 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Nederlanders waren dan ook niet al te betrouwbaar in die jaren
Want...? Het is goed gebruik in C&H dit soort beweringen even te onderbouwen.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:06:15 #35
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31974129
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Oh ja? Do tell? Ooit een biografie van hem gelezen, toevallig?
Oh ja, ik was het succes tegen de Turken vergeten.
pi_31974157
Churchill had meer een probleem met onze instelling dan zozeer onze betrouwbaarheid, meer een smaakkwestie dus.
pi_31974166
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:59 schreef Kluupkluup het volgende:
Rommel.. Alhoewel.. Montgomery en Patton hadden ook wel een bebaapde uitstraling. Ik denk dat het tactisch inzicht maar een héél klein stukje is van de eigenschappen die een groot leider moet hebben. Een groot leider is een leider waar niemand tegen in durft te gaan, een man met een visie en een man die anderen kan overtuigen. Wat dat betreft heeft Hitler het natuurlijk ook niet slecht gedaan
Ja, dat Hitler geen enkel tactisch of strategisch inzicht bezat is een te verwaarlozen factor bij het verklaren van de Duitse nederlaag.
pi_31974395
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:07 schreef Johan_de_With het volgende:
Ja, dat Hitler geen enkel tactisch of strategisch inzicht bezat is een te verwaarlozen factor bij het verklaren van de Duitse nederlaag.
Hitler was militair gezien zeker geen onbenul, en had zeker als veld' heer' wel kwaliteiten, maar later in de oorlog verloor hij het contact met de werkelijkheid. Ik heb nog steeds het idee dat de 'medicijnen' van Dr. Morell daar een hele grote rol bij hebben gespeeld. Overigens hebben de Duitsers uiteindelijk verloren door:
1. Een grote overmacht.
2. Een tekort aan grondstoffen.
3. De keuze van Hitler later in de oorlog om prioriteit te geven aan de Jodenvervolging t.o.v. de oorlog.
pi_31974745
Dat was inderdaad wat al te ongenuanceerd, maar ik heb helaas geen tijd om het uit te diepen. Hopelijk morgen.
pi_31974774
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:27 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat was inderdaad wat al te ongenuanceerd, maar ik heb helaas geen tijd om het uit te diepen. Hopelijk morgen.
Verheug me erop.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:28:44 #41
66444 Lord_Vetinari
pi_31974795
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Hitler was militair gezien zeker geen onbenul, en had zeker als veld' heer' wel kwaliteiten, maar later in de oorlog verloor hij het contact met de werkelijkheid. Ik heb nog steeds het idee dat de 'medicijnen' van Dr. Morell daar een hele grote rol bij hebben gespeeld. Overigens hebben de Duitsers uiteindelijk verloren door:
1. Een grote overmacht.
2. Een tekort aan grondstoffen.
3. De keuze van Hitler later in de oorlog om prioriteit te geven aan de Jodenvervolging t.o.v. de oorlog.
4. De beslissing Rusland aan te vallen terwijl de oorlog in het westen nog niet gewonnen was.
pi_31974851
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

4. De beslissing Rusland aan te vallen terwijl de oorlog in het westen nog niet gewonnen was.
Dat was de belangrijkste reden imo.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:36:07 #43
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31975044
quote:

22 juni 1941 - Operatie Barbarossa
11 december 1941 - Duitsland verklaart de oorlog aan de Verenigde Staten
pi_31975146
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:19 schreef BobRooney het volgende:
Waar is Hitler?
Mijn idee. Die zou mijn stem ook rkijgen.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:39:57 #45
66444 Lord_Vetinari
pi_31975186
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:39 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Mijn idee. Die zou mijn stem ook rkijgen.
Want...?
pi_31975367
quote:

[..]

Maar aan de andere kant was het niet geheel onwaarschijnlijk dat Stalin een inval aan het voorbereiden was. Door snel te handelen is het Rode Leger toen een enorme klap toegebracht. Als Hitler ipv een breed front had gekozen voor een geconcentreerde aanval op Moskou had de oorlog wel eens anders kunnen aflopen denk ik.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:46:08 #47
66444 Lord_Vetinari
pi_31975430
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant was het niet geheel onwaarschijnlijk dat Stalin een inval aan het voorbereiden was. Door snel te handelen is het Rode Leger toen een enorme klap toegebracht. Als Hitler ipv een breed front had gekozen voor een geconcentreerde aanval op Moskou had de oorlog wel eens anders kunnen aflopen denk ik.
Klets. Stalin was in de verste verte niet van plan Duitsland aan te vallen. Zie Edward Radzinsky, Stalin en Alan Bullock, Hitler en Stalin, Paralelle Levens.
pi_31975442
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:36 schreef -Angel- het volgende:

[..]

22 juni 1941 - Operatie Barbarossa
11 december 1941 - Duitsland verklaart de oorlog aan de Verenigde Staten
Voor de vorm, niet omdat deze neuroot een antwoord waard zou zijn;

Je vergeet iets, m'n duifje. Namelijk een vrij groot eiland.
pi_31975515
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Want...?
Op die manier een volk in zo'n allesvernietigende oorlog storten veriets m.i. grote overtuigingskracht, een van de belangrijkste kenmerken van een groot leider. Verder nog zijn bijzondere staatsstructuur(of eerder: het gebrek daaraan) , waardoor de macht grotendeels in zijn handen lag (en dus minder sprake van gezamenlijke beslissingen) etc.
pi_31975552
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Op die manier een volk in zo'n allesvernietigende oorlog storten veriets m.i. grote overtuigingskracht, een van de belangrijkste kenmerken van een groot leider.
Integendeel, dat kan iedere boerenlul.
pi_31975590
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Klets. Stalin was in de verste verte niet van plan Duitsland aan te vallen. Zie Edward Radzinsky, Stalin en Alan Bullock, Hitler en Stalin, Paralelle Levens.
Niet gelezen. Verder weet ik wel dat het enigszins merkwaardig is dat er zo'n enorme concentratie van troepen was in Polen, westelijke streek Rusland; dat was vast niet omdat de lucht daar zo gezond was oid.
pi_31975617
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:48 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Integendeel, dat kan iedere boerenlul.
Echt niet. Dat soort kwaliteiten zijn - zeker in een burgerlijke maatschappij- heel dun gezaaid.
  vrijdag 4 november 2005 @ 22:51:19 #53
66444 Lord_Vetinari
pi_31975646
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Op die manier een volk in zo'n allesvernietigende oorlog storten veriets m.i. grote overtuigingskracht, een van de belangrijkste kenmerken van een groot leider. Verder nog zijn bijzondere staatsstructuur(of eerder: het gebrek daaraan) , waardoor de macht grotendeels in zijn handen lag (en dus minder sprake van gezamenlijke beslissingen) etc.
Iemand kan lullen als Brugman, als de externe omstandigheden niet gunstig zijn, zal het volk niet in beweging komen.

En is iemand daarom een groot leider? Of zelfs de Grootste leider van WO2? hij is WO2 notabene begonnen! Is het een kenmerk van een groot leider dat hij zijn volk een oorlog invoert?
pi_31975847
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
Niet gelezen. Verder weet ik wel dat het enigszins merkwaardig is dat er zo'n enorme concentratie van troepen was in Polen, westelijke streek Rusland; dat was vast niet omdat de lucht daar zo gezond was oid.
Nee, omdat ze het net bezet hadden, en de opstandige Polen onder de duim te houden.
pi_31975859
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Iemand kan lullen als Brugman, als de externe omstandigheden niet gunstig zijn, zal het volk niet in beweging komen.
Dat helpt natuurlijk wel; maar zonder meer stellen dat het volk niet in beweging komt als de omstandigheden niet gunstig zijn, ik zou zo'n uitspraak niet voor mijn rekening willen nemen.
quote:
En is iemand daarom een groot leider?
Je aangelegde criteria zijn daarbij natuurlijk allesbepalend, dat geef ik toe.
quote:
Of zelfs de Grootste leider van WO2? hij is WO2 notabene begonnen! Is het een kenmerk van een groot leider dat hij zijn volk een oorlog invoert?
Niet per se, wel dat hij mensen leidt; waar naartoe is dan niet zo relevant.
pi_31975881
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:56 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Nee, omdat ze het net bezet hadden, en de opstandige Polen onder de duim te houden.
Uiteraard, maar dan was de hoeveelheid troepen nog verdacht hoog.
pi_31976149
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Uiteraard, maar dan was de hoeveelheid troepen nog verdacht hoog.
30 divisies hebben in 1939 Polen overvallen en een groot deel zat daar nog. Overigens was het leger slecht uitgerust en ze hadden ook nog eens de Winteroorlog verloren tegen de Finnen. Stalin had absoluut geen trek in oorlog met Duitsland, dat bleek ook wel, want in 1941 konden de Duitsers snel optrekken en ontmoette ze weinig tegenstand.
  vrijdag 4 november 2005 @ 23:14:16 #58
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31976547
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:46 schreef Johan_de_With het volgende:

Je vergeet iets, m'n duifje. Namelijk een vrij groot eiland.
Dat eiland was niet meer van belang geweest. Geloof je nu echt, wanneer de VS zich buiten de oorlog had gehouden, dat Groot-Brittaniė een succesvolle landing op Europese vaste bodem hadt kunnen plaatsen. Ik denk het niet.
pi_31976660
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 23:14 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Dat eiland was niet meer van belang geweest. Geloof je nu echt, wanneer de VS zich buiten de oorlog had gehouden, dat Groot-Brittaniė een succesvolle landing op Europese vaste bodem hadt kunnen plaatsen. Ik denk het niet.
Feit is dat de oorlog in het Westen niet ten einde was zolang Engeland zich nog verweerde.
  vrijdag 4 november 2005 @ 23:22:35 #60
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31976800
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 23:17 schreef Johan_de_With het volgende:

Feit is dat de oorlog in het Westen niet ten einde was zolang Engeland zich nog verweerde.
Zonder de inmening van de VS zou het geen probleem gegeven hebben. Operatie Barbarossa geven als reden is naar mijn inzicht daarom onterecht. Je kunt zeggen dat het een fout was op diplomatiek gebied.
  vrijdag 4 november 2005 @ 23:23:38 #61
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31976831
De Slag om Stalingrad dat kun je wel als reden geven.
pi_31976943
Toch was het niet zo klaar als een klontje om te zeggen dat Barbarossa tot mislukken gedoemd was. De blitzkrieg had wel degelijk succes in '41, het was meer de Russische winter en de slechte Duitse voorbereiding daarop dan het Russische leger het grootste obstakel was.
pi_31983299
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet in 1941 iig. Ik sluit niet uit dat als Hitler Stalin niet had aangevallen, Stalin in 1944 of 1945 misschien wel wat had gedaan.
In 1941 was het Rode leger in volle reorganisatie (vandaar ook dat de duitsers er op zo'n manier gehakt van maakten).
pi_31983314
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 23:27 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Toch was het niet zo klaar als een klontje om te zeggen dat Barbarossa tot mislukken gedoemd was. De blitzkrieg had wel degelijk succes in '41, het was meer de Russische winter en de slechte Duitse voorbereiding daarop dan het Russische leger het grootste obstakel was.
De duitsers hadden gigantische logistieke problemen, niet alleen in de winter, maar ook al eerder. Na zes weken was de brandstofsituatie uitermate kritisch (iets wat Halder ook in zijn oorlogsdagboeken geschreven heeft).
Het duitse leger was simpelweg veel te weinig gemechaniseerd om een dergeljke veldtocht vol te houden. Ze konden de spullen niet bij het front krijgen. Het feit dat de duitsers geen winterkleding aan het front hadden in 1941 zat er niet in dat ze geen winterkleding hadden, want dat hadden ze wel degelijk. Ze hadden daar leuke voorraden van in Polen. Het punt was dat de aanvoer van benzine en munite zo probleemvol was, dat alle aandacht daarnaartoe ging, en er geen logistieke middelen beschikbaar waren om die kleding aan het front te krijgen. Ik heb gelezen (ik geloof o.a. in Guderian memoires) dat in augustus al verzoeken naar de legerleiding gingen voor winterkleding.
De plannen voor Barbarossa gingen er ook al vanuit dat de duitsers op zijn minst gedeeltelijk moesten leven van hetgeen ze in rusland vonden/buitmaakten.

Reken maar van yes dat als de amerikanen zich niet met de oorlog in Europa bemoeid hadden, de russen toch wel gewonnen hadden. De amerikanen hadden wel een belangrijke rol in het leveren van trucks e.d. aan de russen, maar voor de situatie in 1941 maakte dat niets uit. En toen Duitsland de oorlog verklaarde aan de VS, was het duitse offensief in rusland al gestrand.

Dus je kunt wel degelijk stellen dat de aanval op Rusland een enorme blunder was.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2005 07:18:16 ]
  zaterdag 5 november 2005 @ 07:23:34 #65
53977 ArK
Understatement? Dacht het nie
pi_31983320
Stalin is eigenlijk als enige grote winnaar uit WO2 gekomen. Die heeft half europa geannexeerd

Hitler heeft het verprutst door Rusland aan te vallen. Zelf na afraden van z'n generaals. Whoopsy!

Anders waren we nu waarschijnlijk op http://forum.fok.de
Mooi is goed, maar veel is lekker.
pi_31983354
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 07:23 schreef ArK het volgende:
Hitler heeft het verprutst door Rusland aan te vallen. Zelf na afraden van z'n generaals. Whoopsy!
Zijn generaals hebben het hem helemaal niet zo specifiek afgeraden. Sterker nog: de meeste waren wel enthousiast.
quote:
Almost all the generals regarded the Barbarossa plans with the same reckless optimism that their Fuhrer showed. General Guderian said: "All the men of the OKW and the OKH with whom I spoke evinced an unshakable optimism and were quite impervious to criticism or objections"
(Deighton, Blood Tears and Folly).
  zaterdag 5 november 2005 @ 07:51:15 #67
66444 Lord_Vetinari
pi_31983369
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 23:22 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Zonder de inmening van de VS zou het geen probleem gegeven hebben. Operatie Barbarossa geven als reden is naar mijn inzicht daarom onterecht. Je kunt zeggen dat het een fout was op diplomatiek gebied.
Sorry, maar dit blijft onzin. Zolang Engeland niet veroverd / onderworpen was, was Hitler verpl;icht een groot aantal divisies in het westen te houden. Hij kon namelijk nooit zerker zijn of de VS zich niet zelf in de oorlog zou mengen en dan Engeland gebruiken als springplank. Bovendien, als Hitler alles uit het westen zou wegtrekken had hij rekening te houden met aanvallen in zijn rug door de britten. Immers, ze hebben ook kans gezien om hem Afrika uit te schoppen. Zolang de britten gebruik konden maken van de industriele potentie van de VS (en de verdragen daarvoor bestonden al, denk aan de Land-Lease act), was zijn rug altijd kwetsbaar.

Zoals al eerder gesteld had hij nog zeker 4 jaar de tijd gehad, voordat Stalin zelfs maar in staat zou zijn geweest Duitsland aan te vallen. Hij had die tijd moeten gebruiken om alles tegen het westen te gooien en zijn achterdeur dicht te timmeren. De VS had waarschijnlijk een fait accompli van een compleet veroverd Europa geaccepteerd (in ieder geval voorlopig) en dan had hij de SU kunnen aanvallen.
  zaterdag 5 november 2005 @ 08:09:57 #68
53977 ArK
Understatement? Dacht het nie
pi_31983435
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 07:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zijn generaals hebben het hem helemaal niet zo specifiek afgeraden. Sterker nog: de meeste waren wel enthousiast.
[..]

Nouja,

Wat ik wou zeggen. Hitler heeft het verprutst. Strekking blijft hetzelfde

En ik denk dat mocht Hitler heel Europa veroverd hebben, Amerika heel, heel snel had moeten ingrijpen. Anders was er geen redden meer aan geweest, Hitler had dan z'n 'forces' weer op volle kracht kunnen brengen.

Daarnaast denk ik, dat als Amerika niet naar Hitler was gekomen, Hitler wel naar Amerika gegaan was
Mooi is goed, maar veel is lekker.
  zaterdag 5 november 2005 @ 08:28:07 #69
66444 Lord_Vetinari
pi_31983508
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 07:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

[..]

Ja, over het plan zelf. Maar zeker niet over het tijdstip. Daar zijn echt wel wenkbrauwen over gefronst, hoor.
pi_31983558
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 08:09 schreef ArK het volgende:

[..]

Daarnaast denk ik, dat als Amerika niet naar Hitler was gekomen, Hitler wel naar Amerika gegaan was
Dan was je wel heel wat jaartjes verder geweest.
En als vanuit Amerika Europa binnenvallen moeilijk is, dan is andersom net zo moeilijk. En de duitsers hadden geen vliegdekschepen, geen grote vloot, dus ze hadden nog heel wat te bouwen gehad in de tussentijd. Dus je hebt het dan zeker over een jaar of 10.
In de tussentijd heeft Amerika wel Japan platgewalst en een leuke vloot aan vliegdekschepen, voordat je dat als Duitsland hebt ingehaald (om er nog maar over te zwijgen dat de duitsers geen ervaring hadden met grote vlootoperaties).
  zaterdag 5 november 2005 @ 14:30:04 #71
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31990160
quote:
Sorry, maar dit blijft onzin. Zolang Engeland niet veroverd / onderworpen was, was Hitler verpl;icht een groot aantal divisies in het westen te houden. Hij kon namelijk nooit zerker zijn of de VS zich niet zelf in de oorlog zou mengen en dan Engeland gebruiken als springplank.
Isolationisme, na WO I.
quote:
Bovendien, als Hitler alles uit het westen zou wegtrekken had hij rekening te houden met aanvallen in zijn rug door de britten. Immers, ze hebben ook kans gezien om hem Afrika uit te schoppen.
Ze hadden amper genoeg divisies in GB om GB te verdedigen. Ze hadden geluk dat ze een sterke luchtmacht en marine hadden. De Home Guard is niet voor niets gecreeerd, en volgens mij als ik me niet vergis is er ook nog over nagedacht om de troepen in Palestina te verschepen naar GB.
  zaterdag 5 november 2005 @ 14:41:08 #72
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31990452
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 07:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Immers, ze hebben ook kans gezien om hem Afrika uit te schoppen.
Dit is leuk verteld, maar het eerste verlies werdt pas geleden op 31 August 1942. Dus dat is na inmening van de VS (wat in mijn WI scenario niet gebeurd), en na Operatie Barbarossa.
pi_32294021
Als een persoon zonder enige voorbereiding denkt Rusland te kunnen binnenvallen enkele maanden voor de winter zou ik hem niet als grootste leider benoemen . Kom op zeg, hij stuurde zijn soldaten met zomerkleding en mitrailleurs die halverwege bevroren het front in.
  woensdag 16 november 2005 @ 02:36:00 #74
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32304876
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef LedZep het volgende:
Als een persoon zonder enige voorbereiding denkt Rusland te kunnen binnenvallen enkele maanden voor de winter zou ik hem niet als grootste leider benoemen . Kom op zeg, hij stuurde zijn soldaten met zomerkleding en mitrailleurs die halverwege bevroren het front in.
Hoe meer voorbereidingen je treft, hoe eerder de vijand op de hoogte is van je plannen.
Je onderschat het element verassing. Tegen een goed voorbereid Russisch leger waren de Duitsers nog veel minder ver gekomen omdat de Russen simpelweg veel meer manschappen hadden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 16 november 2005 @ 07:51:19 #75
66444 Lord_Vetinari
pi_32305660
quote:
Op woensdag 16 november 2005 02:36 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Hoe meer voorbereidingen je treft, hoe eerder de vijand op de hoogte is van je plannen.
Je onderschat het element verassing. Tegen een goed voorbereid Russisch leger waren de Duitsers nog veel minder ver gekomen omdat de Russen simpelweg veel meer manschappen hadden.
Hitler en het Duitse leger waren van mening dat het Russische leger veel kleiner en veel slechter bewapend zou zijn. Men wist niet eens van het bestaan van de T34 tank en was van mening, dat het element van verrassing wel een voordeeltje gaf, maar echt noodzakelijk was het niet. De opvatting was: "We trappen de deur in en het hele verrotte bouwwerk stort in elkaar". Bovendien was Stalin meerdere malen gewaarschuwd voor de op handen zijnde invasie, maar weigerde hij het gewoon te geloven.
  woensdag 16 november 2005 @ 12:28:22 #76
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32311350
quote:
Op woensdag 16 november 2005 07:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hitler en het Duitse leger waren van mening dat het Russische leger veel kleiner en veel slechter bewapend zou zijn. Men wist niet eens van het bestaan van de T34 tank en was van mening, dat het element van verrassing wel een voordeeltje gaf, maar echt noodzakelijk was het niet. De opvatting was: "We trappen de deur in en het hele verrotte bouwwerk stort in elkaar". Bovendien was Stalin meerdere malen gewaarschuwd voor de op handen zijnde invasie, maar weigerde hij het gewoon te geloven.
Maar uiteindelijk , bedoeld of niet, was het element van verassing hetgene wat de vroege kampagne in Rusland zo succesvol maakte.
Ook speelde het feit mee dat de officer purges zorgden dat de leiding van de legers in handen was van onervaren officieren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_32312370
George C. Marshall was de grootste (leger) leider uit WO 2.
  woensdag 16 november 2005 @ 12:59:34 #78
66444 Lord_Vetinari
pi_32312395
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:58 schreef Tijger_m het volgende:
George C. Marshall was de grootste (leger) leider uit WO 2.
Want...?
pi_32313787
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Want...?
Want Marshall leidde het amerikaanse leger en luchtmacht van een sterkte van nog geen 300.000 naar 8 miljoen, leidde de strategie, benoemde alle leidende generaals (en ontsloeg de incompetente) van WO2 aan amerikaanse zijde, was de architect van de Amerikaanse strategie (en daarmee de geallieerde strategie effectief), had de leiding over mobilisatie, industrieele productie en planning.

En dat zijn alleen een paar highlights. Oorlogen worden niet op het slagveld gewonnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2005 13:54:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')