Ondanks dat de overheid dit telkens roept, zal het simpelweg nooit gebeuren! Er zijn honderdduizenden ambtenaren die zich dagelijks bezig houden met deze regels, en telkens nieuwe regels verzinnen. Zodra ze daar mee stoppen, zijn ze hun mooie baantje kwijt. En omdat ze dat in principe zelf voor het zeggen hebben, gaat het gewoon zo door.quote:Verminder het aantal regels drastisch, zonder de arbeidsveiligheidsregels teveel geweld aan te doen. Vereenvoudig het belastingensysteem.
Zelf voor het zeggen? Er staat nog altijd een democratisch gekozen regering boven.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ondanks dat de overheid dit telkens roept, zal het simpelweg nooit gebeuren! Er zijn honderdduizenden ambtenaren die zich dagelijks bezig houden met deze regels, en telkens nieuwe regels verzinnen. Zodra ze daar mee stoppen, zijn ze hun mooie baantje kwijt. En omdat ze dat in principe zelf voor het zeggen hebben, gaat het gewoon zo door.
Eensch. Momenteel is het bijvoorbeeld zo dat sommige regels elkaar zelfs tegenspreken (ARBO / HACCP bijvoorbeeld).quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:45 schreef Floripas het volgende:
Ik maak me zorgen over het Nederlandse ondernemersklimaat. De enige Nederlande bedrijven die het écht goed doen zijn multinationals; met alles in het MKB is het eigenlijk pet.
Wat zijn de oorzaken, en wat de oplossingen?
Een aantal suggesties:Verminder het aantal regels drastisch, zonder de arbeidsveiligheidsregels teveel geweld aan te doen. Vereenvoudig het belastingensysteem.
Het wel of niet succesvol renderen van een bedrijf is geen onzeker voorval, maar afhankelijk van de ondernemer zelf en de bedrijfsvoering. Een verzekering is daar ongepast. Verder zijn de A-locaties die je aanhaalt sowieso te duur voor de kleine zelfstandigen. Als je een kleine onderneming wilt beginnen en gelijk zo'n locatie kiest dan vraag je om problemen, tenzij je echt een heel lucratief idee hebt.quote:Verhuurders van winkelpanden aan grote winkelstraten verhuren liever aan een keten dan aan een winkel met maar één filiaal: de kans op faillissement is groter, dus de kans dat je een paar maanden huur misloopt ook. Stel hiertoe een verzekering in voor kleine winkeliers, zodat ze ook aantrekkelijke huurders worden.
Grens verleggen zodat kleine zelfstandigen ook van deze voordelen gebruik kunnen maken.quote:Kleine zelfstandigen hebben op een boel voordeeltjes geen recht. Ze vallen precies buiten de boot in de zorgverzekeringspremies, een echtpaar met een eigen bedrijf betaalt vanaf volgend jaar zo'n 5000 euro per jaar voor slechts het basispakket! Plus, grote bedrijven krijgen vaak korting op de ecotaks, en kleine bedrijven niet.
In geen van beide gevallen dient ingegrepen te worden door de overheid. Als een onderneming, ongeacht de grootte, zelf niet weet te overleven dan heeft het geen bestaansrecht.quote:Als een groot bedrijf failliet dreigt te gaan, dan grijpt vaak de provincie of het stadsbestuur in. Logisch, want het gaat om veel banen. Maar ook voor het midden- en kleinbedrijf zou de overheid wel wat meer oog mogen hebben.
Hoe lager je het risico maakt dat bij ondernemen komt kijken door het instellen van dergelijke facaliteiten, des te hoger het aantal ondernemers en dus ook het aantal ondernemers dat kwalitatief niet echt een goed ondernemer is. Dit soort regels is niks meer dan het subsidieren van zwakte en daar is het bedrijfsleven niet bij gebaat.quote:Voor startende ondernemingen zou je een garantiefondsje kunnen opzetten, zodat mensen iets makkelijker de Stap durven te wagen. Liever zijn we wat geld kwijt aan tien procent extra failliete bedrijven, als we daar twee procent wél geslaagde ondernemingen voor terugkrijgen.
Er bestaan reeds ondernemersopleidingen in de vorm van Small Business en aan bijv. de UT zijn meerdere tracks op dat gebied. Ondernemen is trouwens niet iets dat je leert imo, dat ben je of je bent het niet.quote:Er moet een mentaliteitsverandering teweeggebracht worden, en wel via het onderwijs. Onze 'business schools' en bedrijfskundige opleidingen zijn vaak verkapte managementtrainingen. Een afdeling leren managen is leuk en aardig, maar houdt meer verband dan 'op een winkel passen' dan op echt zelfstandig overnemen. Daarbij: we hebben al teveel managers.
Ontslagrecht op de schop, economie flexibiliseren en vervolgens de vruchten plukken.quote:Verder nog ideeen?
Jij wilt een ambtenaar een ondernemersplan laten beoordelen?quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:39 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zou als overheid zijnde een stop willen zetten in de eenheidsworst die we tegenwoordig in veel binnensteden hebben. In veel winkelstraten zie je veel van hetzelfde.
Dus het bevoordelen van de kleinere zelfstandige ondernemer boven de grote ketenbedrijven mits die een goed ondernemersplan kan overleggen welke zich afscheid van de rest.
Volgens mij zijn er al startersleningen vorr beginnende ondernemers.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:45 schreef Floripas het volgende:Voor startende ondernemingen zou je een garantiefondsje kunnen opzetten, zodat mensen iets makkelijker de Stap durven te wagen. Liever zijn we wat geld kwijt aan tien procent extra failliete bedrijven, als we daar twee procent wél geslaagde ondernemingen voor terugkrijgen.
Oje!quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:45 schreef Floripas het volgende:
Ik maak me zorgen over het Nederlandse ondernemersklimaat. De enige Nederlande bedrijven die het écht goed doen zijn multinationals; met alles in het MKB is het eigenlijk pet.
Wat zijn de oorzaken, en wat de oplossingen?
Een aantal suggesties:Verminder het aantal regels drastisch, zonder de arbeidsveiligheidsregels teveel geweld aan te doen. Vereenvoudig het belastingensysteem. Verhuurders van winkelpanden aan grote winkelstraten verhuren liever aan een keten dan aan een winkel met maar één filiaal: de kans op faillissement is groter, dus de kans dat je een paar maanden huur misloopt ook. Stel hiertoe een verzekering in voor kleine winkeliers, zodat ze ook aantrekkelijke huurders worden. Kleine zelfstandigen hebben op een boel voordeeltjes geen recht. Ze vallen precies buiten de boot in de zorgverzekeringspremies, een echtpaar met een eigen bedrijf betaalt vanaf volgend jaar zo'n 5000 euro per jaar voor slechts het basispakket! Plus, grote bedrijven krijgen vaak korting op de ecotaks, en kleine bedrijven niet. Als een groot bedrijf failliet dreigt te gaan, dan grijpt vaak de provincie of het stadsbestuur in. Logisch, want het gaat om veel banen. Maar ook voor het midden- en kleinbedrijf zou de overheid wel wat meer oog mogen hebben. Voor startende ondernemingen zou je een garantiefondsje kunnen opzetten, zodat mensen iets makkelijker de Stap durven te wagen. Liever zijn we wat geld kwijt aan tien procent extra failliete bedrijven, als we daar twee procent wél geslaagde ondernemingen voor terugkrijgen. Er moet een mentaliteitsverandering teweeggebracht worden, en wel via het onderwijs. Onze 'business schools' en bedrijfskundige opleidingen zijn vaak verkapte managementtrainingen. Een afdeling leren managen is leuk en aardig, maar houdt meer verband dan 'op een winkel passen' dan op echt zelfstandig overnemen. Daarbij: we hebben al teveel managers.
Verder nog ideeen?
Nou, ik ga er straks wel heen. Als je er gelukkig van wordt, wil ik wel even iets posten over het oud-Fries in relatie tot het Anglisch.quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:17 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Oje!
Net terug van college?
Nee man. Al die Libelle lezeressen vinden het heerlijk dat een winkelstraat er in Maastricht er hetzelfde uitziet als een winkelstraat in Leeuwarden. Overal Blokkers, Hema's en V&D's. Prachtig toch? Onbekende en kleine winkels zijn eng!quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:39 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zou als overheid zijnde een stop willen zetten in de eenheidsworst die we tegenwoordig in veel binnensteden hebben. In veel winkelstraten zie je veel van hetzelfde.
Ondernemen dient de samenleving reeds, ze creert werkgelegenheid immers. Verder doel je erop dat het bedrijfsleven de maatschappelijke taak van de overheid over moet nemen om zodoende de transactiekosten te verminderen en de maatschappelijke welvaart te maximaliseren. Ondertussen zullen hier naar mijn weten geen reguleringen op worden losgelaten aangezien je dan wel weer een overheid nodig hebt om deze te controleren. Klinkt mij als een recept voor ellende in de oren. Met alle respect, we leven niet in een Robijn reclame, de wereld en de mens daarin kunnen wreed en egoistisch zijn.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:06 schreef Hoopman het volgende:
Zo gaan ondernemen, zodat ondernemers geen belasting meer hoeven te betalen!
En dus de stekker uit het "bureaucratisme" wordt getrokken.
Het een en ander vraagt van het bedrijfsleven wel een zeer grote verantwoordelijkheid:
Ondernemen ten dienste van de samenleving
Vroeg of laat zal dit als de enige efficiente (economische) aanpak gezien worden of toch niet.![]()
Je onderschat de macht van het ambtenarenapparaat, de topambtenaren in het bijzonder.quote:Op dinsdag 1 november 2005 14:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zelf voor het zeggen? Er staat nog altijd een democratisch gekozen regering boven.
Tjah, ik heb er laatst nog mee te maken gehad. Binnen een kleinbedrijf een arbeidsovereenkomst proberen te beeindigen vanwege chronisch disfunctioneren. Werkelijk waar om te janken. De kleine ondernemers die ik ken beginnen al te rillen bij het woord personeel en terecht.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:38 schreef CANARIS het volgende:
Een oud joods spreekwoord voor lastige buren is
"Ik wens hun veel personeel"
In Nederland is dat een vloek geworden. Veel personeel hebben.
Voor je het weet zijn ze overspannen en heb je de arbo bij je in je tent zitten
Wil je ze ontslaan , heb je temnsimnste een met video opgenomen diefstal nodig, (wat in zich weer verboden dus , dus eigenlijk kan je niemand ontslaan)
Wanneer je met je personeel niet tevreden bent en een meeting samenroept om een paar misstandjes aan te kaarten , ,kan het zijn dat ze je wegkiezen als baas.
Zeg maar gerust jij tegen je personeel , want dat doen ze met jou ook.
Zijn ze zwanger heb je helemaal een lotto gewonnen. Die komen dan op Disdag , Donderdag en vrijdag een halve dag werken en denken dan ook nog a) Goed te zijn en B) een recht op deze waanzinnigheid te hebben.
Natuurlijk dient ondernemen reeds de samenleving. Echter het is een maatschappelijke (individueel en gezamenlijk) uitdaging om win/win situaties te creëren, door zodanige voorwaarden voor ondernemen te creëren, waardoor iedereen "wint", en dus het gevoel van geloofwaardigheid en rechtvaardigheid versterkt worden. Neem bijvoorbeeld het midden en klein-bedrijf, wat mij betreft vormen zij de basis van een ondernemende samenleving. Echter binnen de huidige politiek-economische context wordt die basis niet versterkt, maar eerder ondergraven door het 'grote marktgeweld'.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:22 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ondernemen dient de samenleving reeds, ze creert werkgelegenheid immers. Verder doel je erop dat het bedrijfsleven de maatschappelijke taak van de overheid over moet nemen om zodoende de transactiekosten te verminderen en de maatschappelijke welvaart te maximaliseren. Ondertussen zullen hier naar mijn weten geen reguleringen op worden losgelaten aangezien je dan wel weer een overheid nodig hebt om deze te controleren. Klinkt mij als een recept voor ellende in de oren. Met alle respect, we leven niet in een Robijn reclame, de wereld en de mens daarin kunnen wreed en egoistisch zijn.
Canaris is geen domme jnogen , maar ik begrijp de ballen van je betoog.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:06 schreef Hoopman het volgende:
Zo gaan ondernemen, zodat ondernemers geen belasting meer hoeven te betalen!
En dus de stekker uit het "bureaucratisme" wordt getrokken.
Het een en ander vraagt van het bedrijfsleven wel een zeer grote verantwoordelijkheid:
Ondernemen ten dienste van de samenleving
Vroeg of laat zal dit als de enige efficiente (economische) aanpak gezien worden of toch niet.![]()
Probleem is vaak dat de NOS alleen maar nieuwsberichten uitzendt die zegt dat MN banen schrappen. Als er banen gecreerd worden hoor je ze er nooit over.quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:55 schreef pberends het volgende:
Probleem vaak is dat multinationals alleen maar banen schrappen. Dus daar heb je niet zoveel aan.
Nou, het is een samenzwering.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:21 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Probleem is vaak dat de NOS alleen maar nieuwsberichten uitzendt die zegt dat MN banen schrappen. Als er banen gecreerd worden hoor je ze er nooit over.
Ik kots op de PO![]()
![]()
Dat hangt natuurlijk af van de sector waarin de ondernemer zijn activiteiten uiteen wil gaan zetten.quote:Op woensdag 2 november 2005 18:21 schreef Ulx het volgende:
Overigens vind ik "startende ondernemer" en "personeel" niet echt in één zin samenhoren.
Het ligt natuurlijk aan het soort onderneming dat opgestart wordt. Een supermarkt kun je natuurlijk niet in je eentje opstarten en zelfs een kroeg is al lastig.quote:Op woensdag 2 november 2005 18:21 schreef Ulx het volgende:
Overigens vind ik "startende ondernemer" en "personeel" niet echt in één zin samenhoren. Ik krijg soms van de bekende anti-overheid zeikerds hier op Fok de indruk dat het veel te moeilijk gemaakt wordt om een multinational uit de grond te stampen.
zo zou ik het niet willen noemen: Wel dat je zelden iets hoort over banencreatie itt het verlies van banen.quote:
koekje?quote:***************************************
ABN AMRO schrapt bijna 3000 banen
AMSTERDAM ABN Amro schrapt wereldwijd
2850 arbeidsplaatsen,waarvan duizend in
Nederland.De voltijdbanen verdwijnen
bij de afdelingen ICT,zakenbankieren en
personeelszaken.ABN heeft in Nederland
ongeveer 20.000 werknemers.
ABN Amro sluit gedwongen ontslagen niet
uit.De banenreductie is een gevolg van
twee grote bezuinigingsoperaties die
het bedrijf deze zomer had aankondigd.
W.Gorter van FNV Bondgenoten vreest dat
ABN te veel activiteiten uitbesteedt,
waardoor het de controle kan verliezen
over belangrijke activiteiten.Hij denkt
niet dat er in Nederland veel gedwongen
ontslagen zullen vallen.
120 Teletekst vr 11 feb
Kort binnenlands nieuws
ENSCHEDE Bij Polaroid in Enschede
verdwijnen 67 van de 415 banen.Daartoe
is besloten vanwege de forse daling
van de vraag naar direct-klaar-films.
De daling komt door de opkomst van de
digitale fotografie,zegt het bedrijf.
VOORBURG Nederlanders stonden vorig
jaar meer rood dan in 2003,meldt het
CBS.Een gezin stond gemiddeld in
december 1000 euro rood,100 meer dan
een jaar eerder.
104 Teletekst za 30 apr
Supermarktoorlog kost 34.000 banen
ROTTERDAM Door de prijzenoorlog in de
supermarkten zijn zo'n 34.000 volledige
banen verdwenen.Dat zeggen onderzoekers
Sloot en Grievink in NRC Handelsblad.
De prijzenoorlog heeft de supermarkten
en hun toeleveranciers tot nu toe circa
1,7 miljard euro gekost.Daarvan ging de
helft direct ten koste van de winst.De
rest werd gedekt door te bezuinigen op
de personeelskosten.
Dit jaar zullen vooral bij fabrikanten
nog veel banen verdwijnen,zeggen Sloot
en Grievink.De fabrikanten dachten dat
de prijzenoorlog maar kort zou duren.
Nu dat niet zo blijkt te zijn,moeten ze
alsnog ingrijpende maatregelen nemen.
110 Teletekst di 14 jun
Reorganisatie bij DE kost 600 banen
UTRECHT Bij Douwe Egberts verdwijnen
de komende drie jaar 600 van de 3500
banen.Bij de reorganisatie vallen geen
gedwongen ontslagen,garandeert het
bedrijf.De helft van de banen verdwijnt
via natuurlijk verloop.
Moedermaatschappij Sara Lee kondigde de
reorganisatie al in april aan.Het is de
bedoeling om doelmatiger te draaien om
beter te concurreren.De reorganisatie
treft alle vestigingen en afdelingen
van het bedrijf in Nederland.
De vakbond CNV Voeding is verbolgen en
verwacht dat er wel gedwongen ontslagen
vallen.Al eerder werd bekend dat de
vestiging in Veenendaal moet sluiten.
110 Teletekst wo 31 aug
Bond:40% banen weg in energiesector
AMSTERDAM In de energiesector dreigt
een groot banenverlies als gevolg van
de liberalisering,zegt AbvaKabo.Uit een
onderzoek dat in opdracht van de bond
is gehouden,blijkt dat 10.000 van de
23.000 banen op de tocht staan.
De onderzoekers baseerden zich op de
ervaringen in landen die vooroplopen
met een geliberaliseerde energiesector.
Zo nam het aantal banen in de Britse
energiesector in 15 jaar met 80% af.
De onderzoekers wijzen daarnaast op het
banenverlies in de telecomsector,waar
zich een vergelijkbare ontwikkeling
voordeed.De bond vraagt de regering een
werkgelegenheidsplan op te stellen.
104 Teletekst do 08 sep
Honderden banen weg bij de ANWB
DEN HAAG Bij het hoofdkantoor van de
ANWB verdwijnen 300 banen.Er vallen ook
ontslagen bij de Wegenwacht.Officieel
wil ANWB-directeur Van Woerkom nog
niets zeggen,maar een deel van het
personeel is vanochtend al ingelicht.
Vanavond is er een persconferentie.
De reorganisatie wordt in twee delen
uitgevoerd en begint in 2007.De bonden
wilden de garantie dat er geen mensen
gedwongen worden ontslagen,maar die
garantie geeft de ANWB-directie niet.
Het gaat al een tijdje slecht met de
ANWB.Vorig jaar verloor de organisatie
114.000 leden.Bij de ANWB werken ruim
4300 mensen.
513 Teletekst do 22 sep
Sony schrapt 10.000 arbeidsplaatsen
TOKIO Het Japanse elektronicaconcern
Sony neemt harde maatregelen om zijn
achterstand op de concurrentie in te
lopen.Tot eind 2008 verdwijnen 10.000
arbeidsplaatsen,en dat is 7 procent van
het totale aantal.Daarnaast worden elf
van de 65 fabrieken gesloten.
De nieuwe topman van Sony,de Amerikaan
Howard Stringer,ontvouwde de plannen
vandaag.Bij de banen die vervallen,gaat
het om 4000 arbeidsplaatsen in Japan.
Sony heeft de laatste tijd op de markt
voor tv-toestellen terrein verloren aan
Sharp en Panasonic.Bij de muziekspelers
rukt Apple sterk op.Sony haalt 70% van
de omzet uit consumentenelektronica.
Waar lees je dat ik zeg dat een ambtenaar een ondernemersplan moet doorlezen?quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:25 schreef Sickie het volgende:
[..]
Jij wilt een ambtenaar een ondernemersplan laten beoordelen?
Jij zeg dat ondernemers een ondernemingsplan moeten overleggen dat zich moet onderscheiden. Wie denk je dat er bij de overheid werkt waar dat ding gelezen moet worden?quote:Op donderdag 3 november 2005 17:09 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar lees je dat ik zeg dat een ambtenaar een ondernemersplan moet doorlezen?
En als die bedrijven daar nu zitten omdat er consumenten op af komen?quote:Wat ik zeg is dat de overheid eens een keertje paal en perk moet gaan stellen aan die eenheidsworst die je nu in elke winkelstraat ziet.
Dus meer kans voor de kleine ondernemer met voordelen vwb lokaties in de binnenstad.
Ik wil zelfs zover gaan dat er in binnencentra een beleid word gevoerd welke eenheidsworst verbied.
Open dan een groot winkel centrum aan de rand van de stad, of in een groot winkelcentrum waar al die multinationals onder 1 dak terecht kunnen om hun waren te slijten.
En als het gros van de consumenten daar geen behoefte aan heeft?quote:Nu is het namelijk teveel van hetzelfde. H&M, C&A, Hema, DA, Kruidvat, V&D, Bijenkorf, Blokker, Xenos, Hij & Zij, en dan vergeet ik er nog veel. Dit is tegenwoordig het straatbeeld in een winkelstraat in een normale binnenstad.
Meer diversiteit kan geen kwaad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |