abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31861606
Vertel dat je zwanger bent.
Dat je recht op zwangerschapsverlof hebt wil niet zeggen dat je er de hele periode gebruik van maakt.

Wij hebben een zwangere collega aangenomen, die na ongeveer een maand werken met zwangerschapsverlof ging.
Tijdens het sollicatiegesprek was zij ongeveer twee maanden zwanger.
Zij heeft dit tijdens het sollicitatiegesprek niet gemeld. Overigens had ze al drie kinderen.
Omdat deze functie persé ingevuld moest worden (het is een hogere management functie), waren wij genoodzaakt tijdelijk iemand in te huren.
Daar hangt ook een prijskaartje aan vast.
We werden geconfronteerd met een hoogzwangere vrouw toen ze begon te werken.
En dat werd niet gewaardeerd (dat ze niets gemeld had).
Ook de overige medewerkers op de afdelingen keken haar met scheve ogen aan.
Het duurde toch wel enige tijd voordat al die beginperikelen netjes weggestreken waren.

We hadden liever gehad dat ze het gemeld had.
Ze was alsnog aangenomen. Maar de ietwat geprikkelde sfeer was er niet geweest.
pi_31861642
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je kan best solliciteren, mijn NO-NO, was niet juist in die zin, had ik ook gewijzigd. wat wel een no-no is, is het verzwijgen. Je evt werkgever zal dat niet in dank afnemen en je staat na je proefperiode alsnog op straat.

Als je bepaalde bijzondere kwaliteiten hebt en een werkgever is bereid je zwangerschap en alles wat daarbij komt op de koop toe te nemen kun je geluk hebben natuurlijk. Je moet tijdens de sollititatie de nadruk leggen op je kwaliteiten en aan de eind van het gesprek zou je het kunnen aangeven dat je wel zwanger bent en hopen dat het eerste zwaarder weegt dan het laatste. Ik zou als werkgever zeggen dat je eerst maar eens je kind gezond en wel ter wereld moet brengen en daarna terug kan komen als er dan nog een vacature is.

maar desalniettemin, veel succes in ieder geval.
Ik vind deze tekst een stuk vriendelijker . En hier kan ik me zeker ook wel in verplaatsen. MAar ik was sowieso niet van plan te liegen of te verzwijgen. Daar zou ik mezelf niet lekker mee voelen. MAar ik heb ook gewoon sollicitatie plicht en als ik nu gewoon kan werken zou me dat ook enorm schelen financieel. Ik reageer trouwens ook op helpdeskbaantjes enzo. Ik nbeem aan dat inwerken daar niet zoveel werk is.
pi_31861675
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:18 schreef Yosomite het volgende:
Vertel dat je zwanger bent.
Dat je recht op zwangerschapsverlof hebt wil niet zeggen dat je er de hele periode gebruik van maakt.

Wij hebben een zwangere collega aangenomen, die na ongeveer een maand werken met zwangerschapsverlof ging.
Tijdens het sollicatiegesprek was zij ongeveer twee maanden zwanger.
Zij heeft dit tijdens het sollicitatiegesprek niet gemeld. Overigens had ze al drie kinderen.
Omdat deze functie persé ingevuld moest worden (het is een hogere management functie), waren wij genoodzaakt tijdelijk iemand in te huren.
Daar hangt ook een prijskaartje aan vast.
We werden geconfronteerd met een hoogzwangere vrouw toen ze begon te werken.
En dat werd niet gewaardeerd (dat ze niets gemeld had).
Ook de overige medewerkers op de afdelingen keken haar met scheve ogen aan.
Het duurde toch wel enige tijd voordat al die beginperikelen netjes weggestreken waren.

We hadden liever gehad dat ze het gemeld had.
Ze was alsnog aangenomen. Maar de ietwat geprikkelde sfeer was er niet geweest.
Dat begrijp ik ook wel. MAar ik akn me haar ook voor stellen. denk dat ze bang was dat ze anders net zou wordne aangenomen. Zelf zou ik liever neit in zo'n situatie staan.
pi_31861960
Wat uiteindelijk het meest vervelende was, was de controntatie met een hoogzwangere vrouw, toen ze voor de eerste keer kwam werken.
Als ze eerder op bezoek geweest was - bv voor informele kennismaking met medewerkers - dan was de beginirritatie er niet geweest.

Je chef vindt het altijd fijn om van belangrijke dingen, ook in je persoonlijk leven op de hoogte te zijn. Je werkt tenslotte in een team.
pi_31862011
JA ik vind dat ook wel vrij logisch. MAar gelukkig geeft hij ook die kans. Deed iedereen dat maar. Ik vind het sowieos vervelend als ik straks op gesprek mag en ik moet dan vertellen dat ik zwanger ben. Dan is het echt zo van ''oh'' denk ik.
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:44:26 #106
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31862254
ik weet dat er vaak gevraagd wordt aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd die komen solliciteren hoe zij over kinderen en het gezin denken. Vaak op zon manier dat je wel moet antwoorden. Als de vrouw in kwestie dan antwoord dat ze nog wel kinderen wil gaat er vaak direct een streep door de naam ivm te groot risico.

Als je als vrouw al een kind hebt, geldt dat veel minder omdat je al hebt aangetoond hiermee om te kunnen gaan, werkgevers zullen dat niet zo snel als minpunt beschouwen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31862296
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:34 schreef partychickie het volgende:
JA ik vind dat ook wel vrij logisch. MAar gelukkig geeft hij ook die kans. Deed iedereen dat maar. Ik vind het sowieos vervelend als ik straks op gesprek mag en ik moet dan vertellen dat ik zwanger ben. Dan is het echt zo van ''oh'' denk ik.
Als je het als een van de punten laat meespelen op het einde, zal het minder zwaar wegen.
Op het einde komt er meestal nog een vraag, ter afsluiting.
"Zijn er nog dingen die je wilt vertellen, die van belang zijn?"
Dan kun je melden dat je zwanger bent, in welke maand, 1e of een volgende kind, je planning van de zwangerschap.
Het suggereert dat het voor je werk minder van belang is, omdat je het als laatste vertelt.
Men heeft dan toch al een indruk gekregen van je kunnen en min of meer al een beslissing genomen. (In veruit de meeste gevallen is de beslissing in de eerste vijf minuten).

Op het einde vertellen over je zwangerschap weegt altijd minder zwaar dan indien je binnen komt met: "Ik kom hier solliciteren. Ik ben wel zwanger."
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:46:15 #108
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31862300
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik weet dat er vaak gevraagd wordt aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd die komen solliciteren hoe zij over kinderen en het gezin denken. Vaak op zon manier dat je wel moet antwoorden. Als de vrouw in kwestie dan antwoord dat ze nog wel kinderen wil gaat er vaak direct een streep door de naam ivm te groot risico.

Als je als vrouw al een kind hebt, geldt dat veel minder omdat je al hebt aangetoond hiermee om te kunnen gaan, werkgevers zullen dat niet zo snel als minpunt beschouwen.
Dat soort vragen mogen niet gesteld worden.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:46:57 #109
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31862318
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

ligt eraan hoe het ingekleed wordt. ALs je dan verder ontwijkend gaat antwoorden, of wijst op het feit dat dat soort vragen wellicht strijdig zijn met de wet dan is 1+1 nauurlijk 2. Een goede vragensteller kleedt de vragen altijd zo in dat ze net wel kunnen, maar toch zorgen voor de gewenste informatie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:49:24 #110
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31862375
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ligt eraan hoe het ingekleed wordt.
Geef dan eens een voorbeeld hoe het wel zou mogen, volgens jou?
pi_31862505
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Dit is verleden tijd.
Gebeurt niet meer. Althans dat is de bedoeling.
De vruchtbare leeftijd vd vrouw is ongeveer van 15-50. Dus dat werkt niet.
De bedrijven met een personeelsfunctionaris realiseren ze zich dat ze dit soort vragen niet kunnen stellen.
Het is nl vrij snel bekend hoe sollicitatieprocedures lopen, ook buiten een bedrijf.

Overigens is het een bekend gegeven dat veel jonge mensen nog geen definitief besluit genomen hebben over het al dan niet krijgen van kinderen.
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:54:43 #112
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31862511
je kan vragen wat haar gezinssituatie is en wat haar wensen zijn in het leven oid, wat ze wil bereiken. Of ze bezwaar heeft tegen detacheringen in het buitenland en zo niet waarom dan wel niet. er zijn zat manieren om aan dergelijke informatie te komen als je als werkgever je geen zwangere werknemer kan permitteren, maar wel persé een vrouw nodig hebt voor bijvoorbeeld een representatieve functie. Als ik me als werkgever dat risico niet wilde lopen zou ik gewoon geen vrouw aannemen , feit is dat je voor sommige functies nu eenmaal vrouwen nodig hebt (representatieve) en dat in sommige functies vrouwen vaak beter zijn (creatieve)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31862516
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij wel, maar je hoeft er niet op te antwoorden.

Merk het zelf ook, ben 27 en aan het solliciteren......
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:57:17 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31862586
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:54 schreef Koningin het volgende:

[..]

Volgens deze bron mogen ze er ook niet naar vragen.
quote:
Zwanger solliciteren
U bent niet verplicht bij een sollicitatie te melden dat u zwanger bent. De potentiele werkgever heeft niet het recht ernaar te vragen. Mondelinge of schriftelijke vragen die direct of indirect verband houden met zwangerschap, bijvoorbeeld vragen over de laatste menstruatie, hoeft u niet te beantwoorden. Ook op vragen over gezinsuitbreiding hoeft u niet in te gaan. Worden deze vragen toch gesteld dan kunt u een klacht indienen doen bij de Commissie Gelijke Behandeling. Deze zal dan uitspreken dat de vragensteller in strijd met de wet heeft gehandeld. U kunt vervolgens een de schadevergoeding claimen.
Bron
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:58:20 #115
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31862623
zoals ik al zei kun je via een omweg ook veel te weten komen. voor een kritische functie zou je ook haar vrienden, of familie kunnen benaderen als werkgever.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:59:24 #116
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31862650
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:54 schreef Koningin het volgende:

[..]

Ben ook 27, en die vraag is me nog nooit gesteld. Ik heb overigens zelf geen acute kinderwens. Ik zou het verschrikkelijk vinden dat een bedrijf zou denken dat ik zwanger zou kunnen raken alleen omdat ik vrouw ben en 27 jaar. Dat is wel heel oneerlijk.
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:59:26 #117
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31862652
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zoals ik al zei kun je via een omweg ook veel te weten komen.
Een vrouw die goed op de hoogte is van haar rechten in dezen, trapt daar niet snel in.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:00:38 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31862687
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:59 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ben ook 27, en die vraag is me nog nooit gesteld. Ik heb overigens zelf geen acute kinderwens. Ik zou het verschrikkelijk vinden dat een bedrijf zou denken dat ik zwanger zou kunnen raken alleen omdat ik vrouw ben en 27 jaar. Dat is wel heel oneerlijk.
Ik ben 36 en heb nog nooit vragen gehad naar persoonlijke omstandigheden, laat staan naar mijn kinderwens.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:03:02 #119
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31862771
mij werd wel gevraagd naar mijn familieomstandigheden toen ik bij mijn huidige baan kwam werken. verder werden alle referenties nagetrokken. En ik ben niet eens een vrouw.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31862807
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:59 schreef Aventura het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook niet.
Een bedrijf bestaat ook uit mensen net zoals jij en ik.
En die denken niet bij voorbaat bij het zien van een vrouw van 27: aha een toekomstige zwangere vrouw.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:04:33 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31862811
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mij werd wel gevraagd naar mijn familieomstandigheden toen ik bij mijn huidige baan kwam werken. verder werden alle referenties nagetrokken. En ik ben niet eens een vrouw.
Jij werkt toch in België?
pi_31863110
Het ligt ook aan de functie, een met meer verantwoordelijkheid is meer bedoeld voor fulltime medewerkers.

En ik heb ook geen acute kinderwens, maar misschien over een jaar of 3 wel en werkgevers kijken ook naar de toekomst.

Een vriendin van mij werd verplicht na haar zwangerschap 4 dagen te komen werken en anders een andere functie zoeken (wel in het bedrijf).
pi_31863636
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:14 schreef Koningin het volgende:

En ik heb ook geen acute kinderwens, maar misschien over een jaar of 3 wel en werkgevers kijken ook naar de toekomst.
Men weet dat het (uiteraard) kan gebeuren. Maar daar houden ze nu geen rekening mee.
Men realiseert zich ook wel dat er steeds meer jobhoppers komen.
Dat is enerzijds vervelend voor werkgevers, anderzijds nieuwe bezems vegen schoon.
De wat grotere bedrijven hebben dan ook een continu personeelsbeleid. Men weet waar knelpunten, qua personeel, in het bedrijf zijn.
quote:
Een vriendin van mij werd verplicht na haar zwangerschap 4 dagen te komen werken en anders een andere functie zoeken (wel in het bedrijf).
Dan ziitten ze wel heel krap in hun personeel.
pi_31863752
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:33 schreef Yosomite het volgende:

Dan ziitten ze wel heel krap in hun personeel.
Nee, het betrof haar functie.
Ze was sales manager en volgens haar werkgever kon ze dat niet parttime doen.
pi_31863876
Ik ben een keer afgewezen voor een interne functie waarbij ik 2 keer in de 10 dagen een graveyardshift zou moeten draaien. Een 24 uursbezetting is op die afdeling noodzakelijk.
Ik vond de reden voor afwijzing te vaag voor woorden want het gesprek ging super.

Hoorde ik achteraf dat een van de managers pas geleden gezegd had geen vrouwen op de afdeling te willen 'want dat wordt allemaal maar zwanger'.

Hardmaken kan ik mijn vermoede verband tussen deze uitspraak en mijn afwijzing niet maar het heeft me zeker witheet gemaakt.
Walgelijk, dit is pure discriminatie.
Als mannen kinderen zouden baren dan zouden deze niet anders behandeld worden dan anderen, dat is iets wat ik heel zeker weet. Old boys systeem...
pi_31863923
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:37 schreef Koningin het volgende:

[..]

Nee, het betrof haar functie.
Ze was sales manager en volgens haar werkgever kon ze dat niet parttime doen.
Maar daar heb ik wel begrip voor. Je kiest zelf voor een kind. En haar partner kan zelf ook een dag minder werken zodat ze 4 dagen kan blijven werken.
jammer dat vaders vaak helemaal geen begrip krijgen van werkgevers als ze minder willen werken ivm kids.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:51:27 #127
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31864090
cinnamongirl, ik snap dat je het niet leuk vindt als je afgewezen wordt omdat je zwanger kan worden, feit is dat je als je werkgemer nu eenmaal dat risico vaak niet kan permitteren. Als je een nieuwe kracht aanneemt wil je er zo snel mogelijk profijt van hebben en niet dat je er alleen maar onkosten en last mee hebt. zeker in een 24/7 ploegendienst (wat zowiezo extra moeilijk bij ligt ivm bioritme!) kun je het niet hebben als iemand die je aanneemt om de werkdruk te verlichten er een reëele kans is dat die lange niet in de ploegen kan werken door de zwangerschap (en later als de baby er is) en er ook nog eens een tijd uit is.

Waarschijnlijk heeft die baas slechte ervaringen met vrouwen en je kunt hem dan geen ongelijk geven als hij dan geen vrouwen uit een bepaalde risicogroep aanneemt op die functie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:56:23 #128
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31864195
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
.

Waarschijnlijk heeft die baas slechte ervaringen met vrouwen en je kunt hem dan geen ongelijk geven als hij dan geen vrouwen uit een bepaalde risicogroep aanneemt op die functie.
Dat kun je hem wel kwalijk nemen, want het is pure discriminatie.
Je kunt dat zelfs aangeven, hierboven heeft iemand dat ook gepost.
pi_31864253
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
cinnamongirl, ik snap dat je het niet leuk vindt als je afgewezen wordt omdat je zwanger kan worden, feit is dat je als je werkgemer nu eenmaal dat risico vaak niet kan permitteren. Als je een nieuwe kracht aanneemt wil je er zo snel mogelijk profijt van hebben en niet dat je er alleen maar onkosten en last mee hebt. zeker in een 24/7 ploegendienst (wat zowiezo extra moeilijk bij ligt ivm bioritme!) kun je het niet hebben als iemand die je aanneemt om de werkdruk te verlichten er een reëele kans is dat die lange niet in de ploegen kan werken door de zwangerschap (en later als de baby er is) en er ook nog eens een tijd uit is.

Tja maar ja ik ben 27 en nog geen rammelende eierstokken te bekennen, misschien ben ik wel onvruchtbaar! Maar zelfs als ik een kinderwens had dan zou het niet mogen uitmaken.
Ik was net zo goed als de andere kandidaten. Maar MIJ nemen ze niet aan omdat ik een baarmoeder heb. Ik word echt gek van woede als ik daaraan terugdenk.
Het is een IT functie en er heeft nog nooit een vrouw een voet op die afdeling gezet. Bovendien heeft die hufter van een manager zelf 3 kinderen. Blijkbaar laat hij zijn vrouw 100% voor de zorg van de kids opdraaien. Zoals ik al zei, old boys...walgelijk.
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:00:52 #130
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31864323
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:56 schreef Aventura het volgende:

[..]

Dat kun je hem wel kwalijk nemen, want het is pure discriminatie.
Je kunt dat zelfs aangeven, hierboven heeft iemand dat ook gepost.
valt niet te bewijzen, hij zal altijd zeggen dat hij een "geschikter" persoon voor die functie heeft gevonden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31864384
En zelfs als ik de discriminatie aan kan tonen en win en alsnog die baan krijg dan kan ik er niks mee. Wie wil er nu werken in een omgeving waarin iedereen een hekel aan je heeft?

Gelukkig ben ik inmiddels aangenomen voor een andere (betere) functie met daytime werktijden.
Echter, hier heb ik te maken met 'on call' diensten (ja kan 's nachts worden gebeld). Dit werk is ook weer moeilijk te combineren met kids maar mocht ik ooit zwanger raken dan eis ik gewoon een goed compromis.
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:15:13 #132
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31864722
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:02 schreef cinnamongirl het volgende:
En zelfs als ik de discriminatie aan kan tonen en win en alsnog die baan krijg dan kan ik er niks mee. Wie wil er nu werken in een omgeving waarin iedereen een hekel aan je heeft?

Gelukkig ben ik inmiddels aangenomen voor een andere (betere) functie met daytime werktijden.
Echter, hier heb ik te maken met 'on call' diensten (ja kan 's nachts worden gebeld). Dit werk is ook weer moeilijk te combineren met kids maar mocht ik ooit zwanger raken dan eis ik gewoon een goed compromis.
en dat is nu precies de reden waarom die andere werkgever geen vrouwen aanneemt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31864859
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

en dat is nu precies de reden waarom die andere werkgever geen vrouwen aanneemt.
O, en waarom nemen ze dan wel mannen aan? Die kunnen ook vader worden en minder willen gaan werken...
Zie, je het zou niets uit moeten maken...

Maar goed, dat is offtopic.

[ Bericht 4% gewijzigd door cinnamongirl op 01-11-2005 13:27:14 ]
pi_31871163
Inderdaad, bij ons lopen de mannen ook rond 14.00 uur al naar huis, omdat het hun middag met de kids is......
pi_31872183
Even terug komend op het op het laatst van het gesprek melden van de zwangerschap. Ik denk dat dit de beste methode is. Probeer (ten minste als je de baan echt wilt) jezelf in dat eerste kwartier zo goed mogelijk te verkopen (want dat doe je in feite).

Ik heb het zelf ook zo aangepakt met mijn arbeidsongeschiktheid(ook zo'n NO-NO voor werkgevers) toen ik een stage zocht en dat heeft goed uitgepakt: ik werk er nog steeds naar tevredenheid.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:46:54 #136
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31882128
het is ook maar helemaal hoe je hier als werkgever tegenover staat. Ik vind zelf dat vrouwen die kinderen krijgen, voor deze kinderen moeten zorgen en zich niet op een nieuwe baan moeten storten, alleen daarom al zou ik een zwangere dame niet aannemen. Ik zou haar meegeven dat ze eerst maar eens het kind ter wereld moet brengen en de verzorging en opvoeding van het kind in goede banen leiden alvorens aan een nieuwe baan te beginnen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31882190
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is ook maar helemaal hoe je hier als werkgever tegenover staat. Ik vind zelf dat vrouwen die kinderen krijgen, voor deze kinderen moeten zorgen en zich niet op een nieuwe baan moeten storten, alleen daarom al zou ik een zwangere dame niet aannemen. Ik zou haar meegeven dat ze eerst maar eens het kind ter wereld moet brengen en de verzorging en opvoeding van het kind in goede banen leiden alvorens aan een nieuwe baan te beginnen.
Leef je nog in de jaren 50 of zo?
pi_31883012
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
In dat opzicht verschillen wij dan van mening.
Ik vind dat het in de huidige maatschappij ontzettend belangrijk is dat kinderen een man dagelijks om hun heen hebben.
Ik zou dus geen man aannemen als hij kinderen heeft of in de nabije toekomst zou krijgen.
Hij heeft naar mijn idee in ieder geval de eerste 11 jaar voor zijn kind(eren) te zorgen.
Laat hij zijn vrouw maar langs sturen als sollicitant, hijzelf mag over een jaar of wat als de kinderen groot zijn terug komen en het nog eens proberen.

(maar tegen tijd wil ik hem waarschijnlijk niet meer omdat hij dan al wat meer op leeftijd is. Geld insteken met bijspijkeren, kneden etc... dat loont op die leeftijd minder dan wanneer ik ook voor die baan gewoon een jong vrouwtje aanneem)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31883153
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:11 schreef Mirage het volgende:

[..]

In dat opzicht verschillen wij dan van mening.
Ik vind dat het in de huidige maatschappij ontzettend belangrijk is dat kinderen een man dagelijks om hun heen hebben.
Ik zou dus geen man aannemen als hij kinderen heeft of in de nabije toekomst zou krijgen.
Hij heeft naar mijn idee in ieder geval de eerste 11 jaar voor zijn kind(eren) te zorgen.
Laat hij zijn vrouw maar langs sturen als sollicitant, hijzelf mag over een jaar of wat als de kinderen groot zijn terug komen en het nog eens proberen.

(maar tegen tijd wil ik hem waarschijnlijk niet meer omdat hij dan al wat meer op leeftijd is. Geld insteken met bijspijkeren, kneden etc... dat loont op die leeftijd minder dan wanneer ik ook voor die baan gewoon een jong vrouwtje aanneem)
Klinkt absurd he, zo omgedraaid.
Is helaas voor ons vrouwen realiteit.
  dinsdag 1 november 2005 @ 23:20:23 #140
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31883277
kinderen horen niet de hele dag in de kinderopvang te zitten. Aangezien vrouwen genetisch gezien baby's /kinderen veel beter aanvoelen en bovendien borstvoeding dienen te geven is het gewoon het beste voor het kind als de vrouw thuisblijft, zeker in de eerste jaren,. als de kinderen wat ouder zijn, kan de man best wat zorgtaken overnemen. Verder kan de vrouw gewoon thuiswerken, of in deeltijd, zolang de zorgtaak maar niet verwaarloosd wordt omdat de vrouw zonodig een baan moet hebben.

Ik zou geen zwangere vrouw aannemen in voltijd, alleen al omdat ik vind dat zij dat niet zou moeten willen. Ik zou haar het advies zich te richten op het wonder van haar zwangerschap en kind dan ook bij zo'n sollicitatie meegeven. Dat baantje kan later nog wel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31883510
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
kinderen horen niet de hele dag in de kinderopvang te zitten. Aangezien vrouwen genetisch gezien baby's /kinderen veel beter aanvoelen en bovendien borstvoeding dienen te geven is het gewoon het beste voor het kind als de vrouw thuisblijft, zeker in de eerste jaren,. als de kinderen wat ouder zijn, kan de man best wat zorgtaken overnemen. Verder kan de vrouw gewoon thuiswerken, of in deeltijd, zolang de zorgtaak maar niet verwaarloosd wordt omdat de vrouw zonodig een baan moet hebben.
Klopt ik vind ook dat kinderen niet 5 dagen in de dagopvang moeten zitten. Maar waarom moet de vrouw haar carriere hiervoor opgeven? Dat hele instinctmoedergevoeldinges slaat nergens op en is weer een typisch verzinsel van mannen om de vrouw eronder te houden.
Met de fles en wat liefde kan de vader ook prima de spruit grootbrengen.

Ik weet in ieder geval wel, dat ik ook aan mezelf zal denken en toch zal regelen dat mijn man en ik beiden 50% van de zorgtaak op ons zullen nemen. Hij zal dus ook maar minder moeten gaan werken.
Want anders zit ik straks met een enorm pensioengat en mijn partner niet!

Maar goed weer offtopic.
pi_31883634
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Ik zou geen zwangere vrouw aannemen in voltijd, alleen al omdat ik vind dat zij dat niet zou moeten willen. Ik zou haar het advies zich te richten op het wonder van haar zwangerschap en kind dan ook bij zo'n sollicitatie meegeven. Dat baantje kan later nog wel.
Mag die vrouw misschien zelf haar keuzes maken? Wie denk je dat je bent dat je voor anderen de keuzes kan maken? Misschien wil haar man wel heel graag thuis voor de kinderen zorgen en zijn ze er beide tevreden mee.
pi_31892473
Tegenwoordig meot je als vrouw wel een baan er bij nemen, anders red je het niet je kindje genoeg te kunnen geven. Ik wil wel blijven werken. Voor mezelf om onder de mensen te blijven en niet nutteloos te poetsen alleen maar, maar ook omdat het financieel wat handiger is.

Je kindje kan ook naar opa en oma, ik vind dat opzich prima. dat is gewoon familie en versterkt hun band alleen maar.
pi_31896318
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:31 schreef Wombcat het volgende:
Misschien wil haar man wel heel graag thuis voor de kinderen zorgen
als mannen daarvoor gemaakt waren, hadden ze wel een paar borsten gehad
  woensdag 2 november 2005 @ 14:33:13 #145
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_31896507
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:55 schreef partychickie het volgende:
Tegenwoordig meot je als vrouw wel een baan er bij nemen, anders red je het niet je kindje genoeg te kunnen geven.
Wat dan? Als vrouw drie dagen werken om drie dagen opvang te kunnen betalen? Om de luxe stationwagen te kunnen betalen? De tophypotheek?
Keuzes mensen, keuzes.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_31896683
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:26 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Een kind de tiet geven kan zelfs een aap. Het vergt wel meer om een kind echt op te voeden en te verzorgen. Dat kan een man ook.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:44:21 #147
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31896915
quote:

[..]

Dat is nogal onzin. Mannen kunnen net zo goed kinderen verzorgen, en in een normale situatie is voor kinderen een vader net zo van belang als een moeder. Ik zie ook genoeg mannen die prima voor hun kind kunnen zorgen. Een kindopvoeden is iets heel anders dan de borst geven.

Voor mezelf zou ik, mochten kinderen er ooit inzitten, waarschijnlijk 80% tot 90% van de verzorging en opvoeding van ze op me nemen. Dat andere deel zou mijn partner dan toch met gemak moeten kunnen invullen.
pi_31906949
quote:

[..]

Wat Alicey zegt (wat betreft dat mannen kinderen op kunnen voeden dan, haar laatste alinea ben ik het niet per definitie mee eens, maar da's een persoonlijk verhaal).
En bovendien: de borst geven dat hoeft niet zo heel lang (half jaar-jaar of zo ). Daarna staat er niets mannen in de weg om voor een kind te zorgen. En ook voor die borstvoeding kun je van alles verzinnen (borstvoeding is niet noodzakelijk en je kunt ook kolven).

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2005 20:04:44 ]
pi_31910756
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:33 schreef kippenek het volgende:

[..]

Wat dan? Als vrouw drie dagen werken om drie dagen opvang te kunnen betalen? Om de luxe stationwagen te kunnen betalen? De tophypotheek?
Keuzes mensen, keuzes.
Nee ik heb het over een huisje huren met huursubsidie en nog alleen het noodzakelijke kunnen betalen zoals vaste lasten en eten. Dan moet je echt wel bijwerken. En zoals ik al zei opa en oma kunnen ook opassen.
pi_31923424
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:30 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ze mogen er misschien niet naar vragen, maar liegen over een situatie is denk ik ook niet toegestaan. Het beste is dus in zo'n situatie kenbaar te maken dat zulke vragen niet zijn toegestaan tijdens een gesprek.
Aangezien de vraag bij voorbaat al verboden is, is het antwoord, of dat nou de waarheid is of niet, niet relevant meer. Een werkgever kan zich nooit beroepen op het feit dat zij loog, omdat hij de vraag in eerste instantie al nooit had mogen vragen.

Liegen is in dit geval dus wel degelijk toegestaan, zeker aangezien je met een weigering de vraag te beantwoorden, ook al een signaal afgeeft.
  donderdag 3 november 2005 @ 11:54:22 #151
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31923513
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:51 schreef Vhiper het volgende:

Liegen is in dit geval dus wel degelijk toegestaan, zeker aangezien je met een weigering de vraag te beantwoorden, ook al een signaal afgeeft.
Het is in dit geval inderdaad "toegestaan", maar je kunt er vergif op innemen dat het een verstoorde sfeer oplevert.
  donderdag 3 november 2005 @ 11:57:15 #152
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31923596
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is in dit geval inderdaad "toegestaan", maar je kunt er vergif op innemen dat het een verstoorde sfeer oplevert.
Dat begon dan met het stellen van de vraag. Ik zou me als sollicitant nog wel twee keer bedenken of ik daar wel zou willen werken.
pi_31923605
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat wel. Maar als de wergever die vraag stelt, heb je als werknemer ook meteen een signaal dat de werkgever het misschien niet zo nauw neemt met regeltjes die hem niet zo uitkomen. Het zegt dus ook wel iets over de werkgever imo.
  donderdag 3 november 2005 @ 12:00:08 #154
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31923686
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:57 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat wel. Maar als de wergever die vraag stelt, heb je als werknemer ook meteen een signaal dat de werkgever het misschien niet zo nauw neemt met regeltjes die hem niet zo uitkomen. Het zegt dus ook wel iets over de werkgever imo.
Inderdaad. Ik denk dat ik zelf na een dergelijke vraag elders zou gaan solliciteren.
pi_31923729
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik denk dat ik zelf na een dergelijke vraag elders zou gaan solliciteren.
Of vragen waarom die vraag gesteld wordt en of hij weet dat hij die vraag niet mag stellen?
maar ja, ik ben man, dus voor mij is dat toch al vrij hypothetisch
  donderdag 3 november 2005 @ 12:03:26 #156
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31923768
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Of vragen waarom die vraag gesteld wordt en of hij weet dat hij die vraag niet mag stellen?
maar ja, ik ben man, dus voor mij is dat toch al vrij hypothetisch
Ik weet niet of ik op dat moment assertief genoeg zou zijn om die vraag op die manier te stellen, maar het is wel een goede vraag inderdaad. Het zou natuurlijk ook onwetendheid kunnen zijn..
pi_31923843
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik op dat moment assertief genoeg zou zijn om die vraag op die manier te stellen, maar het is wel een goede vraag inderdaad. Het zou natuurlijk ook onwetendheid kunnen zijn..
Hangt er denk ik ook vanaf hoe zeer je die vraag verwacht. Hoe beter je erop voorbereid bent, hoe beter je erop kunt reageren. Het is wel iets om over na te denken vind ik.

Op zich toon je hiermee ook een goed punt aan bij de potentiële werkgever: dat je scherp bent en assertief kunt reageren. Of hij het op dat moment zo prettig vindt, is dan weer punt twee.
Misschien is hij wel helemaal niet blij met mensen die hun rechten niet kennen. Maar bij zo iemand lijkt het me ook niet prettig werken.
  donderdag 3 november 2005 @ 12:12:57 #158
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31924032
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hangt er denk ik ook vanaf hoe zeer je die vraag verwacht. Hoe beter je erop voorbereid bent, hoe beter je erop kunt reageren. Het is wel iets om over na te denken vind ik.
Dat is inderdaad ook een punt. Een sollicitatiegesprek is meestal voorbereid.
quote:
Op zich toon je hiermee ook een goed punt aan bij de potentiële werkgever: dat je scherp bent en assertief kunt reageren. Of hij het op dat moment zo prettig vindt, is dan weer punt twee.
Misschien is hij wel helemaal niet blij met mensen die hun rechten niet kennen. Maar bij zo iemand lijkt het me ook niet prettig werken.
Je weet natuurlijk nooit de motivatie van te voren..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')