Ik vind deze tekst een stuk vriendelijkerquote:Op dinsdag 1 november 2005 11:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je kan best solliciteren, mijn NO-NO, was niet juist in die zin, had ik ook gewijzigd. wat wel een no-no is, is het verzwijgen. Je evt werkgever zal dat niet in dank afnemen en je staat na je proefperiode alsnog op straat.
Als je bepaalde bijzondere kwaliteiten hebt en een werkgever is bereid je zwangerschap en alles wat daarbij komt op de koop toe te nemen kun je geluk hebben natuurlijk. Je moet tijdens de sollititatie de nadruk leggen op je kwaliteiten en aan de eind van het gesprek zou je het kunnen aangeven dat je wel zwanger bent en hopen dat het eerste zwaarder weegt dan het laatste. Ik zou als werkgever zeggen dat je eerst maar eens je kind gezond en wel ter wereld moet brengen en daarna terug kan komen als er dan nog een vacature is.
maar desalniettemin, veel succes in ieder geval.
Dat begrijp ik ook wel. MAar ik akn me haar ook voor stellen. denk dat ze bang was dat ze anders net zou wordne aangenomen. Zelf zou ik liever neit in zo'n situatie staan.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:18 schreef Yosomite het volgende:
Vertel dat je zwanger bent.
Dat je recht op zwangerschapsverlof hebt wil niet zeggen dat je er de hele periode gebruik van maakt.
Wij hebben een zwangere collega aangenomen, die na ongeveer een maand werken met zwangerschapsverlof ging.
Tijdens het sollicatiegesprek was zij ongeveer twee maanden zwanger.
Zij heeft dit tijdens het sollicitatiegesprek niet gemeld. Overigens had ze al drie kinderen.
Omdat deze functie persé ingevuld moest worden (het is een hogere management functie), waren wij genoodzaakt tijdelijk iemand in te huren.
Daar hangt ook een prijskaartje aan vast.
We werden geconfronteerd met een hoogzwangere vrouw toen ze begon te werken.
En dat werd niet gewaardeerd (dat ze niets gemeld had).
Ook de overige medewerkers op de afdelingen keken haar met scheve ogen aan.
Het duurde toch wel enige tijd voordat al die beginperikelen netjes weggestreken waren.
We hadden liever gehad dat ze het gemeld had.
Ze was alsnog aangenomen. Maar de ietwat geprikkelde sfeer was er niet geweest.
Als je het als een van de punten laat meespelen op het einde, zal het minder zwaar wegen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:34 schreef partychickie het volgende:
JA ik vind dat ook wel vrij logisch. MAar gelukkig geeft hij ook die kans. Deed iedereen dat maar. Ik vind het sowieos vervelend als ik straks op gesprek mag en ik moet dan vertellen dat ik zwanger ben. Dan is het echt zo van ''oh'' denk ik.
Dat soort vragen mogen niet gesteld worden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik weet dat er vaak gevraagd wordt aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd die komen solliciteren hoe zij over kinderen en het gezin denken. Vaak op zon manier dat je wel moet antwoorden. Als de vrouw in kwestie dan antwoord dat ze nog wel kinderen wil gaat er vaak direct een streep door de naam ivm te groot risico.
Als je als vrouw al een kind hebt, geldt dat veel minder omdat je al hebt aangetoond hiermee om te kunnen gaan, werkgevers zullen dat niet zo snel als minpunt beschouwen.
ligt eraan hoe het ingekleed wordt. ALs je dan verder ontwijkend gaat antwoorden, of wijst op het feit dat dat soort vragen wellicht strijdig zijn met de wet dan is 1+1 nauurlijk 2. Een goede vragensteller kleedt de vragen altijd zo in dat ze net wel kunnen, maar toch zorgen voor de gewenste informatie.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat soort vragen mogen niet gesteld worden.
Geef dan eens een voorbeeld hoe het wel zou mogen, volgens jou?quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ligt eraan hoe het ingekleed wordt.
Dit is verleden tijd.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik weet dat er vaak gevraagd wordt aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd die komen solliciteren hoe zij over kinderen en het gezin denken. Vaak op zon manier dat je wel moet antwoorden. Als de vrouw in kwestie dan antwoord dat ze nog wel kinderen wil gaat er vaak direct een streep door de naam ivm te groot risico.
Als je als vrouw al een kind hebt, geldt dat veel minder omdat je al hebt aangetoond hiermee om te kunnen gaan, werkgevers zullen dat niet zo snel als minpunt beschouwen.
Volgens mij wel, maar je hoeft er niet op te antwoorden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat soort vragen mogen niet gesteld worden.
Volgens deze bron mogen ze er ook niet naar vragen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:54 schreef Koningin het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar je hoeft er niet op te antwoorden.
Merk het zelf ook, ben 27 en aan het solliciteren......
Bronquote:Zwanger solliciteren
U bent niet verplicht bij een sollicitatie te melden dat u zwanger bent. De potentiele werkgever heeft niet het recht ernaar te vragen. Mondelinge of schriftelijke vragen die direct of indirect verband houden met zwangerschap, bijvoorbeeld vragen over de laatste menstruatie, hoeft u niet te beantwoorden. Ook op vragen over gezinsuitbreiding hoeft u niet in te gaan. Worden deze vragen toch gesteld dan kunt u een klacht indienen doen bij de Commissie Gelijke Behandeling. Deze zal dan uitspreken dat de vragensteller in strijd met de wet heeft gehandeld. U kunt vervolgens een de schadevergoeding claimen.
Ben ook 27, en die vraag is me nog nooit gesteld. Ik heb overigens zelf geen acute kinderwens. Ik zou het verschrikkelijk vinden dat een bedrijf zou denken dat ik zwanger zou kunnen raken alleen omdat ik vrouw ben en 27 jaar. Dat is wel heel oneerlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:54 schreef Koningin het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar je hoeft er niet op te antwoorden.
Merk het zelf ook, ben 27 en aan het solliciteren......
Een vrouw die goed op de hoogte is van haar rechten in dezen, trapt daar niet snel in.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zoals ik al zei kun je via een omweg ook veel te weten komen.
Ik ben 36 en heb nog nooit vragen gehad naar persoonlijke omstandigheden, laat staan naar mijn kinderwens.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:59 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ben ook 27, en die vraag is me nog nooit gesteld. Ik heb overigens zelf geen acute kinderwens. Ik zou het verschrikkelijk vinden dat een bedrijf zou denken dat ik zwanger zou kunnen raken alleen omdat ik vrouw ben en 27 jaar. Dat is wel heel oneerlijk.
Dat gebeurt ook niet.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:59 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ben ook 27, en die vraag is me nog nooit gesteld. Ik heb overigens zelf geen acute kinderwens. Ik zou het verschrikkelijk vinden dat een bedrijf zou denken dat ik zwanger zou kunnen raken alleen omdat ik vrouw ben en 27 jaar. Dat is wel heel oneerlijk.
Jij werkt toch in België?quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mij werd wel gevraagd naar mijn familieomstandigheden toen ik bij mijn huidige baan kwam werken. verder werden alle referenties nagetrokken. En ik ben niet eens een vrouw.
Men weet dat het (uiteraard) kan gebeuren. Maar daar houden ze nu geen rekening mee.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:14 schreef Koningin het volgende:
En ik heb ook geen acute kinderwens, maar misschien over een jaar of 3 wel en werkgevers kijken ook naar de toekomst.
Dan ziitten ze wel heel krap in hun personeel.quote:Een vriendin van mij werd verplicht na haar zwangerschap 4 dagen te komen werken en anders een andere functie zoeken (wel in het bedrijf).
Nee, het betrof haar functie.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:33 schreef Yosomite het volgende:
Dan ziitten ze wel heel krap in hun personeel.
Maar daar heb ik wel begrip voor. Je kiest zelf voor een kind. En haar partner kan zelf ook een dag minder werken zodat ze 4 dagen kan blijven werken.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:37 schreef Koningin het volgende:
[..]
Nee, het betrof haar functie.
Ze was sales manager en volgens haar werkgever kon ze dat niet parttime doen.
Dat kun je hem wel kwalijk nemen, want het is pure discriminatie.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
.
Waarschijnlijk heeft die baas slechte ervaringen met vrouwen en je kunt hem dan geen ongelijk geven als hij dan geen vrouwen uit een bepaalde risicogroep aanneemt op die functie.
Tja maar ja ik ben 27 en nog geen rammelende eierstokken te bekennen, misschien ben ik wel onvruchtbaar! Maar zelfs als ik een kinderwens had dan zou het niet mogen uitmaken.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
cinnamongirl, ik snap dat je het niet leuk vindt als je afgewezen wordt omdat je zwanger kan worden, feit is dat je als je werkgemer nu eenmaal dat risico vaak niet kan permitteren. Als je een nieuwe kracht aanneemt wil je er zo snel mogelijk profijt van hebben en niet dat je er alleen maar onkosten en last mee hebt. zeker in een 24/7 ploegendienst (wat zowiezo extra moeilijk bij ligt ivm bioritme!) kun je het niet hebben als iemand die je aanneemt om de werkdruk te verlichten er een reëele kans is dat die lange niet in de ploegen kan werken door de zwangerschap (en later als de baby er is) en er ook nog eens een tijd uit is.
Waarschijnlijk heeft die baas slechte ervaringen met vrouwen en je kunt hem dan geen ongelijk geven als hij dan geen vrouwen uit een bepaalde risicogroep aanneemt op die functie.
valt niet te bewijzen, hij zal altijd zeggen dat hij een "geschikter" persoon voor die functie heeft gevonden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:56 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dat kun je hem wel kwalijk nemen, want het is pure discriminatie.
Je kunt dat zelfs aangeven, hierboven heeft iemand dat ook gepost.
en dat is nu precies de reden waarom die andere werkgever geen vrouwen aanneemt.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:02 schreef cinnamongirl het volgende:
En zelfs als ik de discriminatie aan kan tonen en win en alsnog die baan krijg dan kan ik er niks mee. Wie wil er nu werken in een omgeving waarin iedereen een hekel aan je heeft?
Gelukkig ben ik inmiddels aangenomen voor een andere (betere) functie met daytime werktijden.
Echter, hier heb ik te maken met 'on call' diensten (ja kan 's nachts worden gebeld). Dit werk is ook weer moeilijk te combineren met kids maar mocht ik ooit zwanger raken dan eis ik gewoon een goed compromis.
O, en waarom nemen ze dan wel mannen aan? Die kunnen ook vader worden en minder willen gaan werken...quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
en dat is nu precies de reden waarom die andere werkgever geen vrouwen aanneemt.
Leef je nog in de jaren 50 of zo?quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is ook maar helemaal hoe je hier als werkgever tegenover staat. Ik vind zelf dat vrouwen die kinderen krijgen, voor deze kinderen moeten zorgen en zich niet op een nieuwe baan moeten storten, alleen daarom al zou ik een zwangere dame niet aannemen. Ik zou haar meegeven dat ze eerst maar eens het kind ter wereld moet brengen en de verzorging en opvoeding van het kind in goede banen leiden alvorens aan een nieuwe baan te beginnen.
In dat opzicht verschillen wij dan van mening.quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is ook maar helemaal hoe je hier als werkgever tegenover staat. Ik vind zelf dat vrouwen die kinderen krijgen, voor deze kinderen moeten zorgen en zich niet op een nieuwe baan moeten storten, alleen daarom al zou ik een zwangere dame niet aannemen. Ik zou haar meegeven dat ze eerst maar eens het kind ter wereld moet brengen en de verzorging en opvoeding van het kind in goede banen leiden alvorens aan een nieuwe baan te beginnen.
Klinkt absurd he, zo omgedraaid.quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:11 schreef Mirage het volgende:
[..]
In dat opzicht verschillen wij dan van mening.
Ik vind dat het in de huidige maatschappij ontzettend belangrijk is dat kinderen een man dagelijks om hun heen hebben.
Ik zou dus geen man aannemen als hij kinderen heeft of in de nabije toekomst zou krijgen.
Hij heeft naar mijn idee in ieder geval de eerste 11 jaar voor zijn kind(eren) te zorgen.
Laat hij zijn vrouw maar langs sturen als sollicitant, hijzelf mag over een jaar of wat als de kinderen groot zijn terug komen en het nog eens proberen.
(maar tegen tijd wil ik hem waarschijnlijk niet meer omdat hij dan al wat meer op leeftijd is. Geld insteken met bijspijkeren, kneden etc... dat loont op die leeftijd minder dan wanneer ik ook voor die baan gewoon een jong vrouwtje aanneem)
Klopt ik vind ook dat kinderen niet 5 dagen in de dagopvang moeten zitten. Maar waarom moet de vrouw haar carriere hiervoor opgeven? Dat hele instinctmoedergevoeldinges slaat nergens op en is weer een typisch verzinsel van mannen om de vrouw eronder te houden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
kinderen horen niet de hele dag in de kinderopvang te zitten. Aangezien vrouwen genetisch gezien baby's /kinderen veel beter aanvoelen en bovendien borstvoeding dienen te geven is het gewoon het beste voor het kind als de vrouw thuisblijft, zeker in de eerste jaren,. als de kinderen wat ouder zijn, kan de man best wat zorgtaken overnemen. Verder kan de vrouw gewoon thuiswerken, of in deeltijd, zolang de zorgtaak maar niet verwaarloosd wordt omdat de vrouw zonodig een baan moet hebben.
Mag die vrouw misschien zelf haar keuzes maken? Wie denk je dat je bent dat je voor anderen de keuzes kan maken? Misschien wil haar man wel heel graag thuis voor de kinderen zorgen en zijn ze er beide tevreden mee.quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
kinderen horen niet de hele dag in de kinderopvang te zitten. Aangezien vrouwen genetisch gezien baby's /kinderen veel beter aanvoelen en bovendien borstvoeding dienen te geven is het gewoon het beste voor het kind als de vrouw thuisblijft, zeker in de eerste jaren,. als de kinderen wat ouder zijn, kan de man best wat zorgtaken overnemen. Verder kan de vrouw gewoon thuiswerken, of in deeltijd, zolang de zorgtaak maar niet verwaarloosd wordt omdat de vrouw zonodig een baan moet hebben.
Ik zou geen zwangere vrouw aannemen in voltijd, alleen al omdat ik vind dat zij dat niet zou moeten willen. Ik zou haar het advies zich te richten op het wonder van haar zwangerschap en kind dan ook bij zo'n sollicitatie meegeven. Dat baantje kan later nog wel.
als mannen daarvoor gemaakt waren, hadden ze wel een paar borsten gehadquote:Op dinsdag 1 november 2005 23:31 schreef Wombcat het volgende:
Misschien wil haar man wel heel graag thuis voor de kinderen zorgen
Wat dan? Als vrouw drie dagen werken om drie dagen opvang te kunnen betalen? Om de luxe stationwagen te kunnen betalen? De tophypotheek?quote:Op woensdag 2 november 2005 11:55 schreef partychickie het volgende:
Tegenwoordig meot je als vrouw wel een baan er bij nemen, anders red je het niet je kindje genoeg te kunnen geven.
Een kind de tiet geven kan zelfs een aap. Het vergt wel meer om een kind echt op te voeden en te verzorgen. Dat kan een man ook.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:26 schreef Solitarias het volgende:
[..]
als mannen daarvoor gemaakt waren, hadden ze wel een paar borsten gehad
Dat is nogal onzin. Mannen kunnen net zo goed kinderen verzorgen, en in een normale situatie is voor kinderen een vader net zo van belang als een moeder. Ik zie ook genoeg mannen die prima voor hun kind kunnen zorgen. Een kindopvoeden is iets heel anders dan de borst geven.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:26 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Wat Alicey zegt (wat betreft dat mannen kinderen op kunnen voeden dan, haar laatste alinea ben ik het niet per definitie mee eens, maar da's een persoonlijk verhaal).quote:Op woensdag 2 november 2005 14:26 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Nee ik heb het over een huisje huren met huursubsidie en nog alleen het noodzakelijke kunnen betalen zoals vaste lasten en eten. Dan moet je echt wel bijwerken. En zoals ik al zei opa en oma kunnen ook opassen.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:33 schreef kippenek het volgende:
[..]
Wat dan? Als vrouw drie dagen werken om drie dagen opvang te kunnen betalen? Om de luxe stationwagen te kunnen betalen? De tophypotheek?
Keuzes mensen, keuzes.
Aangezien de vraag bij voorbaat al verboden is, is het antwoord, of dat nou de waarheid is of niet, niet relevant meer. Een werkgever kan zich nooit beroepen op het feit dat zij loog, omdat hij de vraag in eerste instantie al nooit had mogen vragen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:30 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ze mogen er misschien niet naar vragen, maar liegen over een situatie is denk ik ook niet toegestaan. Het beste is dus in zo'n situatie kenbaar te maken dat zulke vragen niet zijn toegestaan tijdens een gesprek.
Het is in dit geval inderdaad "toegestaan", maar je kunt er vergif op innemen dat het een verstoorde sfeer oplevert.quote:Op donderdag 3 november 2005 11:51 schreef Vhiper het volgende:
Liegen is in dit geval dus wel degelijk toegestaan, zeker aangezien je met een weigering de vraag te beantwoorden, ook al een signaal afgeeft.
Dat begon dan met het stellen van de vraag. Ik zou me als sollicitant nog wel twee keer bedenken of ik daar wel zou willen werken.quote:Op donderdag 3 november 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is in dit geval inderdaad "toegestaan", maar je kunt er vergif op innemen dat het een verstoorde sfeer oplevert.
Dat wel. Maar als de wergever die vraag stelt, heb je als werknemer ook meteen een signaal dat de werkgever het misschien niet zo nauw neemt met regeltjes die hem niet zo uitkomen. Het zegt dus ook wel iets over de werkgever imo.quote:Op donderdag 3 november 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is in dit geval inderdaad "toegestaan", maar je kunt er vergif op innemen dat het een verstoorde sfeer oplevert.
Inderdaad. Ik denk dat ik zelf na een dergelijke vraag elders zou gaan solliciteren.quote:Op donderdag 3 november 2005 11:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat wel. Maar als de wergever die vraag stelt, heb je als werknemer ook meteen een signaal dat de werkgever het misschien niet zo nauw neemt met regeltjes die hem niet zo uitkomen. Het zegt dus ook wel iets over de werkgever imo.
Of vragen waarom die vraag gesteld wordt en of hij weet dat hij die vraag niet mag stellen?quote:Op donderdag 3 november 2005 12:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik denk dat ik zelf na een dergelijke vraag elders zou gaan solliciteren.
Ik weet niet of ik op dat moment assertief genoeg zou zijn om die vraag op die manier te stellen, maar het is wel een goede vraag inderdaad. Het zou natuurlijk ook onwetendheid kunnen zijn..quote:Op donderdag 3 november 2005 12:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of vragen waarom die vraag gesteld wordt en of hij weet dat hij die vraag niet mag stellen?
maar ja, ik ben man, dus voor mij is dat toch al vrij hypothetisch
Hangt er denk ik ook vanaf hoe zeer je die vraag verwacht. Hoe beter je erop voorbereid bent, hoe beter je erop kunt reageren. Het is wel iets om over na te denken vind ik.quote:Op donderdag 3 november 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik op dat moment assertief genoeg zou zijn om die vraag op die manier te stellen, maar het is wel een goede vraag inderdaad. Het zou natuurlijk ook onwetendheid kunnen zijn..
Dat is inderdaad ook een punt. Een sollicitatiegesprek is meestal voorbereid.quote:Op donderdag 3 november 2005 12:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hangt er denk ik ook vanaf hoe zeer je die vraag verwacht. Hoe beter je erop voorbereid bent, hoe beter je erop kunt reageren. Het is wel iets om over na te denken vind ik.
Je weet natuurlijk nooit de motivatie van te voren..quote:Op zich toon je hiermee ook een goed punt aan bij de potentiële werkgever: dat je scherp bent en assertief kunt reageren. Of hij het op dat moment zo prettig vindt, is dan weer punt twee.
Misschien is hij wel helemaal niet blij met mensen die hun rechten niet kennen. Maar bij zo iemand lijkt het me ook niet prettig werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |