abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31757645
Ik heb geen idee waar ik deze moet plaatsen, maar hij wordt vanzelf wel verzet.

Wat schrijf je nou in een sollicitatie als je zwanger bent. Ik vind het zo moeilijk. Misschien heeft iemand nog een tip? :s
pi_31757680
Wat dacht je van WGR ipv FB?

kick FB->WGR
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:23:39 #3
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_31757687
Ik zou het niet in de brief zetten. Als je voor een gesprek wordt uitgenodigd zien/horen ze het vanzelf wel en zoiets is in een gesprek makkelijker te te leggen/weg te lullen dan in een brief.
pi_31757752
JA dat is waar, maar het probleem is dat ik normaal tot september zou werken bij mijn vorige bedrijf en dan weer naar school zou gaan. Toen werd bleek ik dus zwanger. Hoe moet ik dat weg moffelen in zo'n brief. Of gewoon maar niks over zeggen.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:27:45 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31757830
Je hoeft er niks over te zeggen. Sterker nog, eigenlijk mogen ze er niet eens naar vragen in het sollicitatiegesprek. Doen ze dat wel, dan hoef jij niet naar waarheid te antwoorden.
quote:
Zwanger solliciteren
U bent niet verplicht bij een sollicitatie te melden dat u zwanger bent. De potentiele werkgever heeft niet het recht ernaar te vragen. Mondelinge of schriftelijke vragen die direct of indirect verband houden met zwangerschap, bijvoorbeeld vragen over de laatste menstruatie, hoeft u niet te beantwoorden. Ook op vragen over gezinsuitbreiding hoeft u niet in te gaan. Worden deze vragen toch gesteld dan kunt u een klacht indienen doen bij de Commissie Gelijke Behandeling. Deze zal dan uitspreken dat de vragensteller in strijd met de wet heeft gehandeld. U kunt vervolgens een de schadevergoeding claimen.
Bron
The love you take is equal to the love you make.
pi_31757847
Ik zou gewoon wachten tot je een gesprek krijgt.
pi_31757865
JA maar je kan het dus al wel zien. Dus dat verberg ik vrees ikniet of ik moet in een gewaad gaan.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:29:47 #8
4177 Jojogirl
pi_31757892
Als je een gat in je CV hebt van een paar maanden kan je ook de maanden weglaten, dan staat er alleen x-2005 en niet tot welke maand je ergens in dienst was of op school zat.
pi_31757901
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:27 schreef Lienekien het volgende:
Je hoeft er niks over te zeggen. Sterker nog, eigenlijk mogen ze er niet eens naar vragen in het sollicitatiegesprek. Doen ze dat wel, dan hoef jij niet naar waarheid te antwoorden.
Ze mogen er misschien niet naar vragen, maar liegen over een situatie is denk ik ook niet toegestaan. Het beste is dus in zo'n situatie kenbaar te maken dat zulke vragen niet zijn toegestaan tijdens een gesprek.
pi_31757905
He dat is handig om te weten, thnx lienekien
pi_31757934
Je hoeft het idd niet te zeggen. En er mag niet gevraagd te worden.
Maar om eerlijk te zijn, ik zou je niet aannemen als ik het wist of er toch achter kwam.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_31757943
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:29 schreef Jojogirl het volgende:
Als je een gat in je CV hebt van een paar maanden kan je ook de maanden weglaten, dan staat er alleen x-2005 en niet tot welke maand je ergens in dienst was of op school zat.
Nou het probleem is dat ze denk ik willen weten waarom ik gestopt ben bij mijn vorige bedrijf.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:32:30 #13
4177 Jojogirl
pi_31757966
Liegen zou ik niet doen, zeker niet als men het al kan zien. Hoewel de vraag nniet gesteld mag worden, kan je weinig anders doen dan eerlijk antwoorden als ze hem toch stellen. Ze komen er toch vanzelf achter en kunnen dan heus wel uitrekenen dat je bewust gelogen hebt. je zal jezelf in een gesprek gewoon zo goed moeten verkopen dat ze het maar voor lief nemen.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:32:38 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31757969
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:31 schreef partychickie het volgende:

[..]

Nou het probleem is dat ze denk ik willen weten waarom ik gestopt ben bij mijn vorige bedrijf.
Je was van plan om weer naar school te gaan, maar je hebt je bedacht en nou wil je weer graag aan het werk.
pi_31757970
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:31 schreef partychickie het volgende:

[..]

Op die vraag hoeft je toch ook niet te antwoorden?
pi_31757974
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:31 schreef marcb1974 het volgende:
Je hoeft het idd niet te zeggen. En er mag niet gevraagd te worden.
Maar om eerlijk te zijn, ik zou je niet aannemen als ik het wist of er toch achter kwam.
Dat snap ik. Ik geloof ook neit dat ieamdn me nu aanneemt, maa rik moet toch mijn ww houden en toch proberen.
pi_31758020
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:32 schreef Lucille het volgende:

[..]

Op die vraag hoeft je toch ook niet te antwoorden?
Als ik een bedrijf zou hebben zou ik het wel belangrijk vinden om te weten.
pi_31758047
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:32 schreef partychickie het volgende:

[..]

Dat snap ik. Ik geloof ook neit dat ieamdn me nu aanneemt, maa rik moet toch mijn ww houden en toch proberen.
Ja, dat moet je ook zeker zien te behouden die WW, en je moet ook gewoon door solliciteren. Wat je wel kan proberen is tijdelijke banen (daar zou ik je dan wel weer voor aannemen als je geschikt bent )
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:36:01 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31758080
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:30 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ze mogen er misschien niet naar vragen, maar liegen over een situatie is denk ik ook niet toegestaan. Het beste is dus in zo'n situatie kenbaar te maken dat zulke vragen niet zijn toegestaan tijdens een gesprek.
Niet naar waarheid antwoorden is niet per se liegen. Je kunt de vraag inderdaad ontwijken door aan te geven dat het geen onderwerp van gesprek mag zijn.

Als het duidelijk zichtbaar is dat je zwanger bent, mag men je in ieder geval niet openlijk afwijzen om die reden (want dan krijgen ze gelazer). Helaas kunnen ze je wel afwijzen om reden van je zwangerschap maar zeggen dat ze je niet aannemen omdat ze bijv. een betere kandidaat hebben. Daar kun je volgens mij niets tegen beginnen.

Maar denk niet dat je bij voorbaat al geen kans maakt, hoor.
pi_31758126
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:34 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja, dat moet je ook zeker zien te behouden die WW, en je moet ook gewoon door solliciteren. Wat je wel kan proberen is tijdelijke banen (daar zou ik je dan wel weer voor aannemen als je geschikt bent )
JA ik ben ook al bij uitzendbureaus geweest maar daar heb ik ook weinig aan. Denk dat ze hiverig zijn voor kwaaltjes
pi_31758128
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:33 schreef partychickie het volgende:

[..]

Als ik een bedrijf zou hebben zou ik het wel belangrijk vinden om te weten.
Wij hebben het hier 1 keer gehad dat er iemand aangenomen was die 3 maanden later thuis zat om te gaan bevallen (daar kon je dus niets bij zien). Het is gewoon heel moeilijk voor een bedrijf om 3 keer iemand in te gaan werken, want als je iemand aanneemt die nu al zwanger is kan die persoon nog nooit goed zijn ingewerkt voordat het zwangerschapsverlof begint.

Let wel, mijn baas neemt wel mensen aan die zwanger zijn, dus het is zeker niet kansloos voor je.
pi_31758174
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:37 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Wij hebben het hier 1 keer gehad dat er iemand aangenomen was die 3 maanden later thuis zat om te gaan bevallen (daar kon je dus niets bij zien). Het is gewoon heel moeilijk voor een bedrijf om 3 keer iemand in te gaan werken, want als je iemand aanneemt die nu al zwanger is kan die persoon nog nooit goed zijn ingewerkt voordat het zwangerschapsverlof begint.

Let wel, mijn baas neemt wel mensen aan die zwanger zijn, dus het is zeker niet kansloos voor je.
Hangt af van het soort werk. En ik heb nog heel lang te gaan zit bijna op de helft pas hoor. MAar begfrijp het wel van een bedrijf. HEt is alleen zo moeilijk solliciteren.
pi_31758417
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:38 schreef partychickie het volgende:

[..]

Hangt af van het soort werk. En ik heb nog heel lang te gaan zit bijna op de helft pas hoor. MAar begfrijp het wel van een bedrijf. HEt is alleen zo moeilijk solliciteren.
Het zal ook niet echt motiverend werken voor jezelf om te solliciteren met in gedachte dat je toch een (onterechte dat wel) achterstand hebt ten opzichte van de andere sollicitanten in een eventueel gesprek.

Wat ik je wel kan aanraden is ook goed te letten op banen bij de overheid, die zijn wat makkelijker in het aannemen van de iets zwakkere in de maatschappij.
pi_31758526
als ik een zwangere vrouw bij mij op sollicitatie kreeg, dan kreeg ze echt niet de baan. Je bent toch niet gek? Daar heb je niks aan.

Mag je zeker gelijk weer iemand aannemen? Gelukkig is er weinig werk en veel mensen die een baan zoeken, hoef je nooit een zwanger kalf aan te nemen.
pi_31758544
Zwangere vrouwen kosten de werkgever best veel geld.
Vandaar dat ze je niet zo snel indienst zullen nemen als ze merken dat je zwanger bent.

Of ze verlengen je jaar contract niet als je niks zegt en na 4 maanden werken met zwangerschaps verlof gaat.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:10:46 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31759039
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:51 schreef harlingen het volgende:
als ik een zwangere vrouw bij mij op sollicitatie kreeg, dan kreeg ze echt niet de baan. Je bent toch niet gek? Daar heb je niks aan.

Mag je zeker gelijk weer iemand aannemen? Gelukkig is er weinig werk en veel mensen die een baan zoeken, hoef je nooit een zwanger kalf aan te nemen.
En gelukkig zijn er ook mensen met meer respect voor zwangere vrouwen.
pi_31759465
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 17:10 schreef Lienekien het volgende:
En gelukkig zijn er ook mensen met meer respect voor zwangere vrouwen.
Als je bij een wat groter bedrijf gaat solliciteren, met een personeelschef/afdeling, dan kun je het vergeten. Zelfs al zou die personeelschef respect hebben voor zwangere vrouwen, dan heeft hij nog steeds meer loyaliteit aan zijn eigen baan. Hij zal je dus net zo goed niet aannemen, hoe lief en aardig hij je ook vind.

Geen enkele baas wil onverwachte kosten. Hij moet namelijk ook nog respect opbrengen voor de mensen die al bij hem werken.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:35:04 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31759637
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 17:27 schreef RetepV het volgende:

[..]

Als je bij een wat groter bedrijf gaat solliciteren, met een personeelschef/afdeling, dan kun je het vergeten. Zelfs al zou die personeelschef respect hebben voor zwangere vrouwen, dan heeft hij nog steeds meer loyaliteit aan zijn eigen baan. Hij zal je dus net zo goed niet aannemen, hoe lief en aardig hij je ook vind.

Geen enkele baas wil onverwachte kosten. Hij moet namelijk ook nog respect opbrengen voor de mensen die al bij hem werken.
Hoezo, 'zelfs al zou die personeelschef respect hebben voor zwangere vrouwen'? Een beetje ongelukkig gekozen, die frasering...)*

Maar goed, nog altijd minder honenswaardig dan harlingen's 'zwangere kalf'. Want daar doelde ik vooral op met mijn opmerking over respect.

En geloof me, zwangere vrouwen worden heus ook wel aangenomen. Dat ze zwanger zijn doet niets af aan hun capaciteiten en goede krachten wil men graag weer terug na het verlof. Zelf heb ik me als collega nooit benadeeld gevoeld door een zwangere collega. De keren dat ik om die reden werk moest overnemen kwam het niet in me op om daar moeilijk of verongelijkt over te doen. Dat hoort er nou eenmaal gewoon bij.

)* Bedoel je niet eigenlijk 'De personeelschef kan nog zoveel respect hebben voor zwangere vrouwen'?
pi_31774223
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 17:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En geloof me, zwangere vrouwen worden heus ook wel aangenomen. Dat ze zwanger zijn doet niets af aan hun capaciteiten en goede krachten wil men graag weer terug na het verlof. Zelf heb ik me als collega nooit benadeeld gevoeld door een zwangere collega. De keren dat ik om die reden werk moest overnemen kwam het niet in me op om daar moeilijk of verongelijkt over te doen. Dat hoort er nou eenmaal gewoon bij.
Zwangere vrouwen komen vaak voor minder uur per week terug. Als dan toch hetzelfde werk gedaan moet worden, ben je mooi de klos als collega.
Ook moet er altijd strikt op bepaalde tijden weg en wordt er raar gekeken als je hoogst irritant is, doordat anderen dit dan op moeten vangen (op het begin en einde van de dag).

De enige capaciteit die ze aantoonbaar voor hebben op anderen, is dat ze zwanger kunnen worden...

Overigens mag je er niet over liegen bij een sollicitatie, hoogstens niet beantwoorden en verwijzen dat er niet naar gevraagd kan worden. Het is net zo als met een ziekte, hetgeen ik nog steeds niet snap, want een ziekte kun je niets aan doen. Zwanger worden is een keuze.
pi_31774225
Ik ben bang dat je NOOIT aan een baan komt!
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 oktober 2005 @ 08:23:19 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31774361
Typische opmerkingen in dit topic... 'zwanger kalf' en 'al zou iemand respect hebben voor een zwangere vrouw'... kalveren kunnen volgens mij niet eens zwanger worden en ik zie niet in waarom iemand geen respect zou (hoeven te) hebben voor een zwangere vrouw... Behoorlijk denegreren allemaal...

Ik vraag me af waarom iedereen denkt dat een zwangerschap de werkgever handen vol met geld kost. De periode van zwangerschap- en bevallingsverlof wordt betaald door het UWV, de werkgever moet wel de vervanger betalen... Maar dat is vrij logisch, als je wilt dat er werk gedaan wordt, zul je moeten betalen. Als een zwangere ziek wordt en de ziekte is gerelateerd aan de zwangerschap, dan neemt het UWV de betaling ook over. Kortom bij een zwangerschap komen nauwelijks extra kosten om de hoek kijken.

Dat het moeilijk is om te solliciteren als je zwanger bent, klopt... omdat werkgevers nog altijd bang zijn voor de eventuele financiële gevolgen. Maar vooral -en dat vind ik de meest begrijpelijke reden- omdat inwerken wel tijd en geld kost. En ik als werkgever ook liever maar één keer iemand inwerk.

Mag ik de 'heren' er even op wijzen dat ze over een jaartje of 20 als werkgever een groot probleem zouden hebben, als er vandaag de dag geen 'zwangere kalven' rond zouden lopen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 08:48:29 #32
4177 Jojogirl
pi_31774425
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 06:01 schreef Slimme.Smurf het volgende:
Ook moet er altijd strikt op bepaalde tijden weg en wordt er raar gekeken als je hoogst irritant is, doordat anderen dit dan op moeten vangen (op het begin en einde van de dag).
Onzinnig argument, er zijn gelukkig ook zat vaders die hun kind van de creche halen en dus op tijd weg moeten. En als overwerken bij een bedrijf de standaard is zijn ze sowieso fout bezig.
pi_31774564
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 08:23 schreef Sjeen het volgende:
Typische opmerkingen in dit topic... 'zwanger kalf' en 'al zou iemand respect hebben voor een zwangere vrouw'... kalveren kunnen volgens mij niet eens zwanger worden en ik zie niet in waarom iemand geen respect zou (hoeven te) hebben voor een zwangere vrouw... Behoorlijk denegreren allemaal...

Ik vraag me af waarom iedereen denkt dat een zwangerschap de werkgever handen vol met geld kost. De periode van zwangerschap- en bevallingsverlof wordt betaald door het UWV, de werkgever moet wel de vervanger betalen... Maar dat is vrij logisch, als je wilt dat er werk gedaan wordt, zul je moeten betalen. Als een zwangere ziek wordt en de ziekte is gerelateerd aan de zwangerschap, dan neemt het UWV de betaling ook over. Kortom bij een zwangerschap komen nauwelijks extra kosten om de hoek kijken.

Dat het moeilijk is om te solliciteren als je zwanger bent, klopt... omdat werkgevers nog altijd bang zijn voor de eventuele financiële gevolgen. Maar vooral -en dat vind ik de meest begrijpelijke reden- omdat inwerken wel tijd en geld kost. En ik als werkgever ook liever maar één keer iemand inwerk.
Niet alleen vergoedt het UWV niet alle kosten die je als werkgever maakt, veel belangrijker is dat je als werkgever blijft zitten met werk wat niet af is en een werknemer die, als het een zware zwangerschap is zoals mijn vrouw die had, erg vaak afwezig is. En lang niet elke werkgever heeft de mogelijkheid voor elk uurtje afwezigheid vervanging te regelen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31774706
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 08:23 schreef Sjeen het volgende:
Kortom bij een zwangerschap komen nauwelijks extra kosten om de hoek kijken.
Nauwelijk extra kosten?? Enig idee wat een werknemer per maand kost?
pi_31774773
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]

Bron
Trieste zaak dit.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:55:06 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31774779
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:43 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Nauwelijk extra kosten?? Enig idee wat een werknemer per maand kost?
Lees dan wat Sjeen schrijft: voor de periode van verlof neemt het UWV de kosten op zich. Dus de loonkosten van de zwangere werkneemster komen voor die periode te vervallen.
pi_31774792
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Lees dan wat Sjeen schrijft: voor de periode van verlof neemt het UWV de kosten op zich. Dus de loonkosten van de zwangere werkneemster komen voor die periode te vervallen.
Je moet nadat ze terugkomt van zwangerschapsverlof haar wel weer inwerken, intussentijd moet je een uitzendkracht charteren en inwerken en daarna weer wegsturen, dan komt zij terug en is ze na 4 maandjes weer zwanger...
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:58:33 #38
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31774812
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En de loonkosten van de vervanger? het verliesa aan produktie door een onervaren kracht? De tijd die het kost om een vervanger in te werken? Enig idee wat je dat kan kosten?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:59:33 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31774824
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En de loonkosten van de vervanger? het verliesa aan produktie door een onervaren kracht? De tijd die het kost om een vervanger in te werken? Enig idee wat je dat kan kosten?
Ja, je hebt helemaal gelijk. Het is een grote schande. Zwangere vrouwen zouden op staande voet moeten worden ontslagen. Ze zijn de pest voor de economie.
pi_31774852
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, je hebt helemaal gelijk. Het is een grote schande. Zwangere vrouwen zouden op staande voet moeten worden ontslagen. Ze zijn de pest voor de economie.
Anders reageer je gewoon even inhoudelijk.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:02:36 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31774862
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Anders reageer je gewoon even inhoudelijk.
't Is de moeite niet waard.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:03:08 #42
66444 Lord_Vetinari
pi_31774870
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat je er niet zo makkelijk over moet denken. Het is voor een werkgever echt wel een aderlating, een zwangerschap. En ik kan werkgevers die zwangere vrouwen niet aannemen best begrijpen.
pi_31774873
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

't Is de moeite niet waard.
Je bent uitgeluld dus. Nu weer in PUB gaan spelen.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:06:35 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31774917
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat je er niet zo makkelijk over moet denken. Het is voor een werkgever echt wel een aderlating, een zwangerschap. En ik kan werkgevers die zwangere vrouwen niet aannemen best begrijpen.
Die kosten zijn ingecalculeerd. Het beleid op dit gebied vloeit voort uit de Nederlandse wetgeving.
pi_31774964
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Die kosten zijn ingecalculeerd. Het beleid op dit gebied vloeit voort uit de Nederlandse wetgeving.
Het kost de werknemer tijd, geld en energie. Dat vind ik genoeg om iemand die zwanger is en dat niet kenbaar maakt tijdens een sollicitatiegesprek te ontslaan of de bevoegdheid te hebben om diegene op non-actief te stellen of te ontslaan.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:12:59 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31775011
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het kost de werknemer tijd, geld en energie. Dat vind ik genoeg om iemand die zwanger is en dat niet kenbaar maakt tijdens een sollicitatiegesprek te ontslaan of de bevoegdheid te hebben om diegene op non-actief te stellen of te ontslaan.
Ja, dat vind jij. Maar in Nederland houden we ons aan de wet, toch?

En weer even on topic. De mensen die vinden dat een zwangere werkneemster toch vooral een grote kostenpost is, raden die TS nou aan of af om gemotiveerd te gaan solliciteren? En wat is voor haar het alternatief als jullie haar bij voorbaat kansloos achten: moet ze dan maar WW blijven trekken? En is dat dan niet erg?
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:14:39 #47
66444 Lord_Vetinari
pi_31775030
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ingecalculeerd, waar? In die UWV vergoeding? Mag ik even lachen?
pi_31775036
Beter wacht je met zwanger worden tot je ergens een contract voor onbepaalde tijd hebt.

Maar je hoeft het ze idd niet te vertellen. Je loopt wel het risico dat je contract niet wordt verlengd als ze erachter komen.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:04:59 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31775165
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 10:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ingecalculeerd, waar? In die UWV vergoeding? Mag ik even lachen?
Nee, ingecalculeerd in de zin dat werkgevers weten dat werkneemsters in de vruchtbare leeftijd zwanger kunnen worden en dit dan dus in de organisatie opgevangen zal moeten worden.

Je zou van deze discussie de indruk kunnen krijgen dat werkgevers zich per definitie genaaid voelen als een werkneemster zwanger wordt.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:33:47 #50
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31777083
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Je moet nadat ze terugkomt van zwangerschapsverlof haar wel weer inwerken, intussentijd moet je een uitzendkracht charteren en inwerken en daarna weer wegsturen, dan komt zij terug en is ze na 4 maandjes weer zwanger...
Wat een onzin... waarom zou iemand die na zijn zwangerschapsverlof terugkomt opnieuw ingewerkt moeten worden... Moet een man die een half jaar sabbatical heeft gehad ook opnieuw ingewerkt worden?
  Redactie Frontpage zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:36:29 #51
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_31777172
*Knuppel in hoenderhok gooit* zou je niet eerst even je kind afwachten en daarna weer eens aan het werk gaan?
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:36:51 #52
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31777186
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, ik weet precies wat dat kosten kan... Nogmaals, alsje wil dat werk uitgevoerd wordt, zul je er iemand voor moeten betalen. Of dat nou de nog niet zwangere is, of de vervanger... dus dat argument vervalt. Inwerken kost inderdaad tijd en geld... Maar goed, de werkgever die dat nu doet, doet dat ook voor zijn eigen toekomst.

Of denken jullie dat de wereld ook wel blijft bestaan als we er massaal voor kiezen maar geen kinderen meer te krijgen? Moet je eens kijken hoe makkelijk je dan aan personeel komt over een jaar of twintig...
  Redactie Frontpage zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:38:12 #53
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_31777234
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:36 schreef Sjeen het volgende:

Of denken jullie dat de wereld ook wel blijft bestaan als we er massaal voor kiezen maar geen kinderen meer te krijgen? Moet je eens kijken hoe makkelijk je dan aan personeel komt over een jaar of twintig...
Massaal geen kinderen krijgen? Er zijn genoeg vrouwen die het moederschap verkiezen boven hun carrière.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:39:50 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31777292
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:36 schreef SunChaser het volgende:
*Knuppel in hoenderhok gooit* zou je niet eerst even je kind afwachten en daarna weer eens aan het werk gaan?
Volgens mij heeft TS een sollicitatieplicht i.v.m. WW.
  Redactie Frontpage zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:44:24 #55
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_31777437
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij heeft TS een sollicitatieplicht i.v.m. WW.
Lekker dubbel dus. Maar als ze alleen aan die plicht wil voldoen kan ze toch gewoon melden dat ze zwanger is?
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:45:48 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31777478
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:44 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Lekker dubbel dus. Maar als ze alleen aan die plicht wil voldoen kan ze toch gewoon melden dat ze zwanger is?
Daar krijgt ze heus geen vrijstelling voor.

Het UWV zal vinden dat ze ook zwanger gewoon naar werk kan zoeken. En zo hoort het ook.
  Redactie Frontpage zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:52:10 #57
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_31777642
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:45 schreef Lienekien het volgende:

voor.

Het UWV zal vinden dat ze ook zwanger gewoon naar werk kan zoeken. En zo hoort het ook.
Naar werk zoeken ja, maar werken? Ik vind t alleen maar goed als vrouwen werken ook na kids, maar een vrouw mag toch de keuze hebben om alleen moeder te zijn? Dus dat t zo hoort ben ik niet met je eens.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:54:43 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31777700
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:52 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Naar werk zoeken ja, maar werken? Ik vind t alleen maar goed als vrouwen werken ook na kids, maar een vrouw mag toch de keuze hebben om alleen moeder te zijn? Dus dat t zo hoort ben ik niet met je eens.
Tuurlijk heeft ze die keus, maar dan verspeelt ze haar recht op WW. Dat bedoel ik.
pi_31784728
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:36 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ja, ik weet precies wat dat kosten kan... Nogmaals, alsje wil dat werk uitgevoerd wordt, zul je er iemand voor moeten betalen. Of dat nou de nog niet zwangere is, of de vervanger... dus dat argument vervalt.
Volgens mij weet jij heel goed dat dit argument niet volledig is: niet alleen is een tijdelijke kracht over het algemeen duurder dan de vaste kracht, maar het probleem ligt vooral in de afwezigheid buiten het zwangerschapsverlof.
quote:
Inwerken kost inderdaad tijd en geld... Maar goed, de werkgever die dat nu doet, doet dat ook voor zijn eigen toekomst.
Aan de andere kant weet je zeker dat een werknemer die zwangerschap verzwijgt in ieder geval alleen aan haar eigen belangen denkt en de belangen van de werkgever negeert.
quote:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die vinden dat er geen zwangerschapsfaciliteiten moeten zijn; maar persoonlijk vind ik ook dat wanneer iemand weet dat 'ie zijn potententiële werkgever op kosten gaat jagen vanwege persoonlijke omstandigheden, of dat nu is wegens zwangerschap of wegens een geplande zware operatie maakt mij niet zoveel uit, het verzwijgen daarvan laakbaar is en getuigt van een verderfelijke arbeidsmoraal.

Begrijp me goed: ik vind dat de faciliteiten die er zijn een groot goed zijn, maar ik vind dat een werknemer ook rekening dient te houden met de belangen van een werkgever.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31785133
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft ze die keus, maar dan verspeelt ze haar recht op WW. Dat bedoel ik.
Daar kiest ze zelf voor.

Het gaat er mij gewoon om dat de werkgever op de hoogte gebracht zou moeten worden. Wel zo eerlijk.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:50:27 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31785319
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 17:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Daar kiest ze zelf voor.

Het gaat er mij gewoon om dat de werkgever op de hoogte gebracht zou moeten worden. Wel zo eerlijk.
Niet volgens de wet. Simpel zat.
pi_31785432
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 17:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Niet volgens de wet. Simpel zat.
Kun je eigenlijk wel lezen? Begrijp je de essentie van een forum eigenlijk wel?
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:55:44 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31785464
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 17:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik kan prima lezen, dank je.

Jouw 'eerlijk' is niet te rijmen met de wet. Snap je wat ik bedoel?
pi_31785509
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 17:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik uit mijn mening, dat is ook de essentie van een forum. Het staat zo niet in de wet, het zou echter wel eerlijker zijn als de werkgever weet met wie hij in zee gaat. Er komen toch extra kosten en inspanningen bij kijken en die zijn niet ingecalculeerd. Net zoals het handig is dat een voetbalclub weet dat ze een voetballer kopen met een kapotte knie.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:57:24 #65
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31785512
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 17:31 schreef _-rally-_ het volgende:

Volgens mij weet jij heel goed dat dit argument niet volledig is: niet alleen is een tijdelijke kracht over het algemeen duurder dan de vaste kracht, maar het probleem ligt vooral in de afwezigheid buiten het zwangerschapsverlof.
Een tijdelijke kracht hoeft niet duurder te zijn, dat ligt er helemaal aan hoe je het aanpakt. Dat het je geen geld gaat opleveren... ok. afwezigheid buiten zwangerschapsverlof is inderdaad moeilijk te takelen...
quote:
Aan de andere kant weet je zeker dat een werknemer die zwangerschap verzwijgt in ieder geval alleen aan haar eigen belangen denkt en de belangen van de werkgever negeert.
Verzwijgen vind ik sowieso geen goed idee... Maar officieel hoef je het pas drie maanden voor de bevallingsdatum te melden. Hoe je het zolang verborgen kunt houden... geen idee.
quote:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die vinden dat er geen zwangerschapsfaciliteiten moeten zijn; maar persoonlijk vind ik ook dat wanneer iemand weet dat 'ie zijn potententiële werkgever op kosten gaat jagen vanwege persoonlijke omstandigheden, of dat nu is wegens zwangerschap of wegens een geplande zware operatie maakt mij niet zoveel uit, het verzwijgen daarvan laakbaar is en getuigt van een verderfelijke arbeidsmoraal.

Begrijp me goed: ik vind dat de faciliteiten die er zijn een groot goed zijn, maar ik vind dat een werknemer ook rekening dient te houden met de belangen van een werkgever.
Nu hebben we het inderdaad over een potentiële werkgever. Ik vind dat deze zelf een weloverwogen keuze moet kunnen maken op basis basis van de juiste feiten. Dus niet ineens geconfronteerd moet met een zwangerschap.

Maar om nu te zeggen dat vrouwen die kinderen willen maar thuis moeten gaan zitten... Isa zou er absoluut niet beter van worden als ze mij continu om zich heen zou hebben. Het arme kind zou knettergek van me worden...
pi_31788548
Een werkgever kan best een vrouw in dienst nemen als ze zwanger is. Als de werkgever bij voorbat al ervan uitgaat dat het voor onoplosbare problemen zorgt, dan moet 'ie sowieso geen vrouwen in dienst nemen van onder de 35-40, want die kunnen allemaal zwanger worden.
Overigens kunnen ook mannen ouderschapsverlof aanvragen.
En om er bij voorbaat al vanuit te gaan dat iemand die drie maanden niet op haar werk is, helemaal opnieuw ingewerkt moet worden is ook nogal onzinnig. Afhankelijk van je werk zul je je weer op de hoogte moeten stellen van wat er speelt op dat moment, maar dat is vrij snel gebeurd.

En met de levensloopregeling die volgend jaar wordt ingevoerd kan iedereen een vrije periode aanvragen als je ervoor spaart.

Het is op zich nog best begrijpelijk dat een werkgever niet iemand aanneemt die zwanger is, maar als diegene wel kwaliteiten heeft en in het team lijkt te passen, dan heb je als werkgever toch ook een bord voor je kop om maar iemand anders te nemen die minder passend is (dit is natuurlijk wel afhankelijk van de functie, om hoe hoger opgeleid werk het gaat, hoe minder de zwangerschap er toe doet).
pi_31788624
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 17:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik uit mijn mening, dat is ook de essentie van een forum. Het staat zo niet in de wet, het zou echter wel eerlijker zijn als de werkgever weet met wie hij in zee gaat. Er komen toch extra kosten en inspanningen bij kijken en die zijn niet ingecalculeerd. Net zoals het handig is dat een voetbalclub weet dat ze een voetballer kopen met een kapotte knie.
Punt is dus dat vrijwel alle vrouwen van een bepaalde leeftijd zwanger kunnen worden (en dat dat ook nog eens essentieel is voor de samenleving) en dat daar regels voor zijn afgesproken. Of ze toevallig op het moment dat ze solliciteert zwanger is, is eigenlijk minder relevant (voor hetzelfde geld is ze nog niet zwanger, maar wordt ze het net nadat ze aangenomen is, wil je dan ook gaan vragen of ze kinderen wil?)
pi_31788782
Ik zou als werkgever een vrouw die een zwangerschap verzwijgt er in de proefperiode weer uitgooien. Sommige vrouwen leggen de prioriteiten nogal verkeerd, prima dat je een kind wil maar daar hoeven de werkgever of je collega's niet de dupe van te worden. Vrouwen denken enorm geëmancipeerd te zijn, maar als het erop aankomt is het vooral ik, ik en ik.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:52:20 #69
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31788970
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:45 schreef gelly het volgende:
Ik zou als werkgever een vrouw die een zwangerschap verzwijgt er in de proefperiode weer uitgooien. Sommige vrouwen leggen de prioriteiten nogal verkeerd, prima dat je een kind wil maar daar hoeven de werkgever of je collega's niet de dupe van te worden. Vrouwen denken enorm geëmancipeerd te zijn, maar als het erop aankomt is het vooral ik, ik en ik.
En mannen denken bij alles eerst aan hun omgeving en daarna pas aan zichzelf
pi_31789070
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:52 schreef Sjeen het volgende:

[..]

En mannen denken bij alles eerst aan hun omgeving en daarna pas aan zichzelf
Dat zeg ik niet, ik heb alleen het idee dat veel vrouwen met kinderwens hun baan zien als tijdvulling en een extra centje tussen zwangerschappen in terwijl mannen wat meer loyaliteit aan hun werkgever tonen.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:13:42 #71
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31789666
Ik ben echt blij dat het één en ander al wettelijk is vastgelegd om vrouwen tegen de holbewonersmentaliteit van sommige mannen te beschermen. Toch is dat blijkbaar nog niet genoeg. Soms heb ik er echt een hekel aan om vrouw te zijn en steeds tegen dit soort voorrodelen aan te moeten hikken.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:15:12 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31789723
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 20:13 schreef Aventura het volgende:
Ik ben echt blij dat het één en ander al wettelijk is vastgelegd om vrouwen tegen de holbewonersmentaliteit van sommige mannen te beschermen. Toch is dat blijkbaar nog niet genoeg. Soms heb ik er echt een hekel aan om vrouw te zijn en steeds tegen dit soort vooroordelen aan te moeten hikken.
Amen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aventura op 29-10-2005 20:23:33 ]
pi_31789777
Dus je bent het niet met mij eens dat veel vrouwen vooral van hun door emancipatie verworven rechten gebruik maken, maar de bijbehorende plichten liever achterwege laten ?
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:22:31 #74
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31789943
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 20:16 schreef gelly het volgende:
Dus je bent het niet met mij eens dat veel vrouwen vooral van hun door emancipatie verworven rechten gebruik maken, maar de bijbehorende plichten liever achterwege laten ?
Ik ben het wel met je eens dat een vrouw zich aan haar plichten moeten houden. Op welke plicht doel je trouwens? Openheid over het zwanger zijn?
Zelf zou ik er nooit over liegen, maar dan hoop ik wel dat ik in ruil daarvoor eerlijk behandeld word. Dus als ik dan de juiste persoon ben voor de baan, dat de werkgever mij dan aanneemt, zwanger of niet.
Zwangerschap hoort nou eenmaal bij het leven. Het is dat mannen niet zwanger kunnen worden, dan hadden we al heel anders over dit soort zaken gepraat. Nu zijn wij 'zwangere koeien'. Ik wil misschien zelf niet eens kinderen maar het doet me pijn dat tegenwoordig het hele mooie, 'heilige' van de zwangere vrouw af is. Terwijl het nota bene maatschappelijk zeer relevant is dat mensen kinderen krijgen...
pi_31803409
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 20:22 schreef Aventura het volgende:

Zwangerschap hoort nou eenmaal bij het leven. Het is dat mannen niet zwanger kunnen worden, dan hadden we al heel anders over dit soort zaken gepraat. Nu zijn wij 'zwangere koeien'. Ik wil misschien zelf niet eens kinderen maar het doet me pijn dat tegenwoordig het hele mooie, 'heilige' van de zwangere vrouw af is. Terwijl het nota bene maatschappelijk zeer relevant is dat mensen kinderen krijgen...
Heb je helemaal gelijk in.
Opmerkingen als 'zwangerschap is reden tot ontslag' zijn dan ook dikke flauwekul.
Er zijn zelfs beroepen (chirurgen hebben er een handje van) waar vrouwen ook nu nog veel moeilijker worden aangenomen, omdat ze in de toekomst wel eens zwanger zouden kunnen worden. Want zo gaat dat met vrouwen. En chirurg is toch een 24/7 beroep. Is het idee.
Dikke macho-nonsens natuurlijk.

Maar... dat alles neemt niet weg dat het wel erg laag bij de gronds is om met een baby in je buik te solliciteren; Je wekt bepaalde verwachtingen (bijvoorbeeld dat je het werk waar je voor aangenomen wordt gaat uitvoeren), en tijdens dat gesprek weet je gewoon dat je over een paar maanden thuis zit, met gratis geld van de werkgever.
Even een baan aannemen om wat extra centen te scoren zonder ervoor te werken, is dat geen misbruik van de wet ter bescherming van zwangere werkneemsters?
  zondag 30 oktober 2005 @ 11:05:50 #76
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31803645
Wat een details allemaal weer. Als je tijdens de proeftijd onmiskenbaar zichtbaar zwanger blijkt kan de werkgever altijd wel iets bedenken om je eruit te krijgen.

Een goede reden zou kunnen zijn gebrek aan kwaliteiten en/of liegen tijden sollicitatiegesprek.
Iemand die mij gaat wijzen op het feit dat ik niets over zwangerschap mag vragen komt er sowiezo niet in. Ken eerst je plichten en beroep je dan op je rechten; niet andersom.

Als je moet solliciteren om je ww veilig te stellen boeit het sowiezo geen meter.

Als je ergens een paar jaar werkt en in die periode zwager raakt is volkomen normaal, een goede binnenkomer is het niet. Het belang van een werkgever loopt nu éénmaal niet geheel parallel met de belangen van een (zwangere) werknemer.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')