Waarom zijn Joden altijd het mikpunt? Daar heb ik geen antwoord op, ik kan wel vertellen waarom ik wantrouwig tegenover hen sta:
Het is een godsdienst gebaseerd op afkomst. Ze noemen zichzelf het uitverkoren volk. Het lijkt me onvermijdelijk, als kinderen van jongs af aan te horen krijgt dat ze tot het uitverkoren volk behoren, dat een deel van de volwassenen niet-joden als minderwaardig zullen beschouwen.
Net zoals men zich vragen stelt over de 'vaderlandsliefde' van de hier geboren moslims, kan men zich die vraag over de hier wonende joden stellen. Zij beschikken impliciet over een dubbele nationaliteit.
Het gebruiken van de media: ik beweer niet dat ze de media controleren, maar ze weten beter dan andere minderheden hoe ze de media naar hun hand kunnen zetten. Kijk bijvoorbeeld naar al de websites die het kleinste anti-semitisch voorval melden. Deze gebeurtenissen krijgen m.i. hierdoor een onevenredig grote aandacht in de pers.
De ADL geeft een opsomming van voorvallen op campussen onder de noemer "anti-semitism"
Daarbij maken ze geen onderscheid tussen anti-semitische acties en protesten tegen de Israëlische politiek. In de lijst staan anti-semische incidenten, maar bij een aantal heb ik toch mijn vragen:
http://www.adl.org/CAMPUS/campus_incidents.aspquote:
January 23 - Hanan Ashrawi, the Palestinian spokeswoman was a guest lecturer at Calvin College (Grand Rapids, MI).
February 20 - The Gaza Strip, a virulently anti-Israel film, was shown at the Columbia University Graduate School of Business. A heated discussion between Arab and Jewish audience members erupted followed the screening.
April 4 - A graphic, multi-media e-mail, showing dead, wounded and mutilated Palestinian children was circulated on the campus of UCLA.
April 8 - An anti-Israel protest was staged by several Muslim and Arab student groups under the banner "Genocide in the 21st Century" at San Francisco State University
April 9 - Students at the University of Michigan - Ann Arbor posed in front of the student union with gags in their mouths and their hands in an effort to symbolize the "suffering of the Palestinians."
April 9 - Students at more than 30 schools, including Columbia University, Georgetown, the UC - Berkeley, the University of Massachusetts and the University of Washington held a national "day of action" to start a campaign to persuade universities to divest themselves of stock in corporations that do business with Israel, as they did in isolating South Africa in the 1980's.
April 12 - At UC - Riverside the Muslim Student Union sponsored a rally and protest for Palestine that concluded with a march to Riverside's City Hall.
May 2 - Following the rejection of a divestment resolution before the UC - Berkeley student government, a group of 500 protesters gathered to object to the University administration's suspension of the Students for Justice in Palestine group.
Na elk voorval op een campus kan de universiteit een protest van de ADL of andere joodse organisaties verwachten. Doet me denken aan de strategie van het Vlaams Blok, om bij elk negatief bericht op de openbare radio of televisie een klacht een klachtenbrief naar de directie te sturen.
Waarmee ik niet wil beweren dat de ADL op één lijn staat met het VB, de feiten zelf worden objectief weergegeven, en bijv.op de 'internet rumors' pagina maakt men geen onderscheid tussen geruchten pro- of anti-joods.
http://www.adl.org/Internet_Rumors/default.htm De ADL protesteert tegen het misbruiken van quotes uit de Talmud door antisemieten. (Bij welke godsdienst zijn we dat nog tegengekomen
![]()
). Dan lijkt het me niet handig als er op sites die Joodse wetten verklaren, onder de titel: "Shulchan Aruch: A digest of the areas of
the Jewish law applicable today", vermeld wordt dat een jood niet-joden als slaaf mag houden...
http://www.torah.org/advanced/shulchan-aruch/ zie "Yoreh De'ah"
Hoofdstuk 21Enkele jaren geleden kon men de tekst "la honte de l'europe" van Oriana Fallaci op de websites van zowat alle joodse organisaties in Europa vinden. Wat me het meest daaraan ergerde was vooral dat, als je via een search op zo'n pagina belandde, er geen aanduiding was over de aard van de site zelf en en ook geen links om naar andere pagina's te gaan. Om te weten op welke site je beland was moest je de url zelf aanpassen, iets wat de doorsnee surfer niet zal doen. Ik kreeg de indruk dat men de boodschap wel wilde verspreiden, maar niet wenste geassocieerd te worden met een schrijfster wiens recente geschriften door velen als xenofoob en racistisch beschouwd worden.
In de Engelse vertaling luidt de titel "On Jew-Hatred in Europe". De tekst is nog steeds op het web te vinden, vooral in blogs. Blijkbaar hebben de meeste sites hem echter off-line gehaald, mogelijk omdat het een niet-geautoriseerde vertaling was:
http://www.israelinsider.com/views/articles/views_0347.htmquote:
Out of respect for the intellectual property of Ms. Fallaci, the unauthorized translation of her essay that appeared on this page has been removed. We urge readers to wait for her own translation. We will hold the page for her!
Mogelijk is hun aandacht voor de media een gevolg van de gebeurtenissen in Nazi-Duitsland, waar Goebbels als propaganda minister toonde hoe de media konden gebruikt en misbruikt worden. Maar mijns inziens zijn ze hierdoor zelf deels verantwoordelijk voor het idee van de "joodse controle" dat door sommigen verkondigd wordt.
Vroeger was de jood de ideale zondebok en een gemakkelijk slachtoffer. Misschien is het de ironie van het lot dat Israël zich tot een kleine supermacht ontwikkelde op het moment dat sympathie voor de underdog populair werd....