 
		 
			 
			
			
			Weinig ervaring bij de vliegers in dergelijk terrein denk ik, maar op 4000m heb je niet zoveel kans om je Chinook rustig aan de grond te zetten op een ruim plat vlak bij een noodlanding. Geen idee waarom hij een noodlanding moest maken, maar 't lijkt me nogal een abrupte landing als je je kist op +12000ft aan de grond zet. Slecht onderhoud geloof ik niet. Maar volgens mij verliezen de Amerikanen ook geregeld een CH-47'je daar.quote:Op donderdag 3 november 2005 21:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.
Ondertussen vraag ik me af wat er mis is in Afghanistan. Slecht onderhoud? Slecht voorbereid? Slechte training?
 
			 
			
			
			quote:Verder is het een grote schok geweest gister dat er weer een chinook gecrashed is.
Deze keer wel met gewonden al is het niet ernstig. Ze zijn op 4 km
hoogte naar beneden gevallen en hebben de heli toch nog stuiterend neer
kunnen zetten. Opzich al een wonder. Ze waren op weg naar ons voor
aflossing. Een maatje van me had door de klap z´n heup uit de kom en de
rest is met rug,nek en schaafwonden er vanaf gekomen. De helikopter
ligt nog in de bergen op ruim 3 km hoogte en is niet meer te redden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			idd.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:10 schreef SHERMAN het volgende:
Dat zal inderdaad niet als een baksteen zijn gegaan, anders was er alleen maar schroot over.
 
			 
			
			
			Is dat zo'n filmpje dat die hele wil landen op het achterdek van een schip maar dan zo'n beschermrand tegen vallen raakt en dan het water ingaat?quote:Op donderdag 3 november 2005 22:20 schreef M5 het volgende:
[..]
idd.
d'r is ergens een filmpje van een US Seaking die vanuit hover opeens crashed, heb zelf zo snel ff het flimpje niet. die kwam in een vortex ring state terecht (in hover, is best uizonderlijk) dat is ook knap lullig, dan gaat de rotor zich zelf aan drijven, de downwash komt direct weer door de rotor heen (draait om de tippen heen zeg maar). lulligste is dat het begint met een lichte daling, beetje hoogte verlies, maar op moment dat je meer collective trekt (dus meer power op de rotor zet, om te stijgen) versterk je het effect en ga je harder naar beneden.
helicopers zijn best link zo nu en dan, zonder auto-rotatie gaat het idd naar schroot ja.
 
			 
			
			
			Nee dat is CH-46 waarvan de vlieger besluit om naar achteren te gaan omdat hij niet helemaal goed zit, kist blijft dan idd in een soort van hek hangen en valt in het water. Flimpje wat ik bedoel is van een grijze Seaking op een airshow, zo'n 30 m boven de grond. Die kist zakt opeens naar beneden stuitert hard op de grond, valt om, en hakt al z'n rotorbladen stuk op het grasveld en de staart breekt af.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:23 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Is dat zo'n filmpje dat die hele wil landen op het achterdek van een schip maar dan zo'n beschermrand tegen vallen raakt en dan het water ingaat?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			overbelasting geloof ik, bij de mariniers hadden er eigenlijk 3 of 6 moeten staan waarvan 1 of 2 in reserve. Dan moet je consessies doen op het onderhoud omdat het ding zoveel moet vliegen.quote:Op donderdag 3 november 2005 21:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.
Ondertussen vraag ik me af wat er mis is in Afghanistan. Slecht onderhoud? Slecht voorbereid? Slechte training?
 
			 
			
			
			overbelasting? van de crew of de kist?quote:Op donderdag 3 november 2005 22:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
overbelasting geloof ik, bij de mariniers hadden er eigenlijk 3 of 6 moeten staan waarvan 1 of 2 in reserve. Dan moet je consessies doen op het onderhoud omdat het ding zoveel moet vliegen.
specualtie overigens
 
			 
			
			
			Ik heb het filmpje. Het filmpje van een SeaKing van de RAN of de CAF overigens ook, die heeft een ander probleem: als ik de rapporten aan de goede kist koppel had die een totaal hydraulisch falen terwijl het toestel halverwege het dek (grond effect) en de zee hangt. Het hele toestell kwam op het helidek terecht, en stortte daarna brandend in zee.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:26 schreef M5 het volgende:
[..]
Nee dat is CH-46 waarvan de vlieger besluit om naar achteren te gaan omdat hij niet helemaal goed zit, kist blijft dan idd in een soort van hek hangen en valt in het water. Flimpje wat ik bedoel is van een grijze Seaking op een airshow, zo'n 30 m boven de grond. Die kist zakt opeens naar beneden stuitert hard op de grond, valt om, en hakt al z'n rotorbladen stuk op het grasveld en de staart breekt af.
 
			 
			
			
			van het grondpersoneel, zo'n toestel heeft een bepaald aantal manuren onderhoud nodig na elke vlucht en dat haal je niet als je er maar 1 hebt voor een heel bataljon verspreid over een gigantisch gebied met bergen.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:49 schreef M5 het volgende:
[..]
overbelasting? van de crew of de kist?ik denk dat je de kist bedoelt, maar dat lijkt me dus sterk. vliegers weten de limieten wel van hun kist, als is het op die hoogte wel een stuk lastiger vliegen. dus het zou wel kunnen, maar toch.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			aha ok. maar blijft dan toch een vreemd verhaal als dit zou kloppen. je zou verwachten dat defensie wel beter weet.quote:Op donderdag 3 november 2005 23:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
van het grondpersoneel, zo'n toestel heeft een bepaald aantal manuren onderhoud nodig na elke vlucht en dat haal je niet als je er maar 1 hebt voor een heel bataljon verspreid over een gigantisch gebied met bergen.
 
			 
			
			
			2e werkt niet?quote:Op donderdag 3 november 2005 23:17 schreef RonaldV het volgende:
SeaKing crash op zee
SeaKing crash op land
 
			 
			
			
			mjah het is een trend de laatste tijd weer he om te weinig spullen te sturen.quote:Op donderdag 3 november 2005 23:18 schreef M5 het volgende:
[..]
aha ok. maar blijft dan toch een vreemd verhaal als dit zou kloppen. je zou verwachten dat defensie wel beter weet.
 
			 
			
			
			De 2e is gerepareerd in mijn post. Verander de underscore even in een min, en je hebt hem.quote:Op donderdag 3 november 2005 23:20 schreef M5 het volgende:
[..]
2e werkt niet?
en je zal bij die crash op zee maar als marshall (oid) op het dek staan, wat het niet haalt om in een kist te zitten die plotseling al z'n controls kwijt raakt boven zee.
 
			 
			
			
			thnx!quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De 2e is gerepareerd in mijn post. Verander de underscore even in een min, en je hebt hem.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			die ga ik wel ff kijken..quote:Op vrijdag 4 november 2005 19:05 schreef SHERMAN het volgende:
Vanavond: The greatest ever: Helicopters
4 november 2005, 22:00-23:00 uur
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik kijk omdat ik heli's erg interressant vind, sinds ik er min of meer op afgstudeerd ben, en stage gelopen heb bij 301 Sq.quote:
 
			 
			
			
			
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |