ah zo. in nederland is het een wat andere cultuur. maar van mij mogen ze wel wat meer neer zetten ja.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 17:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Leeuwarden heeft bij de ingang ook aardig wat op en sokkel staan, en op Nieuw Milligen staat nog een 104 op een paal. Maar dat bedoelde ik niet. De afgebeelde 104 staat in het plaatsje Cold Lake, en niet op de vliegbasis.
Stelletje pacifisten hiero.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 17:23 schreef M5 het volgende:
[..]
ah zo. in nederland is het een wat andere cultuur. maar van mij mogen ze wel wat meer neer zetten ja.
Op Volkel staat ook een F104quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 16:21 schreef RonaldV het volgende:
Overigens vind ik het jammer dat we in Nederland bijna nergens toestellen op een sokkel tegenkomen, iets wat je in Canada en de VS toch veel vaker tegenkomt. In Cold Lake (Can) bijvoorbeeld staan meerdere toestellen op de vliegbasis op een sokkel, maar in het dorp zelf staat ook nog een prachtige F-104.
[afbeelding]
Als dit klopt dan is het redelijk goed nieuws: de TACAMO toestellen zijn nooit zwaar belast geweest met tactisch vliegen: ze vlogen orbits boven zee om met SSBNs te communiceren. Daar staat tegenover dat het niet "relatief nieuwe" ex-USAF hercs zijn, maar toestellen uit 1968. Er zouden er 3 gekocht zijn: twee om te laten vliegen, en de 3e als spares leverancier.quote:Uit betrouwbare bronnen hebben we opgevangen dat de KLu er nog twee nieuwe C-130's bij krijgt. Het zou gaan om twee oude exemplaren die nog in opslag staan. Het zijn nu nog EC-130Q's die omgebouwd worden voor de KLu. De nummertjes zijn naar alle waarschijnlijkheid: TACAMO BuNo 160608 en TACAMO BuNo 162313. Wanneer er meer bekend is zullen we jullie hier van op de hoogte houden.bron
Wat wil je precies weten? GPLV was de voorganger van de Groep Helicopters, en dat was weer de voorganger van de Groep Helicopters KLuquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 20:34 schreef the_Napster het volgende:
Heeft iemand hier meer informatie over de Groep Lichte Vliegtuigen die in het verleden opereerde vanaf vlb. Deelen?
Google levert niet echt veel op....
1968? dan hebben ze nog wel een flinke D-check nodig zoals dat in de civiele wereld heetquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 17:50 schreef RonaldV het volgende:
Ik las trouwens dat de twee hercs voor Eindhoven ex-USN kisten zouden zijn:
[..]
Als dit klopt dan is het redelijk goed nieuws: de TACAMO toestellen zijn nooit zwaar belast geweest met tactisch vliegen: ze vlogen orbits boven zee om met SSBNs te communiceren. Daar staat tegenover dat het niet "relatief nieuwe" ex-USAF hercs zijn, maar toestellen uit 1968. Er zouden er 3 gekocht zijn: twee om te laten vliegen, en de 3e als spares leverancier.
EC-130Q BuNo162313 FAA N9239G c/n4988
EC-130Q BuNo160608 FAA N14781 c/n4781
EC-130Q BuNo159469 FAA N54595 c/n4595 (spares)
bron
Eén van de toestellen die onze kant op komt:
[afbeelding]
daarmee zijn dan ook gelijk de serials bekend:
G-988 en G-781 (de serials zijn afgeleid van de constructie nummers)
Edit: hetzelfe toestel in een wat betere staat op airliners.net
De amerikaanse site waar ik het vanaf haalde is plat, dus ik kan het even niet terugtoveren. De toestellen zijn geleverd in 1968. In '93 zijn ze uit doenst genomen. Ze hebben dus 25 jaar gevlogen, en dat is minder dan wat de Belgische hercs op de klok hebben staan bijvoorbeeld. Daarbij hebben de TACAMOs door hun missie profielen nooit echt veel stress op de airframes gezet in vergelijking met de tactische Herculessen van de USAF. En als de foto weer on line komt zul je zien dat ze idd een flinke check nodig hebben: op dit moment zijn ze niet meer dan een romp met vleugels.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 20:47 schreef M5 het volgende:
[..]
1968? dan hebben ze nog wel een flinke D-check nodig zoals dat in de civiele wereld heet
met 25 jaar kun je heel wat vlieguren hebben, maar het zal wat minder heftig zijn dan een USAF C-130 die af en toe wat ruige landingen maakt e.d.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 21:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De amerikaanse site waar ik het vanaf haalde is plat, dus ik kan het even niet terugtoveren. De toestellen zijn geleverd in 1968. In '93 zijn ze uit doenst genomen. Ze hebben dus 25 jaar gevlogen, en dat is minder dan wat de Belgische hercs op de klok hebben staan bijvoorbeeld. Daarbij hebben de TACAMOs door hun missie profielen nooit echt veel stress op de airframes gezet in vergelijking met de tactische Herculessen van de USAF. En als de foto weer on line komt zul je zien dat ze idd een flinke check nodig hebben: op dit moment zijn ze niet meer dan een romp met vleugels.
Vlieguren zijn niet zaligmakend. Het soort missies en het aantal starts en landingen (cycles) zijn veel belangrijker.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 21:17 schreef M5 het volgende:
[..]
met 25 jaar kun je heel wat vlieguren hebben, maar het zal wat minder heftig zijn dan een USAF C-130 die af en toe wat ruige landingen maakt e.d.
Nouja, taken, geschiedenis en dat soort dingenquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 20:35 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat wil je precies weten? GPLV was de voorganger van de Groep Helicopters, en dat was weer de voorganger van de Groep Helicopters KLu
Bij het militaire luchtvaart museum in Soesterberg staat ook een F 104 op een sokkel. Kist staat wel binnen het hek, maar is heel mooi vanaf de snelweg (A28) te zien.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 16:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Weelde, hier hebben de Belgen al sinds 1990 hun stored F-16s staan. Wij verstoppen ze op Soesterberg met hetzelfde doel. Typisch: we zetten >30 F-16s in de mottenballen, slopen in de loop der tijd alles eruit, en vinden het vreemd dat niemand ze wil kopen (Waarna we de block 15s maar helemaal uit elkaar zijn gaan halen). Nu hebben we ook MLUs in de opslag, en die houden we wel heel. Gevolg: de klanten komen regelmatig kijken. Misschien was het toch handiger geweest als we die andere toestellen heel hadden gelaten?
Overigens vind ik het jammer dat we in Nederland bijna nergens toestellen op een sokkel tegenkomen, iets wat je in Canada en de VS toch veel vaker tegenkomt. In Cold Lake (Can) bijvoorbeeld staan meerdere toestellen op de vliegbasis op een sokkel, maar in het dorp zelf staat ook nog een prachtige F-104.
[afbeelding]
De NF-5's zijn verkocht en de F-16 vliegt nog.quote:Op zondag 30 oktober 2005 11:45 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Bij het militaire luchtvaart museum in Soesterberg staat ook een F 104 op een sokkel. Kist staat wel binnen het hek, maar is heel mooi vanaf de snelweg (A28) te zien.
Valt me op dat in Nederland alleen maar Starfighters op een sokkel worden gezet.
Verkocht? Dacht dat die dingen gesloopt waren...quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:26 schreef M5 het volgende:
[..]
De NF-5's zijn verkocht en de F-16 vliegt nog.
Verkocht aan Turkije en Venezuela dacht ikquote:Op zondag 30 oktober 2005 13:18 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Verkocht? Dacht dat die dingen gesloopt waren...
de NF-5s zijn verkocht aan Turkije en Venezuela, en er zijn er ook nog 12 (10 A- en 2 B-modellen) naar Griekenland gegaan. Praktisch weggegeven in de hoop dat de Grieken bij ons fregatten of duikboten (ik weet niet meer welke) zouden kopen. De grieken zeiden "dank je wel" en de order ging naar Duitslandquote:Op zondag 30 oktober 2005 13:27 schreef M5 het volgende:
[..]
Verkocht aan Turkije en Venezuela dacht ik
Er staat trouwens een NF-5 bij de poort van Gilze.
Bij Gilze heb ik er maar één kunnen vinden op het hele terrein. of hij moet er ergens in een shelter staan, of die tweede is er niet.quote:Op zondag 30 oktober 2005 14:54 schreef RonaldV het volgende:
in tilburg staat een f16 in het roc in een soort kas is best mooi verlicht en goed te zienquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 16:24 schreef M5 het volgende:
[..]
Op Gilze staan er 3 kisten bij de ingang (al dan niet op een sokkel) plus nog een F-104 achter op het veld. (bij de KLu historische vlucht in de buurt.
Woensdrecht heeft een T-33 dacht ik, Eindhoven een F-27.
Maar 't had gezien de kisten die in de afgelopen jaren verdwenen zijn wel wat meer kunnen zijn.
Een poosje geleden vond ik op het web een berichtje waarop stond dat er één bij de poort stond, terwijl een tweede ergens anders geschilderd zou worden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 14:57 schreef M5 het volgende:
[..]
Bij Gilze heb ik er maar één kunnen vinden op het hele terrein. of hij moet er ergens in een shelter staan, of die tweede is er niet.
Dat is een voormalig Duitse Su-20 Fitter-C, ex-Luftwaffe 98+62 (hij is eerst nog een tijdje Egyptisch geweest). Het toestel is op Leeuwarden overgespoten in zijn huidige Sovjet kleuren, en staat nu in de "tuin" van 323TACTESSqn.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:18 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik zag vanaf de snelweg op Vliegbasis Leeuwarden wel eens een ouwe Sukhoi staan, met woestijn-camouflage.
Weet iemand hier meer van?
Kan je wel weer zien hoe krom NL eigenlijk is.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is een voormalig Duitse Su-20 Fitter-C, ex-Luftwaffe 98+62 (hij is eerst nog een tijdje Egyptisch geweest). Het toestel is op Leeuwarden overgespoten in zijn huidige Sovjet kleuren, en staat nu in de "tuin" van 323TACTESSqn.
[afbeelding]
Dit toestel is in de jaren 80 door de Egyptenaren samen met nog een exemplaar en een MiG-23 voor evaluatie overgedragen aan de Luftwaffe. Het andere exemplaar staat in Berlijn in een museum. Een leuk artikel over het evalueren van Sovjet toestellen door het westen (en andersom) kun je vinden op http://www.acig.org/artman/publish/article_371.shtml
daaraan gerelateerd: Op dit forum loopt een draad getiteld "But that aircraft never flew with that airforce"
Een dartpijl.quote:
Huh?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:14 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Kan je wel weer zien hoe krom NL eigenlijk is.
[..]
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.quote:
Persoonlijk vind ik dat ook wel z'n charmes hebben, hij staat immers in z'n "natuurlijke omgeving" zo. Gewoon af- en toe wat schoonspuiten moet voldoende zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.
In duitsland zijn er anders ook genoeg open-lucht museums met historische kisten uit de DDR bijv.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.
't aviodome en militair luchtvaart museum zijn wel aardig, maar als je er een keer gekeken hebt hoef je meestal geen tweede keer.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:15 schreef sp3c het volgende:
in Lelystad heb je een mooie geloof ik met echt veel interessante shit, zoals de fokker S.14 bv
Lelystad is weliswaar mooi, maar ook belachelijk duur.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:15 schreef sp3c het volgende:
in Lelystad heb je een mooie geloof ik met echt veel interessante shit, zoals de fokker S.14 bv
ja dat heb je al snel met museaquote:Op maandag 31 oktober 2005 11:47 schreef M5 het volgende:
[..]
't aviodome en militair luchtvaart museum zijn wel aardig, maar als je er een keer gekeken hebt hoef je meestal geen tweede keer.
Ik heb de man die de vorige aan Nederland verkocht heeft wel eens ontmoet. Hij is de vader van een jachtvlieger waarmee ik heb gevlogen, en een heel aardige vent. Hij zei destijds (1997) al dat Canada nog wel eens op die beslissing zou terugkomen. Waar heb je die info vandaan trouwens?quote:Op dinsdag 1 november 2005 09:21 schreef sp3c het volgende:
godver!
ik hoop dat die niet stuk is want zoveel geld heeft defensie niet meer ... gelukkig gaan de Canadezen weer Chinooks kopen dus die kunnen we bij de volgende regering wel overnemen voor een bos tulpen per stuk denk ik
Blauw staat binnen NATO voor een dummy. Ze zijn functioneel, maar niet explosief. Je kunt ze wel op een range laten vallen, maar ze maken hooguit een (flinke) deuk in je huis. In geval van (geleide) raketten kun je ze vaak wel gebruiken om doelen op te sporen of aan te wijzen, maar je kunt ze niet afvuren.quote:Op woensdag 2 november 2005 13:36 schreef M5 het volgende:
[afbeelding]
iemand een idee wat die blauwe 'bommen' precies zijn?
Dat blauw een dummy is weet ik. Vroeg me alleen ff af welk type.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Blauw staat binnen NATO voor een dummy. Ze zijn functioneel, maar niet explosief. Je kunt ze wel op een range laten vallen, maar ze maken hooguit een (flinke) deuk in je huis. In geval van (geleide) raketten kun je ze vaak wel gebruiken om doelen op te sporen of aan te wijzen, maar je kunt ze niet afvuren.
De afgebeelde bom lijkt me een mk83 dummy, die als ik me niet vergis gemaakt zijn van beton. Nog steeds voldoende om je een rotdag te bezorgen overigens. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een dergelijke bom die gebruikt werd om geen collateral damage te veroorzaken. Het huis, waar terroristen (what else?) in zouden zitten, dat geraakt werd stortte totaal in.
quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:19 schreef -calimero- het volgende:
Gewonden na noodlanding Nederlandse Chinook
Een Chinook transporthelikopter van de Nederlandse luchtmacht heeft een noodlanding moeten maken op een berghelling op 4000 meter hoogte in het noorden van Afghanistan.
Gewonden
Tijdens de harde landing raakten drie van de 17 inzittenden lichtgewond. De militairen zijn door een Amerikaans reddingsteam in veiligheid gebracht.
Beschieting
Het ministerie van Defensie heeft op dit moment geen aanwijzingen dat er sprake zou zijn van een beschieting van het toestel. Deze diende als vervanging van een in juli verongelukte Chinook van de Nederlandse commando's. Bij die crash vielen geen slachtoffers.
bron: RTL nieuws
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.quote:03-11-2005 17:25
CHINOOK HELIKOPTER IN AFGHANISTAN VERLOREN
De Chinook die op 31 oktober een noodlanding in Afghanistan maakte, moet als verloren worden beschouwd. Om nog onduidelijke redenen was de bemanning van de transporthelikopter gedwongen het toestel op een berghelling op ongeveer 4000 meter hoogte aan de grond te zetten.
Bij de harde landing raakten drie van de inzittenden van het toestel gewond. Twee van hen zijn inmiddels uit het hospitaal ontslagen.
De Koninklijke Luchtmacht heeft een Commissie van Onderzoek (CvO) ingesteld om de oorzaak van het voorval te achterhalen. De zeven man sterke CVO vertrekt vanavond vanaf vliegbasis Eindhoven naar Afghanistan. Ze zal ook kijken naar de berging van de Chinook en de mogelijkheden van hergebruik van helikopteronderdelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |