Dat is een voormalig Duitse Su-20 Fitter-C, ex-Luftwaffe 98+62 (hij is eerst nog een tijdje Egyptisch geweest). Het toestel is op Leeuwarden overgespoten in zijn huidige Sovjet kleuren, en staat nu in de "tuin" van 323TACTESSqn.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:18 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik zag vanaf de snelweg op Vliegbasis Leeuwarden wel eens een ouwe Sukhoi staan, met woestijn-camouflage.
Weet iemand hier meer van?
Kan je wel weer zien hoe krom NL eigenlijk is.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is een voormalig Duitse Su-20 Fitter-C, ex-Luftwaffe 98+62 (hij is eerst nog een tijdje Egyptisch geweest). Het toestel is op Leeuwarden overgespoten in zijn huidige Sovjet kleuren, en staat nu in de "tuin" van 323TACTESSqn.
[afbeelding]
Dit toestel is in de jaren 80 door de Egyptenaren samen met nog een exemplaar en een MiG-23 voor evaluatie overgedragen aan de Luftwaffe. Het andere exemplaar staat in Berlijn in een museum. Een leuk artikel over het evalueren van Sovjet toestellen door het westen (en andersom) kun je vinden op http://www.acig.org/artman/publish/article_371.shtml
daaraan gerelateerd: Op dit forum loopt een draad getiteld "But that aircraft never flew with that airforce"
Een dartpijl.quote:
Huh?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:14 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Kan je wel weer zien hoe krom NL eigenlijk is.
[..]
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.quote:
Persoonlijk vind ik dat ook wel z'n charmes hebben, hij staat immers in z'n "natuurlijke omgeving" zo. Gewoon af- en toe wat schoonspuiten moet voldoende zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.
In duitsland zijn er anders ook genoeg open-lucht museums met historische kisten uit de DDR bijv.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.
't aviodome en militair luchtvaart museum zijn wel aardig, maar als je er een keer gekeken hebt hoef je meestal geen tweede keer.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:15 schreef sp3c het volgende:
in Lelystad heb je een mooie geloof ik met echt veel interessante shit, zoals de fokker S.14 bv
Lelystad is weliswaar mooi, maar ook belachelijk duur.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:15 schreef sp3c het volgende:
in Lelystad heb je een mooie geloof ik met echt veel interessante shit, zoals de fokker S.14 bv
ja dat heb je al snel met museaquote:Op maandag 31 oktober 2005 11:47 schreef M5 het volgende:
[..]
't aviodome en militair luchtvaart museum zijn wel aardig, maar als je er een keer gekeken hebt hoef je meestal geen tweede keer.
Ik heb de man die de vorige aan Nederland verkocht heeft wel eens ontmoet. Hij is de vader van een jachtvlieger waarmee ik heb gevlogen, en een heel aardige vent. Hij zei destijds (1997) al dat Canada nog wel eens op die beslissing zou terugkomen. Waar heb je die info vandaan trouwens?quote:Op dinsdag 1 november 2005 09:21 schreef sp3c het volgende:
godver!
ik hoop dat die niet stuk is want zoveel geld heeft defensie niet meer ... gelukkig gaan de Canadezen weer Chinooks kopen dus die kunnen we bij de volgende regering wel overnemen voor een bos tulpen per stuk denk ik
Blauw staat binnen NATO voor een dummy. Ze zijn functioneel, maar niet explosief. Je kunt ze wel op een range laten vallen, maar ze maken hooguit een (flinke) deuk in je huis. In geval van (geleide) raketten kun je ze vaak wel gebruiken om doelen op te sporen of aan te wijzen, maar je kunt ze niet afvuren.quote:Op woensdag 2 november 2005 13:36 schreef M5 het volgende:
[afbeelding]
iemand een idee wat die blauwe 'bommen' precies zijn?
Dat blauw een dummy is weet ik. Vroeg me alleen ff af welk type.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Blauw staat binnen NATO voor een dummy. Ze zijn functioneel, maar niet explosief. Je kunt ze wel op een range laten vallen, maar ze maken hooguit een (flinke) deuk in je huis. In geval van (geleide) raketten kun je ze vaak wel gebruiken om doelen op te sporen of aan te wijzen, maar je kunt ze niet afvuren.
De afgebeelde bom lijkt me een mk83 dummy, die als ik me niet vergis gemaakt zijn van beton. Nog steeds voldoende om je een rotdag te bezorgen overigens. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een dergelijke bom die gebruikt werd om geen collateral damage te veroorzaken. Het huis, waar terroristen (what else?) in zouden zitten, dat geraakt werd stortte totaal in.
quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:19 schreef -calimero- het volgende:
Gewonden na noodlanding Nederlandse Chinook
Een Chinook transporthelikopter van de Nederlandse luchtmacht heeft een noodlanding moeten maken op een berghelling op 4000 meter hoogte in het noorden van Afghanistan.
Gewonden
Tijdens de harde landing raakten drie van de 17 inzittenden lichtgewond. De militairen zijn door een Amerikaans reddingsteam in veiligheid gebracht.
Beschieting
Het ministerie van Defensie heeft op dit moment geen aanwijzingen dat er sprake zou zijn van een beschieting van het toestel. Deze diende als vervanging van een in juli verongelukte Chinook van de Nederlandse commando's. Bij die crash vielen geen slachtoffers.
bron: RTL nieuws
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.quote:03-11-2005 17:25
CHINOOK HELIKOPTER IN AFGHANISTAN VERLOREN
De Chinook die op 31 oktober een noodlanding in Afghanistan maakte, moet als verloren worden beschouwd. Om nog onduidelijke redenen was de bemanning van de transporthelikopter gedwongen het toestel op een berghelling op ongeveer 4000 meter hoogte aan de grond te zetten.
Bij de harde landing raakten drie van de inzittenden van het toestel gewond. Twee van hen zijn inmiddels uit het hospitaal ontslagen.
De Koninklijke Luchtmacht heeft een Commissie van Onderzoek (CvO) ingesteld om de oorzaak van het voorval te achterhalen. De zeven man sterke CVO vertrekt vanavond vanaf vliegbasis Eindhoven naar Afghanistan. Ze zal ook kijken naar de berging van de Chinook en de mogelijkheden van hergebruik van helikopteronderdelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |