abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:11:58 #76
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31817105
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:18 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik zag vanaf de snelweg op Vliegbasis Leeuwarden wel eens een ouwe Sukhoi staan, met woestijn-camouflage.
Weet iemand hier meer van?
Dat is een voormalig Duitse Su-20 Fitter-C, ex-Luftwaffe 98+62 (hij is eerst nog een tijdje Egyptisch geweest). Het toestel is op Leeuwarden overgespoten in zijn huidige Sovjet kleuren, en staat nu in de "tuin" van 323TACTESSqn.

Dit toestel is in de jaren 80 door de Egyptenaren samen met nog een exemplaar en een MiG-23 voor evaluatie overgedragen aan de Luftwaffe. Het andere exemplaar staat in Berlijn in een museum. Een leuk artikel over het evalueren van Sovjet toestellen door het westen (en andersom) kun je vinden op http://www.acig.org/artman/publish/article_371.shtml
daaraan gerelateerd: Op dit forum loopt een draad getiteld "But that aircraft never flew with that airforce"

Hieronder: de YF-110. Jullie weten vast wel wat het in de rest van de wereld is
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_31817172
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:11 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Dat is een voormalig Duitse Su-20 Fitter-C, ex-Luftwaffe 98+62 (hij is eerst nog een tijdje Egyptisch geweest). Het toestel is op Leeuwarden overgespoten in zijn huidige Sovjet kleuren, en staat nu in de "tuin" van 323TACTESSqn.

[afbeelding]

Dit toestel is in de jaren 80 door de Egyptenaren samen met nog een exemplaar en een MiG-23 voor evaluatie overgedragen aan de Luftwaffe. Het andere exemplaar staat in Berlijn in een museum. Een leuk artikel over het evalueren van Sovjet toestellen door het westen (en andersom) kun je vinden op http://www.acig.org/artman/publish/article_371.shtml
daaraan gerelateerd: Op dit forum loopt een draad getiteld "But that aircraft never flew with that airforce"
Kan je wel weer zien hoe krom NL eigenlijk is.
quote:
Hieronder: de YF-110. Jullie weten vast wel wat het in de rest van de wereld is
[afbeelding]
Een dartpijl.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_31817327
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:14 schreef SHERMAN het volgende:

[..]
Een dartpijl.
Formidabele dartpijl.
The gum you like, is coming back in style.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:43:08 #79
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31818012
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:14 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Kan je wel weer zien hoe krom NL eigenlijk is.
[..]
Huh?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_31818111
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:43 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Huh?
In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_31818147
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:46 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

In Berlijn staat ie in mooi museum, en wij zetten haar te roesten op een grasveld.
Persoonlijk vind ik dat ook wel z'n charmes hebben, hij staat immers in z'n "natuurlijke omgeving" zo. Gewoon af- en toe wat schoonspuiten moet voldoende zijn.
The gum you like, is coming back in style.
pi_31831326
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:46 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

In duitsland zijn er anders ook genoeg open-lucht museums met historische kisten uit de DDR bijv.

NL heeft gewoon bijna geen museums voor luchtvaart
V10
  Moderator maandag 31 oktober 2005 @ 11:15:52 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31832948
in Lelystad heb je een mooie geloof ik met echt veel interessante shit, zoals de fokker S.14 bv
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31833667
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:15 schreef sp3c het volgende:
in Lelystad heb je een mooie geloof ik met echt veel interessante shit, zoals de fokker S.14 bv
't aviodome en militair luchtvaart museum zijn wel aardig, maar als je er een keer gekeken hebt hoef je meestal geen tweede keer.
V10
  maandag 31 oktober 2005 @ 11:50:58 #85
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31833762
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:15 schreef sp3c het volgende:
Lelystad is weliswaar mooi, maar ook belachelijk duur. Ik weet verder maar twee luchtvaart musea: het MLM op Soesterberg (gratis), en het museumpje op Texel (die heeft de cockpitsectie van de enige Fokker S.13). Daarnaast zijn er nog een paar traditiekamers (of civiele voortzettingen daarvan): uit mijn hoofd weet ik die op de Kop van Deelen, en op de vlb Twenthe.

- Privacy Matters
  Moderator maandag 31 oktober 2005 @ 11:58:30 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31833974
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:47 schreef M5 het volgende:

[..]

't aviodome en militair luchtvaart museum zijn wel aardig, maar als je er een keer gekeken hebt hoef je meestal geen tweede keer.
ja dat heb je al snel met musea
pi_31841148
In de traditiekamer op de Kooy, staan nog mooie kisten
Een Sikorsky heli en een Hawker Hunter
pi_31849584
Gewonden na noodlanding Nederlandse Chinook
Een Chinook transporthelikopter van de Nederlandse luchtmacht heeft een noodlanding moeten maken op een berghelling op 4000 meter hoogte in het noorden van Afghanistan.

Gewonden
Tijdens de harde landing raakten drie van de 17 inzittenden lichtgewond. De militairen zijn door een Amerikaans reddingsteam in veiligheid gebracht.

Beschieting
Het ministerie van Defensie heeft op dit moment geen aanwijzingen dat er sprake zou zijn van een beschieting van het toestel. Deze diende als vervanging van een in juli verongelukte Chinook van de Nederlandse commando's. Bij die crash vielen geen slachtoffers.

bron: RTL nieuws
Save a mouse, eat a pussy.
  Moderator dinsdag 1 november 2005 @ 09:21:11 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31858839
godver!

ik hoop dat die niet stuk is want zoveel geld heeft defensie niet meer ... gelukkig gaan de Canadezen weer Chinooks kopen dus die kunnen we bij de volgende regering wel overnemen voor een bos tulpen per stuk denk ik
  dinsdag 1 november 2005 @ 09:37:04 #90
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31859155
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 09:21 schreef sp3c het volgende:
godver!

ik hoop dat die niet stuk is want zoveel geld heeft defensie niet meer ... gelukkig gaan de Canadezen weer Chinooks kopen dus die kunnen we bij de volgende regering wel overnemen voor een bos tulpen per stuk denk ik
Ik heb de man die de vorige aan Nederland verkocht heeft wel eens ontmoet. Hij is de vader van een jachtvlieger waarmee ik heb gevlogen, en een heel aardige vent. Hij zei destijds (1997) al dat Canada nog wel eens op die beslissing zou terugkomen. Waar heb je die info vandaan trouwens?
- Privacy Matters
pi_31860487
een noodlanding is geen crash.
zal wel mee vallen denk ik.

hoop ik....
V10
  Moderator dinsdag 1 november 2005 @ 10:52:40 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31860968
de nieuwe Baas wil dat graag (Rick Hillier?), ik zal is kijken of ik dat nog terug kan vinden
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:35:06 #93
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31862028
Ik heb al wat gevonden: http://www.sfu.ca/casr/ft-hillier1.htm
- Privacy Matters
pi_31894909

iemand een idee wat die blauwe 'bommen' precies zijn?
V10
  woensdag 2 november 2005 @ 14:07:28 #95
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31895755
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:36 schreef M5 het volgende:
[afbeelding]

iemand een idee wat die blauwe 'bommen' precies zijn?
Blauw staat binnen NATO voor een dummy. Ze zijn functioneel, maar niet explosief. Je kunt ze wel op een range laten vallen, maar ze maken hooguit een (flinke) deuk in je huis. In geval van (geleide) raketten kun je ze vaak wel gebruiken om doelen op te sporen of aan te wijzen, maar je kunt ze niet afvuren.

De afgebeelde bom lijkt me een mk83 dummy, die als ik me niet vergis gemaakt zijn van beton. Nog steeds voldoende om je een rotdag te bezorgen overigens. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een dergelijke bom die gebruikt werd om geen collateral damage te veroorzaken. Het huis, waar terroristen (what else?) in zouden zitten, dat geraakt werd stortte totaal in.
- Privacy Matters
pi_31901792
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Blauw staat binnen NATO voor een dummy. Ze zijn functioneel, maar niet explosief. Je kunt ze wel op een range laten vallen, maar ze maken hooguit een (flinke) deuk in je huis. In geval van (geleide) raketten kun je ze vaak wel gebruiken om doelen op te sporen of aan te wijzen, maar je kunt ze niet afvuren.

De afgebeelde bom lijkt me een mk83 dummy, die als ik me niet vergis gemaakt zijn van beton. Nog steeds voldoende om je een rotdag te bezorgen overigens. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een dergelijke bom die gebruikt werd om geen collateral damage te veroorzaken. Het huis, waar terroristen (what else?) in zouden zitten, dat geraakt werd stortte totaal in.
Dat blauw een dummy is weet ik. Vroeg me alleen ff af welk type.

Mk83 zou kunnen ja.
V10
pi_31906409
Lees net op de site van het Mindef dat de KL en het KMarns 3 type van de Duitse Panzerfäust krijgen ter vervanging van de AT4, Dragon en Carl Gustav. Goeie zaak!
De Panzerfäust en GILL (ook ingebruik bij de KL) zijn momenteel een van de betere AT wapens op de markt.

http://www.defensie.nl/nieuws/media/20050309_panzerfaust.html
pi_31922585
pi_31934367
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 21:19 schreef -calimero- het volgende:
Gewonden na noodlanding Nederlandse Chinook
Een Chinook transporthelikopter van de Nederlandse luchtmacht heeft een noodlanding moeten maken op een berghelling op 4000 meter hoogte in het noorden van Afghanistan.

Gewonden
Tijdens de harde landing raakten drie van de 17 inzittenden lichtgewond. De militairen zijn door een Amerikaans reddingsteam in veiligheid gebracht.

Beschieting
Het ministerie van Defensie heeft op dit moment geen aanwijzingen dat er sprake zou zijn van een beschieting van het toestel. Deze diende als vervanging van een in juli verongelukte Chinook van de Nederlandse commando's. Bij die crash vielen geen slachtoffers.

bron: RTL nieuws
  donderdag 3 november 2005 @ 21:07:29 #100
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31939397
quote:
03-11-2005 17:25
CHINOOK HELIKOPTER IN AFGHANISTAN VERLOREN
De Chinook die op 31 oktober een noodlanding in Afghanistan maakte, moet als verloren worden beschouwd. Om nog onduidelijke redenen was de bemanning van de transporthelikopter gedwongen het toestel op een berghelling op ongeveer 4000 meter hoogte aan de grond te zetten.

Bij de harde landing raakten drie van de inzittenden van het toestel gewond. Twee van hen zijn inmiddels uit het hospitaal ontslagen.

De Koninklijke Luchtmacht heeft een Commissie van Onderzoek (CvO) ingesteld om de oorzaak van het voorval te achterhalen. De zeven man sterke CVO vertrekt vanavond vanaf vliegbasis Eindhoven naar Afghanistan. Ze zal ook kijken naar de berging van de Chinook en de mogelijkheden van hergebruik van helikopteronderdelen.
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.
Ondertussen vraag ik me af wat er mis is in Afghanistan. Slecht onderhoud? Slecht voorbereid? Slechte training?
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')