Weinig ervaring bij de vliegers in dergelijk terrein denk ik, maar op 4000m heb je niet zoveel kans om je Chinook rustig aan de grond te zetten op een ruim plat vlak bij een noodlanding. Geen idee waarom hij een noodlanding moest maken, maar 't lijkt me nogal een abrupte landing als je je kist op +12000ft aan de grond zet. Slecht onderhoud geloof ik niet. Maar volgens mij verliezen de Amerikanen ook geregeld een CH-47'je daar.quote:Op donderdag 3 november 2005 21:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.
Ondertussen vraag ik me af wat er mis is in Afghanistan. Slecht onderhoud? Slecht voorbereid? Slechte training?
quote:Verder is het een grote schok geweest gister dat er weer een chinook gecrashed is.
Deze keer wel met gewonden al is het niet ernstig. Ze zijn op 4 km
hoogte naar beneden gevallen en hebben de heli toch nog stuiterend neer
kunnen zetten. Opzich al een wonder. Ze waren op weg naar ons voor
aflossing. Een maatje van me had door de klap z´n heup uit de kom en de
rest is met rug,nek en schaafwonden er vanaf gekomen. De helikopter
ligt nog in de bergen op ruim 3 km hoogte en is niet meer te redden.
idd.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:10 schreef SHERMAN het volgende:
Dat zal inderdaad niet als een baksteen zijn gegaan, anders was er alleen maar schroot over.
Is dat zo'n filmpje dat die hele wil landen op het achterdek van een schip maar dan zo'n beschermrand tegen vallen raakt en dan het water ingaat?quote:Op donderdag 3 november 2005 22:20 schreef M5 het volgende:
[..]
idd.
d'r is ergens een filmpje van een US Seaking die vanuit hover opeens crashed, heb zelf zo snel ff het flimpje niet. die kwam in een vortex ring state terecht (in hover, is best uizonderlijk) dat is ook knap lullig, dan gaat de rotor zich zelf aan drijven, de downwash komt direct weer door de rotor heen (draait om de tippen heen zeg maar). lulligste is dat het begint met een lichte daling, beetje hoogte verlies, maar op moment dat je meer collective trekt (dus meer power op de rotor zet, om te stijgen) versterk je het effect en ga je harder naar beneden.
helicopers zijn best link zo nu en dan, zonder auto-rotatie gaat het idd naar schroot ja.
Nee dat is CH-46 waarvan de vlieger besluit om naar achteren te gaan omdat hij niet helemaal goed zit, kist blijft dan idd in een soort van hek hangen en valt in het water. Flimpje wat ik bedoel is van een grijze Seaking op een airshow, zo'n 30 m boven de grond. Die kist zakt opeens naar beneden stuitert hard op de grond, valt om, en hakt al z'n rotorbladen stuk op het grasveld en de staart breekt af.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:23 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Is dat zo'n filmpje dat die hele wil landen op het achterdek van een schip maar dan zo'n beschermrand tegen vallen raakt en dan het water ingaat?
overbelasting geloof ik, bij de mariniers hadden er eigenlijk 3 of 6 moeten staan waarvan 1 of 2 in reserve. Dan moet je consessies doen op het onderhoud omdat het ding zoveel moet vliegen.quote:Op donderdag 3 november 2005 21:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het zou gaan om de D-104. Dat wordt dus nog een F-Chinook aanschaffen.
Ondertussen vraag ik me af wat er mis is in Afghanistan. Slecht onderhoud? Slecht voorbereid? Slechte training?
overbelasting? van de crew of de kist?quote:Op donderdag 3 november 2005 22:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
overbelasting geloof ik, bij de mariniers hadden er eigenlijk 3 of 6 moeten staan waarvan 1 of 2 in reserve. Dan moet je consessies doen op het onderhoud omdat het ding zoveel moet vliegen.
specualtie overigens
Ik heb het filmpje. Het filmpje van een SeaKing van de RAN of de CAF overigens ook, die heeft een ander probleem: als ik de rapporten aan de goede kist koppel had die een totaal hydraulisch falen terwijl het toestel halverwege het dek (grond effect) en de zee hangt. Het hele toestell kwam op het helidek terecht, en stortte daarna brandend in zee.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:26 schreef M5 het volgende:
[..]
Nee dat is CH-46 waarvan de vlieger besluit om naar achteren te gaan omdat hij niet helemaal goed zit, kist blijft dan idd in een soort van hek hangen en valt in het water. Flimpje wat ik bedoel is van een grijze Seaking op een airshow, zo'n 30 m boven de grond. Die kist zakt opeens naar beneden stuitert hard op de grond, valt om, en hakt al z'n rotorbladen stuk op het grasveld en de staart breekt af.
van het grondpersoneel, zo'n toestel heeft een bepaald aantal manuren onderhoud nodig na elke vlucht en dat haal je niet als je er maar 1 hebt voor een heel bataljon verspreid over een gigantisch gebied met bergen.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:49 schreef M5 het volgende:
[..]
overbelasting? van de crew of de kist?ik denk dat je de kist bedoelt, maar dat lijkt me dus sterk. vliegers weten de limieten wel van hun kist, als is het op die hoogte wel een stuk lastiger vliegen. dus het zou wel kunnen, maar toch.
aha ok. maar blijft dan toch een vreemd verhaal als dit zou kloppen. je zou verwachten dat defensie wel beter weet.quote:Op donderdag 3 november 2005 23:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
van het grondpersoneel, zo'n toestel heeft een bepaald aantal manuren onderhoud nodig na elke vlucht en dat haal je niet als je er maar 1 hebt voor een heel bataljon verspreid over een gigantisch gebied met bergen.
2e werkt niet?quote:Op donderdag 3 november 2005 23:17 schreef RonaldV het volgende:
SeaKing crash op zee
SeaKing crash op land
mjah het is een trend de laatste tijd weer he om te weinig spullen te sturen.quote:Op donderdag 3 november 2005 23:18 schreef M5 het volgende:
[..]
aha ok. maar blijft dan toch een vreemd verhaal als dit zou kloppen. je zou verwachten dat defensie wel beter weet.
De 2e is gerepareerd in mijn post. Verander de underscore even in een min, en je hebt hem.quote:Op donderdag 3 november 2005 23:20 schreef M5 het volgende:
[..]
2e werkt niet?
en je zal bij die crash op zee maar als marshall (oid) op het dek staan, wat het niet haalt om in een kist te zitten die plotseling al z'n controls kwijt raakt boven zee.
thnx!quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De 2e is gerepareerd in mijn post. Verander de underscore even in een min, en je hebt hem.
die ga ik wel ff kijken..quote:Op vrijdag 4 november 2005 19:05 schreef SHERMAN het volgende:
Vanavond: The greatest ever: Helicopters
4 november 2005, 22:00-23:00 uur
Ik kijk omdat ik heli's erg interressant vind, sinds ik er min of meer op afgstudeerd ben, en stage gelopen heb bij 301 Sq.quote:
Ik ben momenteel bezig met een selectieronde bij de Luchtmacht.quote:Op vrijdag 4 november 2005 19:50 schreef Eamon het volgende:
geen id of dit bericht hier moet, maar ik post m toch maar ff. Ik zit nu in vwo5, moet nog een jaartje wachten tot ik me aan kan melden bij de luchtmacht, maar toch wil ik graag iets meer weten over de inhoud van de selectie procedure. Wat houdt zo'n psyhoclogische test precies in?. Is het een grote gok, moet je juist eerlijk zijn, of juist niet?. Misschien dat hier iemand actief is die bij de luchtmacht zit en er iets meer over weet, ty alvast.![]()
maakt me niet uit.quote:Op vrijdag 4 november 2005 19:59 schreef SHERMAN het volgende:
Wat voor toestel had je in gedachte?
Dat bedoelde ik, welke je voorkeur heeft.quote:Op vrijdag 4 november 2005 20:02 schreef Eamon het volgende:
[..]
maakt me niet uit.De luchtmacht kiest voor je, er wordt wel naar je voorkeur gekeken, maar dat is niet doorslaggevend. Het lijkt me allemaal wel mooi, vooral f-16 of apache
![]()
apache, chinook en cougar iig. De rest zat er dacht ik niet bij, niet als "1e opleiding" dacht ik.quote:Op vrijdag 4 november 2005 20:02 schreef SHERMAN het volgende:
Welke helicopters zullen er voorkomen?
Ik denk zeker:
- Apache
- Chinook
- Blackhawk
Misschien:
- Hind
- Tigre
- Commanche
Ik doelde met dat lijstje op een programma vanavond op Discovery, denk niet dat je tijdens je opleiding ook maar een minuut in een hind zult doorbrengen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 20:07 schreef Eamon het volgende:
[..]
apache, chinook en cougar iig. De rest zat er dacht ik niet bij, niet als "1e opleiding" dacht ik.
Ik niet, maar ga zo is dat filmpje bekijken op de site.quote:Op vrijdag 4 november 2005 20:20 schreef sp3c het volgende:
http://www.vpro.nl/geschi(...)36+23822849+24602305
iemand dat nog gekeken???
mooie beelden iig voor de rest hoef je het niet te doen zoals gewoonlijk
Geweldig.quote:De Australiërs, één van de trouwste bondgenoten, vinden het wel geruststellend dat die Nederlanders in West-Nieuw-Guinea zitten, terwijl zij de andere helft in beheer hebben. Maar zo langzamerhand bedenken ook de Australiërs dat de Nederlandse positie de Indonesische buurstaat alleen maar kwader maakt. En dat zij daar uiteindelijk mee blijven zitten. Vlak voordat de schepen Fremantle binnenlopen, in het Westen van Australië, verneemt men op de Doorman dat de havenarbeiders in Fremantle zullen staken. Geen sleephulp, niemand zal de trossen aannemen. De Doorman zal niet kunnen afmeren. Althans, dat denkt men. De kapitein van de Doorman, Markus, besluit tot een kunststukje. Het is gebruikelijk het schip af te meren met de boeg naar zee, naar de uitgang van de haven. Dat betekent dat het schip in de haven gedraaid moet worden en dat gebeurt normaliter met behulp van een of meer sleepboten. Markus presenteert het anker, zoals dat heet en besluit een aantal van de propeller vliegtuigen vast te sjorren op het dek. Door die op vol vermogen te laten draaien draait het schip om het anker heen en weet op eigen kracht te draaien. Officier-Vlieger Goudberg herinnert zich dat de vliegers eigenlijk vonden dat het niet kon. ‘Het risico dat je de motoren opblaast is veel te groot’. Het maakt wel indruk.
‘Met de havenstaking was het meteen over!’, lacht Mulder. Op een spotprent die de volgende dag in de Australische krant verschijnt, is een nonchalante Hollandse marineman te zien die tegen de achtergrond van een enorm schip aan een aantal kaartende haven arbeiders vraagt waar hij het kwartje parkeergeld in kan gooien.
Nou die spotprent nogquote:
10: Sicorsky S-54 Sky Cranequote:Op vrijdag 4 november 2005 22:35 schreef SHERMAN het volgende:
Weet iemand wat er allemaal voor de Mil 26 is geweest?
Kan nu pas kijken.
Thanks, meeste ken ik wel.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:38 schreef M5 het volgende:
[..]
10: Sicorsky S-54 Sky Crane
9: Aloutette II Lama dacht ik
8: Seaking
7:Bell 206
6: Chinook
5: UK Army Lynx
4: Mil 26
3: Apche
weet niet of de volgorde precies klopt.
ljkt me wel wat.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:44 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Thanks, meeste ken ik wel.
Idee voor dit topic?
Top 5 tanks?
Top 5 Transportvliegtuigen?
Enz...
kan ja. maar ik heb komende week geen tijd.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:50 schreef SHERMAN het volgende:
Eerst heeft iedereen een week om nominaties te doen met eventueel een leuke uitleg, dan heeft iedereen een dag of 3 om zijn top 5 bekend te maken, en dan gewoon kijken welke de meeste stemmen heeft.
Simpel.
- Jagers
- Aanvalshelicopters
- Transporthelicopters
- Transportvliegtuigen
- Tanks
- IFV
- Verkenningsvoertuigen
- Fregatten
- Aircraftcarriers
Zoiets.
Ja, met z'n tweeën wordt het ook niet veelquote:Op vrijdag 4 november 2005 22:56 schreef SHERMAN het volgende:
Kijken of hier animo voor is.
Zou wel leuk zijn.
En succes.
maakt mij niet uit iig. oude dingen zijn kunnen ook goed zijn. iedereen heeft z'n favorieten.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:06 schreef RonaldV het volgende:
en dat moet dan state of the art zijn? Want eerlijk gezegd vind ik dat ze vroeger mooiere dingen maakten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |