ik bedoelde onilne checken, maarja een doordeweekse dag om 1430 zal toch nooit lukkenquote:Op maandag 14 mei 2007 20:10 schreef Suko het volgende:
[..]
Ja wel hoor: woensdag 16 mei 2007 14:30 Ned 2 (Herhaling) VPRO![]()
Diegene die iets positiefs te melden hadden, mochten niks meer zeggen....quote:Op maandag 14 mei 2007 22:08 schreef STING het volgende:
Vond hem niet echt interessant.
Beetje te makkelijk eigenlijk.
Bijna alleen de mensen die iets negatiefs te melden hadden over Scientology kwamen aan het woord.
Nouja... een objectieve verslaggeving was niet echt mogelijk met die stalkende Tommy die al uit zijn vel springt als het woordt cult gebruikt wordt...quote:Eén ding had die Tommy 'nogwat' wel gelijk in, de reporter had van te voren al besloten dat het om een sekte gaat en er nix goeds aan kan zijn. Beetje subjectieve verslaggeving dus.
Oke.quote:Op maandag 14 mei 2007 20:53 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik bedoelde onilne checken, maarja een doordeweekse dag om 1430 zal toch nooit lukken![]()
Ik had die Tommy allang een lel op z'n bek gegeven, maar ja, ik werk niet voor de BBC.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:36 schreef calvobbes het volgende:Ik vond dat Sweeney zich nog netjes gedragen heeft na hoe die behandeld is door Scientology. Ik zou misschien wel iets ergens hebben aangedaan dan piepende oren....
vooral tof als je weet dat r.kelly een hiphopera als in hiphop opera heeft gemaakt waar dat uit gejat is. ik raad het aan die shit op te zoeken, grappigste ooit, vooral als je je realiseert dat hij het bloedserieus meentquote:Op zondag 7 januari 2007 15:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het eerste waar ik ook aan dacht. toffe aflevering omdat er verder exact uit de doeken gedaan wat de geloofsleer inhoudt.
Na zowel Panorama als bovenstaande url gezien te hebben is het niet moeilijk te concluderen dat het hier een organisatie betreft die er controlerende methodes hanteert waar Kim Jong Il een puntje aan kan zuigen. Ik denk eigenlijk dat elk weldenkend mens dat wel kan inzien.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:47 schreef MrData het volgende:
En Scientology zou Scientology niet zijn zonder tegenaanval: http://www.bbcpanorama-exposed.org waarin ze doen waar ze goed in zijn: de aanvaller aanvallen. In die PDF gaan ze behoorlijk tekeer tegen de BBC
Volgens mij krijgen ze ook training in de manier waarop ze mensen moeten intimideren. Het viel me op dat Tommy Davis steeds dezelfde houding en manier van praten hanteerde wanneer hij Sweeney weer eens lastig viel. Wel een beetje tegenstrijdig dat ze enerzijds niets van psychologie moeten hebben en anderzijds psychologische truukjes hanteren voor intimidatie.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 01:19 schreef onemangang het volgende:
[..]
Na zowel Panorama als bovenstaande url gezien te hebben is het niet moeilijk te concluderen dat het hier een organisatie betreft die er controlerende methodes hanteert waar Kim Jong Il een puntje aan kan zuigen. Ik denk eigenlijk dat elk weldenkend mens dat wel kan inzien.
Wat een enge vent is die Tommy Davisquote:Tommy Davis steeds dezelfde houding en manier van praten hanteerde wanneer hij Sweeney weer eens lastig viel.
Ik ben benieuwd hoe die oranisatie zal groeien door de jaren heen. Ze zullen nu toch wel één van de grootste "sektes" van de wereld zijn toch? Of tenminste één van de meest invloedrijkste.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 18:52 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Wat een enge vent is die Tommy Davis![]()
In ieder geval één van de rijkste.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:51 schreef Champloo het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe die oranisatie zal groeien door de jaren heen. Ze zullen nu toch wel één van de grootste "sektes" van de wereld zijn toch? Of tenminste één van de meest invloedrijkste.
Ze weten toch mensen binnen te halen met hun geblaat, dus het zal wel groeien denk ik, alleen niet snel....quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:51 schreef Champloo het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe die oranisatie zal groeien door de jaren heen. Ze zullen nu toch wel één van de grootste "sektes" van de wereld zijn toch? Of tenminste één van de meest invloedrijkste.
Als de scientology zo goed is, waarom moet ze dan van die vervelende trucjes toepassen?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:54 schreef vero-legata het volgende:
Ik heb namelijk heel wat gelezen over verschillende religies en als we de inhoud van scientology gaan vergelijken met de inhoud van het christendom, islam, jodendom, mormonen, natuur religies....
Als ik even naar de onderwerpen op die tipsvoorsuccess.nl kijk, zie ik niets meer dan wat quasi-psychologisch geneuzel.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:54 schreef vero-legata het volgende:
...
Ja daar zal je veel aan hebben. Op scientologyhandbook.org kom je zowat bij elke link uit naar de boeken van Hubbard.quote:Als je geplaagd wordt door zelfmedelijden, schrijf of zeg tegen jezelf, "Oh, oh, oh! Wat
een ellende! Ik lijdt zo erg. ARME IK!!! Mijn leven is een complete warboel! Ik ben
wanhopig! Ik zal nooit gelukkig kunnen worden!"
Doe er alles aan om een zielig slachtoffer te worden. Heb echt medelijden met jezelf.
Breng je gevoel voor zelfmedelijden op nieuwe hoogten.
Ikzelf interesseer me totaal niet voor de inhoud van de Scientology. Een organisatie die zich zo opdringt aan mensen en mensen onder controle houd is gewoon fout. Dan kan je inhoud nog zo goed zijn...quote:Op maandag 28 mei 2007 22:27 schreef vero-legata het volgende:
Gezien ik het idee krijg dat mensen hier erg weinig over de inhoud van scientology weten hier de kern van hun hele religie namelijk voortbestaan. Dit kan bekeken worden vanuit de acht dynamieken.
Maar het is toch niet zo raar dat mensen de Scientology alleen maar bespreken over hun uiterlijk?quote:Op maandag 28 mei 2007 22:43 schreef vero-legata het volgende:
Al met al begin ik me een beetje te ergeren aan mensen die wel hun mening klaar hebben staan over iets zonder zich zelfs maar verdiept te hebben in de basisbeginselen van de inhoud van de religie. Simpelweg omdat je niet leuk kunt discusieren met iemand die niet weet wat scientology eigenlijk is.
net een loverboyquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:25 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Als de scientology zo goed is, waarom moet ze dan van die vervelende trucjes toepassen?
Het rijmt niet echt met elkaar dat dit een 'perfect' geloof is als ze van die figuren als Tommy Davis rond laten lopen en op die Sweeney afsturen.
Ze willen iets koste wat het koste beschermen. Ze laten mensen het contact met hun familie verbreken. Ze laten mensen 1.000'den dollars betalen voor sprookjes. Ex-Scientology mensen mogen niks zeggen want anders stapt de Scientology naar de rechter om dat te verhinderen. Iemand die over Scientology probeert te berichten wordt gestalkt, lastig gevallen en zwart gemaakt.
Wat dat betreft is de Scientology heel wat erger dan andere geloven.
Maar ondertussen verbreken Scientology leden wel het contact met hun familie. Komen ze zelfs niet meer op begravenissen etc.quote:Op maandag 28 mei 2007 23:09 schreef vero-legata het volgende:
Hoe lang is het christendom wel niet een sekte genoemd. Sekte betekend overigens dat het een groep is die zich van de wereld afsluit. Scientology doet het omgekeerde, met hun gele tenten en stress testen staan ze overal.
Uhmm... Dan heb jij niet goed gekeken ofzo. Maar Sweeney heeft daar zelf ter plaatse gedraaid. Hooguit wat oud leden genterviewd. Niks oude verhalen. En de stukjes waarin Tommy Davis intimiderend naar Sweeney ging, waren ook echt niet ouderwets.quote:Daarnaast zijn ze superdruk bezig met het verspreiden van mensenrechten, educatie geven aan mensen, drugsvoorlichting, het rehabiliteren van criminelen. Dit zijn echter allemaal zaken waar nooit over gerapporteerd wordt. Blijkbaar is dat niet interessant en komt zo iemand met sweeny met over het algemeen hele oude verhalen.
Mensen hersenspoelen is ten eerste moeilijk te bewijzen en ten tweede ook niet te straffen aangezien het slachtoffer niet weet dat die daar het slachtoffer van is.quote:Dacht je werkelijk dat als scientology daadwerkelijk hersenspoelde of idd mensen zou afpersen of criminele handelingen zou begaan ze niet vervolgd zouden worden?
Hmm, ik heb nu geen tijd om het allemaal te lezen, maar ik zie meteen al een grove fout. Hitler is geboren in 1889, en was dus niet 6 jaar oud in 1905.quote:Op maandag 28 mei 2007 23:26 schreef vero-legata het volgende:
Scientology heeft al sinds haar begin in de jaren 50 openlijk een oorlog met de psychiatrie. In Nederland bijvoorbeeld: http://antipsychiatrie.startpagina.nl/
Vandaar dat ze een aantal zaken van de psychiatrie vrij goed onderzocht hebben. Het idee dat de psychiatrie achter de holocaust zit is dan ook niet van Scientology maar is wel door ze gebruikt om de psychiatrie aan te pakken. Het idee dat de psychiatrie verantwoordelijk is voor de holocaust komt namelijk uit een hele andere hoek en hier zie ja van wie en met hun argumentatie:
In Psychiatrists: The Men Behind Hitler, authors Thomas Roeder, Volker Kubillus and Anthony Burwell show us conclusively that it did not start with Hitler and we cannot afford the complacency of thinking it ended with him. The madness of the Holocaust started long before Hitler came to power, before he even reached maturity.
“The formation of the German Society for Racial Hygiene goes back to 1905, when Alfred Ploetz, the founder of German racial hygiene and today an honorary member of the society, set out with a few friends (to whom I also belong) to create a wide dissemination of the ideas and principles of racial hygiene. Despite our continual attempts to call the public’s attention to the fact that something had to be done for our race, and despite our revealing the degenerating quality of the Nordic race which had been going on since the beginning of this century, the immense danger of the declining birthrate and the unnatural nursing back to health of the genetically weak, sick and inferior, our ideas could not gain recognition at the upper echelons of government. Even when our spiritual movement succeeded in quietly and gradually winning over hearts and minds of our best Germans, the powers that be ensured that no racial hygiene measures could be taken. Only through the Fuhrer did our dream of over thirty years, that of applying racial hygiene to society, become a reality.”
Adolf Hitler was born in 1899 and came to power in 1933. The racial hygiene movement “goes back to 1905” when Adolf Hitler was but six years old.
Another among the many incriminating documents referenced in this book is a 1920 treatise by psychiatrist Alfred E. Hoche and Chief Justice of the Reich, Karl Binding. The paper, entitled “Permission to Destroy Life Unworthy of Living” outlines the philosophy that “euthanasia” should be performed on persons physically or mentally unable to support themselves or those who are considered worthless to society. This paper, published 13 years before Hitler became Chancellor of the Reich, formed a blueprint for the organized mass murder that followed.
“The euthanasia program for the handicapped and mentally ill was organized exactly as prescribed in Alfred Hoche’s and Karl Binding’s notorious 1920 treatise,” the authors state. “Hoche had also suggested in 1920 that a commission be appointed to order the euthanasia of ’dead-weight characters,’ and Binding provided ideas for the removal of legal hindrances. Nearly twenty years later, the euthanasia program was established exactly as Hoche and Binding and others had imagined it a generation earlier when Germany was a republic rather than a dictatorship and when law, not hate, ruled. Theory in a republic had become an unspeakable reality in the twisted minds of totalitarian demagogues.”
Een andere site hierover: http://www.verzet.org/content/view/401/29/
Persoonlijk durf ik hier geen enkele uitspraak over te doen en ik denk dat hitler wel degelijk de beslissing heeft gemaakt joden uit te roeien. Het lijkt er alleen wel op dat het systeem om dit grootschalig te doen al eerder is toegepast vanuit de psychiatrie op de minder begaafden in de Duitse maatschappij. Dus het lijkt erop dat de psychiatrie van toen een groot gedeelte van de logistiek mogelijk heeft gemaakt. Maar om ze daarmee de schuld in de schoenen te schuiven. Ik denk alleen wel dat het allemaal iets gecompliceerder is als dat hitler de enige grote boosdoener is geweest.
Mensen zijn sowieso geneigd om zwart-wit te denken, iets is slecht of iets is goed.quote:Op maandag 28 mei 2007 22:43 schreef vero-legata het volgende:
Ik ben een tijdje redelijk actief geweest bij scientology maar een beetje afgeknapt op de organisatie. Ik heb over het algemeen een grote interesse in religies en inhoudelijk denk ik dat veel mensen veel van scientology kunnen leren. En ik baal er zo langzamerhand een beetje van dat er alleen maar dingen over scientology worden gezegd die niet waar zijn en door mensen die nog nooit een boek van ze gelezen hebben. Dus hoewel ik hun inhoud graag bekend zou maken kan de organisatie me niets schelen. Die mag iedereen zo zwart maken als die persoon wil.
Ik geloof zo ie zo dat religie heel persoonlijk is en de meeste vormen van georganiseerde religie staan me tegen. Maar ook op dit vlak doen mensen alsof scientology de enige slechte is. Niet dat ik hun blunders en beleid goed wil praten maar kijk eens wat de katholieke kerk in het verleden heeft gedaan met aflaten en ketterij verbrandingen. Dan heb ik toch liever een tommy davis achter me aan dan dat ik wordt verbrandt omdat ik iets anders vind dan hun.
Al met al begin ik me een beetje te ergeren aan mensen die wel hun mening klaar hebben staan over iets zonder zich zelfs maar verdiept te hebben in de basisbeginselen van de inhoud van de religie. Simpelweg omdat je niet leuk kunt discusieren met iemand die niet weet wat scientology eigenlijk is.
Vandaar hier wat inhoud, en laten we het daar eens over hebben en dat vergelijken met de bijbel of de veda en dan kijken wat praktischer is.
Maar je verdedigd de organisatie wel behoorlijk. Je doet of ze allerlei zaken netjes aanpakken. En dat is gewoon niet zo.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:29 schreef vero-legata het volgende:
calvohobbes, volgens mij heb ik al eerder aangegeven dat je de organisatie zo zwart mag maken als je wil. Ik ben daar zelf ook op afgeknapt. En als jij werkelijk denkt dat sweeny een objectief van scientology wilde neerzetten en naar jouw mening gedaan heeft prima, dan is dat scientology voor jou. En als je vanuit het woord van Sweeny dan ook niet geinteresseerd bent in de inhoud. Helemaal prima want dat is precies de bedoeling van zulk soort rapportages. Volgens mij heb ik zelf ook al eerder aangegeven dat ik niet een grote fan ben van de organisatie al ken ik hem wel zelf.
Daar ben ik nog niet echt van overtuigd.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:34 schreef calvobbes het volgende:
Ze maken het bijna onmogelijk om een objectieve docu te maken over Scientology.
Dude, lappen tekst copy & pasten werkt vaak eerder averechts.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:41 schreef vero-legata het volgende:
Zal ik je de inhoud eens laten zien die scientology aan haar eigen leden presenteerd op al die aanvallen en kritiek?
Dat is moeilijk te zeggen, alhoewel ik ook wel denk dat het klopt. Feit is natuurlijk dat het eigenlijke doel van de documentaire ver op de achtergrond is komen te liggen, het opmerkelijkste was de actieve intimidatie die uitgevoerd werd door de Scientology kerk aldaar.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:39 schreef STING het volgende:
De BBC documentaire was niet echt een (goede) poging tot objectieve journalistiek.
Een beetje een paar mensen eruit liften met negatieve ervaringen kan iedereen wel.
De mensen met positieve ervaringen worden er subtiel uitgelaten.
Naar mijn mening had de docu als enige doel 'to expose Scientology' ipv 'what is Scientology', niets objectiefs aan dus.
Volgens mij heb ik je net uitgelegd dat uit mijn eigen ervaringen er geen mensen worden gehersenspoeld, vervolgens zeg je dat dat zo ie zo moeilijk is en moeilijk te bewijzen, en een topic later hersenspoelen ze volgens jou opeens wel weer. Waarom stel je me uberhaupt vragen als je voor jezelf al bepaald hebt dat scientology hersenspoeld?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:34 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Maar je verdedigd de organisatie wel behoorlijk. Je doet of ze allerlei zaken netjes aanpakken. En dat is gewoon niet zo.
Ze stappen niet naar de rechter als ze onenigheid hebben met iemand, dan gaan ze het verleden van die persoon uitgraven en diegene zwartmaken.
Er worden wel degelijk mensen gehersenspoeld.
Ze bedienen zich van initimidatie om kritiek tegen te houden.
Ze maken het bijna onmogelijk om een objectieve docu te maken over Scientology.
Heb je eigenlijk ook 'neutrale' bronnen, ipv Scientology's eigen websites?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 09:06 schreef vero-legata het volgende:
Hier het boek waaruit de hele scientology religie begonnen is.
http://www.dianetics-theevolutionofascience.org/read.htm
Trouwens wellicht een interessante link voor jou:quote:Op dinsdag 29 mei 2007 09:06 schreef vero-legata het volgende:
Hier het boek waaruit de hele scientology religie begonnen is.
http://www.dianetics-theevolutionofascience.org/read.htm
Kijk, nu wordt het interessant, een echte Scientologist in ons middenquote:Ik heb zowel in Amsterdam als in Denemarken bij de Sea Org van Scientology rondgelopen en ik ben altijd en overal vrij geweest precies te denken wat ik wil. Sterker nog het is een code van scientology om pas iets te geloven als je het zelf hebt geobserveerd en wel om de reden dat als je dingen gaat geloven die je niet zelf hebt waargenomen je je integriteit verliest.
quote:Hoe hun organisatie verder in mekaar zit weet ik niet buiten wat ik van south park gezien heb
Wij buitenstaanders kunnen natuurlijk alleen maar afgaan op wat we uit de boeken (niet die van Scientology natuurlijk!) lezen en op het Internet. Daar is al genoeg over gesproken en komt m.i. wel uit op brainwashing. Het zal vast niet overal even erg zijn, dat zal best. Kijk, aan de andere kant maakt het mij ook eigenlijk niet veel uit dat mensen bij Scientology zitten. Als jij je voor tonnen in de schulden wil steken, 20 jaar van je leven weg wil gooien en uiteindelijk toch niet die beloofde superkrachten kan bemachtigen en er achter komt dat Hubbard zo'n beetje alles bij elkaar heeft verzonnen toen ie zwaar aan de pillen zat, moet je dat zelf weten.quote:Scientology heeft zelf een aantal nieuwe en oude ideeen over de wereld en als je kunt deze voor jezelf beoordelen en kijken of je er wat aan hebt. Dus die brainwashing is echt grote bullshit.
quote:Een ander idee is dat ze zoveel geld vragen, dat is idd een mogelijkheid als je snel wilt, je kunt echter ook samen met iemand anders elkaar trainen in de stappen van de brug dan kun je evenver komen en kan iedereen het betalen dus ook dat is onzin.
van xenu.netquote:The current (conservative) total cost for the whole bridge to OT9 readiness is estimated at $365,000 - $380,000.
Disconnects vinden niet meer plaats sinds de jaren 70? Dat is nieuwe informatie. Lees eens wat van het forum op xenu.net zou ik zeggen. Wikipedia heeft hier nog wat voorbeelden uit 1995.quote:Zeggen dat het kinderen aanzet om het contact vebreken met de ouders bijvoorbeeld, dat is idd een tijdje in de jaren 70 beleid geweest maar dat is zo mis gegaan dat dat beleid inmiddels helemaal omgeslagen is en juist mensen wordt geadviseerd goed contact te houden met vrienden en familie. En die sweeny is ook echt geen heilige hoor. Constant noemt hij scientology een sekte en een hersenspoelende cult. Nee dat is een goed startpunt en dat geeft ook goed weer hoe objectief je deze religie wilt belichten.
quote:(1) Spot who is attacking us.
(2) Start Investigating them promptly for FELONIES or worse using our own
professionals, not outside agencies.
(3) Double curve our reply by saying we welcome an investigation of them.
(4) Start feeding lurid, blood, sex, crime actual evidence on the
attackers to the press.
Don't ever tamely submit to an investigation of us. Make it rough,
rough on attackers all the way.
Bekend met deze termen?quote:Dacht je werkelijk dat als scientology daadwerkelijk hersenspoelde of idd mensen zou afpersen of criminele handelingen zou begaan ze niet vervolgd zouden worden? Ze staan heus niet boven de wet.
Misschien dat het in een aantal landen religie wordt gezien, maar andere landen zijn het daar gelukkig niet mee eens:quote:En juist die wet erkent dat scientology wel degelijk een religie is en daarmee ook die status verdient. Ook dat is door onafhankelijke wetgevers gedaan. En met die wetsbescherming denk ik dat Tommy Davis ook volledig in het recht staat om Sweeny erop te wijzen dat niet Sweeny bepaalt wat wel en niet een religie is. En ik heb liever dat scientology mensen via de rechtsgang vervolgt als ze een onenigheid hebben dan dat ze met aanslagen gaan komen en mensen die het niet met hun eens zijn neersteken zoals bij Theo van Gogh.
Maargoed. Aangezien jij het graag over de inhoud wil hebben, wat vind jij van het Xenu verhaal en in hoeverre weten Scientology leden iets af van het OT materiaal?quote:The nature and legal status of Scientology continues to arouse controversy around the world. The government of Belgium and, until recently, that of Germany, officially regard the organization as a totalitarian cult. In France a parliamentary report classified Scientology as a dangerous cult. In the United Kingdom and Canada the organization is not regarded as meeting the legal standards for being considered a bona fide religion or charity.
Germany officially recognizes Scientology as a commercial enterprise and Belgium, France, Ireland, Israel, Italy, Luxembourg, Mexico, Spain and the United Kingdom remain unconvinced that Scientology is a religion.[15]
quote:"Dianetics is a science; as such, it has no opinion about religion, for sciences are based on natural laws, not on opinions." - L. Ron Hubbard, "Dianetic Auditor's Bulletin", October 1950
"Scientology...is not a psycho-therapy nor a religion." - L. Ron Hubbard's "Creation of Human Ability" p251
"Scientology...is not a religion." - L. Ron Hubbard, CREATION OF HUMAN ABILITY, 1954, p. 251
Ik ben blij dat we het idd over de inhoud gaan hebben. Ik kan in dit geval alleen maar voor mezelf praten en ben goed op de hoogte van deze materialen. Ik heb met veel plezier de uitspraak in Nederland gevolgd tussen scientology en karin spaink, en het fishman avidat wat hieruit voortgekomen is heb ik doorgelezen. Dus ik weet er alles vanaf. Daarentegen, ik ben geen lid van de scientology kerk, dus als je je vraag beantwoord wilt hebben zou ik een mailtje naar hun sturen. Ze hebben namelijk gewoon een emailadres en kerken over de hele wereld.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 10:58 schreef MrData het volgende:
Maargoed. Aangezien jij het graag over de inhoud wil hebben, wat vind jij van het Xenu verhaal en in hoeverre weten Scientology leden iets af van het OT materiaal?
Klopt dat is misschien moeilijk voor mensen te bevatten omdat religie over het algemeen geloof vereist en daarin is scientology een uitzondering. Je hoeft je niet over te geven aan een god. Dat boek wat je quote trouwens de creation of human ability is supercool omdat het twee routes beschrijft hoe je kunt bewijzen dat de mens niet afhankelijk van zijn of haar lichaam is maar een onsterfelijk spiritueel wezen is. Dat boek is volledig gevuld met oefeningen om te exterioriseren oftewel uit te treden en dat dat niet 1 keer gebeurt maar dat je buiten je lichaam blijft en het van buiten wel kunt besturen. Op het moment dat mensen zelf ervaren dat ze niet hun lichaam zijn maar een lichaam hebben en zelf een spirituele kern zijn ben je klaar. Dat is het doel namelijk van veel oosterse religies. En staat ook wel bekend als verlichting zodat je de geboorte dood reincarnatie cyclus kunt doorbreken.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 10:59 schreef MrData het volgende:
Ohja, en Hubbard had schijnbaar zelf nogal moeite met de vraag of het nou wel of geen religie is
[..]
"Dianetics is a science; as such, it has no opinion about religion, for sciences are based on natural laws, not on opinions." - L. Ron Hubbard, "Dianetic Auditor's Bulletin", October 1950
"Scientology...is not a psycho-therapy nor a religion." - L. Ron Hubbard's "Creation of Human Ability" p251
"Scientology...is not a religion." - L. Ron Hubbard, CREATION OF HUMAN ABILITY, 1954, p. 251
Er wordt niet openlijk gezegd dat je in LRH of de leer moet geloven, maar wat is dan je kijk op de volgende statements:quote:Op dinsdag 29 mei 2007 12:06 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Klopt dat is misschien moeilijk voor mensen te bevatten omdat religie over het algemeen geloof vereist en daarin is scientology een uitzondering.
Prima, maar mensen die dat doen komen niet zo ver, ook niet met Scientology, dit is namelijk wat de oprichter zelf erover heeft gezegd:quote:Op dinsdag 29 mei 2007 12:19 schreef STING het volgende:
[..]
Er wordt niet openlijk gezegd dat je in LRH of de leer moet geloven, maar wat is dan je kijk op de volgende statements:
De leer en de denkwijze is heilig (o.a. Standard tech).
- Kritiek hierop is not-done.
- Wijzigingen hierop door anderen zijn not-done.
- Binnen Scientology wordt de leer op spiritueel vlak als de enige waarheid beschouwd
- LRH wordt praktisch als de Messias gezien.
De BBC heeft een heleboel Scientology mensen geinterviewd, maar na het interview kwam er ineens een rechterlijk verbod dat bepaalde dat die interviews niet uitgezonden mochten worden...quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:39 schreef STING het volgende:
De BBC documentaire was niet echt een (goede) poging tot objectieve journalistiek.
Een beetje een paar mensen eruit liften met negatieve ervaringen kan iedereen wel.
De mensen met positieve ervaringen worden er subtiel uitgelaten.
Je moet even alles goed op een rijtje zetten. Want je haalt nu een aantal zaken door elkaar.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:55 schreef vero-legata het volgende:
Volgens mij heb ik je net uitgelegd dat uit mijn eigen ervaringen er geen mensen worden gehersenspoeld, vervolgens zeg je dat dat zo ie zo moeilijk is en moeilijk te bewijzen, en een topic later hersenspoelen ze volgens jou opeens wel weer. Waarom stel je me uberhaupt vragen als je voor jezelf al bepaald hebt dat scientology hersenspoeld?
Nee jij moet de dingen op een rijtje zetten, jij vroeg mij om dan eens wat van deze domme leugens op te noemen. En toen zei ik dat brainwashing niet gebeurde en gaf daar mijn persoonlijke ervaring bij. Dat ik ten allen tijde vrij was te denken wat ik wil, dat vinden ze ook belangrijk. Zie ook de quote over integriteit.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:13 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Je moet even alles goed op een rijtje zetten. Want je haalt nu een aantal zaken door elkaar.
Ik heb gezegd dat hersenspoelen voor de wet moeilijk te bewijzen is. En dan vooral omdat het slachtoffer als het ware zelf meewerkt.
Ik heb jou niet gevraagd of jij denkt dat dat hersenspoelen gebeurd, ik heb jou alleen maar gevraagd of je een Scientology volger bent.
Dat jij het uit eigen ervaring niet mee hebt gemaakt, wil nog niet zeggen dat het niet gebeurd...
Je hebt de documentaire van scientology ook gezien toch, dan weet je ook waarom die mensen niet meer mee wouden werken omdat Sweeny de hele tijd domme en tevens beledigende vragen stelt over of scientology een hersenspoelende sekte is en of xenu bestaat.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:09 schreef calvobbes het volgende:
[..]
De BBC heeft een heleboel Scientology mensen geinterviewd, maar na het interview kwam er ineens een rechterlijk verbod dat bepaalde dat die interviews niet uitgezonden mochten worden...
Een willekeurig Scientology lid mocht ook niet zomaar met de BBC praten. Dan stond die Davis ineens weer klaar....
Ik vind het eigenlijk wel apart dat jij zo hamert op mensenrechten en dergelijken, terwijl als je zo'n beetje elke niet-Scientology bron bestudeert je erachter komt dat ze zo'n beetje elk van de 30 mensenrechten wel eens geschonden hebben.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 18:19 schreef vero-legata het volgende:
Maar ik acht de kans dat ze aan brainwashing doen, niet zo groot omdat ik het a nooit gezien heb het b een crime against humanity is en c het niet zo praktisch is en niet aansluit bij hun theorie over wat integriteit is.
quote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:45 schreef MrData het volgende:
Nou je neemt 't nogal hoog op zie ik. Het feit dat het geloof/religie/organisatie (of hoe we het nu ook moeten noemen) dat je aanhangt er slavenkampen op na houdt waar kinderen als honden worden behandeld doet je niet veel schijnbaar.
Je beweert dat alles uit de gegeven link gelogen is? Dat zijn nogal wat mensen die de boel bij elkaar liegen en valse verklaringen afleggen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:53 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Misschien moet je sweeny eens bellen met deze info en de verenigde naties, als dit waar is denk ik dat je binnen een week alle afdelingen van scientology gesloten zou kunnen sluiten......
Raar dat juist het omgekeerde gebeurt, In Engeland is vorig jaar net een supergrote kerk geopent en in dit voorjaar is dat in Duitsland gebeurt. Raar allemaal en ook dat multimiljardaire sterren vast zitten in scientology. Ik vind het bijna wonderbaarlijk dat ze uberhaupt in elk land kerken aan de grond hebben gekregen..... en binnen vijftig jaar met een verhaal over xenu over de hele wereld verspreid zijn...... En dat ze daarnaast allemaal mensenrechten educatie doen, criminelen rehabiliteren, drugsgebruikers helpen, een morele code verspreiden op gezond verstand.
Ik kan deze verschillende data maar slecht met elkaar rijmen....
Nee tuurlijk merk jij daar niks van. Het is ook vast niet zo dat je binnenloopt en daar vrolijk wat kinderen aan kettingen ziet hangen. Zo dom zijn ze ook weer niet.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:53 schreef vero-legata het volgende:
Ik kan deze verschillende data maar slecht met elkaar rijmen....... En ik heb maar heel kort zowel in amsterdam als in Denemarken gezeten maar hier heb ik nooit wat van gemerkt. Het zou kunnen hoor maar dan blijft het de organisatie en ik heb ook niet de behoefte die te verdedigen. En als het echt waar is zou ik als ik jou maar actie ondernemen. Over het algemeen ben ik bij scientology vooral erg vriendelijke en idealistische mensen tegengekomen die hun eigen leven en dat van mensen om hun heen willen verbeteren.
Ja dat geloof ik ook zeker wel. Aan de ene kant heb je de Tech en aan de andere kant de organisatie. Vandaar toch ook de oprichting van de Free Zone?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 21:11 schreef vero-legata het volgende:
ik beweer zeker niet dat het gelogen is, ik acht het alleen erg onwaarschijnlijk vanuit mijn eigen ervaringen met scientology al zijn dat er niet zo heel veel. Echter het is wederom organisatie en die ken ik niet goed genoeg en wat ik er wel van ken vond ik te Amerikaans en ben daarop afgeknapt.
De zaak van Spaink ging over copyright schendingen, dus dat heeft er niet zoveel mee te maken. En nogmaals, er is ongetwijfeld veel onrecht op de wereld waar men niet veel gepakt wordt. Veel van de RPF operaties vonden ook plaats op de Freewinds (het Scientology schip) buiten landsgrenzen dus dat wordt helemaal moeilijk. Veel van wat er naar buiten komt over de organisatie en is gewoon in strijd met de wet, en waarom dat niet aangepakt wordt zal meerdere redenen hebben. De belangrijkste waarschijnlijk het contract dat je hebt getekend.quote:En wat ik wel raar vind is dat jij scientology een soort wonderbaarlijke macht toeschrijft wat ze in staat zelf de wet aan alle kanten te breken, hollywoodsterren te chanteren, en daarmee weg te komen...... Dat vind ik nogal wat. Misschien is het waar hoor maar dan beledig je daarmee wel elk rechtssysteem van de landen waar ze in opereren. En dat lijkt me onwaarschijnlijk.
www.mensenrechten.org kun je alle mensenrechten op vinden en hierop kun je direct procederen dus als ze deze rechten zouden schenden zijn ze net als ieder ander vervolgbaar. Karin Spaink heeft toch ook laten zien dat ze echt niet boven de wet staan? Zij heeft gelijk gekregen.
Heb ik toch een paar posts eerder gedaan? Ik denk dat ik er zonder de boeken van Hubbard te lezen niet meer over kan zeggen, de indeling in 8 dynamics kan ik niet echt iets mee. En als atheist zijnde hoef je bij mij toch al niet aan te komen met termen als 'supreme being' en 'The seventh dynamic is life source. This is separate from the physical universe and is the source of life itself'quote:Maar nogmaals geef eens een reactie op de inhoud die ik over hun gepost heb want dat is juist wel boeiend althans in mijn visie.
Nee dat heb ik zelf niet gedaan, ik kan wel goed lucide dromen en heb in mijn leven tot nu toe twee keer iemand ontmoet die een uittreding heeft gehad, beide echter waren geen scientoloog.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 21:22 schreef MrData het volgende:
Ohja je had het ook over het buiten je lichaam treden, dat heb jij zelf ook gedaan?
edit: ik vraag dit omdat er naar mijn weten nog geen Scientologist is geweest die ook daadwerkelijk ook maar iets van dit kaliber heeft kunnen demonstreren. Al helemaal niet van de superkrachten die je ergens in de OT-levels zou bemachtigen.
Scientology vind mensenrechten ontzettend belangrijk en ik kan je alvast wel 1 hele belangrijke reden geven. Omdat zij zelf vaak nogal zwartgemaakt en belachelijk gemaakt worden. Dat gebeurt vaak met nieuwe religies maar uit het verleden is gebleken dat respect voor elkaars religie de beste oplossing is. Dus dat is een stukje waar scientology direct zelf voordeel van mensenrechten heeft. Maar daar houdt het niet mee op. Scientology steunt onder andere financieel de youth for human rights campagne die inmiddels over de hele wereld bezig is met mensenrechten in het onderwijs te krijgen. www.youthforhumanrights.org is die website. Dit doen ze onder andere omdact scientology gelooft dat mensen van nature goed zijn. Verder is hun doel:quote:Op dinsdag 29 mei 2007 21:11 schreef MrData het volgende:
[..]
Nee tuurlijk merk jij daar niks van. Het is ook vast niet zo dat je binnenloopt en daar vrolijk wat kinderen aan kettingen ziet hangen. Zo dom zijn ze ook weer niet.
En ja er is zoveel onrecht en ellende in de wereld. En daar doe ik ook niks aan. Uiteindelijk zijn die de meesten zelf zo dom geweest om zich te laten inpakken door de sekte. Alleen die kinderen, dat is wat minder leuk. Maarja, in Afrika sterven ze bij bosjes van de honger. Ook erg.
Dus mensenrechten sluiten perfect bij hun doel aan.quote:The Aims of Scientology
A civilization without insanity, without criminals and without war, where the able can prosper and honest beings can have rights, and where man is free to rise to greater heights, are the aims of Scientology.
Dat is ook precies waarom scietntology niet aan brainwashing doet, ze geloven in het sterker maken van mensen en dat doe je niet door ze zichzelf geestelijk te laten overgeven. Dus ook brainwashing gaat rechtstreeks tegen hun basisdoel in.quote:Scientology believes Man is basically good, not evil. Man's experiences have led him to commit evil deeds, not his nature. Often, he mistakenly seeks to solve his problems by considering his own interests only, causing trouble for both himself and others.
Scientology believes that one advances to the degree he preserves his spiritual integrity and values and remains honest and decent. Conversely, one deteriorates to the degree he abandons those qualities. While other efforts to help Man have tried to solve problems for him, Scientology is different. For it believes that an individual placed in a position where he can increase his abilities and confront and identify the factors in his life more easily, is also able to solve his own problems and so better his life.
quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:50 schreef Monolith het volgende:
Ik kan me bij Kurt Cobain nog wel een paar andere dingetjes bedenken die z'n leven kapot hebben gemaakt trouwens.![]()
Beetje makkelijk misschien om dan direct psychiatrie de boel in de schoenen te schuiven maar ze hebben er een hele lijst van mensen staan:quote:KURT COBAIN: 1967-1994
A talented and creative child, Cobain was misdiagnosed as "hyperactive" and prescribed the cocaine-like and highly addictive Ritalin. Side effects include insomnia, nausea, abdominal pain, hallucinations and a predisposition to later cocaine use. Sedatives were prescribed to counter the insomnia. The progression to street drugs, including heroin, was a given. Compounding the Ritalin were untreated chronic medical conditions that affected him his entire life, including a "burning, nauseous" stomach, which Cobain said heroin "quenched." He enrolled in a Los Angeles psychiatric drug recovery center. Thirty-six hours after admission, he bolted and ended his life with a single shotgun blast to his head. Heroin and Valium were found in his blood stream.
Geen idee of dit allemaal waar is hoor, maar als ik zelf psychiatrische medicatie zou verkopen zou ik hier in ieder geval niet heel blij met zijn en zeker kijken of ik scientology op de een of andere manier onderuit zou kunnen schoppen. Wordt toch wel veel geld verdient op dit soort middelen.quote:It would be easy to form the impression that the lives of artists are unavoidably tumultuous and that, for some, the pressures of success bring demands too great to be borne. It would also be easy to believe that to be a successful artist you must be neurotic or some sort of tragic figure.
None of this is true.
In each of the cases below, hidden influences worked to ensure the outcome. Each of these great artists and many of the others who have left us were offered "help." Instead, they were betrayed. This betrayal came through the direct or indirect influence of psychiatrists or psychologists, who claimed they would help, but were, in effect, a destructive influence that left these artists dreadfully damaged—or dead.
Inderdaad, ik roep dingen die rechtlijnig staan tegenover wat ze claimen te doen/zijn. Misschien komt dat wel omdat ze 1 ding zeggen en iets anders doen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:23 schreef vero-legata het volgende:
Ik pik even dit eruit:
[quote]
En ik vind je een beetje Cynisch mr data, je roept allemaal dingen die lijnrecht tegen de principes van scientology ingaan en als ik vervolgens aan je laat zien dat als dat waar is je ze dan aan zou moeten klagen is het opeens niet belangrijk genoeg.... Het lijkt bijna alsof je bang voor ze bent, dat is echt niet nodig hoor.
Uittreding kun je toch ook gewoonbevestigen? Stop de uittreder in een kamer en een wetenschapper in een andere kamer met een briefje of wat dan ook. Als de uittreder succesvol de inhoud van het briefje weet af te lezen lijkt me dat toch een aardig geslaagd experiment. Of het nou door iedereen nagedaan kan worden of niet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:20 schreef vero-legata het volgende:
Zelf vind ik zaken als uittreding interessant, ik denk echter dat dit wetenschappelijk zo ie zo niet te bewijzen is omdat wetenschap vereist dat het via een process door iedereen nagedaan moet kunnen worden en moet kunnen worden gemeten. Een uittreding kun je denk ik alleen bevestigen door het zelf meegemaakt te hebben. Met dit gebied bevind je je op het veld van religie want ook reincarnatie is volgens mij nooit wetenschappelijk te bewijzen.
quote:To this very day too, the scientologists are propagating the doctrine of their dead leader L. Ron Hubbard, that non-scientologists shouldn't be granted basic civil rights: "Perhaps at some distant date only the unaberrated person will be granted civil rights before law. Perhaps the goal will be reached at some future time when only the unaberrated person can attain to and benefit from citizenship. These are desirable goals..." -- 'Dianetics; the Modern Science of Mental Health', by L. Ron Hubbard (1987 edition, p.534). And of course "unaberrated persons" are only scientologists who have reached the level of "clear" after paying a lot of money.
This was a hint of things to come, while Dianetics was first published in 1950, soon Ron Hubbard had harder punishments in mind and was talking of "dispose of them quietly and without sorrow" and "sudden and abrupt deletion" when he had people in mind critical of Scientology or who otherwise were undesirables in his twisted world view. Passionately he wrote that "sick" people, people like me, like professor Kent, and anyone they consider an enemy, should "not have, in any thinking society, any civil rights of any kind".
quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:21 schreef MrData het volgende:
Dat zou idd kunnen maar dat is niet mijn ervaring en ik zie het voortbestaansvoordeel van dat soort gedrag niet zo in, en tot nu toe voer jij allemaal uiterst extreme bronnen aan. Als ik die moet geloven zijn alle scientologen semi psychopaten die kinderen aan kettingen hangen en mensen hersenspoelen zodat ze al hun geld aan ze geven en vervolgens worden deze als honden behandelt maar scientology is dusdanig machtig dat ze hier mee weg komen. Oh ja en ondertussen hebben ze met hun idiote verhaal over xenu ook nog half hollywood weten binnen te halen die tevens gechanteerd worden met hun geheimen en die durven nu niet weg omdat ze anders door de media belachelijk gemaakt kunnen worden...... En er is geen land die dit durft aan te pakkenquote:[..]
Inderdaad, ik roep dingen die rechtlijnig staan tegenover wat ze claimen te doen/zijn. Misschien komt dat wel omdat ze 1 ding zeggen en iets anders doen?
Ik lees je bronnen wel degelijk, ik heb zelf op de epf gezeten in Denemarken, dat is idd een stuk minder erg waarschijnlijk dan wat jij noemt maar ook dat is zwaar werken en leren, en een argument dat je zo druk bezig bent dat je niet echt tijd hebt om te denken zou hier niet geheel onterecht zijn. Echter ik kon daar prima mee stoppen omdat ik het niet leuk vond en de organisatie te amerikaans vond. Wat dat betrefd ben ik dus ook een ex-scientoloog, ik ben echter nog nooit bedreigt, lastig gevallen of wat dan ook. Ook heb ik mezelf niet voor de tijd diep in de schulden gestoken dus dat probleem heb ik ook niet. Maar dit zijn allemaal keuzes die mensen zelf kunnen maken en waar ze zelf bij zijn. Dus ik blijf idd beweren dat er geen brainwashing plaatsvind. Althans hangt er vanaf welke definitie je hanteert. En al die mensen die gestopt zijn waren blijkbaar niet goed genoeg gebrainwasht?... die spuien nu toch ook hun kritiek en hebben zelf besloten te stoppen bij ze. Het hangt natuurlijk erg van je definitie af, uiteraard ga je hun denkbeelden overnemen net zoals je bier gaat dringen als je sociale studentenomgeving dat ook doet, of dat je gelooft dat de wereld in 7 dagen gemaakt is als je in staphorst bent opgegroeid. Tuurlijk gebeurt dat, dat is ook niet te voorkomen maar het is absolute onzin dat mensen niet meer in staat zouden zijn zelfstandige beslissingen te kunnen maken. Daar pas ik gewoon voor.quote:Elke keer als ik met bronnen aankom van de wanpraktijken van Scientology lees je die niet, claim je dat dat slechts wat afvalligen zijn (die ALLEMAAL liegen met dezelfde verhalen?). Of ze nou afvallig zijn of niet, ze hebben exact hetzelfde meegemaakt als de Scientolists die nu nog in de organisatie zitten. Nog blijf je beweren dat er geen brainwashing plaatsvind, ondanks dat jij zelf dat helemaal kan verifieren en er legio bronnen voor zijn te vinden.
hmm ja goed punt, dat zou wel een oplossing zijn denk ik, ik weet niet in hoeverre je op zon moment daar aan denkt maar als je het herhaaldelijk kunt zou dat geen probleem moeten zijn. Het probleem is alleen wel dat het beide personen maar 1 keer gelukt is.... maar scientology claimt idd dat je het continu bent dus dan zou dat zeker moeten kunnen hoe jij het hier omschrijft.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:25 schreef MrData het volgende:
[..]
Uittreding kun je toch ook gewoonbevestigen? Stop de uittreder in een kamer en een wetenschapper in een andere kamer met een briefje of wat dan ook. Als de uittreder succesvol de inhoud van het briefje weet af te lezen lijkt me dat toch een aardig geslaagd experiment. Of het nou door iedereen nagedaan kan worden of niet.
Dat is ook wat Hubbard heeft gezegd:quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef MrData het volgende:
En om het onderwerp over mensenrechten voorgoed af te sluiten nog wat wijze woorden van ome Ron, waarin hij pre-clears en non-Scientologists het liefst helemaal geen rechten geeft. [..]
Het lijkt erop dat de organisatie vooral naar de tweede uitspraak handelt iig.quote:"Human rights should be made a fact, not an idealistic dream."
En misschien ook wel leuk om te weten wat voor gevolgen dat heeft voor de religie in de andere gebieden van Europa:quote:In Church of Scientology Moscow vs Russia (Application no. 18147/02), the Church of Scientology of the City of Moscow filed an application regarding the refusal of the Moscow department of Justice to re-register the Church as a religious organization.
In a unanimous landmark decision today, the European Court of Human Rights (First Section) found in favor of the Scientology religion, upholding the religious freedom of Scientologists throughout the forty-six nations that comprise the Council of Europe, in a precedent-setting ruling that will help guarantee these rights for people of all faiths.The court overturned the Moscow City government's refusal to register the Church of Scientology of Moscow as a religious organization.
Overigens nog even een neutralere link, lees net dat earthlink misschien ook van scientology is. Op wikipedia kun je echter veel meer vinden over deze uitspraak:quote:This finding guarantees protection for Scientology churches not only in Russia but also in all 46 member nations over which the Council of Europe has jurisdiction.The Scientology religion was founded by L. Ron Hubbard. The first church was established in the United States in 1954. It has grown to more than 7,500 churches, missions and groups and ten million members in 163 nations. The Russian Federation has more than 40 Scientology churches and missions from St. Petersburg to Vladivostok.
quote:The court went on to award 10,000 euros ($13,418) in damages to the church and ordered Russia to pay 15,000 euros ($20,127) in court costs. Scientology members greeted the verdict not only as a victory in Russia, but also as a sign that other European countries will be forced to give the church greater legitimacy.
"This decision not only confirms the rights of churches of Scientology, but also sets another important precedent to protect the rights of all other religious communities in Europe," said Elena Saycheva, spokeswoman for the Church of Scientology of Moscow.
Although most European countries do not ban Scientology, they do not accord it the same legal privileges as other more established churches. It is not clear whether Thursday's ruling will force these countries to change their policies.
Er is niets magisch aan hersenspoeling.quote:Daarnaast strookt hersenspoeling ook helemaal niet met wat de bedoeling is van scientology. Hersenspoeling is niets meer dan een stigmatieserend woord om een soort gevoel op te roepen dat een organisatie een soort magische krachten over je verstand heeft.
Prima, maar dan is het niets anders dan elke andere religie, voor het christendom, islam, jodendom geldt precies hetzelfde. Alleen bieden zij een plekje in de hemel of 77 schone maagden. Dus dan moet je wel gelijke monniken gelijke kappen toepassen. Als ik jouw definitie hanteer is elke religie een hersenspoelende organisatie. Waar je op zich een goed punt hebt denk ik.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:12 schreef STING het volgende:
[..]
Er is niets magisch aan hersenspoeling.
Het enige wat je nodig hebt is een persoon die ergens in wil geloven (vrijheid, geluk, succes) en iemand of iets wat dat allemaal biedt. Scientology draagt uit dat je dat allemaal bij heb kan bereiken. Dat in combinatie met sales talk en een groep met de bijbehorende sociale controle en je hebt brainwashing.
Om terug te komen op het niet dulden van kritiek.
Mijn persoonlijke ervaring is zelf dat op kritiek niet inhoudelijk wordt ingegaan, maar het gelijk in een hokje wordt geplaatst. Kritiek wordt beschouwlt als een aanval op 'die groep wat het beste is voor deze planeet'.
Pfoe wat een postquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:09 schreef vero-legata het volgende:
Extreme bronnen? Elke bron die ik gebruikt heb is een boek waarin er onderzoek gedaan is, of ervaringen van leden/ex leden of info van Wikipedia. De verhalen zijn zo overeenkomstig en zo veel dat het gewoonweg onmogelijk is dat men hier de boel bij elkaar liegt. Ik snap niet dat je al die ervaringen zo aan de kant kunt schuiven. Op een gegeven moment (kan na 30 jaar zijn bij sommigen) kan bij iemand het lampje gaan branden en ja, dan komen de ervaringen naar boven. Dan komen ze erachter wat de ware aard van de organisatie is en wat een ellende ze hebben doorgemaakt.quote:Dat zou idd kunnen maar dat is niet mijn ervaring en ik zie het voortbestaansvoordeel van dat soort gedrag niet zo in, en tot nu toe voer jij allemaal uiterst extreme bronnen aan. Als ik die moet geloven zijn alle scientologen semi psychopaten die kinderen aan kettingen hangen en mensen hersenspoelen zodat ze al hun geld aan ze geven en vervolgens worden deze als honden behandelt maar scientology is dusdanig machtig dat ze hier mee weg komen. Oh ja en ondertussen hebben ze met hun idiote verhaal over xenu ook nog half hollywood weten binnen te halen die tevens gechanteerd worden met hun geheimen en die durven nu niet weg omdat ze anders door de media belachelijk gemaakt kunnen worden...... En er is geen land die dit durft aan te pakken
Apart, blijkbaar hoef je dus niet alles op te volgen wat Hubbard heeft gedicteerd en spreekt het een het ander tegen? Of misschien was het wel tijdens 1 van de dagen waarin hij voor pampus lag aan de pillen en alcohol.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:22 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Dat is ook wat Hubbard heeft gezegd:
[..]
Het lijkt erop dat de organisatie vooral naar de tweede uitspraak handelt iig.
Ze tellen waarschijnlijk doodleuk iedereen mee die ooit eens een boekje heeft gekocht of de stress-test (waarin elke test dezelfde uitkomst heeft: je hebt hulp nodig van Scientology) heeft gedaan.quote:US CENSUS data from 1990 and 2001 - shows 55,000 Scientologists
British Census Data reports only 1781 Scientologists in England and Wales
Prima als jij niet gelooft in hun goede bedoelingen is dat je goed recht, belastingvoordeel is idd erg handig en zullen ze zeker niet erg vinden. Maar het is wel degelijk een religie in de zin dat ze zich bezig houden met het spirituele van de mens. Ik bedoel het christendom is ook een religie, waarom, hebben die ooit concrete resultaten afgeleverd?.... Hebben die iets beters dan een maf verhaal over een hemel waar als je er logistiek over nadenkt ook geen houdt van klopt?quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:32 schreef MrData het volgende:
[..]
En noem mij maar cynisch, maar ik geloof gewoon geen zak van al die goede bedoelingen en mensenrechten van ze. Ze zijn niet voor niets als criminele sekte aangeduid door meerdere landen en rechters. De enige reden dat ze zo graag een religie willen zijn is om belastingtechnische reden en dat is ze helaas in sommige landen gelukt. In het boek wat ik al eerder aanhaalde wordt dit ook besproken. Van de een op de andere dag was het een religie, werd het ineens een kerk en kregen de functies allemaal kerkelijke aanduidingen. Criminon, Narconon en al die tientallen andere front-bedrijfjes doen ongetwijfeld ook nuttige dingen, maar zijn uiteindelijk niet meer dan manieren om meer Scientologists te kweken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |