die heeft ook een hele tijd in Beek op MAA vastgestaanquote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:01 schreef M5 het volgende:
toen zou dat ding aan de ketting gelegt worden omdat er iemand nog flink wat geld te goed had van Antonovdat lijkt me dan nu niet het geval.. anders staat ie er nog wel ff
Schitterende kist, grootste vliegtuig ooit. Jammer dat er maar 1 van bestaat.
Bronnetjequote:Antonov geveild na drie
jaar verblijf op Beek
BEEK – De Antonov 124 die al drie jaar op Maastricht Aachen Airport (MAA oftewel vliegveld Beek) aan de ketting ligt, wordt geveild. Drie jaar geleden ging de eigenaar failliet en sindsdien staat het 300 ton wegende toestel van Russische makelij op Beek.
De eigenaar, het Moskouse bedrijf Ayaks, had oorspronkelijk een schuld van zeven ton bij een Amsterdams bedrijf, maar inmiddels zijn er kosten bij gekomen, zoals 1,6 miljoen parkeergeld voor het vliegveld.
Veilinghuis De Meerman uit Veghel verkoopt het grootste vrachtvliegtuig ter wereld bij opbod. Daarbij moet de koper nog alle schulden voor zijn rekening nemen. De nieuwwaarde van het zes jaar geleden gebouwde vliegtuig is zo'n 90 miljoen gulden. De Meerman verwacht snel een koper te zullen vinden. Nadat de schuldeisers, de kosten en het veilinghuis zijn betaald, gaat het resterende bedrag naar de oude eigenaar.
Op 25 en 27 juli zijn de kijkdagen, op 7 augustus is de veiling. De Antonov 124 mag dan niet meteen de lucht in. „We zullen er nadrukkelijk op toezien dat het gevaarte eerst volledig gereviseerd wordt en aan alle Nederlandse en Russische luchtwaardigheidsnormen voldoet”, aldus een woordvoerder van MAA. „Eerder gaat de Antonov niet de lucht in. Overigens heeft het toestel hier geen drie jaar lang staan wegroesten. Het eerste jaar is er onderhoud aan gepleegd, daarna is het volledig afgetaped en wind- en waterdicht gemaakt.”
Trekpleister
Het toestel is met een lengte van 69 meter, een hoogte van 21 meter en een vleugelwijdte van bijna 74 meter groter dan de Boeing 747 Jumbojet. De Antonov was de afgelopen jaren een trekpleister. Het toestel moet weg omdat op de plaats waar de staart van het toestel hangt, KLM-Excel een nieuw hoofdkantoor wil neerzetten.
Westerse luchtvaartmaatschappijen maken in toenemende mate gebruik van de Antonov. Nederland gebruikte onder meer een Antonov voor hulp aan het door een orkaan geteisterde Sint Maarten.
Dat was een 124, dit is de 225.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:11 schreef Ynske het volgende:
[..]
die heeft ook een hele tijd in Maastricht op MAA vastgestaan
[..]
Bronnetje
whow en ik vond die al grootquote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:12 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat was een 124, dit is de 225.
De 124 is het kleine broertje van deze kist.
Bestaan er 2 van. 2e is nooit afgebouwd te Kiyiv(Kiev)-Gostomel, werd geplanned als 2005 met nieuwe avionics (UR-82060 bv pas f/f 2001 pas met nieuwe avionics e.d na zijn storage in 1993). Tot nu toe nooit doorgegaan dus.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:01 schreef M5 het volgende:
Schitterende kist, grootste vliegtuig ooit. Jammer dat er maar 1 van bestaat.
Dat van de 2e weet ik ja, maar de onderstaande foto is van september 2004.. dat is niet echt een vliegwaardige kist op het moment...quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:14 schreef PNG het volgende:
[..]
Bestaan er 2 van. 2e is nooit afgebouwd te Kiyiv(Kiev)-Gostomel, werd geplanned als 2005 met nieuwe avionics (UR-82060 bv pas f/f 2001 pas met nieuwe avionics e.d na zijn storage in 1993). Tot nu toe nooit doorgegaan dus.
Trallen?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:20 schreef PNG het volgende:
Verder vanmiddag nog 3 Duitse Trallen verwacht, en vanmorgen nog een SIlk Way Il-76T geweest.
En morgen nog een An-124.
daar staat ie, maar waar is dat? aan de kant van de spottersweg? op dezelfde plek als waar toen dat amerikaanse ding stond?quote:En yep, hij is binnen op EHEH, Arr runway 22, backtrack eerste stuk taxibaan, erna over de baan, en staat op oude 334 Sqn platform. Hij was zelfs te vroeg, was 12:39 verwacht, ongeveer 12:30 geland.
quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:34 schreef Erosjuhhh het volgende:
maybe domme vraag hoor..
kan hij wel landen in pakistan?
Le Bourget 2001 zeker.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:43 schreef mstx het volgende:
Ik ben een keer in zo'n ding geweest bij een vliegshow (geen idee hoe het ook alweer heette maar het was de grootste van Europa) in Parijs.
Eindhoven heeft op 1 baan van Schiphol na de langste baan van Nederland.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:38 schreef M5 het volgende:
[..]
Eindhoven zelf is al niet zo erg groot.
EHV is 9843ft lang.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:51 schreef PNG het volgende:
[..]
Eindhoven heeft op 1 baan van Schiphol na de langste baan van Nederland.
Zo leer je weer eens wat.
Grootste vliegshow in Europa is de IAT normaal te Fairford (paar keer te Boscombe Down, en vroeger Greenham Common). (Aero)Salon te Bourget wassie in 1989 met Buran 1.01 op zijn rug en 2001 na rebuilt. Die Buran bestaat overigens niet meer, heeft het dak van de VK1 Energija hal te Baikanur op zijn hoofd gehad. Tis toch wah.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:43 schreef mstx het volgende:
Ik ben een keer in zo'n ding geweest bij een vliegshow (geen idee hoe het ook alweer heette maar het was de grootste van Europa) in Parijs.
EHSB is korter. Rest klopt: EHAM is idd langer, en Volkel ook met 30 meter. Rest is allemaal korter. Waar het om ging, Eindhoven is geen klein vliegveld zoals je denkt. De baan is zelfs speciaal aangelegt met de relocatie van het oude veld naar het nieuwe in het verleden met het oog op de toekomst en heavies.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:56 schreef M5 het volgende:
[..]
EHV is 9843ft lang.
zo leer jij weer wat.
Ze hebben toendertijd bij de aanleg alleen een vergunning gekregen om een baan aan te leggen waar maximaal 737ens kunnen landen, alleen door een 'foutje' lag er ineens een hele lange en extra stevige baan om boeings en zelfs nog groter te kunnen laten landen, dit met als reden dat het voor militaire doeleinden gebruikt kan worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:38 schreef PNG het volgende:
[..]
EHSB is korter. Rest klopt: EHAM is idd langer, en Volkel ook met 30 meter. Rest is allemaal korter. Waar het om ging, Eindhoven is geen klein vliegveld zoals je denkt. De baan is zelfs speciaal aangelegt met de relocatie van het oude veld naar het nieuwe in het verleden met het oog op de toekomst en heavies.
Ontopic, backtrack en wingspan:
[afbeelding]
psst: EHSB is 10089ftquote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:38 schreef PNG het volgende:
[..]
EHSB is korter. Rest klopt: EHAM is idd langer, en Volkel ook met 30 meter. Rest is allemaal korter. Waar het om ging, Eindhoven is geen klein vliegveld zoals je denkt. De baan is zelfs speciaal aangelegt met de relocatie van het oude veld naar het nieuwe in het verleden met het oog op de toekomst en heavies.
Ontopic, backtrack en wingspan:
[afbeelding]
Antonov komt uit Oekraïne, maar de kisten zijn wel ontwikkeld uit het tijdperk van de Sovjetunie.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 18:52 schreef Frezer het volgende:
Ik vind het wel mooi dat de Russen, ondanks dat er nogal eens neerbuigend wordt gedaan over de kwaliteit van hun spullen, toch een gat in de transport markt opvullen. Blijkbaar heeft de westerse vliegtuigindustrie dat geheel over het hoofd gezien.
Ik denk dat het ook met de prijs te maken heeft, ze zullen hieraan een stuk minder kwijt zijn als aan zo'n boeing bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:06 schreef M5 het volgende:
[..]
Antonov komt uit Oekraïne, maar de kisten zijn wel ontwikkeld uit het tijdperk van de Sovjetunie.
In het westen zijn er ook een aantal flinke transport kisten (Lockheed C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globemaster III bijvoorbeeld) maar die zijn niet zo groot als deze An-225
Ook dat, maar de An-124 en An-225 zijn een van de weinige grote vrachtkisten die voor civiele maatschappijen vliegen én een laadruimte hebben waar je zo in kunt rijden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:29 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook met de prijs te maken heeft, ze zullen hieraan een stuk minder kwijt zijn als aan zo'n boeing bijvoorbeeld.
De RIAT is de grootste jaarlijkse militaire airshow ter wereld.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:58 schreef PNG het volgende:
[..]
Grootste vliegshow in Europa is de IAT normaal te Fairford (paar keer te Boscombe Down, en vroeger Greenham Common). (Aero)Salon te Bourget wassie in 1989 met Buran 1.01 op zijn rug en 2001 na rebuilt. Die Buran bestaat overigens niet meer, heeft het dak van de VK1 Energija hal te Baikanur op zijn hoofd gehad. Tis toch wah.
quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:24 schreef NoComment het volgende:
Wat een ongelooflijk bruut apparaat is dat toch
Dat is een B-52, maar die is niet groter.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:34 schreef bonke het volgende:
is er niet eens een vliegtuig geweest dat nog groter was ??
ik kan me herinneren dat ik eens iets gezien heb op tv van een vliegtuig waarbij de vleugels extra ondersteund werden door wielen, omdat de vleugels zo lang waren dat ze over de grond sleepten
Dat was het ja.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:46 schreef JoeKurr het volgende:
[..]
Le Bourget 2001 zeker.
Daar stond hij inderdaad ook.
Oef, dan is de 380 ineens een stuk minder groot!quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 18:08 schreef Zaphod82 het volgende:
Ter vergelijking: een 747, A380 en de gigant uit de Oekraïne
[afbeelding]
Antonov is in 1985 begonnen met het ontwerp, en de eerste vlucht werd uitgevoerd in 1988.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 18:31 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Hoe oud is het ding eigenlijk? Hij ziet er zo oudbollig uit en de cockpit straalt ook niet echt nieuwigheid uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |