abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:04:06 #1
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_31687602
Ervan uitgaande dat je vegetariėr bent geworden omdat je tegen het doden van dieren bent voor alleen consumptie.

Dus je eet geen biefstuk omdat t zo zielig is voor de koe.

Dood je wel eens een mug?

Veel zullen er nu dus ja moeten zeggen. (hoeft niet voor iedereen zo te zijn dus)

Waarop baseer jij je beslissing, dat je een koe niet mag doden om op te eten, maar een mug wel mag doden omdat het beestje zo irritant is?
.
..
...
....
pi_31687641
Vegetariėrs die:
-Soms stiekem toch een stukje vlees eten.
-Vis eten
-Insecten doden
-...

.
pi_31687670
Ben jij wel eens gestoken door een koe?
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:25:52 #4
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_31688077
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:07 schreef crackhead het volgende:
Ben jij wel eens gestoken door een koe?
met zo'n hoorn ja.
.
..
...
....
pi_31688117
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:25 schreef Sandertje21 het volgende:

[..]

met zo'n hoorn ja.
ZO een?:

P.s.
Die goeie ouwe Roosendaaler weer.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:37:03 #6
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_31688306
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:28 schreef Silven het volgende:

[..]

ZO een?:

P.s.
Die goeie ouwe Roosendaaler weer.
Oud?

Ontopic:
Ik wil dus gewoon weten, waarom iemand een verschil ziet in de waarde van een leven van een mug of een koe.

Ik zou het hypocriet vinden als het aaibaarheidsgehalte de doorslaggevende factor is.
.
..
...
....
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:39:57 #7
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_31688365
Zij: Ik ben vegetarier
Ik: Maar je eet nu vlees
Zij: Ja, duh, dat heb ik nodig
Ik:
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_31688367
Waarop baseer jij het idee dat je een oordeel kunt vellen over iets waar je je dagelijks schuldig aan maakt?
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:42:52 #9
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_31688423
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:40 schreef Shivo het volgende:
Waarop baseer jij het idee dat je een oordeel kunt vellen over iets waar je je dagelijks schuldig aan maakt?
Volgens jou kan iemand die nooit bier drinkt een beter oordeel vellen over de smaak dan iemand die zich er dagelijks schuldig aan maakt?
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_31688479
Gezanik constant. Laat mensen lekker eten wat ze wel of niet willen eten.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:47:37 #11
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_31688506
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:40 schreef Shivo het volgende:
Omdat ik zelf gewoon vlees eet, en dus geen onderscheid maak tussen een koe en een mug.

Anderen blijken dat dus wel te doen.
.
..
...
....
pi_31688551
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:46 schreef LostFormat het volgende:
Gezanik constant. Laat mensen lekker eten wat ze wel of niet willen eten.
het probleem met veel vegetariers is dat het van die vervelende types zijn die hun wil aan je op proberen te dringen door viezi verhalen te vertellen etc., of lopen ze ermee te pimpen (in bepaalde kringen dan) terwijl het een stelletje hypocriete eikels zijn....

overigens, de Daila Lama had eens gezegd dat het hem elke dag weer moeite kostte muggen te doden, als ik mij niet vergis dan.... gewoon voor de achtergrond informatie...
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:54:13 #13
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_31688639
De Dalai Lama is wel een hippert hoor.
When all else fails, you always have delusion.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:55:07 #14
14827 Kogando
Modelprutser
pi_31688657
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:37 schreef Sandertje21 het volgende:
Ik wil dus gewoon weten, waarom iemand een verschil ziet in de waarde van een leven van een mug of een koe.

Ik zou het hypocriet vinden als het aaibaarheidsgehalte de doorslaggevende factor is.
Inderdaad. Net zoals die lui die tegen het vissen van tonijn zijn omdat er dolfijnen verstrikt raken in de netten en doodgaan.

En al die tonijn dan? Die vreten we toch ook zo op.. maar nee, die zijn niet lief en dolfijntjes wel.

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_31688829
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:55 schreef Kogando het volgende:

[..]

Inderdaad. Net zoals die lui die tegen het vissen van tonijn zijn omdat er dolfijnen verstrikt raken in de netten en doodgaan.

En al die tonijn dan? Die vreten we toch ook zo op.. maar nee, die zijn niet lief en dolfijntjes wel.

Dan kunnen we ook net zo goed mensenvlees gaan eten als er toch geen grens is. Je kunt voor jezelf denk ik het beste een grens leggen. Ik eet alleen scharrelvlees als ik vlees eet, omdat ik tegen de bio-industrie ben. Ik sla daarintegen wel muggen dood omdat die in mijn ogen veel kleinere hersens hebben dan een koe en de wereld ook iets anders ervaren daardoor. Als je ieder levend organisme moet gaan sparen leef je zelf niet echt lang meer, omdat je dan ook geen groente en fruit meer mag eten omdat dat ook leven is (geweest).
Ik trek voor mezelf de grens, en die grens ligt bij de bio-industrie, want en bij dolfijn onvriendelijke tonijnvangsten (want het kan ook anders)
pi_31688903
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:01 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Dan kunnen we ook net zo goed mensenvlees gaan eten als er toch geen grens is.
Ik eet mijn eigen soort niet.
pi_31689022
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:04 schreef cockhuyt het volgende:

[..]

Ik eet mijn eigen soort niet.
Ik zeg ook niet dat we mensenvlees moeten gaan eten.
Ik vind alleen dat iedereen voor zichzelf mag bepalen of ie dagelijks vlees eet of nooit, of dat hij of zij liever biologisch of scharrelvlees eet. Ik vind niet dat je verantwoording naar iemand hoeft af te leggen over waarom je geen vlees eet terwijl je wel leren schoenen draagt.
Dat is toch aan jezelf?
pi_31689056
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:47 schreef Sandertje21 het volgende:

[..]

Omdat ik zelf gewoon vlees eet, en dus geen onderscheid maak tussen een koe en een mug.

Met andere woorden, de massamoordenaar die tegen de tasjesdief zegt "wil je daar wel eens mee ophouden, dat kan niet hoor!".
pi_31689113
quote:

[..]

Je neemt het dus eigenlijk op voor de muggen. Misschien moet je een clubje oprichten! Ik vind het erg nobel van je...
pi_31689193
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:46 schreef LostFormat het volgende:
Laat mensen lekker eten wat ze wel of niet willen eten.
= Aanstellerij.
pi_31689289
Laatst ook zo'n programma over zo'n familie in Afrika die helemaal over de rooie gingen toen er een koe werd geslacht.
Lekker hypocriet, als ze weer in nederland zijn halen ze mooi verpakte biefstukjes bij de c1000 zonder er bij na te denken dat die dieren een zwaar kutleven hebben gehad in verhouding tot die koe in Afrika.
pi_31689506
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:20 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Laatst ook zo'n programma over zo'n familie in Afrika die helemaal over de rooie gingen toen er een koe werd geslacht.
Lekker hypocriet, als ze weer in nederland zijn halen ze mooi verpakte biefstukjes bij de c1000 zonder er bij na te denken dat die dieren een zwaar kutleven hebben gehad in verhouding tot die koe in Afrika.
Dat was dus een Nederlandse familie, te zien in het programma Groeten uit de Rimboe.

Zij dus. Ter verduidelijking .
pi_31689543
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:27 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Dat was dus een Nederlandse familie, te zien in het programma Groeten uit de Rimboe.

[afbeelding]

Zij dus. Ter verduidelijking .
Je meent het... ik dacht dat ze uit amerika kwamen

Sorry had ik even zin in om te zeggen
pi_31689545
HAHAHAH mensne die geen vlees eten zijn vaak lelijk
geen grapje!
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_31689589
muggen gaan dood
reden: alles wat een directe fysieke bedreiging vormt gaat eraan

pre-emtive strike dus feitelijk
It's either him or me and it sure ain't gonna be me
pi_31689594
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:28 schreef Jett het volgende:
geen grapje!
Ja zoals Georgina verbaan, lelijk wijf
pi_31689619
quote:

[..]

is dat nou lekker, mug?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_31689697
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:28 schreef Jett het volgende:
geen grapje!
Je wordt er in ieder geval niet minder intelligent van; lijstje metr bekende vegetariers:

Pythagoras, Boeddha, Confucius, Socrates, Plato, Franciscus van Assisi, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rubens, Benjamin Franklin, Richard Wagner, Leo Tolstoj, Rudolf Steiner, Gandhi, Krishnamurti, George Harrison, Paul Mc Cartney, Carlos Santana, Graham Nash, Michael Jackson
pi_31689774
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:34 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Je wordt er in ieder geval niet minder intelligent van; lijstje metr bekende vegetariers:

Pythagoras, Boeddha, Confucius, Socrates, Plato, Franciscus van Assisi, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rubens, Benjamin Franklin, Richard Wagner, Leo Tolstoj, Rudolf Steiner, Gandhi, Krishnamurti, George Harrison, Paul Mc Cartney, Carlos Santana, Graham Nash, Michael Jackson
Die mensen zijn anders allemaal lelijk; precies van ze beweert .
pi_31689899
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:36 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Die mensen zijn anders allemaal lelijk; precies van ze beweert .
Heb jij foto's van die gasten dan, volgens mij is het merendeel van voor de ontdekking van het fototoestel...
pi_31689914
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:41 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Heb jij foto's van die gasten dan, volgens mij is het merendeel van voor de ontdekking van het fototoestel...
Schilderijen? Tekeningen? Google Images?
pi_31690060
Ja nu je het zegt, toen ik ben gestopt met vlees eten werd ik ineens een stuk lelijker, ik kreeg haar uitval, herpus op mijn lip, ik kreeg een boggel en sinds kort heb ik ook dat ledematen spontaan loslaten.
Ik denk dat ik maar weer eens een lekker sausijzenbroodje ga kopen bij de V&D daar zal ik zeker van opknappen...
pi_31690107
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:47 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Ja nu je het zegt, toen ik ben gestopt met vlees eten werd ik ineens een stuk lelijker, ik kreeg haar uitval, herpus op mijn lip, ik kreeg een boggel en sinds kort heb ik ook dat ledematen spontaan loslaten.
Ik denk dat ik maar weer eens een lekker sausijzenbroodje ga kopen bij de V&D daar zal ik zeker van opknappen...
Uit medeleven zal ik morgen een stukje biefstuk eten .
pi_31690123
Nog een vraag aan vegatariėrs:
Wat hebben de volgende dieren met elkaar gemeen;
Ijsberen
Schapen
Tijgers
Amoeben
Olifanten
Hommels
Leeuwen
Neushoorns
Giraffen
Wolven

ZE ZOUDEN JE OPETEN ALS ZE DE KANS KREGEN!!!
pi_31690182
quote:

[..]

De geloofwaardigheid van deze mensen gaat er ineens wel een stuk op achteruit.
pi_31690231
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:49 schreef Veive het volgende:
Nog een vraag aan vegatariėrs:
Wat hebben de volgende dieren met elkaar gemeen;
Ijsberen
Schapen
Tijgers
Amoeben
Olifanten
Hommels
Leeuwen
Neushoorns
Giraffen
Wolven

ZE ZOUDEN JE OPETEN ALS ZE DE KANS KREGEN!!!
.

Giraffen ook trouwens? En hommels, eten die mensen? . En amoeben? . Schapen?
pi_31690272
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:53 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

.

ALS ZE DE KANS KRIJGEN WEL
pi_31690299
quote:

[..]

wat interseren mij die lelijk mensen nou.
pi_31690317
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:53 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

.

SCHAPEN!11!11
pi_31690343
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:54 schreef Veive het volgende:

[..]

ALS ZE DE KANS KRIJGEN WEL
Als je ergens in een berm ligt te rotten ofzo.
Als ik mijn hand voor de mond van een schaap hou, zegt ie alleen Behehehe
pi_31690381
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:55 schreef Jett het volgende:

[..]

[ Bericht 2% gewijzigd door Sebastiaan_2003 op 26-10-2005 00:30:57 ]
pi_31690401
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:58 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

[afbeelding]

ik ben links schat...
pi_31690502
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:57 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Als je ergens in een berm ligt te rotten ofzo.
Als ik mijn hand voor de mond van een schaap hou, zegt ie alleen Behehehe
Vegatariėrs kunnen serieuse reactie ook niet meer onderscheiden van sarcastische reacties
Dokter, dit is ernstig!
pi_31690556
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 00:03 schreef Veive het volgende:

[..]

Vegatariėrs kunnen serieuse reactie ook niet meer onderscheiden van sarcastische reacties
Dokter, dit is ernstig!
Damn ik moet toch eens naar een dokter, bedankt voor je advies...
pi_31694678
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 00:03 schreef Veive het volgende:

[..]

Dokter, dit is ernstig!
quote:

[..]

Van vlees eten wordt je dom
reltopic

Overigens ben ik behoorlijk knap, maar misschien ben ik de uitzondering op de regel.
pi_31694800
quote:

[..]

In de wetenschap wordt en wel vanuit gegaan dat de hersencapaciteit bijhoorlijk is toegenomen door vleesconsumptie, het mag duidelijk zijn dat dit niet van de 1 op de andere dag gebeurde. Het lijkt mij dan ook niet onmogelijk dat vegetarisme het tegenovergestelde bereikt op zeer lange termijn.
pi_31695357
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 09:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

In de wetenschap wordt en wel vanuit gegaan dat de hersencapaciteit bijhoorlijk is toegenomen door vleesconsumptie, het mag duidelijk zijn dat dit niet van de 1 op de andere dag gebeurde. Het lijkt mij dan ook niet onmogelijk dat vegetarisme het tegenovergestelde bereikt op zeer lange termijn.
Tsss... je kunt niet zomaar alles zeggen. Bron? Grootste kletspraat die ik ken dit.
pi_31695768
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:07 schreef Shivo het volgende:

[..]

Tsss... je kunt niet zomaar alles zeggen. Bron? Grootste kletspraat die ik ken dit.
Liggen slapen bij biologie?

maar je kunt o.a hier kijken
http://sesha.net/eden/NIEUWS/2004-02.asp

Ook heeft Horizon (wetenschappelijk programma van de BBC hier een kleine 2 jaar geleden aandacht aan besteed)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2005 10:35:47 ]
pi_31696019
Mijn vriendin is vegetarier, ik niet. Zij eet geen dieren (vlees/vis) en geen gelatine (dierlijk vet). Ik wel. En daar heeft zij geen problemen mee. We laten elkaar in onze waarde. Zij kan geen muggen of spinnen doodmaken, maar dan meer omdat ze er bang voor is Dat moet ik dan weer doen voor haar.
Ik heb regelmatig een lapje vlees, en zij heeft dan iets als Quorn (op eiwitbasis). Maar soms eet ik dat Quorn ook gewoon mee, en dat smaakt best ok. Bij sommige produkten proef je het verschil niet met vlees (vanwege de kruiden etc).
En btw: mijn vriendin is vegetarier EN Duits.. en TOCH een lekker ding *yeey me*
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_31696032
gepubliceerd in het zeer gerenommeerde tijdschrift Comptes Rendus Palevol, nou, dan zal het wel waar zijn. Maar een dergelijk wetenschappelijk inzicht zul jij misschien ontberen.

Dit is een kip en ei verhaal; tegelijkertijd begon de mensch namelijk handwerktuigen te produceren en te gebruiken, wat niet had gekund zonder reeds verhoogde intelligentie. Bovendien maakten die werktuigen het gebruik van dierlijke producten gemakkelijker.
pi_31696094
Okee, ik ben vegetarier en ik dood ook geen andere diertjes. Een mug vang ik altijd in een potje of bekertje en gooi hem dan naar buiten toe. Hetzelfde met spinnen enzo.
pi_31696129
Principiele vegetariers/veganisten moeten consequent zijn en met een vergrootglas op de straat lopen om ervoor te zorgen geen kleine insecten dood te trappen. Zoniet, zijn ze schijnheilig.
pi_31696168
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:57 schreef addictivebeat het volgende:
Principiele vegetariers/veganisten moeten consequent zijn en met een vergrootglas op de straat lopen om ervoor te zorgen geen kleine insecten dood te trappen. Zoniet, zijn ze schijnheilig.
Dus principiele NIET-vegetariers/veganisten moeten ook consequent zijn en ALLE dieren die ze zien (vogels, honden, katten, muggen, whatever!) doden. Zoniet zijn ze schijnheilig?
Wat een kul.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:02:20 #54
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31696207
Ik dood geen levensvormen uit het dierenrijk. En ik zal, voor zover mogelijk, ook geen dieren per ongeluk doden, dus ik stap bijvoorbeeld over kevers en slakken heen die zich op de grond bevinden. En ja, ik ben dus vegetariėr. En nee, mijn schoenen zijn niet van leer...

Maar dat was de vraag niet, geloof ik...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:02:41 #55
37841 Moitessier
Vagabond des mers du Sud
pi_31696216
quote:

[..]

Rudolf Steiner, Michael Jackson
noem je ook wel twee dubieuze figuren, mag leien dat dat niet door vlees/eiwittekort komt :p
If a retainer will just think about what he is to do for the day at hand,
he wil be able to do anything.
If it is a single day's work, one should be able to put up with it.
Tomorrow, too, is but a single day.
pi_31696238
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:51 schreef Shivo het volgende:
gepubliceerd in het zeer gerenommeerde tijdschrift Comptes Rendus Palevol, nou, dan zal het wel waar zijn. Maar een dergelijk wetenschappelijk inzicht zul jij misschien ontberen.

Dit is een kip en ei verhaal; tegelijkertijd begon de mensch namelijk handwerktuigen te produceren en te gebruiken, wat niet had gekund zonder reeds verhoogde intelligentie. Bovendien maakten die werktuigen het gebruik van dierlijke producten gemakkelijker.
Zo te lezen ben jij het die een dergelijk wetenschappelijk inzicht ontbeert.

Ook heb ik niet gezegd dat dit de absolute waarheid is maar dat dit een geacepteerde theorie is in de wetenschap, waarvoor ook goede argumenten te vinden zijn.
Meer over dit onderwerp is ook te lezen in "Aapmens, het verhaal van de evolutie van de mens" van Rod Caird.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:04:02 #57
37841 Moitessier
Vagabond des mers du Sud
pi_31696240
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik dood geen levensvormen uit het dierenrijk. En ik zal, voor zover mogelijk, ook geen dieren per ongeluk doden, dus ik stap bijvoorbeeld over kevers en slakken heen die zich op de grond bevinden. En ja, ik ben dus vegetariėr. En nee, mijn schoenen zijn niet van leer...
neem aan dat je wel medicijnen gebruikt?
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:05:27 #58
12913 GreatWhiteSilence
pi_31696263
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:04 schreef Moitessier het volgende:

[..]

neem aan dat je wel medicijnen gebruikt?
Nee, ik heb MS, maar gebruik daar geen medicijnen tegen, ook al kom ik daarvoor in aanmerking.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:08:38 #59
37841 Moitessier
Vagabond des mers du Sud
pi_31696314
Serieus? Omdat medicijnen ook op dieren getest worden?
pi_31696373
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 09:17 schreef Shivo het volgende:

[..]

[..]

Van vlees eten wordt je dom
reltopic

Overigens ben ik behoorlijk knap, maar misschien ben ik de uitzondering op de regel.
ik eis bewijs. want je hebt wel een leuk fotoboek maar geen foto's
talkin bout stupid
pi_31696433
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:03 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zo te lezen ben jij het die een dergelijk wetenschappelijk inzicht ontbeert.

Ook heb ik niet gezegd dat dit de absolute waarheid is maar dat dit een geacepteerde theorie is in de wetenschap, waarvoor ook goede argumenten te vinden zijn.
Meer over dit onderwerp is ook te lezen in "Aapmens, het verhaal van de evolutie van de mens" van Rod Caird.
Als je me je mailadres geeft dan stuur ik je pdf's van alle artikelen die ik heb gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, waaronder het New England Journal of Medicine, als dat je iets zegt.. Ik heb net je geaccepteerde theorie weerlegd met een andere geaccepteerde theorie.
pi_31696465
Waarom gaan veel mensen er eigenlijk van uit dat je alleen maar OF principiele vegetarier OF principiele NIET-vegetarier kan zijn. Een tussen vorm is er kennelijk niet voor veel mensen. Dus je eet altijd vlees en doodt alle dieren om je heen OF je eet nooit vlees en doodt nooit iets. Ik heb ook wel eens geen zin in vlees, en meestal stap ik ook over een kever heen, en ik probeer altijd uit te wijken voor een hert dat de weg oversteekt. Maar ik eet een lapje vlees op z'n tijd, stap op kevers als ik ze niet zie, en soms kun je herten niet ontwijken. Wat ben ik dan?
Ik bedoel: laat anderen in hun waarde. Als mensen geen vlees willen eten, prima, ik zit er niet mee. Als ze komen eten en ze zeggen het vantevoren, dan maak ik (ook) iets zonder vlees.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:17:12 #63
12913 GreatWhiteSilence
pi_31696472
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:08 schreef Moitessier het volgende:
Serieus? Omdat medicijnen ook op dieren getest worden?
Onder andere, al is het dierenleed alleen daar niet de beslissende factor in. Zo heilig ben ik nu ook weer niet...

Maar medicijnen die op dieren getest worden hebben vaak te weinig nut als ze op mensen getest worden, omdat de ziekten die de dieren hebben nu eenmaal niet de ziekten zijn die de mensen hebben.

Bijvoorbeeld: om medicijnen voor MS te testen gebruiken ze muizen die een ziekte hebben die erg op MS lijkt, maar het IS GEEN MS. Je laat deze dieren dus nodeloos lijden, omdat het geteste medicijn niet eens op mensen hoeft te werken.

Het is dus in mijn ogen zinloos om deze medicijnen te gebruiken. Als ze al voor een persoon werken, heeft deze persoon extreem veel geluk, of is het een placebo-effect.
pi_31696479
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:57 schreef addictivebeat het volgende:
Says who? Vegetariers moeten zich tegenover jou verantwoorden?
pi_31696507
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:17 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Onder andere, al is het dierenleed alleen daar niet de beslissende factor in. Zo heilig ben ik nu ook weer niet...

Maar medicijnen die op dieren getest worden hebben vaak te weinig nut als ze op mensen getest worden, omdat de ziekten die de dieren hebben nu eenmaal niet de ziekten zijn die de mensen hebben.

Bijvoorbeeld: om medicijnen voor MS te testen gebruiken ze muizen die een ziekte hebben die erg op MS lijkt, maar het IS GEEN MS. Je laat deze dieren dus nodeloos lijden, omdat het geteste medicijn niet eens op mensen hoeft te werken.

Het is dus in mijn ogen zinloos om deze medicijnen te gebruiken. Als ze al voor een persoon werken, heeft deze persoon extreem veel geluk, of is het een placebo-effect.
Mensen en muizen zijn genetisch dan ook maar voor 97% hetzelfde, dat is inderdaad mazzelen als zo'n medicijn werkt.
pi_31696524
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:15 schreef Shivo het volgende:

[..]

Als je me je mailadres geeft dan stuur ik je pdf's van alle artikelen die ik heb gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, waaronder het New England Journal of Medicine, als dat je iets zegt..
Ik ken het tijdschrift.
quote:
Ik heb net je geaccepteerde theorie weerlegd met een andere geaccepteerde theorie.
Waar dan? Maar goed je geeft nu tenminste toe dat het een geacepteerde theorie is i.p.v. het af te doen als complete onzin.

Als je doelt op dat het ongeveer sameviel met het gebruik van werktuigen begin ik wel te twijfelen of je daadwerkelijk wetenschappelijke artikelen hebt geschreven, beide theorien sluiten elkaar namelijk niet uit.
pi_31696568
* Alicey is vlees-, vis- en groenteneter. Muggen sla ik echter niet dood. Ik laat de natuur haar gang gaan.

Maar is dat echt zo belangrijk?
pi_31696627
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:34 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:Je wordt er in ieder geval niet minder intelligent van; lijstje metr bekende vegetariers:

Was Hitler geen Veganist?

oh, en zelf ben ik het met Spijkerbroek eens.
Soms heb ik geen zin in vlees. en eet ik Quorn, maar ik ben zeker geen vegetarier.
Ik kan niet willens en wetens slakken en kevers doodtrappen, maar ik verzand niet in een depressie als het toch gebeurd.
And the druids turn to stone...
pi_31697566
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:50 schreef steve2003 het volgende:

[..]

het probleem met veel vegetariers is dat het van die vervelende types zijn die hun wil aan je op proberen te dringen door viezi verhalen te vertellen etc., of lopen ze ermee te pimpen (in bepaalde kringen dan) terwijl het een stelletje hypocriete eikels zijn....

overigens, de Daila Lama had eens gezegd dat het hem elke dag weer moeite kostte muggen te doden, als ik mij niet vergis dan.... gewoon voor de achtergrond informatie...
Je bent toch niet serieus he?

[ Bericht 1% gewijzigd door gekkehoedenmaker op 26-10-2005 12:24:06 ]
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_31697628
Ik vind dat er altijd nogal krampachtig gedaan wordt over 'insecten doden'. Je hebt het hier wel over beesten die geen enkele vorm van intelligentie bij zich dragen en volkomen varen op instinct. Een koe kan je nog betichten van enige intelligentie.

Ik denk ook niet dat veel mensen vegetarier zijn omdat ze het zielig vinden voor de beesten, maar meer omdat de manier waarop de beesten opgroeien en geslacht worden hen niet aanstaat.

Ik ben een absolute vleeseter. Ik kom uit een behoorlij ktraditioneel Hollands gezin waar elke dag vlees op tafel staat. Mijn vader werkt in een slachterij, om het nog even af te maken. Ik ben ook van mening dat beesten 'disposable' zijn. Wanneer ze gefokt worden enkel om opgegeten te worden dan zullen ze niet denken: 'Bah, was ik maar een wild zwijntje dat buiten in het bos mocht lopen.' Die beesten hebben dat benul niet, en daarom kan ik ze met smaak eten.

Overigens ook wetende dat het meeste vlees dat wij eten 'eerlijk' is. Ik ben trouwens niet afhankelijk van vlees, kan best vegetarisch eten, dat is net zo lekker.

Maar goed, muggen doodslaan is wel een heel extreem voorbeeld. Waarom zou je dat niet doen? Een paard kan toch oo kmet zijn staart een mug doodslaan als die er last van heeft? Dus als ik er 1 doodsla omdat ik er last van heb is dat net zo natuurlijk.
pi_31697762
Dat zou je dan ook van kinderen kunnen zeggen die 12 uur per dag in een mijn werken. Die kennen ook niks anders, maar ik denk niet dat ze echt gelukkig zijn. Moeten we dat dan ook maar zo laten?
pi_31697923
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:22 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Dat zou je dan ook van kinderen kunnen zeggen die 12 uur per dag in een mijn werken. Die kennen ook niks anders, maar ik denk niet dat ze echt gelukkig zijn. Moeten we dat dan ook maar zo laten?
Die zijn niet gelukkig omdat ze wel degelijk weten dat wij op onze vette reet chips zitten te vreten en Talpa kijken en onderwijl 300 Euro aan een nieuwe jas op internet uitgeven.

Een varkentje dat in de wei rondbaggert en over 3 maanden op mijn bord ligt weet neit dat er varkentjes zijn die nooit geslacht zullen worden, en dat er wilde varkentjes zijn die op de Veluwe rondhuppelen.

Het ligt dus aan het referentiekader. Een beest heeft een minimaal referentiekader, een kind dat in de mijnen in Cambodja werkt heeft een behoorlijk groot referentiekader.
pi_31697966
muggen zijn aaibaarder dan je denkt
Freakonomics: a rogue economist explores the hidden side of everything
pi_31697992
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:22 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
bla bla bla
lekker relevant allemaal
pi_31698014
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:31 schreef belusting het volgende:
muggen zijn aaibaarder dan je denkt
Het is tenslotte je eigen bloed.
pi_31698033
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is tenslotte je eigen bloed.
tja en aaien is je eigen vlees en bloed koesteren, en plat slaan is bloed vergieten
pi_31698048
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:33 schreef belusting het volgende:

[..]

tja en aaien is je eigen vlees en bloed koesteren, en plat slaan is bloed vergieten
Jij snapt het
pi_31698082
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:29 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Die zijn niet gelukkig omdat ze wel degelijk weten dat wij op onze vette reet chips zitten te vreten en Talpa kijken en onderwijl 300 Euro aan een nieuwe jas op internet uitgeven.

Een varkentje dat in de wei rondbaggert en over 3 maanden op mijn bord ligt weet neit dat er varkentjes zijn die nooit geslacht zullen worden, en dat er wilde varkentjes zijn die op de Veluwe rondhuppelen.

Het ligt dus aan het referentiekader. Een beest heeft een minimaal referentiekader, een kind dat in de mijnen in Cambodja werkt heeft een behoorlijk groot referentiekader.
bullshit, een big waarvan de testikels worden verwijderd of waarvan de staart wordt afgeknipt voelt net zoveel pijn als wanneer je dit een wild varken aandoet. En een dergelijk varken heeft ook de drang zijn natuurlijk gedrag te vertonen wat onmogelijk is in een kleine dichte stal. En dat lijdt dus tot stress.
pi_31698169
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:37 schreef Shivo het volgende:

[..]

bullshit, een big waarvan de testikels worden verwijderd of waarvan de staart wordt afgeknipt voelt net zoveel pijn als wanneer je dit een wild varken aandoet. En een dergelijk varken heeft ook de drang zijn natuurlijk gedrag te vertonen wat onmogelijk is in een kleine dichte stal. En dat lijdt dus tot stress.
Ik ben het absoluut niet eens met varkens die in een kleine dichte stal worden vergemest zodat ik ze op kan eten. Je begrijpt me dus verkeerd.

Als dat beest de kans heeft buiten natuurlijk gedrag te vertonen dan heb ik er helemaal geen problemen mee dat hij geslacht wordt. Hij weet immers niet dat er wilde varkentjes zijn die nooit geslacht zullen worden, dus kan ik het ook niet zielig vinden. Zolang hij maar niet zijn hele korte leven in een hok van 1 bij 1 heeft doorgebracht.
pi_31698343
Wat een onzintopic zeg.
Iedereen die weleens een mug heeft doodgeslagen moet verplicht dooie koeien en varkens gaan opeten ofzo?

Wees een vent en slacht je moeder, TS, je zat al aan d'r tepel te knabbelen toen je klein was immers.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_31698510
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:33 schreef belusting het volgende:

[..]

Jep, is dan je eigen bloed op de muur.
pi_31698678
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:41 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben het absoluut niet eens met varkens die in een kleine dichte stal worden vergemest zodat ik ze op kan eten. Je begrijpt me dus verkeerd.

Als dat beest de kans heeft buiten natuurlijk gedrag te vertonen dan heb ik er helemaal geen problemen mee dat hij geslacht wordt. Hij weet immers niet dat er wilde varkentjes zijn die nooit geslacht zullen worden, dus kan ik het ook niet zielig vinden. Zolang hij maar niet zijn hele korte leven in een hok van 1 bij 1 heeft doorgebracht.
w00t, dan zijn we het eens.
pi_31698743
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:41 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Let je daar dan ook op, als je vlees koop? Bijvoorbeeld door scharrelvlees te kopen...
pi_31699358
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:51 schreef Shivo het volgende:

het is wel zo dat herbivoren kleinere hersenen hebben dan carnivoren, omdat groente moeilijker verteerd wordt dan vlees en daarvoor een uitgebreider verwerkingssysteem nodig is. Dit gaat dan ten koste van de herseninhoud.
Maar het volume van hersenen zegt niet zo heel veel over intelligentie.

Oja, Zijn er ook vegetariėrs hier die wel valess eten?
quote:
Is VALESS goed voor het dierenwelzijn?

Ja, want VALESS wordt bereid uit koemelk. Voor het welzijn van melkkoeien gelden in Nederland strenge regels, waar Campina-veehouders zich ook aan dienen te houden.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_31699831
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 13:36 schreef BOKA het volgende:

Oja, Zijn er ook vegetariėrs hier die wel valess eten?
[..]

Wat is je punt? Of ken je het verschil tussen vegetariers en veganisten niet?
pi_31700127
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 13:08 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Let je daar dan ook op, als je vlees koop? Bijvoorbeeld door scharrelvlees te kopen...
Ik persoonlijk wel. Het is vaak iets duurder, maar dat geeft niet, meestal heb ik geen krap budget, of anders eet ik wel geen vlees.

Mijn ouders zijn er wat minder strikt in. Ik weet dat ze het lekkerder vinden als het scharrelvlees is (je schijnt eht dus te proeven, ik heb dat niet) maar ze zijn wel wat krapper bemeten wat betreft budget, zeker in een 5-persoons gezin. Gelukkig neemt mijn vader wel eens vlees mee van zijn werk en ik weet dat daar veel scharrelvlees geslacht wordt.

Maar goed, binnenkort vertrek ik uit huis en dan zal ik meer scharrelvlees eten, gewoon omdat het lekkerder eet, beter voor je gemoedsrust. Maar dat klinkt dan weer heel egoistisch.
pi_31701031
Vliegen sla ik dood, maar spinnen, wespen, etc... zet ik buiten uit.

Het alles berust op een al dan niet aanwezige 'redelijke noodzaak'. Ik dood alles als dat nodig is, maar een koe bezorgt mij geen overlast. Een vlieg wel.

Daarbij, wespen enzo zijn makkelijk te vangen. Kleine moeite om die even vrij te laten. Maar op iets wat sneller is ga ik echt niet eindeloos jagen. Pech gehad.
pi_31701816
Ja, ik ben vegetariėr en ik dood bijna geen muggen, meestal jaag ik ze naar buiten.
Mon 'en!
pi_31701847
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:25 schreef bloempjuh het volgende:
Ja, ik ben vegetariėr en ik dood bijna geen muggen, meestal jaag ik ze naar buiten.
Ik heb 2 katten die ze vangen.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 15:37:31 #90
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31702137
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:25 schreef bloempjuh het volgende:
En hoe doe je dat? En is dat niet enorm tijdrovend
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 26 oktober 2005 @ 15:53:49 #91
12913 GreatWhiteSilence
pi_31702547
Ik speel trouwens wel vals wat betreft muggen: ik ben slechthorend, dus ik hoor ze niet. Ik zal dus niet midden in de nacht achter ze aan gaan, want ze bezorgen me toch geen overlast. Al prikken ze wel nog steeds, natuurlijk...
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:27:06 #92
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_31703323

hmmmmmmm... steak.
'nuff said
Niet door bushokjes tiefen aub
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:29:31 #93
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_31703379
oh wacht. dat was offtopic

maar toch leuk om eventjes de ogen uit te steken
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:29:31 #94
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_31703380

woensdag 26 oktober 2005 @ 16:43:49 #95
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31703737
Stelling: Scharrelvleeseters zijn beter voor dieren dan vegetariers.

Waarom? Omdat die dieren tenminste een leven hebben. Als heel de wereld vegetarisch zou zijn, zou de vlees in no time een beschermd diersoort zijn, of in iedergeval een veel kleinere populatie hebben. In nederland zouden er 2 varkens per kinderboerderij en een paar zwijntjes op de veluwen overblijven. SImpel omdat ze niet meer in de samenleving passen. Boeren gaan er geen geld aan uitgeven als niemand ze nog wil kopen.

En daarom eet ik vlees. Puur om het Nederlandse landschap te beschermen en de koe en varken een plaats te geven in onze samenleving. En daarnaast is het nog verdomd lekker en goed voor je.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:47:59 #96
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31703859
Ik vind het altijd wel weer mooi om te zien dat het, in topics als dit, vaak de vleeseters zijn die zo vreselijk fanatiek en soms zelfs kinderachtig zijn. Stug blijven velen van hen beweren dat wij vegetariers toch een potje irritant en schijnheilig zijn. Ik ken geen énkele vegetarier die het vegetarisme propagandeert. Zelfs in dit topic zie ik geen énkele vegetarier negatief praten over de vleeseters. Ik heb echter wel al een aantal aanvallende posts vanuit die laatste groep richting ons vegetariers gezien.

Toeval of niet?

Het is een vrij land en ik eet wat ik wil eten. Of dat nou een koe, bloem, aardappel of schoenzool is, het gaat niemand een reet aan.

Ik sla overigens ook geen muggen of andere insecten dood, die breng ik altijd dmv een bekertje naar buiten.
pi_31704085
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:29 schreef grindtegel het volgende:

Alsof een vegetarier zit te wachten op een lapje vlees, terwijl er veel creatievere mogelijkheden zijn wanneer je niet alles op vlees baseert.
pi_31704644
Ik ben vegetarier en ik heb een mooie leren jas.

Kuttopic
altijd offtopic...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 00:22:51 #99
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31712819
Nou, blaatschaap, in dit topic zijn wij vleeseters vergeleken met massamoordenaars, op voorwaarde dat jullie tasjesdieven zijn. En is er gezegd dat vleeseters daarom maar geen mening over vleeseten mogen hebben. Dat noem ik toch wel lichtelijk aanvallend.

Maar mijn stelling is niet aanvallend bedoelt. Dit is gewoon echt een reden voor mij om vlees te eten. En ik wil graag mensen horen die hier een andere kijk op hebben. Oftewel, vegetariers, ik nodig jullie uit mijn stelling aan te vallen. Ivanho!
pi_31714004
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 00:22 schreef brainiac11 het volgende:
Oftewel, vegetariers, ik nodig jullie uit mijn stelling aan te vallen. Ivanho!
Waarom nou weer aanvallen?
Laat iedereen lekker in z'n waarde. Wat boeit het jou nou dat anderen geen vlees eten. Wat boeit het die anderen nou dat jij wel vlees eet. Het zal mij allemaal aan m'n reet roesten.
Mijn vriendin is vegetarier, ik niet. En toch zijn we erg gelukkig samen.
Raar he?
*zucht*
  donderdag 27 oktober 2005 @ 03:23:55 #101
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_31715923
quote:

[..]

You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 07:57:08 #102
12913 GreatWhiteSilence
pi_31716756
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:43 schreef brainiac11 het volgende:
Stelling: Scharrelvleeseters zijn beter voor dieren dan vegetariers.

Waarom? Omdat die dieren tenminste een leven hebben. Als heel de wereld vegetarisch zou zijn, zou de vlees in no time een beschermd diersoort zijn, of in iedergeval een veel kleinere populatie hebben. In nederland zouden er 2 varkens per kinderboerderij en een paar zwijntjes op de veluwen overblijven. Simpel omdat ze niet meer in de samenleving passen. Boeren gaan er geen geld aan uitgeven als niemand ze nog wil kopen.

En daarom eet ik vlees. Puur om het Nederlandse landschap te beschermen en de koe en varken een plaats te geven in onze samenleving. En daarnaast is het nog verdomd lekker en goed voor je.
Ik neem aan dat je bedoelt dat als je verder geen koeien nodig hebt, je deze dieren niet voort laat planten? En er dus geen nageslacht is? En dat vindt jij slecht voor de dieren? En daarom zijn wij vegetariėrs dus 'fout' bezig?

Ik vind dat dus niet. Het gaat vegetariėrs voornamelijk om de individuele dieren, niet om de soort. Die soort zal wel behouden blijven, net zoals er nu keihard gevochten wordt voor het behoud van olifanten, tijgers en andere bedreigde dieren. Wat maakt het verder uit of je een levensvatbare kleine, of levensvatbare grote populatie hebt?

En ik zie heel weinig koeien in het Nederlandse landschap moet ik eerlijk bekennen, en varkens al helemaal niet. Dus daar hoef ik nu ook weer geen vlees om te gaan eten...
pi_31716859
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 07:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

Ik vind dat dus niet. Het gaat vegetariėrs voornamelijk om de individuele dieren, niet om de soort. Die soort zal wel behouden blijven, net zoals er nu keihard gevochten wordt voor het behoud van olifanten, tijgers en andere bedreigde dieren. Wat maakt het verder uit of je een levensvatbare kleine, of levensvatbare grote populatie hebt?
Hier spreek je jezelf nogal tegen. Je zegt dat het vegetariers voornamelijk gaat om het individuele dier maar we moeten wel vechten voor het behoud van de soort

Als het je echt om het individuele dier zou gaan, zou je de natuur zijn gang moeten laten gaan en dus niet ingrijpen bij diersoorten die op uitsterven staan.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 08:34:03 #104
12913 GreatWhiteSilence
pi_31716957
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 08:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

Hier spreek je jezelf nogal tegen. Je zegt dat het vegetariers voornamelijk gaat om het individuele dier maar we moeten wel vechten voor het behoud van de soort

Als het je echt om het individuele dier zou gaan, zou je de natuur zijn gang moeten laten gaan en dus niet ingrijpen bij diersoorten die op uitsterven staan.
Wat heeft een individueel dier met de soort als geheel te maken?

Een soort als geheel heeft bijvoorbeeld geen pijnervaring. Maakt het jou uit of er nu negen miljoen of negen miljard mensen op de aarde zijn?

Maar een individue kan pijn lijden of ongemak ervaren en dat wil ik proberen te voorkomen.
pi_31716976
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 08:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Wat heeft een individueel dier met de soort als geheel te maken?
geen idee jij begint erover.
quote:
Een soort als geheel heeft bijvoorbeeld geen pijnervaring. Maakt het jou uit of er nu negen miljoen of negen miljard mensen op de aarde zijn?
Ik denk dat psychologen het niet met je eens zijn.
quote:
Maar een individue kan pijn lijden of ongemak ervaren en dat wil ik proberen te voorkomen.
nobel streven maar dat is helaas niet altijd te voorkomen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 08:55:03 #106
12913 GreatWhiteSilence
pi_31717166
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 08:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

geen idee jij begint erover.
Ik begon er helemaal niet over, ik reageerde op de stelling van brainiac11, die stelde dat door vegetarisme een soort zoals de koe bedreigd wordt en dat vegetarisme dus slechter is voor dieren dan scharrelvlees eten. Ik ben daar dus niet mee eens, omdat vegetariėrs door het niet eten van vlees het doden van dieren proberen te voorkomen. Ze hebben hier niet het behoud van een soort voor ogen, maar het voorkomen van het lijden van individuele dieren. Als je niet geboren wordt, kun je ook niet lijden.
quote:
[..]

Ik denk dat psychologen het niet met je eens zijn.
[..]
Er is veel sprake van individuele therapie, ook wel van gezinstherapie, maar van soorttherapie heb ik nog nooit gehoord.

Ik hoor wel af en toe dat mensen kunnen lijden onder overbevolking. In dat geval zul je om dat lijden te verlichten die overbevolking tegen moeten gaan. Bij koeien, varkens en kippen is er volgens mij wel sprake van overbevolking, aangezien er bijvoorbeeld meer varkens in Nederland zijn dan mensen. En de mensen klagen al dat Nederland vol is...
quote:
nobel streven maar dat is helaas niet altijd te voorkomen.
Maar in het geval van vlees/geen vlees eten dus wel...
pi_31717260
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 08:55 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik begon er helemaal niet over, ik reageerde op de stelling van brainiac11, die stelde dat door vegetarisme een soort zoals de koe bedreigd wordt en dat vegetarisme dus slechter is voor dieren dan scharrelvlees eten.
Dat lijkt me ook nogal onzinnig.
[..]
quote:
Er is veel sprake van individuele therapie, ook wel van gezinstherapie, maar van soorttherapie heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb dan ook niet over therapie maar over collectieve pijnervaringen en lijden.
quote:
Maar in het geval van vlees/geen vlees eten dus wel...
Ik zie vlees en vis eten als iets gezonds en dat vind ik een legitieme reden om dieren te doden. Dat betekend overigens niet dat ik het eens ben met veel van de methodes in de bio-industrie.
pi_31717324
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:04 schreef Sandertje21 het volgende:
Ervan uitgaande dat je vegetariėr bent geworden omdat je tegen het doden van dieren bent voor alleen consumptie.

Dus je eet geen biefstuk omdat t zo zielig is voor de koe.

Dood je wel eens een mug?

Veel zullen er nu dus ja moeten zeggen. (hoeft niet voor iedereen zo te zijn dus)

Waarop baseer jij je beslissing, dat je een koe niet mag doden om op te eten, maar een mug wel mag doden omdat het beestje zo irritant is?
De meeste mensen zullen geen mug opeten, na het doden van een mug
Je kan jouw stelling dus niet op deze manier vergelijken.

Dit riekt als de volgende stelling : iedereen dient zich aan de regels te houden, maar ik mag wel een keer een uitzondering maken.

Misschien moeten we eerst maar eens leren relativiren.
En respecteer andere mensen hun keuze, zolang jij/anderen daar geen schade van hebt.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 09:28:40 #109
12913 GreatWhiteSilence
pi_31717601
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 09:03 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook nogal onzinnig.
[..]
Dan zijn we het daarover eens
quote:
[..]

Ik heb dan ook niet over therapie maar over collectieve pijnervaringen en lijden.
[..]
Ik neem aan dat je het dan ook met me eens bent, dat het een individue niet zal uitmaken hoeveel individuen zijn soort in totaal omvat, behalve als de grootte van een populatie zo groot of klein zal worden dat het een negatieve invloed heeft op zijn welzijn. Collectieve pijnervaring wordt veroorzaakt door misstanden, zoals massamoord/genocide, maar dat heeft niets te maken met de grootte van de soort als geheel. Een soort kan ook niet lijden zoals jij bedoelt, want het is slechts een begrip om een bepaalde groep aan te duiden. Maar dat wil niet zeggen dat de individuen binnen een soort niet kunnen lijden.
quote:
Ik zie vlees en vis eten als iets gezonds en dat vind ik een legitieme reden om dieren te doden. Dat betekend overigens niet dat ik het eens ben met veel van de methodes in de bio-industrie.
En daar ben ik het dus niet met je eens en daarom ben ik dus vegetariėr.

Ik vind niet dat je van iets of iemand kunt verwachten dat hij zijn leven/gezondheid opgeeft om dat van mij gunstig te beļnvloeden, behalve als deze persoon er geen bezwaar tegen heeft. Ik geef zelf bijvoorbeeld bloed en de mogelijkheid bestaat dat dit mijn gezondheid nadelig beļnvloedt. Maar ik weet dat ik kan kiezen en ik weet dat als ik bloed nodig heb, dit vrijwillig is gedoneerd.

Ik weet niet of de dieren het ermee eens zijn dat zij hun leven opgeven om als voedsel te dienen en daarom eet ik geen vlees. Al zou ik het waarschijnlijk nog niet eten als ik het wel wist, want zo bijzonder gezond is vlees nu ook weer niet. Het is niet in ieder geval niet levensreddend...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 09:40:28 #110
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31717775
Kap eens allemaal met "respecteer de ander, laat het allemaal gewoon zo".
Dit is een forum, een plaats waar je discusieert. Het intereseert mij ook bar weinig of iemand vlees eet of niet, maar het intereseert me wel waarom die dat doet. Als jij dat voor jezelf wilt houden, prima, maar reageer dan niet.

Maar weer OT
Een scharrelvleeskoe staat een paar jaar in de wei, en als het koud is de stal. Ze kunnen gras eten als ze honger hebben, water als ze dorst hebben. Beetje socialiseren met andere koeien, beetje loom voor je uitkijken, ze doen waar ze zin in hebben. Na een paar jaar krijgen ze of een stroomstoot of een kogel door de hersenen en ze zijn op slag dood. Maar niet zonder een leven gehad te hebben. Een leven wat jij hem ontzegt.

Neem trouwens eens de trein Utrecht-Maastricht. Als je dan nog geen koeien ziet,,,
  donderdag 27 oktober 2005 @ 09:54:59 #111
12913 GreatWhiteSilence
pi_31717986
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 09:40 schreef brainiac11 het volgende:
Maar weer OT
Een scharrelvleeskoe staat een paar jaar in de wei, en als het koud is de stal. Ze kunnen gras eten als ze honger hebben, water als ze dorst hebben. Beetje socialiseren met andere koeien, beetje loom voor je uitkijken, ze doen waar ze zin in hebben. Na een paar jaar krijgen ze of een stroomstoot of een kogel door de hersenen en ze zijn op slag dood. Maar niet zonder een leven gehad te hebben. Een leven wat jij hem ontzegt.

Neem trouwens eens de trein Utrecht-Maastricht. Als je dan nog geen koeien ziet,,,
Maar zal een dier eronder lijden dat het nooit heeft geleefd? Ik denk het niet.

En deze is misschien heel vals en uncalled for, maar: heb jij ooit condooms gebruikt en je bedpartner de pil? Zo ja, ontzeg jij dan niet je kind het leven? En waarom is dat dan opeens anders?

Dit is niet alleen een vraag voor jou hoor, maar voor veel meer mensen die hetzelfde argument als jij gebruiken, want ik kom dat argument vaker tegen. Want als je er tegen bent dat een koe het leven wordt onzegd, hoe zit dat dan met je bloedeigen kind?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 10:19:19 #112
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31718436
Een dier zal er inderdaad niet onder lijden. Net zo min als dat hij lijdt van die jaren die hij moet missen doordat hij naar de slager ging. Maar er is meer in dit leven dan lijden. Als een dier een leven lang lijdt is dat slecht, maar ik ben blij als ik een dier een paar jaar heb laten leven en genieten.

En anticonceptie is inderdaad een heel slecht voorbeeld. Ik kan de zorg van een kind nog niet aan, ik kan het niet geven wat het verdiend, Ik kan het nog geen "sappig weiland" bieden, laat staan een "verwarmde stal"
Ik kan nog niet een kind optimaal verzorgen (laat staan 1 per 9 maanden). Een boer kan wel een koe optimaal verzorgen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 10:35:37 #113
12913 GreatWhiteSilence
pi_31718745
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:19 schreef brainiac11 het volgende:
Een dier zal er inderdaad niet onder lijden. Net zo min als dat hij lijdt van die jaren die hij moet missen doordat hij naar de slager ging. Maar er is meer in dit leven dan lijden. Als een dier een leven lang lijdt is dat slecht, maar ik ben blij als ik een dier een paar jaar heb laten leven en genieten.
Maar hoe weet jij zo zeker dat het dier geniet?
quote:
En anticonceptie is inderdaad een heel slecht voorbeeld. Ik kan de zorg van een kind nog niet aan, ik kan het niet geven wat het verdiend, Ik kan het nog geen "sappig weiland" bieden, laat staan een "verwarmde stal"
Ik kan nog niet een kind optimaal verzorgen (laat staan 1 per 9 maanden). Een boer kan wel een koe optimaal verzorgen.
Och, dat zal wel meevallen hoor, dat lukte mijn grootouders ook (14 kinderen) en ik heb geen van mijn ooms en tantes horen klagen. Rijk waren ze niet, maar ze kregen eten, kleding, een dak boven het hoofd, gingen naar school en kregen liefde. Ze hadden misschien geen kamer voor zichzelf, playstations en zaten niet op tig verschillende sporten, maar dat valt verder ook niet onder optimaal verzorgen. En mijn grootouders (en mijn ouders ook trouwens) waren rond jou leeftijd toen ze hun eerste kinderen kregen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 10:50:21 #114
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31719027
Dat weet ik niet zeker. Ik neem het aan. Net als jij aanneemt dat die dieren een betreurenswaardig leven hebben.Komt waarschijnlijk omdat je amper koeien hebt gezien. Ze zien er niet ongelukkig uit.

En ik vind het argument dat vleeseters niet aan anticonceptie moeten doen nog verder gezocht dan dat vegetariers geen muggen mogen doden. Leuk voor je opa's, oma's vader en moeder, maar ik kan mijn kinderen zoveel meer bieden als ik afgestudeerd ben.
En het is natuurlijk ook kosten/baten afwegen. Vlees is lekker, en ik geef een beest een leven. =win-winsituatie. En dat geldt niet voor baby's, ik wil er niet meer dan 3, en ik kan die 3 kinderen later meer geven.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 11:01:50 #115
103774 Drasko
Proud @ ATD
pi_31719314
quote:

[..]

ik eet geen vlees of vis maar een mug die me steekt terwijl ik het merk is echt niet veilig. is dat kinderachtige wraak? ja, dus?
er zit voor mij een groot verschil tussen een insect pletten en het opzettelijk houden en vet mesten van 100den ( of meer ) dieren die puur en alleen voor de slagerij leven.

*edit: foute zin*
I am I
  donderdag 27 oktober 2005 @ 11:05:16 #116
12913 GreatWhiteSilence
pi_31719403
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:50 schreef brainiac11 het volgende:
Dat weet ik niet zeker. Ik neem het aan. Net als jij aanneemt dat die dieren een betreurenswaardig leven hebben.Komt waarschijnlijk omdat je amper koeien hebt gezien. Ze zien er niet ongelukkig uit.

En ik vind het argument dat vleeseters niet aan anticonceptie moeten doen nog verder gezocht dan dat vegetariers geen muggen mogen doden. Leuk voor je opa's, oma's vader en moeder, maar ik kan mijn kinderen zoveel meer bieden als ik afgestudeerd ben.
En het is natuurlijk ook kosten/baten afwegen. Vlees is lekker, en ik geef een beest een leven. =win-winsituatie. En dat geldt niet voor baby's, ik wil er niet meer dan 3, en ik kan die 3 kinderen later meer geven.
Ik zeg helemaal niet dat dieren een betreurenswaardig leven hebben. Maar jij zegt dat je vlees eet omdat je het Nederlandse landschap wilt behouden en die redenatie volg ik gewoon niet, want ik zie vaker geen koeien dan wel. En dat iets er niet ongelukkig uitziet, zegt natuurlijk niets.

En ook dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat als je een koe het leven niet wilt ontzeggen, het raar is dat je dat wel doet met een mens. En dan maakt het niet uit of je denkt dat je meer kunt bieden aan 3 kinderen dan aan 14. Feit is dat je een mens het leven ontzegt, terwijl je vlees zegt te eten omdat je een koe het leven niet wilt ontzeggen.

Er zijn genoeg vleeseters die vlees eten omdat ze het gewoon lekker vinden. Geen problemen mee als ze daarom vlees eten. Maar vlees eten omdat je het Nederlandse landschap wilt behouden of een koe het leven niet wilt ontzeggen? Leuke argumenten, maar feitelijk slaat het nergens op...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 11:09:52 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31719520
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 01:08 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wat boeit het jou nou dat anderen geen vlees eten.
Betekent alleen maar dat hij meer vlees heeft.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 11:19:00 #118
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31719741
Het nederlandse landschap buiten de randstad bestaat vooral uit grasweilanden. Op sommige van die weilanden staan koeien, schapen, paarden of iets in die richting. Andere wielanden worden gebruikt om hooi van te maken, zodat de dieren ook in hun stal eten hebben.

En het maakt zeker uit dat je meer kunt bieden aan 3 kinderen dan aaan 14. Een mens heeft meer nodig dan een weiland en een stal. Dat is waarom je ze niet kunt vergelijken. Een boer is tenslotte blij als hij veel koeien heeft te verzorgen, ik niet als ik veel kinderen moet verzorgen. Kosten/baten.

En het feit dat ik vlees lekker vind is inderdaad een van de argumenten genoemd in mijn stelling. Maar anderen die vlees lekker vinden eten het ook niet, wat ik raar vind omdat je de dieren er niet mee helpt.
pi_31719946
Toch een beetje vreemd dat je het doden van dieren voor consumptie diervriendelijker vind dan die dieren helemaal niet ter wereld te laten komen. Zelfs al hebben ze het beste leven (tot de slacht dan) ter wereld, dan zie ik nog niet waarom dat diervriendelijker is...?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 11:43:16 #120
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31720379
Zoals het vriendelijker is voor een dier om hem op zijn 10de te doden dan op zijn 5de, zo is het ook vriendelijker om hem 5 jaar te laten leven dan niet.
pi_31720512
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:51 schreef spijkerbroek het volgende:
Bij sommige produkten proef je het verschil niet met vlees (vanwege de kruiden etc).
Ik weet niet wat jij voor een rotzooi koopt, maar een goed stuk vlees smaakt het lekkerste met een klein beetje zout en peper.
pi_31720622
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:43 schreef brainiac11 het volgende:
Zoals het vriendelijker is voor een dier om hem op zijn 10de te doden dan op zijn 5de, zo is het ook vriendelijker om hem 5 jaar te laten leven dan niet.
Niet echt, want het niet laten leven heeft verder geen negatieve gevolgen voor het dier (ook geen positieve trouwens, maar dat terzijde)

Als ik zou moeten kiezen tussen

- geboren worden, 10 jaar lang een redelijk leven hebben en vervolgens afgemaakt worden
óf
- helemaal niet geboren worden

Dan weet ik wel wat ik kies, en dat is niet optie nummer 1.
Maar misschien is dat persoonlijk

[ Bericht 32% gewijzigd door Nivo op 27-10-2005 11:59:13 ]
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:04:00 #123
12913 GreatWhiteSilence
pi_31720946
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:19 schreef brainiac11 het volgende:
Het nederlandse landschap buiten de randstad bestaat vooral uit grasweilanden. Op sommige van die weilanden staan koeien, schapen, paarden of iets in die richting. Andere wielanden worden gebruikt om hooi van te maken, zodat de dieren ook in hun stal eten hebben.
Je hoeft me daar geen les in te geven, dat weet ik wel. Ik woon niet in de randstad. Maar zelfs in het boerengehucht waar ik vandaan kom, staan die beesten vaker op stal dan in de wei. Ik zie ook vaker paarden in de wei staan dan koeien terwijl er, neem ik aan, meer koeien dan paarden zijn.
quote:
En het maakt zeker uit dat je meer kunt bieden aan 3 kinderen dan aan 14. Een mens heeft meer nodig dan een weiland en een stal. Dat is waarom je ze niet kunt vergelijken. Een boer is tenslotte blij als hij veel koeien heeft te verzorgen, ik niet als ik veel kinderen moet verzorgen. Kosten/baten.
Een koe is er ook bij gebaat als er minder koeien zijn: meer ruimte in de stal, minder verwondingen doordat er minder koeien zijn die per ongeluk tegen ze aantrappen, minder ontlasting dus de stal blijft schoner. Bovendien heb je het nu over jezelf en de boer en die doen er niet toe in dit geval. Het gaat om de koe, waarvan jij vindt dat die het leven niet ontzegd mag worden.
quote:
En het feit dat ik vlees lekker vind is inderdaad een van de argumenten genoemd in mijn stelling. Maar anderen die vlees lekker vinden eten het ook niet, wat ik raar vind omdat je de dieren er niet mee helpt.
Dus je helpt een dier wel door hem het leven te ontnemen wat je hem niet wilt ontnemen? Want dat doe je als je een dier dood: hem het leven ontnemen...
Misschien nog wel erger: eerst hem het leven gunnen en dan als ie er ten volle van geniet, het hem weer ontnemen...
pi_31721139
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:52 schreef Nivo het volgende:

[..]

Niet echt, want het niet laten leven heeft verder geen negatieve gevolgen voor het dier (ook geen positieve trouwens, maar dat terzijde)

Als ik zou moeten kiezen tussen

- geboren worden, 10 jaar lang een redelijk leven hebben en vervolgens afgemaakt worden
óf
- helemaal niet geboren worden

Dan weet ik wel wat ik kies, en dat is niet optie nummer 1.
Maar misschien is dat persoonlijk
Ja, da's ook lekker, jezelf met een dier gaan vergelijken. Denk je nu echt dat een dier enig benul heeft van het feit dat hij langer zou kunnen leven? Leeft hij in de wetenschap dat hij over 10 jaar wordt afgemaakt?

Nee. Een beest, mits vrij rondscharrelend, leeft tevreden. Dan mag hij best afgemaakt worden na 10 jaar. Denk niet dat het beest daar bij stilstaat in zijn leven.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:15:03 #125
12913 GreatWhiteSilence
pi_31721226
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 12:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja, da's ook lekker, jezelf met een dier gaan vergelijken. Denk je nu echt dat een dier enig benul heeft van het feit dat hij langer zou kunnen leven? Leeft hij in de wetenschap dat hij over 10 jaar wordt afgemaakt?

Nee. Een beest, mits vrij rondscharrelend, leeft tevreden. Dan mag hij best afgemaakt worden na 10 jaar. Denk niet dat het beest daar bij stilstaat in zijn leven.
Dan zal een beest er al helemaal niet bij stilstaan dat hij niet geboren wordt. En dat zal hem dan verder ook geen ruk kunnen schelen. En hoeft ie ook niet afgemaakt te worden. Win-Win situatie...
pi_31721407
Niets aan toe te voegen
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:22:13 #127
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31721410
Als jij zou mogen kiezen, morgen dood en dit leven gehad of nooit leven en dus ook nooit sterven, wat zou jij kiezen?
Dit is een vraag die je niet aan je biefstuk kan stellen, maar die toch beantwoord moet worden. Ik kan niks anders doen dan daar zelf maar antwoord op te geven en aan te nemen dat dit ook voor het dier geldt. Geen heel goede methode, wel de beste.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:24:45 #128
12913 GreatWhiteSilence
pi_31721482
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 12:22 schreef brainiac11 het volgende:
Als jij zou mogen kiezen, morgen dood en dit leven gehad of nooit leven en dus ook nooit sterven, wat zou jij kiezen?
Dit is een vraag die je niet aan je biefstuk kan stellen, maar die toch beantwoord moet worden. Ik kan niks anders doen dan daar zelf maar antwoord op te geven en aan te nemen dat dit ook voor het dier geldt. Geen heel goede methode, wel de beste.
Dan geef je dus een antwoord wat voor jou het beste is. Maar als je bedenkt of jij 'medium rare' op iemands bordje wilt belanden, zeg jij dan ja?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:25:13 #129
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31721493
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 12:15 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dan zal een beest er al helemaal niet bij stilstaan dat hij niet geboren wordt. En dat zal hem dan verder ook geen ruk kunnen schelen. En hoeft ie ook niet afgemaakt te worden. Win-Win situatie...
win win? ik zie 1 kant die het niks uitmaakt volgens jouw redenatie, en 1 kant die zijn biefstukje laat staan terwijl hij het wel erg lekker vindt. De winst zie ik niet erg duidelijk.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:29:02 #130
12913 GreatWhiteSilence
pi_31721600
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 12:25 schreef brainiac11 het volgende:

[..]

win win? ik zie 1 kant die het niks uitmaakt volgens jouw redenatie, en 1 kant die zijn biefstukje laat staan terwijl hij het wel erg lekker vindt. De winst zie ik niet erg duidelijk.
De winst is voor het dier, wat niet afgemaakt hoeft te worden en voor de consument, die niet bang hoeft te zijn voor ziekten die op wat voor manier dan ook overgedragen kunnen worden(BSE, H5N1, varkenspest). Wedden dat er nu niet zo'n drukte was over de vogelgriep als er veel minder gevogelte was in alle landen?
pi_31722547
ik vind vegetariėrs gewoon irritant

edit:

vooral toen in in de eerste klas zat en van die lelijke dames waren die dan ineens vegetarisch werden enzo. Heel vermoeiend
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:06:36 #132
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31722572
Het dier maakt het niks uit vertel je me net en ik ken (nog geen vegetarier die vegetarier is omdat hij bang is voor ziekten.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:15:32 #133
12913 GreatWhiteSilence
pi_31722763
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:06 schreef brainiac11 het volgende:
Het dier maakt het niks uit vertel je me net en ik ken (nog geen vegetarier die vegetarier is omdat hij bang is voor ziekten.
Nee, ik had het erover dat het een het dier verder niets uitmaakt als hij nooit geboren wordt, iets wat nooit bestaat (heeft) kan immers geen mening hebben.

En waarom daalt de verkoop van (insert een bepaald soort vlees) dan altijd met een noodgang omdat er weer eens een ziekte bij dat betreffende dier is geconstateerd? En dat komt niet doordat de verkoop van dat vlees voor de zekerheid stop is gezet.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:27:34 #134
12913 GreatWhiteSilence
pi_31723076
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:05 schreef maertz het volgende:
Ben ik wel
quote:
edit:

vooral toen in in de eerste klas zat en van die lelijke dames waren die dan ineens vegetarisch werden enzo. Heel vermoeiend
Ben ik niet (Lelijk dan, vermoeiend wel... )
pi_31723584
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 13:57 schreef Shivo het volgende:

[..]

Wat is je punt? Of ken je het verschil tussen vegetariers en veganisten niet?
Melk wordt nou niet bepaald op een diervriendelijke manier geproduceert.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_31723771
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:46 schreef BOKA het volgende:

[..]

Hoezo? Ik vind zeker de "doe-het-zelf" melkmachines bijhoorlijk diervriendelijk, de koe kan dan zelf bepalen wanneer ze gemolken wenst te worden en vroeger kwam ik regelmatig op de boerderij en van wat ik gezien heb van het melken ging dit op een zeer vriendelijk manier.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:57:26 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31723881
quote:

[..]

Wel eens op een melkveebedrijf geweest?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:59:38 #138
12913 GreatWhiteSilence
pi_31723935
quote:

[..]

Valt wel mee toch? Die koeien zijn dolblij als ze eindelijk gemolken worden. Ik geloof dat veel vrouwen die borstvoeding geven, af en toe hetzelfde ervaren?
pi_31726200
Als vegetarier probeer je dierlijk leed te beperken, het volledig voorkomen van dierlijk leed is een utopie. Zelf sla ik muggen niet dood, maar wat boeit dat nou? Net zo goed als het mij verder aan mijn reet roest of een vleeseter zich iedere volstopt met lappen vlees, ieder zijn eigen keuze. Ik ben geen rechter, dus ga ook niemand veroordelen als die een andere keuze maakt die niet overeenkomt met mijn denkbeelden.

Ik sta achter mijn keuzes, ga me niet eens verdedigen als een vleeseter commentaar levert omdat ik bijvoorbeeld leren schoenen draag. Weet toch al dat het dan een troll is, de moeite niet waar om mee in discussie te gaan.
pi_31728833
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 09:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

Oh ja?
quote:
Milton (1993) discusses the behavioural and physiological adaptations concerned with plant-eating, fruit-eating and meat-eating diets. The latter two diets require the development of mental skills such as memory for food locations and increased social co-operation for hunting and food sharing. The Australopithecine’s (judging by the size of their dentition) were herbivores and small brained. As the early hominids moved from plant eating to fruit and meat eating their teeth became smaller and the brains increased in size.
Die argumenten lijken me tegenwoordig niet meer van toepassing. Aangezien een vegetarische maaltijd tegenwoordig moeilijker te vinden is dan één met vlees zal de hersencapaciteit volgens deze theorie eerder bij vleeseters achteruitgaan.

En dan zijn er nog andere theoriėn:
quote:
Hibbeln proposed that the move from being vegetarian and scavenging for meat to eating fish (rich in these fatty acids) promoted the sudden burst in intellectual/technological/cultural achievement about 35,000 years ago. Prior to that our ancestors (who had larger brains) had achieved relatively little.
pi_31728994
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 12:22 schreef brainiac11 het volgende:
Aha, dan is het ook beter om abortus en voorbehoedsmiddelen te verbieden?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:56:50 #142
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31742124
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:59 schreef Doderok het volgende:

[..]

Aha, dan is het ook beter om abortus en voorbehoedsmiddelen te verbieden?
-zucht- Eerst lezen dan blaten.
Echt waar, je kan zoveel slimmer overkomen als je eerst even doorleest wat er gezegd is in zo'n topic.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 08:33:25 #143
57546 Masta-t
King and Queen of Cheese
pi_31746719
Ik ben vegetarier; alleen niet tijdens het eten
Disclaimer: Alles wat hierboven staat is onzin. De steen des aanstoots zit in je hoofd. Degene die aanstoot neemt is kortzichtig. Respect is belangrijk. Onnodig kwetsen is slecht. Per ongeluk is niet erg. De Blauwe Banaan HEEFT echt het antwoord!
pi_31748047
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:05 schreef maertz het volgende:

edit:

Ik vind jou ook irritant.
pi_31748148
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:05 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Vegetariėrs

.
pi_31748198
Vegetariers zijn halfzachte labiele personen die niet eens in leven zouden zijn, als hun voorouders geen beesten hadden afgeslacht & op hadden gegeten.
Waarom denk je dat je hoektanden hebt ?!
Mensen die zonder duidelijke reden vegetarisch zijn, willen gewoon aandacht en ze hebben vaak last van dieper liggende issues .
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:22:48 #147
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31748247
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 10:20 schreef Salvad0R het volgende:
Vegetariers zijn halfzachte labiele personen die niet eens in leven zouden zijn, als hun voorouders geen beesten hadden afgeslacht & op hadden gegeten.
Mensen die zonder duidelijke reden vegetarisch zijn, willen gewoon aandacht en ze hebben vaak last van dieper liggende issues .
Wat noem je een duidelijke reden en wat niet? Dierleed voorkomen? Omdat vegetarisch eten lekker is? Omdat het in sommige opzichten gezonder is? Geen behoefte aan vlees?
pi_31748707
quote:
Je doet het klinken alsof vegetarisch eten een soort stoornis. "Wat heb jij? Ik snijd mezelf altijd.." "Nou, ik eet vegetarisch.." "Ieks!!"

Kom op zeg. Sommige mensen voelen zich prettig bij het eten van bloederige biefstukken en anderen niet. Dan blijft er een stuk meer voor jou over. Fijn toch?
Mon 'en!
pi_31751601
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 23:56 schreef brainiac11 het volgende:

[..]

-zucht- Eerst lezen dan blaten.
Echt waar, je kan zoveel slimmer overkomen als je eerst even doorleest wat er gezegd is in zo'n topic.
Aha, ik zie nu dat het onderwerp "anticonceptie" reeds gevallen is.
Maar toch, als je utilitarisme propageert, zoals jij lijkt te doen (toch voor de dieren), dan is het argument dat je liever drie kinderen veel kunt geven dan vier of meer iets minder niet overtuigend. En laten we het niet tot jou alleen beperken. Moeten personen die het zich kunnen veroorloven ook kinderen krijgen zodat ze bijdragen aan het totale geluk dat je als utilitarist wil maximaliseren?
Is het goed om abortusklinieken aan te vallen? Als je John Stuart Mill aanhangt dan kan je het doden van de artsen daar verdedigen
quote:
Utilitarianism is another theory in which the main objective is to explain the nature of ethics and morality. There are many formulations to this theory. Utilitarianism is based upon utility, or doing what produces the greatest happiness. It states that the actions of a person should be based upon the "greatest happiness principle." This principle states that ethical actions command the greatest amount of happiness for the greatest number of people. Mill's main point is that one should guide his or her judgments by what will give more pleasure. He believes that a person should always seek to gain pleasure and reject pain. So, the formulation is that the morality of an act can be held upright if the consequence produces the greatest overall utility for everyone who may be directly or indirectly affected by the action. Utilitarianism focuses on the consequences of an act rather than on the intrinsic nature of the act or the motives of the agent. So Hill's killing of the doctor is morally justified based on it bringing Hill pleasure and eliminating the pain he inflicted on the fetuses.

Mill states that "some kinds of pleasure are more desirable and more valuable than others" and that "it would be absurd that while in estimating all other things, quality is considered as well as quantity, the estimation of pleasures should be supposed to depend on quantity alone". Therefore, if Paul kills the doctor, he only took away two lives (quantity), which is less than those that would have been lost if the doctor would have continued performing abortions (quantity).
Waarmee ik enkel wil zeggen dat "het geluk van dieren" een onzinnig argument is om het eten van vlees te verdedigen.

ben trouwens geen vegetariėr, en als ik eieren koop kijk ik naar de prijs, niet naar de ruimte die de kippen krijgen
pi_31775924
quote:
Aandachttrekkertje
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:57:13 #151
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_31782324
Het verschil tussen wat ik duidelijk probeerde te maken en ultitarisme is dat er bij vleeseten geen verliezende partij is. Het is beter voor iedereen (wat overeenkomt met ultitarisme) maar ook voor de individuen. (wat niet overeenkomt
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:34:53 #152
12913 GreatWhiteSilence
pi_31784828
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 15:57 schreef brainiac11 het volgende:
Het verschil tussen wat ik duidelijk probeerde te maken en ultitarisme is dat er bij vleeseten geen verliezende partij is. Het is beter voor iedereen (wat overeenkomt met ultitarisme) maar ook voor de individuen. (wat niet overeenkomt)
Sorry hoor, maar ik vind de afgeslachte partij (bijvoorbeeld de koe die geslacht wordt) een behoorlijk verliezende partij...

En nee, als hij nooit geboren wordt is het geen verliezende partij, want iets wat nooit bestaan heeft kan winnen, noch verliezen.

Utilitarisme kan ik begrijpen, want zou die arts in het voorbeeld gedoodt worden, kan hij geen foetussen meer aborteren, organismen die op dat moment reeds bestaan. En omdat ze bestaan, kunnen ze winnen of verliezen.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:02:40 #153
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31785680
er waren 4 miljoen jaar geleden 2 soorten mensapen. de een at allen planten, de ander was een oppertunist.

De vergetarier is uitgestorven, de oppertunist is ge-evolueerd naar de homo sapiens sapiens.

Een vegetarier word niet zomaar vleeseter. anders zouden koeien van vandag op morgen ineens heel gevaarlijk worden. En de mens eet dus niet zomaar vlees.

Maar alles met mate. En dat gebeurd niet echt in een consumptie maatschappij als de onze, waar 40% van de mensen kampt met overgewicht.

Als ik koeien in de wei fotografeer, hebben ze, of overontwikkelde konten (maakt het baren van kalfjes soms erg moeilijk) =voor vlees, of ze hebben enorme uiers (voor melkproductie).

De bioindustrie is ook bezig met vis kweken, bijvoorbeeld 1 kilo zalm word gekweekt door 2 kilo gewone vis aan te voeren. Verspilling. dolfijnen en tonijn, ja, dat zag ik ook al ergens staan, maar het is niet alleen daar dat er verspilling gebeurd. Per gevangen kilo tong wordt de dood van ongeveer 8 kilo vis en 4 kilo ongewervelde dieren veroorzaakt.

Maar ook planten worden gemuteerd om de groei ervan te bevorderen. Het is dus niet alleen bij dieren zo. Vegetariers die ik ontmoet kijken alleen naar land dieren, eten soms wel eens een visje. En eten ook rustig gemanipuleerde groentes. dat vind ik fout.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_31786244
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 18:02 schreef Shark.Bait het volgende:
er waren 4 miljoen jaar geleden 2 soorten mensapen. de een at allen planten, de ander was een oppertunist.

De vergetarier is uitgestorven, de oppertunist is ge-evolueerd naar de homo sapiens sapiens.

Een vegetarier word niet zomaar vleeseter. anders zouden koeien van vandag op morgen ineens heel gevaarlijk worden. En de mens eet dus niet zomaar vlees.

Maar alles met mate. En dat gebeurd niet echt in een consumptie maatschappij als de onze, waar 40% van de mensen kampt met overgewicht.

Als ik koeien in de wei fotografeer, hebben ze, of overontwikkelde konten (maakt het baren van kalfjes soms erg moeilijk) =voor vlees, of ze hebben enorme uiers (voor melkproductie).

De bioindustrie is ook bezig met vis kweken, bijvoorbeeld 1 kilo zalm word gekweekt door 2 kilo gewone vis aan te voeren. Verspilling. dolfijnen en tonijn, ja, dat zag ik ook al ergens staan, maar het is niet alleen daar dat er verspilling gebeurd. Per gevangen kilo tong wordt de dood van ongeveer 8 kilo vis en 4 kilo ongewervelde dieren veroorzaakt.

Maar ook planten worden gemuteerd om de groei ervan te bevorderen. Het is dus niet alleen bij dieren zo. Vegetariers die ik ontmoet kijken alleen naar land dieren, eten soms wel eens een visje. En eten ook rustig gemanipuleerde groentes. dat vind ik fout.
Hoe heet die uitgestorven soort volgens jou? Kan me daar namelijk helemaal niks van herinneren, volgens mij zijn alle mensachtigen omnivoren geweest. Overigens zijn gorilla's strikt vegetarisch, dus ik zie je punt sowieso niet. En je kunt best dingen fout vinden maar alleen als je zelf wel op al die dingen let, anders heb je weinig recht van spreken.

En in de supermarkt ligt in het groenteschap maar weinig genetisch gemanipuleerd voedsel, hoogstens veredelde groenten.
pi_31888718
Mensen hebben vanaf het begin van hun bestaan vlees gegeten.
Die mensen liepen met hun kuddes door het land voor voldoende gras en planten voor hun dieren.
Diezelfde dieren waren hun bezit (geld) maar ook hun voedsel.
Als je kijkt naar de bouw van het fenomeen mens dan zie je dat het lichgaam gemaakt is voor vleesconsumptie met als aanvulling plantaardige stoffen.
Wat mij persoonlijk vaak opvalt is dat vegetariers er slechter uitzien (mager, bleek), en voor ik daar weer hatelijke opmerkingen over krijg ja ik weet dat er ook vegetariers zijn die er anders uitzien, dikker dus, of gezond.
De vleesetende persoon zou misschien wel eens wat minder vlees tot zich kunnen nemen, waardoor er minder vlees geproduceerd hoeft te worden.
Ik ben in vele slachterijen geweest en de dieren werden op humane wijze snel ter dood gebracht.
Op de manier hoe sommige dieren gevoed worden, onder dwang (ganzen voor ganzelever) kan bij mij geen goedkeuring vinden.
Geef de dieren normale voeding en vrije beweging met de nodige verzorging, maar houd in het oog dat hij wel geslacht gaat worden.
  woensdag 2 november 2005 @ 09:28:23 #156
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31889012
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:11 schreef tijger1974 het volgende:
Mensen hebben vanaf het begin van hun bestaan vlees gegeten.
Die mensen liepen met hun kuddes door het land voor voldoende gras en planten voor hun dieren.
Diezelfde dieren waren hun bezit (geld) maar ook hun voedsel.
Als je kijkt naar de bouw van het fenomeen mens dan zie je dat het lichgaam gemaakt is voor vleesconsumptie met als aanvulling plantaardige stoffen.
Dat is niet geheel waar. De mens heeft geen spijsverteringssysteem dat rauw vlees kan verwerken. Het vlees moet echt redelijk gaar zijn wil de mens het kunnen eten.. Verder lijkt het er op dat de mens pas later vlees is gaan eten, en dat zij eerst voornamelijk planten en noten at.
quote:
Wat mij persoonlijk vaak opvalt is dat vegetariers er slechter uitzien (mager, bleek), en voor ik daar weer hatelijke opmerkingen over krijg ja ik weet dat er ook vegetariers zijn die er anders uitzien, dikker dus, of gezond.
Bij vegetariers valt dat denk ik wel mee. Vlees bevat niet echt spannende stoffen t.a.v. andere dierlijke producten. Bij veganisten ligt dat anders, maar ook die kunnen heel gezond leven door naast groenten ook noten en soja te eten.
quote:
De vleesetende persoon zou misschien wel eens wat minder vlees tot zich kunnen nemen, waardoor er minder vlees geproduceerd hoeft te worden.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat veel Nederlanders nog steeds gva eten. En bij dat soort maaltijden is vlees vaak het enige smakelijke.. Door op andere manieren te bereiden, is vlees niet meer nodig als smaakmaker, en kan de consumptie minder worden, plus het feit dat de maaltijd in het geheel beter smaakt.
quote:
Ik ben in vele slachterijen geweest en de dieren werden op humane wijze snel ter dood gebracht.
Op de manier hoe sommige dieren gevoed worden, onder dwang (ganzen voor ganzelever) kan bij mij geen goedkeuring vinden.
Geef de dieren normale voeding en vrije beweging met de nodige verzorging, maar houd in het oog dat hij wel geslacht gaat worden.
Wat dit betreft zou je misschien kunnen zeggen dat vegetariers die vegetarier zijn voor een beter dieren-leven misschien beter biologisch vlees zouden kunnen kopen. Het feit blijft dat veel mensen stellen dat zij het belangrijk vinden dat dieren een goed leven hebben voor hun slacht, maar dat de verkoop van biologisch vlees achter blijft. En daardoor blijft het ook een stuk duurder dan ander vlees, en blijft alles wat het is..
  woensdag 2 november 2005 @ 09:35:31 #157
45206 Pietverdriet
pi_31889143
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar. De mens heeft geen spijsverteringssysteem dat rauw vlees kan verwerken. Het vlees moet echt redelijk gaar zijn wil de mens het kunnen eten.. Verder lijkt het er op dat de mens pas later vlees is gaan eten, en dat zij eerst voornamelijk planten en noten at.
[..]
Bron?
Lijkt me een beetje humbug om het zacht te zeggen want vlees is veel makkelijker te verteren dan plantaardig materiaal. Plantencellen hebben een stevige celwand, dierlijke cellen niet.
quote:
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat veel Nederlanders nog steeds gva eten. En bij dat soort maaltijden is vlees vaak het enige smakelijke.. Door op andere manieren te bereiden, is vlees niet meer nodig als smaakmaker, en kan de consumptie minder worden, plus het feit dat de maaltijd in het geheel beter smaakt.
[..]
Humbug, dat zegt meer over je eigen visie op eten dan over wat er gegeten wordt en waarom.
quote:
Wat dit betreft zou je misschien kunnen zeggen dat vegetariers die vegetarier zijn voor een beter dieren-leven misschien beter biologisch vlees zouden kunnen kopen. Het feit blijft dat veel mensen stellen dat zij het belangrijk vinden dat dieren een goed leven hebben voor hun slacht, maar dat de verkoop van biologisch vlees achter blijft. En daardoor blijft het ook een stuk duurder dan ander vlees, en blijft alles wat het is..
Nee, biologisch vlees is iets duurder door de hogere productie kosten, maar vooral door de tussenhandel. Ik ken biologische boeren die een paar jaar terug hun vleesprijzen instorten door de verschillende ellende die we hebben gehad. Zij kregen veel minder voor hun vlees ineens, maar de prijzen bij de biologische slagers daalde echter niet, integendeel.
pi_31889604
alicey jij schreef

''Bij vegetariers valt dat denk ik wel mee. Vlees bevat niet echt spannende stoffen t.a.v. andere dierlijke producten.''

Ik ken melk als dierlijk produkt en de produkten die van melk afkomstig zijn (kaas/boter/rivella)

Ik wil je stelling toch wel eens beproeven door een test.

jij neemt dierlijke produkten en ik alleen het vlees, wie zal het langst leven qua gezondheid denk je?
in vlees zit echt wel meer dan de produkten die een dier produceren.
kijk bv maar eens in de tabellen over voedingswaarde.
  woensdag 2 november 2005 @ 10:02:06 #159
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31889688
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:57 schreef tijger1974 het volgende:
alicey jij schreef

''Bij vegetariers valt dat denk ik wel mee. Vlees bevat niet echt spannende stoffen t.a.v. andere dierlijke producten.''

Ik ken melk als dierlijk produkt en de produkten die van melk afkomstig zijn (kaas/boter/rivella)

Ik wil je stelling toch wel eens beproeven door een test.

jij neemt dierlijke produkten en ik alleen het vlees, wie zal het langst leven qua gezondheid denk je?
in vlees zit echt wel meer dan de produkten die een dier produceren.
Wat zit er naar jouw mening in vlees, wat niet in niet-dierlijke producten voorkomen, en bovendien niet in melk, kaas, boter, eieren etc?
pi_31889818
  woensdag 2 november 2005 @ 10:14:13 #161
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31889937
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:08 schreef tijger1974 het volgende:
Dat zegt voornamelijk iets over de energie die het levert, en die is overal vandaan te halen.
pi_31889962
http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_setNN.htm?
http://www.nice-info.be/h(...)t01_vleesswaarde.htm

[ Bericht 44% gewijzigd door buzzer op 02-11-2005 10:37:20 (layout) ]
  woensdag 2 november 2005 @ 10:23:01 #163
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31890133
quote:
Uit deze tabel blijkt dat het meeste in tarwe zit. De meeste vitamines komen ook voor in groenten. De enige uitzondering is vitamine D, maar dat wordt weer aangemaakt met zonlicht.
pi_31890309
welk dier produceerd volgens jouw tarwe

Ik heb gezegd in vlees zit meer voedingswaarde dan dierlijke produkten.
jij was het daar niet mee eens, dus ik lever jouw een van de vele bronnen waaruit mijn gelijk blijkt.
jij komt met totaal iets anders (plantaardige produkt)
  woensdag 2 november 2005 @ 10:39:37 #166
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_31890504
Deze discussie is hier al veel vaker gevoerd. hoewel er van discussie eigenlijk geen sprake is, het is het verkondigen van twee tegengestelde meningen waarbij beide kampen geen duimbreed toegeven. Je hebt vegetariėrs (en nog erger veganisten) en niet vegetariėrs...
Laat een ieder leven op de manier waar hij zich zelf prettig bij voelt, dan is iedereen blij. Erover discussieren leidt tot weinig...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_31890505
Tijger, die deal ga ik graag met je aan op voorwaarde dat jij uitsluitend vlees eet. Tien tegen 1 dat je binnen een paar jaar plat bent door vervetting.
pi_31890539
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:39 schreef buzzer het volgende:
Deze discussie is hier al veel vaker gevoerd. hoewel er van discussie eigenlijk geen sprake is, het is het verkondigen van twee tegengestelde meningen waarbij beide kampen geen duimbreed toegeven. Je hebt vegetariėrs (en nog erger veganisten) en niet vegetariėrs...
Laat een ieder leven op de manier waar hij zich zelf prettig bij voelt, dan is iedereen blij. Erover discussieren leidt tot weinig...
Lekker zinvolle bijdrage, als je het topic had doorgelezen dan zie je dat er een prima discussie wordt gevoerd.Met vegetariers, vlees eters en nog erger, carnivoren.
pi_31890583
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:39 schreef Shivo het volgende:
Tijger, die deal ga ik graag met je aan op voorwaarde dat jij uitsluitend vlees eet. Tien tegen 1 dat je binnen een paar jaar plat bent door vervetting.
kut ik mag niet van mijn vrouw

mager vlees genoeg, houd je er wel rekening mee dat er in dierlijke produkten ook veel vetten zitten?
  woensdag 2 november 2005 @ 10:44:39 #170
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31890623
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:30 schreef tijger1974 het volgende:
welk dier produceerd volgens jouw tarwe

Ik heb gezegd in vlees zit meer voedingswaarde dan dierlijke produkten.
jij was het daar niet mee eens, dus ik lever jouw een van de vele bronnen waaruit mijn gelijk blijkt.
jij komt met totaal iets anders (plantaardige produkt)
Ik ben dan misschjien inderdaad neit duidelijk geweest. Wat ik er mee bedoelde te zeggen was dat je bij een normaal voedingspatroon met dierlijke producten (geen vlees) alles wat je nodig hebt ruimschoots binnen krijgt.
  woensdag 2 november 2005 @ 10:45:26 #171
45206 Pietverdriet
pi_31890643
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:39 schreef Shivo het volgende:
Kijk eens naar de eetgewoontes van inuit voor je dit soort dingen post
  woensdag 2 november 2005 @ 10:45:45 #172
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31890647
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:43 schreef tijger1974 het volgende:

[..]

kut ik mag niet van mijn vrouw

mager vlees genoeg, houd je er wel rekening mee dat er in dierlijke produkten ook veel vetten zitten?
Als je alleen dierlijke producten eet gaat het ook snel de verkeerde kant op. Maar misschien begrijp je met mijn bovenstaande toelichting beter de strekking..
  woensdag 2 november 2005 @ 10:46:14 #173
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31890661
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die eten toch vooral vis, dat vooral onschadelijke vetten bevat?
  woensdag 2 november 2005 @ 10:47:23 #174
45206 Pietverdriet
pi_31890694
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Die eten toch vooral vis, dat vooral onschadelijke vetten bevat?
En zeehond, ijsbeer, rob
Punt is, ze eten vrijwel geen plantaardig voedsel
Graag ook nog even een bron voor je opmerking over de spijsvertering
pi_31890740
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik ben dan misschjien inderdaad neit duidelijk geweest. Wat ik er mee bedoelde te zeggen was dat je bij een normaal voedingspatroon met dierlijke producten (geen vlees) alles wat je nodig hebt ruimschoots binnen krijgt.
Ik moet helaas bekennen dat ik dat met je eens moet zijn
bewijs genoeg kijk maar eens hoeveel vegetariers en veganisten er leven.
mij is trouwens niet bekend of vleeseters of niet vleeseters langer leven
Weet iemand dat?
pi_31890842
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is je wel eens opgevallen dat die in een nogal ijzig klimaat leven? Zouden hun voedselgewoonten hier los van staan? En wat denk je, zou er in vis onverzadigd vet zitten en in vlees niet?
  woensdag 2 november 2005 @ 10:57:39 #177
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31890952
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:49 schreef tijger1974 het volgende:

[..]

Ik moet helaas bekennen dat ik dat met je eens moet zijn
bewijs genoeg kijk maar eens hoeveel vegetariers en veganisten er leven.
mij is trouwens niet bekend of vleeseters of niet vleeseters langer leven
Weet iemand dat?
Ik denk dat het moeilijk is om er echt onderzoek naar te doen. Ik denk zelf dat ook het soort vlees er mee te maken heeft. Varkensvlees bevat doorgaans bijv. meer verzadigde vetten dan kippenvlees. Ook scheelt natuurlijk de hoeveelheid... Als je alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt, en niet teveel schadelijke stoffen denk ik dat het weinig uitmaakt..
pi_31891013
Mjah, andersom (dus voor vega's) kun je stellen dat als die uitsluitend groenten eten ze ook minder lang meegaan doordat onze spijsvertering nou eenmaal niet alles kan wegkrijgen. Dus laten we het qua uitsluitend vlees / uitsluitend groenten maar op een gelijkspelletje houden
  woensdag 2 november 2005 @ 11:15:12 #179
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_31891410
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:41 schreef Shivo het volgende:

[..]

Lekker zinvolle bijdrage, als je het topic had doorgelezen dan zie je dat er een prima discussie wordt gevoerd.Met vegetariers, vlees eters en nog erger, carnivoren.
ik zeg ook niet dat de discussie niet goed is, hij gaat zeker een stuk beter dan de vorige keer, maar het is slechts het uitwisselen van standpunten, (en gelukkig is er wel begrips voor elkaars standpunten) maar door deze discussie zal er niemand van levenswijze veranderen bedoel ik eigenlijk meer..

Wel grappig dat dit juist vandaag op de website van het NHD verschijnt:
quote:
noord-scharwoude-Zo veel mogelijk afzien van voeding, kleding, schoeisel, medicijnen, cosmeticaproducten, verkregen via gebruik van welk dier dan ook. Dat is het streven van een veganist. Nederland telt ongeveer 16.000 veganisten. De 27-jarige Rick Scholtes uit Noord-Scharwoude is een van hen.

,,Ik heb er problemen mee als dieren het belang van de mens dienen.'' Vandaag is het Wereld Veganisme Dag. In de hele wereld worden er acties gehouden.

Klinkt lastig, een leven zonder zuivel, vlees, leer en wol. Maar Rick vindt het wel meevallen. ,,Ik vraag me ook af of je het wel zo nodig hebt. Ik geloof niet dat vlees en zuivel essentieel zijn voor je gezondheid.''

Hij is nu negen jaar veganist en voelt zich sindsdien stukken gezonder.

,,Mensen zeggen wel dat melk goed voor je is en essentieel voor je botten. Maar ondertussen zijn er in West-Europa wel de meeste gevallen van botontkalking te vinden. Bovendien was ik vroeger altijd verkouden, en sinds de tijd dat ik geen melk meer drink heb ik daar geen last meer van.''

Het dieet van een veganist lijkt beperkt. ,,En dat is het ook'', beaamt Rick. ,,Maar door die beperkingen ga je op zoek naar alternatieven. Ik eet gevarieerd en ben zelfs in gewicht aangekomen.'' Groenten en aardappels eet hij nog steeds. Vaak in combinatie met bijvoorbeeld tofu. ,,Nasi of bami staan ook veel op tafel, zonder vlees natuurlijk. En pindakaas, jam en vegetarische paté met biologisch brood eet ik ook dagelijks.''

Lijkt best mee te vallen. Maar hoe zit het dan met kleding en schoeisel? Leren instappers zijn uit den boze. Canvas schoenen houden het niet lang uit in de winter. En slippers zijn al helemaal geen optie. Het antwoord: de veganistische schoen.

,,Ze worden gemaakt in Engeland en ik bestel ze via internet'', vertelt Rick. Hij betaalt er ongeveer tachtig euro voor. ,,Ze hebben dezelfde eigenschappen als leer, maar zijn gemaakt van een speciaal soort plastic. Met mijn vorige paar heb ik drie jaar gedaan.''

Veganist wordt je niet van de ene op de andere dag. ,,Het is geleidelijk gekomen. Ik was al vegetariėr, en steeds meer begon ik mezelf af te vragen: 'als ik geen vlees eet, wil ik dan wel leer dragen?'. Toen heb ik besloten om alle producten waar dieren voor gebruikt zijn af te wijzen.''

Er zijn verschillende redenen om als veganist door het leven te gaan. Voor Rick telt vooral het ethisch argument. ,,Dieren hebben net als mensen een zenuwstelsel en hersenen, die niet fundamenteel anders werken dan bij mensen. Daarom kunnen zij lijden en geluk ervaren.''

Verder kiezen mensen voor een veganistisch bestaan wegens het milieu, de gezondheid, reļncarnatie (men denkt in een volgend leven terug te keren als dier) en het wereldvoedselprobleem: ,,Er is pakweg 45 kilo graan nodig voor één kilo vlees'', aldus Rick.

Naast de al genoemde beperkingen loopt hij tegen nog meer problemen aan. ,,Het zitten in een leren stoel bijvoorbeeld. Als je op bezoek gaat bij iemand ben je als snel genoodzaakt uit te leggen waarom je dat niet wilt.'' De landbouw is volgens Rick misschien wel het grootste probleem voor veganisten. ,,Omdat daar mest gebruikt wordt voor productie, en mest komt van dieren.''

,,Mensen vinden het knap van mij dat ik veganist ben, dat ik mezelf die beperkingen op leg. Maar zo zie ik het helemaal niet. Als je bedenkt dat sommige dieren nooit buiten komen en hun vrijheid wordt ontnomen, kan ik het gebruik van dieren voor voedsel en andere producten niet als iets 'goeds' zien.''
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 2 november 2005 @ 11:15:30 #180
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31891418
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En zeehond, ijsbeer, rob
Punt is, ze eten vrijwel geen plantaardig voedsel
Graag ook nog even een bron voor je opmerking over de spijsvertering
Voorlopig neem ik die terug. Ik kan zowel bronnen vinden die mijn verhaal bevestigen, maar ook bronnen die dat niet doen. Helaas is geen enkele bron objectief, in de zin dat er bepaalde belangen mee spelen.
pi_31891837
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:15 schreef buzzer het volgende:

[..]

ik zeg ook niet dat de discussie niet goed is, hij gaat zeker een stuk beter dan de vorige keer, maar het is slechts het uitwisselen van standpunten, (en gelukkig is er wel begrips voor elkaars standpunten) maar door deze discussie zal er niemand van levenswijze veranderen bedoel ik eigenlijk meer..
Dat vind ik ook en die sla je bijna dood zo Ik denk dat begrip kweken voor elkaars standpunten ook zinvol is, ook al verandert er niemand van levenswijze.
En die schoenen van die jongen ken ik, die zijn best stoer.
  woensdag 2 november 2005 @ 11:35:01 #182
45206 Pietverdriet
pi_31891938
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:53 schreef Shivo het volgende:

[..]

Is je wel eens opgevallen dat die in een nogal ijzig klimaat leven?
ja, maar zie de relevantie daarvan niet, verduidelijk dat ff aub
quote:
Zouden hun voedselgewoonten hier los van staan?
nee, natuurlijk niet, mensen eten traditioneel wat hun omgeving opleverd
quote:
En wat denk je, zou er in vis onverzadigd vet zitten en in vlees niet?
waarom zou dat belangrijk zijn?
  woensdag 2 november 2005 @ 11:51:17 #183
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_31892366
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:31 schreef Shivo het volgende:

[..]

Dat vind ik ook en die sla je bijna dood zo Ik denk dat begrip kweken voor elkaars standpunten ook zinvol is, ook al verandert er niemand van levenswijze.
dat ben ik helemaal met je eens...
het was ook zeker niet mijn bedoeling om dit topic dood te slaan.
pi_31893030
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, maar zie de relevantie daarvan niet, verduidelijk dat ff aub
[..]

nee, natuurlijk niet, mensen eten traditioneel wat hun omgeving opleverd
[..]

waarom zou dat belangrijk zijn?
Het biedt voordelen om in zo'n klimaat zeer eiwit- en vetrijk voedsel te eten , dat is namelijk de enige manier om jezelf warm te stoken (in beide zit verhoudingsgewijs veel meer energie dan in koolhydraten). Het is dus niet alleen zo dat ze alleen vlees/vis eten omdat dat nu eenmaal voor handen is - het levert voordeel op om dit te doen. Vervetting van vaten e.d. wordt veroorzaakt door een verkeerde balans tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Vlees en vis in combinatie is dus veel minder ongezond dan alleen vlees.
pi_31893534
quote:
De landbouw is volgens Rick misschien wel het grootste probleem voor veganisten. ,,Omdat daar mest gebruikt wordt voor productie, en mest komt van dieren.''
Kan iemand mij uitleggen wat hier verkeerd aan zou zijn volgens veganisten?

Dieren produceren nu eenmaal afval net als wij en om dit afvalproduct te gebruiken voor het bemesten van het land lijkt mij zinvoller dan het weg te gooien.

Ook het zinnetje dat het een probleem is dat de dier de mens dient getuigd nogal van simplisme en wereldvreemdheid van veganist Rick. Met de meeste gedomesticeerde dieren is het namelijk zo dat dit een wisselwerking is, koe, hond kat enz zijn gedomesticeerd omdat dit voor beide partijen het voordeligst was. Dat dit wellicht nu te ver doorgeschoten is doet hier verder niks aan af.
  woensdag 2 november 2005 @ 12:45:09 #186
45206 Pietverdriet
pi_31893685
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:19 schreef Shivo het volgende:

[..]

Het biedt voordelen om in zo'n klimaat zeer eiwit- en vetrijk voedsel te eten , dat is namelijk de enige manier om jezelf warm te stoken (in beide zit verhoudingsgewijs veel meer energie dan in koolhydraten). Het is dus niet alleen zo dat ze alleen vlees/vis eten omdat dat nu eenmaal voor handen is - het levert voordeel op om dit te doen.
tuurlijk, anders zou men niet hebben overleefd
quote:
Vervetting van vaten e.d. wordt veroorzaakt door een verkeerde balans tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Vlees en vis in combinatie is dus veel minder ongezond dan alleen vlees.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Kijk naar frankrijk bijvoorbeeld, daar eet men veel dierlijke (verzadigde) vetten als boter, vette kaas, eendevet, ganzelever. Toch heeft frankrijk het laagste aantal hart en vaatziekten van de westerse landen.
pi_31893752
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

tuurlijk, anders zou men niet hebben overleefd
[..]Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Kijk naar frankrijk bijvoorbeeld, daar eet men veel dierlijke (verzadigde) vetten als boter, vette kaas, eendevet, ganzelever. Toch heeft frankrijk het laagste aantal hart en vaatziekten van de westerse landen.
*kaats* Graag een bron van beide; dat Frankrijk significant meer verzadigde vetten eet als dat het minder hart- en vaatziekten heeft.

Voor ik hem zelf terug krijg: hier info over cholestorol, onverzadigde en verzadigde vet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Shivo op 02-11-2005 12:53:08 ]
pi_31893956
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dieren produceren nu eenmaal afval net als wij en om dit afvalproduct te gebruiken voor het bemesten van het land lijkt mij zinvoller dan het weg te gooien.

Ook het zinnetje dat het een probleem is dat de dier de mens dient getuigd nogal van simplisme en wereldvreemdheid van veganist Rick. Met de meeste gedomesticeerde dieren is het namelijk zo dat dit een wisselwerking is, koe, hond kat enz zijn gedomesticeerd omdat dit voor beide partijen het voordeligst was. Dat dit wellicht nu te ver doorgeschoten is doet hier verder niks aan af.
Dat is vrij simpel (en dan Rick van simplisme betichten ): die dieren moeten worden gehouden voor je hun mest kunt verzamelen en daar is hij (en velen met hem) tegen. Ik zou onze vriend Rick niet al te snel van wereldvreemdheid betichten; die heeft waarschijnlijk meer over dit soort dingen nagedacht dan jij.
pi_31894020
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:56 schreef Shivo het volgende:

[..]

Dat is vrij simpel (en dan Rick van simplisme betichten ): die dieren moeten worden gehouden voor je hun mest kunt verzamelen en daar is hij (en velen met hem) tegen. Ik zou onze vriend Rick niet al te snel van wereldvreemdheid betichten; die heeft waarschijnlijk meer over dit soort dingen nagedacht dan jij.
Als je mijn reactie verder had gelezen had je mischien kunnen begrijpen waarom ik deze vraag stelde. Blijkbaar wordt je van geen vlees eten niet zo slim

Nogmaals de meeste gedomesticeerde dieren laten zich "houden" omdat dit voor hun ook het voordeligst was en nog steeds is. En nogmaals dat dit nu wellicht te ver doorgeslagen is doet hier verder niks aan af.
pi_31894226
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je mijn reactie verder had gelezen had je mischien kunnen begrijpen waarom ik deze vraag stelde. Blijkbaar wordt je van geen vlees eten niet zo slim

Nogmaals de meeste gedomesticeerde dieren laten zich "houden" omdat dit voor hun ook het voordeligst was en nog steeds is. En nogmaals dat dit nu wellicht te ver doorgeslagen is doet hier verder niks aan af.
Over mijn (en Rick's) intelligentie doe ik verder geen uitspraken, maar ik denk dat we ook hier wel een nieuw topic over kunnen openen. Ik weet niet of het mes aan twee kanten snijdt, of dat de mens ze gewoon hun wil heeft opgelegd. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat de dieren geheel vrijwilig bij de vroegere mens aan kwamen lopen, iets wat een indicatie van voordeel zou zijn.
pi_31894271
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het zinnetje waar je naar verwijst slaat op het volgende:

veganisten gebruiken geen produkten van dieren ( vis noch vlees ), en aangezien mest van een dier komt, en gebruikt wordt in de landbouw om gewassen beter te laten groeien, zou de veganist theoretisch deze gewassen niet eten.
De meeste veganisten vinden dat veel te ver gezocht want zij eten de mest zelf niet (hoop ik).
pi_31894421
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:09 schreef Shivo het volgende:

Ik geloof bijvoorbeeld niet dat de dieren geheel vrijwilig bij de vroegere mens aan kwamen lopen, iets wat een indicatie van voordeel zou zijn.
Ja dat kwamen ze dus wel en dat was wel het duidelijkst toen "we" nog nomaden waren. Honden, katten en zelfs ratten kwamen er keurig achteraan. Vooral over honden is daar zeer veel informatie over te vinden.

[edit]Het zelfs een veel voorkomend verschijnsel in de natuur.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2005 13:51:19 ]
pi_31895021
ik ben een selectief vegetarier. ik eet eigenlijk alleen mager rundvlees. van varkensvlees krijg ik snel puistjes. daarnaast eet ik ook veel vis.

ach, ik vind dat de nederlandse rundvee teelt ook dieronvriendelijk is en slecht vlees voortbrengt. doe mij maar een argentijns biefstukje. het beestje heeft een mooi leven gehad en ik een lekker mals stukje vlees

btw vegetarische vlees-namaak is alleen te kanen door het gebruik van kruiden. laat ze eens wat lekkers uitvinden!
Islam=facisme
pi_31895180
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:41 schreef DarkDancer het volgende:

btw vegetarische vlees-namaak is alleen te kanen door het gebruik van kruiden. laat ze eens wat lekkers uitvinden!
Ik vind het eigenlijk nogal grappig dat dit nep-vlees zoveel mogelijk op echt vlees moet lijken
  woensdag 2 november 2005 @ 13:47:43 #195
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31895233
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk nogal grappig dat dit nep-vlees zoveel mogelijk op echt vlees moet lijken
Ik vat dat ook niet helemaal. Ik ben geen vegetarier, maar ik kan prima maaltijden maken zonder vlees. Ik zie dan ook niet in waarom een of ander surrogaat gebruikt zou moeten worden, als het zonder ook gewoon lekker kan.
  woensdag 2 november 2005 @ 13:48:52 #196
45206 Pietverdriet
pi_31895259
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:47 schreef Shivo het volgende:

[..]

*kaats* Graag een bron van beide; dat Frankrijk significant meer verzadigde vetten eet als dat het minder hart- en vaatziekten heeft.

Voor ik hem zelf terug krijg: hier info over cholestorol, onverzadigde en verzadigde vet.
Zoek maar eens op french paradox, hier staat een goede samenvatting
http://encyclopedias.families.com/french-paradox-239-240-nwaz
pi_31895367
vis-salade of een pasta gerecht, groenteragout met rijst.
ook soorten champignons met toast.
er bestaan echte kookboeken met alleen vegetarische gerechten, en vaak zijn de gerechten niet echt veel duurder dan vlees.
Alleen zouden restaurants vaker iets verrasends op de kaart moeten zetten en meer keus. (meestal maar 1 of 2 gerechten althans zonder vis en vlees.)
pi_31895735
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoek maar eens op french paradox, hier staat een goede samenvatting
http://encyclopedias.families.com/french-paradox-239-240-nwaz
Op die pagina staat dat die paradox controversieel is. Ook als je op bv Pubmed zoekt zie je veel kritiek. Bovendien wordt als mogelijke verklaring hiervan de wijnconsumptie genoemd; staat dus los van vet eten, waar we deze discussie mee begonnen.
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Geen vlees eten betekent niet noodzakelijk dat je het niet lekker vindt. Ik heb liever pasta met nep-gehakt (Quorn) dan met tofu.
pi_31896285
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:06 schreef Shivo het volgende:

Geen vlees eten betekent niet noodzakelijk dat je het niet lekker vindt. Ik heb liever pasta met nep-gehakt (Quorn) dan met tofu.
Het ging me dan ook vooral om hoe het eruit ziet.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:38:04 #200
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31896689
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik vat dat ook niet helemaal. Ik ben geen vegetarier, maar ik kan prima maaltijden maken zonder vlees. Ik zie dan ook niet in waarom een of ander surrogaat gebruikt zou moeten worden, als het zonder ook gewoon lekker kan.
Ach, eigenlijk is het best logisch. Voor de mensen die stoppen met het eten van vlees is zo'n vegetarisch alternatief vaak een goede oplossing. Het ziet er hetzelfde uit, het smaakt (naar horen zeggen) vaak ongeveer wel hetzelfde, maar het is toch vegetarisch. Voor de gedisciplineerde of levenslange vegetarier is dit natuurlijk overbodig, maar er is zeker wel een grote markt voor.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:41:25 #201
45206 Pietverdriet
pi_31896812
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:06 schreef Shivo het volgende:

[..]

Op die pagina staat dat die paradox controversieel is. Ook als je op bv Pubmed zoekt zie je veel kritiek. Bovendien wordt als mogelijke verklaring hiervan de wijnconsumptie genoemd; staat dus los van vet eten, waar we deze discussie mee begonnen.
Controverse is er ook over de link tussen teveel cholesterol in het bloed en waardoor dat komt.
Dat wijnconsumtie voor de franse paradox verantwoordelijk is, is trouwens omstreden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')