Ligt eraan hoe je dat bekijkt, IBM is een groter bedrijf als Microsoft bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Ergo: dus niet het recht van de sterkste
IBMquote:Op woensdag 9 november 2005 11:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je dat bekijkt, IBM is een groter bedrijf als Microsoft bijvoorbeeld.
je kan natuurlijk ook gaan rellen en autos in de fik stekenquote:Op woensdag 9 november 2005 16:52 schreef DionysuZ het volgende:
volledige economische vrijheid brengt ook consequenties met zich mee. Het uitmelken van werknemers, het ontslaan van bepaalde werknemers die goed werken om meer winst te maken. Maar wat heb je als kansarme nog te makken, je hebt misschien 2 banen om nog maar enigszins rond te kunnen komen, maar voor jou 100 anderen. Dat bedoel ik met het recht van de sterkste. Het recht van de werkgever boven de werknemer. Niet die tussen verschillende bedrijven.
wat heeft dat er nou weer mee te makenquote:Op woensdag 9 november 2005 18:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je kan natuurlijk ook gaan rellen en autos in de fik steken
waaorm denk je dat die jongeren aan het rellen zijn. Mede omdat ze 0.0 uitizhct hebben op werk. Waaorm hebben ze geen uitzicht op werk: omdat Fr een slecht economisch systeem heeft (daar gaat dit topic over). Een systeem zoals jij dat wel graag ziet met veel "bescherming" voor werknemers zodat ze niet "uitgebuit" worden.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:26 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
wat heeft dat er nou weer mee te maken
Op welke manier zorgt kapitalisme in Frankrijk dan voor een economische verbetering? De hele landbouwsector zal toch wel zeker in een dag over de kop gaan?quote:Op woensdag 9 november 2005 18:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
waaorm denk je dat die jongeren aan het rellen zijn. Mede omdat ze 0.0 uitizhct hebben op werk. Waaorm hebben ze geen uitzicht op werk: omdat Fr een slecht economisch systeem heeft (daar gaat dit topic over). Een systeem zoals jij dat wel graag ziet met veel "bescherming" voor werknemers zodat ze niet "uitgebuit" worden.
een gebrek er aan zorgt voor de hoge werkloosheid en de stilstand. Dat claim ik.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:37 schreef Ron.Geurtsvankessel het volgende:
[..]
Op welke manier zorgt kapitalisme in Frankrijk dan voor een economische verbetering? De hele landbouwsector zal toch wel zeker in een dag over de kop gaan?
Het ontbreekt FR idd aan een flexibele arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
waaorm denk je dat die jongeren aan het rellen zijn. Mede omdat ze 0.0 uitizhct hebben op werk. Waaorm hebben ze geen uitzicht op werk: omdat Fr een slecht economisch systeem heeft (daar gaat dit topic over). Een systeem zoals jij dat wel graag ziet met veel "bescherming" voor werknemers zodat ze niet "uitgebuit" worden.
Westerse landen beschermen de nationale productiesectoren dmv heffingen, dit is dus in strijd met de vrije markt economie, maar ik neem toch echt aan dat dit niet gedaan wordt om het eigen land economisch te verzwakken.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:45 schreef McCarthy het volgende:
[..]
een gebrek er aan zorgt voor de hoge werkloosheid en de stilstand. Dat claim ik.
Hij denkt, net als mensen 2 eeuwen geleden, dat handel een zero-sum game is.quote:Op donderdag 10 november 2005 16:38 schreef McCarthy het volgende:
@ Ron.Geurtsvankessel:
Waarom gaat kapitalisme ten koste van het westen?
Net als mensen die denken dat concurentie iets oneerlijks is.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:11 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Hij denkt, net als mensen 2 eeuwen geleden, dat handel een zero-sum game is.
Dat handel geen zero-sum principe is is mij al vaker verteld en dit neem ik dan ook zeker aan. Ik zie alleen niet hoe eerlijke concurrentie met lage lonen landen kan inhouden dat er meer werk naar het westen komt. Ik mis waarschijnlijk iets fundamenteels omtrent de werking van economie, maar voor mij als leek lijkt het toch echt dat er met de opkomst van buitenlandse handelsmachten als India en China alleen werkgelegheid wegtrekt uit het westen?quote:Op donderdag 10 november 2005 19:11 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Hij denkt, net als mensen 2 eeuwen geleden, dat handel een zero-sum game is.
Ron je weet toch wel hoe het werkt? Wie het eerste is haalt, de laatste betaalt. Fascistische economie geïnstitutionaliseerd onder het mom van vrijheid. En dat is wat we toch allemaal willen?quote:Op vrijdag 11 november 2005 10:03 schreef Ron.Geurtsvankessel het volgende:
[..]
Dat handel geen zero-sum principe is is mij al vaker verteld en dit neem ik dan ook zeker aan. Ik zie alleen niet hoe eerlijke concurrentie met lage lonen landen kan inhouden dat er meer werk naar het westen komt. Ik mis waarschijnlijk iets fundamenteels omtrent de werking van economie, maar voor mij als leek lijkt het toch echt dat er met de opkomst van buitenlandse handelsmachten als India en China alleen werkgelegheid wegtrekt uit het westen?
Vrije markt zou inhouden dat lonen in het Westen moeten dalen om een concurrentiepositie te behouden. Geen cao, geen bijstand, geen welvaartsstaat, lage lonen met een daling van koopkracht tot gevolg?
Wellicht wordt het de komende weken tijdens economieles allemaal duidelijk![]()
Een simpel voorbeeldje:quote:Op vrijdag 11 november 2005 10:03 schreef Ron.Geurtsvankessel het volgende:
[..]
Dat handel geen zero-sum principe is is mij al vaker verteld en dit neem ik dan ook zeker aan. Ik zie alleen niet hoe eerlijke concurrentie met lage lonen landen kan inhouden dat er meer werk naar het westen komt. Ik mis waarschijnlijk iets fundamenteels omtrent de werking van economie, maar voor mij als leek lijkt het toch echt dat er met de opkomst van buitenlandse handelsmachten als India en China alleen werkgelegheid wegtrekt uit het westen?
Vrije markt zou inhouden dat lonen in het Westen moeten dalen om een concurrentiepositie te behouden. Geen cao, geen bijstand, geen welvaartsstaat, lage lonen met een daling van koopkracht tot gevolg?
Duitsland begon in de 19 eeuw met industrialisatie en gold als lage lonen land, om de concurentie daarvan te verhinderden verplichte de engelsen dat duitse producten het stempel "Made in Germany " kregen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 10:03 schreef Ron.Geurtsvankessel het volgende:
[..]
één airbus naar china is economisch gezien een hele scheepslading producten uit china.-quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:28 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeldje:
China maakt vrijwel arbeidsintensieve goederen: schoenen, kleren etc; daar zijn ze goed in. Goederen die in Nederland al te duur zijn om te produceren. De Chinezen worden rijker en kunnen daardoor goederen kopen waar Nederlanders erg goed in zijn bijv. de Bloembollen, Gouda Kaas, Philips electronica etc. De Nederlanders genieten van goedkope spijkerbroeken en nikes, en Chinezen genieten weer van die geweldige beertenders en Gouda kaas (om een voorbeeld te geven).
Kortom: beide landen gaan erop vooruit. De landen produceren goederen doet waar hij/zij relatief goed in zijn.
quote:Op vrijdag 11 november 2005 10:56 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Ron je weet toch wel hoe het werkt? Wie het eerste is haalt, de laatste betaalt. Fascistische economie geïnstitutionaliseerd onder het mom van vrijheid. En dat is wat we toch allemaal willen?
Economie is er voor de winnaars, verdeel en heers, het failliet van de democratie, bureaucratisme (bureaucratisch fascisme) geinstitutionaliseerd.
Geen kritische vragen stellen tijdens de economie les, je kunt wel eens weggestuurd worden, gewoon door eten (consumeren) want alleen dat is goed voor de economie.
Duidelijker Ron?
Nederland is ook goed in off shore als havens uit baggeren.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:28 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeldje:
De Chinezen worden rijker en kunnen daardoor goederen kopen waar Nederlanders erg goed in zijn bijv. de Bloembollen, Gouda Kaas, Philips electronica etc.
Nou Piet, ik moet toegeven die is leuk!quote:
Bijvoorbeeld. OOk een bedrijf als Smith die de Koersk heeft gedolven uit de Baringszee.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:53 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Nederland is ook goed in off shore als havens uit baggeren.
Geen consumentenproduct maar je kan er wel centjes mee verdienen.
Vergeef mijn gebrek aan economische kennis, maar dit weet ik toevallig dan weer net wel!quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:28 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeldje:
China maakt vrijwel arbeidsintensieve goederen: schoenen, kleren etc; daar zijn ze goed in. Goederen die in Nederland al te duur zijn om te produceren. De Chinezen worden rijker en kunnen daardoor goederen kopen waar Nederlanders erg goed in zijn bijv. de Bloembollen, Gouda Kaas, Philips electronica etc. De Nederlanders genieten van goedkope spijkerbroeken en nikes, en Chinezen genieten weer van die geweldige beertenders en Gouda kaas (om een voorbeeld te geven).
Kortom: beide landen gaan erop vooruit. De landen produceren goederen doet waar hij/zij relatief goed in zijn.
Vraagstelling:quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:28 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeldje:
Laatste ter wereldquote:HongKong Total fertility rate:
224 Singapore 1.05 2005 est.
225 Macau 1.00 2005 est.
226 Hong Kong 0.93 2005 est.
Dus Ron en ik maken ons te druk?quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Soit, koreanen zijn ook al erg lang op de markt, en die hebben ook niet een enorm marktaandeel veroverd, en de japanse autoindustrie is ook niet meer wat het geweest is.
jaquote:Op zaterdag 12 november 2005 16:36 schreef Erik.Martens het volgende:
[..]
Dus Ron en ik maken ons te druk?
nee (afgezien van afbouw handelsbelemeringen)quote:Zijn er naar jullie idee geen maatregelen op politiek niveau noodzakelijk?
Wat wil je dan? Gewoon de grenzen sluiten en geen handel meer drijven met het buitenland?quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:36 schreef Erik.Martens het volgende:
[..]
Dus Ron en ik maken ons te druk?
Zijn er naar jullie idee geen maatregelen op politiek niveau noodzakelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |