Je hebt geen C++ compiler, dus die zul je eerst moeten installeren. (of hij vindt hem niet, maar dat lijkt me sterk).quote:Op zondag 23 oktober 2005 20:01 schreef SkaterSam het volgende:
checking for g++... no
checking for c++... no
checking for gpp... no
checking for aCC... no
checking for CC... no
checking for cxx... no
checking for cc++... no
checking for cl... no
checking for FCC... no
checking for KCC... no
checking for RCC... no
checking for xlC_r... no
checking for xlC... no
Wat is er hier aan de hand?
volgens mij moet je dan in Ubuntu het pakket build-essential apt-getten (of build-essentials)quote:Op zondag 23 oktober 2005 23:06 schreef devzero het volgende:
[..]
Je hebt geen C++ compiler, dus die zul je eerst moeten installeren. (of hij vindt hem niet, maar dat lijkt me sterk).
Maar als ik in synaptic kijk zie ik dat ze wel geinstalleerd zijn... Tenminste xkbutils dan... Hoe los ik dat op, en misschien belangrijkerquote:checking for X... no
checking for XOpenDisplay in -lX11... no
checking X11/XKBlib.h usability... no
checking X11/XKBlib.h presence... no
checking for X11/XKBlib.h... no
configure: error: cannot find X11 development files
Ja via Synaptic geinstalleerd, nu geeft ie alles yes inderdaad, behalve het volgende:quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:50 schreef Schorpioen het volgende:
Als je software tegen een geinstalleerd pakket wil compileren dan heb je ook altijd de development headers nodig, in dit geval heb je libx11-dev nodig. Hint: op packages.debian.org zoeken op bestandsnaam...
en weer de error dat die de development files niet kan vinden.quote:checking for XOpenDisplay in -lX11... no
die kan je toch aanzetten via View -> Location bar lijkt mijquote:Op maandag 24 oktober 2005 22:48 schreef Markster het volgende:
Ik heb ook geen lokatiebalk in mijn nautilus, dus bluetooth:/// kan ik nergens intiepen, help
Nee niet dusquote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:02 schreef rickmans het volgende:
[..]
die kan je toch aanzetten via View -> Location bar lijkt mij.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | ...a-the_killers_-_mr._brightside -DivxTotal.CoM.mp3: 11.72 MB 109.59 kB/s Peliculas CVCD.url: 375.00 B 19.21 kB/s Peliculas Divx.url: 126.00 B 7.78 kB/s Smash054-Front -DivxTotal.CoM.jpg: 32.88 kB 99.48 kB/s Votanos!!.url: 566.00 B 35.93 kB/s get *: could not retrieve remote file. ncftp ...nce Smash Hits 2005-04 > quit Interrupted. Interrupted. Interrupted. |
quote:[b]Op vrijdag 28 oktober 2005 02:23
......
Ik heb debian woody (kernel weet ik niet, hoe vraag ik dat op?) met de nieuwste samba.
1 |
Probeer eens in de logfiles te kijken wanneer het fout gaat: /var/log/sambaquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 02:23 schreef mighty_myte het volgende:
Ik heb ook een probleem waar ik maar niet uit kom.
Mijn Samba doet soms raar. Hij kan het uren goed doen,
maar als ik mp3's draai via winamp gaat het vaak mis.
Als ik een volgend nummer wil besluit hij soms (1x per uur) een paar min (max 2) maar geen sambaverbinding te houden. De samba staat dan ook op een laag pitje als ik 'top' bekijk.
Winamp lijkt vast te lopen maar herstelt zich vanzelf na een min of 2 als ik er niet aan kom.
Browsen in de 'gemapte' folders in explorer is ook niet mogelijk, dan loopt explorer vast.
Apache, proftp, etc gaan gewoon door en de SSH verbinding blijft het ook altijd prima doen.
Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Ik heb debian woody (kernel weet ik niet, hoe vraag ik dat op?) met de nieuwste samba.
hier een stukje uit mijn log, lijkt er op dat het idd hier fout gaat aangezien er enkel mp3's fout lopen die ik in winamp afspeel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 09:53 schreef meranto het volgende:
[..]
Probeer eens in de logfiles te kijken wanneer het fout gaat: /var/log/samba
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | oplock_break: receive_smb error (Success) oplock_break failed for file 538_2005/16 angel - you sure do - www.torrentazos .com.mp3 (dev = 301, inode = 65383, file_id = 3). [2005/10/28 02:18:06, 0] smbd/oplock.c:oplock_break(843) oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd. [2005/10/28 02:18:36, 0] smbd/oplock.c:oplock_break(758) oplock_break: receive_smb error (Success) oplock_break failed for file 538_2005/16 angel - you sure do - www.torrentazos .com.mp3 (dev = 301, inode = 65383, file_id = 2). [2005/10/28 02:18:36, 0] smbd/oplock.c:oplock_break(843) oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd. |
valt me nog mee hoor. hoewel ik al 4 jaar in linux ram weet ik relatief ook nog geen drol.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
Heb een beetje genade met me... ben echt uber n00b zeg maar...![]()
2 dingen:quote:
1 |
1 2 | apt-get install kernel |
1 |
Het kan werken, maar dan moet je niet heel veel anders geinstalleerd hebben. Even iets duidelijker:quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
euhh...ik durf het bijna niet te vragen maar:
Mag je een XF86Config-4 van ubuntu gebruiken in een Debian installatie, voor de duidelijkheid; ik heb een debian distro gedownload (als ik het zo mag zeggen) via www.debian.org mbv jidgo.
Na het installeren werkte (zoals verwacht) mijn video kaart niet 100%. max resolutie = 800 x 600.
Als ik nu de config file van mijn een UBUNTU installatie gebruik (kopieer) dan zou ik toch wel de 1024 x 768 resolutie kunnen halen...toch?
Jep dat is de manier. Als je ext2 als bestandsysteem wil moet je het zo doen als in je zoekacties weergegeven. Als je een ander bestandsysteem wil heb je daar weer andere commando's voor, zoals mkreiserfs voor ReiserFS.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
- Hoe kan je een partitie formatteren waarop linux is geīnstalleerd, ik weet dat het via je de CD / DVD kan. Maar is er ook zoiets als "format c: /s" zeg maar...? Of is het gewoon zoals in de onderstaande zoek acties al aangegeven?
Mijn zoekacties:
http://www.linux.com/howtos/Hard-Disk-Upgrade/format.shtml
http://www.lissot.net/partition/ext2fs/format.html
Dat zou ik niet weten, ik heb niet zo snel een kant en klaar programma gevonden. Meestal wordt dd gebruikt, maar dat is grievend voor zelfverklaarde noobs, daar wil je dus niet aan beginnen. MIsschien doet google goede dienst, of zoek eens op http://packages.debian.org/ of daar wat bijzitquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
- Bestaat er een ghost imaging programma zoals symantec ghost, maar dan voor linux? en is deze vie aptitude binnen te halen?
Als je via het netwerk een windows XP pc kan benaderen en de bestanden die daarop staan terwijl er SMB bijstaat lijkt het me onmogelijk als je geen samba hebt geinstalleerdquote:Ok...als allerlaatste... Nadat ik Debian had geīnstalleerd bleek mijn internet het in 1 keer te doenen dit was omdat de laptop was aangesloten via een netwerk op mijn PC (ik draai er ook XP erop waarmee ik via de PC mee kon internetten e.d.)
Maar ik kan gewoon mijn gedeelde bestanden inzien van mijn XP machine!?! betekent dit dat ik ergens SAMBA heb geīnstalleerd. (ik heb de makkelijkste install genomen van Debian, DVD erin en dan [ENTER] bij de eerste console vraag...).
Ik die wel de SMB letters staan op de mappen van mijn XP pc.
Is jouw kernel wel gecompiled met ACPI support? Ik heb dit ook wel eens gehad, en dat was volgens mij opgelost toen ACPI support werd aangezet, en nog wat opties.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 10:23 schreef Markster het volgende:
kick
Daarbij sluit mijn pc niet vanzelf af, dat deed hij voorheen wel altijd. Nu krijg ik alles te zien (unmounting dit en dat enzo) en dan staat er helemaal onderaan: 'power down'
En dan moet ik zelf me pc uitzetten
Jups, GNU Parted. Geen idee of dit gebruiksvriendelijk is, en of het via Debian-like package management systemen verkrijgbaar is, mijn vermoeden zegt van wel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
- Bestaat er een ghost imaging programma zoals symantec ghost, maar dan voor linux? en is deze vie aptitude binnen te halen?
ik heb de smb.conf aangepast. ik zal kijken of het iets helpt, klinkt in ieder geval goed.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:06 schreef meranto het volgende:
[..]
2 dingen:
zet dit in je /etc/samba/smb.conf
[ code verwijderd ]
dat zou al moeten werken
en misschien wil je je kernel ook updaten
[ code verwijderd ]
hierna krijg je een lijst met kernels, waarvan je de nieuwste uit kan kiezen door exact over te typen welke versie het is, dat ziet er dan zoiets uit als:
[ code verwijderd ]
succes![]()
1 2 3 4 | Reading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done E: Couldn't find package kernel |
1 |
Ik heb Debian een paar jaar gebruikt, maar ben nu aan de Gentoo. Ik weet dus niet alle commando's van Debian meer uit mijn hoofd, het zou ookquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 21:44 schreef mighty_myte het volgende:
maar apt-get install kernel doet niks.
moet ik die niet op een andere manier in de apt-get cache zoeken ofzo?
1 |
emerge gentoo-sourcesquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 09:59 schreef meranto het volgende:
[..]
Ik heb Debian een paar jaar gebruikt, maar ben nu aan de Gentoo. Ik weet dus niet alle commando's van Debian meer uit mijn hoofd, het zou ook
[ code verwijderd ]
zouden zijn.
Gebruik je alsa? Dan worden je mixerinstellingen opgeslagen als je afsluit en weer geladen als je opstart. Als het goed is is er dan een file /etc/asound.state aangemaakt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:27 schreef Markster het volgende:
Ow hey, iemand idee waarom mijn gnome/gentoo instasllatie altijd met 'muted' geluid begint, vet irritant!
Met het volgende commando zorg je dat je volume-instellingen bewaard blijven:quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:27 schreef Markster het volgende:
Ow hey, iemand idee waarom mijn gnome/gentoo instasllatie altijd met 'muted' geluid begint, vet irritant!
1 |
Ik mis wel meer. Tenminste, ik zie niet in waar linux beter in zou moeten zijn dan in windows. Behalve stabiliteit (heel minimaal!) en aanpasbaarheid. Voor de rest doet windows het net zo goed, zoniet beter.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik speel nauwelijks spellen. En in Windows gebruikte ik al een tijdje GAIM om te msn-en. Het enige dat ik een beetje mis is een goede newsreader. In Windows is 40Tude Dialog een erg fijn programma. Tot nu toe gebruik ik Thunderbird, maar daar mis ik toch vrij veel functionaliteit.
Bij linux heb je zelf de controle over je PC, als er iets kapot is kan je dat zelf fixen (met hulp van google). Bij windows is (te) vaak de enige optie "format c:" en opnieuw installeren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:31 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik mis wel meer. Tenminste, ik zie niet in waar linux beter in zou moeten zijn dan in windows. Behalve stabiliteit (heel minimaal!) en aanpasbaarheid. Voor de rest doet windows het net zo goed, zoniet beter.
quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:53 schreef meranto het volgende:
[..]
Bij linux heb je zelf de controle over je PC, als er iets kapot is kan je dat zelf fixen (met hulp van google). Bij windows is (te) vaak de enige optie "format c:" en opnieuw installeren.
Klopt, dit vind ik zelf ook 1 van de betere linuxeigenschappen, alleen een format C is vaak wel veel sneller. Dus waarom niet gewoon een format, al mijn belangrijke data staan toch op een andere partitie.
Bij linux hoef je je geen zorgen te maken over virussen en spyware, dus je kan gerust je laptop op elk netwerk aansluiten zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je nu je bedrijfsnetwerk aan het verneuken bent.
True, maar met de goede software is dat bij windows natuurlijk ook niet zo een denderend probleem. Helemaal niet als je weet waar je mee bezig bent
Bij linux kan je vaak met 1 enkel programma (noem bijv. mplayer) alle standaarden gebruiken.
Bij windows moet je voor:
.wmv de Windows Media Player hebben
.rm de Realplayer hebben
.mov Quicktime hebben
Dit is niet waar. Ik noem BSplayer, VLC Player etc. Je moet alleen niet de standaard software gebruiken, iets dat je bij linux ook niet doet. (kaffiene, totum player etc, spelen ook geen divx af of mov, wmv)
Bij linux maak je kennis met een grote community die je graag met al je problemen wil helpen door log-files door te kijken e.d.
Bij windows ben je afhankelijk van error-reports die naar microsoft worden gezonden
De community zelf is ook een stuk beter en leuker ja. Maar bij windows heb je die ook niet nodig, omdat die out of the box een stuk beter werkt dan linux.
1 |
1 |
1 |
1 |
Owja, nog even als laatste:quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:31 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik mis wel meer. Tenminste, ik zie niet in waar linux beter in zou moeten zijn dan in windows. Behalve stabiliteit (heel minimaal!) en aanpasbaarheid. Voor de rest doet windows het net zo goed, zoniet beter.
Wie betaalt dat dan? De winkel betaalt misschien minder voor (massalicenties) en het zit in de prijs van je PC ingebakken, maar je betaalt er nog steeds voor. Het wachten is op het moment dat linux voor wat meer gevorderde gebruikers gesneden koek is, dan kan het in de winkels als optie meegeleverd worden, voor een minderprijs uiteraard.quote:Op woensdag 2 november 2005 10:43 schreef nyny83 het volgende:
True, de kosten zijn wel een GROOT voordeel ja... alleen krijg je meestal bij je PC toch winXP meegeleverd...
Ik zou dat met grep en een handig geconstrueerde regexp doen...quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:09 schreef XL het volgende:
Ik heb een directory met 3000 xml-bestanden en heb veel te lang geen unix gebruikt. Ben er helemaal uit dus. Ik wil uit die xml-bestanden het eerste woord (niet code) halen.
[knip]
Maar ik krijg hem niet....
Wie helpt me terug op het unix-spoor?
Ik ben het al anders aan het oplossen.quote:Op woensdag 2 november 2005 13:07 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik zou dat met grep en een handig geconstrueerde regexp doen...
Volgens mij ben je wel rijp voor een debian-based distro die meer gefocust is op gebruikersgemak, makkelijke configuratie en een recentere packagetree. (kubuntu of ubuntu).quote:Op woensdag 9 november 2005 10:20 schreef Dragonetti het volgende:
Ik ben momenteel bezig met het leren van linux (Debian).
Bij debian is het zo dat updates langzamer uitkomen maar weer de stabiliteit ten goede komt. Ik ben in iedere geval zoveer dat ik:
- ongebruikte schijfruimte kan partitioneren via de Debian install, en correct kan configureren (voor zover je het correct mag noemen...file system, mounten, swap partitie aanmaken etc)
- ongedaan maken van de Grub instellingen in de bootrecord (fdisk /mbr... zo bijzonder is dat ook weer niet dus...)
- shell beginselen (CD , LS , van user wisselen, kopiëren van bestanden etc...)
- de boot instellingen (hoeveel sec wachten bij opstarten en op welke OS moet default gehighlight worden bij opstarten. dit doe ik wel grafisch via GNOME => "boot")
- video resolutie op 1024 x 768 correct werkend krijgen, mousewheel werkend krijgen... geloof me dit was echt een tering werk voor mij (iemand die windows gewend / verwend was)
- hele basic aptitude beginselen (opstarten ervan, zoeken naar packages)
Is het nu verstandige zet om over te stappen naar ubuntu of linspire zodat ik daar verder kan "leren" dit vraag ik omdat ik dan tegelijkertijd beschikking heb tot de wat nieuwere software zoals openoffice 2.0 e.d. (of kan ik gewoon 2.0 gewoon gebruiken door een update, alleen als ik via aptitude zoek dan zie ik nog steeds 1.3 of ik doe wat fout... goh...)
Het gaat me niet trouwens om alleen openoffice maar andere software, en het X11 systeem blijkt wat aan de oude kant te zijn (of moet ik het XFREE noemen!?). Ik las in een andere topic dat x.org het gangbare van nu is (al een hele tijd was...!?)
Ik kom waarschijnlijk niet helemaal goed uit mijn woorden maar ik bedoel dus het grafische aansturingsysteem XF11 (protocol!?).
Ik gebruik zelf momenteel het volgende boek:
http://www.amazon.com/gp/product/0764576445/002-7827925-4874447?v=glance&n=283155&v=glance
Die is duidelijk voor Debian 3.1 geschreven hetgeen waarmee ik ook oefen / stoei / worstel...
Dus alles kort samengevat:
Bij debian blijven of overstappen naar UBUNTU?
Het liefst blijf ik zelf nu bij Debian omdat die boek het best erop aansluit.
(sorry maar het distro verhaal zelf is voor mij nogal verwarrend, ubuntu lijkt zo verdacht veel op Debian 3.1 alleen de opslag structuur wijkt op bepaalde punten af en zo zal er wel meer zijn !?)
lees lekker in je eigen topic, daar staat het al:quote:Op woensdag 9 november 2005 11:03 schreef E.r.w.i.n het volgende:
Ook even hier spammen: Hoe kan ik de maximum grootte van een attachement in Squirrelmail vergroten van 2mb naar <vul-maar-in>mb?
Wie is dan de Unox-guru en wie is de Unox-newbie?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:18 schreef Boschjesman het volgende:
Ik las Unox.
* Boschjesman heeft wel zin in een broodje Unox.
kijk even of je je firefox instellingen geoptimaliseerd hebt:quote:Op woensdag 9 november 2005 14:02 schreef Lod het volgende:
Even een vraag voor de ubuntu-gebruikers: is bij jullie firefox ook zo traag? Zit zelf op Ubuntu Breezy met ff 1.07 en ik word er bijkans gestoord van. Probeerde zojuist een topic in dit forum te openen en Firefox reageerde bijna 2 minuten nergens meer op. En dat lijkt wel steeds vaker voor te komen.
Ik kan nog beter bij mijn ouders gaan internetten met hun 56k modempje![]()
Wat ik wel heb is als het forum heel traag is (redelijk vaak dus), dat heel firefox wacht totdat de pagina geladen is, dus kan je andere schermen ook niet echt gebruiken, maar 2 minuten heb ik dat nooit, hoogstens 2 seconden ofzo.quote:Here's something for broadband people that will really speed Firefox up:
1.Type "about:config"into the address bar and hit return.
Scroll down and look for the following entries: network.http.pipelining network.http.proxy.pipelining network.http.pipelining.maxrequests Normally the browser will make one request to a web page at a time. When you enable pipelining it will make several at once, which really speeds up page loading. 2. Alter the entries as follows:
Set "network.http.pipelining" to "true"
Set "network.http.proxy.pipelining" to "true"
Set "network.http.pipelining.maxrequests" to some number like 30.
This means it will make 30 requests at once. 3. Lastly
right-click anywhere and select New-> Integer. Name it "nglayout.initialpaint.delay" and set its value to "0".
This value is the amount of time the browser waits before it acts on information it receives. If you're using a broadband connection you'll load pages MUCH faster now!
Die verschillen tussen de 2 blijven altijd onherleidbaar denk ik. De look-and-feel van de meeste Linux-distro's is gewoon minder dan die van Windows. De enige die ik, zelfs als linux-fan, beter vind lopen dan XP is Gentoo..... maarja, das wel een behoorlijke hobbel, zoniet zelfs een barricade, voor de beginnersquote:Op woensdag 9 november 2005 14:16 schreef Lod het volgende:
Ik merk duidelijke verschillen in XP op mijn werk en Ubuntu thuis, terwijl het toch hetzelfde netwerk is.
Meranto, bedankt voor je informatie. Dat zijn de dingen die ik altijd gelijk doe na een nieuwe installatie van Firefox samen met de network.dns.disableIPv6 op true. Dat laatste had ik wel gedaan, de pipelining nog niet. Het is al wel wat sneller geworden maar nog niet dat ik denk joepie
![]()
Ik heb in de root directory een .forward file aangemaakt met /root mijn@mail.adres erin.quote:Op woensdag 9 november 2005 13:59 schreef Werewolf het volgende:
Ik krijg op het mailaccount root@machinenaam verschillende emails binnen over de status van mijn systeem. Ik gebruik nu mutt of mail om deze berichten te lezen, maar eigenlijk zou ik ze automatisch willen laten doorsturen naar een ander (extern) emailadres.
Is dit mogelijk....en hoe?
1 2 3 | <mijn@mail.adres> (reason: 553 5.1.8 <root@machinenaam.domeinnaam>... Domain of sender address root@machinenaam.domeinnaam does not exist) |
In GNome zit ook een standaard app, maar die kan niet op Van Dale zoeken. Nu wil ik Van Dale dus toevoegen, maar dat lukt niet. En het programma dat wel in Van Dale zoekt, krijg ik niet in mijn panel zoals ik het wil.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:57 schreef meranto het volgende:
In KDE is het een standaard app (danwel niet van Dale, maartoch) die je kan toevoegen aan je panel, misschien dat zoiets voor Gnome ook bestaat, kijk even in de package repository van ubuntu of debian (kgeloof dat je die gebruikte) of je er iets van kan vinden. Ik gebruik deze applet regelmatig omdat ik een afstudeerscriptie in het engels aan het schrijven ben, werkt perfect.
http://packages.debian.org/
http://packages.ubuntu.com/
Doe eens chmod 755 /var/www/index.html (of waar het dan ook staat). Eventueel als root als daarom gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 11 november 2005 23:09 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb een index.html in m'n smb4k folder staan ondanks dat ik deze folder open heb staan krijg ik de melding premission denied ? wat doe ik vaud ?
Wat staat er in je apache error-log?quote:Op vrijdag 11 november 2005 23:09 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb een index.html in m'n smb4k folder staan ondanks dat ik deze folder open heb staan krijg ik de melding premission denied ? wat doe ik vaud ?
Misschien heb je een bepaalde extensie geinstalleerd die het veroorzaakt? Wat je zou kunnen proberen is even een nieuwe firefox profile aanmaken (firefox met de optie -p starten) en kijken of dat het probleem oplost.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:14 schreef SkaterSam het volgende:
Errm... hoe komt het dat bij mij op Ubuntu, Firefox er sporadisch mee stopt. Als ik bijvoorbeeld naar sommige sites ga, dan sluit hij automatisch af als ik ergens op klik, mis ik een plugin? Of is dit een bekende bug...?
En soms sluit ie op Fok! ook @ random af... Hup venster weg.
Ja ik weet het niet, dat deed ie al vanaf de install, dus ik weet ook niet of een plugin het erger heeft gemaakt. Maar op mijn Windows partitie doet Firefox het wel gewoon goed, daarom dacht ik, ik vraag het hierquote:Op dinsdag 15 november 2005 22:41 schreef whoops het volgende:
[..]
Misschien heb je een bepaalde extensie geinstalleerd die het veroorzaakt? Wat je zou kunnen proberen is even een nieuwe firefox profile aanmaken (firefox met de optie -p starten) en kijken of dat het probleem oplost.
Is eigenlijk meer iets voor het Centrale Firefox topic btw...
Dat 'ie het vanaf het begin af aan al doet maakt het wel vreemd. Is je Ubuntu een beetje up-to-date? Welke firefox versie gebruik je? Heeft een ander firefox profiel (of gewoon een andere ubuntu-gebruiker) er ook last van?quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:37 schreef SkaterSam het volgende:
[..]
Ja ik weet het niet, dat deed ie al vanaf de install, dus ik weet ook niet of een plugin het erger heeft gemaakt. Maar op mijn Windows partitie doet Firefox het wel gewoon goed, daarom dacht ik, ik vraag het hier![]()
ik zal het anders ook wel daar even vragen, ok?
Goed artikel, vooral de metafoor met de motor en auto is zeer verhelderend.quote:
1 2 | mount --bind /pad/naar/mp3 /home/usernaam/mp3 |
Ja, of je geeft dus een vaste map op zodat alle users daarin komen, dan hoef je het maar 1 keer te doen. Of als je echt lui bent maak je een scriptje add_ftpuser aan:quote:Op woensdag 16 november 2005 15:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar dan zou ik dus wel elke keer zelf die dir (/home/username/mp3) moeten maken, en dan mount --bind... moeten doen?
Op zich geen ramp natuurlijk. Al ben ik nogal lui, maar ja, dat terzijde.
1 2 3 4 | adduser $1 mkdir ~$1/mp3 mount --bind /pad/naar/mp3 ~$1/mp3 |
1 |
Wat je kan proberen is even kijken of de 'usb_storage' module geladen is, in een terminal voer je het commando " lsmod | grep usb " uit.quote:Op zondag 20 november 2005 14:21 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
Knoppix 4.0.2 [DVD versie] vind mijn usb drive niet,wie kan mij helpen?
Screen zet de TERM variabele op "screen". Ik heb het idee dat ncurses daar niet goed mee overweg kan (probeer bijvoorbeeld ook maar eens een "make menuconfig" voor de linux kernel-source, het ligt dus niet aan yast2). Als je TERM op vt100 oid zet zou je al een iets betere output moeten kunnen krijgen.quote:Op maandag 21 november 2005 11:50 schreef whoops het volgende:
Wie kan mij helpen met het volgende, ik heb OpenSUSE geinstalleerd en nu wil ik YaST2 in screen draaien. Ik krijg het echter niet helemaal mooi voor elkaar, het lijkt dat er iets met ncurses niet helemaal goed gaat in screen.
man cancelquote:Op woensdag 16 november 2005 22:04 schreef Ruzbeh het volgende:
Ik ging dus effe printen maar het was niet goed en het waren best veel pagina's dus ik wilde het annuleren,
Met een beetje ongeluk zit de buffer van je printer redelijk vol als de job al aan het printen is, dus moet je je printer ook "resetten".quote:cancel [ -a ] [ -h server ] [ id ] [ destination ] [ destination-id ]
cancel cancels existing print jobs. The -a option will remove all jobs
from the specified destination.
Zal dat effe proberen,dan kan ik eindelijk m'n config files opslaan cquote:Op zondag 20 november 2005 18:17 schreef whoops het volgende:
[..]
Wat je kan proberen is even kijken of de 'usb_storage' module geladen is, in een terminal voer je het commando " lsmod | grep usb " uit.
Als het goed is staat er dan een module met de naam 'usb_storage' bij. Is dit niet zo, voer dan "modprobe usb_storage" uit. Kijk eens of hij het dan wel doet.
tar -zxvf bestand.tgzquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:21 schreef Wiehoe het volgende:
Ik heb een vraagje over Linux. Ik moet een tgz bestand uitpakken en daarna installeren. Wat is daar het commando voor?
bedanktquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:28 schreef seth4chaos het volgende:
[..]
tar -zxvf bestand.tgz
hij wordt dan wel uitgepakt in de directory waar je in staat, dus daar moet je even op letten.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:11 schreef Wiehoe het volgende:
[..]
bedankt, ik heb nu gelijk nog een vraagje. Hoe doe ik dat met gz of bz2??
![]()
1 |
Als het een programma is wat je nog moet compileren zul je vaak ook nog configure en make moeten gebruiken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:21 schreef Wiehoe het volgende:
en daarna installeren.
Ik heb verder geen verstand van linux op laptops, maar heb je deze how-to al gelezen? ACPI: Advanced Configuration and Power Interfacequote:Op dinsdag 22 november 2005 16:26 schreef Intrepidity het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat ik mijn kernel moet hercompileren met een optie voor batterijsupport, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen.
Wat heb je allemaal geprobeerd om hem aan de gang te krijgen? Als je lsmod doet, krijg je daar usb modules te zien? Kun je, vlak nadat je je stick in je usb poort hebt gestopt, vanuit een shell eens het commando dmesg draaien en kijken wat er aan het einde staat (en het laaste stuk hier posten natuurlijkquote:
Ik weet niet of het precies deze variabele is die het hem deed, maar na het kopieren van de /etc/screenrc van een debian naar een suse machine werkte het weer.quote:Op maandag 21 november 2005 20:10 schreef devzero het volgende:
[..]
Screen zet de TERM variabele op "screen". Ik heb het idee dat ncurses daar niet goed mee overweg kan (probeer bijvoorbeeld ook maar eens een "make menuconfig" voor de linux kernel-source, het ligt dus niet aan yast2). Als je TERM op vt100 oid zet zou je al een iets betere output moeten kunnen krijgen.
Uit de openMosix FAQ:quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:25 schreef F.U.B.A.R het volgende:
We hebben vandaag in de les Linuxbakken geclusterd waarop Knoppix draaide dmv OpenMosix. Dat was allemaal makkelijk en perofrmant, maar nu heb ik zelf FreeBSD op mijn krachtigste machine draaien. Kan ik dat ook clusteren met Linuxboxen?
Dat werkt dus alleen onder Linux. Misschien dat je met andere cluster-programma's zoals Beowulf meer succes hebt. Dat weet ik zo niet. Vaak wordt Linux toch het beste ondersteund.quote:Any realistic chance of seeing openMosix on OS X or *BSD?:
Not likely soon. The next Port in the Plan is to Opteron. Could a new sponsor bring a new Port? Do note that changes are being made to make openMosix easier to Port to other platforms.
(Open)Mosix draait niet meer onder *BSD... Vrij ironisch eigenlijk, het komt er namelijk wel vandaan... Wat je zou kunnen doen is onder FreeBSD een virtuele linux+opmosix machine draaien.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:25 schreef F.U.B.A.R het volgende:
We hebben vandaag in de les Linuxbakken geclusterd waarop Knoppix draaide dmv OpenMosix. Dat was allemaal makkelijk en perofrmant, maar nu heb ik zelf FreeBSD op mijn krachtigste machine draaien. Kan ik dat ook clusteren met Linuxboxen?
Of ik druk even op F5 voordat ik reageer....quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:37 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Uit de openMosix FAQ:
[..]
Dat werkt dus alleen onder Linux. Misschien dat je met andere cluster-programma's zoals Beowulf meer succes hebt. Dat weet ik zo niet. Vaak wordt Linux toch het beste ondersteund.
Daar heb je hem al. Maar voordat je hem kan gebruiken moet je hem nog wel mounten... hoe wil je hem anders benaderen? Onde *nix moet alles gemount worden voordat je ze kan benaderen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:46 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
[..]
Initializing USB Mass Storage driver...
usbcore: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:59 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
ik krijg niet eens een Shortcut op m'n desktop
Nee, ik heb het niet gelezen, maar wat is je punt? Het is heel normaal dat er een snelkoppeling op het bureaublad verschijnt als je een USB stick mount. Net zoals andere dingen er komen te staan zodra ik die mount.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/sda3 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/sda7 none swap sw 0 0 /dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0 /dev/sda1 /media/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 /dev/sda5 /media/mp3 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 /dev/sda6 /media/internet ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 |
ik zal dat eens proberenquote:Op woensdag 23 november 2005 00:23 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Daar heb je hem al. Maar voordat je hem kan gebruiken moet je hem nog wel mounten... hoe wil je hem anders benaderen? Onde *nix moet alles gemount worden voordat je ze kan benaderen.
Waarschijnlijk heet je apparaat /dev/sda1 (zo heten ze meestal, het zijn geemuleerde scsi apparaten) dus dan kan je mounten met:
mount -t vfat /dev/sda1 <mountpoint>
En <mountpoint> is dan een directory die je van te voren moet aanmaken, bijv /mnt/usbdrive ofzo.
En als dat niets uithaalt, probeer eens 'modprobe vfat' en het dan handmatig te mounten zoals Schorpioen het zegt?quote:Op woensdag 23 november 2005 23:14 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
[..]
ik zal dat eens proberen
in knoppix 3.8 kreeg ik namelijk wel automatisch een shortcut op m'n bureaublad
Ik ben eigenlijk alleen maar bekend met de OpenMosix en Beowulf software, en dat was eigenlijk alleen maar spielerij/leren, ben niet echt bezig geweest met performance ofzo... Ik heb ook wel eens mijn machines met distcc geclusterd om zo het compileren te versnellen... Is distcc ook een user-level scheduler?quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:55 schreef devzero het volgende:
Zijn er duidelijke voordelen van een jobscheduler in de kernel vergelijken met een user-level scheduler als condor of globus? Naast het gemak van "even een cdtje" er in doen en installeren.
Ja. Er zijn geen kernelaanpassingen voor nodig, en het draait ook op veel verschillende platforms.quote:Op donderdag 24 november 2005 21:23 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk alleen maar bekend met de OpenMosix en Beowulf software, en dat was eigenlijk alleen maar spielerij/leren, ben niet echt bezig geweest met performance ofzo... Ik heb ook wel eens mijn machines met distcc geclusterd om zo het compileren te versnellen... Is distcc ook een user-level scheduler?
apt-get install bindquote:Op maandag 28 november 2005 15:59 schreef whoops het volgende:
Ik wil met Ubuntu (5.10 server) een routertje opzetten, ik kom er alleen niet helemaal achter wat ik er allemaal voor moet installeren en instellen. De machine moet het volgende kunnen:
- Adres ontvangen van DHCP-server aan 'WAN' kant (eth0).
- IP Adressen uitdelen aan 'LAN' kant (eth1), alleen aan bekende clients (MAC).
- DNS verzorgen aan 'LAN' kant.
- Internet DNS bijhouden.
- Internetverkeer routen.
De eerste optie is vrij eenvoudig, een kale Ubuntu installatie doet dit al.
Voor de DHCP-server voor het LAN heb ik 'dhcp3-server' geinstalleerd en geconfigureerd, en dat werkte wel, alleen heb ik daarmee nog geen DNS voor mijn clients.
Je zal met iptables moeten masqueraden. Ik gebruik daar zelf een kant en klaar scriptje voor: http://freshmeat.net/projects/iptables-firewall/ maar als je het zelf wil leren, zou ik de iptables howto eens doornemen.quote:Daarnaast lijkt er iets niet goed te gaan met de routing (daar heb ik ook nog niets voor ingesteld), ik neem aan dat ik op die machine aan moet geven dat ik het verkeer van eth1 naar eth0 wil laten routen?
Ik moet zeggen dat ik niet weet wat dnsmasq precies inhoudt, en dat houdt ook in dat je het niet per se nodig hebt voor wat je wil doenquote:Ik hoor ook op verschillende plekken de naam 'dnsmasq' vallen, doet dit wat ik wil?
Een dns proxy, Dus tenzij geheugen/diskruimte een probleem is, zou ik gewoon bij bind blijven.quote:Dnsmasq is a lightweight, easy to configure DNS forwarder and DHCP server. It is designed to provide DNS and, optionally, DHCP, to a small network. It can serve the names of local machines which are not in the global DNS. The DHCP server integrates with the DNS server and allows machines with DHCP-allocated addresses to appear in the DNS with names configured either in each host or in a central configuration file. Dnsmasq supports static and dynamic DHCP leases and BOOTP for network booting of diskless machines.
Dat iptables-firewall script is echt geweldig...quote:Op maandag 28 november 2005 16:25 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
apt-get install bind
en je hebt een caching dns server, tenzij je je eigen domeinen wil gaan hosten ben je hiermee klaar. Alleen nog wel even "nameserver 127.0.0.1" in je /etc/resolv.conf zetten (en andere dns servers daar weghalen).
[..]
Je zal met iptables moeten masqueraden. Ik gebruik daar zelf een kant en klaar scriptje voor: http://freshmeat.net/projects/iptables-firewall/ maar als je het zelf wil leren, zou ik de iptables howto eens doornemen.
[..]
Ik moet zeggen dat ik niet weet wat dnsmasq precies inhoudt, en dat houdt ook in dat je het niet per se nodig hebt voor wat je wil doen
Okay. Goed puntquote:Op vrijdag 2 december 2005 22:43 schreef devzero het volgende:Probeer met die 2de variant maar iets te doen met filenames met spaties erin.
Op wat voor manier gaat xargs er dan beter mee om? Voor zover ik uit de manpage kan halen maakt xargs ook een commandline van de doorgegeven paramatersquote:Als je heel veel files wil processen (bv een find . -name \*.mp3 en je hebt >10K files oid) dan kan dat ook nog wel eens lastig worden.
Met xargs kun je oa het maximum aantal parameters opgeven, bijvoorbeeld 1. Je kunt dus een scriptje schrijven wat maar 1 parameter nodig heeft, terwijl je met command `find` je alle parameters af moet lopen en je shell misschien wel een limiet heeft op het aantal parameters wat een script kan mee krijgen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:09 schreef JeRa het volgende:
Op wat voor manier gaat xargs er dan beter mee om? Voor zover ik uit de manpage kan halen maakt xargs ook een commandline van de doorgegeven paramaters
En dan doe je het nog fout ook, prutser.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:57 schreef Peder het volgende:
[..]
(enige unix commando dat ik weet...)
Moet je even kijken wat Freevo hiervoor gebruikt. Hier zit ook een opname functie in.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef Lod het volgende:
Even een vraag. Ik heb sinds afgelopen weekend een tv-kaart (Terratec Cinergy 600). Het heeft wat moeite gekost maar ik heb hem werkend gekregen (min of meer, het geluid werkt niet mee). Met tvtime ben ik in staat om TV te kijken op mijn PC![]()
Alleen heb ik niet de mogelijkheid gezien om er ook mee op te nemen.
Heeft iemand tips over hoe ik dat moet doen? En eventueel andere programma's die op tvtime lijken?
In de FAQ staat onder andere het volgende:quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef Lod het volgende:
Even een vraag. Ik heb sinds afgelopen weekend een tv-kaart (Terratec Cinergy 600). Het heeft wat moeite gekost maar ik heb hem werkend gekregen (min of meer, het geluid werkt niet mee). Met tvtime ben ik in staat om TV te kijken op mijn PC![]()
Alleen heb ik niet de mogelijkheid gezien om er ook mee op te nemen.
Heeft iemand tips over hoe ik dat moet doen? En eventueel andere programma's die op tvtime lijken?
quote:We recommend using mencoder for recording from television, and systems like MythTV or freevo for a PVR system.
Probeer anders een static adres.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:45 schreef whoops het volgende:
Nou, het up brengen van eth0 duurde ook erg lang op die machine. Ik heb dus aan een collega gevraagd om even te kijken hoe het MAC adres van die kaart in de DHCP tabel stond, en die heeft het adres opnieuw ingevoerd. Maar het is op m'n werk, dus ik kan maandag pas weer kijken wat 'ie nu doet.![]()
Daarnaast heb ik er ondertussen ook al een andere machine voor geregeld, VMware ESX lijkt namelijk alleen maar met SCSI devices te werken...
Goed idee, ga ik proberen als dat wijzigen van de DHCP-tabel niets uitgehaald heeft...quote:
1 |
(uit de man sudo)quote:Otherwise, sudo requires that users authenticate
themselves with a password by default (NOTE: in the default configura-
tion this is the user’s password, not the root password).
quote:Op maandag 19 december 2005 17:40 schreef the_disheaver het volgende:
Hoi,
Ik probeer mijn ati radeon 9800 videokaart aan de praat te krijgen. Ik heb wel de volgende howto gevonden, maar veel verder kom ik daar ook niet mee...
http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html
Maar als ik vervolgens in mijn commandopromt scherm het volgende commando probeer in te voeren: ' ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run --buildpkg SuSE/SUSE92-IA32' geeft ie de volgende foutmelding
[ code verwijderd ]
Kan het zijn dat de huidige gebruiker te weinig privileges heeft om dit uit te voeren?
1 |
Hij doet momenteel ietsquote:Op maandag 19 december 2005 19:28 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik denk dat je die RPM ook wel kan bouwen zonder extra privileges. In ieder geval zal dat niet de (enige) reden voor de foutmelding zijn, het lijkt erop dat er een stap mist in de howto, het bestand ati-driver-installer-8.20.8-i386.run moet nl wel executable (uitvoerbaar) zijn, dat doe je als volgt:
[ code verwijderd ]
Daarna zal het wsch wel lukken, als je dit gewoon in je homedir doet dan heb je wel genoeg rechten. Om de RPM die je daarna krijgt te installeren heb je echter wel rootrechten nodig, met "sudo su" word je root en dan wordt er inderdaad om je gewone userpassword gevraagd.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Creating directory fglrx-install Verifying archive integrity... All good. Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.20.8............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ================================================== ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager ================================================== Generating package: SuSE/SUSE92-IA32 /tmp/fglrx Package build failed! rm: cannot chdir from `/tmp/fglrx/usr/src/kernel-modules/fglrx' to `firegl_agpgart': Toegang geweigerd Removing temporary directory: fglrx-install jeroen@flits100-100:/var/tmp> |
Het is meer dat ik juist geen foutmeldingen krijg... bij het uitvoeren van het rpm file kreeg ik enkel foutmelidingen dat ik bepaalde pakketten moest installeren. Heb ik gedaan, en nogmaals geprobeerd het RPM bestand uit te voeren maar dan gaf hij de foutmelding het pakket geinstalleerd was.quote:Op maandag 19 december 2005 21:19 schreef nyny83 het volgende:
sjah.. ik ben toevallig ook net met linux aan het prutten. Dit kan ik niet voor je nadoen, aangezien ik geen suse heb maar ubuntu, en jouw videokaart niet heb. Wat heb je nu als foutmeldingen nog dan als je het hele zooitje vanaf het begin opniieuw uitvoert?
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 02:03 schreef the_disheaver het volgende:
Geprobeerd om SUSE 10 te installeren maar blijkbaar was die dvd brak... Geheel geen SUSE, en kan ook niet meer op windows komen... Wel op knoppix, eens kijken of ik hier de bootfile kan aanpassen...
Ow, doet hij dat zelf niet? Naja, ik wou helemaal niet linux eraf hebben... Maar mooi te weten wat de oorzaak was. Was inderdaad vaag gedoe met Grub...quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.
1 2 3 | or simply do not have console ownership. Requirement failed. Unable to determine XFree86 Version. Stopping now. |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.8.2 to make sure that you have the latest version. (II) Module ABI versions: compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Font Renderer, version 0.4 compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Video Driver, version 0.7 compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Server Extension, version 0.2 |
Maar dan heb ik geen xfree erop?quote:Op donderdag 22 december 2005 07:58 schreef JeRa het volgende:
X Window System Version 6.8.2, dat is je versienummer
Met date kun je tijden/data op een bepaalde manier formatteren en weergeven, niet manipuleren. Je hebt dus nog iets anders nodig, een 'berekening' die naar die dinsdag toe gaat of mogelijk zelfs een andere functie of programma die dat voor je doet. Heb alleen even geen idee wat je daarvoor kunt gebruikenquote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
Hoe doe ik met date de eerste dinsdag van de volgende maand?
Die is lastiger denk ik. Volgens mij kan dat niet met GNU's -d syntax (onder BSD gaat het helemaal niet lukken natuurlijk). Iets als -d 'next tuesday next month' doet niet wat je wilt. Volgens mij wil je zelf gaan rekenen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
xmms-lib heb ik er op. Maar in realplayer deed BBC radio het wel.Dezelfde stream niet in mplayer.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:22 schreef nyny83 het volgende:
xmms libje nog installeren? Dat wordt vaak gebruikt voor streaming media
Het kan. Maar het gaat alleen met date niet (portable) lukken. Onder Linux zou iets nog wel lukken, maar, onder *BSD heeft date niet zoveel functionaliteit (eigenlijk alleen het formatten, het kan nieteens iets met een andere datum doen). Een Perl-scriptje of Python-script ligt meer voor de hand.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:15 schreef the_disheaver het volgende:
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar meerdere if-functies? Dat de dag woensdag is, en datum tusen 1 en 7 zit.
Hier dan eentje, maar met awk:quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | BEGIN { # Next month and year nm = 1 + (strftime("%m") % 12); ny = strftime("%Y") + (nm == 1); ts = mktime(sprintf("%i %i 01 00 00 00", ny, nm)); wd = strftime("%u", ts); printf("First Tuesday of next month is: %d-%d-%d\n", wd > 2 ? 3 - wd + 7 : wd == 1 ? 2 : 1, nm, ny) } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | # Sample configuration file for ISC dhcpd for Debian # # $Id: dhcpd.conf,v 1.4.2.2 2002/07/10 03:50:33 peloy Exp $ # # option definitions common to all supported networks... option domain-name "thuis.domein"; option subnet-mask 255.255.255.0; default-lease-time 600; max-lease-time 7200; subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 { range 192.168.0.2 192.168.0.254; option domain-name-servers 194.109.6.66, 194.109.9.99, 194.109.104.104; option domain-name "thuis.domein"; option routers 192.168.0.1; option subnet-mask 255.255.255.0; option broadcast-address 192.168.0.255; default-lease-time 600; max-lease-time 7200; } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | nslookup xs4all.nl Resultaat: Name: xs4all.nl.thuis.domein Address: 212.79.243.144 (Klopt dus niet) Linux: externe ping naar juiste ip gaat, maar een lookup op het domein gaat niet :( |
Opgelost met de mooie util genaamd: DnsMasqquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:39 schreef existenz het volgende:
Ik heb het volgende probleem:
Op me Windows en Linux clients achter me router werkt de dns niet zoals hij zou moeten werken:
DHCPD.conf:
[ code verwijderd ]
En dit gaat dus fout:
[ code verwijderd ]
Wat zie ik over het hoofd? Want ben ik vergeten, want dit is verrekkes irritant
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...quote:
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef whoops het volgende:
[..]
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...![]()
Super, you got mail!quote:Op maandag 2 januari 2006 17:47 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.
Komt eraan.quote:Op maandag 2 januari 2006 18:11 schreef rickmans het volgende:
ow kan iemand hem online zetten? of naar mij mailen, dan zet ik hem wel online.
mv naam-*.ext tijn-*.extquote:Op maandag 2 januari 2006 19:37 schreef Tijn het volgende:
Ik heb een Mac en dus ook een soort van Unix-achtig OS. De commandline is me niet vreemd, maar veel meer dan basiscommando's ken/gebruik ik niet. Dat is niet zo erg, maar nu wil ik graag een grote lading files renamen en ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. De filenames hebben allemaal dezelfde structuur ("naam - 001.ext", naam - 002.ext" etc) en ik wil het "naam"-gedeelte in iets anders veranderen. Het kan vast met 1 simpel regeltje, maar wie o wie kan me vertellen hoe?
Het werkt niet zo. Als het goed gaat, dan zegt je 'mv' wel dat 't geen geldige syntax is, omdat je laatste argument geen directory is, en je meer dan twee argumenten meegeeft (of 't weigert gewoon); maar als je pech hebt overschrijft het het laatste bestand met één van de eersten (zeker als er maar één bestand is dat naam-*.ext heet, en eentje dat tijn-*.ext heet).quote:Op maandag 2 januari 2006 19:48 schreef existenz het volgende:
[..]
mv naam-*.ext tijn-*.ext
Dat moet wel werken denk ik
1 2 3 4 | j=`echo $i | sed 's/naam/tijn/'`; mv "$i" "$j"; done; |
Ik zou het niet proberenquote:Op maandag 2 januari 2006 19:48 schreef existenz het volgende:
[..]
mv naam-*.ext tijn-*.ext
Dat moet wel werken denk ik
Met rename dan, met 1 van de 2 kan hetquote:Op maandag 2 januari 2006 19:50 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
NEE (Ik vertel zo hoe het wel moet om ongelukken te voorkomen).
jawel hoor, alleen dan wel zo:quote:
1 2 3 4 5 | a.JPG b.JPG c.JPG d.JPG skx@lappy:~$ for i in *.JPG; do mv "$i" "${i/.JPG}".jpg; done skx@lappy:~$ ls a.jpg b.jpg c.jpg d.jpg |
je moet niet altjd je ogen dicht doen en enter rammenquote:Op maandag 2 januari 2006 18:52 schreef bierjoost het volgende:
Dit durf ik dus echt niet op tweakers te vragen!
Goed net dus Ubuntu geinstalleerd, door voornamelijk op next next next te drukken. Ik heb een 80 gig HDD met 4 partities. Ubuntu install CD de C schijf laten formateren, waar eerst dus windows op stond. Installatie verliep vrij vlekkeloos en ik typ dit nu ook vanuit Ubuntu zeg maar.
Het probleem nu echter: hoe de fuck kan ik bij mijn andere partities komen? Via Lokaties > Computer lijkt me?
Daar staan echter alleen de mappen "persoonlijke map" en "bestandssysteem".
Herkent Ubuntu mijn partities nou niet of ben ik zo'n grote n00b dat ik ze gewoon niet kan vinden?
Alvast bedankt.
Dat mag je best proberen, immers roept mv dan:quote:
1 2 | Try `mv --help' for more information. |
Je snapt wel wat ik bedoel - een sterretje te weinig en al z'n files zijn gerenamed naar één bestandquote:Op maandag 2 januari 2006 19:55 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat mag je best proberen, immers roept mv dan:
[ code verwijderd ]
Rename? Dat is vast niet-standaard en zal derhalve ook wel niet bij Mac OS X zitten.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:52 schreef existenz het volgende:
[..]
Met rename dan, met 1 van de 2 kan het
Waarschijnlijk wel, maar het hangt van de mv-implementatie af, het zou best kunnen inderdaad dat alles er maar één bestand overblijft met als inhoud het een-na-laatste argument of zo.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:55 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat mag je best proberen, immers roept mv dan:
[ code verwijderd ]
Je kan ook met je auto tegen een boom aanrijdenquote:Op maandag 2 januari 2006 20:15 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar het hangt van de mv-implementatie af, het zou best kunnen inderdaad dat alles er maar één bestand overblijft met als inhoud het een-na-laatste argument of zo.
Bedankt, dit is geluktquote:Op maandag 2 januari 2006 19:53 schreef existenz het volgende:
[..]
jawel hoor, alleen dan wel zo:
[ code verwijderd ]
Dat kan nog weleens lang duren.quote:Op maandag 2 januari 2006 22:01 schreef JeRa het volgende:
Vandaar dat ik netjes wacht todat NTFS goed werkende write-support heeft
Dan kun je dat prima doen jaquote:Op maandag 2 januari 2006 22:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Het gaat om een partitie met daarop voornamelijk, of misschien zelfs uitsluitend, muziek. Die zal sowieso niemand verwijderen en als dat wel gebeurt, is het ook niet erg, het systeem blijft wel draaien en de cd rip ik wel weer.
Oftewel wat betreft veiligheid kan ik die partitie best omzetten. C: blijft wel NTFS.
Als het goed is heeft hij ze op je desktop neergekwakt, die schijven. Bij mij althans wel... Anders staan ze gemount in /media/hdaX, waar je X moet vervangen door het nummer van je partitie. Open gewoon een terminal-schermpje, tik cd /media en tik ls. Dan zou je je schijfjes, en je cdromdrive moeten zien.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:55 schreef dop het volgende:
[..]
je moet niet altjd je ogen dicht doen en enter rammen![]()
of ze moeten gemount worden of ze zijn het al.
kijk is in /etc/fstab , daar kun je zien wat er met opstarten gemount word en onder welke naam
Staat het op een partitie naast je Windows? Heb je ook een bootloader laten installeren? Dan eerst die bootloader verwijderen, en onder Windows de partitie opnieuw formatteren.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:12 schreef moz het volgende:
Een simpele vraag... Ik heb suse linux geinstalleerd maar ik wil er vanaf. Hoe doe ik dat? Enige optie is formatteren?
Bij het opstarten, wordt een scherm gestart dat me laat kiezen tussen windows en linux. Dat versta je onder bootloader neem ik aan? Ik zou hem kunnen uitzetten oid, maar hoe verwijder ik hem daadwerkelijk?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:13 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Staat het op een partitie naast je Windows? Heb je ook een bootloader laten installeren? Dan eerst die bootloader verwijderen, en onder Windows de partitie opnieuw formatteren.
apt-get install gaimquote:Op maandag 9 januari 2006 10:24 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik heb sinds een dag het programma Ubuntu, werkt echt super alleen een ding kom ik maar niet uit.
Het uninstalleren van programma's gaat heel makkelijk, maar het installeren daarentegen niet echt.
Ik wil een nieuwe versie van Gaim op mijn pc zetten, gaat om 2.0 want 1.5 ondersteunt geen webcam.
Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is de gigantische hoeveelheid mogelijke downloads die de site van Gaim aanbied. Welke van deze heb ik nodig? Link: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=235
Nu moet ik nog het hele zooitje gaan installeren, dit moet via apt-get in de terminal, zover was ik al. Maaaaar wat moet ik precies invoeren? Zijn er andere simpele manieren om het te doen? etc?
Zoals ik al zei kun je apt-get install gaim/unstable proberen.. Van source kan vast ook wel, maar hier ben ik ook geen held inquote:Op maandag 9 januari 2006 10:33 schreef CarpeNoctem het volgende:
Wanneer je het via apt-get install gaim doet, dan download ie de versie die ik al had, 1.5 dus. Er is geen mogelijkheid om het handmatig te installeren? Dus de source downloaden en dan iets doen?
'dpkg -i <deb-file>'quote:Op maandag 9 januari 2006 10:37 schreef CarpeNoctem het volgende:
intrepidity dat met unstable wil niet... wat moet ik met bovenstaand deb bestand doen? Uitpakken wil ie niet iig...
Volgens mij installeer je via 'Installeer toepassingen' alleen programma's die standaard in de release van Ubuntu zitten. Je kunt via de menu editor of hoe het ook heet, ook handmatig programma's toevoegen. Op deze manier zou je de 2.0 versie van Gaim moeten kunnen opnemen in het menu.quote:Op maandag 9 januari 2006 10:48 schreef CarpeNoctem het volgende:
ut lukt niet...
wat ik gedaan heb,, allereerst wat intrepidity zei, toen kreeg ik te horen dat command niet goed was.
Toen wat dop zei, toen kwam er te staan dat ik beheerder moest zijn, dus ik heb gedaan
sudo dpkg --install gaim_2.0.0cvs2-1_i386.deb,, dat werkte, hij installeerde het een het ander. Toen ik vervolgens in mijn toepassingen keek, stond er geen Gaim. Dus ben ik naar installeer toepassingen gegaan, en op gaim gezocht, toen stond de data uitgevinkt, deze ook geinstalleerd en bart heeft weer versie 1.5...
Wat doe ik fout?
installeer dhcpcd, en start die op tijdens de boot. (rc_update add dhcpcd default)quote:Op maandag 9 januari 2006 11:05 schreef __Saviour__ het volgende:
vraag, over knoppix. Dat krijg ik wel aan de praat, maar internet niet.
In Windows stelde de netwerkkaart zichzelf in via een DHCP-server. De computer identificeert zichzelf aan de hand van een door de provider opgegeven naam.
Maar in knoppix werkt dat niet. Kan ik ergens de hostnaam instellen, zodat DHCP gaat werken, of moet ik elke keer alles handmatig configureren (ip adres, subnet, gateway enz.)?
je gaat er van uit dat er ook gelijk snelkoppelingen gemaakt zijn maar dat is waarschijnlijk niet het geval, of niet op de plaats die jij verwachtquote:Op maandag 9 januari 2006 10:48 schreef CarpeNoctem het volgende:
ut lukt niet...
wat ik gedaan heb,, allereerst wat intrepidity zei, toen kreeg ik te horen dat command niet goed was.
Toen wat dop zei, toen kwam er te staan dat ik beheerder moest zijn, dus ik heb gedaan
sudo dpkg --install gaim_2.0.0cvs2-1_i386.deb,, dat werkte, hij installeerde het een het ander. Toen ik vervolgens in mijn toepassingen keek, stond er geen Gaim. Dus ben ik naar installeer toepassingen gegaan, en op gaim gezocht, toen stond de data uitgevinkt, deze ook geinstalleerd en bart heeft weer versie 1.5...
Wat doe ik fout?
misschien een idee om versie 1.5 er af te trappenquote:Op maandag 9 januari 2006 11:31 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik weet niet wat ik nu precies gedaan heb, iig de versie geforceerd en nu doet ie het![]()
alleen nog steeds geen webcam support in gaim![]()
Hoe kan ik dat kreng toch laten werken onder linux?
Toevallig @home? Dat de DHCP client de naam mee moet zenden? Bekijk: http://www.troublesathome.nl/index.php?section=unix&page=knoppix. (Alhoewel voor andere providers hetzelfde principe waarschijnlijk wel werkt.)quote:Op maandag 9 januari 2006 11:05 schreef __Saviour__ het volgende:
vraag, over knoppix. Dat krijg ik wel aan de praat, maar internet niet.
In Windows stelde de netwerkkaart zichzelf in via een DHCP-server. De computer identificeert zichzelf aan de hand van een door de provider opgegeven naam.
Maar in knoppix werkt dat niet. Kan ik ergens de hostnaam instellen, zodat DHCP gaat werken, of moet ik elke keer alles handmatig configureren (ip adres, subnet, gateway enz.)?
Bedankt, zoiets ga ik later eens proberen als permanente oplossing. Ik weet nog echt niks van Linux en nu draai ik alleen even de live-cd. Ik heb hier ook nog Ubuntu liggen, die ga ik denk ik installeren op de schijf.quote:installeer dhcpcd, en start die op tijdens de boot. (rc_update add dhcpcd default)
Lunix... Maar enfin; het hoeft niet gratis te zijn, doch in de praktijk blijkt het vaak zo te zijn. Wat wel moet is dat de sourcecode vrij beschikbaar is, dit opdat een ieder zelf aan de slag kan met z'n software. Zoals mensen ook het recht hebben om hun auto te verbouwen, hun TV aan grut te slaan, hun scooter te pimpen, en weet ik veel wat, vinden sommigen dat het mensen principieel toegestaan moet zijn om ook de mogelijkheid te hebben om de software, waar ze uiteindelijk voor betalen, naar eigen goeddunken te veranderen.quote:Op maandag 9 januari 2006 14:37 schreef CarpeNoctem het volgende:
UbuntuVanaf vandaag voor mij echt geen Windows meer. Wat ik me eigelijk wel afvraag, tis niet echt technisch related maar waarom is Lunix eigenlijk gratis? Wat is hier de gedachtegang achter?
Probeer het eens met amsn (op de website is een Ubuntu deb te downloaden volgens mij van een versie met cam support). GAIM heeft bij deze beta inderdaad nog geen support voor webcam.quote:Op maandag 9 januari 2006 11:31 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik weet niet wat ik nu precies gedaan heb, iig de versie geforceerd en nu doet ie het![]()
alleen nog steeds geen webcam support in gaim![]()
Hoe kan ik dat kreng toch laten werken onder linux?
Voor de echte command-line freaks is al dat typen wel sneller, maar voor de wat nieuwere mensen is een grafische interface toch wel makkelijk, je hoeft dan verder heen specifieke commando's met hun correcte syntax te onthouden. Dat zie je wel weer met dat GAIM gedoe, als je een specifieke versie wil hebben dan kan je beter Synaptic gebruiken, dan kan je tenminste duidelijk en overzichtelijk zien wat er allemaal aan versies staat en welke je wil hebben.quote:Op maandag 9 januari 2006 21:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik vind apt via een terminal eigenlijk vooral sneller. Vaak weet ik toch wel hoe het pakket heet dat ik wil installeren.
Ik ga er dan ook vanuit dat je alleen software installeert via apt-get/synaptic met de daarbij horende repositories en niet via losse *.deb files of source die je ergens anders vandaan haalt.quote:Op maandag 9 januari 2006 22:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je een specifieke versie wilt, heb je juist niets aan Synaptic. Daarin staat alleen de versie die in de repositories zit. Dan moet je juist een deb downloaden en met sudo dpkg -i naam.deb installeren. Of de source compilen, maar dat is nog vervelender.
Mocht je iets van source 'moeten' compileren, dan kan je er altijd nog voor kiezen om er rechtstreeks een .deb van de bakken en die te installeren, met bijvoorbeeld Checkinstall...quote:Op maandag 9 januari 2006 22:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je een specifieke versie wilt, heb je juist niets aan Synaptic. Daarin staat alleen de versie die in de repositories zit. Dan moet je juist een deb downloaden en met sudo dpkg -i naam.deb installeren. Of de source compilen, maar dat is nog vervelender.
Ik zou sowieso eerst Windows doen, want die heeft er een handje van om alles te verneuken als je hem als laatste zou installeren.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:58 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik wil Windows en linux allebei gaan installeren. Het wordt waarschijnlijk Kubuntu.
Hoe pak ik dat aan? één fysieke schijf in 2 partities verdelen voor de 2 systemen dacht ik aan.
En dan de ene in NTFS formatteren voor Windows en de andere voor linux.
En dan een 2e fysieke schijf waarop databestanden staan die ik in beide systemen wil gebruiken (video's, Mp3's) Is dat een goede indeling?
Moet ik nog een bepaalde installatievolgorde aanhouden (eerst windows, dan linux of andersom)?
Ik hoor dit zo vaak, maar ik heb het echter zelf nog nooit meegemaakt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:03 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Ik zou sowieso eerst Windows doen, want die heeft er een handje van om alles te verneuken als je hem als laatste zou installeren.
Zoek maar eens op "gdesklets".quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:26 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar themes endergelijke die je voor Unbuntu (gnome) kunt installeren. Gnome Art heb ik al gevonden, maar deze hebben geen kant en klare themes. Ik ben op zoek naar een Theme die veel van Mac wegheeft, ook met zown grote knoppenbalk onder in mijn beeld. Waar haal ik die vandaan? Of kan ik deze zelf op een of andere manier maken?
thnx
Je zou XFCE4 kunnen installeren ipv Gnome, dat is een simpele lichtgewicht windowmanager die ik zelf veel lekkerder vind werken dan Gnome, en hij heeft een Mac achtige knoppenbalk onderin.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:26 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar themes endergelijke die je voor Unbuntu (gnome) kunt installeren. Gnome Art heb ik al gevonden, maar deze hebben geen kant en klare themes. Ik ben op zoek naar een Theme die veel van Mac wegheeft, ook met zown grote knoppenbalk onder in mijn beeld. Waar haal ik die vandaan? Of kan ik deze zelf op een of andere manier maken?
thnx
gewoon downloaden van desbetreffende fabrikantsite.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:55 schreef __Saviour__ het volgende:
ok, de volgorde maakt dus niet zo uit. Maar voor de zekerheid dan toch maar windows eerst.
Ik zit nu weer in de live cd, Hoe kan ik nieuwe drivers installeren voor m'n video?
Nu is de resolutie 1024x768 met 60hz, maar dat is niet tof. Ik wil 85hz, maar ik kan alleen 60 kiezen. Dat is vast met nieuwe drivers op te lossen.
moet dat met synaptic package manager?
ok, gedaanquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:06 schreef Markster het volgende:
gewoon downloaden van desbetreffende fabrikantsite.
Het installeren van drivers voor je videokaart is natuurlijk een goede zaak, dit zorgt voor beter beeld en OpenGL ondersteuning. Helaas zal dit niet je 60Hz probleem verhelpen, refreshrates worden gedefinieerd in X.org. Om je refreshrates aan te passen kan je simpel een terminal openen en het volgende invoeren:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:18 schreef __Saviour__ het volgende:
bedankt, dat ga ik morgen eens proberen.
Ik zit nu weer onder Windows omdat m'n ogen zeer gingen doen van de 60hz refresh rate.
1 |
1 2 3 4 5 | Identifier "Monitormerk" HorizSync 31-101 VertRefresh 60-160 EndSection |
1 |
Alleen je refreshrates wijzigen in de xorg.conf heeft geen enkel effect op hetgeen jij meldt, refreshrates kan je op elk moment aanpassen. Ga je meer aanpassen en maak je een custom config zoals ik nu heb dan is het een ander verhaal.quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:55 schreef Schorpioen het volgende:
Ik zou eerst nvidia-glx installeren mbv apt-get of synaptic, daarna moet je nl de drivers activeren door "nvidia-glx-config enable" in een shell te tikken. Als je je xorg.conf al handmatig hebt gewijzigd dan gaat dat niet zomaar. Daarna kun je de juiste refresh rates invullen voor je monitor zoals Dubbeldrank zegt.
Alleen je refreshrates wijzigen in de xorg.conf heeft geen enkel effect op hetgeen jij meldt, refreshrates kan je op elk moment aanpassen. Ga je meer aanpassen en maak je een custom config zoals ik nu heb dan is het een ander verhaal.quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:55 schreef Schorpioen het volgende:
Ik zou eerst nvidia-glx installeren mbv apt-get of synaptic, daarna moet je nl de drivers activeren door "nvidia-glx-config enable" in een shell te tikken. Als je je xorg.conf al handmatig hebt gewijzigd dan gaat dat niet zomaar. Daarna kun je de juiste refresh rates invullen voor je monitor zoals Dubbeldrank zegt.
Het installatiescript van nvidia-glx checkt de checksum van xorg.conf, als die gewijzigd is dan begint ie te zeuren en stopt ie ermee, je moet het dan handmatig doen (wat weinig meer voorstelt dan de driver veranderen in "nvidia") of de checksum van xorg.conf updaten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:31 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Alleen je refreshrates wijzigen in de xorg.conf heeft geen enkel effect op hetgeen jij meldt, refreshrates kan je op elk moment aanpassen. Ga je meer aanpassen en maak je een custom config zoals ik nu heb dan is het een ander verhaal.
PS
Of ik moet na aardig wat installaties steeds geluk gehad, maar de nvidia drivers installeren is nooit fout gegaan. Ik zou me dit eerder voor kunnen stellen als je de driver van nvidia zelf pakt ipv van de precompiled package via ubuntu packages.
Mount hem eens als gewone user (dus zonder sudo), en maak de dir ook aan als gewone user, dan heb je wel rechten.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:32 schreef HuHu het volgende:
Ah... ik ben al ietsje verder. Ik heb /dev/hda1 kunnen mounten aan /media/windows met de commando's:
sudo mkdir /media/windows
sudo mount /dev/hda1 /media/windows
Maar nu heb ik nog geen rechten om hem te bekijken. Alleen met sudo ls windows krijg ik een lijstje te zien in de terminal.
Nu kan ik vast wel met een sudo copy *.* (ofzo?) alles kopieren naar de camera. Maar ik weet nog niet hoe ik bij de camera kan?
/dev/sda1 al geprobeerd?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:59 schreef HuHu het volgende:
Ja... maar ik weet de devicenaam nietAls ik in het automatisch verschijnende venster met daarin de thumbnails van de afbeeldingen op refresh klik, zie ik onderin iets staan van /DCIM/131CANON... Maar de device DCIM staat er niet tussen.
Verder zou ik het ook niet weten. M'n USB-stick verscheen gewoon op de dekstop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |