Wat je kan proberen is even kijken of de 'usb_storage' module geladen is, in een terminal voer je het commando " lsmod | grep usb " uit.quote:Op zondag 20 november 2005 14:21 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
Knoppix 4.0.2 [DVD versie] vind mijn usb drive niet,wie kan mij helpen?
Screen zet de TERM variabele op "screen". Ik heb het idee dat ncurses daar niet goed mee overweg kan (probeer bijvoorbeeld ook maar eens een "make menuconfig" voor de linux kernel-source, het ligt dus niet aan yast2). Als je TERM op vt100 oid zet zou je al een iets betere output moeten kunnen krijgen.quote:Op maandag 21 november 2005 11:50 schreef whoops het volgende:
Wie kan mij helpen met het volgende, ik heb OpenSUSE geinstalleerd en nu wil ik YaST2 in screen draaien. Ik krijg het echter niet helemaal mooi voor elkaar, het lijkt dat er iets met ncurses niet helemaal goed gaat in screen.
man cancelquote:Op woensdag 16 november 2005 22:04 schreef Ruzbeh het volgende:
Ik ging dus effe printen maar het was niet goed en het waren best veel pagina's dus ik wilde het annuleren,
Met een beetje ongeluk zit de buffer van je printer redelijk vol als de job al aan het printen is, dus moet je je printer ook "resetten".quote:cancel [ -a ] [ -h server ] [ id ] [ destination ] [ destination-id ]
cancel cancels existing print jobs. The -a option will remove all jobs
from the specified destination.
Zal dat effe proberen,dan kan ik eindelijk m'n config files opslaan cquote:Op zondag 20 november 2005 18:17 schreef whoops het volgende:
[..]
Wat je kan proberen is even kijken of de 'usb_storage' module geladen is, in een terminal voer je het commando " lsmod | grep usb " uit.
Als het goed is staat er dan een module met de naam 'usb_storage' bij. Is dit niet zo, voer dan "modprobe usb_storage" uit. Kijk eens of hij het dan wel doet.
tar -zxvf bestand.tgzquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:21 schreef Wiehoe het volgende:
Ik heb een vraagje over Linux. Ik moet een tgz bestand uitpakken en daarna installeren. Wat is daar het commando voor?
bedanktquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:28 schreef seth4chaos het volgende:
[..]
tar -zxvf bestand.tgz
hij wordt dan wel uitgepakt in de directory waar je in staat, dus daar moet je even op letten.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:11 schreef Wiehoe het volgende:
[..]
bedankt, ik heb nu gelijk nog een vraagje. Hoe doe ik dat met gz of bz2??
![]()
1 |
Als het een programma is wat je nog moet compileren zul je vaak ook nog configure en make moeten gebruiken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:21 schreef Wiehoe het volgende:
en daarna installeren.
Ik heb verder geen verstand van linux op laptops, maar heb je deze how-to al gelezen? ACPI: Advanced Configuration and Power Interfacequote:Op dinsdag 22 november 2005 16:26 schreef Intrepidity het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat ik mijn kernel moet hercompileren met een optie voor batterijsupport, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen.
Wat heb je allemaal geprobeerd om hem aan de gang te krijgen? Als je lsmod doet, krijg je daar usb modules te zien? Kun je, vlak nadat je je stick in je usb poort hebt gestopt, vanuit een shell eens het commando dmesg draaien en kijken wat er aan het einde staat (en het laaste stuk hier posten natuurlijkquote:
Ik weet niet of het precies deze variabele is die het hem deed, maar na het kopieren van de /etc/screenrc van een debian naar een suse machine werkte het weer.quote:Op maandag 21 november 2005 20:10 schreef devzero het volgende:
[..]
Screen zet de TERM variabele op "screen". Ik heb het idee dat ncurses daar niet goed mee overweg kan (probeer bijvoorbeeld ook maar eens een "make menuconfig" voor de linux kernel-source, het ligt dus niet aan yast2). Als je TERM op vt100 oid zet zou je al een iets betere output moeten kunnen krijgen.
Uit de openMosix FAQ:quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:25 schreef F.U.B.A.R het volgende:
We hebben vandaag in de les Linuxbakken geclusterd waarop Knoppix draaide dmv OpenMosix. Dat was allemaal makkelijk en perofrmant, maar nu heb ik zelf FreeBSD op mijn krachtigste machine draaien. Kan ik dat ook clusteren met Linuxboxen?
Dat werkt dus alleen onder Linux. Misschien dat je met andere cluster-programma's zoals Beowulf meer succes hebt. Dat weet ik zo niet. Vaak wordt Linux toch het beste ondersteund.quote:Any realistic chance of seeing openMosix on OS X or *BSD?:
Not likely soon. The next Port in the Plan is to Opteron. Could a new sponsor bring a new Port? Do note that changes are being made to make openMosix easier to Port to other platforms.
(Open)Mosix draait niet meer onder *BSD... Vrij ironisch eigenlijk, het komt er namelijk wel vandaan... Wat je zou kunnen doen is onder FreeBSD een virtuele linux+opmosix machine draaien.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:25 schreef F.U.B.A.R het volgende:
We hebben vandaag in de les Linuxbakken geclusterd waarop Knoppix draaide dmv OpenMosix. Dat was allemaal makkelijk en perofrmant, maar nu heb ik zelf FreeBSD op mijn krachtigste machine draaien. Kan ik dat ook clusteren met Linuxboxen?
Of ik druk even op F5 voordat ik reageer....quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:37 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Uit de openMosix FAQ:
[..]
Dat werkt dus alleen onder Linux. Misschien dat je met andere cluster-programma's zoals Beowulf meer succes hebt. Dat weet ik zo niet. Vaak wordt Linux toch het beste ondersteund.
Daar heb je hem al. Maar voordat je hem kan gebruiken moet je hem nog wel mounten... hoe wil je hem anders benaderen? Onde *nix moet alles gemount worden voordat je ze kan benaderen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:46 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
[..]
Initializing USB Mass Storage driver...
usbcore: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:59 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
ik krijg niet eens een Shortcut op m'n desktop
Nee, ik heb het niet gelezen, maar wat is je punt? Het is heel normaal dat er een snelkoppeling op het bureaublad verschijnt als je een USB stick mount. Net zoals andere dingen er komen te staan zodra ik die mount.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/sda3 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/sda7 none swap sw 0 0 /dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0 /dev/sda1 /media/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 /dev/sda5 /media/mp3 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 /dev/sda6 /media/internet ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 |
ik zal dat eens proberenquote:Op woensdag 23 november 2005 00:23 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Daar heb je hem al. Maar voordat je hem kan gebruiken moet je hem nog wel mounten... hoe wil je hem anders benaderen? Onde *nix moet alles gemount worden voordat je ze kan benaderen.
Waarschijnlijk heet je apparaat /dev/sda1 (zo heten ze meestal, het zijn geemuleerde scsi apparaten) dus dan kan je mounten met:
mount -t vfat /dev/sda1 <mountpoint>
En <mountpoint> is dan een directory die je van te voren moet aanmaken, bijv /mnt/usbdrive ofzo.
En als dat niets uithaalt, probeer eens 'modprobe vfat' en het dan handmatig te mounten zoals Schorpioen het zegt?quote:Op woensdag 23 november 2005 23:14 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
[..]
ik zal dat eens proberen
in knoppix 3.8 kreeg ik namelijk wel automatisch een shortcut op m'n bureaublad
Ik ben eigenlijk alleen maar bekend met de OpenMosix en Beowulf software, en dat was eigenlijk alleen maar spielerij/leren, ben niet echt bezig geweest met performance ofzo... Ik heb ook wel eens mijn machines met distcc geclusterd om zo het compileren te versnellen... Is distcc ook een user-level scheduler?quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:55 schreef devzero het volgende:
Zijn er duidelijke voordelen van een jobscheduler in de kernel vergelijken met een user-level scheduler als condor of globus? Naast het gemak van "even een cdtje" er in doen en installeren.
Ja. Er zijn geen kernelaanpassingen voor nodig, en het draait ook op veel verschillende platforms.quote:Op donderdag 24 november 2005 21:23 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk alleen maar bekend met de OpenMosix en Beowulf software, en dat was eigenlijk alleen maar spielerij/leren, ben niet echt bezig geweest met performance ofzo... Ik heb ook wel eens mijn machines met distcc geclusterd om zo het compileren te versnellen... Is distcc ook een user-level scheduler?
apt-get install bindquote:Op maandag 28 november 2005 15:59 schreef whoops het volgende:
Ik wil met Ubuntu (5.10 server) een routertje opzetten, ik kom er alleen niet helemaal achter wat ik er allemaal voor moet installeren en instellen. De machine moet het volgende kunnen:
- Adres ontvangen van DHCP-server aan 'WAN' kant (eth0).
- IP Adressen uitdelen aan 'LAN' kant (eth1), alleen aan bekende clients (MAC).
- DNS verzorgen aan 'LAN' kant.
- Internet DNS bijhouden.
- Internetverkeer routen.
De eerste optie is vrij eenvoudig, een kale Ubuntu installatie doet dit al.
Voor de DHCP-server voor het LAN heb ik 'dhcp3-server' geinstalleerd en geconfigureerd, en dat werkte wel, alleen heb ik daarmee nog geen DNS voor mijn clients.
Je zal met iptables moeten masqueraden. Ik gebruik daar zelf een kant en klaar scriptje voor: http://freshmeat.net/projects/iptables-firewall/ maar als je het zelf wil leren, zou ik de iptables howto eens doornemen.quote:Daarnaast lijkt er iets niet goed te gaan met de routing (daar heb ik ook nog niets voor ingesteld), ik neem aan dat ik op die machine aan moet geven dat ik het verkeer van eth1 naar eth0 wil laten routen?
Ik moet zeggen dat ik niet weet wat dnsmasq precies inhoudt, en dat houdt ook in dat je het niet per se nodig hebt voor wat je wil doenquote:Ik hoor ook op verschillende plekken de naam 'dnsmasq' vallen, doet dit wat ik wil?
Een dns proxy, Dus tenzij geheugen/diskruimte een probleem is, zou ik gewoon bij bind blijven.quote:Dnsmasq is a lightweight, easy to configure DNS forwarder and DHCP server. It is designed to provide DNS and, optionally, DHCP, to a small network. It can serve the names of local machines which are not in the global DNS. The DHCP server integrates with the DNS server and allows machines with DHCP-allocated addresses to appear in the DNS with names configured either in each host or in a central configuration file. Dnsmasq supports static and dynamic DHCP leases and BOOTP for network booting of diskless machines.
Dat iptables-firewall script is echt geweldig...quote:Op maandag 28 november 2005 16:25 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
apt-get install bind
en je hebt een caching dns server, tenzij je je eigen domeinen wil gaan hosten ben je hiermee klaar. Alleen nog wel even "nameserver 127.0.0.1" in je /etc/resolv.conf zetten (en andere dns servers daar weghalen).
[..]
Je zal met iptables moeten masqueraden. Ik gebruik daar zelf een kant en klaar scriptje voor: http://freshmeat.net/projects/iptables-firewall/ maar als je het zelf wil leren, zou ik de iptables howto eens doornemen.
[..]
Ik moet zeggen dat ik niet weet wat dnsmasq precies inhoudt, en dat houdt ook in dat je het niet per se nodig hebt voor wat je wil doen
Okay. Goed puntquote:Op vrijdag 2 december 2005 22:43 schreef devzero het volgende:Probeer met die 2de variant maar iets te doen met filenames met spaties erin.
Op wat voor manier gaat xargs er dan beter mee om? Voor zover ik uit de manpage kan halen maakt xargs ook een commandline van de doorgegeven paramatersquote:Als je heel veel files wil processen (bv een find . -name \*.mp3 en je hebt >10K files oid) dan kan dat ook nog wel eens lastig worden.
Met xargs kun je oa het maximum aantal parameters opgeven, bijvoorbeeld 1. Je kunt dus een scriptje schrijven wat maar 1 parameter nodig heeft, terwijl je met command `find` je alle parameters af moet lopen en je shell misschien wel een limiet heeft op het aantal parameters wat een script kan mee krijgen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:09 schreef JeRa het volgende:
Op wat voor manier gaat xargs er dan beter mee om? Voor zover ik uit de manpage kan halen maakt xargs ook een commandline van de doorgegeven paramaters
En dan doe je het nog fout ook, prutser.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:57 schreef Peder het volgende:
[..]
(enige unix commando dat ik weet...)
Moet je even kijken wat Freevo hiervoor gebruikt. Hier zit ook een opname functie in.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef Lod het volgende:
Even een vraag. Ik heb sinds afgelopen weekend een tv-kaart (Terratec Cinergy 600). Het heeft wat moeite gekost maar ik heb hem werkend gekregen (min of meer, het geluid werkt niet mee). Met tvtime ben ik in staat om TV te kijken op mijn PC![]()
Alleen heb ik niet de mogelijkheid gezien om er ook mee op te nemen.
Heeft iemand tips over hoe ik dat moet doen? En eventueel andere programma's die op tvtime lijken?
In de FAQ staat onder andere het volgende:quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef Lod het volgende:
Even een vraag. Ik heb sinds afgelopen weekend een tv-kaart (Terratec Cinergy 600). Het heeft wat moeite gekost maar ik heb hem werkend gekregen (min of meer, het geluid werkt niet mee). Met tvtime ben ik in staat om TV te kijken op mijn PC![]()
Alleen heb ik niet de mogelijkheid gezien om er ook mee op te nemen.
Heeft iemand tips over hoe ik dat moet doen? En eventueel andere programma's die op tvtime lijken?
quote:We recommend using mencoder for recording from television, and systems like MythTV or freevo for a PVR system.
Probeer anders een static adres.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:45 schreef whoops het volgende:
Nou, het up brengen van eth0 duurde ook erg lang op die machine. Ik heb dus aan een collega gevraagd om even te kijken hoe het MAC adres van die kaart in de DHCP tabel stond, en die heeft het adres opnieuw ingevoerd. Maar het is op m'n werk, dus ik kan maandag pas weer kijken wat 'ie nu doet.![]()
Daarnaast heb ik er ondertussen ook al een andere machine voor geregeld, VMware ESX lijkt namelijk alleen maar met SCSI devices te werken...
Goed idee, ga ik proberen als dat wijzigen van de DHCP-tabel niets uitgehaald heeft...quote:
1 |
(uit de man sudo)quote:Otherwise, sudo requires that users authenticate
themselves with a password by default (NOTE: in the default configura-
tion this is the user’s password, not the root password).
quote:Op maandag 19 december 2005 17:40 schreef the_disheaver het volgende:
Hoi,
Ik probeer mijn ati radeon 9800 videokaart aan de praat te krijgen. Ik heb wel de volgende howto gevonden, maar veel verder kom ik daar ook niet mee...
http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html
Maar als ik vervolgens in mijn commandopromt scherm het volgende commando probeer in te voeren: ' ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run --buildpkg SuSE/SUSE92-IA32' geeft ie de volgende foutmelding
[ code verwijderd ]
Kan het zijn dat de huidige gebruiker te weinig privileges heeft om dit uit te voeren?
1 |
Hij doet momenteel ietsquote:Op maandag 19 december 2005 19:28 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik denk dat je die RPM ook wel kan bouwen zonder extra privileges. In ieder geval zal dat niet de (enige) reden voor de foutmelding zijn, het lijkt erop dat er een stap mist in de howto, het bestand ati-driver-installer-8.20.8-i386.run moet nl wel executable (uitvoerbaar) zijn, dat doe je als volgt:
[ code verwijderd ]
Daarna zal het wsch wel lukken, als je dit gewoon in je homedir doet dan heb je wel genoeg rechten. Om de RPM die je daarna krijgt te installeren heb je echter wel rootrechten nodig, met "sudo su" word je root en dan wordt er inderdaad om je gewone userpassword gevraagd.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Creating directory fglrx-install Verifying archive integrity... All good. Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.20.8............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ================================================== ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager ================================================== Generating package: SuSE/SUSE92-IA32 /tmp/fglrx Package build failed! rm: cannot chdir from `/tmp/fglrx/usr/src/kernel-modules/fglrx' to `firegl_agpgart': Toegang geweigerd Removing temporary directory: fglrx-install jeroen@flits100-100:/var/tmp> |
Het is meer dat ik juist geen foutmeldingen krijg... bij het uitvoeren van het rpm file kreeg ik enkel foutmelidingen dat ik bepaalde pakketten moest installeren. Heb ik gedaan, en nogmaals geprobeerd het RPM bestand uit te voeren maar dan gaf hij de foutmelding het pakket geinstalleerd was.quote:Op maandag 19 december 2005 21:19 schreef nyny83 het volgende:
sjah.. ik ben toevallig ook net met linux aan het prutten. Dit kan ik niet voor je nadoen, aangezien ik geen suse heb maar ubuntu, en jouw videokaart niet heb. Wat heb je nu als foutmeldingen nog dan als je het hele zooitje vanaf het begin opniieuw uitvoert?
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 02:03 schreef the_disheaver het volgende:
Geprobeerd om SUSE 10 te installeren maar blijkbaar was die dvd brak... Geheel geen SUSE, en kan ook niet meer op windows komen... Wel op knoppix, eens kijken of ik hier de bootfile kan aanpassen...
Ow, doet hij dat zelf niet? Naja, ik wou helemaal niet linux eraf hebben... Maar mooi te weten wat de oorzaak was. Was inderdaad vaag gedoe met Grub...quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.
1 2 3 | or simply do not have console ownership. Requirement failed. Unable to determine XFree86 Version. Stopping now. |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.8.2 to make sure that you have the latest version. (II) Module ABI versions: compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Font Renderer, version 0.4 compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Video Driver, version 0.7 compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Server Extension, version 0.2 |
Maar dan heb ik geen xfree erop?quote:Op donderdag 22 december 2005 07:58 schreef JeRa het volgende:
X Window System Version 6.8.2, dat is je versienummer
Met date kun je tijden/data op een bepaalde manier formatteren en weergeven, niet manipuleren. Je hebt dus nog iets anders nodig, een 'berekening' die naar die dinsdag toe gaat of mogelijk zelfs een andere functie of programma die dat voor je doet. Heb alleen even geen idee wat je daarvoor kunt gebruikenquote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
Hoe doe ik met date de eerste dinsdag van de volgende maand?
Die is lastiger denk ik. Volgens mij kan dat niet met GNU's -d syntax (onder BSD gaat het helemaal niet lukken natuurlijk). Iets als -d 'next tuesday next month' doet niet wat je wilt. Volgens mij wil je zelf gaan rekenen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
xmms-lib heb ik er op. Maar in realplayer deed BBC radio het wel.Dezelfde stream niet in mplayer.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:22 schreef nyny83 het volgende:
xmms libje nog installeren? Dat wordt vaak gebruikt voor streaming media
Het kan. Maar het gaat alleen met date niet (portable) lukken. Onder Linux zou iets nog wel lukken, maar, onder *BSD heeft date niet zoveel functionaliteit (eigenlijk alleen het formatten, het kan nieteens iets met een andere datum doen). Een Perl-scriptje of Python-script ligt meer voor de hand.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:15 schreef the_disheaver het volgende:
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar meerdere if-functies? Dat de dag woensdag is, en datum tusen 1 en 7 zit.
Hier dan eentje, maar met awk:quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | BEGIN { # Next month and year nm = 1 + (strftime("%m") % 12); ny = strftime("%Y") + (nm == 1); ts = mktime(sprintf("%i %i 01 00 00 00", ny, nm)); wd = strftime("%u", ts); printf("First Tuesday of next month is: %d-%d-%d\n", wd > 2 ? 3 - wd + 7 : wd == 1 ? 2 : 1, nm, ny) } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | # Sample configuration file for ISC dhcpd for Debian # # $Id: dhcpd.conf,v 1.4.2.2 2002/07/10 03:50:33 peloy Exp $ # # option definitions common to all supported networks... option domain-name "thuis.domein"; option subnet-mask 255.255.255.0; default-lease-time 600; max-lease-time 7200; subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 { range 192.168.0.2 192.168.0.254; option domain-name-servers 194.109.6.66, 194.109.9.99, 194.109.104.104; option domain-name "thuis.domein"; option routers 192.168.0.1; option subnet-mask 255.255.255.0; option broadcast-address 192.168.0.255; default-lease-time 600; max-lease-time 7200; } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | nslookup xs4all.nl Resultaat: Name: xs4all.nl.thuis.domein Address: 212.79.243.144 (Klopt dus niet) Linux: externe ping naar juiste ip gaat, maar een lookup op het domein gaat niet :( |
Opgelost met de mooie util genaamd: DnsMasqquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:39 schreef existenz het volgende:
Ik heb het volgende probleem:
Op me Windows en Linux clients achter me router werkt de dns niet zoals hij zou moeten werken:
DHCPD.conf:
[ code verwijderd ]
En dit gaat dus fout:
[ code verwijderd ]
Wat zie ik over het hoofd? Want ben ik vergeten, want dit is verrekkes irritant
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...quote:
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef whoops het volgende:
[..]
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...![]()
Super, you got mail!quote:Op maandag 2 januari 2006 17:47 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.
Komt eraan.quote:Op maandag 2 januari 2006 18:11 schreef rickmans het volgende:
ow kan iemand hem online zetten? of naar mij mailen, dan zet ik hem wel online.
mv naam-*.ext tijn-*.extquote:Op maandag 2 januari 2006 19:37 schreef Tijn het volgende:
Ik heb een Mac en dus ook een soort van Unix-achtig OS. De commandline is me niet vreemd, maar veel meer dan basiscommando's ken/gebruik ik niet. Dat is niet zo erg, maar nu wil ik graag een grote lading files renamen en ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. De filenames hebben allemaal dezelfde structuur ("naam - 001.ext", naam - 002.ext" etc) en ik wil het "naam"-gedeelte in iets anders veranderen. Het kan vast met 1 simpel regeltje, maar wie o wie kan me vertellen hoe?
Het werkt niet zo. Als het goed gaat, dan zegt je 'mv' wel dat 't geen geldige syntax is, omdat je laatste argument geen directory is, en je meer dan twee argumenten meegeeft (of 't weigert gewoon); maar als je pech hebt overschrijft het het laatste bestand met één van de eersten (zeker als er maar één bestand is dat naam-*.ext heet, en eentje dat tijn-*.ext heet).quote:Op maandag 2 januari 2006 19:48 schreef existenz het volgende:
[..]
mv naam-*.ext tijn-*.ext
Dat moet wel werken denk ik
1 2 3 4 | j=`echo $i | sed 's/naam/tijn/'`; mv "$i" "$j"; done; |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |