Je hebt geen C++ compiler, dus die zul je eerst moeten installeren. (of hij vindt hem niet, maar dat lijkt me sterk).quote:Op zondag 23 oktober 2005 20:01 schreef SkaterSam het volgende:
checking for g++... no
checking for c++... no
checking for gpp... no
checking for aCC... no
checking for CC... no
checking for cxx... no
checking for cc++... no
checking for cl... no
checking for FCC... no
checking for KCC... no
checking for RCC... no
checking for xlC_r... no
checking for xlC... no
Wat is er hier aan de hand?
volgens mij moet je dan in Ubuntu het pakket build-essential apt-getten (of build-essentials)quote:Op zondag 23 oktober 2005 23:06 schreef devzero het volgende:
[..]
Je hebt geen C++ compiler, dus die zul je eerst moeten installeren. (of hij vindt hem niet, maar dat lijkt me sterk).
Maar als ik in synaptic kijk zie ik dat ze wel geinstalleerd zijn... Tenminste xkbutils dan... Hoe los ik dat op, en misschien belangrijkerquote:checking for X... no
checking for XOpenDisplay in -lX11... no
checking X11/XKBlib.h usability... no
checking X11/XKBlib.h presence... no
checking for X11/XKBlib.h... no
configure: error: cannot find X11 development files
Ja via Synaptic geinstalleerd, nu geeft ie alles yes inderdaad, behalve het volgende:quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:50 schreef Schorpioen het volgende:
Als je software tegen een geinstalleerd pakket wil compileren dan heb je ook altijd de development headers nodig, in dit geval heb je libx11-dev nodig. Hint: op packages.debian.org zoeken op bestandsnaam...
en weer de error dat die de development files niet kan vinden.quote:checking for XOpenDisplay in -lX11... no
die kan je toch aanzetten via View -> Location bar lijkt mijquote:Op maandag 24 oktober 2005 22:48 schreef Markster het volgende:
Ik heb ook geen lokatiebalk in mijn nautilus, dus bluetooth:/// kan ik nergens intiepen, help
Nee niet dusquote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:02 schreef rickmans het volgende:
[..]
die kan je toch aanzetten via View -> Location bar lijkt mij.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | ...a-the_killers_-_mr._brightside -DivxTotal.CoM.mp3: 11.72 MB 109.59 kB/s Peliculas CVCD.url: 375.00 B 19.21 kB/s Peliculas Divx.url: 126.00 B 7.78 kB/s Smash054-Front -DivxTotal.CoM.jpg: 32.88 kB 99.48 kB/s Votanos!!.url: 566.00 B 35.93 kB/s get *: could not retrieve remote file. ncftp ...nce Smash Hits 2005-04 > quit Interrupted. Interrupted. Interrupted. |
quote:[b]Op vrijdag 28 oktober 2005 02:23
......
Ik heb debian woody (kernel weet ik niet, hoe vraag ik dat op?) met de nieuwste samba.
1 |
Probeer eens in de logfiles te kijken wanneer het fout gaat: /var/log/sambaquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 02:23 schreef mighty_myte het volgende:
Ik heb ook een probleem waar ik maar niet uit kom.
Mijn Samba doet soms raar. Hij kan het uren goed doen,
maar als ik mp3's draai via winamp gaat het vaak mis.
Als ik een volgend nummer wil besluit hij soms (1x per uur) een paar min (max 2) maar geen sambaverbinding te houden. De samba staat dan ook op een laag pitje als ik 'top' bekijk.
Winamp lijkt vast te lopen maar herstelt zich vanzelf na een min of 2 als ik er niet aan kom.
Browsen in de 'gemapte' folders in explorer is ook niet mogelijk, dan loopt explorer vast.
Apache, proftp, etc gaan gewoon door en de SSH verbinding blijft het ook altijd prima doen.
Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Ik heb debian woody (kernel weet ik niet, hoe vraag ik dat op?) met de nieuwste samba.
hier een stukje uit mijn log, lijkt er op dat het idd hier fout gaat aangezien er enkel mp3's fout lopen die ik in winamp afspeel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 09:53 schreef meranto het volgende:
[..]
Probeer eens in de logfiles te kijken wanneer het fout gaat: /var/log/samba
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | oplock_break: receive_smb error (Success) oplock_break failed for file 538_2005/16 angel - you sure do - www.torrentazos .com.mp3 (dev = 301, inode = 65383, file_id = 3). [2005/10/28 02:18:06, 0] smbd/oplock.c:oplock_break(843) oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd. [2005/10/28 02:18:36, 0] smbd/oplock.c:oplock_break(758) oplock_break: receive_smb error (Success) oplock_break failed for file 538_2005/16 angel - you sure do - www.torrentazos .com.mp3 (dev = 301, inode = 65383, file_id = 2). [2005/10/28 02:18:36, 0] smbd/oplock.c:oplock_break(843) oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd. |
valt me nog mee hoor. hoewel ik al 4 jaar in linux ram weet ik relatief ook nog geen drol.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
Heb een beetje genade met me... ben echt uber n00b zeg maar...![]()
2 dingen:quote:
1 |
1 2 | apt-get install kernel |
1 |
Het kan werken, maar dan moet je niet heel veel anders geinstalleerd hebben. Even iets duidelijker:quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
euhh...ik durf het bijna niet te vragen maar:
Mag je een XF86Config-4 van ubuntu gebruiken in een Debian installatie, voor de duidelijkheid; ik heb een debian distro gedownload (als ik het zo mag zeggen) via www.debian.org mbv jidgo.
Na het installeren werkte (zoals verwacht) mijn video kaart niet 100%. max resolutie = 800 x 600.
Als ik nu de config file van mijn een UBUNTU installatie gebruik (kopieer) dan zou ik toch wel de 1024 x 768 resolutie kunnen halen...toch?
Jep dat is de manier. Als je ext2 als bestandsysteem wil moet je het zo doen als in je zoekacties weergegeven. Als je een ander bestandsysteem wil heb je daar weer andere commando's voor, zoals mkreiserfs voor ReiserFS.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
- Hoe kan je een partitie formatteren waarop linux is geïnstalleerd, ik weet dat het via je de CD / DVD kan. Maar is er ook zoiets als "format c: /s" zeg maar...? Of is het gewoon zoals in de onderstaande zoek acties al aangegeven?
Mijn zoekacties:
http://www.linux.com/howtos/Hard-Disk-Upgrade/format.shtml
http://www.lissot.net/partition/ext2fs/format.html
Dat zou ik niet weten, ik heb niet zo snel een kant en klaar programma gevonden. Meestal wordt dd gebruikt, maar dat is grievend voor zelfverklaarde noobs, daar wil je dus niet aan beginnen. MIsschien doet google goede dienst, of zoek eens op http://packages.debian.org/ of daar wat bijzitquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
- Bestaat er een ghost imaging programma zoals symantec ghost, maar dan voor linux? en is deze vie aptitude binnen te halen?
Als je via het netwerk een windows XP pc kan benaderen en de bestanden die daarop staan terwijl er SMB bijstaat lijkt het me onmogelijk als je geen samba hebt geinstalleerdquote:Ok...als allerlaatste... Nadat ik Debian had geïnstalleerd bleek mijn internet het in 1 keer te doenen dit was omdat de laptop was aangesloten via een netwerk op mijn PC (ik draai er ook XP erop waarmee ik via de PC mee kon internetten e.d.)
Maar ik kan gewoon mijn gedeelde bestanden inzien van mijn XP machine!?! betekent dit dat ik ergens SAMBA heb geïnstalleerd. (ik heb de makkelijkste install genomen van Debian, DVD erin en dan [ENTER] bij de eerste console vraag...).
Ik die wel de SMB letters staan op de mappen van mijn XP pc.
Is jouw kernel wel gecompiled met ACPI support? Ik heb dit ook wel eens gehad, en dat was volgens mij opgelost toen ACPI support werd aangezet, en nog wat opties.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 10:23 schreef Markster het volgende:
kick
Daarbij sluit mijn pc niet vanzelf af, dat deed hij voorheen wel altijd. Nu krijg ik alles te zien (unmounting dit en dat enzo) en dan staat er helemaal onderaan: 'power down'
En dan moet ik zelf me pc uitzetten
Jups, GNU Parted. Geen idee of dit gebruiksvriendelijk is, en of het via Debian-like package management systemen verkrijgbaar is, mijn vermoeden zegt van wel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:34 schreef Dragonetti het volgende:
- Bestaat er een ghost imaging programma zoals symantec ghost, maar dan voor linux? en is deze vie aptitude binnen te halen?
ik heb de smb.conf aangepast. ik zal kijken of het iets helpt, klinkt in ieder geval goed.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:06 schreef meranto het volgende:
[..]
2 dingen:
zet dit in je /etc/samba/smb.conf
[ code verwijderd ]
dat zou al moeten werken
en misschien wil je je kernel ook updaten
[ code verwijderd ]
hierna krijg je een lijst met kernels, waarvan je de nieuwste uit kan kiezen door exact over te typen welke versie het is, dat ziet er dan zoiets uit als:
[ code verwijderd ]
succes![]()
1 2 3 4 | Reading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done E: Couldn't find package kernel |
1 |
Ik heb Debian een paar jaar gebruikt, maar ben nu aan de Gentoo. Ik weet dus niet alle commando's van Debian meer uit mijn hoofd, het zou ookquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 21:44 schreef mighty_myte het volgende:
maar apt-get install kernel doet niks.
moet ik die niet op een andere manier in de apt-get cache zoeken ofzo?
1 |
emerge gentoo-sourcesquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 09:59 schreef meranto het volgende:
[..]
Ik heb Debian een paar jaar gebruikt, maar ben nu aan de Gentoo. Ik weet dus niet alle commando's van Debian meer uit mijn hoofd, het zou ook
[ code verwijderd ]
zouden zijn.
Gebruik je alsa? Dan worden je mixerinstellingen opgeslagen als je afsluit en weer geladen als je opstart. Als het goed is is er dan een file /etc/asound.state aangemaakt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:27 schreef Markster het volgende:
Ow hey, iemand idee waarom mijn gnome/gentoo instasllatie altijd met 'muted' geluid begint, vet irritant!
Met het volgende commando zorg je dat je volume-instellingen bewaard blijven:quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:27 schreef Markster het volgende:
Ow hey, iemand idee waarom mijn gnome/gentoo instasllatie altijd met 'muted' geluid begint, vet irritant!
1 |
Ik mis wel meer. Tenminste, ik zie niet in waar linux beter in zou moeten zijn dan in windows. Behalve stabiliteit (heel minimaal!) en aanpasbaarheid. Voor de rest doet windows het net zo goed, zoniet beter.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik speel nauwelijks spellen. En in Windows gebruikte ik al een tijdje GAIM om te msn-en. Het enige dat ik een beetje mis is een goede newsreader. In Windows is 40Tude Dialog een erg fijn programma. Tot nu toe gebruik ik Thunderbird, maar daar mis ik toch vrij veel functionaliteit.
Bij linux heb je zelf de controle over je PC, als er iets kapot is kan je dat zelf fixen (met hulp van google). Bij windows is (te) vaak de enige optie "format c:" en opnieuw installeren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:31 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik mis wel meer. Tenminste, ik zie niet in waar linux beter in zou moeten zijn dan in windows. Behalve stabiliteit (heel minimaal!) en aanpasbaarheid. Voor de rest doet windows het net zo goed, zoniet beter.
quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:53 schreef meranto het volgende:
[..]
Bij linux heb je zelf de controle over je PC, als er iets kapot is kan je dat zelf fixen (met hulp van google). Bij windows is (te) vaak de enige optie "format c:" en opnieuw installeren.
Klopt, dit vind ik zelf ook 1 van de betere linuxeigenschappen, alleen een format C is vaak wel veel sneller. Dus waarom niet gewoon een format, al mijn belangrijke data staan toch op een andere partitie.
Bij linux hoef je je geen zorgen te maken over virussen en spyware, dus je kan gerust je laptop op elk netwerk aansluiten zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je nu je bedrijfsnetwerk aan het verneuken bent.
True, maar met de goede software is dat bij windows natuurlijk ook niet zo een denderend probleem. Helemaal niet als je weet waar je mee bezig bent
Bij linux kan je vaak met 1 enkel programma (noem bijv. mplayer) alle standaarden gebruiken.
Bij windows moet je voor:
.wmv de Windows Media Player hebben
.rm de Realplayer hebben
.mov Quicktime hebben
Dit is niet waar. Ik noem BSplayer, VLC Player etc. Je moet alleen niet de standaard software gebruiken, iets dat je bij linux ook niet doet. (kaffiene, totum player etc, spelen ook geen divx af of mov, wmv)
Bij linux maak je kennis met een grote community die je graag met al je problemen wil helpen door log-files door te kijken e.d.
Bij windows ben je afhankelijk van error-reports die naar microsoft worden gezonden
De community zelf is ook een stuk beter en leuker ja. Maar bij windows heb je die ook niet nodig, omdat die out of the box een stuk beter werkt dan linux.
1 |
1 |
1 |
1 |
Owja, nog even als laatste:quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:31 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik mis wel meer. Tenminste, ik zie niet in waar linux beter in zou moeten zijn dan in windows. Behalve stabiliteit (heel minimaal!) en aanpasbaarheid. Voor de rest doet windows het net zo goed, zoniet beter.
Wie betaalt dat dan? De winkel betaalt misschien minder voor (massalicenties) en het zit in de prijs van je PC ingebakken, maar je betaalt er nog steeds voor. Het wachten is op het moment dat linux voor wat meer gevorderde gebruikers gesneden koek is, dan kan het in de winkels als optie meegeleverd worden, voor een minderprijs uiteraard.quote:Op woensdag 2 november 2005 10:43 schreef nyny83 het volgende:
True, de kosten zijn wel een GROOT voordeel ja... alleen krijg je meestal bij je PC toch winXP meegeleverd...
Ik zou dat met grep en een handig geconstrueerde regexp doen...quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:09 schreef XL het volgende:
Ik heb een directory met 3000 xml-bestanden en heb veel te lang geen unix gebruikt. Ben er helemaal uit dus. Ik wil uit die xml-bestanden het eerste woord (niet code) halen.
[knip]
Maar ik krijg hem niet....
Wie helpt me terug op het unix-spoor?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |