Waar praat hij zich omhoog dan? Hij maakt slechts een algemene opmerking over kinderen uit betere milieus.quote:Op zondag 23 oktober 2005 00:56 schreef wendytje het volgende:
[..]
volgens mij vind jij jezelf heel wat....
praat je jezelf zo omhoog omdat niemand anders dat doet?
mensen kunnen op meer manieren intelligent zijn dan alleen intelectueel... vb emotionele intelligentie....
ik heb het niet zo op mensen die zichzelf beter vinden dan een ander omdat ze toevallig meer kansen hebben gekregen in het leven. En zo kom jij op mij over.
Vergis je daar niet in.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 01:37 schreef Speth het volgende:
een analyse die ouders prima zelf kunnen maken.
Inderdaad. Mooie post.quote:Op zondag 23 oktober 2005 02:42 schreef Speth het volgende:
[..]
Waar praat hij zich omhoog dan? Hij maakt slechts een algemene opmerking over kinderen uit betere milieus.
Verder is er niets mis met jezelf heel wat vinden, sterker nog, dat is een goede eigenschap. Nog zo'n typische tekortkoming van mensen die het wat minder getroffen hebben... Ieder spoortje van zelfvertrouwen bij intelligentere of rijkere mensen onmiddelijk interpreteren als arrogantie en de grond in rammen, ga je zo ook om met intelligente kinderen in de klas?
quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 21:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kinderen van ouders uit de elite kunnen maar beter mooie cijfers halen; als al je bekenden/familieleden etc. hoogopgeleid zijn is het voor jezelf niet zo leuk als je dat niet bent. Dat komt je welbevinden niet ten goede.
I.c. de hoogopgeleiden met een behoorlijke baan en navenant inkomen natuurlik.quote:Op zondag 23 oktober 2005 10:46 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En wat is de "elite" dan wel niet
Ik heb op een "elite" bo en op een "elite" vo gezeten en cijfers waren echt niet zo'n issue, voor mij niet en voor mijn klasgenoten niet.
Speth, waarom ga je hier niet op in?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho!
Nu leg je me woorden in de mond die daar níet horen. En ik vind ook dat je mijn verhaal daarmee negatief interpreteert.
Het enige dat ik bedoel te zeggen is dat ik maar een beperkte energie en een beperkte tijd heb om met een groep te werken. En ja, zoals ik al zei zwart/wit gesteld heb ik dan het meeste rendement om eerst kinderen te helpen die net onder het gemiddelde hangen. Daarna richt ik me op de enkeling die nóg meer aandacht nodig heeft (zowel het zgn hoogbegaafde als ook het lager begaafde kind). Maar dat resulteert zeer zeker níet in een houding die jij beschrijft.![]()
Er spelen hier een heleboel conflicterende belangen. Het is in het belang van het individuele kind dat er zoveel mogelijk aandacht aan hem besteed wordt; echter is dat praktisch onmogelijk. Het huidige onderwijs is zo ingericht dat het nu niet zo is dat de hoger begaafden naar hun mogelijkheden begeleid worden, waardoor ze het maximale uit hun potentieel halen. Nu kun je stellen dat dat niet zo erg is, ze halen bijna allemaal immers toch wel een hoog niveau, echter gaat dit wel ten koste van hun welbevinden (intense verveling), en ook uit het oogpunt van de kenniseconomie is het zonde.quote:Op zondag 23 oktober 2005 16:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Speth, waarom ga je hier niet op in?
Het komt nu op me over alsof je alleen je eigen ideeën/vooroordelen over hoe slecht de Nederlandse leerkrachten om zouden gaan met de hoger begaafde kinderen bevestigd wil zien....
Alle kinderen en alle ouders zouden natuurlijk het liefst willen dat alle aandacht onverdeeld naar hún kind zou gaan.quote:Op zondag 23 oktober 2005 16:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Er spelen hier een heleboel conflicterende belangen. Het is in het belang van het individuele kind dat er zoveel mogelijk aandacht aan hem besteed wordt; echter is dat praktisch onmogelijk. Het huidige onderwijs is zo ingericht dat het nu niet zo is dat de hoger begaafden naar hun mogelijkheden begeleid worden, waardoor ze het maximale uit hun potentieel halen. Nu kun je stellen dat dat niet zo erg is, ze halen bijna allemaal immers toch wel een hoog niveau, echter gaat dit wel ten koste van hun welbevinden (intense verveling), en ook uit het oogpunt van de kenniseconomie is het zonde.
Nee, ik had gewoon geen tijd om uitgebreid te antwoorden, tot nu.quote:Op zondag 23 oktober 2005 16:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Speth, waarom ga je hier niet op in?
Het komt nu op me over alsof je alleen je eigen ideeën/vooroordelen over hoe slecht de Nederlandse leerkrachten om zouden gaan met de hoger begaafde kinderen bevestigd wil zien....
In essentie is iedereen egoist wat dat betreft.quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:10 schreef Moonah het volgende:
[..]
Alle kinderen en alle ouders zouden natuurlijk het liefst willen dat alle aandacht onverdeeld naar hún kind zou gaan.![]()
Klassikaal is niet verkeerd, het is ook lekker efficient; echter zijn de verschillen tussen de kinderen onderling te groot, dat veroorzaakt problemen.quote:Het reguliere onderwijssysteem ís nu eenmaal vnl klassikaal, ook al wordt er steeds meer aandacht besteed aan de individuele leerlijnen van kinderen en is het absoluut niet meer vergelijkbaar met het onderwijs van 'vroeger'.
Ik vind dat nu juist een heel dom systeem. Kinderen moeten bijgestuurd worden door deskundige volwassenen; we hoeven niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden, dat is zonde van de tijd. Verder moet iedereen toch dezelfde basiskennis hebben, ook als je daar nooit interesse in zal ontwikkelen is het toch nodig dat je het leert.quote:Ikzelf ben een voorstander van het systeem van Iederwijs, hoe verguisd het ook is door de media. Kinderen kunnen daar, mits goed begeleid, kiezen wat hen écht aanspreekt en wat op dat moment voor hen toereikend en uitdagend is. Echter, dit systeem is imo nog niet voldoende doorontwikkeld om echt tot zijn recht te komen.
Hoe hoger opgeleid en hoe deskundiger de bevolking hoe beter zou ik zeggen; ook voor de economie. En we hebben het inderdaad over kinderen; maar ach in de middeleeuwen promoveerde je op je 17e, ik bedoel maar. Eigenlijk zijn we er sinds die tijd alleen maar op achteruit gegaan (quote:En dat argument van de kenniseconomie...Sorry...
We hebben het in dit topic toch over kinderen?
Of heb ik het compleet verkeerd begrepen en gaat het hier over onderwijs aan potentiële zakenmensen?
Ah, oké. Je had nl al wel op een post na die van mij geantwoord, vandaar mijn 'ongeduld'.quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:13 schreef Speth het volgende:
[..]
Nee, ik had gewoon geen tijd om uitgebreid te antwoorden, tot nu.
And again: Ho!quote:maar zoals je zelf al zegt: pabo'ers zijn vaak geen grote lichten, en soms komen er gewoon figuren door van het type dat ik eerder beschreef, dat heb ik wel op mijn eigen basisschool gezien.
Ik kan me niet voorstellen dat dat (tegenwoordig...) gebeurt. Gemene deler van leerkrachten is dat ze het minimaal leuk vinden met kinderen te werken. En vaak zijn ze ook nog eens dol op kinderen. Ze zullen heus wel eens met hun handen in het haar zitten als zo'n slimmerik alweer klaar is met het extra werk dat gezocht is, maar 'veranderen' of zelfs 'afrekenen' .... Nee, dát geloof ik niet.quote:intolerantie t.o.v kinderen die het misschien wat beter getroffen hebben. Die kinderen kunnen wellicht arrogant overkomen, maar het blijven kinderen en de docent moet dan geen confrontatie met ze aangaan of ze daarop afrekenen
<knip>
Vervolgens gaan ze proberen die kinderen te veranderen of stil te krijgen, en dat is heel verkeerd.
Heeft niks met enkel die mensen te maken. Ik heb me ook te pletter verveelt op de basisschool en ik erger me ook kapot aan sommige met arrogantie doorspekte reacties hier.quote:Op zondag 23 oktober 2005 02:42 schreef Speth het volgende:
Verder is er niets mis met jezelf heel wat vinden, sterker nog, dat is een goede eigenschap. Nog zo'n typische tekortkoming van mensen die het wat minder getroffen hebben... Ieder spoortje van zelfvertrouwen bij intelligentere of rijkere mensen onmiddelijk interpreteren als arrogantie en de grond in rammen, ga je zo ook om met intelligente kinderen in de klas?
Je verveelde je niet bij Nederlands dan denk ik...quote:Op maandag 13 februari 2006 10:28 schreef lalala_geld het volgende:
[..]
Heeft niks met enkel die mensen te maken. Ik heb me ook te pletter verveelt op de basisschool en ik erger me ook kapot aan sommige met arrogantie doorspekte reacties hier.
En Moonah, serieus, ik bewonder je geduld.
Jij zag het ook?quote:Op maandag 13 februari 2006 11:42 schreef Speth het volgende:
[..]
Je verveelde je niet bij Nederlands dan denk ik...
Hoe herkenbaarquote:Op maandag 13 februari 2006 10:28 schreef lalala_geld het volgende:
[..]
Heeft niks met enkel die mensen te maken. Ik heb me ook te pletter verveelt op de basisschool [...]
Wat vind je ervan als een groep 4 het hele jaar uitsluitend les krijgt van stagiaires? Omdat de eigenlijke leerkracht het druk heeft met andere zaken de school betreffende.quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:33 schreef Moonah het volgende:
Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat er idd wel eens studenten van een bedenkelijk niveau tussen zitten. Maar ik heb óók gezegd dat zo'n beetje elke leerkracht zijn sterke punten heeft. En wat een kind het ene jaar mist, wordt wel weer gecompenseerd in een volgend jaar.
Misschien dat ze ooit dol waren op kinderen, maar er zijn zat leerkrachten van tegen de 60, die gewoon hun tijd uitzitten en het allemaal wel geloven.quote:Gemene deler van leerkrachten is dat ze het minimaal leuk vinden met kinderen te werken. En vaak zijn ze ook nog eens dol op kinderen.
Tja, op de computer verander je wel eens een zin en vergeet je een zinsdeel aan te passen. Waarom plaats je eigenlijk een topic waarin je in eerste instantie de suggestie wekt serieus te willen discussieren om vervolgens op nogal agressieve wijze tegen iedereen die het niet met je eens is in te gaan? Ik vind het gewoon apart en opvallend hoe je je hier gedraagt. En ook wel jammer, want het is een interessant onderwerp voor een discussie.quote:Op maandag 13 februari 2006 11:42 schreef Speth het volgende:
[..]
Je verveelde je niet bij Nederlands dan denk ik...
Ik denk dat je IQ gewoon te laag is om de discussie te kunnen volgen. Helemaal niet erg, daar kun je niets aan doen, maar een beetje zelfkennis zou geen kwaad kunnen.quote:Op maandag 13 februari 2006 13:37 schreef lalala_geld het volgende:
[..]
Tja, op de computer verander je wel eens een zin en vergeet je een zinsdeel aan te passen. Waarom plaats je eigenlijk een topic waarin je in eerste instantie de suggestie wekt serieus te willen discussieren om vervolgens op nogal agressieve wijze tegen iedereen die het niet met je eens is in te gaan? Ik vind het gewoon apart en opvallend hoe je je hier gedraagt. En ook wel jammer, want het is een interessant onderwerp voor een discussie.
Jou had ik niks gevraagd.quote:Op maandag 13 februari 2006 15:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik denk dat je IQ gewoon te laag is om de discussie te kunnen volgen. Helemaal niet erg, daar kun je niets aan doen, maar een beetje zelfkennis zou geen kwaad kunnen.
Tja, dat soort vergissingen maak ik eigenlijk nooit. Het komt nogal vreemd over als je eerst beweert dat school je makkelijk af ging, en vervolgens zo'n grammaticafout maakt..quote:Op maandag 13 februari 2006 13:37 schreef lalala_geld het volgende:
[..]
Tja, op de computer verander je wel eens een zin en vergeet je een zinsdeel aan te passen. Waarom plaats je eigenlijk een topic waarin je in eerste instantie de suggestie wekt serieus te willen discussieren om vervolgens op nogal agressieve wijze tegen iedereen die het niet met je eens is in te gaan? Ik vind het gewoon apart en opvallend hoe je je hier gedraagt. En ook wel jammer, want het is een interessant onderwerp voor een discussie.
Daar ben ik het niet mee eens, juist bepaalde sociale vaardigheden, een breed interessegebied en een aanbod dat juist inspeeld op meerdere vaardigheden zijn zeer belangrijk op de basisschool ...quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 01:37 schreef Speth het volgende:
Daarom pleit ik dus voor een verzwaring van de leerstof op bassischolen, ga dieper in op de stof, neem bijvoorbeeld het vak Algemene Natuurwetenschappen (wat nu op de middelbare school doodsimpel is, zelfs voor een alfa als ik) en introduceer het op de basisschool, en verspil minder tijd aan spelen wat ze thuis ook wel kunnen met hun echte vriendjes.
Dat is maar voor een klein deel te danken aan de basisscholing. Een kind van 12 wordt op een andere manier benaderd dan een kind in groep 3. Zijn ouders en leeftijdsgenoten betrekken hem meer in dingen en hij snapt de wereld beter. Sadder and wiser dus, maar niet door een schooljuffrouw.quote:Kijk maar eens naar het verschil tussen een kind wat voor het eerst de school binnenwandelt in groep 3 en een kind wat voor het eerst naar de middelbare school gaat...
Dat gelul over het opzoeken van informatie komt me echt de strot uit. Ieder kind van 8 kan googelen of een encyclopedie raadplegen. Vooral computers in de klas vind ik een erg slechte ontwikkeling. Ik kom nog uit de tijd dat klassikaal werd voorgedragen, mijn broertjes moeten allerlei onzinnige spelletjes op de pc doen.quote:En misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |