quote:
Op zaterdag 5 november 2005 14:15 schreef LedZep het volgende:Ja idd, maar mijn vraag is eigenlijk meer gericht op de oefeningen die in het schema staan
![]()
. Is het type oefening ook erg belangrijk? Of maakt het eigenlijk geen donder uit welke oefeningen je doet, als je maar een paar oefeningen voor desbetreffende spier uitvoert?
Je zou voor de rug de deadlift er nog bij kunnen doen voor je onderrug (uitvoering is hier zeer belangrijk) en voor de bovenkant van de trapezius kan je shrugs doen, middenpartij wordt al wel beetje mee getrained door roeien maar kan ook optimaler.
Lat pulldown kan, maar je kan ook gaan chinnen. 5 setjes chinnen tot je echt niet meer kan vind ik een stuk vermoeiender en heftiger.
bench press met losse gewichten zou je ook eens kunnen proberen, is veel intenser dan met een barbell vind ik. En tja pectoral fly, ben zelf niet zo'n fan van machines, probeer eens de fly met kabels. Je moet veel meer stabiliseren dan met een machine en dus ook veel intenser.
Behandel je buik trouwens niet als een andere spier, hij moet gewoon hetzelfde getrained worden als de overige spieren. Dus gewoon 3/4 setjes met gewichten en dan 8-12 reps. Dus de bench crunch (alleen schouderbladen van de grond proberen te tillen!) en de reverse crunch (houd billen van de grond!). Bij de laatste kan je dan gewichten tussen je benen klemmen. Zo hoef je je buik ook maar 1x per week mee te pakken.
Staan bij schouderoefening of bicep oefening zou ik zelf niet doen, want je gaat misschien beetje smokkelen met je benen hierbij om ze hoger te krijgen. Als je zit kan je echt niet smokkelen en moet alle kracht echt uit die spier komen.
En verder moet je gewoon ook lekker veel afwisselen, je pakt je spier toch net anders mee met een andere oefening.
Het jammere is wel met 3x per week dat je niet echt volledig je benen kan meepakken, want je houdt weinig tijd over als je 1 dag helemaal voor de benen pakt. Je zult dus zelf de overweging moeten nemen om het zo te laten of misschien 4x te gaan en je benen wat intensiever pakken.