Hmm...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:02 schreef Boobobob het volgende:
De evolutieleer is pas een "paar" jaar aanwezig in onze denkwereld, het geloof daarintegen al ietsje langer.
Dat maakt het voor de antropocentristen duidelijk dat "GOD" ons geschapen heeft.
Alleen het geloof gaat maar een paar 1000 jaar terug en de wetenschappelijke bewijzen een paar miljardjaar... Ik mis dus een paar jaar "GOD" van de schepping tot het geloof.
Dus hierbij geloof ik in de evolutietheorie
Tegen wie wil je correct blijven ? En waarom?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:38 schreef speknek het volgende:
Ik hoop dat ik niemand afschrik door de topic, en als ik dat wel doe leest diegene dit toch niet, maar goed. Je moet wel een beetje correct blijven.
Het is natuurlijk maar hoe je "naar zijn beeld" uitlegt, je kunt het letterlijk nemen of abstract.quote:Kenmerk van de grote monotheistische godsdiensten is het 'And he created man in his image'. Zo'n antropocentrisch wereldbeeld, wij het middelpunt van de schepping en precies zo geschapen, komt echter in nog wel meer religies voor. Helaas (voor hen) blijkt dit schijnbaar onhoudbaar geworden door de evolutietheorie. Ik zal uitleggen waarom.
Waarom is evolutie niet willekeurig?quote:Evolutie is, ruw gezegd, het niet willekeurige proces van natuurlijke selectie door willekeurige mutaties. Met name dat laatste maakt het onmogelijk te voorspellen hoe iemand er precies uitziet. Ik zal dit illustreren aan de hand van een voorbeeld:
De situatie is ingewikkelder, zowel de mutaties als de omgevingsfactoren zijn binnen zekere grenzen willekeurig. Bovendien is er wisselwerking tussen geevolueerde wezens en hun omgeving. Bovendien maken levende wezens zelf deel uit van de omgeving.quote:Maar hee wacht, je zei toch het niet willekeurige proces van natuurlijke selectie? Juist, want de omgeving dicteert dat bepaalde mutaties wel, en andere niet succesvol zijn. Je zou dus alle mogelijke mutaties behalve degene die de mens maakt zoals hij is, kunnen afstraffen. Dan krijg je het volgende:
Ik zie niet in dat dit betoog een weerlegging zou zijn van de combinatie geloof + evolutietheorie.quote:Maar dat garandeert nog steeds niet dat het balletje ooit in ons vakje belandt! Je kunt hem oneindig vaak gooien, en dan komt hij alsnog oneindig vaak in een ander doodlopend vakje. Het door veel Christenen aangehangen 'creatie door evolutie' is dan ook geen heilzame weg voor de antropocentristen onder ons. We kunnen simpelweg niet het middelpunt van de schepping zijn!
Of toch wel? De vraag is, is er alsnog een manier om antropocentrisme en de evolutietheorie met elkaar te combineren? Moeten we als er gezegd wordt 'in zijn beeld gecreeerd' dat opvatten als ongeveer, tweebenig, rechtopstaand etc? En zijn apen dan ook onderdeel van het middelpunt van gods schepping, aangezien we zo ontzettend dicht bij elkaar staan, dat toeval een van de twee had kunnen dicteren.
Probeer hier een manier te vinden om de mens zich toch nog zo ontzettend speciaal te laten voelen, ookal lijkt er biologisch en filosofisch gezien geen duidelijk verschil.
Bij zaken als evolutie gaat het dus absoluut niet om termen als geloven...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:02 schreef Boobobob het volgende:
Dus hierbij geloof ik in de evolutietheorie
Hmmm, dat is natuurlijk enigszins discutabel, want als we werkelijk zo beschaafd waren hadden we ons wellicht ook een minder prominente rol binnen de levende wereld toegedichtquote:Op donderdag 20 oktober 2005 21:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Interessant topic en je hebt mij niet weggejaagd.
Wij zien onszelf oh zo graag als het toppunt van de evolutie, wat natuurlijk volstrekte onzin is. Maar waarom wij ons toch speciaal zouden moeten voelen? We maken kunst, literatuur, beschaving...
Ja, hoi. Wat heb ik gewonnen?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:38 schreef speknek het volgende:
Probeer hier een manier te vinden om de mens zich toch nog zo ontzettend speciaal te laten voelen, ookal lijkt er biologisch en filosofisch gezien geen duidelijk verschil.
Ach ja, maar is dat ook niet de essentie van 'geloven"? Dat je ook zonder tastbaar bewijs ervan uit gaat dat iets zo is? Bovendien zitten mensen psychologisch zo in elkaar dat ze alles wat in strijd is met hun wereldbeeld negeren of minder belang toekennen, en alles wat hun wereldbeeld bevestigt krijgt een grotere betekenis toegekend. Dit is trouwens geen bewust proces, maar dat is duidelijk wel wat er bij veel gelovigen aan de hand is als ze hun leer verdedigen tov. meer wetenschappelijke benaderingen. De eerlijkheid gebiedt trouwens te zeggen dat dit andersom ook zo is.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:22 schreef Fir3fly het volgende:
Ach ja, maar zo vinden gelovigen altijd wel een manier om de werkelijkheid te verbuigen zodat het weer redelijk in hun wereldbeeld past. Eigenlijk zou het eens andersom moeten zijn, Volgens mij wordt het geloof daar niet slechter van.
Maar dan had net zo goed de wolstaartige boomhopper het middelpunt van de creatie kunnen zijn? Dat is niet antropocentrisch.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:43 schreef DennisMoore het volgende:
Wie zegt dat het eindresultaat al bij voorbaat vast moest staan?
Wat vast stond, is dat het eindresultaat het belangrijkste zou zijn, in het centrum mocht staan, en dat de hele knikkerbaan erop gericht was om uiteindelijk bij een beestje uit te komen.
Maar dat geeft dus het genoemde probleem dat het net zo goed had kunnen gebeuren dat het de natuur nooit gelukt was om ons te bereiken.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:10 schreef TFFKABH het volgende:
Ik neem aan dat je dat antropocentrisch wereldbeeld met de evolutieleer zou kunnen verenigen door het om te draaien en de mens aan te wijzen als de absolute top van de evolutie, díe biologische uitkomst waar de natuur al miljarden jaren mee bezig is om de te bereiken (en dan voor het gemak even vergeten dat inderdaad nog een ontelbaar aantal andere mogelijkheden het niet is geworden). De antropocentristen zouden jouw plaatje wellicht ondersteboven zetten, met de mens bovenop, en dan klopt het allemaal weer...
Nee, dat is boomhoppercentrischquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:07 schreef speknek het volgende:
Maar dan had net zo goed de wolstaartige boomhopper het middelpunt van de creatie kunnen zijn? Dat is niet antropocentrisch.
In dat geval hoeven we je vraag ook niet te beantwoorden en zijn er dus ook geen problemen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:14 schreef speknek het volgende:
Maar dat geeft dus het genoemde probleem dat het net zo goed had kunnen gebeuren dat het de natuur nooit gelukt was om ons te bereiken.
Tegen de lezer. Wanneer een titel precies de inhoud van een tekst omvat, kun je het sneller (terug)vinden. Stel je nu een vraag om het vraagstellen?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:46 schreef Oud_student het volgende:
Tegen wie wil je correct blijven ? En waarom?
Maar dat neemt niet weg dat evolutietechnisch gezien de mens misschien nooit ontstaan was.quote:Het is natuurlijk maar hoe je "naar zijn beeld" uitlegt, je kunt het letterlijk nemen of abstract.
Je zou de god en de mens beiden als denkend en scheppend wezen kunnen zien
Natuurlijke selectie is niet willekeurig. Gegeven de randvoorwaarden van de omgeving zullen alle gelijke mutaties in die omgeving doodgaan of overleven.quote:Waarom is evolutie niet willekeurig?
Goede punten, maar een god zou die omgeving altijd zo aan kunnen passen dat levende wezens geen invloed op elkaar kunnen hebben.quote:De situatie is ingewikkelder, zowel de mutaties als de omgevingsfactoren zijn binnen zekere grenzen willekeurig. Bovendien is er wisselwerking tussen geevolueerde wezens en hun omgeving. Bovendien maken levende wezens zelf deel uit van de omgeving.
Je zou dan net zo goed kunnen zeggen dat het evident is dat een gorilla een speciale positie in de natuur inneemt.quote:Ik zie niet in dat dit betoog een weerlegging zou zijn van de combinatie geloof + evolutietheorie.
Zowel met of zonder "ingrijpen" tijdens de evolutie zou god middels dit mechanisme iets naar zijn beeld kunnen scheppen. Dat mensen een speciale positie in de natuur innemen is evident, wij zijn de enige soort die kunnen nadenken over onze positie in de natuur, het ontwikkelen van cultuur wetenschap etc. Dat een aap 98% van het DNA met ons gemeenschappelijk heeft zegt op zich helemaal niets. Het verschil in uiterlijk en eigenschappen is nogal groot, een gorilla is bijv even sterk als 10 mensen en weinig chimpansees zouden stukjes kunnen schrijven op FOK
Maar dan was het kennelijke doel van god mislukt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:57 schreef Oud_student het volgende:
In dat geval hoeven we je vraag ook niet te beantwoorden en zijn er dus ook geen problemen.
Evolutie is het proces van natuurlijke selectie door willekeurige mutaties.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:38 schreef speknek het volgende:
Kenmerk van de grote monotheistische godsdiensten is het 'And he created man in his image'. Zo'n antropocentrisch wereldbeeld, wij het middelpunt van de schepping en precies zo geschapen, komt echter in nog wel meer religies voor. Helaas (voor hen) blijkt dit schijnbaar onhoudbaar geworden door de evolutietheorie. Ik zal uitleggen waarom.
Evolutie is, ruw gezegd, het niet willekeurige proces van natuurlijke selectie door willekeurige mutaties.
Dat is inderdaad onvoorspelbaar.quote:Met name dat laatste maakt het onmogelijk te voorspellen hoe iemand er precies uitziet. Ik zal dit illustreren aan de hand van een voorbeeld:
Dat kan nog steeds (de beschreven theorie volgend).quote:Stel je voor dat je het balletje bovenin naar beneden laat vallen. Laat nu bepaalde acceleratie en frictiekrachten buiten beschouwing, en je kunt niet voorspellen in welk vakje het balletje uiteindelijk zal belanden. Dit noemen ze wel een non-deterministisch proces. Het zou dus best kunnen dat heel vaak een bepaald iets muteert, en andere dingen totaal niet (vandaar ook een paar figuren die we niet kennen ertussen), simpelweg omdat toevalligerwijs het balletje daar nooit belandt.
Maar hee wacht, je zei toch het niet willekeurige proces van natuurlijke selectie? Juist, want de omgeving dicteert dat bepaalde mutaties wel, en andere niet succesvol zijn. Je zou dus alle mogelijke mutaties behalve degene die de mens maakt zoals hij is, kunnen afstraffen. Dan krijg je het volgende:
[afbeelding].
Maar dat garandeert nog steeds niet dat het balletje ooit in ons vakje belandt! Je kunt hem oneindig vaak gooien, en dan komt hij alsnog oneindig vaak in een ander doodlopend vakje. Het door veel Christenen aangehangen 'creatie door evolutie' is dan ook geen heilzame weg voor de antropocentristen onder ons.
We kunnen simpelweg niet het middelpunt van de schepping zijn!
Precies Als de anthropos er uit gezien had als een "reusachtig stuk ongedierte" (een kever, Kafka - de gedaanteverwisseling) dan was de vorm en inhoud van de anthropos en dus zijn God gelijk een reusachtig stuk ongedierte, cq kever.quote:Of toch wel? De vraag is, is er alsnog een manier om antropocentrisme en de evolutietheorie met elkaar te combineren? Moeten we als er gezegd wordt 'in zijn beeld gecreeerd' dat opvatten als ongeveer, tweebenig, rechtopstaand etc? En zijn apen dan ook onderdeel van het middelpunt van gods schepping, aangezien we zo ontzettend dicht bij elkaar staan, dat toeval een van de twee had kunnen dicteren.
Het voorlopig eindresultaat heeft zichzelf anthropos genoemd.quote:Probeer hier een manier te vinden om de mens zich toch nog zo ontzettend speciaal te laten voelen, ookal lijkt er biologisch en filosofisch gezien geen duidelijk verschil.
quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:59 schreef speknek het volgende:
Tegen de lezer. Wanneer een titel precies de inhoud van een tekst omvat, kun je het sneller (terug)vinden. Stel je nu een vraag om het vraagstellen?
Eigenlijk zit in deze bewering de impliciete veronderstelling dat bij wijze van spreken voor of op het moment van de Big Bang het concept van "de mens" of zelfs de blauwdrukken al aanwezig zou zijn. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Als er überhaupt iets van een ontwerp of planning in de schepping aanwezig zou zijn, dan hoogstwaarschijnlijk iets in zeer algemene en abstracte termen en algemene principes: zelforganisatie, replicatie, evolutie, intelligentie, zelfbewustzijn, o.i.d.quote:Maar dat neemt niet weg dat evolutietechnisch gezien de mens misschien nooit ontstaan was.
2 gelijke mutaties bevinden zich altijd op een andere plaats en dus andere omgeving, bovendien bestaat er nog iets als toeval. Sommige wezens gaan dood voordat zij zich voortplanten, andere niet.quote:Natuurlijke selectie is niet willekeurig. Gegeven de randvoorwaarden van de omgeving zullen alle gelijke mutaties in die omgeving doodgaan of overleven.
De enige voorstelling die ik hiebij kan maken zijn de monaden van Leibnitz.quote:Goede punten, maar een god zou die omgeving altijd zo aan kunnen passen dat levende wezens geen invloed op elkaar kunnen hebben.
Ja, elk levend wezen neemt een speciale positie in. Maar dit kan je alleen inzien als je "mens" bent of een wezen met gelijksoortige intellectuele bagage.quote:Je zou dan net zo goed kunnen zeggen dat het evident is dat een gorilla een speciale positie in de natuur inneemt.
Ik denk dat de aanname dat god het mechanisme van de evolutie heeft gebruikt om wezens "naar zijn eigen beeld" te scheppen, niet weerlegd kan worden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:49 schreef speknek het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, oud_student. Behoorlijk onwaarschijnlijk is een aardig understatement, ik ben zelf ook atheist. Ik vroeg me meer af of er voor de gelovige antropocentristen onder ons er nog wat te redden viel. En daarom ga ik dus uit van de situatie dat god bestaat en een plan had dat in ons moest culmineren.
Ik zei trouwens dat god in theorie de randvoorwaarden zo kon scheppen dat door natuurlijke selectie wij een grote kans hadden zich te vormen, dus zonder natuurlijke selectie door andere dieren, maar dat snijdt inderdaad geen hout. Zo is het immers niet gegaan. Eventueel zou je dan nog wel kunnen zeggen dat het kennelijk op deze manier is gegaan zoals god het wou.
Jawel, want dan had de wolstaartige boomhopper 'Mens' geheten.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:07 schreef speknek het volgende:
Maar dan had net zo goed de wolstaartige boomhopper het middelpunt van de creatie kunnen zijn? Dat is niet antropocentrisch.
Maar we kunnen natuurlijk ook zitten op het einde van een doodlopend evolutietakje.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 18:52 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Jawel, want dan had de wolstaartige boomhopper 'Mens' geheten.
Dat we het eindpunt zijn, maakt dat we het middelpunt zijn..
Precies, de nieuwe wintercollectie komt binnenkort.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 11:05 schreef Fir3fly het volgende:
Nou ik denk niet dat we op een doodlopend takje zitten. Er zit waarschijnlijk weer een ijstijd aan te komen, dus zal de mens zich wel moeten aanpassen. Aangezien het best lang duurt voordat zo'n ijstijd zichzelf gemanifesteerd heeft, heeft de mens alle tijd om zich aan te passen.
Hoe kom je erbij dat we het eindpunt zijn?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 18:52 schreef DennisMoore het volgende:
Jawel, want dan had de wolstaartige boomhopper 'Mens' geheten.
Dat we het eindpunt zijn, maakt dat we het middelpunt zijn..
Je vroeg hoe gelovigen de evolutietheorie en het 'bijzonder zijn' kunnen combineren he?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:55 schreef speknek het volgende:
Hoe kom je erbij dat we het eindpunt zijn?
Mag andere flauwekul wel?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 13:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je vroeg hoe gelovigen de evolutietheorie en het 'bijzonder zijn' kunnen combineren he?
Dus die rol speel ik hier.
Op dit moment zijn wij het eindpunt, de hoogste diervorm, de meest intelligente, in staat om bijna overal te wonen, in staat om ruimtereizen te maken. En al dat evolutiegedoe is dankzij onze sociale en medische vangnetten en kinderbijslag wel uitgespeeld met de mens..
(En kom nou niet met de flauwekul dat insecten 'hoger' staan dan de mens, omdat er nu eenmaal meer van zijn etc...)
You could take E. coli and rapidly cool it to 10° K and leave it for 10 billion years and then put it back in glucose, and I suspect you would have 99 percent survival — Leslie Orgelquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 13:34 schreef DennisMoore het volgende:
Moet je wel één soort bacterie noemen he? Die zowel in Lapland overleeft als in de Sahara.
Bovendien moet je praten over één individuele bacterie, die het minstens 80 jaar moet overleven.
True, maar zoals altijd is het net waar je de nadruk op legt. En evolutietechnisch gezien is er volgens mij weinig reden om ons een eindpunt te noemen. Overigens muteren we nog steeds hoor. De natuurlijke selectiedruk is minder, maar de evolutie stopt echt niet.quote:'k Moet de eerste bacterie nog tegenkomen die een Mattheus Passion componeert ook...
Ja, een steen 'overleeft' het ook overal en bijzonder lang.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 14:13 schreef speknek het volgende:
You could take E. coli and rapidly cool it to 10° K and leave it for 10 billion years and then put it back in glucose, and I suspect you would have 99 percent survival — Leslie Orgel
http://www.panspermia.org/bacteria.htm
De zaken waardoor iedereen zich in 't dagelijkse leven superieur voelt aan het insect.quote:True, maar zoals altijd is het net waar je de nadruk op legt.
Toch teken je 'm in jouw schemaatje aan een eindpunt.quote:En evolutietechnisch gezien is er volgens mij weinig reden om ons een eindpunt te noemen.
Krijgen 'superieure' mensen (intelligentere?) tegenwoordig méér nakomelingen?quote:Overigens muteren we nog steeds hoor. De natuurlijke selectiedruk is minder, maar de evolutie stopt echt niet.
Mijn schemaatje liet het non-determinisme van de mutaties zien, het is nadrukkelijk geen evolutieboom.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 14:19 schreef DennisMoore het volgende:
Toch teken je 'm in jouw schemaatje aan een eindpunt.
Kunnen domme mensen niet muteren?quote:Krijgen 'superieure' mensen (intelligentere?) tegenwoordig méér nakomelingen?
Misschien is het wel andersom... yuppen nemen minder kinderen dan tokkies krijgen.
Waar teken je de mens in een evolutieboom?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 14:28 schreef speknek het volgende:
Mijn schemaatje liet het non-determinisme van de mutaties zien, het is nadrukkelijk geen evolutieboom.
Ik kan me geen mutatie voorstellen waardoor nakomelingen ineens dusdanig veel voordelen krijgen binnen de menselijke maatschappij, waardoor de populatie met die mutatie flink toeneemt. Jij wel?quote:Kunnen domme mensen niet muteren?
Wat is dan het doel van evolutie? De hoogste mogelijke intelligentie opleveren? De beste overlevingskansen?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 13:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je vroeg hoe gelovigen de evolutietheorie en het 'bijzonder zijn' kunnen combineren he?
Dus die rol speel ik hier.
Op dit moment zijn wij het eindpunt, de hoogste diervorm, de meest intelligente, in staat om bijna overal te wonen, in staat om ruimtereizen te maken. En al dat evolutiegedoe is dankzij onze sociale en medische vangnetten en kinderbijslag wel uitgespeeld met de mens..
(En kom nou niet met de flauwekul dat insecten 'hoger' staan dan de mens, omdat er nu eenmaal meer van zijn etc...)
Onder andere intelligentie. Op heel veel punten scoort de mens erg hoog. Hoewel er heel vaak wel een beest is te vinden dat op een individueel punt hoger scoort.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:00 schreef averty het volgende:
Om te stellen dat wij een soort hoogste bereikte punt van de evolutie zijn, moet je zelf een aantal arbitraire maatstaven instellen. Jij zegt dat dat intelligentie is, een ander dat het hoeveelheid is, en dan hebben ze allebei gelijk, of niet.
Dat is nogal een oordeel en ook nogal een slot op de discussie.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:08 schreef DennisMoore het volgende:
M'goed... mensen die de mens niet als superieur zien aan andere beesten, zijn in mijn ogen óf hippies, óf vervallen in theoretisch geneuzel.
Zoals ik al zei: er zijn beesten te vinden die op een individueel punt beter scoren... Maar het gaat om vooral het totaal van scores op alle punten.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:10 schreef SCH het volgende:
Dieren kunnen nou eenmaal dingen die mensen niet kunnen. Of kennen wij een mens met de eigenschappen van een haai of een salamander?
Waarom?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:14 schreef DennisMoore het volgende:
Maar het gaat om vooral het totaal van scores op alle punten.
Ze zijn ook superieur, bij jouw maatstaven. Gefeliciteerd! Maar zo werkt het niet. Want die heb jij bepaald.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:08 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Onder andere intelligentie. Op heel veel punten scoort de mens erg hoog. Hoewel er heel vaak wel een beest is te vinden dat op een individueel punt hoger scoort.
- we zijn met 6 miljard (grote) zoogdieren
- we passen ons aan aan de leefomgeving, en wil dat niet, dan passen we de leefomgeving ingrijpend aan aan ons
- we zijn in staat om hulpmiddelen te gebruiken
- we zijn creatief op veel verschillende manieren
- we communiceren met soortgenoten die duizenden kilometers ver weg zijn
- we beschikken over een gezamelijk 'geheugen' dat al duizenden jaren oud is
- etc etc
M'goed... mensen die de mens niet als superieur zien aan andere beesten, zijn in mijn ogen óf hippies, óf vervallen in theoretisch geneuzel.
Nee hoor; dit komt zelden voor, maar het is wel belangrijk dat in een discussie iedereen eenzelfde interpretatie van sleutelbegrippen heeftquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:53 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, dat zei ik dus al.
Met mensen die denken dat ze intelligenter/wetenschappelijker overkomen wanneer ze ieder gebruikt woord, ieder gebruikt begrip in een discussie in twijfel moeten trekken, en moeten nuanceren en relativeren... met dergelijke theoretici, of wat mij betreft: nihilisten, is geen discussie te voeren.
"Wat is superieur..?".
Inderdaad. Maar mensen die met oeverloos theoretisch geneuzel bezig zijn 'nihilisten' noemen, is al een stuk duidelijker.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 16:00 schreef SCH het volgende:
Mensen die vrij genuanceerd discussieren 'nihilisten' gaan noemen, dat schiet ook niet op.
Heb jij wel eens een salamander een zonnebank zien ontwerpen, fabriceren, monteren, en in gebruik nemen? Waarom is 'van kleur verschieten' een (superieure) eigenschap om jaloers op te zijn?quote:Heb jij een mens wel eens op een vergelijkbare manier van kleur zien verschieten als een salamander?
Voor de salamander is het "van kleur verschieten" relevanter dan die zonnebank voor de mens. In de categorie "onzin" is de mens zeker superieur.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 16:13 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Heb jij wel eens een salamander een zonnebank zien ontwerpen, fabriceren, monteren, en in gebruik nemen? Waarom is 'van kleur verschieten' een (superieure) eigenschap om jaloers op te zijn?.
Stel dat we nihilisten zijn, zegt dat dan iets over de boodschap? Je bent weer veels te veel met de boodschapper bezig.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 16:13 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar mensen die met oeverloos theoretisch geneuzel bezig zijn 'nihilisten' noemen, is al een stuk duidelijker.
Lijkt me sterk, dan beland je automatisch op "zal de mens als het uitgeroeid wordt uiteindelijk dan alleen bestaan om bewust te worden van het universum?". Ik denk dat je wel kan zeggen dat het hele samenhangsel van genen en maatschappij een enorm sterk organisme vormt. Maar dat het alleen zijn habitat kan aanpassen aan zijn eigen natuurlijk inherente of economisch bepaalde eisen.quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:03 schreef speknek het volgende:
Lijkt me onbewijsbaar, heeft ook geen voorspellende kracht, en dan nog wordt het lastig aan de hand hiervan verklaren waarom de mutaties in 99% van de gevallen verkeerd uitpakken... Maar het is wel een manier van denken die niet in strijd is met de feiten.
Maar ik ben er nog niet helemaal achter wat dit impliceert.. Heeft een van jullie er ideeen over?
Ergens op het uiteinde van een tak. Maar evolutiebomen zijn alleen interessant voor geschiedkundige doelen, zijn vaak uitermate onvolledig (het zou meer een grote wolk moeten zijn) en hebben geen voorspellende waarde. Dus ook niet dat we een eindpunt zijn.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 14:33 schreef DennisMoore het volgende:
Waar teken je de mens in een evolutieboom?
Ja. Sikkelcelanemie in Afrikaanse landen waar malaria voorkomt.quote:Ik kan me geen mutatie voorstellen waardoor nakomelingen ineens dusdanig veel voordelen krijgen binnen de menselijke maatschappij, waardoor de populatie met die mutatie flink toeneemt. Jij wel?
Shit..quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:44 schreef speknek het volgende:
Ik probeer me hard in te denken wat dit met het topic te maken heeft, of uberhaupt ergens mee te maken, maar ik kan er niet inkomen, sorry.
Geen plan zonder planner zou ik zeggen, dus als er geen planner is, kan dit idee wel degelijk in strijd zijn met de werkelijkheid.quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:03 schreef speknek het volgende:
M'n vriendin kwam met een behoorlijk goede opmerking, namelijk dat er best een plan achter de evolutie kan zitten, dat deze volledig gestuurd is zelfs, maar dan zonder dat we er iets van merken. De mutaties lijken misschien volkomen willekeurig, maar zijn dat niet. Ik denk dat je het het beste kunt zien als wanneer iemand een stap zet. Achteraf bekeken is de kans dat je je voet op die manier hebt neergezet, gegeven alle mogelijke uitkomsten, volkomen willekeurig, maar het was natuurlijk intentioneel.
Lijkt me onbewijsbaar, heeft ook geen voorspellende kracht, en dan nog wordt het lastig aan de hand hiervan verklaren waarom de mutaties in 99% van de gevallen verkeerd uitpakken... Maar het is wel een manier van denken die niet in strijd is met de feiten.
Maar ik ben er nog niet helemaal achter wat dit impliceert.. Heeft een van jullie er ideeen over?
Maar waarom zou god dat zo doen, en vervolgens een totaal ander scheppingsverhaal in zijn bijbel/torah/koran neerzetten? Een scheppingsverhaal dat bovendien op hoofdpunten strijdig is met de manier waarop hij de mens dan wel geschapen zou hebben. Ik zou zeggen, zet dan liever geen scheppingsverhaal in de bijbel, of alleen een vereenvoudigde versie, dan komen daar ook geen misverstanden over.quote:Op zondag 23 oktober 2005 17:03 schreef speknek het volgende:
M'n vriendin kwam met een behoorlijk goede opmerking, namelijk dat er best een plan achter de evolutie kan zitten, dat deze volledig gestuurd is zelfs, maar dan zonder dat we er iets van merken. De mutaties lijken misschien volkomen willekeurig, maar zijn dat niet. Ik denk dat je het het beste kunt zien als wanneer iemand een stap zet. Achteraf bekeken is de kans dat je je voet op die manier hebt neergezet, gegeven alle mogelijke uitkomsten, volkomen willekeurig, maar het was natuurlijk intentioneel.
Lijkt me onbewijsbaar, heeft ook geen voorspellende kracht, en dan nog wordt het lastig aan de hand hiervan verklaren waarom de mutaties in 99% van de gevallen verkeerd uitpakken... Maar het is wel een manier van denken die niet in strijd is met de feiten.
Maar ik ben er nog niet helemaal achter wat dit impliceert.. Heeft een van jullie er ideeen over?
Je kunt uiteraard op ethisch vlak volstrekt antropocentrisch zijn. De krokodillen zullen je geen waarden en en normen toebedelen. Buiten de mens, als waarderend subject, heeft niets waarde. Helemaal niets.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:54 schreef Fir3fly het volgende:
![]()
Erg duidelijke en goede uitleg.
Nu is het wachten op domme argumenten van geïndoctrineerde antropocentristen...
Ik denk dat antropo-centrisme en vooral - morfisme onontkoombaar is.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:29 schreef speknek het volgende:
Tsja, ik denk dat we het er wel over eens zijn dat als je het scheppingsverhaal serieus neemt, er gewoon geen redden aan is. Maar dit ging puur om antropocentrisme, en er zijn wel meer religies naast het Christen/Jodendom die dat aanhangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |