abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 oktober 2005 @ 21:24:54 #1
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_31566480
Ockhams razor theorie:
Als je 2 verschillende beweringen hebt die hetzelfde fenomeen proberen te verklaren, is de simpelste bewering, met de minste aannames erin, de beste.

Heb je nu echt iets aan Ockhams razor?
Of is het slechts leuk bedacht maar niet nuttig...
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_31566827
Occam's razor. En ja hoor. Ik vond het wel handig in mijn linguistieklessen
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31566917
Bijvoorbeeld in het reconstrueren van proto-talen. Als je nou twee woorden hebt uit gerelateerde talen, en je wil de 'oer'vorm daarvan weten.... hoe doe je dat? Nou, je kan dmv Occam's razor bedenken dat de makkelijkste theorie de juiste is. Voila.

(voorbeeld: "father", "vader", "vater". In het algemeen is de 'th' klank een lastige, en de 'd' tussen twee klinkers ook. Maar welke was eerder? Het zou een onnodig moeilijke theorie worden om aan te nemen dat het woord begon met een 'makkelijke' klank, bv de t, en op de een of andere manier moeilijker werd (d, th). Dus nemen we dmv Occam's razor aan dat de oervorm de 'd' of de 'th' was (d in dit geval, maar dat is weer een ander verhaal), en dat hij in het duits versimpeld is naar de t.)
  woensdag 19 oktober 2005 @ 21:48:02 #4
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_31566940
Beetje basaal reductionistisch, en dus een richtlijn bij het opstellen van wetenschappelijke verklaringen e.d.

(Trouwens, Ockham mag ook... da was immers zijn naam, ik vraag me af wie de typo Occam begonnen is...)
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_31567004
Het komt erop neer dat je niet alles in een keer moet proberen te verklaren omdat bij iedere stelling die je neemt je theorie onwaarschijnlijker wordt.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 21:55:44 #6
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_31567099
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:50 schreef SlaadjeBla het volgende:
Het komt erop neer dat je niet alles in een keer moet proberen te verklaren omdat bij iedere stelling die je neemt je theorie onwaarschijnlijker wordt.
Alles in een keer verklaren mag best (gouden ei van de wetenschap) maar de verklaring met de minste aannames is waarschijnlijk de juiste.

Voorbeeld van wiki:
quote:
For example, a charred tree could be caused by a lightning strike or by someone who used a machine to burn the upper branches of a tree and then replanted the grass leading up to the tree to hide the machine's tracks. According to Occam's Razor, the lightning strike is the preferred explanation as it requires the fewest assumptions.
pi_31567576
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:55 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Alles in een keer verklaren mag best (gouden ei van de wetenschap) maar de verklaring met de minste aannames is waarschijnlijk de juiste.

Voorbeeld van wiki:
[..]
Nou ja, dan is die 'lightning strike' niet het beste. Het is meer het meest aannemelijk en waarschijnlijk.
pi_31570601
Ockham was ook maar een kerel met een mening. Ik zie niet in waarom hij voor mij moet bepalen wat de beste verklaring is. Laat hem toch in de stront zakken, de homoseksueel!
  donderdag 20 oktober 2005 @ 00:32:19 #9
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_31571169
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ockham was ook maar een kerel met een mening. Ik zie niet in waarom hij voor mij moet bepalen wat de beste verklaring is. Laat hem toch in de stront zakken, de homoseksueel!
Omdat ie homo is is ie minder De beste man heeft wel een beetje gelijk de simpelste manier is best handigste
pi_31571196
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:48 schreef Invictus_ het volgende:
(Trouwens, Ockham mag ook... da was immers zijn naam, ik vraag me af wie de typo Occam begonnen is...)
Zullen de Amerikanen wel geweest zijn ik wist nl echt alleen maar Occam, uit Amerika Ik geloof je wel hoor.

Verder is het natuurlijk wel een beetje iets dat iedereen ook wel kan bedenken; "het simpelste zal wel kloppen".
  donderdag 20 oktober 2005 @ 00:59:23 #11
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_31571754
inderdaad een kind kan het bedenken, maar een filosoof ook. Echter de filosoof heeft waarschijnlijk wat meer redenatie gebruikt om het te bedenken.
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 01:00:51 #12
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_31571792
Een kind kan toch ook een filosoof zijn?
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_31571817
quote:
Fuifduif is ook maar een kerel met een mening... etc.

Ontopic:
Mij lijkt het geen absolute waarheid dat de meest simpele verklaring de beste is. Alhoewel de kans groter is dat een simpele verklaring klopt.
nuff said.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 01:09:10 #14
17928 averty
Retroactief ziener
pi_31571976
Maar wat is een simpele verklaring. Zodra je genoegen neemt met enkel een verklaring voor het verschijnsel, zullen deze soort verklaringen het simpelste zijn.

Zoiets als: het leven is uit zichzelf ontstaan doordat ooit repliceerbaar RNA is ontstaan of er is een supernatuurlijk wezen dat het in een keer allemaal tevoorschijn toverde.

Velen nemen genoegen met dat laatste, maar dat komt omdat ze alleen maar een verklaring voor het verschijnsel willen. God hoeft dan niet verklaard te worden.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_31571981
quote:
Hij bepaalt helemaal niets, hij geeft aan dat de simpelste theorie de meest waarschijnlijke is.. en dat laatste, tja zegt meer over jou dan over Ockham...
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  donderdag 20 oktober 2005 @ 01:24:40 #16
36311 Pinobot
pi_31572329
test:
1. God bestaat en heeft het heelal geschapen(feit).
2. Het heelal is ontstaan uit een big-bang (aanname).
pi_31572522
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 01:24 schreef Pinobot het volgende:
test:
1. God bestaat en heeft het heelal geschapen(feit).
2. Het heelal is ontstaan uit een big-bang (aanname).
God = feit?
whehehe.
2 is verklaarbaar, 1 niet. Dus. 2.
pi_31573807
Ockham's theorie wordt mn door huisartsen veel gebruikt, maar dan ook wetenschappelijk onderbouwt:

Jongen, 21 jarig Nederlandse kaaskop hoest zich de tering:
-mogelijke oorzaken
longkanker
TBC
verkoudheidsvirusje

Onderzoeken naar hoestende jonge mensen laat zien dat
->slechts 0,001% van de hoestende jonge mensen longkanker heeft
->slechts ca 1% van de jonge allochtonen TBC heeft als ze nog niet ingeent zijn
->95% van de jonge mensen een verkoudheidsvirusje hebben

met Ockhams scheermes wordt door de huisartsen het verkoudheidsvirusje zonder nader onderzoek aangenomen en de jongen met een hoestdempend middel naar huis gestuurd...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 04:11:40 #19
36311 Pinobot
pi_31573814
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 01:33 schreef innepin het volgende:
God = feit?
whehehe.
2 is verklaarbaar, 1 niet. Dus. 2.
Ja, als je aanneemt dat er een God bestaat dan is dat een feit, als je aanneemt dat dat de big-bang heeft plaatsgevonden dan blijft dat maar een theorie.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 04:11:51 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31573815
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:48 schreef Invictus_ het volgende:
In de 13e eeuw was men nogal, ehm, vrijzinnig met de spelling, nog meer dan tegenwoordig
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 07:47:27 #21
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_31574228
Zou je, als je zijn scheermes tot het bittere eind gebruikt ("en maar snijden"), 42 overhouden? Simpeler kan je niet krijgen toch?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 07:50:11 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31574237
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 07:47 schreef Invictus_ het volgende:
Zou je, als je zijn scheermes tot het bittere eind gebruikt ("en maar snijden"), 42 overhouden? Simpeler kan je niet krijgen toch?
Nee, want dat is een antwoord, niet een bewering die iets probeert te verklaren.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_31575447
In de natuurkunde wordt het principe ook gebruikt, en met succes Als je bv van de speciale naar de algemene rel.theorie wilt hoppen, heb je legio mogelijkheden voor je veldvergelijkingen, maar je kiest de eenvoudigste. Sowieso is er het principe dat een theorie zo elegant en simpel mogelijk moet zijn. Dus het heeft wel zeker een bepaald nut.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:58:02 #24
17928 averty
Retroactief ziener
pi_31576629
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 04:06 schreef Godshand het volgende:
Ockham's theorie wordt mn door huisartsen veel gebruikt, maar dan ook wetenschappelijk onderbouwt:

-mogelijke oorzaken
longkanker
TBC
verkoudheidsvirusje

met Ockhams scheermes wordt door de huisartsen het verkoudheidsvirusje zonder nader onderzoek aangenomen en de jongen met een hoestdempend middel naar huis gestuurd...
Dat is geen ockham maar gewoon kansberekening....
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_31577606
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 04:06 schreef Godshand het volgende:

-mogelijke oorzaken
longkanker
TBC
verkoudheidsvirusje

Met dat scheermesje wordt zover ik weet alleen theorievorming bedoelt
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:49:29 #26
68952 XoxIx
The Librarian
pi_31583900
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:24 schreef Monocultuur het volgende:
Ockhams razor theorie:
Als je 2 verschillende beweringen hebt die hetzelfde fenomeen proberen te verklaren, is de simpelste bewering, met de minste aannames erin, de beste.

Heb je nu echt iets aan Ockhams razor?
Of is het slechts leuk bedacht maar niet nuttig...
Om Ockham's Razor te gebruiken moet je kunnen laten zien dat de aannames in de geprefereerde theorie minder restrictief zijn dan die van de andere. Bovendien neem je impliciet aan dat de werkelijkheid simpel is.

"The plain and simple truth is rarely plain and never simple." --Oscar Wilde
pi_31584479
Stelling : De aarde ziet er plat uit omdat
a. De aarde plat is.
b. De aarde rond is maar de aarde is zooo groot dat het plat lijkt.

Wat doet Ockhams Razor met deze stelling (ook ff vanuit zijn tijd gezien) ?

Toch ben ik ook wel geneigd om het meest simpele te kiezen,
maar dat zegt meer iets over mn beperkte herseninhoud
100% Funk
pi_31585035
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:20 schreef Dukhlovi het volgende:
Stelling : De aarde ziet er plat uit omdat
a. De aarde plat is.
b. De aarde rond is maar de aarde is zooo groot dat het plat lijkt.

Wat doet Ockhams Razor met deze stelling (ook ff vanuit zijn tijd gezien) ?

Toch ben ik ook wel geneigd om het meest simpele te kiezen,
maar dat zegt meer iets over mn beperkte herseninhoud
Voor oermensen is de conclusie 'de aarde is plat' helemaal geen rare. Er was voor hun geen reden aan te nemen dat het anders was. Binnen het raamwerk van de huidige theorieën echter (denk vooral aan die van Newton) heb je voor stelling (a) meer aannames nodig dan voor (b).
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_31589022
Het is dus 'Occam', maar okee...

Het is een heel elegante theorie en ik denk dattie heel vaak klopt. Maar een wet van Meden en Perzen is het denk ik niet.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 22:04:08 #30
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31589505
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 21:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het is dus 'Occam', maar okee...
Ehm, nee, het is óók Occam maar ook Ockham en er zijn nog meer varianten van zijn naam, zoals ik al zei, de spelling in de dertiende eeuw was nogal variabel.
Occam is de Latijnse versie.
pi_31589684
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:04 schreef Dagonet het volgende:
Ehm, nee, het is óók Occam maar ook Ockham en er zijn nog meer varianten van zijn naam, zoals ik al zei, de spelling in de dertiende eeuw was nogal variabel.
Occam is de Latijnse versie.
Ohh purdon, niet goed opgelet. Zo heb ik 't bij filo geleerd.
pi_31592247
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:53 schreef Maethor het volgende:

[..]

Voor oermensen is de conclusie 'de aarde is plat' helemaal geen rare. Er was voor hun geen reden aan te nemen dat het anders was. Binnen het raamwerk van de huidige theorieën echter (denk vooral aan die van Newton) heb je voor stelling (a) meer aannames nodig dan voor (b).
Inderdaad, als die oermensen Ockhams Razor hadden toegepast hadden ze optie a gekozen.
Toch was dat niet de beste keuze. De aarde is rond weten we nu. Mijn inziens blijkt hieruit dat Ockham er naast te zat met zijn theorie in dit geval (waarom zou zijn theorie toen niet gelden ?). Dat binnen het raamwerk van de huidige theorieën voor stelling a meer aannames nodig zijn doet hier niets aan af. Is zijn theorie wel eens wetenschappelijk onderzocht ?
100% Funk
pi_31597367
Ik geloof ook niet dat het een theorie is van Ockham, eerder een soort leidraad...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_31599890
"Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem"
Hoewel niet van Ockham afkomstig, geeft deze uitspraak beter weer wat Ockham bedoelde.
O. was in de eerste plaats een logicus. In die tijd (14e eeuw) waren de werken van Aristoteles weer herontdekt en was er een filosofische discussie over de "universalia". Volgens de nominalisten bestaan de universalia niet echt, het zijn slechts namen, dus bijv. er bestaan alleen individuele mensen en niet iets zoals "de mens". Volgens de realisten (Platonisten) bestaan de universalia wel.
In wezen werd de discussie tussen Plato en Aristoteles, met een pauze van ruim 1700 jaar, voortgezet. In dit licht moet Ockhams razor worden geplaatst.

Formeel:
Stel om C te bewijzen, kan ik aantonen dat A -> C, maar ook B -> C, terwijl ook geldt A -> B maar niet B -> A (B is dus een "zwakkere" uitspraak dan A).
Ockham zegt dat je in dat geval de redenering B -> C moet gebruiken, blijkbaar bevat A meer "informatie" die niet nodig is om C te bewijzen.

Als voor alle X ongelijk B, waarvoor X -> C geldt terwijl X -> B maar niet B -> X, dan is B de (een)noodzakelijke voorwaarde voor C. Andere uitgangspunten waaruit C bewezen kan worden zijn "voldoende voorwaarden"

Waar het dus om gaat is om met zo min mogelijk aannames iets te kunnen verklaren zoder de logica geweld aan te doen. Ockhams razor kan dus nooit leiden tot verkeerde uitspraken
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:08:26 #35
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31600431
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:31 schreef Dukhlovi het volgende:

[..]

Inderdaad, als die oermensen Ockhams Razor hadden toegepast hadden ze optie a gekozen.
Toch was dat niet de beste keuze. De aarde is rond weten we nu. Mijn inziens blijkt hieruit dat Ockham er naast te zat met zijn theorie in dit geval (waarom zou zijn theorie toen niet gelden ?).
Occam's razor is helemaal geen theorie
quote:
Dat binnen het raamwerk van de huidige theorieën voor stelling a meer aannames nodig zijn doet hier niets aan af. Is zijn theorie wel eens wetenschappelijk onderzocht ?
Occam's razor zegt alleen dat als er 2 theorieen zijn en dan heeft degene met het minste aantal aannames de grootste kans om waar te zijn.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:04:30 #36
68952 XoxIx
The Librarian
pi_31602875
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:41 schreef Oud_student het volgende:
"Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem"
Hoewel niet van Ockham afkomstig, geeft deze uitspraak beter weer wat Ockham bedoelde.
O. was in de eerste plaats een logicus. In die tijd (14e eeuw) waren de werken van Aristoteles weer herontdekt en was er een filosofische discussie over de "universalia". Volgens de nominalisten bestaan de universalia niet echt, het zijn slechts namen, dus bijv. er bestaan alleen individuele mensen en niet iets zoals "de mens". Volgens de realisten (Platonisten) bestaan de universalia wel.
In wezen werd de discussie tussen Plato en Aristoteles, met een pauze van ruim 1700 jaar, voortgezet. In dit licht moet Ockhams razor worden geplaatst.

Formeel:
Stel om C te bewijzen, kan ik aantonen dat A -> C, maar ook B -> C, terwijl ook geldt A -> B maar niet B -> A (B is dus een "zwakkere" uitspraak dan A).
Ockham zegt dat je in dat geval de redenering B -> C moet gebruiken, blijkbaar bevat A meer "informatie" die niet nodig is om C te bewijzen.
Toch gaan de meeste berekeningen uit van een algemene vorm, die daarna wordt gespecificeerd. Wat ik dus wil zeggen is dat vaak toch wordt uitgegaan van A, om daaruit B (Fz = m*g = m*9.8) of C (Fz = m*g = 10*9.8) af te leiden. Op dezelfde manier wordt meer waarde gehecht aan een algemene theorie (mensen zijn verwant aan apen) dan aan een specifieke theorie (Jan-Peter Balkenende is verwant aan Banzai de Chimpansee).
quote:
Als voor alle X ongelijk B, waarvoor X -> C geldt terwijl X -> B maar niet B -> X, dan is B de (een)noodzakelijke voorwaarde voor C. Andere uitgangspunten waaruit C bewezen kan worden zijn "voldoende voorwaarden"
Dat klopt niet. Stel dat voor alle X met X -> C, X niet waar is. Dat betekent niet dat C niet waar is. C kan waar zijn terwijl B niet waar is, waaruit volgt dat B geen noodzakelijk voorwaarde is voor C. B is alleen voldoende voorwaarde voor C (uit B -> C). Een noodzakelijke voorwaarde is van de vorm C -> B (of ~B -> ~C).
quote:
Waar het dus om gaat is om met zo min mogelijk aannames iets te kunnen verklaren zoder de logica geweld aan te doen. Ockhams razor kan dus nooit leiden tot verkeerde uitspraken
Dat komt doordat je een structuur in de theorieen hebt aangenomen (A -> B). Maar wat nu als A ook andere zaken impliceert dan C. Dat wil zeggen, A verklaart B, maar ook een aantal andere (al dan niet gerelateerde) zaken.

En wat met de volgende structuur eens:
A -> C
B -> C
(D & E & F) <-> A
(G & H) <-> B
Nu verklaren theorieen A en B beide C, maar gebruikt A meer aannames dan B. Neem aan dat alle aannames (D, E, F, G, H) even moeilijk zijn te controleren. Welke is nu beter?
pi_31603679
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:04 schreef XoxIx het volgende:
Toch gaan de meeste berekeningen uit van een algemene vorm, die daarna wordt gespecificeerd. Wat ik dus wil zeggen is dat vaak toch wordt uitgegaan van A, om daaruit B (Fz = m*g = m*9.8) of C (Fz = m*g = 10*9.8) af te leiden. Op dezelfde manier wordt meer waarde gehecht aan een algemene theorie (mensen zijn verwant aan apen) dan aan een specifieke theorie (Jan-Peter Balkenende is verwant aan Banzai de Chimpansee).
Als ik bepaald aapachtig gedrag van JPB zou moeten verklaren, heb ik idd genoeg aan de 2e uitspraak (hij is verwant met Banzai) de algemene uitspraak heb ik dan niet nodig (ervan uitgaande dat beide stellingen waar zijn)
quote:
Dat klopt niet. Stel dat voor alle X met X -> C, X niet waar is. Dat betekent niet dat C niet waar is. C kan waar zijn terwijl B niet waar is, waaruit volgt dat B geen noodzakelijk voorwaarde is voor C. B is alleen voldoende voorwaarde voor C (uit B -> C). Een noodzakelijke voorwaarde is van de vorm C -> B (of ~B -> ~C).
Als X onwaar is dan is X -> C altijd waar, ongeacht de waarheidswaarde van C (check met waarheidstabel). Uiteraard ga ik uit van ware premissen (feiten, waarnemingen), als ik voor B de bewering 1+1=3 kies, kan ik alles bewijzen.
Formeel: (A -> B, A) => B de waarheid van B is aleen gegarandeerd al zowel A als A -> B waar zijn.
Een noodzakelijke voorwaarde is een minimale voorwaarde, zoals ik heb aangegeven.
quote:
Dat komt doordat je een structuur in de theorieen hebt aangenomen (A -> B). Maar wat nu als A ook andere zaken impliceert dan C. Dat wil zeggen, A verklaart B, maar ook een aantal andere (al dan niet gerelateerde) zaken.
Niet relevant, het probleem was om C te verklaren als dat zowel uit A als B kan terwijl A -> B maar niet B -> A, dan verdient B de voorkeur.
quote:
En wat met de volgende structuur eens:
A -> C
B -> C
(D & E & F) <-> A
(G & H) <-> B
Nu verklaren theorieen A en B beide C, maar gebruikt A meer aannames dan B. Neem aan dat alle aannames (D, E, F, G, H) even moeilijk zijn te controleren. Welke is nu beter?
Ik denk dat in strikte zin Ockhams razor hier niet toegepast kan worden.
Het zal meer een kwestie worden van statistiek. Als de uitspraken D, E, F, G en H allen een waarschijnlijkheid van 0,99 hebben, dan kies ik voor B
Exaudi orationem meam
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:29:16 #38
68952 XoxIx
The Librarian
pi_31610542
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:47 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als ik bepaald aapachtig gedrag van JPB zou moeten verklaren, heb ik idd genoeg aan de 2e uitspraak (hij is verwant met Banzai) de algemene uitspraak heb ik dan niet nodig (ervan uitgaande dat beide stellingen waar zijn)
Maar welke is de beste, gegeven dat ze beide waar zijn?
quote:
[..]

Als X onwaar is dan is X -> C altijd waar, ongeacht de waarheidswaarde van C (check met waarheidstabel).
Inderdaad, daar doe ik niets aan af. Maar zoals je zelf al aangeeft, kan de waarheid van C dan niet uit die implicatie worden afgeleid.
quote:
Uiteraard ga ik uit van ware premissen (feiten, waarnemingen), als ik voor B de bewering 1+1=3 kies, kan ik alles bewijzen.
Het idee van logica is valide argumenten opzetten ongeacht de waarheid van de premissen. A -> B betekent gewoon dat als A waar is, het niet anders kan zijn dan dat B waar is.
quote:
Formeel: (A -> B, A) => B de waarheid van B is aleen gegarandeerd al zowel A als A -> B waar zijn.
Je bedoelt dus A <-> B (B kan immers alleen waar zijn als A waar is)? Nu weet ik niet waar dit op slaat, aangezien je eerdere A en B geen dan-en-slechts-dan relatie hadden.
quote:
Een noodzakelijke voorwaarde is een minimale voorwaarde, zoals ik heb aangegeven.
En ik heb aangegeven dat C waar kan zijn zelfs wanneer B niet waar is. Dus B is geen noodzakelijke (of minimale) voorwaarde voor C.
quote:
[..]

Niet relevant, het probleem was om C te verklaren als dat zowel uit A als B kan terwijl A -> B maar niet B -> A, dan verdient B de voorkeur.
Dus jij prefereert een aparte wet van de zwaartekracht voor elke planeet boven een algemene wet (die meer informatie nodig is)?
quote:
[..]

Ik denk dat in strikte zin Ockhams razor hier niet toegepast kan worden.
In dat geval is Ockham's Razor compleet nutteloos. Juist in gevallen waarin de theorieen (mogelijk) niet verenigbaar zijn wil je terug kunnen vallen op een regel die aangeeft welke de beste is.
quote:
Het zal meer een kwestie worden van statistiek. Als de uitspraken D, E, F, G en H allen een waarschijnlijkheid van 0,99 hebben, dan kies ik voor B
Statistisch gezien zou dit de keuze moeten zijn (waarbij "|" "of" is):

(D & E & F) | (G & H) -> C
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:37:34 #39
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31611917
Eigenlijk is dat hele Occam gebeuren overrated, imho. Je hebt er eigenlijk net niks aan.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:48:24 #40
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31612173
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 20:37 schreef livEliveD het volgende:
Eigenlijk is dat hele Occam gebeuren overrated, imho. Je hebt er eigenlijk net niks aan.
Mjah, het is best leuk bedacht, maar het hoeft simpelweg niet conform de waarheid te zijn
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:50:53 #41
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31612230
Precies, in the end heb je er niks aan
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_31621403
Ockham's razor theorie is van toepassing op het aanwezig zijn van de mens in het universum.
Hij zou zeggen dat we niet bestaan.
Daarmee ontkent hij zijn eigen bestaan, ergo hij ontkent zijn eigen theorie.
Dus Ockham's theorie bestaat niet.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:58:12 #43
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31622736
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 06:07 schreef Yosomite het volgende:
Hij zou zeggen dat we niet bestaan.
Hoe bedoel je dit precies?
pi_31623220
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 20:37 schreef livEliveD het volgende:
Jawel, het is een leidraad voor het opstellen van bv vergelijkingen. Daarna kun je zien of het ook zinnig is, en dat blijkt wonderwel vaak zo te zijn. Je doet dus min of meer een "sophisticated guess".

Misschien is een aardig ander voorbeeldje de Diracvergelijking. Die beschrijft deeltjes, een soort relativistische Schrodingervergelijking, zeg maar. Dat ding is door Diract gekozen als zijnde lineair in de ruimte en tijd, maar dat was meer een gok dan een weloverwogen keuze, zover ik begrepen heb.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:31:28 #45
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31623316
Maar ehhh, je hebt meerdere theorieën en die ga je toetsen of je doet een aanname "zolang het tegendeel niet bewezen is". Dat je de simpelste aanneemt als waar lijkt me praktisch maar eigenlijk zegt het dus niks over de waarheid. Je hebt er niks aan als bewijsvoering ergens. Hooguit kun je stellen dat het geen zin heeft om moeilijker te gaan doen dan nodig.
pi_31623816
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:31 schreef livEliveD het volgende:
Maar ehhh, je hebt meerdere theorieën en die ga je toetsen of je doet een aanname "zolang het tegendeel niet bewezen is". Dat je de simpelste aanneemt als waar lijkt me praktisch maar eigenlijk zegt het dus niks over de waarheid. Je hebt er niks aan als bewijsvoering ergens. Hooguit kun je stellen dat het geen zin heeft om moeilijker te gaan doen dan nodig.
Misschien kun je het een beetje vergelijken met het weledele volledige inductie. Je gokt een bepaalde aanname, en gaat dan checken of het klopt. Dat kan je een hoop tijd besparen. Alleen kun je met volledige inductie iets bewijzen; met dat scheermesje kun je dat niet. Ik moet wel stellen dat het een belangrijk principe in de natuurkunde is ( hoe dat voor andere principes is weet ik niet precies, maar ik gok hetzelfde ) om te stellen dat de natuur zo eenvoudig mogelijk inmekaar steekt. Zo heb je genoeg afleidingen die je kunt uitbreiden met allemaal fancy complicaties. Dat laat je vaak, omdat je afleidingen dan niet meer eenvoudig en elegant zijn. En omdat dan later natuurlijk blijkt dat het niet overeenkomt met metingen.

Nog een voorbeeldje. In de theoretische fysica ( kom ik al over als een vakidioot? ) is het variatieprincipe erg belangrijk. Dat stelt dat bv een deeltje dat pad in de natuur volgt, wat een grootheid genaamd de actie minimaliseert. De natuur werkt dus zo efficient mogelijk. Die actie, die kun je niet expliciet afleiden. Die gok je vaak. Dat doe je vaak door de meest eenvoudige actie te nemen die je kunt bedenken. En dat blijkt goed te werken. Sterker nog, Hilbert heeft zo, voordat Einstein met zijn paper kwam over de algemene rel.theorie, de veldvergelijkingen wiskundig afgeleid door middel van dit principe. De meest eenvoudige actie die kon worden opgesteld, geeft je iets triviaals wat je allang wist. De op één na makkelijkste geeft je, na 3 kwartier rekenwerk, zomaar die langgezochte veldvergelijkingen ! En daarmee heb je geen fysische aannames gedaan. Prachtig vind ik dat.
pi_31624408
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:29 schreef XoxIx het volgende:
Maar welke is de beste, gegeven dat ze beide waar zijn?
Het gaat niet om de "beste" (wat is je definitie trouwens),maar om die uitspraak te gebruiken die logisch minimaal is. Ockhams razor is eigenlijk gewoon logisch minimalisme.
quote:
Inderdaad, daar doe ik niets aan af. Maar zoals je zelf al aangeeft, kan de waarheid van C dan niet uit die implicatie worden afgeleid.
Je gaat toch altijd uit van de waarheid van de premissen, ik begrijp je punt niet.
quote:
Het idee van logica is valide argumenten opzetten ongeacht de waarheid van de premissen. A -> B betekent gewoon dat als A waar is, het niet anders kan zijn dan dat B waar is.
Ja maar ook dat als A onwaar is B waar of onwaar kan zijn.
quote:
Je bedoelt dus A <-> B (B kan immers alleen waar zijn als A waar is)? Nu weet ik niet waar dit op slaat, aangezien je eerdere A en B geen dan-en-slechts-dan relatie hadden.
Nee ik bedoelde in het algemeen de "modus ponens"
quote:
En ik heb aangegeven dat C waar kan zijn zelfs wanneer B niet waar is. Dus B is geen noodzakelijke (of minimale) voorwaarde voor C.
Als je onware uitspraken voor waar gaat aannemen dan kun je alles bewijzen.
Elke uitspraak X heeft een (misschien meerdere) minimum uitspraken waaruit X afgeleid is (kan worden) In het extreme geval als X een tautologie is, dan is het minimum de "0 uitspraak", maw X is dan nergens van afhankelijk.
quote:
Dus jij prefereert een aparte wet van de zwaartekracht voor elke planeet boven een algemene wet (die meer informatie nodig is)?
Dat appels hier op aarde naar beneden vallen is en blijft een empirisch feit, d.w.z. morgen kunnen ze omhoog vallen (niet waarschijnlijk, maar logisch niet onmogelijk)
Nu hebben we ervaring met vallende voorwerpen op aarde, dus als ik een voorspelling moet doen dat de appel die ik nu in mijn hand heb zal vallen, dan maak ik gebruik van de ervaring met vallende voorwerpen op aarde. Waaromzou ik meer aannemen dat noodzakelijk is ?
quote:
In dat geval is Ockham's Razor compleet nutteloos. Juist in gevallen waarin de theorieen (mogelijk) niet verenigbaar zijn wil je terug kunnen vallen op een regel die aangeeft welke de beste is.
Nee de regel is niet nutteloos, ze wordt in de wiskunde en de logica gebruikt.
Ook in andere wetenschappen kan ze min of meer worden toegepast.
quote:
Statistisch gezien zou dit de keuze moeten zijn (waarbij "|" "of" is):
(D & E & F) | (G & H) -> C
OK mee eens, maar de vraag was welke set je kiest de een of de ander (exclusive or)
Ik vraag mij trouwens af of het in de praktijk mogelijk is dat C zou kunnen volgen uit D,E, F en ook uit G,H terwijl {D,E,F} en {G,H} geheel onafhankelijk zijn. Ik vermoed dat er "onderwater" bij nadere analyse een verband is of mogelijk volgen alle uitspraken wel uit een uitspraak X.
Exaudi orationem meam
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:42:06 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31624661
Ten eerste:
Occam´s Scheermes is geen theorie, het is een methode.
Ten tweede:
Occam steld gewoonweg dat hoe minder aannames je doet om iets te verklaren hoe beter het is, en daar heeft ie gewoon gelijk in.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:44:35 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31624702
Een variatie is trouwens het scheermes van Hanlon, die steld dat je zaken niet aan boze opzet moet verwijten als ze door stupiditeit verklaard kunnen worden. Iets wat de Truthfokkers maar eens zouden moeten leren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:02:37 #50
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31626301
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Een variatie is trouwens het scheermes van Hanlon, die steld dat je zaken niet aan boze opzet moet verwijten als ze door stupiditeit verklaard kunnen worden. Iets wat de Truthfokkers maar eens zouden moeten leren.
Whehehe, check die frustratie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')