Alles in een keer verklaren mag best (gouden ei van de wetenschap) maar de verklaring met de minste aannames is waarschijnlijk de juiste.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:50 schreef SlaadjeBla het volgende:
Het komt erop neer dat je niet alles in een keer moet proberen te verklaren omdat bij iedere stelling die je neemt je theorie onwaarschijnlijker wordt.
quote:For example, a charred tree could be caused by a lightning strike or by someone who used a machine to burn the upper branches of a tree and then replanted the grass leading up to the tree to hide the machine's tracks. According to Occam's Razor, the lightning strike is the preferred explanation as it requires the fewest assumptions.
Nou ja, dan is die 'lightning strike' niet het beste. Het is meer het meest aannemelijk en waarschijnlijk.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:55 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Alles in een keer verklaren mag best (gouden ei van de wetenschap) maar de verklaring met de minste aannames is waarschijnlijk de juiste.
Voorbeeld van wiki:
[..]
Omdat ie homo is is ie minderquote:Op donderdag 20 oktober 2005 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ockham was ook maar een kerel met een mening. Ik zie niet in waarom hij voor mij moet bepalen wat de beste verklaring is. Laat hem toch in de stront zakken, de homoseksueel!
Zullen de Amerikanen wel geweest zijnquote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:48 schreef Invictus_ het volgende:
(Trouwens, Ockham mag ook... da was immers zijn naam, ik vraag me af wie de typo Occam begonnen is...)
Fuifduif is ook maar een kerel met een mening... etc.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ockham was ook maar een kerel met een mening. Ik zie niet in waarom hij voor mij moet bepalen wat de beste verklaring is. Laat hem toch in de stront zakken, de homoseksueel!
Hij bepaalt helemaal niets, hij geeft aan dat de simpelste theorie de meest waarschijnlijke is.. en dat laatste, tja zegt meer over jou dan over Ockham...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
God = feit?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:24 schreef Pinobot het volgende:
test:
1. God bestaat en heeft het heelal geschapen(feit).
2. Het heelal is ontstaan uit een big-bang (aanname).
Ja, als je aanneemt dat er een God bestaat dan is dat een feit, als je aanneemt dat dat de big-bang heeft plaatsgevonden dan blijft dat maar een theorie.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:33 schreef innepin het volgende:
God = feit?
whehehe.
2 is verklaarbaar, 1 niet. Dus. 2.
In de 13e eeuw was men nogal, ehm, vrijzinnig met de spelling, nog meer dan tegenwoordigquote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:48 schreef Invictus_ het volgende:
(Trouwens, Ockham mag ook... da was immers zijn naam, ik vraag me af wie de typo Occam begonnen is...)
Nee, want dat is een antwoord, niet een bewering die iets probeert te verklaren.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 07:47 schreef Invictus_ het volgende:
Zou je, als je zijn scheermes tot het bittere eind gebruikt ("en maar snijden"), 42 overhouden? Simpeler kan je niet krijgen toch?
Dat is geen ockham maar gewoon kansberekening....quote:Op donderdag 20 oktober 2005 04:06 schreef Godshand het volgende:
Ockham's theorie wordt mn door huisartsen veel gebruikt, maar dan ook wetenschappelijk onderbouwt:
Jongen, 21 jarig Nederlandse kaaskop hoest zich de tering:
-mogelijke oorzaken
longkanker
TBC
verkoudheidsvirusje
Onderzoeken naar hoestende jonge mensen laat zien dat
->slechts 0,001% van de hoestende jonge mensen longkanker heeft
->slechts ca 1% van de jonge allochtonen TBC heeft als ze nog niet ingeent zijn
->95% van de jonge mensen een verkoudheidsvirusje hebben
met Ockhams scheermes wordt door de huisartsen het verkoudheidsvirusje zonder nader onderzoek aangenomen en de jongen met een hoestdempend middel naar huis gestuurd...
Met dat scheermesje wordt zover ik weet alleen theorievorming bedoeltquote:Op donderdag 20 oktober 2005 04:06 schreef Godshand het volgende:
Ockham's theorie wordt mn door huisartsen veel gebruikt, maar dan ook wetenschappelijk onderbouwt:
Jongen, 21 jarig Nederlandse kaaskop hoest zich de tering:
-mogelijke oorzaken
longkanker
TBC
verkoudheidsvirusje
Onderzoeken naar hoestende jonge mensen laat zien dat
->slechts 0,001% van de hoestende jonge mensen longkanker heeft
->slechts ca 1% van de jonge allochtonen TBC heeft als ze nog niet ingeent zijn
->95% van de jonge mensen een verkoudheidsvirusje hebben
met Ockhams scheermes wordt door de huisartsen het verkoudheidsvirusje zonder nader onderzoek aangenomen en de jongen met een hoestdempend middel naar huis gestuurd...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |