abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:31:59 #1
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_31582510
Dag allemaal ik wist nie zeker of dit de goede gedeelte is voor mijn post

Maare verder wat zou der gebeuren als nederland niet neutraal was geweest in de 1ste wereld oorlog als koninging juliana als ik me niet net vergis niet bevriend was met de duitsers Hoe had het er dan voor gestaan Had nederland dan iets tegen de duitsers kunnen doen net als belgie wat ook een zeer klein land is Of zou het net zown walk over zijn als in mei 1940

Ik zou niet weten hoe nederland er op dat moment voor staat kwa manschappen en materieel

Ik denk wel beter dan in 1940 want het was al jaren duidelijkd dat het een keer mis ging
in 1914 marcheerde de duitsers een paar 100 meter langs de nederlandse grens naar belgie dus de kans was groot dat het uit de hand was gelopen na een klein verginskje aan nederlandse of duitse kant
  Moderator donderdag 20 oktober 2005 @ 16:34:36 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31582561
het was geen walkover in 1940!

maar goed, als Nederland niet neutraal was geweest dan hadden we denk ik partij voor de Duitsers gekozen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:35:12 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31582574
In 1914 hadden we Koningin Wilhelmina. Juliana was 5. Het had trouwens niks te maken met bevriend zijn met de duitsers, maar alles met het feit dat beide partijen Nederland nodig hadden als doorvoerhaven van goederen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:39:17 #4
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_31582649
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:34 schreef sp3c het volgende:
het was geen walkover in 1940!

maar goed, als Nederland niet neutraal was geweest dan hadden we denk ik partij voor de Duitsers gekozen
Nou op sommige plaatsen dan de afsluitdijk bvb niet Maar het leek wel veel op een walk over in de 1ste 2 dagen
pi_31582650
Het feit dat wij konden garanderen dat de vijand niet via Nederland kon aanvallen heeft tot neutraliteit geleid. Dit dankzij de stelling van Amsterdam en de hollandse waterlinie die net waren aangelegd/verbeterd. (we beschermden Duitsland dus)
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_31582791
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:39 schreef skippy22 het volgende:

[..]

Nou op sommige plaatsen dan de afsluitdijk bvb niet Maar het leek wel veel op een walk over in de 1ste 2 dagen
Als je het zo bekijkt wel, maar er is op sommige plaatsen toch redelijk wat verzet geboden met de matige wapens die we al hadden.
pi_31582890
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:39 schreef longinus het volgende:
Het feit dat wij konden garanderen dat de vijand niet via Nederland kon aanvallen heeft tot neutraliteit geleid. Dit dankzij de stelling van Amsterdam en de hollandse waterlinie die net waren aangelegd/verbeterd. (we beschermden Duitsland dus)
Hoe konden de Stelling van Amsterdam en de Hollandse Waterlinie een doortocht door Limburg van de ene of de andere kant voorkomen?
pi_31582897
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:46 schreef boyv het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt wel, maar er is op sommige plaatsen toch redelijk wat verzet geboden met de matige wapens die we al hadden.
Het blijft een walkover als je mij vraagt, zeker als je kijk naar ene heer Bush en een land als Iraq? En dat in de moderne tijd.
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:57:49 #9
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_31582971
Dan hadden we het in 1940 1,5 dagen volgehouden ipv 3
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_31582995
voor de oorlog(en) is het nederlandse leger altijd een beetje een grapje geweest
pi_31583071
Limburg was even niet in het verdrag, dat is ook de enige provincie die overlopen is tijdens ww1
Maar omdat dit geen oorlog waard was hebben ze het oogluikend en tandenknarsend toegelaten.
Er is wel geschoten vanuit een ford op de StPietersberg.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:20:11 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31583316
Kan een discussie over de meidagen en of het wel of niet een walkover was (wat het niet was) plaatsvinden in een eigen topic?

De opgelegde neutraliteit moet je trouwens wel langer bekijken dan door te zeggen 'wat als we niet in WO1 neutraal waren gebleven'.

Als Nederland namelijk niet al veel langer een neutraliteitspolitiek had dan was het leger in een andere staat geweest en dat is natuurlijk ook belangrijk voor de beslissing
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:23:10 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31583378
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:57 schreef Leffe48 het volgende:
Dan hadden we het in 1940 1,5 dagen volgehouden ipv 3
Toch even reageren hoewel het in een ander topic hoort eigenlijk.

De Duitsers dachten dat ze de Grebbeberg binnen een dag zouden hebben veroverd, de slag daar duurde 4 dagen, tegen een beter uitgerust, veel grotere aanvalsmacht.

De soldaten die in de meidagen vochten verdienen wel een stuk meer respect dan een
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_31583445
-edit-
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:27:58 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31583476
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:26 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
@Skippy ..

Wat betreft de afsluitdijk kon je wel eens gelijk hebben.
Hierover wordt in de geschiedenisboeken over WOI niet gerept.
De oorzaak kan liggen in het feit dat hij pas in 1932 gereed kwam en de Duitsers zodoende niet van het bestaan wisten [afbeelding]
Er lopen twee discussies door elkaar heen, jammer genoeg.
pi_31583510
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Er lopen twee discussies door elkaar heen, jammer genoeg.
mea culpa
pi_31584057
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:04 schreef longinus het volgende:
Limburg was even niet in het verdrag, dat is ook de enige provincie die overlopen is tijdens ww1
Maar omdat dit geen oorlog waard was hebben ze het oogluikend en tandenknarsend toegelaten.
Hadden die een eigen leger dan?
  Moderator donderdag 20 oktober 2005 @ 19:21:38 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31585375
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:39 schreef skippy22 het volgende:

[..]

de eerste 2 dagen waren de Duitsers nog niet in de buurt van de afsluitdijk afaik

de hele Nederlandse verdediging ging uit van de Grebbelinie, de rest van het land was van te voren al opgegevan als onverdedigbaar, de daar gestationeerde eenheden hadden als opdracht een vertragend gevecht te voeren zodat die linie in opperste staat van paraatheid gebracht kon worden dat dit gevecht alsnog bijna 2 dagen heeft geduurt getuigd er alleen maar van dat de Duitsers het een stuk minder gemakkelijk hebben gehad als wel beweert word
  donderdag 20 oktober 2005 @ 19:25:51 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_31585445
sp3c, het helpt als je het topic leest. Dago heeft al nadrukkelijk verzocht, hier NIET over WO2 te praten.
  Moderator donderdag 20 oktober 2005 @ 19:30:22 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31585529
maar goed, om Dagonet te plezieren toch wat ontopic

als de Duitsers in de eerste wereldoorlog Nederland hadden aangevallen dan krijg je net zo'n vieze rotbende als in Belgie toen, vergeet niet dat Tanks en jachtvliegtuigen op dat moment nog in de kinderschoenen stonden.

De landmacht daarentegen was, o.m. door de vijandigheden op Atjeh die toen net waren afgerond, een stuk beter bij de tijd dan in 1940 ik denk dat uiteindelijk toch uitkomt op een loopgravenoorlog rond de hollandse waterlinie, heel statisch (want je kunt niet vooruit door al dat water.
  Moderator donderdag 20 oktober 2005 @ 19:31:27 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31585553
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
sp3c, het helpt als je het topic leest. Dago heeft al nadrukkelijk verzocht, hier NIET over WO2 te praten.
ja sorry vergeten op invoeren te drukken, toen ik terugkwam stond het er nog dus dacht ik *klik* maar het was al niet meer nodig
pi_31587029
Ik denk dat WW1 nog meer om het aantal manschappen ging.
Nederland had toen volgens mij een zeer groot leger, zo was dat ook in WW2 maar toen waren andere dingen van belang.
pi_31589942
De vraag was vooral aan welke kant Nederland had gestaan. Bij de keuze voor de geallieerde kant (meest waarschijnlijke scenario als gevolg van het gebruik van Limburg als doormarsgebied door de Duitse legers) dan was iig een deel van Nederland snel veroverd. De Waterlinie was in die tijd behoorlijk onneembaar, had je daar een loopgravenoorlog gehad. Dat zou in het eerste jaar voor de bevolking plaatselijke gevolgen hebben. Daarna het scenario hongerwinter. Steenkool was er dan niet meer (mijnen in Duitse handen), aanvoer van alles moest over zee. Dat is alleen al logistiek een grote klus.
Bij keuze voor Duitse kant zou Nederland er denk ik qua direkte oorlogsgevolgen beter vanaf zijn gekomen. Strijd concentreerde zich in Noord-Frankrijk en de Westhoek. Wel zouden veel Nederlandse jongens sneuvelen in de loopgraven van de Westhoek. Economisch zou Nederland behoorlijk op z'n gat komen te liggen. De hele internationale handel zou onmogelijk zijn. Landbouw in het teken van de oorlogsvoering. Vanaf 1918 een beroerde tijd. Met name GB zou dan de kans niet laten liggen om de koloniën te annexeren. Verder zware herstelbetalingen. Intern zou de positie van Holland zwaar verzwakt zijn tov de landbouwgewesten.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:02:25 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31594683
ja dat lijkt me wel de meest realistische kijk ja

als Nederland had moeten kiezen hadden we denk ik toch voor de Duitsers gekozen denk ik (niet bekend met de gevolgen van de Duitse nederlaag)
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:25:27 #25
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_31598651
We weten dat gevolgen van wo 1 en dan met name de herstelbetalingen 1 van de oorzaken waren van wo2. Als NL in de eerste WO kant had gekozen van duitsland...Zouden wij dan ook meegegaan zijn in wo2.. Lekker speculeren.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:26:55 #26
66444 Lord_Vetinari
pi_31598671
Overigens hebben we in C&H een 'Wat Als' serie lopen...
  Admin vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:54:24 #27
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31607350
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:04 schreef longinus het volgende:
quote:
De Militaire handhaving van neutraliteit en gezag.

Door C. van Tuinen, Kolonel van den Generalen Staf

"…. Het oproepen van de landweer-, grens- en kustwachten ging dus vooraf aan het besluit tot mobiliseering van hetNederlandsche leger en ook aan het Duitsche mobilisatiebevel. Duitsche afdeelingen hadden alzoo in geen geval de grens kunnen overschrijden zonder te stuiten op grenswachten.

Dat heeft niet plaats gehad, waarmede reeds dadelijk de onwaarheid is bewezen van de bewering, als zoude in de eerste dagen van augustus 1914 door Duitsche strijdkrachten van eenige door het zuidoostelijk gedeelte van Zuid Limburg voerende wegen gebruik zijn gemaakt om den opmarsch van troepen van Duitschland naar België te vereenvoudigen.

Die onware bewering werd in den aanvang van de oorlog o.a. geuit in eenige oorlogvoerende landen; hoewel die bewering op de meest afdoende wijze door de Nederlandsche Regeering werd weerlegd, hebben de verspreiders van de leugenberichten zich niet ontzien nog eenige malen daarmede voor den dag te komen…."

Uit: Nederland in den Oorlogstijd, 1920, pagina 65.
a. ergens nabij Epen aan de grens zag men grijze uniformen (nederlandse grenswacht). Dat zouden Duitsers geweest zijn !!!
b. Men kon maar niet begrijpen dat de eerste Duitse troepen al in de voormiddag van 4 augustus 1914 reeds in Vise waren, toen daar de brug tijdig de lucht inging.
c. Ten zuiden van Eisden ligt een grensweg, waarvan een deel Nederlands en een deel Belgisch is. Over die weg hebben op 4 augustus 1914 enkele Duitse peletons gemacheerd. De Duitse officieren hebben zich ingespannen om bij Nederland excuses aan te bieden voor deze gemaakte vergissing.

Deze geruchten blijven nog altijd doorsudderen.

Tevens heeft deze historicus mij enkele boeken aanbevolen om te lezen.
P.H. Ritter, De donkerpoort, Persoonlijke herinneringen over Nederland 1914-1918, ’s Gravenhage 1931
J.Verseput, Amsterdamboek II, De inval in belgie 1914 (pg 197 – 220)
S. de Schaepedrijver, De groote oorlog, het koninkrijk Belgie tijdens Wereldoorlog I, 1997 (pg 11 – 103)
Verdere uitgebreide informatie in dit topic:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=437

In 1918 zijn idd Duitsers door ons land getrokken bij de terugtocht en na de ontwapening.
Maar niet in 1914.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_31638717
Het moet inderdaad gezegd worden dat de regering angstvallig probeerde neutraal te blijven, maar de stemming in Nederland was zeker in het begin van de oorlog pro-Duits te noemen. Ter illustratie:
quote:
Pro-Duits
De geallieerden wisten goed dat de stemming in Nederland over het algemeen pro-Duits was, of misschien beter gezegd: anti-Engels. Dat laatste had nog steeds te maken met de brute wijze waarop de Britten vijftien jaar eerder in de Boerenoorlog in Zuid-Afrika Nederlandse afstammelingen over de kling hadden gejaagd.

Tijdens de oorlogsjaren heeft het er zelfs enige malen om gespannen of Nederland toch niet de kant van de Duitsers zou kiezen. Opperbevelhebber generaal C.J. Snijders was daar verklaard voorstander van. Steeds opnieuw ruziede hij daarover met de regering, die strikt de neutraliteit wilde handhaven.

Het is eigenlijk verbazingwekkend dat de Nederlandse regering deze pro-Duitse generaal niet gewoon de laan uitstuurde. De enige reden daarvoor was dat koningin Wilhelmina (foto rechts), toentertijd 35 jaar oud, bij die conflicten consequent de zijde van haar opperbevelhebber koos.

De koninklijke archieven over dit onderwerp blijven gesloten, zodat wij alleen maar kunnen gissen naar het waarom van deze koninklijke voorkeur. Ook de nogal gezagsgetrouwe biografie die Cees Fasseur over Wilhelmina schreef, maakt ons op dit punt niets wijzer. Fasseur meldt alleen dat de kleine Wilhelmina door haar moeder vaak naar 'Onkel Willie' in Berlijn werd gestuurd. De Kaiser organiseerde dan grote militaire parades om het kind in te laten zien dat er niet te spotten viel met de slagkracht van het nieuwe Duitsland onder Pruisische leiding.

In april 1918 leek de bom te barsten. Het Duitse voorjaars-offensief ging van start en een Duitse inval in Nederland leek onvermijdelijk. Generaal Snijders deelde de regering voor de zoveelste maal mee dat tegenstand tegen de Duitse troepen geen zin had en dat hijzelf er al helemaal geen zin in had.

Minister van Oorlog De Jonge vond het nu welletjes. Hij eiste officieel het ontslag van Snijders. Opnieuw verklaarde koningin Wilhelmina dat zij de generaal niet zou ontslaan, "zelfs niet als dit het heengaan van de minister tot gevolg zou hebben".

Logischerwijze zou de regering op deze mededeling hebben moeten reageren met aftreden. Maar er waren verkiezingen op komst, dus bleven de heren zitten - net als de generaal. Die ruimde pas een half jaar later het veld, op 6 november - vijf dagen voor het einde van de oorlog - toen de regering hervormingen in de krijgsmacht doorvoerde.
bron:http://www.greatwar.nl/frames/default-draad.html
Overigens een mooi stuk dat ook een goede indruk geeft hoe het handhaven van de neutraliteit soms tot in het ridicule werd doorgetrokken, zo mocht de zin "..ben ick van Duytsen bloet" in het volkslied niet gezongen worden.
  Admin zaterdag 5 november 2005 @ 15:12:33 #29
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31991351
Snijders is trouwens een geweldig figuur geweest.,
maar goed,
nederlanders boeit het niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

zaterdag 5 november 2005 @ 15:13:31 #30
66444 Lord_Vetinari
pi_31991371
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 22:24 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het moet inderdaad gezegd worden dat de regering angstvallig probeerde neutraal te blijven, maar de stemming in Nederland was zeker in het begin van de oorlog pro-Duits te noemen. Ter illustratie:
[..]

bron:http://www.greatwar.nl/frames/default-draad.html
Overigens een mooi stuk dat ook een goede indruk geeft hoe het handhaven van de neutraliteit soms tot in het ridicule werd doorgetrokken, zo mocht de zin "..ben ick van Duytsen bloet" in het volkslied niet gezongen worden.
Um, was in die tijd niet het 'Wier neerlands bloed..' het volkslied?
  zaterdag 5 november 2005 @ 15:51:38 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31992368
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens hebben we in C&H een 'Wat Als' serie lopen...
Echt?
Eigenlijk is het in filosofisch licht natuurlijk een totaal onzinnige discussie: de causaliteit en de chaos regeren, daar kun je geen ordeningen in brengen door een soort van alternatieve geschiedenis te berekenen. "Wat als Pim niet was vermoord"-discussies, krijg je dan.

Ik kan dat topic niet vinden, waar is het? Ik heb nog een aardig citaat uit een SF-boek.
  zaterdag 5 november 2005 @ 15:53:34 #32
66444 Lord_Vetinari
pi_31992422
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:01:09 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31993440
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Um, was in die tijd niet het 'Wier neerlands bloed..' het volkslied?
Officieel wel, maar officieus werd het Wilhelmus toen al wel als zodanig gebruikt (zeker daar waar het soldaten en/of Oranjes betrof)
pi_31993665
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:51 schreef Floripas het volgende:
Eigenlijk is het in filosofisch licht natuurlijk een totaal onzinnige discussie: de causaliteit en de chaos regeren, daar kun je geen ordeningen in brengen door een soort van alternatieve geschiedenis te berekenen. "Wat als Pim niet was vermoord"-discussies, krijg je dan.

Ik kan dat topic niet vinden, waar is het? Ik heb nog een aardig citaat uit een SF-boek.
Causaliteit en chaos lijken me erg met elkaar in tegenspraak. Hier verder?Chaos in de filosofie
pi_31994885
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:12 schreef yvonne het volgende:
Snijders is trouwens een geweldig figuur geweest.,
maar goed,
nederlanders boeit het niet.
Zal wel zijn omdat hij ook controversieel was...
  zaterdag 5 november 2005 @ 17:25:46 #37
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31995088
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:41 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Causaliteit en chaos lijken me erg met elkaar in tegenspraak. Hier verder?Chaos in de filosofie
Later, lieverd. Ik ga zo het Antwerpse in.
  zaterdag 5 november 2005 @ 19:08:30 #38
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_31998416
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:25 schreef Ultrawuft het volgende:
We weten dat gevolgen van wo 1 en dan met name de herstelbetalingen 1 van de oorzaken waren van wo2. Als NL in de eerste WO kant had gekozen van duitsland...Zouden wij dan ook meegegaan zijn in wo2.. Lekker speculeren.
Zou Nederland de zijde van Duitsland hebben gekozen. Dan zou het een herhaling worden van de Frans-Pruisische oorlog van '67. Een snelle overwinning voor Duitsland.

Doormiddel van een snelle inname van Parijs.

Engeland zou waarschijnlijk daarna een vrede accepteren.

Na het aflopen van de oorlog in het Westen met gebiedsuitbreiding voor Nederland en Duitsland zou het verslaan van Rusland slechts een formaliteit zijn.

Na de grote oorlog zou Duitsland de absolute supermacht in Europa zijn. Wat er daarna gebeurt zou zijn is koffiedik kijken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Admin zaterdag 5 november 2005 @ 21:35:56 #39
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32003851
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:20 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Zal wel zijn omdat hij ook controversieel was...
Dan moet de man toch juist boeien

pi_32006808
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 21:35 schreef yvonne het volgende:
Dan moet de man toch juist boeien
Ja of het is gewoon een cover up die voor de verandering goed gelukt is.
Voer voor een topic...
  Admin zaterdag 5 november 2005 @ 23:17:46 #41
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32007298

Wilhelmina Weigerde in mei 1918 C.J. Snijders ontslag te verlenen als opperbevelhebber. Het kabinet meende dat Snijders niet gehandhaafd kon blijven, vanwege diens uitspraak dat verdediging van Nederland 'doelloos' was; het kabinet legde zich op 8 juni 1918 neer bij Wilhemina's besluit

zondag 6 november 2005 @ 13:41:39 #42
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_32022366
Naar mijn weten staat er wel minstens 1 WO1 monument in Nederland, een ode aan de gealieerde slachtoffers.
reset
  Admin zondag 6 november 2005 @ 13:56:26 #43
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32022778
Nou hup, enlighten us.

zondag 6 november 2005 @ 15:55:13 #44
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_32026713
Ik kan er niet meer over vertellen dat het een bakstenen momument is van zo'n 1,5 meter hoog en dat het in bij het Station in Winterswijk staat.. Er is mij ook verteld dat het het enige wo1 monument van Nederland zou zijn.

Geen idee waarom het geplaatst is en ik kan er ook niets over vinden op het internet..

Heb wel gehoord dat het ook wel eens geplaatst kan zijn in sympathie voor de Duitse slachtoffers..

Winterswijk was best wel een fout dorpje in wo2 ook..
reset
  Admin zondag 6 november 2005 @ 17:38:30 #45
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32030008
En je weet zeker dat het voor WO1 is??
Ff googlen

zondag 6 november 2005 @ 20:53:17 #46
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_32036045
Laat me weten als je iets vindt, want ik heb er niets over kunnen vinden..

Ik weet wel zeker dat het wo1 is en dat is juist het bijzondere..
reset
pi_32682532
Ik meen mij te herinneren dat België compensatie wilde hebben van Nederland na de WO1 in de vorm van grondgebied van Nederland.
pi_32683089
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:11 schreef rutger05 het volgende:
Ik meen mij te herinneren dat België compensatie wilde hebben van Nederland na de WO1 in de vorm van grondgebied van Nederland.
Klopt. Er lag een eis voor Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. Als reden werd aangevoerd de enorme smokkel naar Duitsland via Nederlands grondgebied. Dat werd het de-facto aansluiten bij Duitsland tijdens de oorlog genoemd.
pi_32683295
Erm, nevermind, vraag is dus al beantwoord.
Ich bin der Führer.
pi_32708417
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:29 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Klopt. Er lag een eis voor Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. Als reden werd aangevoerd de enorme smokkel naar Duitsland via Nederlands grondgebied. Dat werd het de-facto aansluiten bij Duitsland tijdens de oorlog genoemd.
Voor de Belgen was het natuurlijk het proberen waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')