quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:54 schreef Drugshond het volgende:[..]
Deze naam zocht ik : Hendrik Frensch Verwoerd[..]
Ik geloof dat McCarthy de wederopstandig is... van juist die persoon.
Verwoerd was imho geen slecht persoon, althans de geschiednis lijkt hem nogal een stuk negatiever herdacht te hebben, dan volgens mij terecht is.
Het was een nogal radikale christen, Gereformeerd tot in de tenen, hij verhuisde uit nederland omdat hij de staat veels te 'heidens' vond worden ...: typisch SGP-materiaal.
maar in Zuid-Afrika stelde hij wel juist een systeem in welke gericht was op het samenleven van bevolkingsgroepen, volgens een 'verzuilings-stelsel ...
Hij kreeg ook de kans om in Oxford te studeren, maar vanwege zijn anti-Britse houding, weigerde hij dat, hij studeerde in nederland en duitsland aan behoorlijk stevig protestante universiteiten
HIj erkende de rechten en het bestaan van verschillende negerstammen, de Zulus, de Xhosa's en gaf hen juist 'eigen' instellingen (verdeelde hen in Bantu's), wat een behoorlijke vooruitgang was ten opzichtte van andere brits-georienteerde regimes (welke alle negers en indiers als dezelfde 'kaffers' behandelde, zonder enig onderscheid). Het gaf de stamhoofden ook direkte rechten en gezag.
De Apartheid volgens Verwoerd, was voornamelijk een 'verzuilingsstelsel' ... Persoonlijk denk ik dat er wel degelijk ook voordelen aan Verwoerd's visie zaten, hij was een der eerste politici in Afrika die niet politiek bedreef op enkel een artificeel 19e eeuws 'natiestaten'-idee, maar het bestaan en de invloed van de stammen erkende.
Natuurlijk werd er ook zwaar misbruik van gemaakt, de landen die toegewezen werd aan de bantu's, was over het algemeen economisch weinig aantrekkelijke grond.
Verder was het opheffen van de sloppenwijken, ook in de uitvoering zwaar repressief, mensen werden met geweld uit hun huizen gedreven ... toch is het wel zo dat onder Verwoerd er gepoogt werd de sloppenwijk-vorming rond de steden tegen te gaan, en juist de stammencultuur onder de traditionele bevolking te versterken ...
In de uitvoering werd dit een stuk menselijker aangepakt, dan de amerikanen dit met de indianen deden.
het was uiteindelijk John Vorster, de Johannesburger politiechef en openlijk Nazi-aanhanger, die van Zuid Afrika een politiestaat maakte die bevolkingsgroepen met geweld onderdrukte, en hierbij van het apartheidstelsel ook als represseie-methode gebruikt maakte.
Dat was na een, nooit geheel geklaarde moord op Verwoerd, door een europeaan (maar in de pers verscheen enkel dat het om een 'kleurling' ging), al eerder was er een moordaanslag gepleegd, ook toen verdween de dader in een psychiatrische inrichting ....
In het proces was er de bewering dat de moordenaar een 'huurmoordenaar' was geweest (verdenkingen gaan ook uit naar Vorster, die als minister van Justitie voor de hele juridische afhandeling zorg droeg en daarna de positie van Verwoerd overnam)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25