Alsof er iets bestaat als het christendomquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom.
niet akkoord. het christen zijn bestaat uit twee delen, de traditie en het geloof/de bijbel an sich.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.
Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen. Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:
Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom.
Visie ja...sleutelwoordquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.
Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen. Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:
Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom.
Nou, het is niet een beschrijving van het leven van Jezus ofzo. Het is een verslag van de ondergang van de katharen (een bepaalde gnostische en tevens vroeg en puur christelijke stroming). Dat was het gevolg van het opgekomen absolutisme van de Roomse kerk, die uiteindelijk (zoals we allemaal weten) geen enkele andere visie tolereerde. Daaruit is voortgekomen het tegenwoordige bekrompen idee over christelijkheid. In een eerdere discussie bracht ik dit feit ook al aan de orde en toen werd ik er door Alicey op gewezen dat, als ik een andere definitie van christus, of christelijk, of christen-zijn hanteer, ik dan denk te kunnen communiceren met mensen daarover.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 03:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Visie ja...sleutelwoord
En tolerantie lijkt me een gevolg van een - al dan niet opgelegd - moraal.
Zou ik het boek dus kunnen beschouwen als de bijbel zonder alle sprookjes zodat je de wijze lessen wel hebt?
De traditie is slechts een cultureel aspect. De ene christelijke gemeenschap is/was de andere niet. Het geloof en de Bijbel is inderdaad een andere kant, maar ook daar kun je niet iets absoluuts definieren. De Rozenkruisers verwerpen bijvoorbeeld het dogmatische christus-beeld en hanteren een totaal andere opvatting. Christus is niet de vleesgeworden zoon van God, maar de Christus is het symbool voor een ontwaakt mens. Een mens die zich zijn ware aard heeft herinnerd en als het ware één is met zijn goddelijke oorsprong. "Laat het licht van Christus in ons schijnen." Niet het licht waar Jezus een monopoliepositie op zou bezitten, maar het licht dat Jezus, als simpelweg een medemens van alle mensen, gevonden had en welke door ons allen gevonden kàn worden!quote:Op woensdag 19 oktober 2005 00:53 schreef placebeau het volgende:
niet akkoord. het christen zijn bestaat uit twee delen, de traditie en het geloof/de bijbel an sich.
Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment wel dacht: had ik misschien niet beter eerst "Schatgraven in Nag Hamadi" kunnen lezenquote:Op woensdag 19 oktober 2005 07:00 schreef DennisMoore het volgende:
Ik lees nu van Bram Moerland "Schatgraven in Nag Hamadi".
't Gaat over de gnostiek, de christelijke stromingen rond begin jaartelling.
Maar ook wordt er ingegaan op hoe het Oude Testament en het Joodse volk beïnvloed is door de 'revoluties in het denken' in Babylon en later in Griekenland.
Daarná pas denk ik dat ik dat boekje over de Katharen ga lezen. Lijkt me een logischer volgorde..
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:
Wel wordt het mij af en toe iets te vaag en 'new age' zweverig. Wat ik er nu van begrijp, is het vooral erg horizontaal, en kan ik het bijna zo samenvatten:
11 For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men12 Teaching us that, denying ungodliness and worldly lusts, we should live soberly, righteously, and godly, in this present world.quote:je eigen morele autoriteit moet hervinden,
Is dit niet een beetje tegenstrijdig met dit topic? Enerzijds het gesprek over de diversiteit in het "jezelf christen noemen", anderzijds wil je niet communiceren met mensen die een andere christelijke visie hebben...quote:Op woensdag 19 oktober 2005 06:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
... ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent.
OK, duidelijk.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 06:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, het is niet een beschrijving van het leven van Jezus ofzo. Het is een verslag van de ondergang van de katharen (een bepaalde gnostische en tevens vroeg en puur christelijke stroming). Dat was het gevolg van het opgekomen absolutisme van de Roomse kerk, die uiteindelijk (zoals we allemaal weten) geen enkele andere visie tolereerde. Daaruit is voortgekomen het tegenwoordige bekrompen idee over christelijkheid. In een eerdere discussie bracht ik dit feit ook al aan de orde en toen werd ik er door Alicey op gewezen dat, als ik een andere definitie van christus, of christelijk, of christen-zijn hanteer, ik dan denk te kunnen communiceren met mensen daarover.
Mja, en dat komt -zoals je weet- natuurlijk omdat voor de meeste mensen het woord ''christen" natuurlijk altijd wordt betrokken op Jezus en God.quote:Nou met alle respect, maar ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent. Ik heb altijd al gezegd dat ik een christen ben, maar dan anders, en die precieze gedachtegang wordt perfect verwoord door Moerland. Vandaar mijn tip!
Dat je jezelf centraal zet, is in mijn ogen helemaal niet verkeerd. Maar de manier waarop dit tegenwoordig gebeurt, heeft dan ook weinig te maken met welke religie of welke beginselen dan ook. De moraal van goed doen en goed voor je medemens zijn ontbreken in die "centrale-ik-cultuur" en dat stoort mij..quote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:40 schreef pmb_rug het volgende:
Mijn grote grote bezwaar op deze hele opvatting is dat je je identiteit in jezelf zoekt, iets wat na de zondeval een menselijk trekje is geworden (waarmee je waarde bepaalt wordt door wat je doet en niet wie je bent in Christus). Je zet jezelf centraal ipv Jezus.
Zeg ik dat datquote:Op woensdag 19 oktober 2005 09:04 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Is dit niet een beetje tegenstrijdig met dit topic? Enerzijds het gesprek over de diversiteit in het "jezelf christen noemen", anderzijds wil je niet communiceren met mensen die een andere christelijke visie hebben...
met de aanname dat hijzelf niet zo stom is en wel begrijpt wat het in essentie betekent christen te zijn. in gesprek gaan met mensen die een dergelijke aanname doen is ook zinloosquote:Op woensdag 19 oktober 2005 15:14 schreef pmb_rug het volgende:
Hij zegt alleen dat als mensen te stom zijn om te begrijpen wat het Christen zijn in essentie betekend een gesprek zinloos is.
Het christendom staat voor de christelijke godsdienst. Dat betekent dat zodra je een christen bent en christus als god vereert, je een aanhanger bent van het christendom. Er is maar 1 soort mensen die nergens bijhoren en dat zijn ongelovigen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.
Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen . Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:
Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom.
Sterker nog, de zon vertelt je helemaal niéts.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 02:08 schreef andromeda1968 het volgende:
En het beste van de zon, het vertelt mij nooit dat ik onwaardig ben. Verteld mij niet dat ik een slecht persoon ben die gered moet worden. Heeft geen enkel onvriendelijk woord gezegd. Behandeld mij goed. Dus, ik vereer de zon.
Precies! Een object die iedereen (uitgezonderd de blinden) kan zien.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:03 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Sterker nog, de zon vertelt je helemaal niéts.
Net als een steen.
Je aanbidt een object..
De aarde kun je ook zien.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:35 schreef andromeda1968 het volgende:
Precies! Een object die iedereen (uitgezonderd de blinden) kan zien.![]()
Dat klopt, maar zonder zon, geen aarde.... Ik zal ze allebei aanbidden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:48 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
De aarde kun je ook zien.
En aanraken en proeven, en erop lopen, erin graven...
Ik stel voor dat je zsm de aarde gaat aanbidden.
Waarom zou je het dan nog christelijk noemen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.
Wanneer dat overeenkomt met wat Christus predikte (en leefde)...quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:25 schreef Tybris het volgende:
Waarom zou je het dan nog christelijk noemen?
Waarom niet? Wie bepaalt wat christelijkheid is? Moet het per se dogmatisch zijn? Zoals DennisMoore zegt: het enige wat telt is Jezus. Al het andere is lulkoek.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:25 schreef Tybris het volgende:
[..]
Waarom zou je het dan nog christelijk noemen?
ik vind er niets waardigs aan. waarom zou God meer van ons houden dan van zijn zoon ?quote:Op zondag 23 oktober 2005 18:12 schreef pmb_rug het volgende:
oh, en WAAR in de bijbel staat dat de mens onwaardig is?
God hield meer van ons dan van zijn zoon... hoe waardig kun je zijn?
Ik zie de waardigheid ook niet. Je eigen kind opofferen voor je creatie. Moet dat nou zo mooi zijn?quote:Op zondag 23 oktober 2005 18:45 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik vind er niets waardigs aan. waarom zou God meer van ons houden dan van zijn zoon ?waarin zit hem de waardigheid ?
Inderdaad, je hebt volkomen gelijk. Ik was niet correct. Bedankt voor deze verheldering, pmb_rug!quote:Op zondag 23 oktober 2005 18:04 schreef pmb_rug het volgende:
hoho fuif, Jezus is de kern, maar alles wat in de bijbel staat is ook relevant... elke dogma komt voort uit bijbelse argumenten. het probleem is alleen dat soms de dogma's heilig worden ipv de bijbel. maar het aanhangen van dogma's betekent niets anders dan het eens zijn met het desbetreffende bijbelse argument.
Typisch hoe de ene "theoloog" over de andere "theoloog" heenwalst en zo het (katholieke) Christelijke kaarthuis in elkaar doet laten donderen.quote:Op zondag 23 oktober 2005 23:12 schreef Hallulama het volgende:
The "original texts" of the Bible that are so often referred to in theological hairsplitting do not exist. What does exist are transcripts that originated between the fourth and tenth centuries.
And these are transcripts of transcripts, some fifteen hundred of them, and not one of them agrees with another.
More than eighty thousand variations of the "original texts" of the Bible have been counted.
There does not exist a single page of the "original texts" without contradictions.
The most prominent of them, the Codex Sinaiticus, has been found to contain sixteen thousand corrections, which can be traced back to seven correctors.
These correctors made their "corrections" because each one understood the verses differently and they transformed the functions according to what they perceived to be the needs of the time.
Dr. Robert Kehl of Zurich writes: "Frequently the same passage has been ´corrected´ by one corrector in one sense and immediately ´recorrected´ in the opposite sense by another, depending entirely on which dogmatic view had to be defended in the relevant school.
At all events, a completely chaotic text and irremediable confusion has already arisen owing to individual ´corrections,´ but even more so to deliberate ones."
Father Jean Schorer, for many years spiritual adviser to the Cathedral of Saint-Pierre, Geneva, concluded that the theory of the divine inspiration of the Bible is in such contradiction with the most basic, elementary knowledge base of normal human reason, and is so obviously refuted by the Bible itself, that only ignorant persons would defend it, while only people completely devoid of any kind of culture would believe it.
Tjonge fuifduif jij vraagt het mij ?quote:Op maandag 24 oktober 2005 07:08 schreef FuifDuif het volgende:
Tiesemans, hoeveel gebedjes op een dag moet ik daarvoor uitspreken en op welk termijn kan ik ongeveer resultaat verwachten?
Dat is: op welk termijn zal de Heilige Geest over mij komen?
Misschien moet je het stukje nóg eens lezen. En nu wél lezen wat er staat.quote:Op maandag 24 oktober 2005 07:05 schreef Tiesemans het volgende:
Typisch hoe de ene "theoloog" over de andere "theoloog" heenwalst en zo het (katholieke) Christelijke kaarthuis in elkaar doet laten donderen.
Tuurlijk, een normale post van je wil ik best bekijken.quote:Op maandag 24 oktober 2005 07:37 schreef Tiesemans het volgende:
Dus eerst maar is leren "kijken" Dennis.....
Oh en trek er lering uit Fuifduif
Het punt in het stukje artikel is dat er niet 'één brontekst' is.quote:Op maandag 24 oktober 2005 10:10 schreef pmb_rug het volgende:
als ik begrijp dat hier mensen de validiteit van de bijbel in twijfel trekken (op basis van de al oude correctie argumenten) dan stel ik voor ze zich er nog maar eens in verdiepen, en dan vooral in de manier hoe de nbv zijn vertalingen heeft gemaakt.
Goh meneer spreekt over fixeren ?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 06:52 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, vooral niet op inhoudelijke argumenten ingaan he?
Lekker fixeren op het woordje 'theologen' of 'schriftgeleerden' (=kenners van de Bijbel als boek/tekst), en daar tegenaan schoppen.
Mensen die een andere mening zijn toegedaan gewoon uitschelden voor ongelovigen, dwazen, sceptici, dooddenkers, die slechts een wrok zouden koesteren... Jammer voor je dat de brandstapel niet meer gebruikelijk is, je zou er graag het een en ander op verbranden.
Nee, ik wacht nog op je eerste inhoudelijke argument.
quote:Op woensdag 26 oktober 2005 04:51 schreef Tiesemans het volgende:
De enige die in de brand vliegt, als het aan mij is, is m'n jointje en daar heb jij voorzeker niks mee te maken. Immers het is aan mij om te bepalen wat ik in mijn lichaam als "welgevallig" offer breng.
Ter verdediging zoals de Geest het mij openbaart na het lezen van je "smaakloze" reactie.quote:
Bij al je toekomstige posts zal het fok-publiek zich nu afvragen welke 'geest' jou inspireert.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 07:04 schreef Tiesemans het volgende:
Ter verdediging zoals de Geest het mij openbaart na het lezen van je "smaakloze" reactie.
Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man,quote:Op woensdag 26 oktober 2005 07:33 DennisMoore
quote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:53 schreef Doffy het volgende:
nokken met dit doelloze gesmijt met inhoudsloze citaten
Elk citaat dat zonder context wordt neergeplempt is bij deze offtopicquote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:54 schreef DennisMoore het volgende:
Mijn citaat kwam overigens uit 't boekje van Moerland, uit het evangelie van Thomas..
tja, men gaat er niet verder op inquote:Op zondag 23 oktober 2005 20:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie de waardigheid ook niet. Je eigen kind opofferen voor je creatie. Moet dat nou zo mooi zijn?![]()
Prima Doffyquote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:53 schreef Doffy het volgende:
[..]
Elk citaat dat zonder context wordt neergeplempt is bij deze offtopic
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |