abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31548410
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.

Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen . Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:

Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom.
pi_31549343
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:

Alsof er iets bestaat als het christendom

beetje bekrompen, niet ?
  woensdag 19 oktober 2005 @ 00:53:46 #3
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_31550246
quote:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.

Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen . Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:

niet akkoord. het christen zijn bestaat uit twee delen, de traditie en het geloof/de bijbel an sich.
interessant in dat opzict is het boek van lieven boeve, kan nu niet direct op de titel komen helaas...
Maar goed, heb het boek van Moerheid dus niet gelezen
  woensdag 19 oktober 2005 @ 00:55:29 #4
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_31550270
Je kunt ook Nico ter Linden's 'Het verhaal gaat...' lezen, en een nogal abstracte moderne versie van het christendom ontdekken.
'Nuff said
pi_31550314
Ik zou zeggen, lees de Antichrist van F. Nietzsche.
The gum you like, is coming back in style.
pi_31550390
Alias paulus van Thijs Voskuilen...
Life feeds on life
  woensdag 19 oktober 2005 @ 03:19:32 #7
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_31551932
quote:

Visie ja...sleutelwoord
En tolerantie lijkt me een gevolg van een - al dan niet opgelegd - moraal.

Zou ik het boek dus kunnen beschouwen als de bijbel zonder alle sprookjes zodat je de wijze lessen wel hebt?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_31552364
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 03:19 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Visie ja...sleutelwoord
En tolerantie lijkt me een gevolg van een - al dan niet opgelegd - moraal.

Zou ik het boek dus kunnen beschouwen als de bijbel zonder alle sprookjes zodat je de wijze lessen wel hebt?
Nou, het is niet een beschrijving van het leven van Jezus ofzo. Het is een verslag van de ondergang van de katharen (een bepaalde gnostische en tevens vroeg en puur christelijke stroming). Dat was het gevolg van het opgekomen absolutisme van de Roomse kerk, die uiteindelijk (zoals we allemaal weten) geen enkele andere visie tolereerde. Daaruit is voortgekomen het tegenwoordige bekrompen idee over christelijkheid. In een eerdere discussie bracht ik dit feit ook al aan de orde en toen werd ik er door Alicey op gewezen dat, als ik een andere definitie van christus, of christelijk, of christen-zijn hanteer, ik dan denk te kunnen communiceren met mensen daarover.

Nou met alle respect, maar ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent. Ik heb altijd al gezegd dat ik een christen ben, maar dan anders, en die precieze gedachtegang wordt perfect verwoord door Moerland. Vandaar mijn tip!
pi_31552380
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 00:53 schreef placebeau het volgende:
niet akkoord. het christen zijn bestaat uit twee delen, de traditie en het geloof/de bijbel an sich.
De traditie is slechts een cultureel aspect. De ene christelijke gemeenschap is/was de andere niet. Het geloof en de Bijbel is inderdaad een andere kant, maar ook daar kun je niet iets absoluuts definieren. De Rozenkruisers verwerpen bijvoorbeeld het dogmatische christus-beeld en hanteren een totaal andere opvatting. Christus is niet de vleesgeworden zoon van God, maar de Christus is het symbool voor een ontwaakt mens. Een mens die zich zijn ware aard heeft herinnerd en als het ware één is met zijn goddelijke oorsprong. "Laat het licht van Christus in ons schijnen." Niet het licht waar Jezus een monopoliepositie op zou bezitten, maar het licht dat Jezus, als simpelweg een medemens van alle mensen, gevonden had en welke door ons allen gevonden kàn worden!
pi_31552384
Ik lees nu van Bram Moerland "Schatgraven in Nag Hamadi".

't Gaat over de gnostiek, de christelijke stromingen rond begin jaartelling.
Maar ook wordt er ingegaan op hoe het Oude Testament en het Joodse volk beïnvloed is door de 'revoluties in het denken' in Babylon en later in Griekenland.

Daarná pas denk ik dat ik dat boekje over de Katharen ga lezen. Lijkt me een logischer volgorde. .
pi_31552393
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 07:00 schreef DennisMoore het volgende:
Ik lees nu van Bram Moerland "Schatgraven in Nag Hamadi".

't Gaat over de gnostiek, de christelijke stromingen rond begin jaartelling.
Maar ook wordt er ingegaan op hoe het Oude Testament en het Joodse volk beïnvloed is door de 'revoluties in het denken' in Babylon en later in Griekenland.

Daarná pas denk ik dat ik dat boekje over de Katharen ga lezen. Lijkt me een logischer volgorde. .
Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment wel dacht: had ik misschien niet beter eerst "Schatgraven in Nag Hamadi" kunnen lezen ? Ik heb er niet bij stilgestaan, maar gelukkig valt het mee. Het boek is prima op zichzelf, als eerste boek van Moerland, te lezen tot nu toe. Maar "Schatgraven in Nag Hamadi" ga ik overigens ook zeker lezen.
pi_31552447
Ik deel met de auteur veel kritiek op het kerkelijke christendom, zoals verwoord in dat boekje. Voor veel zaken is denk ik de gnostische interpretatie véél logischer en waarschijnlijker.

Wel wordt het mij af en toe iets te vaag en 'new age' zweverig. Wat ik er nu van begrijp, is het vooral erg horizontaal, en kan ik het bijna zo samenvatten:

"Het komt erop neer dat je de goddelijke vonk in jezelf moet herontdekken, je eigen verhaal moet schrijven, je eigen morele autoriteit moet hervinden, en de cultureel opgedrongen rol van je af moet schudden. Dit is de 'opstanding uit de (geestelijke) dood. Je zal dan merken dat het allemaal draait om (naasten)liefde, en je zult de wereld om je heen, en alle gebeurtenissen ineens met totáál andere ogen gaan zien."

Ik heb nog geen concrete 'antwoorden' gelezen over hoe men bijvoorbeeld echt dacht dat de wereld ontstaan is, wat er gebeurt na de dood, etc. Echt het religieuze aspect, mis ik nu een beetje. Maargoed, ik heb het (te dunne) boekje nog niet uit he? .
  woensdag 19 oktober 2005 @ 07:23:20 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31552460
Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom??? Zijn de Katharen daarom niet uitgemoord door die zelfde christenen???
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31552476
Maar misschien kunnen we helemaal niet weten (of in ieder geval tot aan de dag van vandaag nog niet) wat er na de dood gebeurt en hoe alles is ontstaan. In een zekere zien schuilt in die afzijdigheid ook weer de charme van het verhaal.

Ik kan niet oordelen over het boek dat jij aan het lezen bent, maar tot nu toe heb ik (gelukkig) nog geen new age zweverigheid aangetroffen. Ik moet zeggen: daar zit ik ook absoluut niet op te wachten. Ik heb zo'n godsgruwelijke hekel aan dat hippe new age. Veel new age aanhangers verwerpen de kerk maar zien niet in dat zij zelf in feite hetzelfde gedrag vertonen. Nee, new age teksten hoeven van mij ook niet.

Maar wat je daar samenvat is toch niet echt new age? Dat is simpelweg gnostiek en dat gaat volgens mij wel iets dieper.

Overigens is er binnen de gnostiek (je hebt verschillende vormen) wel degelijk een verklaring voor het bestaan gegeven en ook wordt aangegeven wat er gebeurt na de dood.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 08:40:58 #15
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31552890
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:

Wel wordt het mij af en toe iets te vaag en 'new age' zweverig. Wat ik er nu van begrijp, is het vooral erg horizontaal, en kan ik het bijna zo samenvatten:
quote:
je eigen morele autoriteit moet hervinden,
11 For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men12 Teaching us that, denying ungodliness and worldly lusts, we should live soberly, righteously, and godly, in this present world.

Mijn grote grote bezwaar op deze hele opvatting is dat je je identiteit in jezelf zoekt, iets wat na de zondeval een menselijk trekje is geworden (waarmee je waarde bepaalt wordt door wat je doet en niet wie je bent in Christus). Je zet jezelf centraal ipv Jezus.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 19 oktober 2005 @ 09:04:21 #16
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_31553160
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 06:52 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

... ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent.
Is dit niet een beetje tegenstrijdig met dit topic? Enerzijds het gesprek over de diversiteit in het "jezelf christen noemen", anderzijds wil je niet communiceren met mensen die een andere christelijke visie hebben...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 19 oktober 2005 @ 15:14:43 #17
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31560064
dat zegt hij toch helemaal niet, invictus? Hij zegt alleen dat als mensen te stom zijn om te begrijpen wat het Christen zijn in essentie betekend een gesprek zinloos is. Hij zegt niet dat hij geen gesprek wil met mensen die een andere visie hebben.
?Porque no te calles?
  woensdag 19 oktober 2005 @ 15:34:19 #18
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_31560468
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 06:52 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nou, het is niet een beschrijving van het leven van Jezus ofzo. Het is een verslag van de ondergang van de katharen (een bepaalde gnostische en tevens vroeg en puur christelijke stroming). Dat was het gevolg van het opgekomen absolutisme van de Roomse kerk, die uiteindelijk (zoals we allemaal weten) geen enkele andere visie tolereerde. Daaruit is voortgekomen het tegenwoordige bekrompen idee over christelijkheid. In een eerdere discussie bracht ik dit feit ook al aan de orde en toen werd ik er door Alicey op gewezen dat, als ik een andere definitie van christus, of christelijk, of christen-zijn hanteer, ik dan denk te kunnen communiceren met mensen daarover.
OK, duidelijk.
quote:
Nou met alle respect, maar ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent. Ik heb altijd al gezegd dat ik een christen ben, maar dan anders, en die precieze gedachtegang wordt perfect verwoord door Moerland. Vandaar mijn tip!
Mja, en dat komt -zoals je weet- natuurlijk omdat voor de meeste mensen het woord ''christen" natuurlijk altijd wordt betrokken op Jezus en God.
Het flauwe is eigenlijk dat bv het Van Dale ook geen ENKELE definitie van 'christen' of 'christelijk' heeft. Dat loopt allemaal in een rondje.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_31561641
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 08:40 schreef pmb_rug het volgende:
Mijn grote grote bezwaar op deze hele opvatting is dat je je identiteit in jezelf zoekt, iets wat na de zondeval een menselijk trekje is geworden (waarmee je waarde bepaalt wordt door wat je doet en niet wie je bent in Christus). Je zet jezelf centraal ipv Jezus.
Dat je jezelf centraal zet, is in mijn ogen helemaal niet verkeerd. Maar de manier waarop dit tegenwoordig gebeurt, heeft dan ook weinig te maken met welke religie of welke beginselen dan ook. De moraal van goed doen en goed voor je medemens zijn ontbreken in die "centrale-ik-cultuur" en dat stoort mij..

Verder hoef ik niet per se dat boek te lezen, ik lees wat ik tegen kom.. En als ik Moerland tegen kom, misschien blader ik er wel even door heen!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:09:34 #20
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31561892
Wellicht is het wijs om onszelf te ontdoen van ieder label anders dan "mens".

Zo los je de issue Israel - Palestina ook op, immers, er zijn dan geen Israeliers en geen Palestijnen meer, slechts mensen.

Wees waarachtig, wees een mens.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_31568203
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 09:04 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Is dit niet een beetje tegenstrijdig met dit topic? Enerzijds het gesprek over de diversiteit in het "jezelf christen noemen", anderzijds wil je niet communiceren met mensen die een andere christelijke visie hebben...
Zeg ik dat dat ?
pi_31568536
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 15:14 schreef pmb_rug het volgende:
Hij zegt alleen dat als mensen te stom zijn om te begrijpen wat het Christen zijn in essentie betekend een gesprek zinloos is.
met de aanname dat hijzelf niet zo stom is en wel begrijpt wat het in essentie betekent christen te zijn. in gesprek gaan met mensen die een dergelijke aanname doen is ook zinloos
  woensdag 19 oktober 2005 @ 23:28:15 #23
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31569266
?Porque no te calles?
pi_31569509
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 23:28 schreef pmb_rug het volgende:
ja ?
pi_31573049
Wel, in plaats van slechts een onbedachtzame godsdienstige robot te zijn, die onbedachtzaam en doelloos en blind gelooft. Besliste ik om eens rondom te kijken wat ik wel zou kunnen vereren. Iets waar ik echt op zou kunnen rekenen. En onmiddelijk dacht ik aan de zon. Plotseling werd ik een zon-aanbidder. Enkele redenen, ten eerste ik kan de zon zien, oke? Wat bij andere goden niet het geval is voor zover mij bekend is, ik kan de zon alle dagen zien. Als ik iets kan zien, ik weet niet, maar het helpt de geloofwaardigheid een beetje, weet je? Dus elke dag kan ik de zon zien, en geeft mij alles wat ik nodig heb; warmte, licht, voedsel, bloemen in het park, weerspiegelingen op het meer, een toevallige huidkanker, maar he. Er zijn Teminste geen kruisigingen, er worden geen vrouwen gestenigd, verteld mij niet om homo's van een building te gooien en er worden geen mensen op de brandstapel gegooid simpel omdat ze niet akkoord zijn...ect.

De zon eredienst is tamelijk eenvoudig. Er is geen raadsel, geen wonderen, geen praalvertoning, geen sprookjesboek, niemand vraagt om geld, er zijn geen liederen te leren en er is geen speciaal gebouw waar eens per week iedereen bijeenkomt om hun kledij te vergelijken. En het beste van de zon, het vertelt mij nooit dat ik onwaardig ben. Verteld mij niet dat ik een slecht persoon ben die gered moet worden. Heeft geen enkel onvriendelijk woord gezegd. Behandeld mij goed. Dus, ik vereer de zon. Maar, ik bid (bedel) niet naar de zon. Zoals de meeste gelovige mensen hun god liever grof behandelen, niet waar? Vragend van triljoenen en triljoenen van gebeden iedere dag. Vragen, pleiten en bedelen voor een gunst. Doe dit, geef me dat, ik heb een nieuwe auto nodig, ik wil een betere baan. En het meest van deze gebeden neemt plaats op zondag zijn vrije dag. Dat is niet leuk. En dat is geen manier om een vriend te behandelen, toch?
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:32:54 #26
17928 averty
Retroactief ziener
pi_31602220
quote:

Het christendom staat voor de christelijke godsdienst. Dat betekent dat zodra je een christen bent en christus als god vereert, je een aanhanger bent van het christendom. Er is maar 1 soort mensen die nergens bijhoren en dat zijn ongelovigen.

Daarnaast, denk ik niet dat er 1 soort christenen bestaat. Ik denk eerder 2.1 miljard verschillende want ze beweren allemaal wat anders en het is allemaal 'waar'.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_31609972
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 02:08 schreef andromeda1968 het volgende:

En het beste van de zon, het vertelt mij nooit dat ik onwaardig ben. Verteld mij niet dat ik een slecht persoon ben die gered moet worden. Heeft geen enkel onvriendelijk woord gezegd. Behandeld mij goed. Dus, ik vereer de zon.
Sterker nog, de zon vertelt je helemaal niéts.
Net als een steen.

Je aanbidt een object. .
pi_31610662
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:03 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Sterker nog, de zon vertelt je helemaal niéts.
Net als een steen.

Je aanbidt een object. .
Precies! Een object die iedereen (uitgezonderd de blinden) kan zien.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_31610905
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:35 schreef andromeda1968 het volgende:

Precies! Een object die iedereen (uitgezonderd de blinden) kan zien.
De aarde kun je ook zien.
En aanraken en proeven, en erop lopen, erin graven...

Ik stel voor dat je zsm de aarde gaat aanbidden.
pi_31611149
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:48 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

De aarde kun je ook zien.
En aanraken en proeven, en erop lopen, erin graven...

Ik stel voor dat je zsm de aarde gaat aanbidden.
Dat klopt, maar zonder zon, geen aarde.... Ik zal ze allebei aanbidden.
pi_31624328
quote:
Waarom zou je het dan nog christelijk noemen?
Jaja...
pi_31624535
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:25 schreef Tybris het volgende:

Wanneer dat overeenkomt met wat Christus predikte (en leefde)...
pi_31634596
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:25 schreef Tybris het volgende:

[..]

Waarom niet? Wie bepaalt wat christelijkheid is? Moet het per se dogmatisch zijn? Zoals DennisMoore zegt: het enige wat telt is Jezus. Al het andere is lulkoek.
  zondag 23 oktober 2005 @ 18:04:36 #34
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31653950
hoho fuif, Jezus is de kern, maar alles wat in de bijbel staat is ook relevant... elke dogma komt voort uit bijbelse argumenten. het probleem is alleen dat soms de dogma's heilig worden ipv de bijbel. maar het aanhangen van dogma's betekent niets anders dan het eens zijn met het desbetreffende bijbelse argument.
?Porque no te calles?
  zondag 23 oktober 2005 @ 18:12:47 #35
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31654015
oh, en WAAR in de bijbel staat dat de mens onwaardig is?
God hield meer van ons dan van zijn zoon... hoe waardig kun je zijn?
?Porque no te calles?
pi_31654263
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 18:12 schreef pmb_rug het volgende:
oh, en WAAR in de bijbel staat dat de mens onwaardig is?
God hield meer van ons dan van zijn zoon... hoe waardig kun je zijn?
ik vind er niets waardigs aan. waarom zou God meer van ons houden dan van zijn zoon ? waarin zit hem de waardigheid ?
pi_31654956
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 18:45 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik vind er niets waardigs aan. waarom zou God meer van ons houden dan van zijn zoon ? waarin zit hem de waardigheid ?
Ik zie de waardigheid ook niet. Je eigen kind opofferen voor je creatie. Moet dat nou zo mooi zijn?
pi_31655092
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 18:04 schreef pmb_rug het volgende:
hoho fuif, Jezus is de kern, maar alles wat in de bijbel staat is ook relevant... elke dogma komt voort uit bijbelse argumenten. het probleem is alleen dat soms de dogma's heilig worden ipv de bijbel. maar het aanhangen van dogma's betekent niets anders dan het eens zijn met het desbetreffende bijbelse argument.
Inderdaad, je hebt volkomen gelijk. Ik was niet correct. Bedankt voor deze verheldering, pmb_rug!
  zondag 23 oktober 2005 @ 23:12:28 #39
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31656677
The "original texts" of the Bible that are so often referred to in theological hairsplitting do not exist. What does exist are transcripts that originated between the fourth and tenth centuries. And these are transcripts of transcripts, some fifteen hundred of them, and not one of them agrees with another.

More than eighty thousand variations of the "original texts" of the Bible have been counted. There does not exist a single page of the "original texts" without contradictions. The most prominent of them, the Codex Sinaiticus, has been found to contain sixteen thousand corrections, which can be traced back to seven correctors. These correctors made their "corrections" because each one understood the verses differently and they transformed the functions according to what they perceived to be the needs of the time.

Dr. Robert Kehl of Zurich writes: "Frequently the same passage has been ´corrected´ by one corrector in one sense and immediately ´recorrected´ in the opposite sense by another, depending entirely on which dogmatic view had to be defended in the relevant school. At all events, a completely chaotic text and irremediable confusion has already arisen owing to individual ´corrections,´ but even more so to deliberate ones."

Father Jean Schorer, for many years spiritual adviser to the Cathedral of Saint-Pierre, Geneva, concluded that the theory of the divine inspiration of the Bible is in such contradiction with the most basic, elementary knowledge base of normal human reason, and is so obviously refuted by the Bible itself, that only ignorant persons would defend it, while only people completely devoid of any kind of culture would believe it.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  maandag 24 oktober 2005 @ 07:05:43 #40
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31657475
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 23:12 schreef Hallulama het volgende:

The "original texts" of the Bible that are so often referred to in theological hairsplitting do not exist. What does exist are transcripts that originated between the fourth and tenth centuries.
And these are transcripts of transcripts, some fifteen hundred of them, and not one of them agrees with another.

More than eighty thousand variations of the "original texts" of the Bible have been counted.
There does not exist a single page of the "original texts" without contradictions.
The most prominent of them, the Codex Sinaiticus, has been found to contain sixteen thousand corrections, which can be traced back to seven correctors.
These correctors made their "corrections" because each one understood the verses differently and they transformed the functions according to what they perceived to be the needs of the time.

Dr. Robert Kehl of Zurich writes: "Frequently the same passage has been ´corrected´ by one corrector in one sense and immediately ´recorrected´ in the opposite sense by another, depending entirely on which dogmatic view had to be defended in the relevant school.
At all events, a completely chaotic text and irremediable confusion has already arisen owing to individual ´corrections,´ but even more so to deliberate ones."

Father Jean Schorer, for many years spiritual adviser to the Cathedral of Saint-Pierre, Geneva, concluded that the theory of the divine inspiration of the Bible is in such contradiction with the most basic, elementary knowledge base of normal human reason, and is so obviously refuted by the Bible itself, that only ignorant persons would defend it, while only people completely devoid of any kind of culture would believe it.
Typisch hoe de ene "theoloog" over de andere "theoloog" heenwalst en zo het (katholieke) Christelijke kaarthuis in elkaar doet laten donderen.
Het zal wel knap gezellig worden daar in rome zo rond "kerstmis"...
Nogmaals wie de geest niet heeft kan roemen en werken wat ie wil het is vruchtloos !
En wie zo'n geest wenst zal zich toch echt middels gebed tot Here Jezus Christus moeten richten door de "sterfelijke" geest waaronder deze (nog) leeft voordat waar mogelijk er een doop in de heilige geest plaats vind, mits uiteraard Here Jezus dit wenst evenals Here God wiens stempel rust op ieder schepsel.
Zonder deze levende zege is al het "theater" totaal nutteloos.
pi_31657480
Tiesemans, hoeveel gebedjes op een dag moet ik daarvoor uitspreken en op welk termijn kan ik ongeveer resultaat verwachten? Dat is: op welk termijn zal de Heilige Geest over mij komen?
  maandag 24 oktober 2005 @ 07:21:34 #42
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31657507
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 07:08 schreef FuifDuif het volgende:
Tiesemans, hoeveel gebedjes op een dag moet ik daarvoor uitspreken en op welk termijn kan ik ongeveer resultaat verwachten?
Dat is: op welk termijn zal de Heilige Geest over mij komen?
Tjonge fuifduif jij vraagt het mij ?
Doe je toch iets verkeerd ik ben Here Jezus niet.
Welke knecht immers heeft het recht om vóór zijn Heer te spreken, wanneer deze waar mogelijk wenst te spreken ?!
Tevens doe is rustig de brieven van Johannes lezen.
Immers schort het soms aan zaaigoed ?!!
pi_31657515
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 07:05 schreef Tiesemans het volgende:

Typisch hoe de ene "theoloog" over de andere "theoloog" heenwalst en zo het (katholieke) Christelijke kaarthuis in elkaar doet laten donderen.
Misschien moet je het stukje nóg eens lezen. En nu wél lezen wat er staat.

Het zijn geen theologen die elkaar afvallen. Het gaat erom dat ze aangeven dat er in de loop der tijd nogal veel is 'gecorrigeerd' aan de oorspronkelijke Bijbelteksten.

En nu begrijp ik wel dat jij het ontzettend eng vindt om zelfs maar in die richting te denken...
Maar het afzetten van oogkleppen kan heel bevrijdend werken. Probeer het maar eens.

Tot die tijd ben je ziende blind.
  maandag 24 oktober 2005 @ 07:37:53 #44
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31657549
Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God.
Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid.
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om.
Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam.
Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?
Want gij zijt gekocht en betaald.

Verheerlijkt dan God met uw lichaam.

---

Dus eerst maar is leren "kijken" Dennis.....

Oh en trek er lering uit Fuifduif
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:10:09 #45
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31658788
als ik begrijp dat hier mensen de validiteit van de bijbel in twijfel trekken (op basis van de al oude correctie argumenten) dan stel ik voor ze zich er nog maar eens in verdiepen, en dan vooral in de manier hoe de nbv zijn vertalingen heeft gemaakt.
?Porque no te calles?
pi_31662340
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 07:37 schreef Tiesemans het volgende:

Dus eerst maar is leren "kijken" Dennis.....

Oh en trek er lering uit Fuifduif
Tuurlijk, een normale post van je wil ik best bekijken.
Maar een lading niet-relevante Bijbelteksten kan iedere gek quoten.
Met dergelijke posts sla je je doel (als je dat überhaupt hebt) totaal mis.
Je had net zo goed niets kunnen posten.

Blijft staan dat schriftgeleerden (kenners van de Bijbel en de ontstaansgeschiedenis) toegeven dat er enorm veel correcties zijn geweest in zogenaamd bronteksten, en dat de Bijbel daarom niet letterlijk te nemen is. Jouw reactie daarop met wat Bijbelteksten over hoererij raakt kant nog wal.

Misschien weer tijd voor een post in FB.
pi_31662422
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 10:10 schreef pmb_rug het volgende:

als ik begrijp dat hier mensen de validiteit van de bijbel in twijfel trekken (op basis van de al oude correctie argumenten) dan stel ik voor ze zich er nog maar eens in verdiepen, en dan vooral in de manier hoe de nbv zijn vertalingen heeft gemaakt.
Het punt in het stukje artikel is dat er niet 'één brontekst' is.
Er blijken vele bronteksten te zijn, allemaal eeuwen ouder dan de 'allereerste tekst' (als die er überhaupt was). Als vertaler moet je dan de keuze maken welke brontekst het betrouwbaarst lijkt, gezien de (volgens het artikeltje) duizenden verschillen.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 05:09:25 #48
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31673281
Theologen Dennis ..... Theologen ...

Kun je wel om de hete brij heen draaien door over "schriftgeleerden" te speken...
Echter welke "pipo's" herkenden Here Jezus niet en noemden Hem van alles en nog wat behalve Zoon God's.
Juist ja de "theologen" van toen..
Kortom fijn voor je dat je iets om je "wrok" op te stoelen.
Ik zeg het is nutteloos, of je daar lering uit "wenst" te trekken is een tweede..
Want wie ben ik hé..
Jij immers blijkt voor een "niet gelovige" doch gelovig opgevoede jongeman behoorlijk op de hoogte te zijn van de geschriften *ugh ugh*
Je zou een prima theoloog maken naar mijn mening, al trachtende ook jou sterfelijke stempeltje te drukken middels de letter op hetgeen zich slechts door de geest laat begrijpen.
Lekker conformeren met de sceptici en de dooddenkers en ondertussen straal langs de kern van de zaak kijken.
Want immers zoals jij zo "mooi" sprak (en tja voor alles is een juiste tijd...) Immers ziende zijt gij blind..
pi_31673469
Ja, vooral niet op inhoudelijke argumenten ingaan he?

Lekker fixeren op het woordje 'theologen' of 'schriftgeleerden' (=kenners van de Bijbel als boek/tekst), en daar tegenaan schoppen. Mensen die een andere mening zijn toegedaan gewoon uitschelden voor ongelovigen, dwazen, sceptici, dooddenkers, die slechts een wrok zouden koesteren... Jammer voor je dat de brandstapel niet meer gebruikelijk is, je zou er graag het een en ander op verbranden.

Nee, ik wacht nog op je eerste inhoudelijke argument.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 04:51:00 #50
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31693641
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 06:52 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, vooral niet op inhoudelijke argumenten ingaan he?

Lekker fixeren op het woordje 'theologen' of 'schriftgeleerden' (=kenners van de Bijbel als boek/tekst), en daar tegenaan schoppen.
Mensen die een andere mening zijn toegedaan gewoon uitschelden voor ongelovigen, dwazen, sceptici, dooddenkers, die slechts een wrok zouden koesteren... Jammer voor je dat de brandstapel niet meer gebruikelijk is, je zou er graag het een en ander op verbranden.

Nee, ik wacht nog op je eerste inhoudelijke argument.
Goh meneer spreekt over fixeren ?
Wie probeert dan het vingertje te wijzen richting hetgeen door meneer notabene tot z'n opvoeding heeft behoord.
Welk meneer vervolgens doodleuk als "nutteloos" betiteld, doch iemand die meent te geloven word het ook niet gegund want voor meneer is er immers geen (voldoende bewezen) werking ?!!
En ik moet daar het publiekelijk te offeren (in woord althans) slachtoffer van zijn ??
Ik sla een beurt over .... nee dank u... En jij hebt het over brandstapels ...
Als jij persé als een volleerd theoloog met scepsis wilt goochelen tot je een resultaat hebt bereikt wat jou mensen geest(je) doet bevredigen .. prima maar niet ten koste van mijn dankbetuigingen aan Here Jezus.
Jij hebt het niet op Waarheid zoals Here God dat erkend zijnde goede kennis en Wijsheid !
Prima zoek dan vooral een schietbaan en ga daar je "pukshots" afvuren...
De enige die in de brand vliegt, als het aan mij is, is m'n jointje en daar heb jij voorzeker niks mee te maken. Immers het is aan mij om te bepalen wat ik in mijn lichaam als "welgevallig" offer breng.
Want wanneer het er op aankomt ... oordelen en veroordelen is je ding of niet dan ?!
Eerst je "grapje" over stoned incl garnaal ... En nu weer de brandstapel...
Misschien wat minder "enge" boeken lezen als je ze op voorhand al niet kunt begrijpen..
Scheelt echt een hoop twist... iets waar jij pap van lust naar schijnt ....

[ Bericht 1% gewijzigd door Tiesemans op 26-10-2005 05:27:09 ]
pi_31693855
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 04:51 schreef Tiesemans het volgende:

De enige die in de brand vliegt, als het aan mij is, is m'n jointje en daar heb jij voorzeker niks mee te maken. Immers het is aan mij om te bepalen wat ik in mijn lichaam als "welgevallig" offer breng.
, .

Nuff said.

[ Bericht 3% gewijzigd door DennisMoore op 26-10-2005 06:51:35 ]
  woensdag 26 oktober 2005 @ 07:04:20 #52
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31693891
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 06:45 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

, .

Nuff said.
Ter verdediging zoals de Geest het mij openbaart na het lezen van je "smaakloze" reactie.

>

Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.
Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, ieders werk zal aan het licht komen.
Want de dag zal het doen blijken, omdat Hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken.
Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?
Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden.
Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig!
Laat niemand zichzelf misleiden!
Indien iemand onder u meent wijs te zijn in deze tijd, hij worde dwaas, om wijs te worden.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God.
Want er staat geschreven:
Die de wijzen vangt in hun sluwheid;
en elders:
De Here weet, dat de overleggingen der wijzen vruchteloos zijn.
Daarom, niemand beroeme zich op mensen; alles is immers het uwe:
hetzij Paulus, Apollos of Kefas, hetzij wereld, leven of dood, hetzij heden of toekomst, het is alles het uwe; doch gij zijt van Christus, en Christus is van God.

Nuff Said ... your "Owned to" (En we krijgen allebei verdiende "loon")

Of niet ...

En tja want de Geest Gods is (nog) niet klaar :

Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

Niet, dat het mij om de gave te doen zou zijn, maar het is mij te doen om de opbrengst, die als een tegoed op uw rekening aangroeit.

De genade van de Here Jezus Christus zij met uw geest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tiesemans op 26-10-2005 07:14:48 ]
pi_31693929
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 07:04 schreef Tiesemans het volgende:

Ter verdediging zoals de Geest het mij openbaart na het lezen van je "smaakloze" reactie.
Bij al je toekomstige posts zal het fok-publiek zich nu afvragen welke 'geest' jou inspireert. , .

En nee, je bent nog steeds niet ingegaan op argumenten, je probeert nog steeds niet om serieus een discussie te voeren, en hebt dus blijkbaar geen respect voor anderen in deze topics. Met als gevolg dat ik iig dat ook niet (meer) voor jou heb. Clown.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 07:18:40 #54
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31693938
*Zucht*

Wie een spotter terechtwijst, haalt schande over zich,
wie een goddeloze tuchtigt, zijn eigen schandvlek.
Bestraf de spotter niet, opdat hij u niet hate,
bestraf de wijze, dan zal hij u liefhebben,
geef aan de wijze, en hij zal nog wijzer worden,
onderwijs de rechtvaardige, en hij zal aan inzicht winnen.
De vreze des HEREN is het begin der wijsheid
en het kennen van de Hoogheilige is verstand.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 07:27:27 #55
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31693966
Spreekt geen kwaad van elkander, broeders.
Wie van zijn broeder kwaad spreekt of hem oordeelt, spreekt kwaad van de wet en oordeelt haar;
en indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet.
Eén is wetgever en rechter,
Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven.

Maar wie zijt gij, dat gij uw naaste oordeelt?

Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft?

Kan dat geloof hem behouden?

Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel,
en iemand uwer zegt tot hen:
Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed,
zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit?

Zo is het ook met het geloof:
indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.

Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken.

Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken.

Gij gelooft, dat God één is?

Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen.

Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt?

Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde?

Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken,
en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken;
en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt:
Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.

Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.
En is niet evenzo Rachab, de hoer, uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boodschappers in huis nam en langs een andere weg liet heengaan?
Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.
pi_31693980
Het is nauwelijks half 8 's ochtends, en dan al knetterstoned. .
  woensdag 26 oktober 2005 @ 07:35:17 #57
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31693986
quote:
Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man,
die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt;
want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag.

woensdag 26 oktober 2005 @ 07:36:34 #58
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31693989
Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid,
en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder,
doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen.

pi_31693995
Jezus zei: "Als je je spiegelbeeld ziet, scheppen jullie daar behagen in. Maar als je je oorspronkelijke gelaat ziet, dat al bestond voor jij er was, en dat niet sterft, noch ontstaat, hoeveel vreugde zul je dan ervaren?"
  woensdag 26 oktober 2005 @ 07:48:31 #60
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31694040
Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar,
Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen;
want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo.

Want de Vader heeft de Zoon lief en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert.

Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil.

Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren.

Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft,
heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.
Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon gegeven, leven te hebben in Zichzelf.
En Hij heeft Hem macht gegeven om gericht te houden, omdat Hij de Zoon des mensen is.

Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Ik kan van Mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en mijn oordeel is rechtvaardig,
want Ik zoek niet mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft.

Indien Ik getuig van Mijzelf, is mijn getuigenis niet waar; een ander is het, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat het getuigenis, dat Hij van Mij aflegt, waar is.
Gij hebt tot Johannes gezonden en hij heeft van de waarheid getuigd; maar Ik behoef het getuigenis van een mens niet, doch Ik zeg dit, opdat gij behouden wordt.

Hij was de brandende en schijnende lamp en gij hebt u een tijdlang in zijn licht willen verheugen.

Maar Ik heb een getuigenis, gewichtiger dan dat van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft om te volbrengen, juist die werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat de Vader Mij gezonden heeft.

En de Vader, die Mij gezonden heeft, die heeft van Mij getuigenis gegeven.

Gij hebt nooit zijn stem gehoord of zijn gedaante gezien, en zijn woord hebt gij niet blijvend in u, want die Hij gezonden heeft, gelooft gij niet.

Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben.

Eer van mensen behoef Ik niet, maar Ik ken u: gij hebt de liefde Gods niet in uzelf.

Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen.

Hoe kunt gij tot geloof komen, gij, die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt?

Denkt niet, dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; uw aanklager is Mozes, op wie gij uw hoop gevestigd hebt.

Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven.

Maar indien gij zijn geschriften niet gelooft, hoe zult gij mijn woorden geloven?
  woensdag 26 oktober 2005 @ 11:53:04 #61
27698 Doffy
pi_31697108
Kunnen we even nokken met dit doelloze gesmijt met inhoudsloze citaten en weer overgaan tot de oorspronkelijke discussie? Dank u
'Nuff said
pi_31705346
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:53 schreef Doffy het volgende:

nokken met dit doelloze gesmijt met inhoudsloze citaten
.

Mijn citaat kwam overigens uit 't boekje van Moerland, uit het evangelie van Thomas. .
  woensdag 26 oktober 2005 @ 18:53:48 #63
27698 Doffy
pi_31706772
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 17:54 schreef DennisMoore het volgende:
Mijn citaat kwam overigens uit 't boekje van Moerland, uit het evangelie van Thomas. .
Elk citaat dat zonder context wordt neergeplempt is bij deze offtopic
'Nuff said
pi_31710305
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 20:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zie de waardigheid ook niet. Je eigen kind opofferen voor je creatie. Moet dat nou zo mooi zijn?
tja, men gaat er niet verder op in

het blijft bij een loze opmerking
  woensdag 26 oktober 2005 @ 23:40:49 #65
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31711473
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 18:53 schreef Doffy het volgende:

[..]

Elk citaat dat zonder context wordt neergeplempt is bij deze offtopic
Prima Doffy
Immers ook jij weet vast wel te waarderen dat er voor alles immers een bereide tijd is.
En daar aan voorbij gaande maakt dat het slechts verbitterd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')