Alsof er iets bestaat als het christendomquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Je kunt een christen zijn zonder te behoren tot het christendom.
niet akkoord. het christen zijn bestaat uit twee delen, de traditie en het geloof/de bijbel an sich.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.
Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen. Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:
Visie ja...sleutelwoordquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef FuifDuif het volgende:
Op dit moment lees ik een boek over de ondergang van de katharen van Bram Moerland. Die man geeft precies de visie weer waar ook ik zelf achter sta. Namelijk christelijk, maar dan toch anders. Zonder dogma's, hel en opgelegde moraal... maar juist vrijheid en tolerantie.
Eigenlijk zou ik willen zeggen: lees eerst het boek (sowieso een aanrader voor iedere bekrompen geest die denkt dat er slechts een soort christelijken bestaat) en kom dan hier terug, maar dat kan ik natuurlijk niet van jullie vragen. Dus bij deze de stelling voor een ieder die erop wil reageren:
Nou, het is niet een beschrijving van het leven van Jezus ofzo. Het is een verslag van de ondergang van de katharen (een bepaalde gnostische en tevens vroeg en puur christelijke stroming). Dat was het gevolg van het opgekomen absolutisme van de Roomse kerk, die uiteindelijk (zoals we allemaal weten) geen enkele andere visie tolereerde. Daaruit is voortgekomen het tegenwoordige bekrompen idee over christelijkheid. In een eerdere discussie bracht ik dit feit ook al aan de orde en toen werd ik er door Alicey op gewezen dat, als ik een andere definitie van christus, of christelijk, of christen-zijn hanteer, ik dan denk te kunnen communiceren met mensen daarover.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 03:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Visie ja...sleutelwoord
En tolerantie lijkt me een gevolg van een - al dan niet opgelegd - moraal.
Zou ik het boek dus kunnen beschouwen als de bijbel zonder alle sprookjes zodat je de wijze lessen wel hebt?
De traditie is slechts een cultureel aspect. De ene christelijke gemeenschap is/was de andere niet. Het geloof en de Bijbel is inderdaad een andere kant, maar ook daar kun je niet iets absoluuts definieren. De Rozenkruisers verwerpen bijvoorbeeld het dogmatische christus-beeld en hanteren een totaal andere opvatting. Christus is niet de vleesgeworden zoon van God, maar de Christus is het symbool voor een ontwaakt mens. Een mens die zich zijn ware aard heeft herinnerd en als het ware één is met zijn goddelijke oorsprong. "Laat het licht van Christus in ons schijnen." Niet het licht waar Jezus een monopoliepositie op zou bezitten, maar het licht dat Jezus, als simpelweg een medemens van alle mensen, gevonden had en welke door ons allen gevonden kàn worden!quote:Op woensdag 19 oktober 2005 00:53 schreef placebeau het volgende:
niet akkoord. het christen zijn bestaat uit twee delen, de traditie en het geloof/de bijbel an sich.
Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment wel dacht: had ik misschien niet beter eerst "Schatgraven in Nag Hamadi" kunnen lezenquote:Op woensdag 19 oktober 2005 07:00 schreef DennisMoore het volgende:
Ik lees nu van Bram Moerland "Schatgraven in Nag Hamadi".
't Gaat over de gnostiek, de christelijke stromingen rond begin jaartelling.
Maar ook wordt er ingegaan op hoe het Oude Testament en het Joodse volk beïnvloed is door de 'revoluties in het denken' in Babylon en later in Griekenland.
Daarná pas denk ik dat ik dat boekje over de Katharen ga lezen. Lijkt me een logischer volgorde..
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:
Wel wordt het mij af en toe iets te vaag en 'new age' zweverig. Wat ik er nu van begrijp, is het vooral erg horizontaal, en kan ik het bijna zo samenvatten:
11 For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men12 Teaching us that, denying ungodliness and worldly lusts, we should live soberly, righteously, and godly, in this present world.quote:je eigen morele autoriteit moet hervinden,
Is dit niet een beetje tegenstrijdig met dit topic? Enerzijds het gesprek over de diversiteit in het "jezelf christen noemen", anderzijds wil je niet communiceren met mensen die een andere christelijke visie hebben...quote:Op woensdag 19 oktober 2005 06:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
... ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent.
OK, duidelijk.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 06:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, het is niet een beschrijving van het leven van Jezus ofzo. Het is een verslag van de ondergang van de katharen (een bepaalde gnostische en tevens vroeg en puur christelijke stroming). Dat was het gevolg van het opgekomen absolutisme van de Roomse kerk, die uiteindelijk (zoals we allemaal weten) geen enkele andere visie tolereerde. Daaruit is voortgekomen het tegenwoordige bekrompen idee over christelijkheid. In een eerdere discussie bracht ik dit feit ook al aan de orde en toen werd ik er door Alicey op gewezen dat, als ik een andere definitie van christus, of christelijk, of christen-zijn hanteer, ik dan denk te kunnen communiceren met mensen daarover.
Mja, en dat komt -zoals je weet- natuurlijk omdat voor de meeste mensen het woord ''christen" natuurlijk altijd wordt betrokken op Jezus en God.quote:Nou met alle respect, maar ik voel niet eens de geringste behoefte om te communiceren met mensen die niet begrijpen wat christelijkheid in essentie betekent. Ik heb altijd al gezegd dat ik een christen ben, maar dan anders, en die precieze gedachtegang wordt perfect verwoord door Moerland. Vandaar mijn tip!
Dat je jezelf centraal zet, is in mijn ogen helemaal niet verkeerd. Maar de manier waarop dit tegenwoordig gebeurt, heeft dan ook weinig te maken met welke religie of welke beginselen dan ook. De moraal van goed doen en goed voor je medemens zijn ontbreken in die "centrale-ik-cultuur" en dat stoort mij..quote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:40 schreef pmb_rug het volgende:
Mijn grote grote bezwaar op deze hele opvatting is dat je je identiteit in jezelf zoekt, iets wat na de zondeval een menselijk trekje is geworden (waarmee je waarde bepaalt wordt door wat je doet en niet wie je bent in Christus). Je zet jezelf centraal ipv Jezus.
Zeg ik dat datquote:Op woensdag 19 oktober 2005 09:04 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Is dit niet een beetje tegenstrijdig met dit topic? Enerzijds het gesprek over de diversiteit in het "jezelf christen noemen", anderzijds wil je niet communiceren met mensen die een andere christelijke visie hebben...
met de aanname dat hijzelf niet zo stom is en wel begrijpt wat het in essentie betekent christen te zijn. in gesprek gaan met mensen die een dergelijke aanname doen is ook zinloosquote:Op woensdag 19 oktober 2005 15:14 schreef pmb_rug het volgende:
Hij zegt alleen dat als mensen te stom zijn om te begrijpen wat het Christen zijn in essentie betekend een gesprek zinloos is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |