quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:[..]
Wat sigme zegt, je mag wel god lasteren.
Ik ga maar weer eens verder werken.
Helaas, dat mag niet:
Godslastering of blasfemie is letterlijk het kwaadspreken van God of van aan de goden gewijde zaken. Dit kan het bespotten van een god of Opperwezen zijn of van godsdienstige tradities, door gesproken woord, geschrift of door andere uitingen. Ook iets zeggen of doen wat geacht wordt aan de godheid te zijn voorbehouden kan als godslastering aangemerkt worden.
#
* Artikel 147 sub 1 verbiedt 'smalende godslasteringen' als die in het openbaar geuit worden en krenkend zijn voor godsdienstige gevoelens. Dit geldt zowel voor gesproken als voor geschreven teksten en voor afbeeldingen. (maximum straf: 3 maanden gevangenis) [11]
* Artikel 147 sub 2 verbiedt bespotting van predikanten, priesters en dergelijke '"in de waarneming van hun bediening".
* Artikel 147 sub 3 verbiedt beschimping van aan de eredienst gewijde voorwerpen.
* Artikel 147a lid 1 en 2 betreft het uitgeven of ten gehore brengen van godslasterlijke publicaties. Daarop staat maximaal twee maanden gevangenis.
* Artikel 147a lid 3 bepaalt dat iemand die binnen twee jaar herhaaldelijk wordt veroordeeld voor een dergelijke publicatie uit zijn beroep (van uitgever) gezet kan worden.
# Onder de "Overtredingen betreffende de openbare orde":
* Artikel 429bis stelt een maand gevangenisstraf op het aan de openbare weg tonen van krenkende, godslasterlijke leuzen en afbeeldingen. [12]
Mijn kwalifcatie van Hurkmans als groot-tovenaar ----> * Artikel 147 sub 2 verbiedt bespotting van predikanten, priesters en dergelijke '"in de waarneming van hun bediening".
De vraag is dan, wat betekent '"in de waarneming van hun bediening", ik neem aan ''een priester in functie''. Het ziet er naar uit dat ik mij strafbaar heb gemaakt
(zal overigens geen adressen etc. meer posten
) Trouwens, ''Hurkmans'' hurken betekent toch óók ''schijten'', dus Schijtmans, of Poepmans
Het is bekend hoe al die rare namen in Nederland ontstaan zijn
![]()
Hurkmans voorouders hadden blijkbaar wat ''onderbuikgevoelens'' tijdens de verplichte registratie in 1811.
[ Bericht 1% gewijzigd door Godslasteraar op 17-10-2005 12:04:32 ]