Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:56 |
Vraag ik mij zo af. Ik bedoel, globaal gezien heeft een overgroot deel van de auto's gewoon 4 wielen en 1 motor. Soms hybride (prius, etc) verder zijn er wat sensoren ontwikkeld, lambda, parkeer, weer, bandendruk etc. GPS zou je daar ook wel onder kunnen zetten daarnaast is er wat aan veiligheid gesleuteld, meer en betere airbags, kreukelzone's (goed idee), etc. etc. maar, zit er ook écht wat nieuws in de pijpleiding, of blijft het allemaal zo standaar 4 wielen, motortje, paar stoelen, wat sensoren en veiligheid? ik wil het design er even helemaal buiten laten. | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:10 |
hybride motoren fuel cells adaptive steering adaptive active stability control hud etc | |
juliusbackpacking | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:14 |
wat wil je dan? 2 motoren? 6 wielen? 3 wielen? de jaren 60/70 zijn voorbij maar de voertuigen die ze destijds verzonnen is ook niet echt een aanwinst. hybride auto's hebben 2 motoren, electro en brandstof. Extra wielen levert enkel meer weerstand op, minder is al eens geprobeerd. Vliegen???????? | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:20 |
quote:klik to google | |
Threepio | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:20 |
er zit genoeg ECHT nieuws in de pijpleiding, er is ook een hoop ECHT nieuws op de markt gekomen de laatste paar jaar. Hoe innovatief moet innovatief zijn om ECHT innovatief te zijn ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:20 |
![]() | |
M5 | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:31 |
bekijk de optie lijst van de nieuwe S-klasse van mercedes eens. staat weer genoeg nieuw spul tussen. | |
koffiekoekje | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:32 |
Waterstof, volledig op groene energie (zon) en de volledig zelf rijdende auto zitten nog in de pijpleiding. daarna wordt t eventueel vliegen. ![]() | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:49 |
quote:dat zeg ik, motor quote:dat zeg ik, sensors ![]() | |
FunnyName | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:55 |
quote:Er komt wel iets meer bij kijken dan een paar kreten ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:58 |
quote:in dat geval: nee. er zal altijd een motor in zitten. en ook sensors. Ook als deze motor een fusie-reactor is kun je het nog een motor noemen. En ook een apparaat dat 1000 kilometer verder een aanrijding kan voorspellen is ook een sensor. Je wil dus niets weten maar gewoon een discussie. En hud = Head Up Display. Mag jij mij uitleggen wat dat met sensors te maken heeft. Nou... doe maar niet, eigenlijk | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:00 |
quote:de motoren zijn wat zuiniger door wat nieuwe sensors, en met een hybride koppeling, waterstofmotoren zijn idd een nieuwe ontwikkeling quote:nou, een HUD laat zien wat ie van zijn sensors binnenkrijgt een sensor 'ziet iets' een geeft dat door, anders heb je er niks aan een HUD is in essentie dan niet veel meer dan een sensor maar kom op, wat hebben we nog meer dan toegepaste waterstofmotoren? | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:02 |
quote:het is écht niet veel meer dan wat sensors, snelle chipjes en wat motortjes die je helpen allemaal uit andere industriën geript HUD display is bijvoorbeeld al decennia oud in vliegtuigen, SAAB JAS 39-grippen heeft dat ook bijvoorbeeld, elk zichzelf-respecterend vliegtuigje wel nouja, op die pleziertoestellen / 2-zitters na dan, maar das offtopic | |
M5 | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:04 |
quote:HUD in vliegtuigen is idd oud. maar het gaat hier om auto's. ![]() en als wat chips,sensors e.d. niet spectaculair nieuw genoeg zijn voor je, kun je dit topic beter sluiten vrees ik. wat wil je dan horen? zelf-uitdeukende auto's na aanrijding ofzo ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:11 |
opzich is het wel merkwaardig dat een principe uit 1899 (otto motor) nu nogsteeds (wel geoptimaliseerd ![]() De basis is gewoon nog hetzelfde, dus wat dat betreft ben ik het wel met de TS eens. ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:13 |
![]() maar het is nog steeds een wiel ![]() maar het is nog steeds een sensor | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:13 |
quote:precies, de basis is nog steeds (wel verbeterd) aanwezig, dat probeer ik te zeggen en op die nieuwe waterstofmotor is er naast het toepassen van oude technieken uit andere sectoren niet veel nieuws aan.... vind ik dan | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:13 |
quote:bijvoorbeeld ja, technisch gezien is het al wel redelijk mogelijk | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:15 |
quote:precies, dat is allemaal redelijk oud, ik bedoel, een hip beeldschermpje hadden ze ook al in 1950 enzo | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:16 |
quote:dat hippe beeldschermpje laat distronics zien edit: ik betwijfel of ze in 1950 al auto's hadden die uitzichzelf afremden als ze een auto te dichtbij vonden komen... maarja. Het is maar een sensor, he... dus niks nieuws. | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:19 |
quote:ik haal daar afstand (distance) uit, dat hadden ze al in de 2e wereldoorlog, afstandsmeters, een exemplaar ervan is nog te bezichtigen in het fort van Hoek van Holland. Alleen is deze versie vast wel iets kleiner... quote:je snapt het al | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:22 |
quote:yup... ik snap 'm... Als ze een ottomoter uitvinden van 1cc met 500pk die 1 op 1000 loopt en op gewone loodvrij is het nog steeds geen innovatie maar gewoon een motor. maar goed ... blind en op zoek naar discussie dus ![]() | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:26 |
quote:dat bedoel ik nou weer net niet technisch is het niet mogelijk om er ineens 10x zoveel energie uit te halen, uit die benzine.. dat zal dus ook niet gebeuren en dan ben ik degene die blind is ![]() | |
M5 | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:29 |
als je zegt "het is maar een sensor" dus niets nieuws, heb je imo een zeker gebrek aan respect voor techniek. Meeste mensen snappen niet hoe een adaptive cruise control werkt (ja, sensor meet afstand en past je snelheid er op aan ![]() Zo kun je alles afdoen met 'niets nieuws' ![]() | |
FunnyName | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:31 |
quote:Moet je ff je oog sensor opnieuw instellen. Stelt nie veel voor allemaal ![]() ![]() ![]() | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:34 |
quote:nou, we zitten nog steeds vast aan het principe van zitten op een stoel, 4 wielen, motor, paar normale deuren zoals in 1918, en een bonk staal / kunststof erover, ik heb wel respect voor techniek hoor, maar verheerlijken doe ik niet aan maar blijkbaar is er dus niets nieuws onder de zon, op waterstofmotoren na dan... | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:36 |
quote:nope... niks nieuws... alles is hetzelfde. ![]() | |
M5 | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:38 |
quote:ik verheelijk techniek niet. maar zolang je alles afdoet met niets nieuws om dat er een sensor in zit.. tsja. dan is er niet nieuws nee. | |
Adfundum | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:39 |
De nieuwe Toyota prius kan vanaf volgend jaar automatish fileparkeren. Welliswaar dmv sensoren maar toch redelijk nieuw dacht ik. http://www.autoliefhebber(...)zonder%20handjes.htm | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:43 |
quote:mja, mercedes / BMW had dit truukje al 5-10 jaar geleden, de wielen konden dan 90 graden draaien, en dan kon je dus parallel inparkeren, dus met 2cm voor je auto en 2cm achter je auto alleen een beetje lastig voor die andere 2 mensen om er dan nog uit te komen maargoed, ik stop er wel mee, ik ben zogenaamd blind, en ik moet springen om elke -op een andere plek- toegepastte sensor | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:46 |
die techniek is wel anders, dan bij die Mercedes deze auto rijdt gewoon zelf, dus niet een simpel truukje met banden die kunnen draaien. Ik vind het persoonlijk wel redelijk vernieuwend dat er nu op de markt een auto komt die zelf kan rijden... jij niet? | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:50 |
quote:japanners en amerikanen hadden ook al 5 jaar geleden een geautomatiseerde snelweg, waar, als je er eenmaal op was, niets meer hoefde te doen, kon je gewoon nintendo-en of krant lezen verder doe ik werktuigbouwkunde, en is dit bovenstaande voorbeeld van mij een grote versie van een FlexibeleProductieAutomatisering dat ze zelf in kunnen parkeren is op zich wel vernuftig, omdat het er nog niet eerder was maar cru gezegd, is het een aantal sensors, PC'tje (in jip en janneke taal) en wat motortjes die de boel aandrijven. sorry ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:54 |
het zijn allemaal boutjes, moertjes en schakelingen enzo niks innovatiefs aan ... ook niet aan hoe je ze combineert ![]() maar laten we het eens omdraaien: welke innovatie zou jij het liefst willen horen? Je doet werktuigbouwkunde dus met een heel klein beetje fantasie (hoef je niet eens je budget te trekken) kun jij wel een toekomst-voorspelling voor ons doen. | |
Tjabbo | vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:57 |
quote:Wat wil je horen dan? Dingen die jij wilt horen zijn nog niet bedacht of uitgevonden en kunnen derhalve niet geplaatst worden. Want als het al ooit eens gedaan is (zie HUD-->vliegtuigen vs auto's) is het direct weer oud. ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:01 |
quote:Maar die snelweg is niet op de "markt" gekomen. maar het antwoord op jou vraag in jou visie is NEE! | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:03 |
quote:nou, men vindt vliegen bijvoorbeeld zot, en nu is het dat ook omdat het teveel energie kost maar, als ik het zo, on the spot, bedenk, zit ik te denken aan die russen die hadden jaren geleden een vliegtuig wat maar op een hele korte afstand boven het water vloog, en daardoor extra opwaartse kracht creeerde, dus minder energie benodigd dit kan je zelf ook testen, door een frisbee schuin naar beneden op vlakke grond (of water) te mikken, dan stuiterd ie als het ware weer omhoog, zonder wat te raken zoiets zou misschien toegepast kunnen worden, voor op snelwegen (scheelt ook nog eens onderhoud en daarmee flink wat file's) verder vind ik die curver wel leuk (3 wielen, soort motor, maar dan overdekt) maar ik doe maar een gooi hoor | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:20 |
quote:oud nieuws maar dan beter: ![]() ![]() maargoed ... zit nog steeds een motor in en oer-oude propellors dus niets nieuws. quote:ding heet carver en is ook al oud... bovendien had mercedes dit: ![]() maar... ook hier weer niets anders dan een paar sensoren en wielen en een motor. niets nieuws. quote:da's duidelijk | |
M5 | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:26 |
quote:Dat was de F400 Carving, die kon z'n wielen kantelen (camber?) zodat je harder door de bocht kan. is een ander concept dan de Carver. overigens valt het wat tegen, 1,28 G zijwaards is niet veel hoger dan wat echte sportauto's halen. ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:31 |
quote:I know ... maar camber-settings zijn ook al zo oud... bovendien is het niets anders dan bouten, moertjes en sensortjes op je wielen... en wat ander oud spul. ![]() om nou te zeggen dat het innovatief is? Kijk naar de space shuttle, diepzeeduikboten, maglev treinen, etc... bijna alles is al bedacht door Jules Verne of Michelangelo ofzo... Het wordt tijd om innovatief te worden, mensen! Bedenk het onbedachte! Het mag alleen geen wielen of sensors hebben want dan is het niet innovatief. | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:39 |
quote:die vliegt inderdaad, en niet op de manier zoals ik beschreef, dat zie je denk ik wel quote:eerste hit op google afbeeldingen carver, ik kan mis zitten, maar ik bedoelde dus deze auto: ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:43 |
quote:maar wat is er innovatief aan? dat Russische ding waar jij het over hebt is een concept uit de 60er jaren en dat camber goed voor de wegligging was wisten ze een tijd geleden ook al ![]() je mist je eigen punt een beetje, geloof ik. INNOVATIE, man... geen wielen, sensoren en / of motoren! kommop! | |
Yildiz | vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:21 |
ghaest, dat ga ik niet verklappen ![]() | |
Kolkie | vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:40 |
Beetje jammer dit. Volgens mij moeten sommigen maar eens hun definitie van innovatie neerpoten. Naja, wat er ook nog aan zit te komen (en nog niet genoemd is ) is dat auto's voordat wij dat zelf uberhaupt in de gaten kunnen hebben dat er gevaar is er op reageren. Alleen dit zit in een nog heel pril stadium. Mensen die alles afdoen als sensors en dergelijke daag ik uit de systemen alleen maar eens NA te maken. Niet te bedenken maar enkel en alleen namaken en tot in detail uitleggen. Achter wellicht een conventionele sensor kan een revolutionair (of innovatief) systeem zitten wat iets nieuws doet met die signalen. Na 100 jaar is men er echt wel achter dat een configuratie met 4 wielen de beste is. 5 wielen is niet innovatief maar is gewoon domheid van de bouwer. Net zoals een stoommachine voor de aandrijving willen gebruiken. Hybride was innovatief omdat het ook iets met de remenergie doet en nog op efficiente wijze ook. Brandstofcel is ook innovatief alleen minder innovatief als velen willen geloven (de techniek bestaat al, tis alleen een kwestie van verbeteren (lees: verkleinen) zodat het in auto's toegepast kan worden. Er dient echter nog steeds ergens energie opgewekt te worden ![]() | |
koffiekoekje | vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:50 |
Onder het motto hokjesgeest wil ik bij deze het postbode elastiek ook onder de catagorie motoren plaatsen... ![]() | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:58 |
quote:hey ... er ZIJN speelgoedvliegtuigjes die het als motor gebruiken dus waarom niet. | |
koffiekoekje | vrijdag 14 oktober 2005 @ 18:41 |
quote:weet ik... ![]() tevens wil ik mijn duim toevoegen aan de lijst met motoren. Anders doet mijn fietsbel het niet ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:23 |
Begrijp ik dit topic nu goed als ik zeg: - Iemand opent een topic en vraagt of er nieuwe techniek in auto's zit (= innovatie?). - TS krijgt stapels voorbeelden met goede argumenten. - TS stampt ieder voobeeld systematisch de grond in. Misschien geven mijn sensoren het verkeerd door? | |
Googolplexian | vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:48 |
quote:sensoren zijn zo te horen spot on. Yildiz: Ga direct naar de realiteit. U gaat niet langs de dealer. U ontvangt geen 20.000 upgrades sinds de T-Ford. | |
Catch22- | vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:39 |
tweel | |
JanDeLul | vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:44 |
[ Bericht 50% gewijzigd door Tjabbo op 15-10-2005 09:27:30 (onnodig en offtopic) ] | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:41 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Tjabbo op 15-10-2005 09:27:50 (laat hem maar dom doen.) ] | |
Threepio | zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:04 |
quote: ![]() idd, als er echt zo weinig innovatiefs is geweest de afgelopen 100 jaar (motor, 4 wielen, 1 of meer stoelen) dan kan TS toch het best in een T-ford gaan rijden denk ik ![]() | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:06 |
u hoort nog van mijn vondsten ende patenten ![]() | |
Fugie | zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:57 |
dit is wel een komisch topic ![]() ![]() | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 16:54 |
quote:Ik denk dat je met 20.000 upgrades nog niet eens in de buurt zit. Het basisprinciepe van een auto zal altijd hetzelfde blijven. Een aandrijving, 4 wielen en een stuur. Maar zet maar eens de nieuwe M5(E60) naast een T-Ford. Ga maar eens kijken hoe de autoontwikkelaars in het verleden zijn blijven hangen... | |
Alexxxxx | zaterdag 15 oktober 2005 @ 16:55 |
Een ontwikkeling die ik op de bedrijfswagenrai heb geconstateed is dat Hybride bestelwagesn en lagevloerchassis helemaal hip zijn. | |
Alexxxxx | zaterdag 15 oktober 2005 @ 16:56 |
En het enige wat nieuw was aan de T-Ford is de introductie van massaproductie, aan de auto zelf was bijster weinig nieuws te ontdekken. | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 16:56 |
Een radio in de auto alleen al. Hoe kom je erop. Ik vind het een geweldige voorwaatste stap. Laat staan de uitbreidingen die je daarvoor kunt krijgen. Dingen als een airbag en een turbo heb ik het maar niet eens over. Een T-Ford rijdt ook, dus waar heb je al die onzin voor nodig..... | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 16:58 |
quote:Nee heb je gelijk in. Maar door die massaproductie was de T-Ford wel voor veel meer mensen bereikbaar. Dat was wel weer nieuw. De auto niet, maar het idee dat je er een kon hebben was natuurlijk geweldig in die tijd. | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:00 |
quote:Wat zit er zoal in de pijplijn dan? Zulke uitspraken zijn natuurlijk overloos gelul. En opzeker dat je er op terug gaat komen. | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:00 |
quote:ja, en dát vind ik jammer met zo'n manier had de straalmotor (iets radicaal anders dan propellors) er ook niet gekomen,... maargoed, ik zal eens kijken of ik niet wat ideeën in een projectje kan gieten ![]() ik keur huidige auto's niet af hoor, ik vind alleen de innovatie teveel gefocused op design, en veiligheid (wat ook niet verkeerd is), maar het is allemaal hetzelfde saaie principe quote:Over n paar jaar ja, dan kom ik hierop terug met een evt. vinding ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:03 |
Straalmotor in een auto.. is (relatief) nieuw, maar niet comfortabel, en niet handig in de file. | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:04 |
quote:volgens mij had iemand een keer een jetmotor in een Ford F-150 (dacht ik, achtig) ingebouwd dat rijdt wel aardig, maargoed, das natuurlijk overdreven | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:07 |
quote:Dan heb je geen hart voor auto's. Auto's zijn bedoeld om van A naar B te komen. Niets meer en niets minder. En zolang ze dat goed doen en ze steeds verder ontwikkeld worden is er geen reden om je af te vragen of het allemaal wel innovatief genoeg is. Alle vervoersmiddelen zijn onderontwikkelt als ik jouw posts goed begrijp. Als je vervoersmiddelen echt perfect wilt hebben moet je de bestuurder er uit halen. En een andere aandrijfvorm. Maar de Ottomotor heeft veel charme en er is veel moeite voor nodig om een andere aandrijving te kunnen gebruiken. Zelfs jou lukt het (nog) niet. | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:09 |
quote:Oh dan is het wel goed? Dus het gaat jou alleen om de aandrijving? Zeg dat dan meteen. | |
M5 | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:10 |
quote:voordeel is dat ze ongeveer op alles draaien, van lichte stookolie tot benzine, incl een mengsel van alles wat er tussen zit ![]() zuinig zijn ze niet. ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:10 |
quote:Om een auto en mass te kunnen produceren i.p.v. met de hand is een compleet nieuwe en innovatieve manier nodig om ze in elkaar te steken. Dus de hele T-Ford werd op een nieuwe manier gebouwd. Het was ook de eerste auto waarvan de onderdelen volledig uitwisselbaar waren. | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:12 |
quote:Nee!? ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:13 |
quote:straalmotoren zitten (net zoals HUD) al decennia op bepaalde vliegtuigen. Volgens jouw eigen criteria dus niet innovatief. valt niet mee, he? | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:15 |
quote:Uit jouw post maak ik op dat jij een F150 met straalmotor wel kunt waarderen. Als je dat soort rotzooi goed genoeg vindt( "het rijdt wel aardig") is de gemiddelde duitse automobiel een geweldige bak. | |
Googolplexian | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:15 |
Peugeot Moovie![]() Shit... Sbarro wiel is al 20 jaar geleden uitgevonden en de rest is sensors en deuren. Niet innovatief genoeg, dus | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:15 |
quote:zie mijn bovenstaande reactie: nee het is niet innovatief, en nee natuurlijk valt het niet mee een vervanger van het wiel te bedenken maar toch, proberen is niet dodelijk ![]() | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:16 |
quote:wederom, grotendeels design, niet iets functioneels nieuw iets... (verder is dit de eerste keer dat ik dit ding ziet) | |
Cyberdogg | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:17 |
quote:Jij mist je eigen punt. Zeg dat dan in plaats van de goed ontwikkelde auto af te kraken met de insteek 'ze zijn niet innovatief genoeg'. | |
M5 | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:18 |
quote:als je het nog nooit gezien moet je niet meteen blaten dat het niets nieuws is. verdiep je eerste eens in je onderwerp ![]() | |
Googolplexian | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:19 |
quote:Dat het de eerste keer is dat je dit ding ziet valt me een beetje tegen voor iemand die werktuigbouwkunde "doet". Hier dan nog een fotootje ... nu mag jouw innovatieve brein uitleggen hoe dat dan precies werkt met die wielen. ![]() | |
Frezer | zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:53 |
quote:Tja, zo'n "auto" is natuurlijk heel leuk, maar je snapt ook wel dat het uit praktisch oogpunt nooit door zal breken. Wat jij wil zal je niet (snel) zien gebeuren. Ontwikkeling in de technologie is een zeer geleidelijk proces; compleet nieuwe vindingen worden eigelijk nooit gedaan. Men combineerd slechts bestaande ideen of verbeterd ze. De "eerste" auto was ook slechts een combinatie van al lang bestaande zaken. Te verwachten trends in de automobielsector zijn bijvoorbeeld de overschakeling naar een 42 Volt systeem, en drive by wire. | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:15 |
quote:dat probeer ik naar aanleiding van dit topic, en t gaat aardig, veel innovaties komen bij elkaar zoals die renault, die wel wat weeg heeft van de 'i-Robot-Audi' dat ik het niet ken als werktuigbouwer, is dat zo vreemd? er zijn vast wel duizenden ontwerpen... | |
Alexxxxx | zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:32 |
quote:De eerste auto had btw NIET 4 wielen. Het vehikel wat als eerste auto met verbrandingsmotor word gezien is strikt gezien een trike. | |
Yildiz | zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:20 |
net n artikel gelezen in AD magazine, wat ook afsluit met dat de auto al jaren hetzelfde is, met wielen, saai toevallig ![]() | |
Frezer | zaterdag 15 oktober 2005 @ 20:03 |
quote:3 of 4 wielen maakt ook niet zo veel uit, het was een combinatie van een aantal bekende technieken. Overigens, denken ze in Frankrijk of in de USofA er heel anders over dan jij (dwz ze denken aan voertuigen die door anderen gebouwd zijn). "De eerste" is betrekkelijk relatief. | |
Frezer | zaterdag 15 oktober 2005 @ 20:08 |
quote:Is een fiets wel extreem veranderd de afgelopen 100 jaar? Of een trein, vliegtuig of boot? | |
Kolkie | zondag 16 oktober 2005 @ 16:28 |
M.a.w. we zullen een compleet nieuwe vorm van mobiliteit moeten bedenken eer het echt baanbrekend is. Iemand wel eens Willie Wortel in de Donald Duck gezien? Zo'n vervoersding zeg maar ![]() | |
Yildiz | zondag 16 oktober 2005 @ 16:52 |
quote:precies | |
Frezer | zondag 16 oktober 2005 @ 17:51 |
quote:En wederom, compleet nieuw bestaat niet; een trein, fiets, auto waren ook samenvoegingen van (al dan niet aangepaste) bestaande technieken. | |
Googolplexian | zondag 16 oktober 2005 @ 18:15 |
Ga Yildiz maar eens uileggen dat Moore's Law gebaseerd is op het doorontwikkelen van bestaande technologie. ![]() | |
Frezer | zondag 16 oktober 2005 @ 19:14 |
quote: ![]() | |
Googolplexian | zondag 16 oktober 2005 @ 19:27 |
quote:doorontwikkelen. Van het één komt het ander. Let's face it: Zo'n uitvinding als het wiel wordt ook maar één keer gedaan ![]() De doorontwikkeling van het wiel leidde tot: - katrollen; - tandwielen; - lagers; - auto; - etc. Volgens Yildiz z'n stelling is niets wat het wiel als basis gebruikt innovatief. Als je namelijk op een termijn van 100 jaar de vooruitgang van ottomotor #1 tot aan de motor van bijvoorbeeld de nieuwe M5 geen innovatie vindt dan is rollende steen (wiel) > koets ook niet innovatief maar gewoon de doorontwikkeling van een bestaand concept. Is ook wel zo maar dan kan je niets meer innovatief noemen en is het woord ineens waardeloos. De combinatie van verschillende oude uitvindingen leiden tot nieuwe, bijv: moertjes + boutjes + latjes = mecano-set ... (wat je daar al niet mee kunt maken.) Uitvindingen leiden tot ontdekkingen (schip > werelddeel, microscoop > bacterie, etc). De mate waarin men creatief is met het combineren en doorontwikkelen van bestaande uitvindingen met de daaruit vloeiende ontdekkingenwordt innovatie genoemd.Als Moore's law niet omgekeerd evenredig was met de beschikbare technologie zouden we al een stuk verder zijn ![]() | |
Frezer | zondag 16 oktober 2005 @ 19:36 |
quote:Dit verhaal was bij mij al bekend, maar het verband met More's law had ik nooit zo gelegd. Maar idd, dat is er wel. Het is in elk geval een feit dat de "grote" uitvindingen alleen groot zijn als je de geschiedenis die er aan vooraf ging niet kent. James Watt zorgde bijvoorbeeld slechts voor een aantal verbeteringen waardoor een al bestaande stoommachine bruikbaar en betrouwbaar werd. Er is dus sprake van evolutie in plaats van revolutie. | |
Googolplexian | zondag 16 oktober 2005 @ 19:41 |
quote:juist ... mensen in die tijd hadden ook kunnen zeuren dat er niets innovatiefs aan was maar waar zouden we nu dan zijn geweest. quote:Mooi gezegd ![]() Een ware technologische evolutie dus. [ Bericht 24% gewijzigd door Googolplexian op 16-10-2005 19:52:55 ] | |
Googolplexian | zondag 16 oktober 2005 @ 19:53 |
-knip- lama ![]() | |
Kleibintje | zondag 16 oktober 2005 @ 20:01 |
Je kunt je beter afvragen wat er aan auto's is dat veranderd zou moeten worden. Op zich is de reden dat een auto al zo lang "hetzelfde" is, vrij simpel. Wat zou er voor ontzettend baanbrekends aan vernieuwd moeten worden voordat het voldoende baanbrekend is om door TS een innovatie genoemd te worden? Op zich zijn auto's zoals ze nu zijn behoorlijk geschikt voor wat ze moeten doen, dus veel extreem innovatiefs zal er wel niet gauw voor zijn. Een goed voorbeeld is het kanon, het basisprincipe is misschien maar 1 of 2 keer in de bestaansgeschiedenis veranderd, en dat zien we nu ook bij de auto. Hij is gewoon 'af', wil je innovatief zijn, wees tevreden met een kleinere innovatie, of zoek maar iets anders om te gaan innoveren. | |
Yildiz | zondag 16 oktober 2005 @ 20:18 |
nah, dit is wel duidelijk, zo leer ik ook weer eens wat anders ![]() maar ik ga er op de achtergrond, onbewust over nadenken, en kijken wat er in mijn bewustzijn terugkomt ![]() | |
Threepio | zondag 16 oktober 2005 @ 20:30 |
quote:dus eigenlijk is een auto volgens jou pas echt innovatief als het helemaal geen auto meer is ![]() | |
Googolplexian | zondag 16 oktober 2005 @ 20:49 |
@ Yildiz:![]() respect | |
Yildiz | zondag 16 oktober 2005 @ 20:50 |
quote:zo zou je het wel kunnen zeggen ja ![]() quote:als dat zo is dan biedt ik bij deze mijn excuses aan aan iedereen die zich tegen het zere been geschopt voelt, no hard feelings, sorry ![]() quote:i know, zomaar iets nieuws bedenken is lastig, bijna alles is er al, en het moeilijke is, we weten niet wat er niet is quote:okay, maar ik heb nog wel n studie te volgen enzo ![]() | |
Googolplexian | zondag 16 oktober 2005 @ 21:20 |
quote:- np ![]() - iets nieuws bedenken hoeft dus niet persé. Je kunt ook zeer creatief bestaande uitvindingen combineren. Honda combineerde in 2000 een electro-motor en een 1.0 benzine motor (IMA) en won de prijs voor de beste motor destijds. Twee oude concepten gecombineerd in één nieuw concept werd door de wereld beschouwd als zeer innovatief. Als jij een wasknijper en een paperclip kunt combineren tot iets waar de wereld nog generaties lang plezier van heeft dan ben je goed innovatief bezig geweest. Mijn eerste gedachten op dit gebied zijn [maglev + auto], [tacho + kenteken], [carver - 1 wiel], etc ![]() - jouw studie heeft juist te maken met een actief creatief proces. Alleen door te dromen en te fantaseren kom je d'r niet. Je moet ook redenatie gebruiken om je fantasieën om te zetten in werkelijkheid. Pure innovatie gebeurt slechts ééns in de zoveel tijd (eeuw?). Het is zeldzaam maar heeft altijd andermans idee als basis. Hoe innovatief Honda (ja, ben Honda-fiel) ook was toen ze dit deden: ![]() het concept gebruikt nog steeds oude uitvindingen en principes als fundering (Newton zal ongetwijfeld de basis hebben gelegd ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Googolplexian op 16-10-2005 21:47:08 ] | |
Threepio | zondag 16 oktober 2005 @ 22:37 |
quote:misschien heb je je openingspost + topictitel wat ongelukkig gekozen, daarin heb je het toch duidelijk over Auto's. Het basisprincipe van een auto ( een aantal wielen, een stuur en een aandrijving) zal namelijk nooit veranderen, hoe hard je ook innoveert. Daar kan geen sensor tegenop ![]() | |
Threepio | zondag 16 oktober 2005 @ 22:39 |
trouwens, over innovatief gesproken:![]() dit ding moet je toch aanspreken ![]() | |
Yildiz | zondag 16 oktober 2005 @ 22:46 |
quote:uhuh maar: quote:ik doelde uiteindelijk op een innovatief anders iets voor het transport van personen ![]() | |
Threepio | zondag 16 oktober 2005 @ 22:58 |
quote:dat snap ik inmiddels ook wel, maar dat was in het begin dus niet helemaal duidelijk ![]() |