abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31423429
Na Pechtold nu ook Leers;
quote:
"Gebrek aan leiderschap"

DEN HAAG, 13 OKT.Gerd Leers, burgemeester van Maastricht en oud-Kamerlid voor het CDA, heeft in zijn Thorbecke- lezing gisteren harde kritiek geuit op de het gebrek aan leiderschap in de Haagse politiek.

Politici begrijpen niet wat burgers van hen verwachten. Daardoor zijn die burgers wantrouwend en bang geworden, aldus burgemeester Leers. Premier Balkenende (CDA) is volgens hem "grijs" geworden in de Haagse "wasserette".

Leers, die in een enquête van Interview- NSS vorig jaar werd uitgeroepen tot beste burgemeester van Nederland, was in zijn lezing "Leiderschap in bange tijden" ook kritisch over het idee van vooral het CDA dat moderne burgers meer te kiezen willen hebben over hun levensloop.

Hij noemde het een "aperte misvatting dat burgers zitten te wachten op een multiplechoice samenleving, waarin ze zelf hun kinderopvang, oude dag, onderwijs, ziekenzorg en energievoorziening kunnen regelen". In zo'n samenleving zal volgens hem de verhouding tussen burger en staat "verder verkillen".

Afgelopen zomer was burgemeester Leers in een interview in de Volkskrant ook al kritisch over zijn partij en over Balkenende. Het CDA had volgens hem een "ongelofelijk remmende houding" ten opzichte van vernieuwende, creatieve gedachten in de eigen partij.

Balkenende noemde hij "een technocraat".

Hij vond hem "een goeie vent", maar door "dat gepruts in Den Haag" herkende hij hem nauwelijks nog.

In het CDA werd toen met afkeer gereageerd op zijn uitspraken.

Volgens CDA-bestuurders in verschillende delen van Nederland komt Leers nu niet meer in aanmerking voor een leidende positie in de partij. Zij scharen hem onder dezelfde categorie als oud-minister van Sociale Zaken Bert de Vries die een kritisch boek schreef over het kabinet. Leers zelf zei daar gisteren over: "In plaats van een blijk van waardering over dat boek vervalt het CDA in tobberige bespiegelingen over nestbevuiling." Volgens Leers is er geen ruimte voor debat binnen partijen. "De boel is volledig dichtgespijkerd."
Vooral die laatste alinea . Ik hoop dat Leers na zijn burgemeesterschap gaat terugvechten. Eigen partij en kielhalen die arrogante huichelaars. Hij heeft integriteit, charisma, lef en de bijbel aan z'n zijde. Volgens peil.nl hebben ook de CDA kiezers weinig vertrouwen in de politiek dus naast woorden ook daden please!

[ Bericht 3% gewijzigd door kLowJow op 13-10-2005 23:08:01 (tekst leesbaar gemaakt) ]
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_31423688
lol de bijbel aan zijn zijde ... de nieuwe messias .. whaha .. ja leuk maar kritiek is makkelijk te uiten, zeker met dit kabinet, maar ja het zal altijd de "hete aardappel vs jan met de pet zijn"
  donderdag 13 oktober 2005 @ 23:14:40 #3
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31424229
Tegenstanders van het kabinet kunnen iig niet klagen over de media-aandacht.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31424301
Leers > Cohen
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_31424913
Jullie vinden zijn kritiek onterecht? Partijen die niet ingaan op kritiek en direct overgaan op het tegenwerken van mensen met kritiek deugen niet.
Leers heeft alle visie die bij balkenende & co (incl cohen van mijn part) ontbreekt. Check 'm bvb in deze uitzending van netwerk over het softdrugsprobleem.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 23:47:21 #6
73006 PaRaR
Geboren en getogen
pi_31425408
De bijbel aan z'n zijde ... mag ik even een teiltje ?
  donderdag 13 oktober 2005 @ 23:52:38 #7
50490 wjschreuder
-------------------
pi_31425576
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 23:33 schreef Sebastral het volgende:
Jullie vinden zijn kritiek onterecht? Partijen die niet ingaan op kritiek en direct overgaan op het tegenwerken van mensen met kritiek deugen niet.
Leers heeft alle visie die bij balkenende & co (incl cohen van mijn part) ontbreekt. Check 'm bvb in deze uitzending van netwerk over het softdrugsprobleem.
de regering heeft het al zwaar genoeg op dit moment, je eigen partijgenoten hoeven dan niet te gaan lopen zeiken. hij wil gewoon wat zieltjes binnenhalen of hij is zo overtuigd van zijn foute ideeen dat hij die dan maar zo brengt, een goede burgervader maakt je nog geen goede politicus voor in Den Haag - en Maastricht zit nou niet met de grootste problemen van Nederland...
Zwaar terecht dat ie weggejauwd wordt bij het CDA, ze moeten als een blok met het kabinet staan om hun regeringsbeleid kracht bij te zetten, niet intern gaan zeiken.

En als je nog een keer iets over die bijbel zegt ....
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 22:54 schreef Sebastral het volgende:
Na Pechtold nu ook Leers;
[..]

Vooral die laatste alinea . Ik hoop dat Leers na zijn burgemeesterschap gaat terugvechten. Eigen partij en kielhalen die arrogante huichelaars. Hij heeft integriteit, charisma, lef en de bijbel aan z'n zijde. Volgens peil.nl hebben ook de CDA kiezers weinig vertrouwen in de politiek dus naast woorden ook daden please!
Naast woorden ook daden? Bedoel je het aanpakken van de ziektekosten, het eindelijk strenge immigratiebeleid, politie die het steeds beter doet, hand op de knip houden als het moet (wat geen populaire maatregelen zijn, voor als iemand weer eens 'zakkenvullers' roept) of het aanpakken van de uit de hand lopende sociale voorzieningen? Owh wacht, dat doen ze allemaal al...
pi_31427844
Rustig, ik doelde op de christenen die hij daarmee bereikt. Het zijn voornamelijk christenen die op het cda stemmen toch?

Verder gaat het er in dit topic om dat regeringspartij het cda geen zelfkritiek dult. Als een blok voor je beleid staan om het kracht bij te zetten is pure minachting van de kiezer. Het moet een blok lijken omdat het stemmen wint, maar daardoor wordt er niet meer geluisterd naar creatieve verniewende gedachten. Wat is daar positief aan?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:59:25 #9
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_31427926
Leers is een straatvechter.... wellicht te ongeduldig voor de Haagse Politiek.
-- But still a damn good soldier. --
Ben het niet altijd met hem eens, maar hij heeft zeker een werkbare visie.
pi_31432683
quote:
Afgelopen zomer was burgemeester Leers in een interview in de Volkskrant ook al kritisch over zijn partij en over Balkenende. Het CDA had volgens hem een "ongelofelijk remmende houding" ten opzichte van vernieuwende, creatieve gedachten in de eigen partij. Balkenende noemde hij "een technocraat". Hij vond hem "een goeie vent", maar door "dat gepruts in Den Haag" herkende hij hem nauwelijks nog. In het CDA werd toen met afkeer gereageerd op zijn uitspraken.

Volgens CDA-bestuurders in verschillende delen van Nederland komt Leers nu niet meer in aanmerking voor een leidende positie in de partij. Zij scharen hem onder dezelfde categorie als oud-minister van Sociale Zaken Bert de Vries die een kritisch boek schreef over het kabinet. Leers zelf zei daar gisteren over: "In plaats van een blijk van waardering over dat boek vervalt het CDA in tobberige bespiegelingen over nestbevuiling." Volgens Leers is er geen ruimte voor debat binnen partijen. "De boel is volledig dichtgespijkerd."
Hoewel Leers met zijn opmerkingen volledig gelijk heeft, *begrijp* ik hem toch niet. Hoe kun je nou gaan klagen over een remmende houding ten aanzien van vernieuwende creatieve ideeën? Het CDA is niet voor niets een conservatieve partij...

Het heeft er alle schijn van dat Leers zich niet meer op zijn plaats voelt binnen het CDA. Ruimte voor debat is er volgens hem niet en zijn kansen op een leidinggevende rol heeft hij verkeken. Leers zou daarom pas echt een vent zijn als -ie nu z'n woorden kracht bijzet en de enig juiste daad onderneemt: het opzeggen van het lidmaatschap van het CDA.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:42:45 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_31441250
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 23:16 schreef JohnDope het volgende:
Leers > Cohen
Absoluut niet vergelijkbaar. Cohen zou precies hetzelfde doen als Balkenende, of nog meer broddelwerk afleveren.

Trouwens, de reden waarom het kabinet Balkenende met name het asielbeleid op zijn donder heeft gekregen, is omdat Job Cohen voor een strengere asielbeleid pleitte en nu in Amsterdam de Marokkanen aan het knuffelen is. Sindsdien ben ik een zwevende kiezer, ondanks het feit dat ik nog niet mag stemmen.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:45:47 #12
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_31441314
Balkie, tijd om op te rotten
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:46:22 #13
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_31441330
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 01:59 schreef Drugshond het volgende:
-- But still a damn good soldier. --
Ben het niet altijd met hem eens, maar hij heeft zeker een werkbare visie.
Maar dit is niet alleen met het kabinet-Balkenende zo. Zowel linkse als rechtse regeringen maken zich schuldig aan het feit dat ze te conservatief het land besturen en dat ze ook het lef missen om met (controversiële) plannen op de proppen te komen.

Het CDA begint nu wel heel kinderachtig te worden. Ze weten het verschil niet tussen iemand die zelfkritiek uit en iemand die gewoon zijn eigen nest onderschijt (lees: onderuit haalt).
pi_31441839
Uit zijn toespraak;
quote:
Politiek Den Haag wordt geteisterd door een gebrek aan visie

[...]

Politici menen doorgaans precies te weten waar het wantrouwen vandaan komt. Ze zoeken het niet bij zichzelf, maar schrijven het toe aan de tijden. Burgers zijn bang.
Voor straatrovers, voor zinloos geweld, voor terroristen. En ze maken zich zorgen om hun oude dag, gezondheid en hun baan. Ik ben van mening dat sprake is van onzinnige bangmakerij.

Zeker, een deel van de maatschappelijke onzekerheid is het gevolg van de sterk toegenomen dreiging van het moslimterrorisme. Maar dat verklaart het onbehagen slechts zeer ten dele.
De Nederlandse burger heeft zich lange tijd niet zo veilig gevoeld als in 2005. En het is ook veiliger geworden in Nederland: het aantal opgehelderde misdrijven loopt op, en de criminaliteit daalt.
De burger is veel minder bang voor Bin Laden, baan en de oude dag dan zijn leiders hem willen aanpraten. De angst komt ergens anders vandaan: hij komt voort uit onmacht. Uit het gevoel geen grip te hebben op de eigen samenleving.

[...]

De in zichzelf gekeerde, wereldvreemde, autistische politieke cultuur zal ruimte moeten bieden aan ménsen. Politieke partijen moeten transformeren naar politieke bewegingen die campagne en debat faciliteren, die steunen en bijstaan, adviseren en richting geven, maar uiteindelijk met een breed gebaar de bühne aan personen laten.

Op die bühne staat een mens, staat geen machine, en we zullen deze mens aanraken, aanbidden, toejuichen, uitjoelen, verafschuwen of verstoten.

Want zoals Thorbecke zei: ,,Onze democratie kent geen definitieve en vastgestelde richting als ware zij een colonne marcherende soldaten. Het is aan ons haar vorm te geven.’’
Dit bedoel ik met de visie die hij wel heeft . Hij doet me bijna denken aan Mario Savio
pi_31445014
Schopje POL.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:58:44 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31453621
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 01:59 schreef Drugshond het volgende:
Zo ongeduldig dat ie van 1990 tot 2002 Kamerlid was. Daarna is ie min of meer toevallig burgemeester van Maastricht geworden, hij stond als tweede op de voordracht van de gemeenteraad maar de eerste keuze trok zich terug. Was dat niet gebeurt, dan was ie waarschijnlijk nu nog Kamerlid geweest. En dan had niemand nu van Leers gehoord, want zo'n opvallend Kamerlid was het nou ook weer niet.
pi_31454466
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 00:58 schreef freako het volgende:

[..]

Zo ongeduldig dat ie van 1990 tot 2002 Kamerlid was. Daarna is ie min of meer toevallig burgemeester van Maastricht geworden, hij stond als tweede op de voordracht van de gemeenteraad maar de eerste keuze trok zich terug. Was dat niet gebeurt, dan was ie waarschijnlijk nu nog Kamerlid geweest. En dan had niemand nu van Leers gehoord, want zo'n opvallend Kamerlid was het nou ook weer niet.
Hij was betrokken bij de onthulling van de bouwfraude affaire
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:17:36 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31462780
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 01:31 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Hij was betrokken bij de onthulling van de bouwfraude affaire
Rob van Gijzel ook, en daarvan heb ik al tijden niets meer van vernomen. Ik heb ook geen idee wat die tegenwoordig voor de kost doet.

edit: Van Gijzel is:
quote:
mede-eigenaar en zakelijk leider adviesbureau Politea (onderzoek, advies, dagvoorzitterschappen, masterclasses, inleidingen), vanaf februari 2003
Ook wilde hij net als Leers burgemeester worden, maar dan in Eindhoven. En net als Leers was hij als tweede op de voordracht geplaatst. Ik denk dat Leers dus dezelfde weg was gegaan als Van Gijzel nu als ie geen burgemeester was geworden, naar de relatieve anonimiteit dus.
pi_31463307
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:17 schreef freako het volgende:

[..]

Rob van Gijzel ook, en daarvan heb ik al tijden niets meer van vernomen. Ik heb ook geen idee wat die tegenwoordig voor de kost doet.

edit: Van Gijzel is:
[..]

Ook wilde hij net als Leers burgemeester worden, maar dan in Eindhoven. En net als Leers was hij als tweede op de voordracht geplaatst. Ik denk dat Leers dus dezelfde weg was gegaan als Van Gijzel nu als ie geen burgemeester was geworden, naar de relatieve anonimiteit dus.
Ik denk dat als jouw vader destijds twee seconde later was klaargekomen ik deze opmerking nooit had gemaakt
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 16:26:43 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31464163
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:43 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Ik denk dat als jouw vader destijds twee seconde later was klaargekomen ik deze opmerking nooit had gemaakt
Maar denk je werkelijk dat we nog wat vernomen hadden van backbencher Gerd Leers als ie niet door stom toeval burgemeester van Maastricht was geworden?
pi_31465157
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 16:26 schreef freako het volgende:

[..]

Maar denk je werkelijk dat we nog wat vernomen hadden van backbencher Gerd Leers als ie niet door stom toeval burgemeester van Maastricht was geworden?
Like I give a fuck..

Hij zit nu in deze positie en zegt belangrijke dingen waar ik het heel erg mee eens ben. En jij?
pi_31466920
Vraag me af hoe de constante kritiek van Leers rijmt met z'n lak aan ambities om de landelijke politiek in te gaan.
pi_31484994
Zou Leers het in zich hebben om uit te groeien tot een tweede Aantjes?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')