Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:38 |
Hallo iedereen, Ik ben er eindelijk achter waarom ik geen HAVO kon doen en waarom ik nu honderd herkansingen moet doen voor economie: ik heb dyscalculie. Dat is dus dyslectie voor cijfers zegmaar. Heeft iemand hier ook last van en zijn er misschien dingen die ik eraan kan doen zodat het wat afzwakt ofzo? Ik vind het echt zo'n hel, speel ik Monopolie en dan zeg ik 10 honderd duizend als het dit getal moet zijn: 1000.0000. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thnx voor je aandacht. | |
GoLLeM | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:40 |
dat getal is tien miljoen en schrijf je als volgt: 10.000.000 ![]() En voor de rest: nooit gehoord van dyscalculie. Ik dacht altijd dat het bij dyslexie inbegrpen zat dat je ook moeite met cijfers had ![]() | |
GoLLeM | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:41 |
Fijne naam heb je ook. En een heel grote avatar ![]() | |
Faceoff | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:43 |
eeeuh tja, jammer voor je...... verkapt-heb-medelijden-met-mij-topic | |
Manneke_Pils | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:45 |
Psst. Achteraan beginnen. Dan om de 3 cijfers een puntje. Dus 10.000.000 & niet 1000.0000. ![]() Kras het in je arm, dan gaat het noooit meer fout! | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:46 |
- doppelt -![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:47 |
hoi, Rekenen is het vreselijkste vak op school voor mij geweest wiskunde, en economie ging nog wel, mits ik een rekenmachientje mocht gebruiken. hoofdrekenen zit er hier niet in. wat ik wel altijd doe is ezelsbruggetjes gebruiken. getallen omdraaien, is hier geen vreemd feit. wanneer iemand 58 zegt schrijf ik 85, zo ook met 69 67 75 etc een telefoonnummer moet ik dan ook altijd cijfertje voor cijfertje noteren anders gaat het fout zo heb ik ook wanneer ik een getal zie staan, dat ik in mijn hoofd de getallen omdraai, en dus niet het juiste getal heb. (als je begrijpt wat ik bedoel) maar ach troost je, ik heb mijn hbo afgerond, en een fijne baan nu. dus echt veel problemen met je toekomst krijg je niet, zolang je maar de beste weg voor jezelf uitzoekt | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 09:51 |
Haha, thnx Ynske, ik ben blij dat ik niet de enige ken, altijd als ik mensen het probeer uit te leggen denken ze dat het weer een of ander verzinsel van me is. En over mijn nick: dat is gewoon mijn nick, die heb ik zelf niet verzonnen, ik heb gewoon leuke vriendinnen ![]() Maar goed, ik doe nu dus een secretariele opleiding, laatste jaar godzijdank, maar ik moet dus ook vaak nummers noteren van mensen, en dan moet ik inderdaad ook helemaal vragen of ze het cijfer voor cijfer willen zeggen.. En precies met die getallen die jij zegt Ynske, heb ik het ook... Wowie, ik ben niet de enige ![]() | |
Careca | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:08 |
Lekker kut als je 112 moet bellen ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:09 |
quote:daar heb je voorgeprogrammeerde toetsen voor ![]() | |
RetepV | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:19 |
Het is zo fijn hé, om je probleem een naampje te kunnen geven! Dan hoef je je er niet meer mee bezig te houden en kun je je wentelen in zelfmedelijden! Al helemaaaal wanneer je meer mensen kunt vinden die denken hetzelfde te hebben! Hoe meer mensen, des te makkelijker het wordt om het als excuus te gebruiken! Of ga je er toch nog steeds iets aan proberen te doen, nu je er een naampje aan hebt kunnen geven? | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:20 |
quote:looster quote: bronnetje | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:22 |
quote:Hebben ze "domheid" al in gebruik als excuus? | |
Syrena | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:22 |
Ik kan niet met inhoudsmaten rekenen (250 ml terugrekenen omdat onze maatbeker de maat in dl aangeeft, sta ik gerust 15 minuten zwaar over na te denken). Ik heb zo al menig recept verprutst. Ik kon pas heel laat analoog klokkijken, nullen tellen moet ik mijn vinger op de nul houden die ik al geteld heb (en dan zeker vier keer opnieuw beginnen...). Termen dubbeltje en tientje heb ik lang doorelkaar gehaald, en ga zo maar door. Hoofdrekenen kan ik maar met heel veel moeite dus (erg leuk, bijbaantje achter de kassa en met je uni kun je niet eens terugtellen....). Ik wilde nooit op maandag werken, dan was al het vlees voor de helft, de helft van 2.86 deed ik zoooooooooooooo lang over hahahaha. Menig omaatje mee over de zeik geholpen, helemaal als ik dan maar ging gokken. Economie en wiskunde, drama's inderdaad. Godzijdank mocht je daar nog een rekenmachine gebruiken, maar ik ben nooit hoger gekomen dan een zes. En dat met veel moeite. | |
freecell | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:24 |
Ik heb ook moeite met getallen als 75 en 57, weet ook nooit het verschil. Ook ben ik erg slecht in het uitspreken van getallen groter dan 1000 en jaartallen. Dus bijvoorbeeld: 1856: dan zeg ik dingen als: 18, uhm 100... stilte.... vijfenzestig? nee... achtienhonderd zessenvijftig ![]() Verder wel erg goed in rekenen, zolang het maar op papier staat en ik het niet hoor/moet uitspreken. Kan ook niet zo goed klokkijken, denk bij 18.00 altijd dat het 8 uur is en 21.00 vind ik helemaal lastig. Ook zie ik het verschil tussen half 5 en half 7, of tussen kwart voor drie en kwart over negen niet. ![]() Verder met mij niets aan de hand, geen rare diagnoses op dit vlak, zal wel een raar vrouwlijk mankement zijn? ![]() | |
RetepV | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:27 |
quote:Ow, hier is de zelfmedelijden-cyclus al flink aan de gang. In plaats van je probleem aan pakken, ga je mij aanpakken. Stel je voor dat jij verlamd zou zijn geraakt. Zou je leren met een rolstoel te rijden of zou je het als excuus gebruken om de hele dag op bed te kunnen blijven liggen? Nou heb je dyscalculie. Zou je dan toch proberen te leren met je handicap om te gaan, of zou je het als excuus gebruiken om maar niet meer te hoeven rekenen? Dat is wat ik bedoelde. | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:29 |
quote:waar haal je het überhaupt vandaan dat ik mijn dyscalculie probleem gebruik als excuus om niet te hoeven rekenen? daar heb je rekenmachientjes voor, en voor andere dingen, duurt t misschien wat langer. maar ik heb wel mijn opleidingen allemaal positief afgesloten en heb een goede baan wat ik gewoon belachelijk vind, is het feit dat er mensen zoals jij zijn die altijd meteen beginnen te gillen, jullie stellen je aan, daar is niets van waar, en jullie gebruiken dat alleen als excuus. | |
Syytön | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:30 |
Ik heb het ook, voornamelijk met klokkijken ("Ik ben er om half vier!" "-het is al 4 uur geweest ![]() ![]() Maar ik geef hier de schuld aan engels, volg een tweetalige opleiding en er is ook zoveel engels, veel te verwarrend! ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:33 |
quote:tis toch ook raar dat je bij 25 uitspreken eerst de 5 zegt... je schrijft van links naar rechts dus dan staat de 5 er eerst ![]() zo moet ik altijd lachen als iemand me in de auto vraagt waar moet ik naar toe... dan zeg ik rechts en wijs naar links gelukkig weet men nu inmiddels dat ze moeten gaan naar de kant die ik aanwijs ![]() | |
RetepV | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:34 |
quote:Ik weet het niet, gebruik jij het dan als excuus? Weet je, er zijn bij communicatie altijd een zender en meedere ontvangers. Als die niet op één lijn zitten, dan gaat de communicatie mis. Nou kun je de zender EN de ontvangers afstemmen. Maar wat is handiger? De zender afstemmen op de ontvangers, of de ontvangers afstemmen op de zender? Het tweede natuurlijk. Als alle ontvangers op een onderling andere lijn zitten, kun je de zender afstemmen wat je wil, maar je zult nooit alle ontvangers bereiken. De ontvangers moeten zich dus op de zender afstemmen. Zo ook bij communicatie op een forum. De zender kan alleen zijn best doen om een zo duidelijk mogelijk signaal af te geven, dwz. de schrijver van een post kan alleen zijn best doen om zo duidelijk mogelijk te maken wat hij bedoelt. De ontvangers moeten zich op de zender afstemmen, dwz. de lezers van de post moeten hun best doen om te snappen wat er bedoeld wordt. Eén van de dingen die je kunt doen is door niet gelijk je eerste reactie op te schrijven, maar eventjes laten bezinken wat je zojuist gelezen hebt. Echt hoor, je zult zien hoe goed het Fok! forum op zou knappen als iedereen dat eens deed. | |
RetepV | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:38 |
quote:Volgens mij heb jij ook last van dyslectie en vooroordelen. NERGENS schreef ik dat er niks van waar was of dat het niet bestaat. Lees het maar terug. Ik schreef alleen maar dat een handicap voor veel mensen een handvat is om medelijden en sympathie op te wekken. Persoonlijk vind ik dat het domste wat je kunt doen. Zelfmedelijden is de snelste manier naar een minderwaardigheidscomplex, en minderwaardigheidscomplexen leiden vaak tot misbruik. Als je een handicap hebt moet je die proberen te overwinnen, niet proberen te gebruiken. En nou zou ik je toch echt willen verzoeken om eerst te lezen en niet gelijk te veroordelen. Misschien gebruikte ik wat te sarcastische bewoording, maar TS gebruikte imo te juichende bewoording. | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:41 |
Ja! Meld! Ik herken me geheel in het verhaal van Ynske! Ge-etter met telefoonnummers, cijfers opschrijven, enz enz. Hoofdrekenen is een ramp, wiskunde nog meer. Ruim 8 uur studeren op een proefwerk en dan nog een 2 halen ![]() ![]() Kan me nog goed herinneren dat ik als kind na het zwemmen iets uit de snoepautomaat mocht halen voor een kwartje en ik dan altijd helemaal zenuwachtig werd want; ik wilde snoepje 82... Moest ik dan eerst de 2 of de 8 indrukken? ![]() En ook nu heb ik er nog last van. Met de boodschappen doen, berekenen hoeveel 35% korting is op een bedrag en natuurlijk met het noteren van telefoonnummers en het invoeren van rekeningnummers als aan het internetbankieren ben. Ik moet echt alles dubbelchecken voordat ik het de deur uitdoe. | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:42 |
RetepV, jij begint meteen rare conclusies te trekken. Tuurlijk is het fijn dat je weet wat je hebt en dat je er met anderen over kunt praten dan, waar denk je dat al die stichtingen voor zijn dan? En zoals Ysnke al zegt: wie gebruikt het als excuus? Ik zit nu al de hele dag bevolkingscijfers in de computer te typen en als ik bij de kassa ergens afreken ga ik heus niet mijn portomonnee aan de cassiere geven en zeggen: hier, pak maar het totaal eruit. Als jij verlamd zou raken zou jij dus het liefst er met niemand over praten, zodat je tegen iedereen kan zeggen van: oh ik ben zo speciaal want ik praat er met niemand over en ik probeer alles te doen? En de enige die hier de zender stoort, lijk jij te zijn. Het is gewoon handig om tips uit te wisselen over zulke dingen, als jij het niet hebt en denkt: wat moet ik hier nou mee, dan moet je gewoon niet reageren, want je kunt er niet over meepraten. | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:45 |
quote:T is al goed, het kwam op mij behoorlijk hard over, juist omdat ik het heb geaccepteerd, en er t beste van maak. en zielig zijn? neej dat ben ik niet, en wil ik ook niet zijn. ![]() quote:%-en vreselijk ![]() ![]() enneh internetbankieren ![]() ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:45 |
Ohja, ik wilde heel graag psychologie studeren, maar daarvoor moest je wisA hebben gedaan... Toen heb ik nog zo'n test gedaan of ik op zo'n instituut in de zomer een certificaat kon halen. Ik vergeet noooit meer het gezicht van die mevrouw toen ik de uitslag kwam halen ![]() ![]() En op m'n cito kwam er LBO uit, misschien nét MAVO, puur omdat ik 2 rekenvragen góed had ofzo. Uiteindelijk VWO op m'n gemakje gehaald en studeer begin volgend jaar af aan de universiteit. | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:46 |
XcUZ_Me, wat gek dat ze gewoon het "opgeven" met je.. Maar ja, ik herken het wel hoor, ik heb zoveel wiskunde bijlessen gevolgd, en dan begreep ik het wel, maar zodra ik dan eenmaal die toets zag, dan haalde ik nog een onvoldoende! Het is gewoon erg frustrerend, en ik heb altijd zoiets van: nu kom ik heel dom over, of als een kind van 3 die nog niet kan tellen ofzo. Maar ja, zoals je al aan sommige mensen hun reacties kunt lezen: ze weten niet dat het bestaat. Maar als je: ik wordt schrijft, en waarneer, en zulleke, dan is het wel "geaccepteerd" dat je dan dyslexie hebt. | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:47 |
Trouwens, al heb ik een rekenmachine, %-en uitrekenen lukt me dan nog niet, ik haal bijvoorbeeld ook altijd keer en gedeeld door, door elkaar :S | |
Haushofer | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:48 |
quote:Hebben ze ook een naampje voor die ontiegelijke kortzichtige domheid van jou? ![]() ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:48 |
@Nastybth: Ik was allang blij dat ik niet meer hoefde te participiëren in de lessen! Het was elke keer een groot drama en ik wist toch dat ik na 3havo de wiskunde de deur uit zou schoppen Ja, ik ben van voor de 2e fase goddank. Na 3H werd school een eitje en ben ik zelfs van 5havo gelijk naar 6vwo gegaan! | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:48 |
quote:vbo en mbo goed doorlopen met mijn rekenmachientje kom je op t hbo krijg je te horen dat je je wiskunde tentamens moet halen zonder rekenmachientje ![]() dat is dus niet mogelijk ![]() uiteindelijk vrijstelling gekregen omdat ik op t mbo een 8 had staan dankzij mijn rekenmachientje moet nog lachen, dat ze het eerst gewoon gingen proberen op t hbo, mondeling, ok geen probleem, ik de hele functie en formule uitleggen, vervolgens zei ik, vul zelf ff de getallen in ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:50 |
Ynske: rekenmachientjes ![]() Procenten uitrekenen weet ik echter nog steeds niet hoe dat moet ![]() ![]() ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:51 |
quote: ![]() hmmm 35% korting ok das iets meer dan de helft ![]() ![]() | |
Syrena | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:52 |
quote:Procenten ![]() En links en rechts aanwijzen *hahahahaha*. Ik ben een keigoeie navigator, maar je moet bij mij idd gewoon de kant opgaan die ik aanwijs en niet de kant die ik uitroep ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:52 |
Ynske>> Wow, lang leve de techniek! ![]() ![]() XcUZ_Me, ik zat dus in 2 havo toen het drama zich echt begon te uiten zegmaar, en ik deed mijn best, en had naar havo 3 kunnen gaan, maar ik wist het al: wiskunde wordt alleen maar moeilijker, en dan haal ik het alsnog niet, dus toen ben ik maar vmbo theoretisch gaan doen en hoop ik volgend jaar op het hbo te beginnen (na een vreselijke secretariele mbo, gelukkig zonder wiskunde maar dan krijg je economie, nog meer %-en.. ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:53 |
quote: ![]() ![]() Als ik nu m'n statistiekopgaven zie liggen begrijp ik écht niet meer hoe ik dat ooit *enigszins* heb gesnapt ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:54 |
quote: ![]() ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:55 |
Ja, dan zeggen ze: ja je moet er gewoon eerst 1 procent van nemen, dan schuif je de komma hierheen en dan doe je dat keer dat en dan moet je het weten.. Nou, ik weet niet hoe ze het doen maar ik kom altijd verkeerd uit ![]() Je kan beter denken bij 35% korting, dat het 1/4e is want dan valt het extra mee ![]() | |
Syrena | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:57 |
quote: ![]() Ook met bakken. Ik heb eergister van ellende maar een briefje gemaakt: 250 ML is 25 CL is 2,5 DL is 0,25 L. Dingen op het oog doen gaat weer prima, ik heb ook achter de vleeswaren gestaan en kon na een tijdje zonder aarzelen zo 2 ons (200 gram ![]() Aan de kassa ook leuk: mensen die willen bijpinnen zodat het eindbedrag 50 euro is ![]() ![]() ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:57 |
quote:Ik heb communication & multimediadesign gendaan en jah toen ik daar begon hadden we nog wiskunde ![]() ach, groep 6 hebben mijn ouders me over laten doen om me te leren rekenen.... vergeefse moeite geweest... t gekke is eigenlijk wel dat ik wiskunde leuk vond, formules (vooral natuurlijk met x-jes en y-tjes) maar hulpmiddeltjes waren dan wel nodig | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:58 |
Haha, wat goed dat je toch kassiere bent. Gelukkig zijn er inderdaad slimme kassa's, maar ik heb weleens bij een dierenwinkel gewerkt waar de kassa eigenlijk alleen was als "kastje voor geld", dingen uitrekenen voor me deed ie niet ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:00 |
quote:Ik heb een tijdje in de bieb gewerkt en dan wilde het ook nog wel eens voorkomen dat mensen een boete hadden of afgeschreven boeken wilde kopen. Die laatsten hadden altijd zo'n idiote prijs, 1,65 ofzo... en als iemand dan 7 boeken kocht ![]() Of dat als ze zeiden: "Zal ik kijken of ik er 20 cent bij heb?" Dan was ik al halverwege m'n worsteling met berekenen hoeveel ik terug moest geven en als ze dat dan zeiden was ik helemáál van slag ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:00 |
weet je wat overigens wel weer grappig is? iemand aan de telefoon de weg wijzen... rechts... euhm nee links ![]() en ik mis t kwartje ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:01 |
quote: ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:02 |
quote:bij mijn vrijwilligerswerk had ik standaard een lijst 1*bedrag=bedrag 2*bedrag=bedrag 3*bedrag=bedrag 4*bedrag=bedrag 5*bedrag=bedrag 6*bedrag=bedrag etc ![]() en dan voor t optellen, telefoon ![]() ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:04 |
of 7p x 8i = que?! Living Hell indeed... | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:04 |
quote:Dat had ik ook in 't café waar ik gewerkt heb ![]() ![]() Bij de bieb had ik 't niet omdat verkoop van die boeken maar 1x per jaar was, dus ach... | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:05 |
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken... ![]() | |
Syrena | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:07 |
quote:Het was een bijbaantje ![]() Vriendin van me werkte bij een bakker, moest je idd alles zelf optellen ![]() Overigens een studie gekozen waar geen rekenen in voorkwam (Cultuur- en Wetenschapsstudies). Wat een opluchting ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:07 |
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch? | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:08 |
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet. Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie". | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:10 |
quote:Daar ben ik niet zo zeker van of dat niet te verhelpen is. Ik geloof persoonlijk niet zo dat het iets is waar je mee geboren wordt en waar vervolgens niks meer aan te doen is. Of dan toch niet in alle gevallen. Ik zie veel kinderen die een dyslexieverklaring hebben maar die feitelijk nauwelijks dyslectisch zijn. Ze maken geen dyslexiefouten, ze maken andere typen fouten. Dyslexie is voor sommigen ook een excuus om dan maar gewoon niet meer je best te doen om fatsoenlijk te spellen, want 'je kunt het toch niet'. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:11 |
quote:Dyslexie mag niet zomaar door een docent worden opgeplakt. Leerlingen moeten een officieel onderzoek ondergaan voordat ze een verklaring krijgen. Maar de ene onderzoeker (orthopedagoog, psycholoog) geeft veel sneller zo'n verklaring dan de ander... | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12 |
quote:bij mij hebben ze met de grootste moeite geprobeerd om me het rekenenn bij te brengen en jah dat is ze tot op zekere hoogte gelukt, niet zo zeer het rekenen, maar het leren omgaan met getallen. hoe kan ik ervoor zorgen dat ik er wel uitkom, zonder dat anderen er last van hebben. opschrijven. ezelsbruggetjes. rekenmachientjes. vingers gebruiken etc wat ik wel denk, maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen, is dat de kinderen van tegenwoordig veel te weinig boeken vanbinnen bekijken, ikzelf ben opgegroeid met een leesverslaving, ik las veel, en heb daardoor een goede beheersing van taal. rekenen, lezen en schrijven moet je leren, oefening baart kunst. dus wanneer kinderen alleen maar achter de pc kruipen om spelletjes te spelen, dan is het ontwikkelen van deze vaardigheden lastiger | |
LostFormat | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12 |
quote:Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt... | |
Syrena | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12 |
quote:Ja dat van die dyslexie was me ook al opgevallen hier... Tafels gingen bij mij ook probleemloos, het is begonnen met staartdelingen en vraagstukjes. En hoofdrekenen (ik zie het boek nog zo voor me, wat haatte ik dat zeg). Op mijn rapporten kun je duidelijk zien dat het ineens *mis* gaat, brugklas was alles nog ok qua rekenen (vond laatst oude cijferkaarten, stond helemaal verstomd, ik haalde toen 7 en hoger!) en daarna ![]() Maar inhoudsmaten enzo, dat heb ik echt nooit 'gezien', kan me herinneren dat dat lang en breed is uitgelegd, maar het kwartje viel niet. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:15 |
quote:Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd. | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:15 |
wat dacht je dan van verhaaltjes sommen? ![]() fietser a vertrekt om 16.30 u van punt 1 fietser b vertrekt 10 min later van punt 2 ze fietsen naar elkaar toe de afstand is 50km wanneer treffen ze elkaar | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:18 |
Breuken ![]() Staartdelingen ![]() Vraagsommen ![]() ![]() Pietje heeft 72 knikkers, Janetje heeft er 37. Ze gaan samen knikkeren. Tijdens het eerste potje verliest Pietje tweevijfde van zijn knikkers. Tijdens het tweede potje verliest Janetje, ze is 13 knikkers kwijt. Hoeveel knikkers hebben beide over aan het eind? AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!! ![]() | |
Syrena | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:24 |
Ik had een keer vraagstukjesproefwerk ('contextrekenen'). Moest je de benzineprijs berekenen. Daar kwam voor mijn gevoel een belachelijk hoog getal uit, dus ik dacht dat 'het wel weer fout zou zijn'. Ik dus dat getal aangepast. Commentaar van de leraar: "Mag je mij vertellen waar je voor die prijs bezine kunt krijgen..." EIKEL! Ik was twaalf! Wat weet je dan van benzineprijzen!! ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:25 |
Ja Ynske, vooral dat! maar ik blijf bij het 1p x 4r = Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:37 |
quote:lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over? ik hoorde toevallig dat ze een nieuw rekensysteem hebben tegenwoordig 6 erbij 12 eraf ipv plus 6 min 12 voor mij maakt dat het nog verwarrender... | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:41 |
Ja, het merendeel van de mensen is gewoon niet goed getrained. Vroeger zat je dagenlang de basis te leren, wekenlang, maandenlang. Als ik nu mensen van een jaar of 15 tegenkom die nog steeds niet snappen wanneer je d of dt moet gebruiken moet ik spontaan huilen. Het heeft niets met inzicht te maken, het zijn simpele regels die je kan volgen. Net als met wiskunde. Regeltjes stampen, gewoon een procedure aanleren. Het valt me wel altijd op dat mensen met dyslectie enorm dom in mijn ogen zijn. Ik ben nog geen één uitzondering tegenkomen. | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:42 |
quote:a2+b2=c2 ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:43 |
Ja, zoals je onderschrift zegt: LOST ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:46 |
quote:dat is gewoon leuk ![]() a=2 b=5 wat is c? zolang ik de getallen maar niet hoef in te vullen zonder rekenmachientje ![]() maar je hebt gelijk dat er tegenwoordig veel minder gestampt word, ze zeggen wel eens, kinderen moeten zichzelf stimuleren om dat te ontwikkelen... geloof je het zelf??? ikke niet hoor | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:50 |
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet ![]() ![]() a2 = 4 b2 = 25 c2 = 2 + 25 c2 = 29 Nu nog de wortel trekken en je bent klaar ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:51 |
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:52 |
quote: ![]() 2*2+5*5=c2 | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:52 |
quote:dat a = 2 en b = 5 is een gegeven, dat moet je aannemen ![]() en die 2 die erbovenstaat betekent dat je het maal zichzelf moet doen | |
Evil_Jur | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:53 |
Ik heb een milde vorm van dyscalculie, maar 1 milioen 10 honderd duizend noemen is het niet. Dat valt onder de noemer gewoon dom... | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 11:54 |
quote:2 staat voor kwadraat, en kwadraat is niets meer dan vermenigvuldigen met het jezelf 12 = één keer één 22 = twéé keer twéé 32 = drie keer drie enzovoorts | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:00 |
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi ![]() Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1 ![]() 53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125 52 = ( vijf kéér vijf ) 25 51 = ( vijf ) 5 50 = ( geen vijf) 1 ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:02 |
quote: | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:05 |
Het is niet zozeer vijf keer nul, maar géén vijf. Het verschil is lastig uit te leggen, maar het resultaat blijft hetzelfde. Hoe komt dat in godsnaam op één uit? | |
LostFormat | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:06 |
quote: ![]() | |
boskov | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:17 |
quote:Doe het de andere kant op, dan begrijp je het wel. Elke onderliggend getal is factor 5 kleiner: 53 /5 = 52 (125/5 =25) 52 / 5 =51 (25/5=5) 51 /5 =50 (5/5 =1) | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:25 |
Zeg, openen jullie eens ff een rekensommetjesfetisj-topic ![]() Voor de meeste mensen in dit topic is dit nachtmerrie-opwekkend! | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:29 |
quote:Er zijn ontwikkelingen die ik heel positief vind, maar er zijn ook ontwikkelingen waarvan ik gruwel. Je 'mag' tegenwoordig bijna niet meer van leerlingen vragen dat ze bijvoorbeeld iets in hun kop stampen. Maar dat is imo gewoon nódig om dingen echt goed te leren. Je komt er niet met alleen maar gezellig groepswerk. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:30 |
quote:Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen. http://www.dyslexia.com/bookstore/firstchapter.htm | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:35 |
quote:Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder. En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied. Daarnaast overtuigt het lezen van een boek mij er echt niet van dat de dyslecten die ik tot nu toe ontmoet heb allemaal NIET dom en simpel zijn. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:37 |
quote:Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn. quote:In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders (niet beter of slechter, simpelweg anders). Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:38 |
quote:Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt. | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:43 |
quote:Het zijn gewoon mongooltjes, niets meer en niet minder. Maar aangezien sommige mensen ze in een slachtoffersrol plaatsen (want zo slecht hebben de meesten het niet, integendeel) moeten ze er meteen wat zogenaamd positieve eigenschappen aan toekennen ![]() quote:Ze werken vrij anders ja, maar ik heb net tegen beter weten in toch het eerste hoofdstuk gelezen. In grote lijnen komt het er wel op neer dat hun andere talenten/zintuigen zich beter doorontwikkelen omdat ze iets anders missen. Vandale zegt dit: dom2 (bn.) 1 beperkt van verstand => ver·stand (het ~) 1 vermogen om te denken en te begrijpen = En nu loop ik vast op het verstand gedeelte. Want blijkbaar snappen ze enorm belangrijke dingen in het leven niet (wiskunde en taal zijn vrij essentiëel) maar ze ontwikkelen wel een bredere kijk en visie op andere dingen. | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:45 |
quote:Nee hoor, ik ken een paar dyslecten en stuk voor stuk vind ik ze echt dom gewoon. Veel VMBO gepeupelte, typisch pubergedrag en meer van dat soort zooi. Lekker boeken op scootertjes ![]() Dyslectische vrouwen ken ik nog niet, dus wie weet ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:47 |
Evil Jur: Ik heb een milde vorm van dyscalculie, maar 1 milioen 10 honderd duizend noemen is het niet. Dat valt onder de noemer gewoon dom... >> het was maar een voorbeeld... | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:47 |
Het heeft niks te maken met 'niet snappen'. Lees je eerst eens in in wat dyslexie eigenlijk inhoudt. Het heeft te maken met de verklanking van woorden en het niet goed kunnen zien van het verband tussen klank en abstract letterteken. Als het gaat om tekstinhoud zijn dyslecten vaak heel goed. Magoed, dyslexie is iets waar je mee om kunt leren gaan. Ik ben ervan overtuigd dat een dyslect foutloos kan leren schrijven (zijn trouwens al niet veel normale mensen die dat kunnen ![]() | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:49 |
Dyslectie is ook een kutwoord ook hoor, vrij ironisch ![]() Ik gooide niet voor niets mijn uitleg bij de sommetjes in fonetische taal tussen haakjes erachter, dus dat snappen is eerder in de zin van "de logica achter de wiskunde en taal niet doorkrijgen omdat het nooit op een manier wordt uitgelegd die jij kan gebruiken". | |
Seneca | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:53 |
quote:Twee boeren verkopen hun koeien op de markt. Boer A zegt tegen boer B: "Als jij mij nou een van je koeien geeft, dan hebben we allebei even veel koeien." Boer B zegt: "Ik heb een beter idee. Als jij mij een van jouw koeien geeft, dan heb ik twee keer zoveel koeien als jij." Hoeveel koeien heeft iedere boer? ![]() | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 12:55 |
quote:laat ik t zo omschrijven bij mij zit het probleem niet in de logica maar puur in de getallen die ik omdraai lees een 6 als er een 9 staat, schijf 58 als iemand 85 zegt etc en je hebt gelijk dat wanneer er zes en negen en achtenvijftig en vijfentachtig staat voor mij het allemaal makkelijker gaat ![]() maar dom, dat ben ik niet en dat is ook de reden waarom ik een hekel heb aan die plakplaatjes. jij hebt dat, dus je bent dom. nee neem je de moeite om me te leren kennen, dan weet je dat ik niet dom ben | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 13:13 |
quote:Het is dus dyslexie. ![]() | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 13:17 |
quote:Dat zeg ik, een kutwoord ![]() | |
desaparacido | woensdag 12 oktober 2005 @ 13:21 |
Ik vermoedde vroeger dat ik dyscalculie had. Toen kwam ik erachter dat ik gewoon lui en dom ben ![]() | |
thabit | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:01 |
Vijf jaar geleden waren ADHD en RSI heel populair. En een jaar geleden ofzo had iedereen borderline en dyslexie. Ik begon me de laatste tijd al heel erg af te vragen wat de nieuwe mode zou kunnen worden, maar dat is dus blijkbaar dyscalculie. En misschien nog wel iets anders erbij. [ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 12-10-2005 14:43:18 ] | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:24 |
Als het nieuwe mode zou zijn, zou ik er niet een nieuw topic over beginnen lijkt me? | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:26 |
quote:Ik zou domheid best als excuus willen gebruiken, helaas zal dat niet overtuigend overkomen. Feit is dat domheid niets anders is dan het bezitten van een stel hersens dat op bepaalde gebieden minder functioneert dan de norm. Als je maar genoeg van dit soort afwijkingen als dyscalculie etc hebt val je wel degelijk te kwalificeren als dom. | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:28 |
quote:Binnenkort komt TBS zeker in de mode ![]() | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:37 |
Ja maar wat kan die RetepV nou weten over mensen hier hun afwijkingen? haha TBS, gezellig ![]() | |
Rene | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:38 |
Doen we allemaal eens normaal ![]() Dankje! Als iedereen mensen zo lopen af te zeiken moeten ze maar buiten gaan spelen ofzo, op deze manier valt er dus niet een serieuse discussie te voeren. Iemand stelt vast dat zij iets heeft en begint er een topic over, ze vermoed dat ze zoiets kan hebben. Wel vind ik dat dit uitgezocht moet worden voordat je het kan vaststellen - Kan je best eens serieus naar gaan zoeken Nastybtch; Ik zou niet in onzekerheid willen lopen - want stel dat je het niet hebt! | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:39 |
quote:Ik denk niet dat RetepV veel weet. En TBS is inderdaad gezellig, lekker zeilen op de Friese meren ![]() | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:42 |
quote:Jeetje zeg! Ik ben al sinds 1986 in de mode ![]() ![]() | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:44 |
Dyslexie is nog steeds 'in de mode'. Een aantal jaar terug had ongeveer 5% van de kids dyslexie. Momenteel loopt het tegen de 10%... | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:46 |
quote:Vraag is dan: werd het voorheen niet geconstateerd, of hebben ze de norm opgerekt, of komt het echt vaker voor? | |
XcUZ_Me | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:47 |
Het zal me mijn reet roesten of het "in de mode" is of niet. Bij mij is dyscalculie toentertijd officieel vastgesteld door een pedagoge en de docenten op school en geloof me, zo blij was ik er écht niet mee. Het verklaarde alleen volkomen waarom ik zo knetterhard faalde in rekenen en wiskunde en sowieso moeite had met getallen. | |
thabit | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:49 |
Ik heb ook regelmatig het idee dat ik last het van dyscalculie, bijvoorbeeld als ik bij schaken zetten heb gemist in het vooruitrekenen. Dit wil echter niet zeggen dat die ziekte uberhaupt bestaat. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:49 |
quote:Da's idd de hamvraag... In de wetenschap dat de ene deskundige veel 'makkelijker' een dyslexieverklaring afgeeft dan de andere, zou het wel eens zo kunnen zijn dat er veel kinderen met een dyslexieverklaring rondlopen die feitelijk helemaal geen dyslexie hebben, maar die gewoon geen goed onderwijs hebben gehad... | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:50 |
quote:Dat trekt niemand in twijfel. Ik in ieder geval niet. Wel vind ik het terecht dat er vragen gesteld worden bij het (veel) opplakken van bepaalde etiketjes. | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:51 |
quote:het werd wel geconstateerd, maar men gilde het niet zo rond denk ik. tegenwoordig word er door artsen vaak gezegd je hebt dat of dat, zonder dat er echt een gedegen onderzoek gedaan is. zoals ook al eens eerder gezegd werd, is men soepeler geworden met het plakken van etiketjes. daarbij ben ik ook vanmening dat het vaker voorkomt, doordat de disipline op scholen een stuk lager is dan 'vroeger' (lees: in mijn tijd) er word minder tijd aan kinderen individueel besteed waardoor juist kinderen die iets meer begeleiding nodig hebben langs de kant komen te staan, en zich niet of nauwelijks verder kunnen ontwikkelen | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:54 |
quote:Dat idee heb ik ook. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:55 |
quote:Nogmaals, dit is onzin. Zowel dyslexie als dyscalculie worden vastgesteld door deskundigen (orthopedagoog / psycholoog). Je krijgt niet 'zomaar' een dyslexieverklaring. Er worden uitgebreide tests gedaan (kost ongeveer ¤ 450,-). Het heeft heel wat voeten in de aarde om zo'n verklaring te krijgen! Wat niet wegneemt dat ze mi soms wel te makkelijk gegeven worden. | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 14:58 |
quote:ik ben het helemaal met je eens dat er genoeg voor gedaan moet worden, maar zoals je zelf al zegt, er zijn er genoeg die te gemakkelijk gegeven worden daarnaast zijn er ook genoeg schoolartsen geweest die gilden dat kinderen last van dyslexie/dyscalculie hadden, terwijl dat niet zo bleek te zijn achteraf. en dan heb ik het nog niet over de groep mensen die omdat ze wat moeite met rekenen hebben of problemen hebben met d, dt en t gillen dat ze dyscalculie of dyslexie hebben. want dat is in mijn ogen alleen maar omdat mensen aandacht willen hebben | |
Lupa_Solitaria | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:01 |
quote:Problemen met de werkwoordsspelling zijn NIET dyslexiegerelateerd. Dingen die volgens regeltjes geschreven kunnen worden, kunnen prima worden geleerd door dyslecten. Mensen kunnen wel roepen dat een kind dyslexie heeft, maar daar kan verder niets mee gedaan worden zoalng er geen officiële verklaring is. | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:03 |
quote:dat weet ik maar er zijn genoeg mensen die het daar wel op gooien quote:juist, en daar baal ik zo van, dat mensen maar blijven roepen van dit of dat, maar niet achter officiële verklaringen aan gaan. | |
Rene | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:08 |
quote:Heel simpel. Het is niet medisch aangetoont dus heb je het niet! | |
groningerstudent | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:29 |
quote:Met de rekenmachine is het dan misschien voor jou makkelijker om het als volgt te doen. Stel je wilt weten wat 35, 225 en 1395 voor percentages van 98 zijn. Het enige dat je hoeft te doen is vermenigvuldigen: quote:Wat je dus eigenlijk doet is een komma plaatsen voor de laatste twee getallen van het percentage. Uiteraard is ,35 gelijk aan 0,35. Uiteraard is deze methode voor hoofdrekenen weer wat minder geschikt, maar misschien heb je er wat aan. | |
thabit | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:33 |
Er zijn behoorlijk wat briljante wiskundigen die absoluut niet kunnen rekenen. "Leidens ontzet was in 1574." "Ah, dat was dus zo'n 300 jaar geleden." Hebben die ook dyscalculie? | |
Ynske | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:35 |
quote:nee het probleem zit hem niet in de wiskunde wiskunde is het logisch toepassen van regels maar in het toepassen van de formules met getallen Wat is Dyscalculie? Dyscalculie betekent letterlijk niet kunnen berekenen. Kinderen met dyscalculie hebben problemen met het leren van bepaalde basisvaardigheden van het rekenen. Zij hebben geen problemen met het inzicht in het rekenen. | |
Rene | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:36 |
quote:Denk eens na jongen... Het moet allemaal eerst eventjes wetenschappelijk vastgelegd worden. Maar je kan wel tekenen er van vinden, maar zoals ik al zei: Laat het onderzoeken. | |
thabit | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:39 |
quote:Getallen in verkeerde volgorde opschrijven heeft volgens mij meer te maken met hoe getallen worden uitgesproken in het Nederlands en niets met een psychische aandoening. In het getal 34 schrijf je eerst een 3 en dan een 4, maar als je het uitspreekt is het "vierendertig", dus eerst een 4 en dan een 3. Ook hier hebben veel briljante wiskundige last van, vaak na lange tijd in het buitenland gezeten te hebben. | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:39 |
quote:Het bestaan van dyscalculie kan dan misschien wel wetenschappelijk aangetoond worden, het feitelijk vaststellen of iemand het heeft zal zeker niet wetenschappelijk zijn. | |
thabit | woensdag 12 oktober 2005 @ 15:40 |
quote:Is het ook neurologisch vastgesteld dat dyscalculie bestaat (dus dat er echt een fysieke afwijking is in hersenstructuur?) | |
Nastybtch | woensdag 12 oktober 2005 @ 16:36 |
Een stoornis op het gebied van rekenen, rekenzwakte >> betekent dat niet al dat het neurologisch is aangetoont dan? | |
NiteSpeed | woensdag 12 oktober 2005 @ 16:48 |
quote:stoor·nis (de ~ (v.), ~sen) 1 afwezigheid of afwijking van een functie die tot de normale menselijke ontwikkeling behoort blijkbaar wel, | |
Rene | woensdag 12 oktober 2005 @ 20:57 |
quote:Geen idee, ik ga er van uit van wel, maar het is de vraag of iemand dat heeft, dus als het bestaat kan die gene het bést hebben. | |
Thisbe | woensdag 12 oktober 2005 @ 21:43 |
Ach, ik kan ook geen cijfers opschrijven! Als iemand 58 zegt, dan schrijf ik eerst de 8 op (die hoor je het eerst) en dan de 5. Ja dan krijg je 85 ![]() Ik ben gisteren tijdens een tentamen ook bijna de mist ingegaan omdat ik een wettekst voorlas en een percentage (6, 25%) niet kon voorlezen. De docent: "Er staat geen 2,65%" ![]() Mijn oplossing? Alle cijfers die ik opschrijf een paar keer checken, of het door iemand anders laten controleren. | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 22:37 |
quote:Ik zou maar niet zelf de onderhandelingen voeren bij de hypotheekadviseur. Thisbe: "Ja doe mij maar een rentepercentage van 6,25 %". Adviseur: "Deal". | |
Thisbe | woensdag 12 oktober 2005 @ 22:39 |
quote: ![]() ![]() | |
Diederik_Duck | woensdag 12 oktober 2005 @ 22:48 |
quote:Is dat een open sollicitatie? | |
Thisbe | woensdag 12 oktober 2005 @ 22:57 |
quote:Ik zie nergens foto's van je! Ik vergat trouwens "rijk" ![]() | |
Pie.er | donderdag 13 oktober 2005 @ 09:16 |
Mijn politiek incorrecte mening is dat dyscalculie net als dyslectie betekent dat je in een bepaald opzicht dom bent. Daar is verder niks mis mee. Ik was op de middelbare school niet goed in biologie. Moet ik nou gaan zeggen dat ik last had van dysbiologie? Ik kies ervoor om gewoon te zeggen dat ik niet goed was in biologie. Daar hoef ik me toch niet voor te schamen en een nieuw woord te verzinnen... Niet iedereen is even slim, get over it. (Ik heb dan ook nog nooit een echte dyscalculist/dyslectist meegemaakt... Alleen mensen die na 'ik wordt' of '12*4=36' de fout verhullen door termen als dyscalculie en dyslectie te gebruiken.) | |
Seneca | donderdag 13 oktober 2005 @ 11:02 |
quote:Hier ben ik het wel mee eens. Je hebt zo veel verschillende vormen van intelligentie, en net zo veel verschillende vormen van domheid. Iedereen heeft wel gebieden waarop hij of zij gewoon dom is. Zelf ben ik bijvoorbeeld juist erg goed in wiskunde, maar heb ik weer een handicap waar het talen betreft. Ik ben erg slecht in dingen die niet 'logisch' in elkaar zitten (gek genoeg was ik dus weer wel heel goed in Latijn). Anyway, dat je ergens niet goed bent is niets om je voor te schamen. Wat me wel irriteert echter is dat zodra er een labeltje op je tekortkoming is geplakt je op allerlei manieren moet worden gematst. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een half uur extra over mijn tentamen heb mogen doen omdat ik toevallig slecht was in talen. Van mij werd gewoon verwacht dat ik dan maar harder studeerde dan mensen die wel goed in talen waren. Ik snap werkelijk niet waarom dyslectici en dyscalculi dan wel voorgetrokken zouden moeten worden. |