Jij hebt zeker een hersenbeschadiging opgelopen met die hamer.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 04:26 schreef Hathor het volgende:
Door toe te staan dat er een AZC in je directe omgeving word geopend.![]()
Dat verschilt nogal per locatie, bestemmingsplan etc. De prijzen omlaag krijgen is bijvoorbeeld mogelijk door een wat meer ruimhartig overheidsbeleid voor wat betreft het ter beschikking stellen van bouwkavels en toestaan van woningbouw.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:29 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik ben benieuwd of er een website bestaat waarop je de gemiddelde prijs voor een m2 bouwgrond kan vinden
Verder hoe kan je die prijzen omlaag krijgen in Nederland?
Dat is geen zekerheid. Niemand kan garanderen dat de prijzen zullen dalen wanneer de hra afgeschaft wordt. Dit neemt niet weg dat ik er onder bepaalde voorwaarden een voorstander van ben.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:40 schreef Floripas het volgende:
Hypotheekrenteaftrek beperken.
Een paar procent meer huizen zou de woningnood aardig oplossen. De huizen zouden in waarde halveren, de bakstenen kosten niet zo veel, en bouwvakkers verdienen nog steeds weinig. Dus dan heb je: een paar procent meer huizen, met een totaal veel lagere waarde! Maar is de waarde van een huis in geld zinnig? Je hebt pas wat aan die tonnen als je naar een bejaardenhuis gaat!quote:...de prijs van een huis bestaat vaak al voor meer dan de helft uit de prijs van de grond. Het is de keuze die we moeten maken. Willen we onze mooie, uitgestrekte weilanden behouden, zodat er een woningtekort blijft en we hier in Nederland veel te veel blijven betalen voor onze nieuwbouwhuizen?
En waarop baseer je je aanname dat je Vlaanderen en Nederland wat deze kwestie betreft 1 op 1 kunt vergelijken? Nou hmmmm nou?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:54 schreef Floripas het volgende:
Nee, da's waar. Maar Vlaanderen is bijvoorbeeld dichter bevolkt dan Nederland, en daar is de grondprijs veel en veel lager. Dat is waarop ik mijn aanname baseer.
68 km2 dus voor 170.000 huizenquote:Ik las pas dat Amsterdam gemiddeld 2500 huizen per vierkante kilometer heeft, inclusief wegen en supermarkten e.d.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 22:30 schreef LXIV het volgende:
De reden dat de grondprijzen in Nederland zo enorm hoog zijn en in Vlaanderen, maar ook in de rest van de wereld onnoemelijk veel lager is dat hier de bouwgrond kunstmatig schaars wordt gehouden door regeringsbeleid.
Zoals fernando en remco al terecht opmerkten: er hoeft maar een heel klein stukje Nederland vrijgegeven te worden om bouwgrond, en daarmee wonen, veel goedkoper te maken. En zo de woningnood voor veel Nederlanders te verhelpen.
Dit gaat niet ten koste van de natuur of de economie. De enigen die hier nadeel bij hebben zijn de bouwgrondspeculanten en de gemeenten, die nu gigantische bedragen verdienen door het huidige beleid. Helaas zijn zij ook diegenen die het voor het zeggen hebben.
Hier kan ik wel een reden voor bedenken, namelijk: strategisch belang!quote:-dat teveel agrarische bedrijven kunstmatig (via landbouwsubsidies) overeind worden gehouden en daarmee onnodig een hoop grond bezet houden. Met dank aan de christendemocraten.
Neequote:Ben je met een opdracht bezig voor school danwel studie?
Daar ben ik het mee eens, daarom had ik het ook over "teveel" agrarische bedrijven.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hier kan ik wel een reden voor bedenken, namelijk: strategisch belang!
Natuurlijk is alles veel goedkoper uit het buitenland te halen, maar als er nog eens echt stront aan de knikker is, is het erg fijn om zelf in je voedsel te kunnen voorzien!
Een SP-minister lijkt me het beste alternatief ja.quote:Verder: SP en GL of PvdA is een grapje zeker?! *proest*
Dat de overheid aan de ene kant het aanbod klein houdt (wel of niet expres laat ik maar in het midden), maar weigert om iets te doen aan de gevolgen: commerciële uitbuiting van die schaarste.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 17:28 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Nee
Wat is er neo-liberaal aan het ruimtelijke ordening beleid van de overheid?
Wat is er zo neoliberaal aan het reguleren van het aanbod?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 18:37 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat de overheid aan de ene kant het aanbod klein houdt (wel of niet expres laat ik maar in het midden), maar weigert om iets te doen aan de gevolgen: commerciële uitbuiting van die schaarste.
Bij een drinkwatertekort verwacht je van de overheid toch ook dat die beperkingen oplegt aan de vrijhandel, om te voorkomen dat bedrijven/particulieren grote voorraden hamsteren en daarna voor woekerprijzen te koop aanbieden?
Dat ze blind zijn voor de gevolgen.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 19:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat is er zo neoliberaal aan het reguleren van het aanbod?
De markt voor bouwgrond is niet vrij. Helemaal niet zelfsquote:Op donderdag 13 oktober 2005 12:21 schreef DaveM het volgende:
[..]
-dat het hamsteren van schaarse grond puur voor speculatiedoeleinden ook geen enkel probleem is (omdat de vrije markt heilig is verklaard en dus nooit mag worden beperkt volgens onze libertarische vrienden).
Niet vrij? Hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 10:52 schreef DiRadical het volgende:
[..]
De markt voor bouwgrond is niet vrij. Helemaal niet zelfs![]()
Ik betwijfel of een meer gereguleerde en kunstmatig beperkte markt is in Nederland
In een vrije markt zou hamsteren niet nodig zijn.
BOUWGRONDquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 11:03 schreef DaveM het volgende:
[..]
Niet vrij? Hoe kom je daarbij?
Voor zover ik weet mag je grond kopen zoveel als je wilt.
Alleen al Fortis bezit 26.000 ha. grond.
Het klopt dat de overheid het aanbod beperkt. En dat is inderdaad een slechte zaak.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 11:20 schreef DiRadical het volgende:
[..]
BOUWGROND
De ene grond is de andere niet.
En natuurlijk mag je ook zoveel bouwgrond kopen als je wilt maar op die 26.000 hectare, mag je geen huis bouwen tenzij de gemeente er een stempeltje bouwgrond op zet.
En die wordt alleen gezet op grond in bezit van de gemeente of een bevriende projectontwikkelaar.
Een geheel vrije markt is niet realistisch want je kunt nou eenmaal niet alle grond beschikbaar stellen voor bebouwing. En dat geldt echt niet alleen voor een dichtbevolkt land als Nederland, maar vrijwel overal.quote:In een vrije markt was er geen woningnood.
Wat is er neoliberaal aan?quote:Mijn punt is dat het neoliberale VROM-beleid zorgt voor een ongezonde marktsituatie:
weinig aanbod maar toch geen enkele beperking aan de vrije handel.
Maar waar leg je de grens? Het lijkt me niet meer dan redelijk om de grens zodanig te leggen, dat wel alle inwoners kunnen wonen! En als je dan niet meer land wil bebouwene, beperk dan eerst het aantal inwoners. Want wel mensen, maar geen huizen, is zo'n kromme gedachte...quote:Een geheel vrije markt is niet realistisch want je kunt nou eenmaal niet alle grond beschikbaar stellen voor bebouwing. En dat geldt echt niet alleen voor een dichtbevolkt land als Nederland, maar vrijwel overal.
Hoeveel mensen wonen er op straat vanwege het niet beschikbaar zijn van woonruimte?quote:Want wel mensen, maar geen huizen, is zo'n kromme gedachte...
We hebben zo'n 100.000 daklozen in dit land...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:48 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Hoeveel mensen wonen er op straat vanwege het niet beschikbaar zijn van woonruimte?
Dat men zelden tot nooit ingrijpt, ook al is de markt nog zo ongezond.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:23 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Wat is er neoliberaal aan?
Ongeveer 10-12 % van Nederland is bebouwd en ongeveer een evengroot deel is natuurgebied.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 12:32 schreef DaveM het volgende:
[..]
Het klopt dat de overheid het aanbod beperkt. En dat is inderdaad een slechte zaak.
[..]
Een geheel vrije markt is niet realistisch want je kunt nou eenmaal niet alle grond beschikbaar stellen voor bebouwing. En dat geldt echt niet alleen voor een dichtbevolkt land als Nederland, maar vrijwel overal.
Helaas zijn de lokale overheid en de woningbouwverenigingen de grootste speculanten en spelen ook nog onder 1 hoedje. Daavan kun je niets verwachten.quote:Je hebt dus altijd maar een gedeeltelijk vrije markt.
Mijn punt is dat het neoliberale VROM-beleid zorgt voor een ongezonde marktsituatie:
weinig aanbod maar toch geen enkele beperking aan de vrije handel.
Als je als overheid dan geen extra grond wil vrijgeven, zorg er dan tenminste voor dat aanbieders beperkt worden in hun mogelijkheden om de situatie uit te buiten (dus concreet: beperkingen aan de hoeveelheid grond die je mag bezitten, speculatieverbod of prijslimieten).
Maar nee, iedere beperking aan de vrije markt (hoe gunstig ook voor de consument) is taboe bij liberaal Nederland.![]()
Een nota ruimtelijke ordening kan je moeilijk niet ingrijpen noemenquote:Dat men zelden tot nooit ingrijpt, ook al is de markt nog zo ongezond.
Geheel mee eens.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:51 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ongeveer 10-12 % van Nederland is bebouwd en ongeveer een evengroot deel is natuurgebied.
De rest is landbouw grond.
Bebouwd betekend wonen, werken en recreëren. Inclusief alle wegen die aangelegd zijn
De perceptie dat Nederland dichtbebouwd is komt omdat we met z'n allen op 10% van de grond wonen. Dat is niet nodig. Door ruimere kavels en meer publiek groen in de wijken wordt de perceptie dan Nederland volgebouwd is een stuk kleiner.
Dan moet dan maar 2-3% extra weiland kosten.
En waarom denk je dat ze dat doen?quote:Helaas zijn de lokale overheid en de woningbouwverenigingen de grootste speculanten en spelen ook nog onder 1 hoedje. Daavan kun je niets verwachten.![]()
![]()
Ingrijpen in de marktwerking natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:54 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Een nota ruimtelijke ordening kan je moeilijk niet ingrijpen noemen
En het erste is: Je betaald die 6 ton niet voor het stukje zand, want dat kost maar ca. E3600,=quote:Op donderdag 13 oktober 2005 08:32 schreef RemcoDelft het volgende:
LXIV ==> Tijd voor een leuk referendum!
Want: 30 jaar hypotheek afbetalen voor 6 betonplaten om je heen...... 15 van die 30 jaar ben je aan het betalen voor het stukje zand waar je huis op staat! 15 jaar lang moet je je de pleures werken, om een of andere *schatrijke* speculant af te betalen.... Schandalig vind ik het!!
Op Speurders.nl kwam ik een stukje zand tegen: 1200 m^2, 500 euro per m^2... 600.000 euro voor een stukje zand!
-Of een klein stukje zand met een papiertje waarop staat dat je er een huis op mag zetten...............
Ter vergelijking: in de VS mag je met je eigen land vrijwel alles doen wat je wilt: als jij een huis wilt bouwen, dan mag dat! Hier niet :S
enkel vanwege het bestaan van bestemmingsplannen?quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 17:32 schreef fernando_redondo het volgende:
Dus is het geen neo-liberalisme![]()
![]()
![]()
Dat zei ik! Maar misschien was het niet helemaal duidelijk dat ik vooral dat papiertje erg duur vond...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 17:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
En het erste is: Je betaald die 6 ton niet voor het stukje zand, want dat kost maar ca. E3600,=
Je betaald dat geld voor het stempeltje op de kavelakte die het tot bouwgrond verklaard!!
Dat roept meteen een interessante vraag op. Als het zo is dat de prijs voor (bouw)grond wordt bepaald aan de hand van de bestemming, waarom zou de prijs dan automatisch zakken als er meer bouwgrond beschikbaar is? Die logica ontgaat mij. Ik ben het er wel mee eens dat er meer bouwgrond voor woningbouw moet komen, maar het is zeker niet voldoende om de prijs te laten dalen. Die extra grond zou nu voor het grootste deel in handen van projectontwikkelaars komen, die vervolgens ook het ontwikkelrecht op deze grond hebben. De factor die er voor zorgt dat de prijs daalt, concurrentie, ontbreekt dus.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 17:34 schreef LXIV het volgende:
Je betaald dat geld voor het stempeltje op de kavelakte die het tot bouwgrond verklaard!!
Waar zouden gemeenten niet kiezen voor de beste projectontwikkelaar?quote:Als we willen dat de prijs van bouwgrond daalt zal er iets aan het aan grondbezit gekoppelde ontwikkelrecht moeten worden gedaan zodat er concurrentie ontstaat bij het ontwikkelen van een bepaald gebied tot woonwijk.
dat is sportief van je D-A-M.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 01:07 schreef fernando_redondo het volgende:
Het is geen neo-liberalisme maar jij je zin
Maar dat is VERBOTEN!quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In Florida woont 20% van de bevolking in "mobile homes". Het lijkt mij heerlijk om gewoon ergens a-la-camping (dus niet: a-la-zigeunerkamp) een blokhut, camper, of stacaravan te hebben (ik ben student). Veel beter dan een krotje of tegenwoordig zelfs container huren tegen woekerprijzen!
Elementaire economie: De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 10:11 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat roept meteen een interessante vraag op. Als het zo is dat de prijs voor (bouw)grond wordt bepaald aan de hand van de bestemming, waarom zou de prijs dan automatisch zakken als er meer bouwgrond beschikbaar is? Die logica ontgaat mij. .
Oftewel mee spelen in een pyramidespel en gaan huilen als er een prijscorrectie komtquote:Elementaire economie: De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod.
Als er bijna geen aanbod is, stijgt de prijs natuurlijk enorm snel. Zeker als het om een primaire levensbehoefte gaat. De mensen hebben geen keus maar moeten meedoen.
Wanneer er een normaal aanbod is, zullen de prijzen ook weer normaal worden..
Het is maar de vraag of die vlieger opgaat. We zien bijvoorbeeld dat de prijs van landbouwgrond harder stijgt dan je op basis van de verhouding vraag/aanbod zou verwachten. De reden daarvoor is grondspeculatie. Een mogelijke bestemming voor woningbouw zorgt er dus voor dat grondprijs stijgt. In die zin wordt de waarde van de grond dus bepaald door de bestemming. De prijs voor bouwgrond zal pas dalen op het moment dat de huizenprijzen dalen. Dat is toch iets complexer dan de toepassing van een eenvoudig vraag- en aanbodmodel.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 11:10 schreef LXIV het volgende:
Elementaire economie: De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod.
Als er bijna geen aanbod is, stijgt de prijs natuurlijk enorm snel. Zeker als het om een primaire levensbehoefte gaat. De mensen hebben geen keus maar moeten meedoen.
Wanneer er een normaal aanbod is, zullen de prijzen ook weer normaal worden..
Volgens mij verkeer je nog in de veronderstelling dat wij hier in 0031 in een democratie levenquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik wil een referendum...!!!
Simpelweg even het volk laten uitspreken over al die dingen waar politici (tientallen) jaren over aan het bakkelijen zijn!
-woningnood oplossen? ja/nee
-HSL? ja/nee
-ontwikkelingshulp (ik ben er ondertussen van overtuigd dat dit de problemen alleen maar erger maakt)? ja/nee
-benzine? duur/goedkoop
-gevangenen opsluiten voor 335 euro per persoon per dag? prima/dat mag goedkoper
-etc.
Lijkt me een hele leuke uitkomst geven!
Door het monopolie van gemeentes weg te nemen op het bouwrijp maken van grond.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:29 schreef fernando_redondo het volgende:
Verder hoe kan je die prijzen omlaag krijgen in Nederland?
Bullquote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:40 schreef Floripas het volgende:
Hypotheekrenteaftrek beperken.
Komt omdat de overheid er zoveel aan verdient.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 11:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat is VERBOTEN!
Hoewel het in 0031 toegestaan is huizen te kraken of niet te werken, en het smokkelen van drugs of het stelen van fietsen en autoradio's getolereerd of ten minste niet gestraft wordt, wordt er hard opgetreden tegen mensen die van hun eigen geld een vakantiewoning kopen om daarin te wonen!
Er zijn mensen die gewoon 40 uur per week werken. Verdienen echter te weinig om het kavelstempeltje te bekostigen. Kunnen op de vrije markt al helemaal niet huren omdat de prijzen hier bijna hun netto-maandloon bedragen en kunnen geen 12 jaar wachten voordat ze een sociale huurwoning krijgen.
Als deze mensen dan, noodgedwongen want wonen is een 1e levensbehoefte, een recreatiewoning kopen of huren om daar in te gaan worden ze verwijderd. De boete bedraagt tot E25.000,= voor dit "MISDRIJF".
Ja, de profiterende partijen weten wel hoe ze hun inkomenstroom kunnen handhaven.
Er is geen mafia-organisatie of dictator die ooit het volk zoiets heeft durven aan te doen. In Nederland kan het.
De gemeentes/ overheid, die er niet in slaagt, 60 jaar na de oorlog de woningnood op te hebben gelost, terwijl hier in Duitsland, waar nb alles was platgegooid al een tijdje een woningoverschot heeft.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:35 schreef LXIV het volgende:
@ Piet.
En wie zijn volgens jou dan de echte criminelen?
jaquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:38 schreef LXIV het volgende:
Woon je in Duitsland?
prima, maar ik woon hier niet vanwege de huizenprijzen.quote:Daar denk ik ook over. Hier wordt het toch nooit meer wat.
Hoe bevalt het? (In alle opzichten)
Waarom zou dat de grond goedkoper maken als de betreffende grond reeds in handen is van een projectontwikkelaar/grondspeculant?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Door het monopolie van gemeentes weg te nemen op het bouwrijp maken van grond.
Grond heel goedkoop, tot dat een gemeente haar klauwen er in gaat mengen.
De gemeenten verdienen er meer aan als projectontwikkelaars en speculaneten, en als men de markt niet krap zou houden maar eindelijk eens de markt vrij zou geven zou de prijs dalen. Waarom denk je dat een huis op een vakantiepark zoveel goedkoper kan als in een wijk?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 13:03 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarom zou dat de grond goedkoper maken als de betreffende grond reeds in handen is van een projectontwikkelaar/grondspeculant?
Dan zouden gemeenten steenrijk zijn en projectontwikkelaars niet. De praktijk toont het tegendeel aan. Overigens zal met de nieuwe grondexploitatiewet het een en ander gaan veranderen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:
De gemeenten verdienen er meer aan als projectontwikkelaars en speculaneten, en als men de markt niet krap zou houden maar eindelijk eens de markt vrij zou geven zou de prijs dalen.
Nee, omdat er geen schaarste aan vakantiewoningen is. Stel dat het onderscheid tussen de vakantiewoning en de 'normale' woning wordt opgeheven, wat denk je dan dat er met de prijs van de vakantiewoning gebeurt?quote:Waarom denk je dat een huis op een vakantiepark zoveel goedkoper kan als in een wijk?
Omdat de grond goedkoper is.
De overheid maakt weliswaar de regels, maar de projectontwikkelaars en de grondspeculanten maken er dankbaar gebruik van om hun eigen zakken te vullen. Dat is op zijn minst moreel gezien niet zuiver. Natuurlijk zal de betreffende persoon of organisatie zich verdedigen met het standpunt 'als ik het niet doe, doet een ander het', maar dat is niet meer dan een drogreden.quote:Het zijn niet de speculanten die de het verzieken, het is de overheid die voor de woningnood zorgt en daarmee voor een tekort aan de aanbod kant die de prijs hoog maakt.
Raar eigenlijk: het hele jaar woon je duur, en op vakantie mag je in een goedkoop huis wonen...quote:Nee, omdat er geen schaarste aan vakantiewoningen is. Stel dat het onderscheid tussen de vakantiewoning en de 'normale' woning wordt opgeheven, wat denk je dan dat er met de prijs van de vakantiewoning gebeurt?
Het gekke is dat de huizen in principe hetzelfde kunnen zijn. Als 2 identieke huizen worden gebouwd en zal het huis dat als 'vakantiehuis' aangemerkt staat een stuk goedkoper zijn dan het huis dat voor permanente bewoning gebruikt mag worden..quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 21:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Raar eigenlijk: het hele jaar woon je duur, en op vakantie mag je in een goedkoop huis wonen...
Heb ik toch liever andersom!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |