quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 21:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:Dat zijn dus beide banen die minder opleveren dan het minimumloon. Als het anders was, dan was het inkomen hoger dan het veronderstelde minimum. Als je een minimumloon instelt bestaat de kans dat beide banen verdwijnen, omdat de werknemer simpelweg niet productief genoeg is.
Who cares? Dit gaat niet alleen om banen, maar ook om het levensstandaard. Uitbesteding naar goedkopere landen is al een feit; daar doen we niets meer aan. Maar om nu in je eigen land in te boeten op sociaal besef tot in de wetgeving, vind ik typisch struisvogel gedrag als in: 'meer geld maakt ons gelukkiger.'
Meer geld is niet eens het punt. Het gaat om vooruitgang in het algemeen; en niet of je meer of minder kan consumeren.
quote:
Ja, je schreef productie
Ontopic: Geen enkel bedrijf beschikt over ongelimiteerde werkkracht, dat lijkt me ook redelijk ondenkbaar.
Ik probeerde een punt te maken
![]()
ALS een werkgever over ongelimiteerde werkkracht zou beschikken, zou het bedrijf niet innoveren.
quote:
Pseudo-economie? Ik had het niet over de koopkrachteffecten van speculatie. Open er een topic over zou ik zeggen, ik ben benieuwd naar de reacties (meen ik).
Natuurlijk speelt innovatie een (grote) rol bij koopkrachteffecten. Echter, als meer mensen werken bij gelijkblijvend of stijgend netto salaris voor de rest die produktiever is dan het minimumloon lijkt het me redelijk vanzelfsprekend dat het ook gunstige effecten heeft voor het koopkrachtplaatje, als geheel.
Maar helaas kan niemand daadwerkelijk precies stellen wat de meerwaarde van 1 leidinggevende boven de andere is. 'Productiever dan het minimumloon' is in dit geval net zo'n vaag concept als 'een TV die 2 keer zo groot is maakt me 2 keer zo blij'. 'T is bullshit.
Bovendien is dat hele koopkrachtverhaal ook bull. Prijzen stijgen als lonen toenemen (logisch); de enige menier waarop een groep koopkracht kan winnen is door andere groepen uit te sluiten van die koopkrachtwinst (want anders zouden koopkracht en inflatie even hard groeien toch?)..
quote:
Ik zie geen reden waarom een werkgever niet zou willen innoveren om zodoende tot een productiviteitsverbetering te komen. Dat werkt juist gunstig t.o.v. de concurrentie.
Ja, maar je kan niet voorbij gaan aan het feit dat als bedrijven over goekopere krachten kan beschikken; innovatie een minder 'hot issue' wordt. Bovendien zullen andere bedrijven ook proberen te innoveren (wat ik een zeer goeie ontwikkeling vind overigens), dit zorgt voor snellere producte, hogere productiviteit, meer omzet; wat uiteindelijk weer gebruikt kan worden om ons bestaan wat aangenamer te maken zonder dat we een bepaalde groep mensen moeten misbruiken.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.